Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Kompozytorzy drugiej po³. XIXw. i pocz±tku XXw.  (Przeczytany 44059 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #60 : Maj 28, 2011, 13:03:42 »

Bardzo siê cieszê, ¿e wspomniany tu zosta³ Aleksander Skriabin. Niezwyk³a postaæ, dla mnie - tak¿e ekscentryk i megaloman. Nie zawsze z entuzjazmem przyjmujê jego twórczo¶æ, czasem zbyt ekspresyjn±, intensywn±, czasem mo¿e i niezrozumia³±.

Tak, wielk± inspiracj± dla Skriabina by³a muzyka Fryderyka Chopina (a filozoficznie: szczególnie Nietzche, ale to inna historia...). Wyra¼nie wyczuwamy to we wspomnianych mazurkach, etiudach, preludiach - powsta³ych do 1900 r. W tym te¿ okresie powsta³ jedyny koncert fortepianowy, fis-moll, nie bêd±cy jednak reprezentacyjnym dla  jego twórczo¶ci dzie³em. Bardzo ciekawymi dzie³ami s± symfonie, dzie³a rozbudowane, nawet 6-czê¶ciowe, z wielkim aparatem instrumentalnym i wokalnym. Ujawnia siê w nich ekscentryczna natura kompozytora (III Symfonia - "Boski Poemat": Walka, Rozkosz, Boska Gra). Skriabin to jeden z najwiêkszych muzycznych ekspresjonistów - fascynuj±cuj±ca jest tak¿e jego filozofia.

MUZYKA jako RELIGIA, Skriabin - jak wspomnia³ Janusz - jako MESJASZ. G³osi³ ideê uniwersalnej religii wyp³ywaj±cej z ludzkiego rozumu. Wierzy³ w swoje wielkie pos³annictwo. Niezwykle charyzmatycznego i kontrowersyjnego kompozytora wielu pokocha³o - za jego ¿ycia powsta³o moskiewskie "Kó³ko Skriabinistów". Skriabin kojarzy siê równie¿ z muzyczn± synestezj± - on zarówno s³ysza³, jak i widzia³ d¼wiêki ("gra kolorami") - poszczególnym d¼wiêkom, klawiszom na fortepianie, odpowiada³y rózne barwy. Sw± muzyk± chcia³ wstrz±sn±æ odbiorców - s³ychaæ to w Poemacie Ekstazy (entuzjasta rewolucji 1905 roku - mia³ zamiar umie¶ciæ na tytu³owej stronie s³owa: "Powstañ ludu roboczy") czy w wielkim, ostatnim poemacie "Prometeusz" ("Poemat ognia", niedokoñcz. V Symfonia). To dzie³o na gigantyczn± orkiestrê (z organami, dzwonami), chór i fortepian ¶wietlny; temu wszystkiemu towarzyszyæ ma quasi-pantomima i spektakularne efekty ¶wietlne.

http://www.youtube.com/watch?v=o2UFPH-8lNE
http://www.youtube.com/watch?v=5Rl-VKk9Mz0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KZWGinctFJM&feature=related

Niezwyk³a komplikacja muzycznych komponentów, rozmach i wra¿liwo¶æ na barwê brzmienia orkiestry. Rozpiêta do granic harmonia siêga juz prawie do dysonasu, atonalno¶ci. Charakterystyczn± cech± jest te¿ silna chromatyka. Ideê synestezji - tyle, ¿e na gruncie literackim (g³oskowym) - realizowa³ np. mniej wiecej wspó³czesny Skriabinowi Francuz A. Rimbaud. Nale¿a³ do grupy poètes maudits... - czy i Skriabin nie zosta³by uznany za jednego z muzycznie przeklêtych?

Niezale¿nie od naszej w³asnej oceny trzeba uznaæ, ¿e Skriabin by³ geniuszem, wizjonerem, wielkim ideowcem, inicjatorem Muzyki nowej - twórca utalentowanym i wszechstronnym - subtelnym malarzem (jak w wielu miniaturach fortep.) i ognistym ptakiem (w ostatnich dzie³ach).

Nazwiskiem wielkiego rosyjskiego mistrza zosta³a nazwana planetoida 6549 Skryabin. Jego muzyka siegnê³a wiêc kosmosu!  Chichot
Zapisane

ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #61 : Maj 28, 2011, 13:47:52 »

Nie mogê wierzyæ, ¿e nie zachwycali¶my siê tutaj jeszcze Rachmaninowem! Zuber, w finale, piêknie zagra³ drugi koncert (mój ukochany), niestety nie doczekam siê go ju¿ chyba w archiwum  Smutny
¯eby sobie powetowaæ tê stratê, od rana przes³ucha³am wszystkie koncerty w autorskim wykonaniu. Co¶ niesamowitego, jak widaæ w muzyce rozwój kompozytora jako cz³owieka. Spróbujcie sami!
 
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #62 : Maj 28, 2011, 14:46:28 »

Ewo, Rachmaninow wymaga nie jednego postu, ba... mo¿e i odrêbnego w±tku! Na pewno pisaæ o nim bêdziemy jeszcze nieraz.

Ja za¶ - pozwólcie - chcia³bym jeszcze na moment powróciæ do Austriaka Ericha W. Korngolda...

Korngold to z ca³± pewno¶cia jeden z najciekawszych kompozytorów XX wieku. O jego niebywa³ym talencie ¶wiadczy fakt, ¿e w wieku 12 lat by³ ju¿ autorem pantomimy („Der Schneemann”), wystawionej w Wiener Hoftheater, za¶ jako 19-letni ch³opak znany by³ jako twórca 2 oper („Der Ring des Polykrates” i „Violanta”), których premiery odby³y siê w Monachium.  Kilka lat pó¼niej, jednak jeszcze przed emigracj± do Ameryki, powsta³o jego znakomite dzie³o – trzyaktówka „Die tote Stadt” - „Martwe miasto”. Wyra¼nie s³ychaæ w nim fascynacje stylem Pucciniego i Straussa. Puccini zreszt± stwierdzi³, ¿e opera bardzo mu siê podoba.

Korngold jawi siê nam tu jako symfonik i dramaturg, znakomicie buduj±cy napiêcie. To za¶ uczyni³o z niego pó¼niej ¶wietnego kompozytora filmowego  (DWUKROTNY ZDOBYWCA OSCARA) -  ten okres jego twórczo¶ci ró¿ni siê jednak od okresu wcze¶niejszego, „europejskiego”.
S³ynnym fragmentem „Die tote Stadt”  jest duet „Gluck, das mir verlieb“ Martietty (sopran spinto!) i Paula. Niestety, nawet wielka ¶piewno¶æ i melodyczny czar nie uchroni³o opery od zapomnienia. W okresie miêdzywojennym, gdy muzyka intensywnie ewoluowa³a, uznano, ¿e to utwór „przestarza³y”. A dzi¶  - tak by siê chcia³o go pos³uchaæ  w którym¶ z naszych teatrów!

http://www.youtube.com/watch?v=roPSH0-_EZg
Pe³en emocji i postromantycznego rozmarzenia - fina³ opery: http://www.youtube.com/watch?v=Lur2zy_3Wb8

W 1945 r. powsta³o arcydzie³o XX-wiecznego koncertu skrzypcowego - melodyjny, barwny Koncert op. 35.
I cz. - ¶wietna Hilary Hahn Chichot  http://www.youtube.com/watch?v=3EsYUuGo8XA

« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2011, 14:48:13 wys³ane przez Mozart » Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #63 : Maj 28, 2011, 14:56:55 »

Rachmaninow by³ pianist± wielkim.Pozwólcie, ¿e zacytujê Janusza £êtowskiego:
"To, ¿e Rchmaninow by³ wykonawc± fenomenalnym,jednocz±cym w sobie wszystkie cechy geniusza
zarówno muzycznego jak i pianistycznego, jest oczywiste.
Jedna rzecz dla s³uchacza tych p³yt(to recenzja) pozostaje fascynuj±ca, nie ma tu ani jednego utworu
zagranego byle jak, nudno, obojêtnie, bezmy¶lnie. Nie ma nigdzie odrobiny bana³u ani salonowej wirtuozerii.
Prawda znajduj± siê b³êdy, nie trafione nuty-to wszystko jest bez znaczenia wobec krystalicznie
czystych my¶lowo wizji wykonywanych dzie³"
Ja te¿ Ewo najbardziej lubiê II koncert
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #64 : Maj 29, 2011, 10:44:34 »

...Niezale¿nie od naszej w³asnej oceny trzeba uznaæ, ¿e Skriabin by³ geniuszem, wizjonerem, wielkim ideowcem, inicjatorem Muzyki nowej - twórca utalentowanym i wszechstronnym - subtelnym malarzem (jak w wielu miniaturach fortep.) i ognistym ptakiem (w ostatnich dzie³ach).

Mam pytanie, Patryku, czy aby nie mylisz siê? Ognistego Ptaka wiem, ze na pewno skomponowa³ Strawiñski (balet do libretta Fokina)... Czy¿by ten temat tak¿e zainspirowa³ Skriabina? (Pytam, bo nie mam pe³nej bibliografii jego kompozycji)
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2011, 12:05:02 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #65 : Maj 29, 2011, 10:56:01 »

Przepraszam, ¿e siê wtr±cê, ale nie chodzi chyba o dzie³o, a raczej o porównanie.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #66 : Maj 29, 2011, 11:02:44 »

Porównanie  Co? No nie bardzo tak to Ewo odebra³em. Ale, kto wie? Zaczekajmy, na wyja¶nienie Patryka 
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2011, 11:15:37 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #67 : Maj 29, 2011, 11:44:48 »

Januszu nie badz taki ognisty.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #68 : Maj 29, 2011, 17:16:53 »

Tak¿e i wed³ug mojej wiedzy, balet "Ognisty ptak" to dzie³o Igora z Oranienbaum.

Twórczo¶æ Skriabina jest ró¿norodna. O ile dzie³a wczesne czerpi± z poetyki chopinowskiego romantyzmu, o tyle dzie³a pó¼ne - kreuj± nowatorskie, nieraz niejasne wizje. Ognista muzyka przekracza prawie granice tonalno¶ci - choæ nie zak³ada³ tego sam kompozytor. Na pewno by³a to równie¿ jedna z inspiracji dla Straviñskiego, autora nowatorskiego "Ognistego...", a zw³aszca "¦wiêta wiosny"  (oba balety powsta³y pod koniec ¿ycia Skriabina). 
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #69 : Maj 29, 2011, 17:28:52 »

I wszystko jasne 
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #70 : Lipiec 08, 2011, 10:00:07 »

Gdybym próbowa³ okre¶liæ jakie zjawisko spo³eczne dominowa³o w Europie w drugiej po³owie XIX wieku – chyba bez b³êdu móg³bym zaryzykowaæ stwierdzenie: budz±ca siê ¶wiadomo¶æ narodowa, ¶wiadomo¶æ w³asnej narodowej odrêbno¶ci kultury. W obszarze muzyki wywo³a³a ona zainteresowanie kompozytorów rodzimym folklorem. Masowo siêgano do narodowych mitów, legend, czy wydarzeñ historycznych. Najbardziej znanymi wówczas szko³ami narodowymi by³y: rosyjska, niemiecka, francuska, hiszpañska, ale i… czeska.

Szczególnie ta ostatnia mia³a dla Czechów dono¶ne znaczenie: nigdy bowiem wcze¶niej kompozytorzy z tego ma³ego kraju nie wpisywali siê tyloma z³otymi nutami w dorobek ¶wiatowej muzyki. Co wiêcej: Dworzak, Smetana, Fibich – czo³owi przedstawiciele czeskiej szko³y - dbaj±c o typowo s³owiañski charakter twórczo¶ci, w ka¿dej swej kompozycji zawsze pozostawali kompozytorami na wskro¶ europejskimi.

Spo¶ród ww. trojki mu¿yków najmniej spopularyzowan± do dzisiaj pozostaje twórczo¶æ Fibicha. Zredukowany we wspó³czesnym odbiorze do krótkiego, efektownego Poematu z Idylli op. 39 (tu: w nagraniu solo na fortepian http://www.youtube.com/watch?v=YeNUV9_sCrM)
jest najlepszym przyk³adem, jak okrutnie potomno¶æ zapomina o dziele swoich najwiêkszych narodowych wieszczy.
Tymczasem Fibich (uczeñ Smetany) ma w swoim dorobku a¿ osiem oper, trzy wielkie symfonie, kilka melodramatów, ba¶ni symfonicznych i wielk± ilo¶æ muzyki kameralnej.

Z tej ostatniej proponujê pierwsz± czê¶æ z piêknego kwintetu fortepianowego op. 42
http://www.youtube.com/watch?v=R-Fxb4L6Rbs
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2011, 11:48:51 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #71 : Lipiec 08, 2011, 15:25:34 »

Fryderyk Nietzsche nie by³ oryginalnym kompozytorem. Mimo i¿ ma w swoim dorobku ponad
600 kompozycji.Czêsto wysy³a³ je znajomym muzykom (np.Hansowi von Bulow, ex mê¿owi
Cosimy) to krytykê przyjmowa³ ze zrozumieniem i skromno¶ci±.
Muzyka by³a dla niego niezbêdna do ¿ycia, pisa³"Zycie bez muzyki by³oby pomy³k±"
W m³odo¶ci bardzo by³ zwi±zany z Wagnerem, by³ najmilszym go¶ciem w Tribschen.
Wagner i Cosima bardzo go lubili, potem ich drogi siê rozesz³y, ale na ten temat
istniej± opas³e ksiêgi.
Bardzo kocha³ Chopina "Ja sam zawsze jeszcze nazbyt jestem Polakiem, by za Chopina nie oddaæ ca³ej
reszty muzyki"
Nietzsche wierzy³, ¿e jego przodkowie byli Polakami.Oczywi¶cie jego geneaologia zosta³a
skrupulatnie zbadana i okaza³o siê, ¿e jego przodkami byli sami porz±dni niemieccy
mieszczanie.Ale my¶lê, ¿e nie ma to wiêkszego znaczenia, on wierzy³ ¿e jest
Polakiem i by³ z tego bardzo dumny.
Pewnie gdyby nie by³ najwiêkszym umys³em swojej epoki to i jego muzyka
zosta³aby zapomniana, a tak mamy tego mazurka

http://www.youtube.com/watch?v=nfNY1NRHhF8&feature=related

Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #72 : Lipiec 08, 2011, 16:04:54 »

Tereniu, dziêki za ciekaw± notkê. Ten mazurek wielkiego filozofa jest bardzo ³adniuchny i bardzo taneczny. Z ca³a pewno¶ci± dobrze wpisuj±cy siê w specyfikê tañca na trzy, z przytupem. Jak na nieprofesjonalnego muzyka, który go skomponowa³ - rzec mo¿na by - majstersztyk!
Czego mu brakuje? - szczypty rozpoetyzowanej melancholii, o której piszemy w jednym z s±siednich w±tków.

Kiedy¶ Bela Bartok o szopenowskich mazurkach mawia³: Chopin  ich tanecznego rytmu wyuczy³ siê na paryskich salonach. Nie wiem, czy kiedy¶ pó¼niej odci±³ siê od swojej niefortunnej opinii, ale z ca³a pewno¶ci± gdyby tak orzek³ o mazurku F. Nietzsche'go - niewiele by siê myli³.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2011, 16:08:59 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #73 : Lipiec 10, 2011, 19:07:23 »

zgadzam siê Januszu, z twoj± opinia w 100  procentach ale Uwielbiam Frydryka wiêc pozwól:

http://www.youtube.com/watch?v=o4dz1tXZfcY&feature=related
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #74 : Lipiec 12, 2011, 11:39:26 »

Trochê siê zastanawia³am, czy napisaæ o tym kompozytorze
bo jest ju¿ dzisiaj zapomniany a na dodatek nigdzie nie mog³am znale¼æ jego
muzyki.Ale by³ interesuj±c± postaci±, wiêc mo¿e warto.
Nazywa³ siê Heinrich Koseliz i by³ wielkim przyjacielem Nietzschego. By³ jego
studentem w Bazylei, gdy filozof czê¶ciowo o¶lep³ by³ jego lektorem.Dysponowa³
piêknym charakterem pisma, wiêc przepisywa³ dla wydawców jego rêkopisy.
Najambitniejszym jego dzie³em jest opera "Lew w Wenecji.Nietzsche bardzo go ceni³ i
usi³owa³ wypromowaæ jego muzykê u znajomych dyrygentów.Có¿ w tym wypadku siê pomyli³.
Ale mo¿e kto¶ go kiedy¶ odkryje?
Zapisane

Strony: 1 ... 3 4 [5] 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife mini-land paktprzyjazni black-for animilkowo