Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Chopin
>
Odkrywamy Chopina
Strony:
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Odkrywamy Chopina (Przeczytany 69311 razy)
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #105 :
Kwiecieñ 10, 2012, 23:09:34 »
Chopin i orkiestra - ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, mo¿na a ile nale¿y graæ z orkiestr±.
Rondo F-dur a la Krakowiak
Bella Davidovich - fortepian (piano)
Sir Neville Marriner - dyrygent (conductor)
London Symphony Orchestra
http://www.youtube.com/watch?v=tG9XKItFzog
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #106 :
Kwiecieñ 11, 2012, 07:20:13 »
Cytat: xbw Kwiecieñ 10, 2012, 23:09:34
...ciekawa jestem ile utworów, oprócz koncertów, mo¿na a ile nale¿y graæ z orkiestr±.
Odpowied¼ prosta - kazdy utwór, jesli tylko kto¶ rozpisze go na orkiestrê i znajdzie orkiestrê, która zechce zagraæ (i sluchaczy, którzy zechc± wys³uchaæ
).
Chopin oprócz koncertów i Ronda, ktore linkujesz, zafirmowa³ orkiestracjê dla jeszcze tylko trzech swoich kompozycji: Wielkiej Fantazji na Tematy Piesni Polskich, Wielkiego Poloeza Es-dur i Waraicje nt. Don Juana
«
Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 11, 2012, 09:43:00 wys³ane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #107 :
Kwiecieñ 11, 2012, 11:04:07 »
Wykonanie etiudy Chopina przez pianolê:
http://www.youtube.com/watch?v=ehx-OmLgaB0
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #108 :
Maj 01, 2012, 14:32:20 »
"Wiosna" po francusku. Moze ktos wie co znaczy "Fais dodo.."
http://www.youtube.com/watch?v=AHZCSbmzOF8&list=FLw2mUy998Z_3g2s5T2S_vjw&index=11&feature=plpp_video
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #109 :
Maj 01, 2012, 16:13:13 »
...wg mojej pamiêci "idê (ew.: idziesz) spaæ"
«
Ostatnia zmiana: Maj 01, 2012, 16:17:25 wys³ane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #110 :
Maj 15, 2012, 15:28:32 »
Allegretto Fis-dur (lub Mazurek Fis-dur, 1829-1831)
Chyba podawa³em ju¿ link, do tego krótkiego dzie³ka. O ile wierzyæ li¶cie utworów na Wikipedii, jest to utwór przypisany w³a¶nie Chopinowi, bo nie znajduje siê w zak³adce "utwory o niepewnej autentyczno¶ci".
Zrobi³em ogl±d w Internecie, zw³aszcza u tego ¼ród³a
http://www.ourchopin.com
Mianowicie id±c za tre¶ci± listu Chopina (
http://pl.chopin.nifc.pl/chopin/letters/detail/page/3/id/663
) jest to dzie³o w³a¶nie Panny Blahetki lub Blachêtki, pianistki z Wiednia, która wrêczy³a Fryderykowi na pami±tkê rêkopis swojego dzie³a. Nie wiadomo, czy Chopin je przerobi³ na swój sposób, czy jest to utwór tej "sprytnej, ³adnej nawet dziewczyny".
fragment listu:
"(...)
Lichnowski, protektor ów Beethovena, chcia³ mi swego fortepianu daæ na koncert; i to wiele — bo mu siê zdawa³o, ¿e mój za s³aby — ale to mój sposób grania, który siê znów damom bardzo podoba³, a szczególniej Pannie Blachêtka, I-szej fortepianistce wiedeñskiej, która musia³a byæ ze mn± dobrze (notabene, 20 lat jeszcze nie ma, przy rodzicach, którzy miê bardzo polubili i dali listy do Pragi, i sprytna nawet, ³adna dziewczyna), kiedy mi swoj± kompozycj± na odjez[d]ne z w³asnorêcznym podpisem na pami±tkê da³a.
(...)"
Link do wykonania:
http://www.youtube.com/watch?v=ginFS3bjRDM
oraz nuty w dobrej jako¶ci ...
http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/f/f3/IMSLP177257-PMLP113694-Chopin__Frederic-Allegretto_piupianissimo_2012_A4.pdf
-----------------------------------
Z innej listy(anglojêzyczna Wikipedia) pozosta³e dzie³a "do zbadania:"
http://en.wikipedia.org/wiki/Miscellaneous_compositions_(Chopin
)
oraz oczywi¶cie strona
http://www.ourchopin.com/list/listunidx.html
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #111 :
Lipiec 05, 2012, 17:59:43 »
Odkry³em dzi¶ zagadkowy akord. Nie wiem czy logicznie jest on poprawny, ale na pewno rzadki. Studiujê sobie w³a¶nie preludium nr 20 c-moll, na które swego czasu zwróci³ uwagê Janusz (forma zagadki) tutaj:
http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?topic=77.msg11679#msg11679
Akord znajduje siê na samym koñcu drugiego taktu i wygl±da tak:
czyli Es-Es....-Es-Cis-G-C-Es
Moim skromnym zdaniem, ca³a rzadko¶æ dotyczy d¼wiêku C, dziêki któremu powstaje uk³ad C-Cis-Es. S³ychaæ specyficzny dysonans. Oryginalne i ryzykowne rozwi±zanie. Zamiast C, naturalniej brzmia³oby B, ale Chopin chcia³ zapewne "wyprzedziæ kontekst" nastêpnego akordu i byæ mo¿e zaskoczyæ...
Wie kto¶ jak nazwaæ fachowo taki akord? Bartus, Janusz, Pozostali ?
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #112 :
Lipiec 05, 2012, 19:50:58 »
Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski...
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 05, 2012, 19:55:37 wys³ane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #113 :
Lipiec 05, 2012, 19:56:12 »
Dziêki, ju¿ rozumiem. Rozkmini³em "akord chopinowski"
Dramaturgiczny ten akord. uff
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #114 :
Lipiec 05, 2012, 20:43:20 »
Teraz zauwa¿y³em, ¿e ¼le podpisa³em literkowo akord, powinno byæ: Es-Es....
Cis-Es
-G-C-Es
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #115 :
Lipiec 05, 2012, 22:29:28 »
Cytat: Janusz1228 Lipiec 05, 2012, 19:50:58
Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski...
W³a¶nie! Ju¿ raz - i to przy okazji w³asnie tego preludium - zwróci³em uwagê na typowo chopinowsk±, harmoniczn± antycypacjê w zakresie akordów - kolejny brzmi naturalnie, jest nieodzowny. ¦wietny zabieg kompozytorski ("wyprzedzanie kontekstu").
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #116 :
Lipiec 06, 2012, 08:02:01 »
Cytat: Janusz1228 Lipiec 05, 2012, 19:50:58
Leszku, prawdopodobnie masz racjê, i¿ w tym zapisie Chopin chcia³ wyprzedziæ kontekst. Fachowo jest to typowy akord Es-dur septymowy z opó¼nieniem kwinty przez sekste i zdwojonej septymy przez oktawê. Rozwi±zanie opó¼nienia nastêpuje w obciêtej w przyk³adzie szestnastce. Podobne rozwi±zania stosowa³ ju¿ Bach. Dla Chopina takie seksty wprowadzone do akordu septymowego zamiast kwinty s± jednak bardzo charakterystyczne. Na nich opiera siê tzw. akord szopenowski...
Nic dodac, nic ujac.
Zapisane
tuco82
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 529
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #117 :
Lipiec 11, 2012, 12:12:37 »
Nastêpny detal, na który zwróci³em uwagê studiuj±c sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Co¶ piêknego, dlaczego piani¶ci "pomijaj±" tak wa¿ny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej rêki grane starannie i s³yszalnie! Trudny nokturn, mo¿na z niego wiele wydobyæ nie przesadzaj±c z wykonaniem. Chcia³bym siê go nauczyæ.
Zapisane
"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #118 :
Lipiec 11, 2012, 13:29:45 »
Koniecznie Leszku, to mój ukochany nokturn, Pare razy napomyka³am o nim Januszowi. ale.........
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Odkrywamy Chopina
«
Odpowiedz #119 :
Lipiec 11, 2012, 13:49:51 »
Cytat: tuco82 Lipiec 11, 2012, 12:12:37
Nastêpny detal, na który zwróci³em uwagê studiuj±c sobie nuty i wykonania nokturnu op 48 nr 1. Co¶ piêknego, dlaczego piani¶ci "pomijaj±" tak wa¿ny fragment.
http://www.youtube.com/watch?v=3caCSF6B52U#t=280
Wykonanie bardzo bliskie mojej interpretacji. Nuty lewej rêki grane starannie i s³yszalnie! Trudny nokturn, mo¿na z niego wiele wydobyæ nie przesadzaj±c z wykonaniem. Chcia³bym siê go nauczyæ.
Nie bardzo rozumiem... który fragment pomijaj±? Ten nokturn ma jednoznaczn± notacjê i w przeciwieñstwie do niektorych mazurkow, walców - nie ma wersji "pobocznych" z/bez ozdobnikow itp itd.
W mym przekonaniu to raczej madame Bloomfield nie dogrywa wszystkie nutki albo je bardzo subiektywnie "skrywa" przed uchem s³uchacza. Ale ok - ka¿dy ma prawo oceniaæ wykonanie nokturnu po swojemu...
Co do za¶ aspiracji wykonawczych, Leszku... Mogê Ci tylko ¿yczyæ wiele wytrwa³o¶ci i cierpliwo¶ci - bo to cholernie trudny utwór. Pierwsza, spokojna marszowa czê¶æ - do rozpoczêcia chora³u uk³ada siê pod paluszkami bez problemu. Sam chora³, ze wzglêdu na szerokie arped¿iowe akordy stwarza juz niema³o problemow, za to od momentu doppio movimento do samego koñca - to wirtuozeria z najwy¿szej pó³ki. Doppio movimento wraz z kaskad± oburêcznych oktaw jest niemo¿liwe do ledwie przyzwoitego zagrania dla amatora, je¶li nie po¶wiêci temu co najmniej kilku setek godzin æwiczeñ (a i one nie gwarantuj± sukcesu). Kiedy¶ Tereni odpisywa³em, ¿e wielokrotnie mierzy³em siê z tym nokturnem… Za ka¿dym razem poleg³em. I chyba ju¿ mam do¶æ… Z tym wiêkszym wiêc zachwytem bêdê Ci kibicowac i bêdê Ciebie podziwia³, gdy udowodnisz, ¿e jednak mo¿na… Kto wie, mo¿e wówczas, dziêki Tobie, podejmê próbê jeszcze jedn±? Tak czy siak – powodzenia, Leszku!
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2012, 13:54:10 wys³ane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony:
1
...
6
7
[
8
]
9
10
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
black-for
twistedgamers
neder-live
paktprzyjazni
kalinowatyper