X. Jubileuszowy Urodzinowy Warszawski Festiwal Chopinowski:
Jedyny niekomercyjny, ogólnodostêpny, "salonowy", 8-dniowy festiwal w centrum Warszawy, organizowany corocznie z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Zawsze w tym samym czasie, od 22 lutego do 1 marca, czyli miêdzy metrykaln±, a obchodzon± przez kompozytora dat± urodzin. Pomimo niesprzyjaj±cego s±siedztwa do¶æ ruchliwej ulicy, to moja jedna z najbardziej ulubionych cyklicznych imprez muzycznych stolicy.
http://chopin.smolna.org/W tym roku Panowie - Janusz Olejniczak i Edward Wolanin (Preludia Op. 28)
oraz
uczestnicy XVII. MKPFC 2015 - Luigi Carroccia, Dinara Klinton, Ivett Gyöngyösi, Miyako Arishima:
Dinara Klinton:
L. van Beethoven – Sonata op. 101
P. Tchaikovsky – Meditation op.72
P. Tchaikovsky – Valse Sentimentale op. 51
F. Chopin – Nocturne op. 27 No. 2
F. Chopin – Sonata No. 2 op. 35 (potrafi j± ciekawie zagraæ, jak pokaza³a na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016)
Miyako Arishima:
F. Chopin - Barcarolle op. 60
F. Chopin - 4 Mazurki op.33
F. Chopin - Impromptu Ges-dur op. 51
F. Chopin - Scherzo E-dur op.54
oraz razem z sopranistk± Ew± Leszczyñsk± wybrane pie¶ni Fryderyka Chopina.
Nie wiem, czy nie najbardziej przejêta i zestresowana uczestniczka XVII. MKPFC 2015, co nie pozwoli³o na zbyt wiele w samym konkursie. Szkoda, bo potrafi. Absolwentka AM w Bydgoszczy, chyba (by³a ju¿) podopieczna prof. Popowej-Zydroñ, co zaskakuj±ce prawie biegle w³adaj±ca naszym trudnym jêzykiem, pomimo nie dorastania w Polsce od dziecka.
Ivett Gyöngyösi:L. van Beethoven - Andante grazioso con moto (vel favori) F-dur
Co ciekawe, pierwotnie mia³o byæ jedn± z czê¶ci s³ynnej Sonaty Waldstein’owskiej Beethovena. Jakby wariacyjne rondo. ‘Favori’ za¶ z uwagi na wielk± ówczesna popularno¶æ koncertow± utworu. We wspó³czesnej sztuce rozrywkowej, element soudtracku do filmu ‘Duma i uprzedzenie’ z 1995 roku.
F. Chopin - Barcarolle op.60
F. Chopin - Mazurek cis-moll op.30 no.4 (wspaniale, ...mój najbardziej ulubiony ze wszystkich)
F. Chopin - Polonez fis-moll op.44 (rok temu te¿ mia³ byæ zagrany przez Ivett, ale nie by³o)
C. Debussy, ...etc.
Mazurki z opusu 30. artystka prawdopodobnie mia³a przygotowane na III. etap XVII. MKPFC 2015, do którego (jak pamiêtamy) nie dotar³a. Odegra³a je (moim zdaniem wielce udanie) rok pó¼niej na 12. Festiwalu Chopin i jego Europa 2016. Wtedy jej interpretacja bardzo mi siê spodoba³a. Trochê szkoda, ¿e teraz nie zagra ca³o¶ci. Ale mo¿e zobaczymy j± na XVIII. MKPFC 2020, bo kryterium wieku na to pozwoli, a te¿ osza³amiaj±cej kariery pianistycznej wszak jednak na razie dziewczyna nie robi.
Luigi Carroccia:
F. Chopin - Barcarolle op. 60
F. Chopin - 4 Mazurki op. 30 (Ivett nie zagra, ale jak widzimy nic straconego)
F. Chopin - Walc z op. 18
F. Chopin - Polonez-Fantazja As-dur op. 61
F. Schubert - Sonata D960
Pechowy, bo kontuzjowany, ¶cis³y finalista XVII. MKPFC 2015, zmuszony do przerwania recitalu swojej interpretacji Preludiów Op. 28, je¶li dobrze pamiêtam.
Zapowiada siê minikonkurs Barkaroli Op. 60. Zapraszam forumowych Warszwiaków do jury.
Na szczê¶cie Festiwal jeszcze nie dotkniêty kontrowersyjnym ‘Fenomenem Fortepianów Muzealnych’, na któr± to „chorobê” nieszczê¶liwie zapad³ NIFC. [ma³y subiektywny os±d, którego nie potrafi³em sobie odmówiæ].