Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 33 34 [35] 36   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Muzyka operowa  (Przeczytany 182897 razy)
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #510 : Styczeñ 10, 2015, 11:38:43 »

Pewnie s³yszeli¶cie, ¿e Anna Netrebko znalaz³a siê w niema³ych opa³ach:

http://www.dw.de/netrebko-criticized-for-posing-with-ukrainian-rebel-flag/a-18119945

W odpowiedzi na falê krytyki linie Austrian Airlines nie przed³u¿y³y z ni± kontraktu reklamowego:
http://www.youtube.com/watch?v=9tWeRgMsbtQ

(Fajnie by³oby znale¼æ siê w analogicznej sytuacji np. z Luc± Pisaronim ).
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #511 : Maj 09, 2015, 19:24:53 »

Od wczoraj nadaje nowy kana³ internetowy w którym bêdzie mo¿na za darmo i na ¿ywo obejrzeæ najs³ynniejsze
przedstawienia operowe z ca³ej Europy.
Wczoraj mogli¶my obejrzec i pos³uchaæ "Traviaty" z Madrytu, a juz 16.05 "Król Roger" z ROH z Mariuszem Kwietniem.
Przedstawienie chyba ju¿ s³ynne , recenzje fantastyczne. Jedyna polska opera na deskach ¶wiatowych teatrów operowych.
Po prostu trzeba zobaczyæ i pos³uchaæ!!

http://www.theoperaplatform.eu/en
Zapisane

clavia
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 130



Zobacz profil
« Odpowiedz #512 : Maj 11, 2015, 21:58:10 »

Dziêkuje za link. Bêdê czêstym go¶ciem.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #513 : Maj 31, 2015, 20:05:53 »

Szkoda, ¿e nie wcze¶niej;) Na pewno warto by³o obejrzeæ w lutym tê premierê w Royal Opera House!

http://www.theguardian.com/music/2015/feb/24/die-zauberflote-review-royal-opera-house-david-mcvicar

I z przyjemno¶ci± mo¿na odnotowaæ polsk± ¶piewaczkê w roli Królowej Nocy.

http://www.roh.org.uk/people/anna-siminska
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2015, 00:13:31 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #514 : Listopad 14, 2015, 00:16:00 »

Ju¿ 19 listopada o godzinie 19:00 odbêdzie siê premiera bezp³atnej platformy streamingowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej!

Pierwszym spektaklem transmitowanym za jej po¶rednictwem bêdzie "Straszny dwór" Stanis³awa Moniuszki, uznawany za jedną z najważniejszych polskich oper. Reżyserię powierzono Davidowi Pountneyowi, reprezentantowi światowej ekstraklasy operowej, brytyjskiemu wizjonerowi, który zmierzy się z legendą „polskiej opery narodowej”.
O swojej wizji re¿yser opowiada tak: https://www.youtube.com/watch?v=2ITWYy7OUHg

Transmisja, któr± poprowadz± Ma³gorzata Walewska oraz Wojciech Pszoniak, rozpocznie siê o godzinie 19:00 na vod.teatrwielki.pl

Spektakl będzie również transmitowany za pośrednictwem The Opera Platform.

Do zobaczenia przed telewizorami i monitorami komputerów!!!






http://teatrwielki.pl/teatr/twon-platform/


Nareszcie doczekalismy siê polskiej opery online, mimo paru krytycznych recenzji na pewno warto zobaczyæ.


« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2015, 00:20:12 wys³ane przez TeresaGrob » Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #515 : Listopad 18, 2015, 19:01:16 »

Recenzja Doroty Koziñskiej przed jutrzejszym spektaklem:

http://atorod.pl/?p=891

Mam nadziejê ,¿e oprócz mnie i Marka (wielbiciela Edyty Piaseckiej) jeszcze kto¶ z forumowiczów bêdzie ogl±da³.
Dla wielu z nas "Straszny dwór" to pocz±tek edukacji operowej.Kiedy¶ o tym pisali¶my.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #516 : Listopad 19, 2015, 20:52:29 »

Strona ze streamingiem z Opery nie dzia³a...  Niezdecydowany
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #517 : Listopad 19, 2015, 22:00:44 »

No w³a¶nie,chyba TWON przeliczy³ swoje mozliwo¶ci.Opera platform dzia³a bez problemu.Smutne.
Zapisane

aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #518 : Listopad 19, 2015, 23:42:38 »

Moniuszko - STRASZNY DWÓR

http://www.theoperaplatform.eu/en/opera/moniuszko-straszny-dwor
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #519 : Listopad 19, 2015, 23:51:52 »

Bardzo ciekawa scenografia

"Dziêkujemy za obejrzenie transmisji na ¿ywo (no niestety, nie uda³o mi siê Smutny) Za oko³o 90 minut zapis spektaklu bêdzie dostêpny na TWON platform" Chichot

"Twon - jedyna opera, do której mo¿esz zabraæ swojego psa" - o, i to jest bardzo dobry argument Chichot Jak na razie jeszcze te 90 minut nie minê³o:)
« Ostatnia zmiana: Listopad 19, 2015, 23:56:41 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #520 : Listopad 19, 2015, 23:59:33 »

Dla wielu z nas "Straszny dwór" to pocz±tek edukacji operowej.Kiedy¶ o tym pisali¶my.
Dla mnie operow± inicjacj± byli Po³awiacze pere³, ale Moniuszko szed³ jako¶ nied³ugo potem A odk±d pamiêta³am, babcia ¶piewa³a "Spod igie³ek kwiaty rosn±", któr±
zatem umia³am na pamiêæ na d³ugo zanim dowiedzia³am siê, sk±d pochodzi


"Video is currently being encoded and will be available soon" W sumie dobrze, bo i tak najwiêcej czasu zawsze miewam noc± Chichot
« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2015, 00:05:28 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #521 : Listopad 20, 2015, 00:45:48 »

Jednak ju¿ prawie pó³noc, a tu wci±¿:
Une nouvelle version de ce programme sera bientot disponible, encore un peu de patience
Trochê siê przed³u¿a to kodowanie. No nic, tak czy inaczej spektakl bêdzie dostêpny przez d³u¿szy czas, wiêc nam nie ucieknie:)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #522 : Listopad 21, 2015, 04:16:15 »

Wreszcie siê uda³o. Po obejrzeniu ca³o¶ci tym bardziej mogê powiedzieæ: jaka ciekawa scenografia Chichot
Ogólnie bardzo mi siê podoba³o:) Opera przeniesiona w nieco inne ramy czasowe nabra³a ca³kiem nowego wyrazu, lekko¶ci, nie trac±c, tam gdzie trzeba - si³y wyrazu.
Aga - a co konkretnie krytykowano?
 
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2015, 05:57:49 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #523 : Listopad 21, 2015, 20:13:15 »

Hm, w³a¶nie czytam zapowied¼ przedstawienia z kalendarium Teatru Wielkiego:

"Sceniczne konkretyzacje oper Stanis³awa Moniuszki zwykle pozostawiaj± w widzu poczucie g³êbokiego niedosytu. Re¿yserzy zwykli pod±¿aæ albo zbyt czêsto niegdy¶ rozdeptywanym szlakiem wtórnej cepeliady, która zupe³nie ju¿ nie trafia do wra¿liwo¶ci m³odszego pokolenia, albo uwspó³cze¶niaj± te dzie³a na si³ê, prowokacyjnie neguj±c nasze — zapewne zbyt stereotypowe — wyobra¿enia o wizualnym kszta³cie tych narodowych partytur.

Brytyjski wizjoner operowy David Pountney, wodz±c po partyturze Strasznego dworu okiem zupe³nie pozbawionym balastu polskich uprzedzeñ i fobii, spróbuje odnale¼æ inny klucz do arcydzie³a. Przeniesie akcjê opery z Rzeczypospolitej sarmackiej w dwudziestolecie miêdzywojenne, moment pierwszego po okresie zaborów euforycznego zach³y¶niêcia siê Polaków wolno¶ci±. Jednocze¶nie zbuduje szereg ¿ywych obrazów, które odnosiæ siê bêd± do jeszcze wtedy aktualnych ikon wizualnych przejêtych z m³odopolskich wizji malarskich Stanis³awa Wyspiañskiego czy W³adys³awa Podkowiñskiego. Czy propozycja angielskiego re¿ysera oka¿e siê tak przez nas wyczekiwanym wytrychem do drzwi nowoczesnego i uniwersalnego teatru Moniuszkowskiego — czas poka¿e
."

Có¿, ja pewnie nie jestem zbyt reprezentatywnym przyk³adem, bo ogólnie lubiê i kupujê operê, z jej konwencj±, umowno¶ci±, mniej czy bardziej (a nawet bardziej:)) bajkowymi dekoracjami itp. Jednak osobi¶cie przyznajê, ¿e przedstawienia Moniuszki zwykle nie pozostawiaj± we mnie niedosytu, nawet p³ytkiego:) A bo ja dobre przedstawienia ogl±dam Spoko Czy ta "rozdeptywana (??) wtórna cepeliada" oznacza stroje z epoki? Owszem, bardzo ciekawie jest obejrzeæ co¶ oryginalnego, i tak samo tyczy siê to Moniuszki, jak i niebanalnej a ciekawej inscenizacji np. Verdiego czy Mozarta (pod warunkiem, ¿e niebanalno¶æ nie polega wy³±cznie na postanowieniu re¿ysera, ¿e zrobi "inaczej i eksperymentalnie", przy czym sam dobrze nie wie, dlaczego tak zrobi³ i co chcia³ nam przez to powiedzieæ Chichot - tutaj zgoda, ¿e czêsto tym "nowym pomys³em" jest "uwspó³cze¶niê i jako¶ to bêdzie"), pozwala to spojrzeæ ¶wie¿ym okiem na klasyczne dzie³o; co nie znaczy, ¿e z rado¶ci± nie obejrzê zawsze i Mozarta, i Verdiego, i Moniuszki, byle w dobrym wykonaniu, zrobionego kanonicznie, tak jak to widzieli twórcy i jak oni wystawiali. Przyci±ganie widza do autora mo¿e byæ równie twórczym zabiegiem, jak przyci±ganie autora do widza Wszystko jest kwesti± dobrego pomys³u, dobrej realizacji, dobrych wykonawców.
Czy mamy w sobie uprzedzenia i fobie, wyra¿aj±ce siê w poczuciu, ¿e odej¶cie od klasycznych interpretacji jest "szarganiem ¶wiêto¶ci"? A mo¿e jednak nie a¿ takie, skoro tyle by³o podej¶æ do "uwspó³cze¶niania na si³ê"?  W moim przynajmniej odczuciu Pountney ¿adnej mi ¶wiêto¶ci nie szarga³:)
Czy tradycyjne ujêcie narodowych spektakli faktycznie zupe³nie ju¿ dzi¶ "nie trafia do wra¿liwo¶ci"? Wydaje siê, ¿e nadal wiele osób lubi folk i country; dlaczego nie mia³oby to byæ nasze country&folk?
Przy okazji - mazur w aran¿acji wg. Pountneya przypomnia³ mi trochê s³ynny fina³ "Uprowadzenia" z "Amadeusza", a sympatyczny dyrygent dyrygowa³ prawie jak Wolfi Chichot
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2015, 21:57:44 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #524 : Listopad 21, 2015, 20:28:36 »

Mogê powiedzieæ, co mnie do koñca nie przekona³o. Otó¿ z prasy mo¿emy siê dowiedzieæ, ¿e "powsta³a angielska wersja opery - "The Haunted Manor", w roku 1970. T³umaczeniem zaj±³ siê dr George Conrad we wspó³pracy ze ¶piewaczk± i nauczycielk± ¶piewu Mollie Petrie. ¦wiatow± premierê wersji anglojêzycznej przygotowa³o University of Bristol Operatic Society. G³o¶ne by³o wznowienie angielskiej wersji z roku 2001 w Opera South"

W zwi±zku z tym nie widzê specjalnego powodu wywa¿ania otwartych drzwi i robienia - chyba trochê na kolanie - naszego t³umaczenia na angielski, w moim odczuciu trochê na zasadzie "chce mi siê - nie chce mi siê - i znowu mi siê chce" To t³umaczenie gubi po³owê tekstu i jego subtelno¶ci, i to bez t³umaczenia oszczêdn± objêto¶ci± napisów, bo najczê¶ciej w angielskiej linijce pozostaje jeszcze du¿o miejsca.
Komentatorzy np. wzruszaj± siê nad fragmentem, gdzie mowa o z³agodzeniu ostrza wojny, podkre¶laj±c jego wymowê jako ponadczasowego antywojennego protestu, podczas gdy jednocze¶nie t³umaczka zbywa to prostym "to spare his life". 
W niektórych przypadkach Anglicy mog± siê ze zdziwieniem zastanawiaæ, jak bardzo bogaty i rozwlek³y jest polski jêzyk:))

Natomiast co do warstwy muzycznej, to absolutnie nie bêdê siê wym±drzaæ, lepiej niech wypowie siê fachowiec, czyli Majchrowski z Dwójki
który nawiasem mówi±c te¿ mówi o cepelii - czy wszyscy powariowali z t± cepeli±?? Czy mój ukochany Jean-Pierre Ponnelle jest cepeliowski? Szok
https://www.polskieradio.pl/8/192/Artykul/1542964,Straszny-dwor-Pountneya-Obrazy-na-plus-orkiestra-na-minus

Za to zwracaj± uwagê na to, co mnie dra¿ni³o od dawna, a jak siê okazuje dla nich te¿ niemi³e, i dotycz±ce wielu teatrów  - ¿e wielkich przedstawieñ, które kosztuj± przecie¿ wiele wysi³ku i pieniêdzy, krótko po premierze nie sposób ju¿ obejrzeæ, czasem bardzo d³ugo, a czasem nie wiadomo, czy w ogóle.
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2015, 21:58:18 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Strony: 1 ... 33 34 [35] 36   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

mini-land silverstar thepunisher paktprzyjazni kalinowatyper