Tytu³: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: bartus Luty 08, 2013, 19:51:18 Mam nadzieje, ze ten watek bedzie ciekawy.
Na pierwszy rzut: Scarlatti - Trifonov v Kunz Trifonov - http://www.youtube.com/watch?v=XxlVrYjPmT0 Kunz - http://www.youtube.com/watch?v=cmrFtfxb9Rc Moim zdaniem Kunz bije na glowe Trifonova. Pomijam malutkie wpadki Kunza. Nieistotne w ostatecznym odbiorze. Kunz gra bardziej zwrotnie w tempach i dynamice, dajac tym samym wiecej przestrzeni. Trifonov gra pieknie, ale czasami jakby "topornie" i wybija dynamicznie dzwieki przy zmianach pozycji reki w pasazach. Kiedys pisalem jak bardzo podoba mi sie Trifonov w tym Scarlattim. Teraz mam innego mistrza. Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: bartus Luty 09, 2013, 09:51:02 Liszt Mefisto
Buniatishvili v Trifonov Buniatishvili - http://www.youtube.com/watch?v=OrIHCftz-DU Trifonov - http://www.youtube.com/watch?v=P5FDtRiN6fY Zdecydowanie wole Khatie, ktorej gra jest b.ekspresyjna bez kombinowania - prosta droga do celu. Bardzo spontaniczny strzal w dziesiatke. Liryczne fragmenty sa nie z tej planety. Trifonov rowniez zachwyca, ale troche mniej, byc moze byl juz zmeczony. Czyzby Khatia to lwica, a Danill to.... ;) ;) Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Luty 09, 2013, 11:07:38 Kunz jest bardzo "eterycznym" cz³owiekiem, w Dusznikach nie by³o do niego t³umów (czego nie rozumiem i rozumiem zarazem), wiêc na spokojnie sobie do niego podesz³am i chwilê poby³am sobie w jego aurze. Trochê jak duch, mo¿e dlatego, ¿e by³ bardzo zmêczony d³ug± trudn± tras± koncertow±, nawet skróci³ koncert, jako jedyny z wykonawców. Chwilê z nim rozmawia³am, mówi tak jak wygl±da i jak gra, spokojnie, delikatnie, mo¿na siê nim zachwyciæ jako ca³o¶ci±, to tak na kilka pierwszych wra¿eñ. Z pewno¶ci± jest w czo³ówce najbardziej cenionych pianistów, tych, których s³ysza³am na ¿ywo.
Daniil jest eteryczny w grze, ale jako cz³owiek jest stanowczo z krwi i ko¶ci. A w muzyce jest wszystko z cz³owieka, jego wra¿liwo¶æ, emocje, talent, praca, prze¿ycia, wspomnienia i jego fizyczno¶æ, taki kondensat, wywar z ca³okszta³tu. Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Luty 09, 2013, 23:13:29 Tak sobie s³ucham tego Kunza i nadziwiæ siê nie mogê, jak znienacka zgina siê w k±t prosty.
Obaj Rosjanie, ale Daniil ma 22 lata a Kunz 33, Daniil eksplodowa³ nagle konkursowo, w pigu³ce, na przestrzeni kilku lat (od San Marino w 2008), Kunz od ponad 10 lat regularnie wygrywa³ konkursy, nie sprawdza³am, ale móg³ sobie Scarlattiego wyæwiczyæ tak jak Lucas etiudy Chopina. Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Luty 16, 2013, 00:50:33 Zacznê od... Fantazji d-moll KV 397 Mozarta. I tu nie zabraknie Trifiego ;)
Uchida https://www.youtube.com/watch?v=OYiz_u0tDwM Trifonov http://www.youtube.com/watch?v=vMoNOVIjg7w Gilels http://www.youtube.com/watch?v=AvxYE8L8acg Znacie Antka Raczkowskiego? http://www.youtube.com/watch?v=8V7h6fJKem4 Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Luty 16, 2013, 08:37:49 Och Pat, ale¿ to mocne uderzenie :) Dusza mo¿e siê niemal rozp³yn±æ w nirwanie ju¿ po jednorazowym wystawieniu na dzia³anie tej pere³ki... A jeszcze mówiæ o niej... jakby chwytaæ w d³onie s³oneczne promienie... Spróbujê.
Na pierwszy ogieñ zatem pójdzie Antek Raczkowski, potraktowany jako wizualizacja (ha, mo¿e raczej audializacja;)) punktu, z jakiego musi wyj¶æ ¶wietny pianista, aby doj¶æ tam, gdzie doszli pozostali:) Oryginaln± zalet± wykonania jest fakt, ¿e bardzo dok³adnie us³yszymy od pocz±tku wszystkie nuty;) i w spokoju przeanalizowaæ strukturê utworu. Tak trzymaæ, Anto¶:)) Fantazja Uchidy to jest to, co mo¿na okre¶liæ mianem "klasyczna". Spokojna, jakby przemy¶lana i wycyzelowana. Ma "oddech", ma pere³kowy wdziêk, d¼wiêk który chcia³oby siê nazwaæ "brilliant". Ten nieuchwytny smutek wewn±trz lekkiego tematu. Miód na serce. Mozart Trifiego bardzo romantyczny:) Têskny, jakby z rzewn± s³owiañsk± nut±. Mocnym, nasyconym brzmieniem. A potem odnajduje to krystaliczne brzmienie, niczym d¼wiêk dzwonków, które tak kojarzy³o mi siê z pozytywkowym tonem Campanelli:) Gilels. Có¿, uwielbiam jego d¼wiêk:) Bardziej jeszcze subtelny ni¿ Uchida, jakby bardziej zapatrzony do wewn±trz. Wiêcej kontrastów, wiêcej emocjonalnej narracji. ¦ciska serce. Nie chce siê przestaæ tego s³uchaæ. Nie sposób by mi by³o mówiæ, czy które¶ wykonanie lepsze jest od innych. Ale moje serce chyba wybra³oby w³a¶nie to. Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Lawendynka Luty 16, 2013, 13:52:31 Wiem, ¿e to byæ mo¿e nie do koñca takie porównanie, o jakie chodzi³o, ¿e potraktowa³am temat trochê nie do koñca powa¿nie, ale... ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA http://www.youtube.com/watch?v=XKRj-T4l-e8&feature=player_embedded Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Luty 16, 2013, 17:33:40 Zacznê od... Fantazji d-moll KV 397 Mozarta. I tu nie zabraknie Trifiego ;) Uchida https://www.youtube.com/watch?v=OYiz_u0tDwM Trifonov http://www.youtube.com/watch?v=vMoNOVIjg7w Gilels http://www.youtube.com/watch?v=AvxYE8L8acg Znacie Antka Raczkowskiego? http://www.youtube.com/watch?v=8V7h6fJKem4 Zdecydowanie Emil. Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Luty 17, 2013, 01:10:50 Trifonov przesi±kn±³ pierwiastkiem romantycznym - nawet w Mozarcie (choæ swoj± drog± w KV 397 trudno nie dostrzeæ jakiej¶ tajemniczej romantycznej nokturnowo¶ci) modeluje frazê czy buduje napiêcie tak jakby stawia³ go obok Chopina. Wydaje mi siê, ¿e jest to jednocze¶nie intepretacja analityczna, jakby w przeci±g³ej kantylenie Dani³ bada³ aktualne emocje twórcy, nuta po nucie, takt po takcie pragn±³ GO poznaæ, w koñcu odtworzyæ jego stan ducha. Taka wêdrówka w g³±b duszy Mozarta.
Wedlug mnie (a jak widzê zgadzacie siê ze mn± ;)) klucz do intepretacji znalaz³ Gilels. Falujace ósemki tego Andante przypominaj± nam o legendarnej gilelowskiej Ksiê¿ycowej, która stanowi jakby duchow± kontynuacjê wstêpu Fantazji. Drga ta sama struna. Gilels oscyluje miêdzy romantyczno¶ci± - ale raczej t± beethovenowsk±, pozbawion± krzyku emocjonalno¶ci± a mozartowsk± gracj± i klasyczn± witalno¶ci±. Unika kontrastu, co w czê¶ci fina³owej - granej z wielk± rozwag±, trochê sostenuto - daje znakomity efekt. Uwaga, sama koñcówka nie pochodzi od Mozarta, fantazja pozosta³a "urwana", a taka koda w konsekwencji staje wymuszona. http://www.youtube.com/watch?v=CuKdFJYPx2U Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Luty 21, 2013, 02:01:07 Kontynuuj±c w±tek Sonaty Hammerklavier op. 106 Beethovena (--> topic o Beethovenie), proponujê pochyliæ siê nad FINA£EM (cz. IV, Largo, Un poco piu vivace, Allegro, Prestissimo, Allegro risoluto). S±dzê, ¿e nie jest to ³atwa lektura - ba, absorbuje nasz± koncentracjê przez kilkana¶cie minut - jednak bez niej nie jest mo¿liwe wej¶cie w ¶wiat ostatnich, wizjonerskich sonat Ludwika, które wstrz±snê³y histori± sztuki d¼wiêku.
Ogniwo rozpoczyna siê swobodn± introdukcj±-improwizacj± (Beethoven zachowuje eteryczny nastrój cz. III, trwaj±cego ponad kwadrans Adagia), bogato modulowanej, ze zmianami enharmonicznymi. Nastêpnie tryle og³aszaj± rozpoczynaj±c± siê fantastyczn±, ekspresyjn± fugê (a tre voci), jeden z najwiêkszych beethovenowskich majstersztyków kontrapunktycznych - do tego bardzo wymagaj±cy dla pianisty. Niedawno us³ysza³em nieznan± mi wcze¶niej interpretacjê (znajduje siê w¶ród propozycji poni¿ej); a zatem: czy który¶ z ni¿ej wymienionych Wielkich odnalaz³ klucz do tej zagadkowej dla wielu czê¶ci Sonaty? Serkin, od 32:15 (live!) http://www.youtube.com/watch?v=pwdVVCN6qW4 Pollini http://www.youtube.com/watch?v=v7e5RPeZmJ8 http://www.youtube.com/watch?v=HHaKijqK8Ko Gilels http://www.youtube.com/watch?v=JmwEsVCncAM http://www.youtube.com/watch?v=bIiPe2-iRH0 Brendel (od 32:30) http://www.youtube.com/watch?v=5SAzINMPtzs Kempff http://www.youtube.com/watch?v=BoEPysJmTrg Annie Fischer (od 33:50) http://www.youtube.com/watch?v=f95qN7ejMDw Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Luty 21, 2013, 12:20:37 Mój ulubiony w±tek na forum, nie wiedzieæ czemu. Dziêkujê Wam za jego powstanie i prowadzenie.
Tytu³: Odp: Porownanka Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Luty 21, 2013, 23:37:02 Mnie te¿ bardzo siê podoba, choæ stanowi du¿e wyzwanie, wymaga wiêkszej uwagi ni¿ tylko beztroskie oddanie siê muzyce i jej czarowi:) Jednak kiedy mamy tak du¿± ró¿norodno¶æ wykonañ, tylu artystów proponuj±cych swoje pomys³y na odczytanie dzie³a, (z wiêkszym lub mniejszym udzia³em w³asnej osobowo¶ci:)) czêsto trzeba wybieraæ. Ja tu nie czujê siê na si³ach na tyle, jak na przyk³ad Pat, stwierdziæ, kto lepiej zda³ egzamin, kto najprawdziwiej odda³ ducha twórcy i utworu, bardziej odwa¿ê siê mówiæ, kto najbardziej dotar³ do mnie, najmocniej poruszy³, jaki by³by ten mój najprawdziwszy wariant.
Beethoven nie do¶æ ¿e wymagaj±cy, to mamy tu tyle wersji, ¿e naprawdê trzeba siê na trochê wy³±czyæ i skoncentrowaæ. Mo¿e uda mi siê trochê pó¼niej w nocy:) A najpewniej jutro. Nazwiska tego formatu, ¿e z pewno¶ci± ka¿da warta wys³uchania. Kiedy widzê Kempffa, od razu mam poczucie, ¿e to na pewno bêdzie genialny, klasyczny Beethoven:) Ale i Brendel kojarzy mi siê bardzo pozytywnie Beethovenowsko. Gilelsa za¶ uwielbiam ogólnie :) (btw - Arrau te¿ nagra³ wszystkie sonaty;)). Reszta, do przes³uchania. |