Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kompozytorzy drugiej poÂł. XIXw. i poczÂątku XXw.  (Przeczytany 45970 razy)
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : Listopad 28, 2010, 00:07:02 »

Ja s³ysza³em Stradiwariusa drugi raz. Za pierwszym razem gra³ dawno temu K. A. Kulka. Ciekawe by³oby zestawienie tych koncertów - bo Kulka to doœÌ postawny mê¿czyzna - Agata na pewno nie gra³a Takim Forte - za to chyba uzyskiwa³a delikatne i dŸwiêczne pianissimo (o ile pamiêtam). Niesamowite, ¿e pomimo rozwoju techniki, wiedzy nie udaje siê zrobiÌ podobnych instrumentów. Pozdrawiam
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Listopad 28, 2010, 20:25:57 »

Tak dla poprawienia humoru moje ulubione balety
http://www.youtube.com/watch?v=FY4Y1gTO9HE&feature=related
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : Listopad 28, 2010, 20:43:03 »

Bardzo lubiĂŞ KarÂłowicza, a zwÂłaszcza jego SerenadĂŞ (bardzo dÂługo nie wiedziaÂłam co to za utwĂłr!). MuszĂŞ przyznaĂŚ, Âże sÂłuchajÂąc kompozycji Twojego Januszu syna, miaÂłam ogromne wraÂżenie, Âże gdzieÂś blisko unosi siĂŞ duch KarÂłowicza.
Kto wie, Ewo? MoÂże caÂłkiem trafiÂłaÂś w dziesiÂątkĂŞ? Wprawdzie ja zwykle doszukiwaÂłem siĂŞ w Rapsodii TatrzaĂąskiej pierwiastkĂłw Kilara, ale Twoje skojarzenie jest caÂłkiem ciekawe. MuszĂŞ pod tym katem jeszcze sobie posÂłuchaĂŚ.
ps
kiedyÂś, oczywiÂście, pytaÂłem MichaÂła o ÂźrĂłdÂło inspiracji - ale nie potrafiÂł wskazaĂŚ...
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : Listopad 28, 2010, 21:50:23 »

Bo teÂż nie podejrzewam i nie mĂłwiÂłam tu o inspiracji, raczej o podobnym nastroju, klimacie... ja w kaÂżdym razie tak sÂłyszĂŞ i czujĂŞ.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #19 : Listopad 28, 2010, 23:21:57 »

Wracam do Szymanowskiego…
W jego ¿yciu muzycznym by³y 3 podstawowe okresy: fascynacja neoromantyzmem (z tego okresu pochodzi³y oba moje poprzednie linki), inspiracja twórczoœci¹ francuskich impresjonistów i folklorem pó³nocno-afrykaùskim, wreszcie - powrót do polskich Ÿróde³: folklor kurpiowski i góralski (balet Harnasie, liczne mazurk, pieœni).
Z tego okresu pochodzi Czwarta Symfonia KoncertujÂąca (koncertujÂąca: bo z wyodrĂŞbnionÂą partiÂą fortepianu).
ChciaÂłbym zainteresowaĂŚ Was przynajmniej kawaÂłkiem tej symfonii, fragmentem wartym wysÂłuchania, bo kiedyÂś jej kanwa stanowiÂła motyw sygnaÂłu Polskiego Radia IV
poza tym, od od 0:15 do 4:00 to wg mnie najbardziej charakterystyczne klimaty symfoniki Szymanowskiego

http://www.youtube.com/watch?v=ruVrBzML72E&feature=related
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2010, 07:57:10 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #20 : Listopad 29, 2010, 08:33:49 »

TwórczoœÌ Szymanowskiego, moim zdaniem, nie jest ³atw¹ materi¹ do popularyzowania poprzez NET. Gêsta tkanka brzmieniowa i charakterystyczna dla XX wiecznych kompozycji tendencja do wik³ania linii melodycznych w bogato rozbudowan¹ tkankê harmonii sprawia, ¿e jej percepcja najlepiej sprawdza siê na ¿ywo, w salach koncertowych.
Z drugiej strony - jest to muzyka silnie programowa. Dla jej promowania znakomicie wiĂŞc pomocne byÂłyby atrakcyjne materiaÂły wizualne, ktĂłrych klimat wpisywaÂłby siĂŞ w zamysÂł autora. I tu natrafiam na barierĂŞ zasobĂłw sieci. SÂą po prostu skromne.
 JeÂśli jednak ktoÂś wyznaje dewizĂŞ: muzyka ma broniĂŚ siĂŞ sama – mam dla niego przepiĂŞkne wykonanie jednego z najsÂłynniejszych utworĂłw skrzypcowych Szymanowskiego „ÂŹrĂłdÂła Aretuzy” z cyklu trzech poematĂłw zatytuÂłowanych "Mity op. 30". DzieÂło to powstaÂło wiosnÂą 1915 roku. Kompozytor zadedykowaÂł go Zofii KochaĂąskiej, Âżonie wybitnego skrzypka PawÂła KochaĂąskiego, chociaÂż poczÂątkowo poÂświĂŞcona jej miaÂła byĂŚ jedynie pierwsza czêœÌ "ÂŹrĂłdÂło Aretuzy" (pierwotnie nazwana "La source enchantĂŠe" ["Zaczarowane ÂźrĂłdÂło"]), natomiast drugÂą - "Narcyz" - zamierzaÂł Szymanowski dedykowaĂŚ lordowi Alingtonowi, a trzeciÂą - "Driady i Pan" - Lady Dean Paul czyli kompozytorce Irenie Wieniawskiej, cĂłrce Henryka (tworzÂącej pod pseudonimem "Poldowski").

Tytu³y trzech miniatur cyklu - podobnie, jak napisanych w tym samym czasie fortepianowych "Metop op. 29" - zaczerpn¹³ Szymanowski z greckiej mitologii. Uchwyceniu nastroju fantastycznych obrazów - uciekaj¹cej przed Alfejosem nimfy Aretuzy, zamienionej w Ÿród³o, zakochanego we w³asnym odbiciu w wodzie Narcyza, przemienionego w kwiat oraz roztaùczonych driad z bo¿kiem Panem graj¹cym na fletni - s³u¿y nie tylko wymyœlna, miejscami niezwykle skomplikowana harmonika (nawet ÌwierÌtony w III czêœci), ale tak¿e bogactwo œrodków artykulacyjnych w partii skrzypiec. Ponadto Szymanowski wprowadzi³ w "Mitach" charakterystyczn¹ fakturê - delikatn¹ i lekk¹, w postaci statycznych, choÌ wewnêtrznie migotliwych, ruchliwych p³aszczyzn brzmieniowych (szczególnie wyraŸna w "ródle Aretuzy"), przywodz¹c¹ skojarzenia z muzyk¹ impresjonistyczn¹.

Kochani, zapraszam wiĂŞc do ukojenia i zanurzenia skoÂłatanych naszych dusz w mistycznym ÂŹrĂłdle Aretuzy – I czĂŞÂści cyklu „Mity” op. 30.

http://www.youtube.com/watch?v=Uo7X_w0j_d0&feature=related
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2010, 08:38:59 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Listopad 29, 2010, 12:29:19 »

Fantastyczne jest to wykonanie "Mitów". Agata Szymczewska gra pokazuje tu swoj¹ niezwyk³¹ delikatnoœÌ, muzykalnoœÌ, perlist¹ technikê. Agata jest obdarzona s³uchem absolutnym i to w takiej bogatej harmonice i melodyce (pó³tony, a nawet ÌwierÌtony) odbiera siê jako grê czyst¹, doskona³¹ - jestem pod wra¿eniem. Dziêki Janusz - jestem coraz wiêkszym fanem Agaty...
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #22 : Grudzień 09, 2010, 10:12:04 »

O tym kompozytorze na szczĂŞÂście nie sposĂłb zapomnieĂŚ. Jego muzyka na to nie pozwala.
Dla nas – miÂłoÂśnikowi Chopina - jest i inny miÂły powĂłd: o Edwardzie Griegu (1843-1907) powszechnie mawiaÂło siĂŞ i mawia - Chopin Pó³nocy. ByĂŚ moÂże za sprawÂą niepowtarzalnej, ogromnej wyobraÂźni muzycznej i inwencji melodycznej, ktĂłrÂą od zawsze przypisywano Chopinowi, a byĂŚ moÂże dlatego, Âże tym, czym dla polskiej muzyki byÂł Chopin, tym dla norweskiej Grieg. To Grieg od podstaw stworzyÂł pojĂŞcie narodowej szkoÂły norweskiej w muzyce. Tak jak Chopin dla PolakĂłw, tak Grieg dla NorwegĂłw od pó³tora stulecia pozostaje najwaÂżniejszym, najwiĂŞkszym kompozytorem.

PozostawiÂł po sobie mnĂłstwo wspaniaÂłej muzyki. Na poczÂątek zachĂŞcam do odsÂłuchania koncertu fortepianowego a-moll. Ja ten koncert wspominam od maleĂąkoÂści i nie jestem przekonany, czy aby to nie byÂł pierwszy koncert, ktĂłry urzekÂł mnie, zanim  rozsmakowaÂłem siĂŞ Chopinem…

http://www.youtube.com/watch?v=cv_xZytJU4Q
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #23 : Grudzień 09, 2010, 10:30:36 »

WspomniaÂłem o ogromnej inwencji melodycznej Griega. W poÂłaczeniu z podkÂładem programowym kompozycji (chĂŞtnie wiÂązaÂł je z tematami literackimi: sagami, legendami, nordyckÂą balladÂą, poezjÂą ludowÂą oraz z muzycznym folklorem skandynawskim) osiagaÂł mistrzostwo w subtelnym kreowaniu nastrojĂłw i poetyckiego liryzmu. 
Na zamówienie Ibsena napisa³ muzykê do dramatu Peer Gynt, z której zestawione dwie suity Peer Gynt przynios³y mu najwiêksz¹ popularnoœÌ.

"Poranek" - to utwĂłr z I suity. Jego liryzm, melodyka i nastrĂłj - po prostu urzeka...

http://www.youtube.com/watch?v=gH1JMdWpJ54&feature=related
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #24 : Grudzień 09, 2010, 22:11:57 »

Po tym nastrojowym przerywniku na "Poranek" Griega muszĂŞ powrĂłciĂŚ do dania g³ównego - koncertu a-moll. A to - raz za sprawÂą niezwykÂłych artystĂłw (Karajan + Zimerman), a to z powodu estetycznego: druga czêœÌ koncertu, trochĂŞ analogicznie jak u Chopina Larghetto - jest przeÂśliczna, nie moÂżna wiĂŞc udaĂŚ, ze  jej nie ma. I nic w tym zdroÂżnego, ze miedzy I a II czĂŞÂściÂą DZIEÂŁA - wstawiÂłem sobie "Poranek". Otó¿ byÂła to z mojej strony przewrotna premedytacja, bo tak¹¿ miksturkĂŞ estradowÂą czĂŞsto praktykowano w salach filharmonicznych XIX wiecznej Europy. Podczas koncertĂłw, w przerwie miĂŞdzy czĂŞÂściami, antrakty sÂłuzyÂły nie tylko dla dzielenie siĂŞ  najÂświeÂższymi plotkami i spacerowaniem w kuluarach, ale takÂże na zaprezentowanie przez grajkĂłw jakiÂś drobniejszych, godnych polecenia publicznoÂści utworkĂłw. No wiĂŞc tradycji (ok - zapomnianej) zrobiÂłem zadoœÌ.

Teraz ju¿ II czêœÌ koncertu a-moll Griega pod Maestri¹ panów: Karajana i Zimermana

http://www.youtube.com/watch?v=0FRg4-7faLg&feature=related
« Ostatnia zmiana: Grudzień 09, 2010, 22:21:45 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
kozioÂł
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : Grudzień 10, 2010, 01:05:24 »

"Poranek" lepiej mi siĂŞ podoba ..rzeczywiÂście urzekajÂący utwĂłr..no i te widoki wschodzÂącego sÂłoĂąca, obdarowujÂącego budzÂący siĂŞ Âświat..energiÂą i blaskiem Âżyciodajnych promieni
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : Grudzień 10, 2010, 22:51:22 »

Z "Peer Gynta" najbardziej urzeka mnie "ŒmierÌ Azy". Szczególnie na koncertach ta czêœÌ wywo³uje u mnie ciarki na plecach:
http://www.youtube.com/watch?v=1xmAPUGEDd0&feature=related Pozdrawiam
Zapisane
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : Grudzień 10, 2010, 23:03:06 »

Wiecie Panowie, ja lubiĂŞ sobie robiĂŚ ucztĂŞ i sÂłuchaĂŚ Peer Gynta w caÂłoÂści, stÂąd nie umiem powiedzieĂŚ, co lubiĂŞ najbardziej!
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : Grudzień 11, 2010, 22:33:00 »

ZbliÂża siĂŞ sezon ÂłyÂżwiarski - lubiĂŞ oglÂądaĂŚ bo moÂżna przy okazji posÂłuchaĂŚ piĂŞknej muzyki - np. C. Saint Saens
http://www.youtube.com/watch?v=8TTI0fWHzC0&NR=1 ciekawe czy w tym roku teÂż zobaczĂŞ tak piĂŞknego "ÂłabĂŞdzia"  
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : Grudzień 14, 2010, 01:00:39 »

Gustav Mahler (1860-1911) to znakomity symfonik znany g³ównie jako twórca 10 wielkich symfonii programowych i pieœni (m. in. Pieœù o Ziemi). W klipie 2cz. 5 Symfonii i adagio z 9 symfonii wspaniale koresponduje z "Guernic¹" Picassa: http://www.youtube.com/watch?v=NnvbrHP0byE
Muzyka Mahlera tworzy wspaniaÂły klimat, choĂŚ moÂże na dÂłuÂższÂą metĂŞ jest zbyt monotonna, powaÂżna ( na 13 grudnia w sam raz) - jutro znajdĂŞ coÂś lÂżejszego
Zapisane
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thepunisher animilkowo kalinowatyper twistedgamers silverstar