Powinny w tym w±tku znale¼æ siê wszystkie symfonie Beethovena, które stanowi± naj¶ci¶lejszy kanon muzyki symfonicznej wszech czasów.
Darzê je wielk± estym±. Arcydzie³em genialnym jest VII Symfonia A-dur op. 92, której chyba jeszcze tu nie zaprezentowano:)
Jak zapewne wiecie Wagner nazwa³ j± "apoteoz± tañca" - i nie mo¿na by³o wyraziæ celniej ognistego charakteru tej muzyki.
Czê¶æ I to typowo beethovenowskie allegro symfoniczne, geniusz rozkwita szczególnie w czê¶ciach kolejnych, pe³nych pasji i namiêtno¶ci wyra¿anych wielkim aparatem instrumentalnym:
Marszowe, pe³ne ¿alu (funebre) Allegretto, o potê¿nej sile wyrazu i genialnie budowanym napiêciu:
http://www.youtube.com/watch?v=bqtPVEuAbzM&feature=relatedScherzo (Assai meno presto). ¦mia³e harmonicznie. Mistrz zestawia 2 skrajnie kontrastuj±ce tematy. Temat ¶rodkowy - bodaj 3-krotnie powtórzony - to oparty jest na melodii modlitwy p±tniczej, us³yszanej przez Beethovena w Teplicach - nadaje scherzu podnios³y, religijno-transcendentalny nastrój, jak±¶ aurê sakralno¶ci. Temat g³ówny za¶ brzmi orgiastycznie, oddaje co¶ "nieokie³znanego", pogañskiego..., ow± "Elen vital". Beethoven stapia tu odleg³e od siebie dwa ¶wiaty - sacrum i profanum...
http://www.youtube.com/watch?v=Td3mRRne39I&feature=relatedFina³. Niezwyk³a chwila w ca³ej historii muzyki. To, co napomkniête w Scherzu, swój punkt kulminacyjny osi±ga w tym Allegro con brio. "Orgia rytmu", "pochód Dionizosa". Potê¿ny muzyczny cwa³, afirmacja cz³owieka! Muzyka przekracza wszelkie granice.
http://www.youtube.com/watch?v=VLkZvsp62iU&feature=related(W innym, "mozartowskim" wymiarze podobne emocje wyra¿a 39. Symfonia KV 543, w jej tanecznym, "ko³uj±cym" finale)
Beethoven: "Muzyka jest winem które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspania³e wino, aby uczyniæ ludzi duchowo pijanymi"...