Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Kompozytorzy drugiej po³. XIXw. i pocz±tku XXw.  (Przeczytany 44012 razy)
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : Listopad 28, 2010, 00:07:02 »

Ja s³ysza³em Stradiwariusa drugi raz. Za pierwszym razem gra³ dawno temu K. A. Kulka. Ciekawe by³oby zestawienie tych koncertów - bo Kulka to do¶æ postawny mê¿czyzna - Agata na pewno nie gra³a Takim Forte - za to chyba uzyskiwa³a delikatne i d¼wiêczne pianissimo (o ile pamiêtam). Niesamowite, ¿e pomimo rozwoju techniki, wiedzy nie udaje siê zrobiæ podobnych instrumentów. Pozdrawiam
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : Listopad 28, 2010, 20:25:57 »

Tak dla poprawienia humoru moje ulubione balety
http://www.youtube.com/watch?v=FY4Y1gTO9HE&feature=related
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : Listopad 28, 2010, 20:43:03 »

Bardzo lubiê Kar³owicza, a zw³aszcza jego Serenadê (bardzo d³ugo nie wiedzia³am co to za utwór!). Muszê przyznaæ, ¿e s³uchaj±c kompozycji Twojego Januszu syna, mia³am ogromne wra¿enie, ¿e gdzie¶ blisko unosi siê duch Kar³owicza.
Kto wie, Ewo? Mo¿e ca³kiem trafi³a¶ w dziesi±tkê? Wprawdzie ja zwykle doszukiwa³em siê w Rapsodii Tatrzañskiej pierwiastków Kilara, ale Twoje skojarzenie jest ca³kiem ciekawe. Muszê pod tym katem jeszcze sobie pos³uchaæ.
ps
kiedy¶, oczywi¶cie, pyta³em Micha³a o ¼ród³o inspiracji - ale nie potrafi³ wskazaæ...
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : Listopad 28, 2010, 21:50:23 »

Bo te¿ nie podejrzewam i nie mówi³am tu o inspiracji, raczej o podobnym nastroju, klimacie... ja w ka¿dym razie tak s³yszê i czujê.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #19 : Listopad 28, 2010, 23:21:57 »

Wracam do Szymanowskiego…
W jego ¿yciu muzycznym by³y 3 podstawowe okresy: fascynacja neoromantyzmem (z tego okresu pochodzi³y oba moje poprzednie linki), inspiracja twórczo¶ci± francuskich impresjonistów i folklorem pó³nocno-afrykañskim, wreszcie - powrót do polskich ¼róde³: folklor kurpiowski i góralski (balet Harnasie, liczne mazurk, pie¶ni).
Z tego okresu pochodzi Czwarta Symfonia Koncertuj±ca (koncertuj±ca: bo z wyodrêbnion± parti± fortepianu).
Chcia³bym zainteresowaæ Was przynajmniej kawa³kiem tej symfonii, fragmentem wartym wys³uchania, bo kiedy¶ jej kanwa stanowi³a motyw sygna³u Polskiego Radia IV
poza tym, od od 0:15 do 4:00 to wg mnie najbardziej charakterystyczne klimaty symfoniki Szymanowskiego

http://www.youtube.com/watch?v=ruVrBzML72E&feature=related
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2010, 07:57:10 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #20 : Listopad 29, 2010, 08:33:49 »

Twórczo¶æ Szymanowskiego, moim zdaniem, nie jest ³atw± materi± do popularyzowania poprzez NET. Gêsta tkanka brzmieniowa i charakterystyczna dla XX wiecznych kompozycji tendencja do wik³ania linii melodycznych w bogato rozbudowan± tkankê harmonii sprawia, ¿e jej percepcja najlepiej sprawdza siê na ¿ywo, w salach koncertowych.
Z drugiej strony - jest to muzyka silnie programowa. Dla jej promowania znakomicie wiêc pomocne by³yby atrakcyjne materia³y wizualne, których klimat wpisywa³by siê w zamys³ autora. I tu natrafiam na barierê zasobów sieci. S± po prostu skromne.
 Je¶li jednak kto¶ wyznaje dewizê: muzyka ma broniæ siê sama – mam dla niego przepiêkne wykonanie jednego z najs³ynniejszych utworów skrzypcowych Szymanowskiego „¬ród³a Aretuzy” z cyklu trzech poematów zatytu³owanych "Mity op. 30". Dzie³o to powsta³o wiosn± 1915 roku. Kompozytor zadedykowa³ go Zofii Kochañskiej, ¿onie wybitnego skrzypka Paw³a Kochañskiego, chocia¿ pocz±tkowo po¶wiêcona jej mia³a byæ jedynie pierwsza czê¶æ "¬ród³o Aretuzy" (pierwotnie nazwana "La source enchantée" ["Zaczarowane ¼ród³o"]), natomiast drug± - "Narcyz" - zamierza³ Szymanowski dedykowaæ lordowi Alingtonowi, a trzeci± - "Driady i Pan" - Lady Dean Paul czyli kompozytorce Irenie Wieniawskiej, córce Henryka (tworz±cej pod pseudonimem "Poldowski").

Tytu³y trzech miniatur cyklu - podobnie, jak napisanych w tym samym czasie fortepianowych "Metop op. 29" - zaczerpn±³ Szymanowski z greckiej mitologii. Uchwyceniu nastroju fantastycznych obrazów - uciekaj±cej przed Alfejosem nimfy Aretuzy, zamienionej w ¼ród³o, zakochanego we w³asnym odbiciu w wodzie Narcyza, przemienionego w kwiat oraz roztañczonych driad z bo¿kiem Panem graj±cym na fletni - s³u¿y nie tylko wymy¶lna, miejscami niezwykle skomplikowana harmonika (nawet æwierætony w III czê¶ci), ale tak¿e bogactwo ¶rodków artykulacyjnych w partii skrzypiec. Ponadto Szymanowski wprowadzi³ w "Mitach" charakterystyczn± fakturê - delikatn± i lekk±, w postaci statycznych, choæ wewnêtrznie migotliwych, ruchliwych p³aszczyzn brzmieniowych (szczególnie wyra¼na w "¬ródle Aretuzy"), przywodz±c± skojarzenia z muzyk± impresjonistyczn±.

Kochani, zapraszam wiêc do ukojenia i zanurzenia sko³atanych naszych dusz w mistycznym ¬ródle Aretuzy – I czê¶ci cyklu „Mity” op. 30.

http://www.youtube.com/watch?v=Uo7X_w0j_d0&feature=related
« Ostatnia zmiana: Listopad 29, 2010, 08:38:59 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : Listopad 29, 2010, 12:29:19 »

Fantastyczne jest to wykonanie "Mitów". Agata Szymczewska gra pokazuje tu swoj± niezwyk³± delikatno¶æ, muzykalno¶æ, perlist± technikê. Agata jest obdarzona s³uchem absolutnym i to w takiej bogatej harmonice i melodyce (pó³tony, a nawet æwierætony) odbiera siê jako grê czyst±, doskona³± - jestem pod wra¿eniem. Dziêki Janusz - jestem coraz wiêkszym fanem Agaty...
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #22 : Grudzieñ 09, 2010, 10:12:04 »

O tym kompozytorze na szczê¶cie nie sposób zapomnieæ. Jego muzyka na to nie pozwala.
Dla nas – mi³o¶nikowi Chopina - jest i inny mi³y powód: o Edwardzie Griegu (1843-1907) powszechnie mawia³o siê i mawia - Chopin Pó³nocy. Byæ mo¿e za spraw± niepowtarzalnej, ogromnej wyobra¼ni muzycznej i inwencji melodycznej, któr± od zawsze przypisywano Chopinowi, a byæ mo¿e dlatego, ¿e tym, czym dla polskiej muzyki by³ Chopin, tym dla norweskiej Grieg. To Grieg od podstaw stworzy³ pojêcie narodowej szko³y norweskiej w muzyce. Tak jak Chopin dla Polaków, tak Grieg dla Norwegów od pó³tora stulecia pozostaje najwa¿niejszym, najwiêkszym kompozytorem.

Pozostawi³ po sobie mnóstwo wspania³ej muzyki. Na pocz±tek zachêcam do ods³uchania koncertu fortepianowego a-moll. Ja ten koncert wspominam od maleñko¶ci i nie jestem przekonany, czy aby to nie by³ pierwszy koncert, który urzek³ mnie, zanim  rozsmakowa³em siê Chopinem…

http://www.youtube.com/watch?v=cv_xZytJU4Q
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #23 : Grudzieñ 09, 2010, 10:30:36 »

Wspomnia³em o ogromnej inwencji melodycznej Griega. W po³aczeniu z podk³adem programowym kompozycji (chêtnie wi±za³ je z tematami literackimi: sagami, legendami, nordyck± ballad±, poezj± ludow± oraz z muzycznym folklorem skandynawskim) osiaga³ mistrzostwo w subtelnym kreowaniu nastrojów i poetyckiego liryzmu. 
Na zamówienie Ibsena napisa³ muzykê do dramatu Peer Gynt, z której zestawione dwie suity Peer Gynt przynios³y mu najwiêksz± popularno¶æ.

"Poranek" - to utwór z I suity. Jego liryzm, melodyka i nastrój - po prostu urzeka...

http://www.youtube.com/watch?v=gH1JMdWpJ54&feature=related
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #24 : Grudzieñ 09, 2010, 22:11:57 »

Po tym nastrojowym przerywniku na "Poranek" Griega muszê powróciæ do dania g³ównego - koncertu a-moll. A to - raz za spraw± niezwyk³ych artystów (Karajan + Zimerman), a to z powodu estetycznego: druga czê¶æ koncertu, trochê analogicznie jak u Chopina Larghetto - jest prze¶liczna, nie mo¿na wiêc udaæ, ze  jej nie ma. I nic w tym zdro¿nego, ze miedzy I a II czê¶ci± DZIE£A - wstawi³em sobie "Poranek". Otó¿ by³a to z mojej strony przewrotna premedytacja, bo tak±¿ miksturkê estradow± czêsto praktykowano w salach filharmonicznych XIX wiecznej Europy. Podczas koncertów, w przerwie miêdzy czê¶ciami, antrakty s³uzy³y nie tylko dla dzielenie siê  naj¶wie¿szymi plotkami i spacerowaniem w kuluarach, ale tak¿e na zaprezentowanie przez grajków jaki¶ drobniejszych, godnych polecenia publiczno¶ci utworków. No wiêc tradycji (ok - zapomnianej) zrobi³em zado¶æ.

Teraz ju¿ II czê¶æ koncertu a-moll Griega pod Maestri± panów: Karajana i Zimermana

http://www.youtube.com/watch?v=0FRg4-7faLg&feature=related
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 09, 2010, 22:21:45 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : Grudzieñ 10, 2010, 01:05:24 »

"Poranek" lepiej mi siê podoba ..rzeczywi¶cie urzekaj±cy utwór..no i te widoki wschodz±cego s³oñca, obdarowuj±cego budz±cy siê ¶wiat..energi± i blaskiem ¿yciodajnych promieni
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #26 : Grudzieñ 10, 2010, 22:51:22 »

Z "Peer Gynta" najbardziej urzeka mnie "¦mieræ Azy". Szczególnie na koncertach ta czê¶æ wywo³uje u mnie ciarki na plecach:
http://www.youtube.com/watch?v=1xmAPUGEDd0&feature=related Pozdrawiam
Zapisane
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #27 : Grudzieñ 10, 2010, 23:03:06 »

Wiecie Panowie, ja lubiê sobie robiæ ucztê i s³uchaæ Peer Gynta w ca³o¶ci, st±d nie umiem powiedzieæ, co lubiê najbardziej!
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #28 : Grudzieñ 11, 2010, 22:33:00 »

Zbli¿a siê sezon ³y¿wiarski - lubiê ogl±daæ bo mo¿na przy okazji pos³uchaæ piêknej muzyki - np. C. Saint Saens
http://www.youtube.com/watch?v=8TTI0fWHzC0&NR=1 ciekawe czy w tym roku te¿ zobaczê tak piêknego "³abêdzia"  
Zapisane
Bodek1
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 576



Zobacz profil
« Odpowiedz #29 : Grudzieñ 14, 2010, 01:00:39 »

Gustav Mahler (1860-1911) to znakomity symfonik znany g³ównie jako twórca 10 wielkich symfonii programowych i pie¶ni (m. in. Pie¶ñ o Ziemi). W klipie 2cz. 5 Symfonii i adagio z 9 symfonii wspaniale koresponduje z "Guernic±" Picassa: http://www.youtube.com/watch?v=NnvbrHP0byE
Muzyka Mahlera tworzy wspania³y klimat, choæ mo¿e na d³u¿sz± metê jest zbyt monotonna, powa¿na ( na 13 grudnia w sam raz) - jutro znajdê co¶ l¿ejszego
Zapisane
Strony: 1 [2] 3 4 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

mini-land countrylife animilkowo twistedgamers silverstar