Kurier Szafarski

Dzia³y forum => Chopin => W±tek zaczêty przez: Janusz1228 Listopad 01, 2010, 16:22:52



Tytu³: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 01, 2010, 16:22:52
Wiem, ¿e to bardzo rozleg³y obszar , bo obejmuje nie tylko biografów, muzykologów i badaczy ¿ycia, ale przede wszystkim wielkich kompozytorów, pianistów, mê¿ów stanu. Ale nie tylko. Równie¿ tych, o których historia zapomnia³a, albo zwyczajnie tych, którymi siê (jeszcze) nie interesuje.

Pomys³ tego dzia³u zrodzi³ siê, gdy¿ po raz kolejny w Internecie przeczyta³em o Arturze Górskim – skromnym cz³owieku, bez specjalistycznego wykszta³cenia, który od kilkudziesiêciu lat prowadzi prywatne studia nad dokumentami epoki, listami i wspomnieniami dotycz±ce Chopina. Artura pozna³em zreszt± osobi¶cie i zaprzyja¼ni³em siê z nim – ponad æwieræ wieku temu. By³ ¶wie¿o upieczonym zwyciêzcom telewizyjnej Wielkiej Gry (oczywi¶cie w temacie: Fryderyk Chopin) a tak¿e laureatem kilku innych teleturniejów, z których wygrane przekazywa³ na rzecz instytucji i m³odych pianistów szerz±cych kult Chopina. I tak, na przyk³ad, wygrana z wielkiej Gry (25 ty¶ z³) trafi³a do Ewy Pob³ockiej, jako do najm³odszej polskiej uczestniczki Konkursu (1980 rok) .
Co wa¿ne, Artur to bardzo skromny cz³owiek utrzymuj±cy siê z niewielkiej pensji, za to o wielkim sercu i mi³o¶ci do Chopina. Zakres jego wiedzy jest przeogromny i chêtnie dzieli siê ta wiedz± z ka¿dym, kto jest zainteresowany. Gdyby uda³o siê go tutaj zaprosic – by³by naszym prawdziwym przewodnikiem i profesorem. Niestety, nie mogê znale¼æ do niego namiarów. Gdyby mi siê uda³o, z pewno¶ci± przyby³by do nas wspania³y przyjaciel. Bêdê go dalej poszukiwa³ i czyni³ o to starania. Gdyby kto¶ z Was natkn±³ siê na kontakt do Artura - przeka¿cie mi, proszê. Z pewno¶ci± wówczas da siê zaprosiæ do naszego grona.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 01, 2010, 17:52:49
Paulina Czernicka to skrajnie inny przypadek w galerii s³u¿by Chopinowi. Wspomina³em ju¿ o niej w jednym z poprzednich postów. Od dzieciñstwa by³a zafascynowana osob± Chopina i od najm³odszych lat zbiera³a wszelkie dostêpne jej publikacje na jego temat.
Tak bardzo pragnê³a przys³u¿yæ siê szopenowskiej misji i legendzie, ¿e dla tej idei posunê³a siê do kryminalnego przestêpstwa, jakim by³o zmy¶lne fa³szerstwo. Jeszcze przed II wojn± ¶wiatow± og³osi³a, ze jest w posiadaniu kilku nieznanych i niepublikowanych listów Chopina do Deffiny Potockiej (z domu Komar). Nie tylko w krêgach muzycznych informacja ta wywo³a³a niebywa³e poruszenie. W listach tych, których fragmenty odczytywa³a w Polskim Radiu by³o wiele bulwersuj±cych opinii Chopina nt. ówczesnych mu kompozytorów, ale tak¿e wiele pikantnych szczegó³ów z p³omiennego romansu, który mia³ byæ rzekomo nawi±zany miêdzy Chopinem a Potock±. Spraw± listów Chopina do Delfiny Potockiej krêgi muzyczne ¿y³y przez æwieræ wieku. Dla uwiarygodnienia ich, Czernicka posunê³a siê do zrêcznej mistyfikacji polegaj±cej na kompilowaniu ich tre¶ci z urywków autentycznej i powszechnie znanej korespondencji a nawet na fotokopiowaniu ca³ych zdañ i s³ów. Poniewa¿ nikt jednak nie mia³ wgl±du do orygina³ów (które rzekomo zosta³y jej wykradzione przez umy¶lnych dzia³aj±cych w imieniu rodziny Potockich, aby uchroniæ j± przed skandalem) - a tylko fotokopie, st±d oprócz euforii rodzi³o siê w ¶rodowisku wiele sceptycyzmu. Mistyfikacja zosta³a ostatecznie udowodniona, dziêki ekspertyzie kryminalnej, wykonanej przez departament kryminalistyki milicji obywatelskiej.
Z relacji ludzi, którzy znali j± osobi¶cie wynika, i¿ by³a kobiet± z zaburzeniami psychicznymi o sk³onno¶ciach psychopatycznych, która dotknê³y te¿ nieszczê¶cia w sprawach uczuciowych. Jej matka oraz obaj bracia pope³nili samobójstwo. Sama Czernicka odebra³a sobie ¿ycie w w niezwyk³ym dla niej i mistycznym 1949 roku (a wiêc w setn± rocznicê ¶mierci Chopina).


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 03, 2010, 13:38:14
Sta¶ Drzewiecki
Ongi¶ – genialne dziecko. Jako piêciolatek gra³  w dwutysiêcznej Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiego, jako  sze¶ciolatek pojecha³ w charakterze solisty na swe pierwsze koncertowe tournee. Maj±c  ledwie 10 lat wyda³ pierwsz± p³ytê.
Chopin by³ zawsze jednym z jego najwa¿niejszych i najbardziej cenionych kompozytorów.
Uczestnik poprzedniego Konkursu, który, jednakowo¿, przygodê z Wielkim Konkursem zakoñczy³ ju¿ po pierwszym etapie.
O rodzicach Stasia mawiano, ¿e za wcze¶nie, za uporczywie kreowali go na indywidualno¶æ i ¿e za wcze¶nie uznali go za dojrza³ego, samodzielnego artystê, za¶ o samym Stasiu, ¿e niepotrzebnie wystartowa³ w poprzednim Konkursie i ¿e szkoda, ze nie uczyni³ tego w tegorocznym. Czy pora¿ka tamta zadecyduje o dalszych losach Stanis³awa? Czy powinien jeszcze kiedykolwiek próbowac uczestnictwa w konkursowych szrankach?


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: TeresaGrob Listopad 03, 2010, 16:08:14
Czyta³am gdzie¶ opowie¶æ, ¿e podobno wielki biograf Chopina Artur Hendlej gdy dano mu do przeczytania
te listy Czernickiej mia³ siê rozp³akaæ i powiedzieæ , ¿e to zupe³nie niemo¿liwe ¿e Chopin te listy napisa³.Taki wykwintny, dobrze wychowany cz³owiek  i takie ¶wiñstwa.A swoj± drog± jak± ogromn± pracêwykona³ autor, jak± zgromadzi³ wiedzê o chopinie, ¿e nabra³ nawet niektórych fachowców.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 03, 2010, 16:14:48
Masz racjê, Teresko. Stara prawda powiada: mi³o¶æ potrafi przenosiæ góry. Co dopiero mi³o¶æ, która ros³a w czyim¶ utrapionym sercu od dzieciñstwa.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: niemuzyk Listopad 03, 2010, 17:25:49
Janusz wspomnia³e¶ o Stasiu Drzewieckim jako o uczestniku poprzedniego konkursu szopenowskiego, który odpad³ po I etapie a mnie nurtuje pytanie czy s³ychaæ co¶ o laureatach poprzedniego konkursu (poza Blechaczem oczywi¶cie, bo o jego dokonaniach od czasu do czasu jeste¶my informowani)a wiêc np o braciach Lim z Korei, czy o Japñczyku Yamamoto?


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 03, 2010, 17:48:27
Krzysztofie, chyba bêdziemy musieli prosiæ pozosta³ych naszych przyjació³ o informacje, bo mi dokonania tych uczestników umyka³y (umknê³y) uwadze


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: niemuzyk Listopad 03, 2010, 18:35:26
Mnie te¿ umknê³y uwadze. Czy w zwi±zku z tym zapomnimy równie¿ o tegorocznych finalistach o Wunderze, o Geniuszasie, o Trifonowie?


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Listopad 03, 2010, 18:37:29
Mnie te¿ umknê³y uwadze. Czy w zwi±zku z tym zapomnimy równie¿ o tegorocznych finalistach o Wunderze, o Geniuszasie, o Trifonowie?
>:(


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Listopad 04, 2010, 00:31:39
Nagrania Drzewieckiego z 2002 roku kupi³am w Empiku za z³otówkê.. Parê lat temu, w takim koszu z kasetami. Ca³kiem ca³kiem, Liszt i Schumann, podoba mi siê jego gra :) S³ucham od kilku dni w oczekiwaniu na przesy³kê z muzyk± Fryderyka..


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Bodek1 Listopad 04, 2010, 10:10:04
W³a¶nie ods³ucha³em koncertów Chopina w wykonaniu Zimmermana - które ma Ewa. S± fantastyczne :). Maj±c w pamiêci wykonanie koncertu f-moll na konkursie przez Wakarecego - odnios³em wra¿enie, ¿e s³ucham innego koncertu. Piêkne brzmienie fortepianu, orkiestry. Zwróci³em uwagê, ¿e gra Zimmermana ma du¿± zmienno¶æ dynamiki, tempa, nastroju - przez to jest bardzo wyrazista emocjonalnie. Wszystko jest perfekcyjnie zgodne z zapisem nutowym Fryderyka. Na pewno nie nale¿y udziwniaæ czy dodawaæ jaki¶ nut by oddaæ piêkno i g³êbiê Jego muzyki. Wystarczy trzymaæ siê dok³adnie zapisu i umieæ tozagraæ...jakie to proste jak siê ma... ;)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Grudzieñ 04, 2010, 21:19:06
Polecam komu czas pozwoli:

Ró¿a ¦wiatczyñska w radiowej Dwójce: od 6 grudnia (poniedzia³ek) codziennie do pi±tku prezentuje w Muzycznym Kanonie Dwójki od 9.30 nagrania Clary Bancini i Dinu Lipattiego, m.in. dzie³a Chopina (np. sonata h-moll w wyk. Lipattiego!). 

:)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 06, 2010, 22:59:48
W³a¶nie ods³ucha³em koncertów Chopina w wykonaniu Zimmermana - które ma Ewa. S± fantastyczne :). Maj±c w pamiêci wykonanie koncertu f-moll na konkursie przez Wakarecego - odnios³em wra¿enie, ¿e s³ucham innego koncertu. Piêkne brzmienie fortepianu, orkiestry. Zwróci³em uwagê, ¿e gra Zimmermana ma du¿± zmienno¶æ dynamiki, tempa, nastroju - przez to jest bardzo wyrazista emocjonalnie. Wszystko jest perfekcyjnie zgodne z zapisem nutowym Fryderyka. Na pewno nie nale¿y udziwniaæ czy dodawaæ jaki¶ nut by oddaæ piêkno i g³êbiê Jego muzyki. Wystarczy trzymaæ siê dok³adnie zapisu i umieæ tozagraæ...jakie to proste jak siê ma... ;)

Ja to nagranie bardzo admirujê, tylko trochê tak jak podziwia siê piêkny pos±g z marmuru. Ja, przeciwnie, mam wra¿enie, ¿e tam nie ma "emocjonalno¶ci", ale dystans do utworu (wcale nie twierdzê, ¿e to ¼le), pianista jest bardziej dojrza³y ni¿ kompozytor i mam nadziejê, ¿e to nie jest projekcja moich wiadomo¶ci na temat wykonawcy i autora.  W Romancy z I Koncertu s³yszê refleksjê, nie nastrojowo¶æ i rozmarzenie na przyk³ad. Ale to jest wielkie nagranie i najlepsze orkiestrowo (glissanda smyczków bardzo mi siê kiedy¶ podoba³y, teraz trochê mniej). I rzeczywi¶cie du¿a rozpiêto¶æ dynamiki. Zauwa¿y³am równie¿, ¿e Zimmerman nie ¿a³uje lewej rêki, te tryle na koniec Maestoso ca³kiem ca³kiem wyraziste. Piszê o tym, bo w³a¶nie wczoraj ods³ucha³am.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 23, 2010, 09:32:09
Przywo³am w tym w±tku ponownie Godowskiego (wcze¶niej napomkn±³em o nim w wirtuozach prze³onu XIX - XX w.)
By³ bowiem artyst± (pianist±), który wiele wniós³ do ¶wiatowej pianistyki jako popularyzator Chopina. Tyle tylko, ¿e jego popularyzowanie by³o trochê w poprzek. Godowski, w przeciwieñstwie do licznej, kilku juz pokoleniowej armii kap³anów i kustoszy dzie³a Chopina - bawi³ siê Chopinem, parafrazowa³ jego utwory, albo jak w cyrku: wyprawia³ z nimi niemi³osierne sztuczki. Ortodoksyjnych mi³o¶ników Chopina przyprawia³ o zawa³, innych - epatowa³, zdumiewa³, roz¶miesza³.
Oto, w jaki sposób potrafi³ przekomponowaæ etiudê rewolucyjn±, aby mo¿na j± by³o wykonywaæ jedn± rêk±:

http://www.youtube.com/watch?v=LuEa1XLEVSw

a tutaj, widocznie uznaj±c ¿e Chopin niewystarczaj±co wyposa¿y³  w ³adunek emocjonalny etiudê C-dur op. 10 nr 1 "uzupe³ni³" j± i doprowadzi³ do granic wirtuozowskich mo¿liwo¶ci

http://www.youtube.com/watch?v=KK3Mf7aUH3g&feature=related

A na koñcu malutki te¶cik: co to za utwór Chopina poddany transkrypcji przez Godowskiego do wykonania na jedn± rêkê? (ten pierwszy z trzech, ktore s± w linku jak ni¿ej)

http://www.youtube.com/watch?v=DKWlyUFDCLY




Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Monika_Aleksandra Grudzieñ 23, 2010, 10:19:47
Owszem podziwiam pomys³, wspania³e opanowanie instrumentu, wirtuozeriê, ale to nie jest Chopin, choæ na jego plecach kto¶ zbudowa³ co¶.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 23, 2010, 22:23:50
Pisze, Monika, ¿e to nie by³ Chopin? Przeczytajmy wszyscy zatem ten kolejny post...


Du¿o dyskutujemy jak powinno siê graæ Chopina. Tymczasem wywa¿amy otwarte drzwi. Mo¿emy bowiem wyrobiæ sobie miarodajne zdanie, po prostu, s³uchaj±c jego nagrañ. 

Jak to mo¿liwe? Ano mo¿liwe. Vladimir Pachamnn – urodzony w po³owie XIX stulecia w Odessie pianista, który do¿y³ sêdziwych lat (co pozwoli³o mu w pierwszej po³owie XX w dokonac wielu nagrañ) – chêtnie oznajmia³ ¶wiatu, ¿e po reinkarnacji Chopin przeniós³ siê do jego cia³a.
On-  Pachmann – sta³ siê jego pow³ok±. Aby uwiarygodniaæ sw± deklaracjê – bywa³o, ¿e podczas koncertów zdejmowa³ z nóg skarpetki  i opowiada³ publiczno¶ci, jak to w³a¶nie te skarpetki dzierga³a na drutach George Sand dla swojego Fryderyka. Poczym k³ad³ je na fortepianie, aby jeszcze lepiej przypomina³y publiczno¶ci - kto dla nich oto koncertuje… 
Jednak oddajmy mu sprawiedliwo¶æ: najlepiej o prawdzie uciele¶nionego w nim Chopina ¶wiadczy³a jego gra. I tutaj, ju¿ bez ¿adnych dwuznaczno¶ci dodajmy: gra absolutnie genialna, gra z ró¿norodnymi efektami wykonawczymi, jak skrajne rubato i ritenuta, gra z zawieszeniami ruchu, nag³ymi akcentami, improwizowanymi ozdobnikami, arpeggiami, gra, w której pojawia³y siê wrêcz ca³e autorskie, improwizowane wtrêty (szczególnie na pocz±tku i koñcu utworu), jednym s³owem gra typowa dla romantycznego wirtuoza, no cóz… w koñcu dok³adnie takiego, jak, ufaj±c Pachamnnowi, jego pierwotne wcielenie: Fryderyk Chopin.
Pos³uchajmy zatem graj±cego przy fortepianie samego maestro Chopina, który wcieli³ siê w korpus Vladimira Pachmanna – genialnego pianisty i propagatora artystycznego i duchowego swojego antenata.

Walc Ges-dur
http://www.youtube.com/watch?v=cZmOdKDIhbs&feature=player_embedded

Walc cis-moll
http://www.youtube.com/watch?v=qzMVzQa0kUY&feature=player_embedded#!




Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 26, 2010, 14:57:32
Ale mnie to ubawi³o Januszu, brzuszek mnie rozbola³ od ¶miechu. Trzeba przyznaæ, ¿e facet mia³ "fantazjê" reklamow±. Chyba ju¿ o tym s³ysza³am, ale wspomnienia zupe³nie siê zatar³y.

Co do jego gry. Bardzo podoba mi siê dystynktywno¶æ d¼wiêków i wyra¼nie s³ychaæ te rzeczy, o których piszesz.
Znalaz³am te¿ zestawienie Etiudy op. 10 nr 1, tzn. s³ynnego wykonania Marthy i w³a¶nie jego.
Nie mam zamiaru warto¶ciowaæ tych wykonañ, obydwa mi siê podobaj±, chocia¿ s± diametralnie ró¿ne. W jego wykonaniu s³yszê co¶ bachowskiego, a przede wszystkim wspania³y i "kolorowy" d¼wiêk. Tej Etiudy nikt dzisiaj tak nie zagra (zdecydowanie za wolne tempo jak na dzisiejsze standardy, mo¿e za s³abo postawiona lewa rêka, ale za to s³ychaæ du¿o innych ciekawych rzeczy), nie zdziwiê siê, je¶li siê komu¶ nie spodoba:
http://www.youtube.com/watch?v=SYWoo1aMCUg&feature=related


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 27, 2010, 00:02:10
Masz racjê Olu... Dzisiaj s± inne standardy. Ale czy lepsze? - Pow±tpiewam. Te  dzisiejsze, chorobliwe standardy wykonawcze, z których wyeliminowano granie cisz± i refleksjê wykonawcz±  - s± rodem jakby z cyrku albo z trybików maszynki elektrycznej do siekania miêsa. Epatuj± zadyszk± a¿ do md³o¶ci i umêczenia (pianisty, ale i s³uchacza!). Dla mnie s± one coraz czê¶ciej produkcjami graj±cych ma³pi±tek, za to coraz rzadziej dyskursem poetów siêgaj±cych do g³êbi sztuki. Bo jak¿e szybko¶æ mo¿e i¶æ w parze z refleksj±? Na ogól tak siê nie da. Tak jak i na ogó³ mistrz ¶wiata w szachach nie ma raczej szans na mistrzostwo olimpijskie w sprintach.
Marta Argerich, wg mnie, jest guru - dla tego p³owego wspó³czesnego stada sprinterów. Jej sztuki nie o¶mielam sie miarkowaæ. Za to inni piani¶ci - zahipnotyzowani jej kreacjami - na¶laduj±c j±, goni± za ni±, jak za uciekaj±cym poci±giem ekspresowym, gubi±c niestety w takim w biegu wiêkszo¶æ swoich baga¿y i bi¿uterii. (Bo nie ka¿dy tak jak ona potrafi uprawiaæ sprinty)
Dzisiejszy Chopin grywany wg wspó³czesnej mod³y - jest wiêc po³owicznie piêkny, bo  zubo¿ony o wymiar szachowy. Dobrze wiêc czasem  wróciæ do Chopina wczorajszego, albo po prostu czê¶ciej s³uchaæ pianistów, którzy nie epatuj± b³yskotkami biegników, a b³yszcz± po¶wiat± zastyg³ej po ulewach têczy. Takim - by³ i jest, na przyk³ad, dla mnie Zimerman. Jeden z nielicznych wspó³czesnych, inteligentnych artystów, który potrafi s³uchaæ i graæ cisz±. I który posiadaj±c maestriê mistrza olimpijskiego jest jednocze¶nie szachist± i który dziêki temu potrafi sk³adaæ muzykê tak¿e z pojedynczych d³ugo kontemplowanych d¼wiêków... I oprócz grania - s³uchaæ kreowanej muzyki


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 27, 2010, 16:41:21
Januszu, ja bardzo lubiê Marthê, lubiê wysok± temperaturê jej wykonañ. To ¿e ona gra szybko, to nie dlatego ¿eby siê popisaæ, po prostu taki ma temperament. Zreszt± tê temperaturê wyczuwa siê nie tylko w tempach, przecie¿ ona nie zawsze gra szybko, a intensywno¶æ pozostaje ta sama. I uwa¿am ¿e nagranie Etiudy z Konkursu jest ¶wietne (co nie przeszkadza mi doceniaæ nagrania Pachmanna). Potrafiê zrozumieæ, ¿e jej "tempi" mog± zirytowaæ, ale nie uwa¿am, ¿e zacieraj± one muzykalno¶æ jej gry.
U mnie to wygl±da tak: szybko nie znaczy ¼le, wolno nie znaczy dobrze (albo na odwrót), to zale¿y od konkretnej realizacji.
Zimermana bardzo podziwiam, ale tak trochê z daleka, pisa³am kiedy¶ o piêknym pos±gu z marmuru, z Twoim opisem jego gry mogê siê zreszt± zgodziæ.
Piszesz o "Chopinie wczorajszym", nie wiem kogo konkretnie masz na my¶li, Hofmanna "wal±cego" w I Balladzie (nota bene gra j± o pó³ minuty krócej ni¿ Martha), Friedmana wywijaj±cego swoje ho³ubce albo szalej±cego w III Balladzie, Koczalskiego graj±cego op. 52 w osiem i pó³ minuty? Takie przyk³ady mo¿na by mno¿yæ.

Ale ¿eby wróciæ do naszego bohatera, na fajnej stronce o historycznych wykonaniach znalaz³am tak± oto anegdotê, opowiada Micha³owski:
"spotyka³em siê czêsto [w Wiedniu] ze znakomitym Pachmannem. Grywali¶my razem w sk³adzie fortepianów Bösendorfera. Razu pewnego grali¶my na wy¶cigi etiudê a-moll nr 2 Chopina [op. 10] jednocze¶nie, by przekonaæ siê, kto z nas zdo³a prêdzej dobiec koñca. Zwyciêzc± ostatecznym zosta³em ja. Nielojalnie co prawda, bo biedny Pachmann, pomimo parokrotnego powtarzania wy¶cigu, nie spostrzeg³ siê, ¿e dla u³atwienia sobie zadania gra³em po prostu zwyk³e gamy chromatyczne, bez uderzania nut akordowych. Obecni na turnieju tym piani¶ci, a w ich liczbie m³odziutki podówczas Rosenthal, pok³adali siê od ¶miechu, Pachmann za¶ irytowa³ siê srodze." Trzeba przyznaæ, ¿e w dzisiejszych czasach tego rodzaju "pojedynki" trudno ju¿ sobie wyobraziæ.



Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 28, 2010, 12:47:56
Tak a propos, mo¿e kto¶ pamiêta jak± Zimerman gra³ Sonatê na Konkursie (na 95% zapewne by³a to h-moll), a tak¿e któr± Balladê i które Scherzo? Ods³ucha³am p³ytê z Konkursu, ale tych rzeczy, o których mowa, na niej nie ma.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 28, 2010, 13:17:17
Granie na wy¶cigi i inne konkury to oczywi¶cie sympatyczne harce i zabawa.  (Kiedy¶ Liszt za³o¿y³ siê z Saint-Saensem, ¿e tylko on mo¿e zagraæ swoj± etiudê, bo ka¿dy inny pianista ma za ma³o palców(!) „Skoro ty zagrasz, to i ja zagram!”  Nieustraszony Saint-Saens chwyci³ wiêc jej nuty, siad³ do instrumentu ale w pewnym momencie podda³ siê. Tak! To niemo¿liwe. Tego miejsca nikt nie zagra! Wówczas zasiad³ Liszt i w krytycznym momencie wspomóg³ siê nosem. To by³ jego 21 palec)

Ka¿da interpretacja w zgodzie z temperamentem, w zgodzie z realizmem epoki – to esencja prawdziwej sztuki. Ka¿da interpretacja broni siê sama, gdy jej orê¿em jest autentyczny, wra¿liwy artysta pokroju Argerich, Pachamanna czy Zimermana. Bez wzglêdu na jego temperament, na tradycjê i czasy – zawsze zwyciê¿a prawda Sztuki.
 
W zesz³ym roku  zada³em Maestro Domarkasowi pytanie, dlaczego dyrygowane przez niego koncerty odbiegaj± dzi¶ znacznie tempem wobec dostojnych refleksyjnych wykonañ sprzed æwieræwiecza? „Panie Janusz (znamy siê od kilku lat), ¿ycie dzisiaj jest znacznie szybsze, od tego z wczoraj. Muzyka – jak lustro- odbija prawdê otoczenia i czasów którym króluje, kreuj±c w³asne standardy…”  My¶lê, ¿e ta wypowied¼ mo¿e byæ point± dla naszej polemiki z Ol±.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 28, 2010, 15:09:51
Tak a propos, mo¿e kto¶ pamiêta jak± Zimerman gra³ Sonatê na Konkursie (na 95% zapewne by³a to h-moll), a tak¿e któr± Balladê i które Scherzo? Ods³ucha³am p³ytê z Konkursu, ale tych rzeczy, o których mowa, na niej nie ma.
Sonate h-moll mam jeszcze w uszach... Ale ballady (chyba g-moll) i scherza (byæ mo¿e E-dur) kompletnie nie pamiêtam


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 28, 2010, 15:33:27
Wielkie dziêki za odpowied¼, Scherzo i Ballada te¿ by mi do reszty jego konkursowego repertuaru pasowa³y.

A z okazji urodzin, przyjmij proszê podarunek od ... Mistrza Krystiana:
http://www.youtube.com/watch?v=PCW3631sxkw&feature=related  :)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Janusz1228 Grudzieñ 28, 2010, 16:49:07

A z okazji urodzin, przyjmij proszê podarunek od ... Mistrza Krystiana:
http://www.youtube.com/watch?v=PCW3631sxkw&feature=related  :)

:-* :-* :-*


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Gogu¶ Grudzieñ 29, 2010, 01:00:04
Có¿ mo¿na dodaæ odno¶nie tempa gry czy gry na wy¶cigi. Jak ju¿ wspomina³em jestem zwolennikiem ¿ywych interpretacji ale bez przesady. Oczywi¶cie - chyba jak ka¿dy - ci±gle weryfikuje swoje ulubione utwory i interpretacje. Je¿eli mia³bym generalizowaæ, powiem po prostu ¿e brzydzê siê skrajno¶ciami. Nie lubiê hipochondrycznego romantyzmu ale nie lubiê równie¿ niewy¿ytych si³aczy którzy graj± tak, jakby za chwilê musieli pêdziæ na poci±g. S³ucha³em dzisiaj koncertu Julianny z fina³u konkursu - po ¶wi±tecznym faszerowaniu siê Blechaczem stwierdzam, ¿e to najbrzydsze Rondo Vivace jakie s³ysza³em. Jak widaæ nie tylko kobieta zmienn± jest i pewnie nied³ugo mi przejdzie. A ¶wiadczy to o tym, ¿e nasze gusta w zakresie stylu interpretacji zale¿± od nastroju, punktu odniesienia, utworu i od wielu innych przeró¿nych czynników. Nie wyobra¿am sobie t³uczonego Larghetta z  koncertu f-moll ani flegmatycznego Wielkiego Poloneza. Nie ma pianistów absolutnie wszechstronnych.

PS: Mam ochotê na pierwsz± balladê w wykonaniu Rubinsteina.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Grudzieñ 29, 2010, 12:03:17
S³ucha³em dzisiaj koncertu Julianny z fina³u konkursu - po ¶wi±tecznym faszerowaniu siê Blechaczem stwierdzam, ¿e to najbrzydsze Rondo Vivace jakie s³ysza³em.
By³o co¶ pogrzebowego w tym jej wykonaniu, moim zdaniem ona te¿ wysz³a poza jak±¶ estetykê tego utworu (ponadto du¿o zahaczonych d¼wiêków), tylko ¿e jej nikt za to nie pokara³. To wykonanie nie figuruje w Kronice Konkursu.
Awdiejewa te¿ nie reprezentuje polskiej szko³y, a wiêc ¶wiêtej "tradycji", z rosyjskim graniem to te¿ chyba nie ma wiele wspólnego (wiêc innej dopuszczalnej "tradycji" równie¿ nie reprezentuje). Nie wiem jak do tego wszystkiego maj± siê opinie wypowiadane wczoraj przez prof. Jasiñskiego i wtóruj±ce mu grono.
Co do Blechacza: wykonanie konkursowe oczywi¶cie dobre, ale ogólnie ja nie przepadam za jego graniem, jest w nim co¶ ciê¿kawego i matowego. Poza tym, jak mo¿na siê domy¶laæ, ja lubiê s³yszeæ pianistê. Ale to jeszcze bardzo m³ody ch³opak, wiêc ze swojej listy ca³kowicie go nie skre¶lam, mo¿e kiedy¶ mi siê spodoba...

Ps. Z tych trzech wykonañ I Ballady, które kiedy¶ zaproponowa³e¶ ¿adnego szczególnie nie polubi³am, chocia¿ samym wstêpem zainteresowa³ mnie jedynie Horowitz, tak to sobie blado przypominam.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Gogu¶ Grudzieñ 29, 2010, 15:51:52
Wys³ucha³em wczoraj Rubinsteina i nawi±zuj±c do grania cisz±, o czym wspomnia³ Janusz muszê stwierdziæ, ¿e Rubinstein wprowadzi³ do 1 ballady zupe³nie niepotrzebne i niezrozumia³e pauzy. Moim zdaniem taki zabieg zburzy³ ci±g³o¶æ tego utworu a przecie¿ ballada g-moll jest piêkna dlatego, ¿e jest niezwykle spójna. Oczywi¶cie nie przyczepiê siê barwy d¼wiêku i innych walorów tego wykonania ale w tym konkretnym przypadku, cisza mnie nie przekonuje.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Monika_Aleksandra Styczeñ 14, 2011, 11:08:00
Wczoraj na TVP Historia ( prawdopodobnie bêd± powtarzaæ) by³ program biograficzny o Henryku Sztombce, laurecie I Konkursu Chopinowskiego i uczniu Ignacego Paderewskiego.

Z przekazów filmowych zachowa³o siê tylko nagranie przedwojenne. Pianista tak inny od wspó³czesnych. Oszczêdno¶æ gestów mimiki, totalnie elegancki, inaczej skupiony. Piêkny...

W zestawieniu ze wspó³czesnym mu Bo¿anowem.... sami oceñcie.

Ogl±daj±c ten program, po raz kolejny u¶wiadomi³am sobie rzecz, która odchodzi w zapomnienie:

Paderewski mia³ tak ogromne serce, ¿e mo¿na by by³o wjechaæ w nie tramwajem i jeszcze starczy³o by miejsca dla ka¿dego z nas....


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Ola83 Styczeñ 14, 2011, 19:49:54
Wczoraj na TVP Historia ( prawdopodobnie bêd± powtarzaæ) by³ program biograficzny o Henryku Sztombce, laurecie I Konkursu Chopinowskiego i uczniu Ignacego Paderewskiego.

Z przekazów filmowych zachowa³o siê tylko nagranie przedwojenne. Pianista tak inny od wspó³czesnych. Oszczêdno¶æ gestów mimiki, totalnie elegancki, inaczej skupiony. Piêkny...

W zestawieniu ze wspó³czesnym mu Bo¿anowem.... sami oceñcie.

Ogl±daj±c ten program, po raz kolejny u¶wiadomi³am sobie rzecz, która odchodzi w zapomnienie:

Paderewski mia³ tak ogromne serce, ¿e mo¿na by by³o wjechaæ w nie tramwajem i jeszcze starczy³o by miejsca dla ka¿dego z nas....

Mam Mazurki Sztompki, uwa¿am ¿e s± "¶niête", ma³o w nich wyrazu, nie przekonuj± mnie, dawne granie, dawny styl, masz racjê, ¿e inny od wspó³czesnych bo to reprezentant tej oko³owojennej szko³y, która tak chcia³a wszystko zobiektywizowaæ, ¿e chyba wiele zatraci³a. Nie zwracam uwagi na to ile pianista wykonuje gestów i czy jest wymuskany, dla mnie mo¿e nawet lewitowaæ byle by mia³ co¶ do powiedzenia. Zreszt± i tak najbardziej interesuj± mnie nagrania, a na twarz kogokolwiek nie lubiê patrzeæ jak ju¿ napisa³am.
Czyta³am kiedy¶ autobiografiê Paderewskiego, ale niestety niewiele ju¿ pamiêtam (to prawda, ¿e mia³ wielkie serce, ale chocia¿ przewa¿nie lubiê stare nagrania, to do jego nie bardzo wracam, mo¿e to kwestia tych wszystkich rocznicowych powtórek, a mo¿e czego¶ innego).


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Bodek1 Styczeñ 24, 2011, 23:21:18
Wspomniany tu E. Bo¿anow - jak¿e piêknie zagra³ Rondo a'la Mazur na festiwalu w Cliburn
http://www.youtube.com/watch?v=LuGonko-Wuk&feature=related
Z finezj±, polotem, wspania³ym rubato, perliste tryle - by³o jakie¶ lepsze wykonanie podczas konkursu?
Mo¿emy polemizowaæ - na pewno EB to jeden z najciekawszych pianistów wnosz±cych co¶ nowego do interpretacji muzyki Chopina - oryginalny, nie powiela ¿adnych wzorców... :)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Monika_Aleksandra Styczeñ 25, 2011, 10:43:58
Co czêsto jest mu wypominane


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: aro 59 Marzec 21, 2011, 08:42:39
Trochê wiosny
Horowitz gra Chopin Waltz op_34-2
http://www.youtube.com/watch?v=bcxjAyPJ0rw



Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: TeresaGrob Maj 01, 2011, 11:24:24
Pos³ucha³am siê was w sprawie ro¶linno¶ci, zawsze to co¶
(http://img.liczniki.org/20110501/DSC_0000029-1304241481.jpg)

p³yte z nokturnami w wykonaniu Marii Joao Pires ju¿ poleca³am,
podpieraj±c sie autorytetem prof.Tomaszewskiego. Ja jej s³ucham non stop.Spokojnej niedzieli

http://www.youtube.com/watch?v=dnCC0dMNUvE


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: kozio³ Maj 01, 2011, 23:23:43
Tereniu..piêkny i du¿y obraz kwiecistej ro¶liny doniczkowej - cudowne.. :)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Maj 02, 2011, 00:00:00
A flaga wywieszona? Potrójna okazja.  ;D


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: TeresaGrob Maj 02, 2011, 10:40:02
Ja nie mam tego uchwytu na flagê. Kiedy za komuny chodzili po domach ciecie i montowali,
moi rodzice profilaktycznie nie otwierali drzwi.A dlaczego potrójna??Papie¿, Trzeci Maja i...


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: ewa578 Maj 03, 2011, 19:21:15
Pierwszy Maja i Dzieñ Flagi!


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: xbw Czerwiec 15, 2012, 10:32:03
Ro¶nie kolejne pokolenie, Wiktor Sommer, lat siedem, gra Chopina.

http://www.youtube.com/watch?v=srKvSz-H5sI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=p4t-c0Ett14&feature=channel&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=V6Ft_MkLj2s&feature=channel&list=UL



Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: clavia Maj 21, 2015, 22:53:37
Zbigniew Paleta - Polonez op. 53
https://www.youtube.com/watch?v=2CpFv2qHiA4


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Maj 29, 2015, 23:27:07
Jakbym tam by³ wczoraj  ;)  Fajny, klimatyczny filmik. Chodzi o Walca Des-dur op. 64/1?  ;)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: clavia Maj 29, 2015, 23:54:16
Mozart faktycznie to jest walczyk. Przepraszam za pomy³kê. :)


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: clavia Lipiec 09, 2015, 18:00:20
Dzi¶ s³ucha³am Waltz No 19 in A Minor w wykonaniu mojej s±siadki. Z racji bytowania w wielkiej p³ycie s³ysza³am u siebie w mieszkaniu niemal ka¿dy d¼wiêk. Gra³a cudownie, jakby palcami delikatnie pie¶ci³a klawisze. 


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: tuco82 Listopad 07, 2015, 15:59:30
Józef Hofmann

Polecam debatê(konferencjê?) na temat tego pianisty. Wykonania Chopina z ³atwo¶ci± odnajdziecie na youtube, w szczególno¶ci polecam Grande Polonaise Op.22 (https://www.youtube.com/watch?v=crG_sRwDsu0)

https://www.youtube.com/watch?v=IHp0RbiSK0M (https://www.youtube.com/watch?v=IHp0RbiSK0M)

P.S. Kojarzycie tego t³umacza?  :D :D :D


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: TeresaGrob Pa¼dziernik 01, 2018, 20:08:46
Pianista zupe³nie mi nieznany a¿ do wczoraj gdy red. Koziñska udostepni³a na fb ten link. Delikatnie mówi±c bardzo niekonwencjonalna interpretacja,
ale zachêcam do pos³uchania i ciekawa jestem co o tym my¶licie  :

https://youtu.be/Gk9SDuckPRc



Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: tuco82 Pa¼dziernik 09, 2018, 08:18:41
https://www.youtube.com/watch?v=PcDPe_JzOpM

Czasem lubiê sobie pos³uchaæ Chopina w wolniejszych interpretacjach. Czêsto nawet ¿al jest poddawaæ siê inercji szybkiego przemijania tego, co w chopinowskim dziele najpiêkniejsze — przemijania detali.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Chiarodiluna Grudzieñ 09, 2018, 12:53:56
Zlata Chochieva (Rosja):


(https://revuewm.com/media/k2/items/cache/26f2b13baa87061b892ecee7bbf0967b_M.jpg)

Urodzona w Moskwie w 1985 r. podopieczna Michai³a Pletneva, która w 2012 roku ukoñczy³a z wyró¿nieniem Moskiewskie Konserwatorium Pañstwowe. Aktualnie artystka wytwórni Piano Classics. Tak¿e asystentka katedry Uniwersytetu 'Mozarteum' w Salzburgu.

Etiudy Kompletne:

https://www.youtube.com/watch?v=fcd7fvL68z4

Pianistka postanowi³a wykreowaæ Etiudy Chopina (zwyczajowo materia³ techniczno-æwiczebny) w osobistej wizji liryczno-poetyckich szkiców i w pe³ni podtrzymaæ owo ca³kiem nowe znaczenie, jakie samej etiudzie nada³ Chopin. Nale¿y z zadowoleniem odnotowaæ, ¿e projekt raczej w pe³ni siê powiód³. Poezjê s³ychaæ.

https://www.youtube.com/watch?v=pQRLhz0coRU
Du¿a cze¶æ Opusu 25. z wystêpu na Gilmore Festival 2017.  No. 1



Cristian Budu (Brazylia):

(http://www.pianosofia.com/img/biografia_cristian_budu.jpg)

Pierwszy brazylijski pianista, który wygra³ Miêdzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Clary Haskil w Szwajcarii, uchodz±cy za jeden z najbardziej presti¿owych na wspó³czesnej arenie ¶wiatowej rywalizacji (2013).

Preludia Op. 28:

https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina (https://culture.pl/pl/artykul/wszystko-co-chcialbys-wiedziec-o-preludiach-chopina)


https://www.youtube.com/watch?v=Iv6gv77UxZk

Pianista w pe³ni realizuje ideê kontrastowo¶ci poszczególnych sk³adowych cyklu. Gra przekonuj±co, klarownie i harmonijnie, wykorzystuj±c ca³± dostêpn± paletê mo¿liwo¶ci.

Aczkolwiek ... . Skandowanie frazy w XII. i brak konsekwentnie realizowanej ci±g³o¶ci w owym nieopamiêta³ym galopie osobi¶cie mi trochê przeszkadza i nie jest tylko skutkiem os³uchania z interpretacj± Marii Joao Pires. Nie przemawia te¿ do mnie do koñca koncepcja na niektóre fragmenty scherzoidalne. ‘Hurgot’ i ‘zamêt’ w XIV. jest jeszcze potê¿niejszy, ni¿ w pamiêtnej ostatniej czê¶ci sonaty b-moll. Do¶æ podobne wra¿enia pozostaj± u mnie po XXII. No i jeszcze dzwony w XVII. Wydaj± siê biæ, jakby to by³a repertuarowo pianistyka Sergiusza Rachmaninowa. Ciekawi mnie, co by powiedzieli o tej propozycji tutejsi Znawcy ?

No. 8 :

https://www.youtube.com/watch?v=WtvD6ZSUB-o
Dla ukazania Wam pianisty w akcji (...tylko to by³o na YouTube)


Nadejda Vlaeva (Bu³garia):


(https://2.bp.blogspot.com/-y6ROXZoHPsA/WDklha5s0BI/AAAAAAAAH7k/LCU8Y9pGiYML3Y6_hzo1mYUPZmvIYlFeACLcB/s320/Nadeja-Vlaeva-1.jpg)

Laureatka nagród konkursów pianistycznych im. Liszta we W³oszech i na Wêgrzech. Obecnie artystka Yamahy pracuj±ca w USA. Pianistka zawsze graj±ca subtelnie, delikatnie, poetycznie, kantylenowo, z wyczuciem czasu i z piêknym jego zarz±dzaniem.

(https://i.ebayimg.com/images/g/tCEAAOSwyLlXn-t4/s-l500.jpg)

Jeszcze nie wiem, jak zdobyæ to nagranie. £atwo nie bêdzie. To na pewno.



Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania):

Pianista posiada zaskakuj±c± si³ê wyobra¼ni wykonaczo-interpretatorskiej oraz przenikliwy rozmach widoczny w wielu produkcjach. Posiada te¿ kontrakt z Decca Classics.

Scherza, poprzedzielane nokturnami:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza (https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-scherza)


https://www.youtube.com/watch?v=A1QgpIadQ2Y



Olga Scheps (Rosja):

Olga Scheps urodzi³a siê w Moskwie w 1986 r., przy czym bardzo szybko jej rodzina wyemigrowa³a na sta³e do Niemiec. Obecnie nagrywa dla RCA. Pope³ni³a m.in. solowy recital chopinowski oraz dalece ciekawy zbiór romantycznego repertuaru rosyjskiego, w tym tak¿e tego mniej znanego (np. niezobowi±zuj±ce i  lekkie walce Titova, fortepianowe walce Czajkowskiego, oryginalna impresja ‘Skowronek’ Micha³a Glinki, dla mnie osobi¶cie parafrazuj±ca nie wprost nokturn f-moll Op. 55 Nr 1 Chopina, w gustownej i adekwatnej aran¿acji Ba³akiriewa – wielkiego mi³o¶nika i propagatora twórczo¶ci naszego kompozytora).

https://www.youtube.com/watch?v=OKT2kpcQ4AU


Koncerty fortepianowe:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe (https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-koncerty-fortepianowe)


(https://ecsmedia.pl/c/chopin-piano-concertos-nos-1-2-w-iext47624597.jpg)

Koncerty Chopina w oprawie przemo¿nie serenadowej, a dok³adniej rzecz ujmuj±c, z urokliwym partnerowaniem kameralnej orkiestry smyczkowej ze Sztutgartu. Delikatnie, subtelnie i poetycko, ale tak¿e z nowoczesn± przejrzysto¶ci± brzmienia. Tak mi siê osobi¶cie w tym roku spodoba³a ta p³yta, ¿e byæ mo¿e mocno nieobiektywnie i nierzetelnie zestawiam teraz tê artystkê ze wszystkimi wymienionymi wy¿ej osobami. Trudno.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Grudzieñ 10, 2018, 00:59:27
Chiaro, a co Ty s±dzisz o Benjaminie? Pos³uchaj koniecznie p³yty ze scherzami oraz, a co, zdradzê siê, ol¶niewaj±cego dysku "Dances".


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Mozart Grudzieñ 10, 2018, 01:01:49
Preludia w wykonaniu Budu us³ysza³em po raz pierwszy jaki¶ czas temu w Dwójce. Ciekawy sposób prowadzenia narracji, czasem nawet nietuzinkowy. W paru miejscach frapuj±co, w innych - mniej pomys³owo.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Chiarodiluna Grudzieñ 14, 2018, 23:15:18
P³yty ze Scherzami oczywi¶cie s³ucha³em, aczkolwiek tylko w ramach wskazanego linku na YouTube. Nie zaproponowa³bym jej, gdybym jej nie przes³ucha³ i nie uzna³ za warto¶ciow±. Chocia¿ jest te¿ w moim stwierdzeniu pewna wewnêtrzna sprzeczno¶æ, bo p³yty Vlayevy jeszcze nie zdoby³em, nie s³ucha³em i zarekomendowa³em niejako w ciemno.

Za namiar na p³ytê ‘Dances’ dziêkujê. Nie zna³em jej dotychczas. Tym bardziej dziêkujê, ¿e znalaz³em na niej moje ukochane ‘Valses poeticos’ Granaosa. Ju¿ przez ten fakt du¿y plus dla artysty na otwarcie, ¿e w³a¶nie je wybra³. Nie rozumiem tego, ¿e piani¶ci nie chc± powszechniej korzystaæ z kolorytu tego utworu i prezentowaæ go czê¶ciej. Trochê podobnie jak z Wariacjami Diabellego. Czy¿ nie ? ‘Valses poeticos’ definiuj± moje upodobania muzyczne, tak jak Twoje definiuj± byæ mo¿e ‘Wariacje Diabellego’ Beethovena z Berlina, o których pisa³e¶ niedawno tak zajmuj±co ciekawie na swoim blogu. Choæ to te¿ pokazuje, ¿e wiele nas dzieli w tej niby w jednakiej pasji.

Ograniczenia mojego skromnego abonamentu u jednego z dostawców nie pozwoli³y mi zakupiæ wszystkich pozycji z p³yty ‘Dances’. Zakupi³em tymczasem tylko Chopina i Granadosa.

Polonez fis-moll Op. 44 przepiêknie zagrany. ¯e wspomnê jedynie o piêknym, refleksyjnym zwolnieniu narracji w zakoñczeniu [9:25 – 10:05]. Ca³kowita deklasacja Blechacza, który przepêdzi³ niejako bezrefleksyjnie przez ten rejon piêciolinii w swojej interpretacji na p³ycie z polonezami Chopina. Op. 22 tak¿e piêkny. Ciekawy jestem, jak by pianista zaprezentowa³ ca³y cykl epickich polonezów Chopina.

Ca³o¶ciowo oceniam artystê bardzo wysoko. Trzeba obiektywnie przyznaæ, ¿e stoi za jego interpretacjami wizja (‘Scherza i 3 nokturny Chopina’). Niemniej s± pewne szczegó³y i drobiazgi, do których jeszcze siê nie mogê przekonaæ. Nie lubiê jego narracyjnych mikroprzyspieszeñ tu i ówdzie. Tak¿e nie wszystkie jego wydelikacenia narracji lub oryginalne rozwi±zania stylistyczne mi odpowiadaj±. Bardzo jednak trudno precyzyjnie okre¶liæ s³owami co mam na my¶li. Pos³u¿ê siê ma³ym przyk³adem w postaci antraktu zapowiadaj±cego kodê a la Melodico w ‘Valses poeticos’[8. Presto, 0:50 – 1:00 ]. Na innym forum o muzyce, jak mo¿e jeszcze pamiêtasz,  by³a mowa o interpretacji Hiszpanki - Maite Aguirre. Lubiê w tym momencie ten namiêtny rozmach, który da³a Maite. Tê robion± przez ni± oddychaj±c± ca³a pe³ni± mo¿liwo¶ci scenê. Natomiast Benjamin Grosvenor robi tutaj skromny przerywnik, a akordy wej¶cia na kodê pozostaj± osobliwie wyt³umione. Na pewno to us³ysza³e¶. Przy pierwszym ods³uchu zaszokowa³a mnie ta odmienno¶æ stylu i nie spodoba³a mi siê. Có¿, bezw³ad s³yszenia powoduje, ¿e ciê¿ko od razu (bez czasowego procesu) porzuciæ dotychczasowe wzorce wykonawcze. Chocia¿ te¿ ma³o prawdopodobne, abym przekona³ siê z czasem do jego propozycji wykreowania tego momentu. Generalnie preferujê projekcje mistyczno-liryczne lub namiêtnie wznios³e. Jednakowo¿ bardzo du¿o mi siê w jego interpretacji spodoba³o. Jeden moment nie mo¿e i nie decyduje o ca³okszta³cie odbioru. Poetyczna lekko¶æ w wielu miejscach bezsprzecznie zachwyca.

Natomiast Scherza Chopina nale¿± do tych p³yt, które warto posiadaæ i pozostawiæ w kolekcji. Piszê o pozostawieniu, gdy¿ z czasem kolekcja siê tak rozbudowuje, ¿e nale¿y j± redukowaæ o propozycje mniej udane. Zatem Scherza Grosvenor’a s± do pozostawienia raczej na sta³e. Genaralnie to nie mam jeszcze swojej najbardziej ulubionej p³yty tego cyklu, w przeciwieñstwie do Ballad. I ciekawe jak by zaprezentowa³ ten artysta ca³y cykl Ballad Chopina ?

Na uwagê szalenie zwraca uwagê in¿ynieria nagraniowa. Znakomity d¼wiêk fortepianu na p³ycie Decca. Taki d¼wiêk fortepianu uwielbiam, niezale¿nie od samej oceny interpretacji materia³u. W ‘Dances’ oczywi¶cie, bo materia³ Scherz z YouTube trudno miarodajnie pod tym k±tem oceniæ, choæ tak¿e brzmienie wydaje siê pozostawaæ zacnym.

Wiek pianisty pozwala jeszcze na wystêp na XVIII. Konkursie Chopinowskim 2020, ale kto¶ kto ma kontrakt z Decca nie musi tego robiæ lub nawet nie mo¿e.

Znalaz³em te¿ jeszcze Barcarollê Chopina umieszczona na kr±¿ku ‘Homages’ Grosvenor’a.


Tytu³: Odp: Wielcy i mali, znani i nieznani popularyzatorzy dzie³a Chopina
Wiadomo¶æ wys³ana przez: Chiarodiluna Grudzieñ 15, 2018, 00:40:02
Mazurki:

https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki (https://culture.pl/pl/dzielo/fryderyk-chopin-mazurki)

Pavel Kolesnikov – Mazurki wybrane i pomieszane ze sob± dla Hyperiona:

https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk (https://www.youtube.com/watch?v=qfjn9Ll4eUk)

Oryginalna wizja pod ka¿dym wzglêdem. Tylko trzy opusy pozostaj± kompletne, co do zawarto¶ci (17, 24 i 50), ale pianista i tak celowo nie przestrzega porz±dku chronologicznego. Zatem owa kompletno¶æ trzech wybranych zbiorów traci na znaczeniu. To te¿ stanowi pewn± podstawow± trudno¶æ dla s³uchacza, który jak ja, albo s³ucha wiêkszej i kompletnej ca³o¶ci, albo konkretnego opusu (jak ulubiony op. 30), albo po prostu pojedynczego mazurka (jak ulubiony cis-moll nr 4 z Op. 30). Ale akurat Op. 30 prawie tu nie ma. Za to nadmieniæ nale¿y, ¿e ciekawie zabrzmia³y tak¿e bardzo lubiane przeze mnie pozaopusowe a-moll’e: Notre temps i Gaillard - niespiesznie, refleksyjnie.

Rem Urasin:

Pianista zdoby³ IV nagrodê na Miêdzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1995 r. oraz I nagrodê na Moskiewskim Konkursie Chopinowskim (1992).

https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM (https://www.youtube.com/watch?v=H5D46aHhRDM)



Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

paktprzyjazni silverstar mini-land countrylife kalinowatyper