Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Festiwal "Chopin i jego Europa" 2013  (Przeczytany 12006 razy)
kati
Zaawansowany uÂżytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 386



Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : Sierpień 31, 2013, 21:42:27 »

Tutaj fragment e-molla w wyk. Demidenki- tym razem na wspó³czesnym fortepianie. To by³o 3 lata temu, w roku obchodów 200 rocznicy urodzin Chopina.

https://www.youtube.com/watch?v=efPppaAP2Ck

Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Sierpień 31, 2013, 22:46:29 »

Ja z kolei bardzo lubiĂŞ Erarda:) ZresztÂą kaÂżdy fortepian ma swĂłj urok i klimat. Instrumenty z mieszanych epok? Czemu nie:) W koĂącu kaÂżdy instrument teÂż jest efektem nakÂładania siĂŞ wielowiekowej pracy i inwencji.

A Symfonia Fantastyczna pod Norringtonem naprawdĂŞ fantastyczna, niesamowita ZasÂłuÂżone owacje. NaprawdĂŞ szkoda, Âże tego nie widzimy, ale dobrze teÂż sÂłyszeĂŚ, mieĂŚ okazjĂŞ byĂŚ Âświadkiem takiego w podwĂłjnym znaczeniu historycznego wykonania. Ten roÂżek
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : Sierpień 31, 2013, 23:25:22 »

Zapewne wybiorĂŞ siĂŞ na Katsarisa, jak w zeszÂłym roku, zapewne nie bĂŞdzie tÂłumĂłw, jak w zeszÂłym roku i wejÂściĂłwki po 10 zÂł. Pianista ciekawy, oryginalny, w nieustajÂącym kontakcie z publicznoÂściÂą, lekko dopeÂłniajÂący osobowoÂściÂą caÂłoÂści przedstawienia.
A propos Katsarisa: bardzo mi siĂŞ podobaÂło to, co powiedziaÂł w wywiadzie na temat tego, czym jest szczĂŞÂście. KrĂłtko i mÂądrze:

http://www.youtube.com/watch?v=0isENGsc2c8
Ca³y wywiad sensowny i ciekawy. Bardzo pozytywna postaÌ:) Rzeczywiœcie musi nawi¹zywaÌ œwietny kontakt z publicznoœci¹, czuje siê jego ciep³o i ujmuj¹c¹ osobowoœÌ. I bardzo ³adnie gra tego Chopina, który jest "ponad wszystkim"
https://www.youtube.com/watch?v=pK2gHiwydDo
Zapisane
kati
Zaawansowany uÂżytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 386



Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : Wrzesień 01, 2013, 00:37:03 »

Dzisiejszy e-moll Demidenki:

http://www.youtube.com/watch?v=IaRPI5mOuHI&feature=youtu.be
Zapisane
kati
Zaawansowany uÂżytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 386



Zobacz profil
« Odpowiedz #19 : Wrzesień 01, 2013, 13:29:00 »

Festiwal oczami Michaela Morana:

http://www.michael-moran.com/2013/07/9th-chopin-and-his-europe-festival.html
Zapisane
fabura
UÂżytkownik
**
Offline Offline

Wiadomości: 94


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #20 : Wrzesień 02, 2013, 16:25:27 »

S³ucham w³aœnie chopinowskiego e-molla granego przez Niko³aja Demidenkê i bardzo mi siê podoba. Brzmi subtelnie, uczuciowo, delikatnie. Pianista gra na Erardzie i tu siê spieramy na FB z Januszem czy ten Erard w zestawieniu ze wspó³czesn¹ orkiestr¹ to w³aœciwe po³¹czenie?
No i czy w ogĂłle Erard?
Ale orkiestra teÂż byÂła z epoki!!! Tam nie byÂło Âżadnego mieszania! ByĂŚ moÂże tylko skÂład orkiestry byÂł wiĂŞkszy niÂż za czasĂłw Chopina, ale pewnie teÂż nie. Chopin zresztÂą uwaÂżaÂł, Âże orkiestra odwraca uwagĂŞ od partii fortepianu wiĂŞc nic dziwnego, Âże napisaÂł wersje koncertu f-moll z kwartetem oraz na fortepian solo, a takÂże nie napisaÂł zbyt wielu utworĂłw na orkiestrĂŞ.
Cytuj
No i czy w ogĂłle Erard?
Jak komuÂś nie podoba siĂŞ brzmienie Chopina to niech go po prostu nie sÂłucha. Owszem Erard byÂł drugi po Pleyelu dla Ch. ale jednak!. Co prawda ma on takÂą wadĂŞ jak krĂłtki dÂźwiĂŞk jednak Chopin robiÂł wszystko aby brzmienie byÂło pÂłynne. Nie uderzaÂł w klawisze lecz graÂł delikatne, a Âżeby zagraĂŚ legato stosowaÂł niestandardowe techniki jak oba palce wskazujÂące obok siebie przy trylach.  Za to sÂą dziÂś pianiÂści ktĂłrzy na wspó³czesnych fortepianach stukajÂą z "powietrzem miĂŞdzy palcami" i jakoÂś nie robicie z tego problemu  MaÂło tego: to powietrze jest jeszcze uznawane jako atut Niezdecydowany A przecieÂż wÂśrĂłd uczniĂłw Chopina umiejĂŞtnoœÌ ³¹czenia dÂźwiĂŞkĂłw byÂła podstawÂą.
Owszem Ch. byÂłby w siĂłdmym niebie majÂąc do dyspozycji moÂżliwoÂści techniczne wspó³czesnych instrumentĂłw na ktĂłrych o wiele Âłatwiej byÂłoby mu osiÂągn¹Ì to o czym pisaÂłem powyÂżej, ale nie wiemy czy zadowalaÂłoby go samo brzmienie np. Steinwaya. Ponadto zdaje siĂŞ, Âże (przynajmniej w przypadku Pleyela) jest nawet jedna moÂżliwoœÌ techniczna jakÂą przewyÂższaÂłby dzisiejsze instrumenty, a mianowicie "czuÂłoœÌ" za ktĂłrÂą tak ceniÂł Pleyela poniewaÂż umoÂżliwiaÂła bardzo ró¿norodne sposoby wydobywania dÂźwiĂŞku z czego Ch. byÂł znany.
Zapisane

kati
Zaawansowany uÂżytkownik
****
Offline Offline

Wiadomości: 386



Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Wrzesień 03, 2013, 18:55:51 »

Tak, wiem Âże Orkiestra Wieku OÂświecenia graÂła na instrumentach z epoki i wÂłaÂśnie uÂświadomiÂłam to Januszowi, ktĂłremu taki "autentyczny" Chopin nie bardzo przypadÂł do gustu. ZresztÂą - niech siĂŞ sam wypowie na ten temat.
Jak juÂż wspominaÂłam, mnie ten e-moll o archaicznym brzmieniu nawet siĂŞ podobaÂł, chociaÂż raczej nie jestem miÂłoÂśniczkÂą starych fortepianĂłw.
Ale to fakt, Âże to instrumenty "wymagajÂące" i wymagajÂące nieco innej techniki grania. Nie kaÂżdy pianista to potrafi.

A za chwilĂŞ w DwĂłjce (o 19.30)- retransmisja piÂątkowego koncertu. W programie koncert Brittena w wyk. Benjamina Grosvenora i I koncert Czajkowskiego w interpretacji Nelsona Goernera.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #22 : Wrzesień 03, 2013, 22:05:16 »

Tak, wiem Âże Orkiestra Wieku OÂświecenia graÂła na instrumentach z epoki i wÂłaÂśnie uÂświadomiÂłam to Januszowi, ktĂłremu taki "autentyczny" Chopin nie bardzo przypadÂł do gustu.
...nie przypadÂł, bo nie byÂło mnie na sali. Gdybym byÂł, moje wraÂżenia prawdopodobnie byÂłyby trochĂŞ inne, a z pewnoÂściÂą bogatsze o wizualne emocje zwiÂązane ze "spektaklem instrumentĂłw". Ale nie tylko... Po prostu uwaÂżam, Âże w naszych czasach granie na instrumentach z epoki mija siĂŞ z celem - jeÂśli odbiorcÂą kreowanej muzyki jest sÂłuchacz radiowy. To nie ten target, dla ktĂłrego ta sztuka powstawaÂła, nie te warunki percepcji. Jej odbiĂłr, aby byÂł wiarygodny i miarodajny (a moÂże nawet warto uÂżyĂŚ tu sÂłowa: etyczny), powinien siĂŞ zamykaĂŚ w obrĂŞbie sali (najlepiej takiej, jak sala z epoki), bez angaÂżowania elektroniki, mikrofonĂłw itp. SÂłowem: kompozytor nie miaÂł przecieÂż Âżadnych szans, aby sobie wyobraziĂŚ, w jaki sposĂłb jego muzyka wybrzmiewa dziÂś w moich sÂłuchawkach? Jaka jest w nich akustyka? jakie moÂżliwoÂści wychwytania rejestrĂłw, barw itp., itd. A zatem, czego i kogo ja sÂłucham? Jaki sens sÂłuchaĂŚ instrumentĂłw oryginalnych w arcy-nieoryginalnych (dla nich) warunkach odsÂłuchu? PowtĂłrzĂŞ zatem ripostĂŞ z FB: to tak, jakby wcinaĂŚ grochĂłwkĂŞ ÂłyÂżkÂą z epoki ludwikaĂąskiej. GrochĂłwka moÂże byĂŚ w porzo, ale czy nie szkoda na niÂą ÂłyÂżki? Bo jak myÂślicie, na czym smakosz siĂŞ skupi? - na grochĂłwce, czy ÂłyÂżce?
PodsumowujÂąc: tak! grajmy muzykĂŞ na instrumentach z epoki, ale sÂłuchajmy jej w warunkach adekwatnych. JeÂśli decydujemy siĂŞ na przekaz medialny i elektronikĂŞ - miejmy ÂświadomoœÌ, Âże muzyka jest filtrowana atrybutami wspó³czesnoÂści. Jest wiĂŞc to nieautentyczna (inna!) muzyka. Aby nie brukaĂŚ ÂświĂŞtoÂści - zabytkowÂą ÂłyÂżkĂŞ od³ó¿my  do rodowych sreber a do grochĂłwki zaserwujmy sztuĂŚce z kredensowego serwisu.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2013, 22:11:25 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

paktprzyjazni animilkowo mini-land kalinowatyper thepunisher