Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Odkrywamy Chopina  (Przeczytany 69292 razy)
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #105 : Kwiecieñ 10, 2012, 23:09:34 »

Chopin i orkiestra - ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, mo¿na a ile nale¿y graæ z orkiestr±.

Rondo F-dur a la Krakowiak

Bella Davidovich - fortepian (piano)
Sir Neville Marriner - dyrygent (conductor)
London Symphony Orchestra

http://www.youtube.com/watch?v=tG9XKItFzog
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #106 : Kwiecieñ 11, 2012, 07:20:13 »

...ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, mo¿na a ile nale¿y graæ z orkiestr±.

Odpowied¼ prosta - kazdy utwór, jesli tylko kto¶ rozpisze go na orkiestrê i znajdzie orkiestrê, która zechce zagraæ (i sluchaczy, którzy zechc±  wys³uchaæ  Chichot ).
Chopin oprócz koncertów i Ronda, ktore linkujesz, zafirmowa³ orkiestracjê dla jeszcze tylko trzech swoich kompozycji: Wielkiej Fantazji na Tematy Piesni Polskich, Wielkiego Poloeza Es-dur i Waraicje nt. Don Juana
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 11, 2012, 09:43:00 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #107 : Kwiecieñ 11, 2012, 11:04:07 »

Wykonanie etiudy Chopina przez pianolê: http://www.youtube.com/watch?v=ehx-OmLgaB0
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #108 : Maj 01, 2012, 14:32:20 »

"Wiosna" po francusku. Moze ktos wie co znaczy "Fais dodo.."

http://www.youtube.com/watch?v=AHZCSbmzOF8&list=FLw2mUy998Z_3g2s5T2S_vjw&index=11&feature=plpp_video
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #109 : Maj 01, 2012, 16:13:13 »

...wg mojej pamiêci "idê (ew.: idziesz) spaæ" 
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2012, 16:17:25 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #110 : Maj 15, 2012, 15:28:32 »

Allegretto Fis-dur (lub Mazurek Fis-dur, 1829-1831)
Chyba podawa³em ju¿ link, do tego krótkiego dzie³ka. O ile wierzyæ li¶cie utworów na Wikipedii, jest to utwór przypisany w³a¶nie Chopinowi, bo nie znajduje siê w zak³adce "utwory o niepewnej autentyczno¶ci".

Zrobi³em ogl±d w Internecie, zw³aszcza u tego ¼ród³a http://www.ourchopin.com
Mianowicie id±c za tre¶ci± listu Chopina ( http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/letters/detail/page/3/id/663 ) jest to dzie³o w³a¶nie Panny Blahetki lub Blachêtki, pianistki z Wiednia, która wrêczy³a Fryderykowi na pami±tkê rêkopis swojego dzie³a. Nie wiadomo, czy Chopin je przerobi³ na swój sposób, czy jest to utwór tej "sprytnej, ³adnej nawet dziewczyny".

fragment listu:

"(...)Lichnowski, protektor ów Beethovena, chcia³ mi swego fortepianu daæ na koncert; i to wiele — bo mu siê zdawa³o, ¿e mój za s³aby — ale to mój sposób grania, który siê znów damom bardzo podoba³, a szczególniej Pannie Blachêtka, I-szej fortepianistce wiedeñskiej, która musia³a byæ ze mn± dobrze (notabene, 20 lat jeszcze nie ma, przy rodzicach, którzy miê bardzo polubili i dali listy do Pragi, i sprytna nawet, ³adna dziewczyna), kiedy mi swoj± kompozycj± na odjez[d]ne z w³asnorêcznym podpisem na pami±tkê da³a.(...)"


Link do wykonania:
http://www.youtube.com/watch?v=ginFS3bjRDM

oraz nuty w dobrej jako¶ci ... http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/f/f3/IMSLP177257-PMLP113694-Chopin__Frederic-Allegretto_piupianissimo_2012_A4.pdf

-----------------------------------
Z innej listy(anglojêzyczna Wikipedia) pozosta³e dzie³a "do zbadania:"
http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_compositions_(Chopin)

oraz oczywi¶cie strona http://www.ourchopin.com/list/listunidx.html
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #111 : Lipiec 05, 2012, 17:59:43 »

Odkry³em dzi¶ zagadkowy akord. Nie wiem czy logicznie jest on poprawny, ale na pewno rzadki. Studiujê sobie w³a¶nie preludium nr 20 c-moll, na które swego czasu zwróci³ uwagê Janusz (forma zagadki) tutaj: http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?topic=77.msg11679#msg11679
Akord znajduje siê na samym koñcu drugiego taktu i wygl±da tak:

czyli Es-Es....-Es-Cis-G-C-Es 
Moim skromnym zdaniem, ca³a rzadko¶æ dotyczy d¼wiêku C, dziêki któremu powstaje uk³ad C-Cis-Es. S³ychaæ specyficzny dysonans. Oryginalne i ryzykowne rozwi±zanie. Zamiast C, naturalniej brzmia³oby B, ale Chopin chcia³ zapewne "wyprzedziæ kontekst" nastêpnego akordu i byæ mo¿e zaskoczyæ...
Wie kto¶ jak nazwaæ fachowo taki akord? Bartus, Janusz, Pozostali ?
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #112 : Lipiec 05, 2012, 19:50:58 »

Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski... 
« Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2012, 19:55:37 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #113 : Lipiec 05, 2012, 19:56:12 »

Dziêki, ju¿ rozumiem. Rozkmini³em  "akord chopinowski" Dramaturgiczny ten akord. uff
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #114 : Lipiec 05, 2012, 20:43:20 »

Teraz zauwa¿y³em, ¿e ¼le podpisa³em literkowo akord, powinno byæ: Es-Es....Cis-Es-G-C-Es
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #115 : Lipiec 05, 2012, 22:29:28 »

Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski... 

W³a¶nie! Ju¿ raz - i to przy okazji w³asnie tego preludium - zwróci³em uwagê na typowo chopinowsk±, harmoniczn± antycypacjê w zakresie akordów - kolejny brzmi naturalnie, jest nieodzowny. ¦wietny zabieg kompozytorski ("wyprzedzanie kontekstu").
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #116 : Lipiec 06, 2012, 08:02:01 »

Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski... 

Nic dodac, nic ujac.
Zapisane
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #117 : Lipiec 11, 2012, 12:12:37 »

Nastêpny detal, na który zwróci³em uwagê studiuj±c sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Co¶ piêknego, dlaczego piani¶ci "pomijaj±" tak wa¿ny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej rêki grane starannie i s³yszalnie! Trudny nokturn, mo¿na z niego wiele wydobyæ nie przesadzaj±c z wykonaniem. Chcia³bym siê go nauczyæ.
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #118 : Lipiec 11, 2012, 13:29:45 »

Koniecznie Leszku, to mój ukochany nokturn, Pare razy napomyka³am o nim Januszowi. ale.........
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #119 : Lipiec 11, 2012, 13:49:51 »

Nastêpny detal, na który zwróci³em uwagê studiuj±c sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Co¶ piêknego, dlaczego piani¶ci "pomijaj±" tak wa¿ny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej rêki grane starannie i s³yszalnie! Trudny nokturn, mo¿na z niego wiele wydobyæ nie przesadzaj±c z wykonaniem. Chcia³bym siê go nauczyæ.

Nie bardzo rozumiem... który fragment pomijaj±? Ten nokturn ma jednoznaczn± notacjê i w przeciwieñstwie do niektorych mazurkow, walców - nie ma wersji "pobocznych" z/bez ozdobnikow itp itd.
W mym przekonaniu to raczej madame Bloomfield nie dogrywa wszystkie nutki albo je bardzo subiektywnie "skrywa" przed uchem s³uchacza. Ale ok - ka¿dy ma prawo oceniaæ wykonanie nokturnu po swojemu...
Co do za¶ aspiracji wykonawczych, Leszku... Mogê Ci tylko ¿yczyæ wiele wytrwa³o¶ci i cierpliwo¶ci - bo to cholernie trudny utwór. Pierwsza, spokojna marszowa czê¶æ - do rozpoczêcia chora³u uk³ada siê pod paluszkami bez problemu. Sam chora³, ze wzglêdu na szerokie arped¿iowe akordy stwarza juz niema³o problemow, za to od momentu doppio movimento do samego koñca - to wirtuozeria z najwy¿szej  pó³ki. Doppio movimento wraz z kaskad± oburêcznych oktaw jest niemo¿liwe do ledwie przyzwoitego zagrania dla amatora, je¶li nie po¶wiêci temu co najmniej kilku setek godzin æwiczeñ (a i one nie gwarantuj± sukcesu). Kiedy¶ Tereni odpisywa³em, ¿e wielokrotnie mierzy³em siê z tym nokturnem… Za ka¿dym razem poleg³em. I chyba ju¿ mam do¶æ… Z tym wiêkszym wiêc zachwytem bêdê Ci kibicowac i bêdê Ciebie podziwia³, gdy udowodnisz, ¿e jednak mo¿na… Kto wie, mo¿e wówczas, dziêki Tobie, podejmê próbê jeszcze jedn±? Tak czy siak – powodzenia, Leszku!
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2012, 13:54:10 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

kalinowatyper paktprzyjazni silverstar black-for neder-live