Tytu³: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Kwiecieñ 19, 2014, 19:12:05 W naszych rozwa¿aniach przewa¿aj± utwory i wykonawcy w³a¶ciwie niemal wspó³cze¶ni - z przestrzeni ostatnich dwustu lat, od wielkich klasyków pocz±wszy. Jednak przecie¿ wiemy, ¿e muzyka klasyczna nie wy³oni³a siê z pustki, i siêgaj±c wstecz stwierdzamy, ¿e równie piêkne i bogate doznania zapewnia nam muzyczny barok, renesans, ¶redniowiecze. Muzyka ogólnie zwana dawn± przemawia ostatnio coraz silniejszym g³osem. Zajmuje coraz wiêcej miejsca na estradach i w naszych sercach:) I wymaga te¿ osobnego miejsca na prezentacjê i dyskusjê, s± bowiem takie utwory i tacy wykonawcy, dla których trudno by by³o inaczej znale¼æ w³a¶ciwe i godne miejsce. Oto wiêc stosowny k±cik pro musica antiqua, z ca³ym jej bogactwem barw i odcieni - a poniewa¿ jest to w du¿ej mierze muzyka sakralna, a¿ siê prosi o takie miejsce szczególnie w czas ¶wi±teczny :)
Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 19, 2014, 20:04:02 Na pocz±tek proponujê Sonaty Misteryjne (zwane te¿ Ró¿añcowymi) Heinricha Ignaza Franza Bibera, cykl 15 krótkich sonat na skrzypce i basso continuo, zwieñczony passacagli± g-moll. Ukoñczony zosta³ w 1676 r. z inspiracji ksiêcia arcybiskupa Salzburga, który rozwija³ na terenie Austrii kult maryjny. Dzie³a kontempluj± poszczególne tajemnice ró¿añca i zebrane s± w 3 grupy - tajemnice radosne, bolesne i chwalebne. S± bardzo wirtuozowskie i cechuj± siê konieczno¶ci± ci±g³ego przestarajania skrzypiec (scordatura). Szokuj±ce, ¿e pozostawa³y praktycznie nieznane do pocz±tku XX w.! Piêknie wysztychowane manuskrypty znajduj± siê dzi¶ w Monachium ;)
To znakomity przyk³ad barokowej ekspresji, wyra¿aj±cej g³êbok± pobo¿no¶æ epoki. Medytacja Misteri dolorosi (o del dolore) to wrêcz "ekshibicja ¿alu" - kompozytor d±¿y do maksymalnej intensyfikacji emocji przy jednoczesnym zachowaniu prostoty i zwiêz³o¶ci wypowiedzi. Polecam nagranie Gunara Letzbora (Arcana 1997). Andrew Manze http://www.youtube.com/watch?v=k5ai80pyCYg Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 19, 2014, 20:57:11 Stabat mater Vivaldiego, na alt/kontratenor, smyczki i basso continuo, chyba najpiêkniejsze - obok arcydzie³a Pergolesiego - XVIII-wieczne opracowanie ¶redniowiecznego tekstu.
Sytse Buwalda http://www.youtube.com/watch?v=zIpbgr9aUEo S³ynne nagranie A. Scholla, gratka dla mi³o¶ników g³osów kontratenorów (do których ja, szczerze mówi±c, nie nale¿ê ;)) http://www.youtube.com/watch?v=n71JvW4E9Xw Stabat mater dolorosa juxta Crucem lacrimosa, dum pendebat Filius. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Kwiecieñ 19, 2014, 20:58:09 Niniejszym deklarujê ³apczyw± konsumpcjê tego w±tku ;)
Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 19, 2014, 21:04:26 Beatko, tak te¿ my¶la³em ;D Na naszym forum jest, z tego co wiem, ca³kiem sporo wyznawców muzyki epoki Vivaldiego i Bibera (nazwisko to piszemy tu koniecznie bez e w ¶rodku) ;)
Emma Kirkby, James Bowman, The Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood Stabat Mater, dzie³o 26-letniego G. B. Pergolesiego http://www.youtube.com/watch?v=X23QFnl3dbU Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: kati Kwiecieñ 20, 2014, 17:07:44 Asiu, dziêkujê za otwarcie tego w±tku! :)
Tak to jest- gdy zaczyna siê przygoda z muzyk± klasyczn±, zazwyczaj siêgamy po to, co "znane i lubiane", a wiêc jak wspomnia³a¶ - twórczo¶c ostatnich dwóch stuleci.. Z czasem jednak apetyt ro¶nie, chcia³oby siê dotrzeæ do korzeni, odkryæ nowe, zapomniane nierzadko ¶cie¿ki.. Ta muzyka urzeka sw± szlachetn± prostot± i harmoni±. W³a¶ciwymi proporcjami i blaskiem - jak zdefiniowa³ piêkno ¶w. Tomasz z Akwinu. Warto po ni± siêgn±æ. Czasem dociera siê do niej przypadkowo - tak jak to by³o ze mn± - chcia³am koniecznie dowiedzieæ siê co mnie zatrzyma³o przy radiu pewnego popo³udnia.. To w³asnie on - zwany polskim Haendlem..Odkryty ostatnio, przemawia znowu coraz mocniejszym g³osem. Bêdzie obecny na tegorocznej edycji Vratislavii Cantans. Do pos³uchania m.in. z mojego jutubowego ogródka :) https://www.youtube.com/watch?v=QhajHaH_Aa4 Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Kwiecieñ 20, 2014, 17:46:21 Tegoroczne ¶wiêta Wielkiej Nocy spêdzam w Sandomierzu – jak podaj± ró¿ne materia³y ¼ród³owe mie¶cie rodzinnym Miko³aja Gomó³ki. By³a wiêc okazja obejrzeæ kamienicê, w której mieszka³, wys³uchaæ od pana przewodnika kilku ciekawostek z ¿ycia kompozytora, choæby takich, ¿e jako typowy cz³owiek Renesansu, oprócz muzyki (kompozycja, ¶piew, dyrygentura) zajmowa³ siê s±downictwem, próbowa³ szczê¶cia jako przedsiêbiorca, poszukuj±c ze wspólnikami z³ó¿ mineralnych, ¿e interesowa³a go polityka.
Najwiêksz± dla mnie frajd± by³a mo¿liwo¶æ wys³uchania hejna³u, którego jest kompozytorem i który od piêciu stuleci rozbrzmiewa w tym mie¶cie z miejskiego Ratusza ka¿dego po³udnia… http://youtu.be/0z0vW_KCxHA A tak poza wszystkim – Sandomierz – miejsce przez wielu kojarzone jedynie z telewizyjnym Ojcem Mateuszem – to naprawdê malowniczo po³o¿one w zakolu Wis³y piêkne zabytkowe miasto, miasto – co tu du¿o nie mówiæ: nie tylko Miko³aja Gomó³ki, ale i metropolia, w której siedzibê mieli polscy królowie, a zatem miasto królewskie! Warto o tym nie zapominaæ i przyjechaæ tam nie jeden raz w odwiedziny…. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 20, 2014, 18:10:43 Dziêki, Doroto, za Twój youtubowy kana³; jest tam wszystko, co lubiê ;)
Alleluja! kojarzy nam siê bardziej z Haendlowskim Mesjaszem lub jego oratorium La resurrezione, wiêc proponuje dzie³o zdecydowanie mniej znane - pe³ne splendoru oratorium Zmartwychwstanie i Wniebowst±pienie (Auferstehung und Himmelfahrt) najbardziej twórczego muzyka wszech czasów Georga Philippa Telemanna (ok. 3000 dzie³! - ich skatalogowaniem zajêli siê Martin Ruhnke i Werner Menke, robota godna co najmniej habilitacji 8)). Ws³uchajmy siê, z jakim mistrzowstwem Telemann operuje aparatem orkiestrowym, stosuj±c, jak zauwa¿a jeden z youtubowiczów, sugestywne malarstwo d¼wiêkowe (Tonmalerei), tak typowe dla dojrza³ego, niemieckiego baroku (po³owa XVIII w.). Wyra¿a chyba ten sam splendor, co rokokowa architektura ko¶ció³ka w bawarskim Wies, zbudowanego przez Dominikusa i Johanna Zimmermannów. http://www.youtube.com/watch?v=7YUmMompIl8 https://www.youtube.com/watch?v=2bHIrjDYz7E&list=PL8CCC14CAF2256A98 Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 20, 2014, 22:21:22 Händel, pocz±tek La Resurrezione HWV 47, skomponowanego na rzymsk± Wielkanoc 1708 r. Co ciekawe, librecista oratorium - Carlo Sigismondo Capece - by³ poet± nadwornym królowej Marysieñki Sobieskiej. Dzie³o zabrzmi w ca³o¶ci w ¶wi±teczny poniedzia³ek na festiwalu Misteria Paschalia - transmisja na antenie Dwójki. Polecam ¶ledzenie festiwalowych koncertów ;)
Marc Minkowski http://www.youtube.com/watch?v=uYshH5w4LUA Równie¿ Carl Philipp Emanuel Bach, gdy Mozart koñczy³ 18 lat, wystawi³ swoje wielkanocne oratorium Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, które jest jednym z 3 wielkich dzie³ tego gatunku w jego twórczo¶ci. Pamiêtajmy - w tym roku ¶wiêtujemy 300. rocznicê urodzin wybitnego syna Jana Sebastiana. Herreweghe, fina³ http://www.youtube.com/watch?v=mM-CO0G89cM Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 29, 2014, 00:42:19 Lansowani w Dwójce od pewnego czasu Les Ambassadeurs pod wodz± Alexisa Kossenki wyst±pili na ostatnim poznañskim barok-festiwalu. Na jednym z koncertów oni i Bu³garka Zefira Valova (a w³a¶ciwie, na odwrót) wykonali kilka dzie³ Vivaldiego, w¶ród nich koncert skrzypcowy RV 208. Jako ¿e siedzê dok³adnie za kamer± (na koncertach Kossenki obowi±zkowy rz±d pierwszy), na klipie z III czê¶ci± s³yszalne i moje oklaski 8)
https://www.youtube.com/watch?v=s6x8gJpr1eA Muzyka XVIII-wiecznej Francji, zamkniêcie Poznañ Baroque 2013: https://www.youtube.com/watch?v=sEkh00232OA Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 29, 2014, 20:13:36 A propos muzyki dawnej Francji - kto nie zna, niech pozna! ;)
Jean-Baptiste'a Lully & jedna z najs³ynniejszych tragédie lyrique, Atys. Bardzo oryginalna to muzyka, pe³na wstawek baletowych czy tanecznych - w koñcu wiadomo, opera wystawiona w Pary¿u wi±¿e siê nieod³±cznie z baletem, tak by³o do XIX w. Lully by³ nadwornym muzykiem Ludwika XIV i de facto stworzy³ narodow± operê francusk±. Dziêki ogromnym wp³ywom na dworze Króla-S³oñce sta³ siê czo³owym muzykiem francuskim XVII w. Wspó³cze¶ni medycy krêc± g³ow± z niedowierzania, gdy przypomina siê okoliczno¶ci ¶mierci nadintendanta Ludwika - delikwent trzasn±³ siê bowiem w stopê w czasie jednego z wystêpów dyrygenck± lask±, co spowodowa³o zaka¿enie bakteryjne, gangrenê i zgon. Les Arts Florissants w Opera Comique. Viva l'Opéra, Vive la France. http://www.youtube.com/watch?v=bJJeFSi0WXQ Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Maj 10, 2014, 06:38:21 Asiu, dziêkujê za otwarcie tego w±tku! :) To mi³o, ¿e w±tek Ciê przyci±gn±³, Dorotko:) Zwykle siêgamy z pocz±tku po to, co nam najbli¿sze, najbardziej dostêpne. I to najczê¶ciej nawet nie rzeczy najnowsze, ale jako¶ najmilszy sercu klasyko-romantyzm:) Choæ te¿ wielu z nas "zaczyna od Bacha":) Ale te¿ ten Bach z regu³y s³u¿y jako potê¿na trampolina wystrzelaj±ca nas ku klasycznym i romantycznym gwiazdom. Kiedy poszerza nam siê percepcja, dostrzegamy równie spektakularne przyk³ady piêkna po obu stronach tego wycinka czasu:) Okazuje siê, ¿e muzykê nie do koñca mo¿na rozpatrywaæ jako rozwijaj±c± siê do wci±¿ doskonalszych form - ¿e w ka¿dym okresie dziejów potrafi³a wyra¿aæ têsknoty i emocje, ¿e zmienia³y siê mody i konwencje, poszczególne formy rozwija³y siê, doskonali³y, czasem zamiera³y, ale trwa³ niezmiennie geniusz, artyzm, blask pejza¿y malowanych d¼wiêkiem. I odkrywa siê jasno ¶wiec±ce gwiazdy jak Dufay, Des Prez, di Lasso, Monteverdi, ca³e konstelacje...:)Tak to jest- gdy zaczyna siê przygoda z muzyk± klasyczn±, zazwyczaj siêgamy po to, co "znane i lubiane", a wiêc jak wspomnia³a¶ - twórczo¶c ostatnich dwóch stuleci.. Z czasem jednak apetyt ro¶nie, chcia³oby siê dotrzeæ do korzeni, odkryæ nowe, zapomniane nierzadko ¶cie¿ki.. Ta muzyka urzeka sw± szlachetn± prostot± i harmoni±. W³a¶ciwymi proporcjami i blaskiem - jak zdefiniowa³ piêkno ¶w. Tomasz z Akwinu. Warto po ni± siêgn±æ. Repertuar Vratislavii ¶wietny i godny pozazdroszczenia. Jak zawsze:) Choæby Vivaldiego RV 104: https://www.youtube.com/watch?v=5gnhUuMPD40 Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Maj 10, 2014, 07:30:48 Lansowani w Dwójce od pewnego czasu Les Ambassadeurs pod wodz± Alexisa Kossenki wyst±pili na ostatnim poznañskim barok-festiwalu. Na jednym z koncertów oni i Bu³garka Zefira Valova (a w³a¶ciwie, na odwrót) wykonali kilka dzie³ Vivaldiego, w¶ród nich koncert skrzypcowy RV 208. Jako ¿e siedzê dok³adnie za kamer± (na koncertach Kossenki obowi±zkowy rz±d pierwszy), na klipie z III czê¶ci± s³yszalne i moje oklaski 8) https://www.youtube.com/watch?v=s6x8gJpr1eA Muzyka XVIII-wiecznej Francji, zamkniêcie Poznañ Baroque 2013: https://www.youtube.com/watch?v=sEkh00232OA Bezcenne wspomnienia... Poznaniowi zazdro¶cimy Poznañ Baroque, podobnie jak Wroc³awowi Vratislavii;)) Lully: jest w tym co¶ niezrównanie majestatycznego. Vive la France. Vive Jean Baptiste:) Ah, les plaisirs...:) https://www.youtube.com/watch?v=UUhA7r-7mdc Armida - wspania³e arcydzie³o. https://www.youtube.com/watch?v=KMS3JVeAacs Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Czerwiec 17, 2014, 20:44:23 Jeden z najs³ynniejszych barokowych koncertów na flet i smyczki - F-dur RV 433 Antonia Vivaldiego.
Na flecie traverso gra szef Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini. https://www.youtube.com/watch?v=6a23YlIKDaM Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: bartus Czerwiec 19, 2014, 18:01:42 Jeden z najs³ynniejszych barokowych koncertów na flet i smyczki - F-dur RV 433 Antonia Vivaldiego. Na flecie traverso gra szef Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini. https://www.youtube.com/watch?v=6a23YlIKDaM Przepiekna muzyka Leopolda!! Dziekuje za link. Mimo wszystko widze jakas analogie do Requiem Amadeusza. Trabka klarino (grana na granicy tolerancji czystosci, grana pieknym dzwiekiem) jest uosobieniem sily i blasku. Po prostu wspanialy instrument. O!!.... slysze troche Mesjasza Haendela. Ciekawe polaczenie solo Tr (klarino) z solem Vn. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Czerwiec 21, 2014, 00:18:45 Przepiekna muzyka Leopolda!! Oto wiêc po³±czenie si³ LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO ;) - koncert Zima z op. 8. Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzy³o siê od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej. http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: bartus Czerwiec 23, 2014, 09:21:12 Oto wiêc po³±czenie si³ LEOPOLDA Stokowskiego (& jego New Philharmonia Orchestra) i Antonio VIVALDIEGO ;) - koncert Zima z op. 8. Nagranie z 1967 r. Jak wiele wydarzy³o siê od tamtego czasu w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej. http://www.youtube.com/watch?v=dFZWFrD3wYc Jest VIVALDI. Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy) Jest ORKIESTRA. A gdzie jest STOKOWSKI? Chyba, machajac rekami, odfrunal. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Czerwiec 23, 2014, 23:38:01 Jest SKRZYPEK (jak zwykle anonimowy) Solist± jest znany Mr Bean. Hugh Bean. Tu w dziele R. V. Williamsa (na marginesie w±tku): http://www.youtube.com/watch?v=a_JCvL1jVeM A propos Stokowskiego, pewnie znacie jego s³ynn± transkrypcjê Bachowskiej Toccaty i Fugi d-moll. http://www.youtube.com/watch?v=ax9C29_Gcms Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Lipiec 22, 2014, 23:52:10 Cofnijmy siê w do pocz±tków baroku, do czasów Claudio Monteverdiego, który uwa¿any jest za jednego z najwybitniejszych reformatorów sztuki d¼wiêku. Rewolucyjne Nieszpory Maryjne (Vespro della Beata Vergine) - syntezê sacrum i profanum - skomponowa³ w 1610 r. S± najwiêkszym dzie³em sakralnym przed pasjami i oratoriami Bacha.
Ewa Obniska: "Jest to muzyka wizjonerska, jakiej nie napisa³ ¿aden kompozytor w tamtych czasach, tak¿e Monteverdi nie stworzy³ potem podobnie wielostronnego, zró¿nicowanego, genialnego w swej wynalazczo¶ci d¼wiêkowej dzie³a religijnego. Podobnego dzie³a – zarazem monumentalnego i autentycznie intymnego, ³±cz±cego subtelny liryzm z wystawnym splendorem i okaza³o¶ci±, mistyczn± inspiracjê z gor±c± zmys³owo¶ci± - nie ma zreszt± w ca³ym baroku". Kaplica Pa³acu w Wersalu. Spektakl re¿yseruje sir J. E. Gardiner. https://www.youtube.com/watch?v=S99FCAFNgaA Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Lipiec 24, 2014, 23:06:11 Arcydzie³ doszukamy siê w czasach jeszcze wcze¶niejszych. Mistrzami renesansowej polifonii byli kompozytorzy franko-flamandzcy, wywodz±cy siê z trzech szkó³ niderlandzkich. Pierwszym z wielkich by³ Guillaume Dufay, przedstawicielem tzw. drugiej szko³y by³ za¶ Johannes Ockeghem. To, co czynili oni z wielog³osowym ¶piewem a capella po prostu zniewala - warto s³uchaj±c tej szczególnej muzyki wpatrywaæ siê w pe³n± kontrapunktycznych sztuczek partyturê zapisan± zgodnie z zasadami notacji menzuralnej. D±¿eniem kolejnych pokoleñ polifonistów by³o uproszczenie, wyrazisto¶æ wypowiedzi, linearno¶æ/p³ynno¶æ i sublimowanie ekspresji, najczê¶ciej o mistycznym charakterze, wyp³ywaj±cej z przewa¿nie liturgicznego tekstu (msza, motet). Pozwala to uznawaæ pó¼niejsze dzie³a za niemal¿e melodyjne - nie jest to jednak melodyjno¶æ wynikaj±ca ze stosunków tonalnych systemu dur-moll, gdy¿ renesansowa twórczo¶æ bazuje na "czystych", niechromatycznych skalach ko¶cielnych/modalnych - doryckiej, joñskiej, lidyjskiej itd.
Jednym z najwiêkszych arcydzie³ renesansu jest wyrafinowana kontrapunktycznie i rytmicznie (Credo!) Missa Prolationum Johannesa Ockeghema, który w swoich mszach (skomponowa³ pierwsze zachowane do dzi¶ Requiem) rozwija³ m.in. technikê imitacji. https://www.youtube.com/watch?v=P-gGwzFLFKI Dowodem kunsztu Ockeghema jest kanon Deo gratias na - uwaga - 36 g³osów! S± one jednak podzielone na 4 chóry. Sami spójrzcie - muzyka XV w. mo¿e byæ niezwykle efektowna 8) https://www.youtube.com/watch?v=91jag9yqiqE wersja pe³na https://www.youtube.com/watch?v=rzBhYMvnMKQ Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Lipiec 25, 2014, 23:33:18 Dla mnie najwiêkszym geniuszem tamtej epoki by³ jednak wzmiankowany niegdy¶ na w±tku francuskim ksi±¿ê renesansowej polifonii Josquin des Prez, najwybitniejszy przedstawiciel ostatniej szko³y niderlandzkiej. Na prze³omie XV i XVI w. zdoby³ ogromn± popularno¶æ, by³ kompozytorem uwielbianym przez Marcina Lutra. Osi±gn±³ niespotykan± wcze¶niej klarowno¶æ formy i szlachetno¶æ brzmienia. Zachwycaj±ca jest moim zdaniem dostrzegalna w jego mszach i motetach synteza s³owa i d¼wiêku. Przywo³a³bym nie¶mia³o cytowane ju¿ na forum okre¶lenie "konserwatywny rewolucjonista - rewolucyjny konserwatysta". Udoskonalaj±c polifoniczne ¶rodki wyrazowe Josquin wypowiedzia³ w swej muzyce to, czego nie s³ysza³ nikt przed nim. Ws³uchajmy siê w wizjonerskie Et incarnatus est ("I przyj±³ cia³o z Maryi Dziewicy") z Credo mszy Pane lingua. ¦piew staje siê na moment homofoniczny - co symbolizuje akt bosko-ludzkiego wcielenia, inkarnacji, zjednoczenia.
O s³ynnej Missa pane lingua Piotr Orawski pisa³: "Stosuj±c technikê przeimitowania, renesansowy ksi±¿ê muzyki zachowa³ cechy w³asnego stylu – przejrzysto¶æ i klarowno¶æ faktury, wewnêtrzn± dynamikê formy, równowagê miêdzy uczono¶ci± a zmys³owo¶ci±, dba³o¶æ o wyra¿any muzyk± sens s³ów. Opozycj± imitacji syntaktycznej – wbrew za³o¿eniom tylko pozorn± – by³a uroda brzmienia mszy Josquina. Przy tak ¶cis³ych za³o¿eniach techniki polifonicznej wielki mistrz stylu renesansu osi±gn±³ bowiem niewiarygodn± harmoniê akordów. [...] Wystarczy pos³uchaæ dwóch tylko fraz z Gloria: Laudamus te, adoramus te [Chwalimy Ciê, wys³awiamy Ciê], by zrozumieæ fenomen tego brzmienia. [...] Powi±zanie ¶cis³ej techniki polifonicznej z urod± brzmienia zmys³owego jest jedn± z wielkich tajemnic muzyki. Jak to jest, ¿e „matematycznie” doskona³a konstrukcja jest zarazem ¼ród³em piêkna, które sprawia nam tak wiele przyjemno¶ci?" W pocz±tkowych fragmentach (pierwszych minutach) mszy pojawia siê pewien motyw, który stanie siê jednym z najpopularniejszych w nastêpnych stuleciach, zw³aszcza w twórczo¶ci Mozarta (wraca³ do niego wielokrotnie, choæby w symfonice i dzie³ach wokalnych). Oto mini-zagadka - o który motyw chodzi i w którym miejscu mszy siê pojawia? Czekam na propozycje ;) https://www.youtube.com/watch?v=3SH3drDXE8M Motet Ave Maria https://www.youtube.com/watch?v=LUAgAF4Khmg Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Sierpieñ 18, 2014, 00:22:33 Po wakacyjnej przerwie, najpierw pozwolê sobie zamie¶ciæ trochê piêknej muzyki na smutn± okazjê.
Jacob Van Eyck, Pavana Lachrimea. Frans Bruggen i jego czarodziejski flet. Solo https://www.youtube.com/watch?v=_fI9_1qLXmc i w duecie - z Gustavem Leonhardtem - Willem de Fesch, Sonata G-dur https://www.youtube.com/watch?v=NSm0tejTXZg Goedenacht, Frans. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Sierpieñ 18, 2014, 17:12:44 Zagadka rozwi±zana, a niezawodne okaza³y siê - nie po raz pierwszy zreszt± - Kasia i Asia ;) Bine lucrat, felicitãri!
W ostatniej mszy Josquina (Missa pane lingua), w sekwencji Christe pierwszego ogniwa (Kyrie) pojawia siê motyw, rozpoczynaj±cy siê s³ynnym czterod¼wiêkiem, znanym choæby z fina³u ostatniej symfonii Mozarta. Oto kolejne przyk³ady genialnego zespolenia polifonicznego kunsztu z ekspresj± w muzyce Josquina. Jego motety cechuj± siê faktur± imitacyjn± - ich pocz±tki maj± "fugowany" charakter. Dominus Regnavit https://www.youtube.com/watch?v=0lgZH4zwA3w Jeden z najwa¿niejszych utworów w twórczo¶ci Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla ksiêcia Ferrary. https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Sierpieñ 18, 2014, 23:31:15 Zagadka rozwi±zana, a niezawodne okaza³y siê - nie po raz pierwszy zreszt± - Kasia i Asia ;) Bine lucrat, felicitãri! Mersi, a fost o plãcere;)) Czysta rado¶æ s³uchania, muzyka która przep³ywa przez umys³ jak strumieñ ¼ródlanej wody, która jest jak zanurzenie siê w takiej wodzie - czystej, jasnej, prze¶wietlonej s³oñcem. Josquin naprawdê jest ksiêciem:))Jeden z najwa¿niejszych utworów w twórczo¶ci Josquina, Miserere, skomponowany w pierwszych latach XVI w. dla ksiêcia Ferrary. Niebiañskie harmonie... Przy okazji przypomina siê, ¿e nale¿a³oby Hilliardów osobno wzi±æ na tapetê, jako kwartet:)https://www.youtube.com/watch?v=p6pBEHBXmKk Ale pracowaæ siê przy tym nie da, jest totalny odlot i b³ogostan - prze³±czam na Haydna, czyli proste, radosne, rytmy zachêcaj±ce do ziemskiej aktywno¶ci;) Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: fille007 Sierpieñ 19, 2014, 15:16:22 Sincere ºi absolut meritate felicitãri ºi din partea mea - atât cocâºtigãtoarei cât ºi organizatorului! :) Mi-a fãcut mare plãcere sã particip la acest concurs (am decis sã iau parte datoritã experienþei din timpul "cursului" pe care l-am urmat la thread-ul meu preferat :)).
P.S. Stau ºi mã întreb unde aþi învãþat atât de bine limba românã? Adam Jarzêbski Chromatica: http://www.youtube.com/watch?v=W5Alsatxt6M Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Grudzieñ 26, 2014, 17:40:34 Pozostaj±c nadal pod urokiem ¶wi±tecznych, nastrojowych i refleksyjnych klimatów, przesz³am od Bacha do renesansowego ksiêcia:)
Missa L'homme arme super voces musicales. Niezwyk³a mistyczna podró¿, w któr± wyprawiaj± nas cztery g³osy. Dobrze siê s³ucha patrz±c na nadchodz±cy zmierzch, migoc±ce ¶wiate³ka na choince, po³yskuj±c± biel za oknem (nareszcie;)) "Inni muzycy robi± z nutami to co potrafi±, Josquin robi to co chce".:) Tallis Scholars i Peter Philips https://www.youtube.com/watch?v=vC0WpeWSBak Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 05, 2015, 15:40:08 No to gloria!
Gloria D-dur Vivaldiego https://www.youtube.com/watch?v=BFYkyW1Palg Gloria G. F. Haendla (prawdopodobnie) https://www.youtube.com/watch?v=h6tkIgsUS8Y Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Kwiecieñ 10, 2015, 20:08:15 „Agrippina” Georga Friedricha Händla, polskie prawykonanie z 2014 roku, w ca³o¶ci:
http://ninateka.pl/film/agrippina-georg-friedrich-handel Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Kwiecieñ 10, 2015, 20:41:31 A tak poza wszystkim – Sandomierz – miejsce przez wielu kojarzone jedynie z telewizyjnym Ojcem Mateuszem – to naprawdê malowniczo po³o¿one w zakolu Wis³y piêkne zabytkowe miasto, miasto – co tu du¿o nie mówiæ: nie tylko Miko³aja Gomó³ki, ale i metropolia, w której siedzibê mieli polscy królowie, a zatem miasto królewskie! Warto o tym nie zapominaæ i przyjechaæ tam nie jeden raz w odwiedziny…. Ciekawie Sandomierz opisa³ Mi³oszewski w "Ziarnie prawdy". Poda³ te¿ powód, dla którego miasto nie zosta³o zburzone w czasie wojny ani przez Niemców, ani przez Rosjan. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Maj 10, 2015, 16:09:09 Agostino Steffani - obecnie jedno z najgorêtszych nazwisk w ¶wiecie muzyki barokowej (w czym du¿a zas³uga Cecilii Bartoli - patrz: Mission) ;)
Wydano w³a¶nie nowy album z jego oper± Niobe. Nie jestem fanem wokalu kontratenorów, w tym równie¿ Philippe'a Jaroussky'ego - ciekawy jestem btw, jak Ty, Bartku, oceniasz taki typ g³osu, w sumie raczej daleki od przewibrowania i "jazgotu w górnych rejestrach" ;) Nolens volens muszê jednak zalinkowaæ t± "muzykê sfer", ¶piewan± przez jednego z bohaterów - Anfione, króla Teb, z ol¶niewaj±cym akompaniamentem barokowego ensamblu. https://www.youtube.com/watch?v=_pbb5S19V1g Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: bartus Maj 12, 2015, 11:18:21 Agostino Steffani - obecnie jedno z najgorêtszych nazwisk w ¶wiecie muzyki barokowej (w czym du¿a zas³uga Cecilii Bartoli - patrz: Mission) ;) Wydano w³a¶nie nowy album z jego oper± Niobe. Nie jestem fanem wokalu kontratenorów, w tym równie¿ Philippe'a Jaroussky'ego - ciekawy jestem btw, jak Ty, Bartku, oceniasz taki typ g³osu, w sumie raczej daleki od przewibrowania i "jazgotu w górnych rejestrach" ;) Nolens volens muszê jednak zalinkowaæ t± "muzykê sfer", ¶piewan± przez jednego z bohaterów - Anfione, króla Teb, z ol¶niewaj±cym akompaniamentem barokowego ensamblu. https://www.youtube.com/watch?v=_pbb5S19V1g Lubie barwe kontratenorow, ale to musi byc glos z jajami a nie a jajnikami. Jaroussky moim zdaniem posiada zbyt wiele cech kobiecego glosu. Tym samym, wole posluchac kobiete, ale oczywiscie bez manieryzmu wielko-operowego. Kontratenor ma ta specyficzna szorstkosc i sile, ktorej oslawiony Jaroussky nie posiada. Kompozycja Agostino Steffani jest tak genialna, ze dyskomfort w sluchaniu Jarousskiego (facet, a spiewa jak baba) nie ma dla mnie znaczenia. Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Wrzesieñ 17, 2015, 19:23:36 Wow, nowa p³yta Chóru Kaplicy Sykstyñskiej dla DG z utworami mistrzów w³oskiego renesansu - Lassa, Palestriny czy s³ynnym Miserere Allegriego (jak dobrze, ¿e zdjêto ju¿ ekskomunikê 8)). W³a¶nie tak musia³y brzmieæ premiery tych dzie³ przed wiekami. Dok³adnie w tym miejscu.
https://www.youtube.com/watch?v=fc5YRYtclsM&feature=youtu.be Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Listopad 09, 2015, 21:20:18 Josquin, Agnus Dei z mszy L'Homme Arme Sexti Toni. Trzecie przeprowadzenie Agnus Dei - bajka.
The Tallis Scholars. https://www.youtube.com/watch?v=eVqDxiECFGk Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Listopad 09, 2015, 21:29:30 Cipriano de Rore (1515 - 1565), twórca franko-flamandzki epoki postjosquinowskiej.
Descendi In Hortum Meum, The Tallis Scholars https://www.youtube.com/watch?v=MPoU2PeXHAo Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Sierpieñ 23, 2016, 01:29:13 W Lesznie trwa festiwal Leszno Barok Plus - po wczorajszym koncercie w bazylice ¶w. Miko³aja, w czasie którego wykonano najpiêkniejsze arie Haendla mogê go z pe³n± odpowiedzialno¶ci± zarekomendowaæ ;)
Oto program festiwalu: http://www.lesznobarokplus.pl/program-2015-2/ Micha³ S³awecki, solista koncertu inauguracyjnego, jest obecnie obok Kacpra Szel±¿ka najlepszym polskim kontratenorem; ma³a próbka jego talentu poni¿ej. Muszê przyznaæ, ¿e mimo swoistego estetycznego sceptycyzmu wobec sztuki kontratenorów, sporo satysfakcji sprawia s³uchanie jego ciep³ej barwy w partiach lirycznych. Przekonuj± te¿ wysmakowane, retoryczne kontrasty - pozbawione pozerstwa, bez popisywania siê. https://www.youtube.com/watch?v=rYLTrXCrqQ8 Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Aleksias Grudzieñ 25, 2016, 22:27:44 Z okazji ¦wi±t, i z polecenia nieocenionego Piotra Matwiejczuka, prezentujê wspania³±, ¶wie¿o wydan± p³ytê z jak¿e aktualnym tytu³em Noel Baroque,
czyli Barokowe Bo¿e Narodzenie :) A na niej zestaw francuskich i kanadyjskich kolêd. W wykonaniu Les Musiciens de Saint Julien pod dyrekcj± Francois Lazarevitcha, nagrane przez Radio France. A miêdzy innymi tak¿e Corelli i Charpentier i Lalande. https://www.youtube.com/watch?v=jzUn_azdSYw Tytu³: Odp: Pro musica antiqua - czyli k±cik muzyki dawnej Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Kwiecieñ 18, 2017, 17:46:53 To doprawdy niedopatrzenie, ¿e muzyka tego twórcy nie go¶ci³a dotychczas na w±tku.
Chodzi o Carlo Gesualdo, jednego z najbardziej wizjonerskich umys³ów w dziejach sztuki. Jego burzliwy ¿yciorys odbija siê w muzyce, czasem bardziej rewolucyjnej ni¿ Beethovenowska Wielka Fuga. Geniusz. Il diavolo. Ka¿dy z tych madryga³ów (i fenomenalnych Responsoriów) zadziwia sw± chromatyk± i kosmiczn± dysonansowo¶ci± niejednego wspó³czesnego kompozytora. Zdaniem niektórych badaczy - d¼wiêkowy stygmat choroby psychicznej. W kontek¶cie pewnych faktów z ¿ycia Gesualda, pewnie maj± racjê. https://www.youtube.com/watch?v=JEoOOYA31_E |