Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Pokusicie siê o porównanie?  (Przeczytany 28608 razy)
Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #90 : Grudzieñ 20, 2010, 19:27:51 »

Tylko, co to znaczy poprawniosc.
Ale w wiekszosci zgadzam sie z Toba

Przecie¿ Wunder wykonuj±c tego poloneza pope³ni³ mnóstwo b³êdów. Pope³nianie b³êdów dyskwalifikuje nawet najlepsz± koncepcje wykonania utworu. Rozumiem, ¿e pianista to te¿ cz³owiek ale ten ogrom pomy³ek nie tylko nie podkre¶la jego cz³owieczeñstwa ale znacznie zak³óca odbiór. S± ró¿ne rodzaje b³êdów, czasem wymskniêcie siê palców bêdzie prawie nies³yszalne a czasem taki b³±d spowoduje wyj¶cie z tonacji co bêdzie znacz±ce. Poprawno¶æ jest wiêc tak± interpretacj±, która nie koliduje z zapisem nutowym lub przynajmniej drastycznie go nie zmienia.
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #91 : Grudzieñ 20, 2010, 19:56:39 »

A teraz o dojrzewaniu s³ów kilka. Znalaz³em nagrania Ingolfa Wundera z dwóch ostatnich konkursów Chopinowskich. Wunder gra Wielkiego Poloneza op. 22. Kontrast tych wykonañ moim zdaniem dobitnie pokazuje to, jak pianista dojrzewa. Wcze¶niejsza interpretacja jest niezwykle ¿ywio³owa, do tego wrêcz stopnia, ¿e Wunder pope³nia³ niesamowicie wiele b³êdów tekstowych. Zwróci³em jednak uwagê na jedno. W ¶rodkowej czê¶ci us³yszeæ mo¿na doskona³e przechodzenie g³ównego tematu z rêki prawej na lew±. Przej¶cie to jest wyj±tkowo p³ynne - pocz±tkowo przewaga frazy rêki prawej nastêpnie zrównanie siê si³y d¼wiêku obu r±k po czym nastêpuje silne zakoñczenie w±tku na ni¿szych tonacjach.  (np. fragment od 6:30 do 7:00 a potem powtórzenie tematu do 7:30)

http://www.youtube.com/watch?v=vKFReLIiOT4&feature=related

Wykonanie z tegorocznego konkursu to ju¿ zupe³nie inna koncepcja. Byæ mo¿e to "wina" czujnego oka Adama Harasiewicza. W ka¿dym razie wiêksza uwaga po³o¿ona zosta³a na poprawno¶æ ni¿ na ekspresje - i s³usznie, choæ Wielki Polonez daje pod wzglêdem ekspresji ogromne pole do popisu. Oczywiscie nie jest to przej¶cie z jednej skrajno¶ci w drug±, to znaczy od ¿ywio³owego m³odzieñca do hipochondryka.  Znacznie poprawi³a siê barwa d¼wiêku. Uwa¿am, ¿e jest to interpretacja stonowana, poprawna i w swej poprawno¶ci piêkna i gdyby po³±czyæ zalety obu wykonañ otrzymaliby¶my idealnego Wielkiego Poloneza. Niestety - Chopin to nie matematyka.

http://www.youtube.com/watch?v=r6lIWL1AqAE&feature=related


No tak, zgadzam siê z twoj± opini±. Pisa³em, ¿e to dobrze, ¿e po³o¿ono nacisk na poprawno¶æ - chodzi mi o to, ¿e bez niej nawet wybitna interpretacja jest pozbawiona sensu. Pierwszemu wykonaniu bli¿ej do techniki Briliance choæ przy forte cierpia³a barwa d¼wiêku ale to mo¿e byæ spowodowane czynnikami niezale¿nymi jak choæby fortepian.

Czy mistrz niszczy ucznia? Bardzo mo¿liwe. Perfekcyjn± relacj± uczeñ-mistrz jest wskazywanie ró¿nych dróg lecz pozostawienie m³odzieñcowi mo¿liwo¶ci wyboru - jak by³ w tym przypadku - nie wiadomo.
Szkoda, ze Harasiewicz maczal w tym palce.
Wole wykonanie z przed lat. Spontaniczne, bez udziwnien z doskonala lewa reka (bez sztucznych zatrzyman).
Na ogol wielki talent jest niszczony przez "Master Class".
Mam nadzieje, ze Ingolf wkrotce zapomni o Harasiewiczu.

Nie zrozumcie mnie zle. Ja bardzo cenie Adama Harasiewicza i jego kunszt.
Przecie¿ Wunder wykonuj±c tego poloneza pope³ni³ mnóstwo b³êdów. Pope³nianie b³êdów dyskwalifikuje nawet najlepsz± koncepcje wykonania utworu. Rozumiem, ¿e pianista to te¿ cz³owiek ale ten ogrom pomy³ek nie tylko nie podkre¶la jego cz³owieczeñstwa ale znacznie zak³óca odbiór. S± ró¿ne rodzaje b³êdów, czasem wymskniêcie siê palców bêdzie prawie nies³yszalne a czasem taki b³±d spowoduje wyj¶cie z tonacji co bêdzie znacz±ce. Poprawno¶æ jest wiêc tak± interpretacj±, która nie koliduje z zapisem nutowym lub przynajmniej drastycznie go nie zmienia.

Dzisiaj w programie „Cafe Kultura: Im g³upiej, tym m±drzej”
o sztuce (przed gremium, w którym zasiada³ Jerzy Stuhr) wypowiada³y siê Marta Tarabu³a i Monika Branicka
i które zgodnie stwierdzi³y, ¿e
w dzisiejszych czasach to instytucje narzucaj± co ma siê podobaæ
(wielcy arty¶ci nie musz± ju¿ dzi¶ umieraæ na poddaszu w Pary¿u z g³odu)
krytycy maj± "swoje zdanie"
a publika (publika siê nie odezwa³a mimo zachêt prowadz±cego)
"nie ma zdania" skonstatowa³ Stuhr.

A je¶li chodzi o pierwszy post:
Niestety - wszystko opisuje matematyka
nawet rzeczy, które nie s± jeszcze zbadane.

(Przyk³ad z innej beczki: "wzajemno¶æ po¶rednia", która bardzo wiele znaczy w ¿yciu ka¿dego cz³owieka.
Pierwsze wzmianki o niej wywodz± siê ze ¶rodowisk matematyków i ekonomistów,
a najbardziej rozwin±³ j± Karl Sigmund, austriacki matematyk twórca ewolucyjnej teorii gier.
A w psychologii (która zajmuje siê cz³owiekiem) temat ten jest wci±¿ w powijakach.) 

 
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #92 : Grudzieñ 20, 2010, 22:32:33 »

Bartus, nie zgadzam siê z Tob±. Wunder sta³ siê wielkim chopinist± dziêki Harasiewiczowi w³a¶nie, zauwa¿alne s± w du¿ym stopniu wp³ywy mistrza z 1955 r. w grze Wundera (to z pewno¶ci± on wpoi³ mu naturalno¶æ i prostotê, on te¿ nauczy³ go mazurków, genialnie wykonanych na konkursie). My¶lê, ¿e nie nale¿y analizowaæ dojrzewania na przyk³adzie tylko i wy³±cznie Grand Polonasie op. 22 (do którego Andante spianato w wyk. Wundera jest metafizycznie...). We¼my e.g. sonatê h-moll, któr± pianista gra³ znacznie lepiej w tym roku, nie "zapêdzaj±c" j± tak jak 5 lat temu, zw³aszcza w finale...
A pomy³ki w Polonezie - rzeczywi¶cie, zdarza³y siê. Czasem nawet by³y do¶æ mocno s³yszalne (wielkie crescendo w ¶rodku, nietrafiony akord) - ale nie by³o ich bardzo du¿o. Chyba ¿e chodzi o pomy³ki w nagraniu z konkursu 2005?
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #93 : Grudzieñ 20, 2010, 22:42:09 »

Gogusiu
Myslalem o poprawnosci interpretacyjnej.
Oczywiscie Wunder gral troche nieczysto i robil male bledy. Masz racje.
 I tak wole Andante Spianato z konkursu 2005. Bardziej spontaniczne, zwiewne i kombinowane.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #94 : Grudzieñ 22, 2010, 12:13:04 »

....i nie kombinowane oczywiscie
Zapisane
Ola83
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 182


Zobacz profil
« Odpowiedz #95 : Grudzieñ 22, 2010, 14:16:07 »

Dla mnie to starsze nagranie nie tyle "zwiewne" co narwane, momentami s³yszê "wystrza³y armatnie", ale przez to rzeczywi¶cie chyba ciekawsze. Drugie - wywa¿one, bez ryzyka, dobre na konkurs, s³ucha siê tego z pewn± spokojn± przyjemno¶ci±. Ale uwaga ja nie przepadam za tym utworem.
Zapisane
Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #96 : Grudzieñ 22, 2010, 16:09:25 »

Tak jak powiedzia³a Ola - Wunder we wcze¶niejszym nagraniu jest bardzo narwany, w kolejnym zdecydowanie stonowany - dlatego napisa³em, ¿e porównanie jest powi±zane z dojrzewaniem, choæby dojrzewaniem muzycznym. Im cz³owiek starszy tym jest spokojniejszy, dok³adniejszy i w³a¶nie t± zale¿no¶æ pokazuj± porównywane utwory.

Potem wspomnia³em o matematyce -
A je¶li chodzi o pierwszy post:
Niestety - wszystko opisuje matematyka
nawet rzeczy, które nie s± jeszcze zbadane.


Gdyby istnia³a taka mo¿liwo¶æ, aby rozbiæ obydwa utwory na czynniki pierwsze i po³±czyæ je w jeden który zawiera³by poprawno¶æ i barwê d¼wiêku z tego roku oraz ¿ywio³owo¶æ i tempo z przed piêciu lat to moim zdaniem powsta³by "Idealny Wielki Polonez". My¶lê, ¿e niektórzy podzielaj± moje zdanie.
Zapisane
Ola83
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 182


Zobacz profil
« Odpowiedz #97 : Grudzieñ 22, 2010, 22:08:38 »

Je¶li o tempo chodzi, to mi wolniej w ogóle nie przeszkadza (chocia¿ za szybsze w tym akurat utworze to siê bardzo nie obra¿ê).
Zapisane
Strony: 1 ... 5 6 [7]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo paktprzyjazni mini-land thepunisher black-for