Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705939 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1050 : Maj 19, 2012, 14:37:22 »

Wspominaj± Dietricha Fischer-Dieskau nie mozna zapomnieæ , ¿e wielki by³ nie tylko w pie¶niach
romantycznych i bachowskich kantatach, ale tak¿e:

Jako hrabia Almaviva:

http://www.youtube.com/watch?v=LcJg0lRIzvM&feature=fvst

i Don Giovanni:

http://www.youtube.com/watch?v=KvmI-J87ZBM&feature=related
Zapisane

chingate
Go¶æ
« Odpowiedz #1051 : Maj 19, 2012, 22:09:15 »

Sz.P Alexias, straszliwie lubiê "Figara", wszelako za najlepsz± uwerturê operow± uwa¿am tê z "Balwierza sewilskiego", z ca³± reszt± Pani tez i postulatów zgadzam siê.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1052 : Maj 21, 2012, 12:21:06 »

Ka¶ku, zdrobnienie Wolfgangerl udowadnia, ¿e nie tylko my potrafimy wyprodukowaæ jêzykowe ³amañce ciê¿kie do pokonania dla cudzoziemców:)) Spróbujcie tylko wymówiæ to szybko:)

Jak super Asiu, ¿e wróci³a¶! 

O tak, dyftong -ng (wymówiony alla tedesca, nie alla polacca  ) w po³±czeniu z sufiksem deminutywnym -erl daj± lekki tongue twisterowy efekt. Inne narody nie gêsi, i swoje zungenbrechery te¿ maj±  Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1053 : Maj 21, 2012, 17:48:54 »

Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata  (zwane dalej: Figarem) jest wedle moich ostatnich informacji pi±t± najczê¶ciej wystawian± oper± ¶wiata (Czarodziejski flet jest na pierwszym miejscu). To chyba dowód na to, ¿e dla szeroko pojêtej rzeszy melomanów Mozart jest przede wszystkim kompozytorem operowym. Ostatnio mia³em szansê ogl±daæ Figara (w w³a¶ciwie - s±dz±c po czasie trwania - remake Figara) w Poznaniu.

Asia bardzo trafnie odczyta³a konteksty tego dzie³a. Polityka, czasy przedrewolucyjne, stosunki feudalne. Figara nie by³oby gdyby nie Mozart, da Ponte i jeden z najwiekszych dramaturgów francuskich - Pierre Beaumarchais. Te wielkie nazwiska doprowadzi³y do powstania dzie³a, który jest jednym ze szczytów mistrzostwa w dziejach opery.

Byæ mo¿e my dzi¶ nowoatorstwa Figara nie dostrzegamy. Ale dla wiedeñczyków te 3 godziny muzyki o ogromnym zagêszczeniu melodycznym okaza³y siê nie do przej¶cia. Klapy 1 maja 1786 r. mo¿e nie by³o, ale fety jak w Pradze (grudzieñ 1786 r.) - równie¿. Za to (miêdzy innymi) kocham Pragê. Znakomite zaiste uszy jej mieszkañców. 

Wielokrotnie pisa³em, ¿e mimo ogromnej porcji muzyki, nie ma siê poczucia, ¿e akcja posuwa siê zbyt wolno, nie odczuwa siê znu¿enia. (Einstein chcia³by jedynie usuniêcia dwóch pysznych arii z pocz±tku IV aktu). Mozart realizuje siê jako geniusz dramaturgii. Jest nieskrêpowany - powstaje dzie³o bez ograniczeñ. Nowy typ arii, nowe, pe³ne ¿ycia ensamble - od tych najmniejszych (duet z II aktu, poni¿ej) po wielkie sceny zespo³owe, w których ¶piewa siódemka bohaterów. ¦wiat nie s³ysza³ nigdy wcze¶niej czego¶ podobnego - we¼my akt II, pó³ godziny muzyki, wartkiego przep³ywu akcji - bez recytatywu! A je¶li pojawi± sie gdzie indziej - có¿ to za recytatywy! Jak wspaniale s± one skonstruowane pod wzglêdem dramaturgii...

Prestissimo Zuzanny i Cherubina, Aprite, presto, aprite (Zungenbrecher, nicht wahr?  )
http://www.youtube.com/watch?v=Wtidp8Q2Tbw

Asia wspomnia³a o muzycznej charakterystyce poszczególnych bohaterów. Dziêki ich ró¿norodno¶ci mamy tak¿e niezwyk³e urozmaicenie partytury. Obok arii gniewu i zemsty (don Bartolo, który antycypuje Cyrulika, bêd±cego w dziejach opery genialnym Figarowym continuum) Mozart komponuje cavatinê sprytnego Figara (z owym wspania³ym towarzyszeniem smyczków), arie wybuchowego, bezwzglêdnego hrabiego Almavivy... Zuzanna to jakby idea³ kobiety w oczach Mozarta - jej partia jest nie¶miertelna (Nancy Storace!!). A wzbudzaj±ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecie¿ Agnus Dei jednej z wcze¶niejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?). Nie zapominajmy o weselnych chórach i fandango z III aktu.

Pomys³owa Zuzanna, Venite, inginocchiatevi
http://www.youtube.com/watch?v=XItxtFeMpBM

Zuzanna, Hrabina, Sull'aria - duet dwu dam
http://www.youtube.com/watch?v=gaVIwwNhocg

La Vendetta Bartola
http://www.youtube.com/watch?v=qMfVF2x2JEk

Jest kilka zagadek Figara. Jedn± z nich jest dla mnie wci±¿... CHERUBIN. CHERUBINO. CHERUBIM. CHERUBINA.
http://www.youtube.com/watch?v=hQdT7DZNAcY

Barbarina (która, powiem szczerze, nie wiadomo sk±d, po co itd.) i jej szpilka s± f-mollowe. Uwielbiam to dwuminutowe f-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=kdn5XzVJrNo&feature=fvsr

[W ca³ej operze zwraca cudowny orkiestrowy akompaniament - w³a¶ciwie partia orkiestry jest i autonomiczna, i zespolona z partiami wokalnymi. Szept orkiestry jest, choæby w powy¿szym L'ho perduta, me meschina!, nie do przecenienia.]


A kiedy siê ¶ciemnia, intryga wychodzi na jaw i ukazuje siê dumne oblicze skrzywdzonej Hrabiny, ¶wiat zatrzymuje siê na parê minut w miejscu. Roztacza siê przed nami jedna z najbardziej wzruszaj±cych, najprostszych melodii, jakie skomponowano. Hrabia klêczy -Contessa, perdono. Jeszcze wielki fina³ przypominaj±cy nam wspania³± uwerturê. Tak koñczy siê dzieñ, który odmieni³ dzieje muzyki. Bezcenny dar Mozarta dla ludzko¶ci...

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o równowarto¶ci 450 florenów + ok. 200 dla librecisty).
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2012, 17:59:49 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1054 : Maj 21, 2012, 18:01:16 »

http://www.youtube.com/watch?v=7dOefjhOFmI&feature=relmfu

od 4:14
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1055 : Maj 21, 2012, 19:05:47 »

A wzbudzaj±ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai) i Voi che sapete arie opery - apoteoza operowej liryki (jej Dove sono to przecie¿ Agnus Dei jednej z wcze¶niejszych missae, Koronacyjnej, czy to nie znamienne?).

A wzbudzaj±ca nasze wspó³czucie Hrabina - có¿, to ona otrzyma³a dwie najs³ynniejsze (obok Non piu andrai i Voi che sapete) arie opery (...)

sory za literówki...
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1056 : Maj 21, 2012, 22:28:02 »

(...a w XVIII-wiecznym Wiedniu - o równowarto¶ci 450 florenów + ok. 200 dla librecisty).

... a niejaki hrabia C. Zinzendorf napisa³:

"O siódmej wieczór w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudzi³a"   Co? x 1 000 000

Pozostaje tylko ¿a³owaæ, ¿e nie by³o nas na premierze w Burgtheater 1 maja 1786  Nawet entuzjazm pra¿an wypad³by blado przy naszym aplauzie i "Viva Maestro"-Schreyen 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1057 : Maj 24, 2012, 21:14:27 »

"O siódmej wieczór w Operze Wesele Figara. Libretto jest da Ponte, muzyka Mozarta. Opera mnie znudzi³a"   Co? x 1 000 000

St±d w co niektórych polskich teatrach postanowiono wyci±æ parê "zbêdnych" fragmentów. No¿yce nie oszczêdzaj± nawet wielkich scen zespo³owych (o recytatywach nie wspominaj±c). Figarowy cover, jaki dany mi by³o us³yszeæ/zobaczyæ, zawiera³ niepe³n± wersjê fina³u II aktu! Wed³ug mnie, tego typu delecja i nastêpuj±cy po niej "spicing" jest zbrodni±.

A tu MET: http://www.youtube.com/watch?v=Rh64ZgdHLTs

---

Clifford Curzon gra wspomniany tu Koncert fortepianowy C-dur KV 467
 
http://www.youtube.com/watch?v=wzEdun42NgA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=9LgBzJfL43Q&feature=relmfu

Jedno z moich ulubionych nagrañ tego koncertu. Dinu Lipatti - wybitny interpretator Sonaty a-moll KV 310/300d - i autor jednej z najlepszej kadencji do koncertów Mozarta ever.

http://www.youtube.com/watch?v=M5HecOfJxb4
http://www.youtube.com/watch?v=M_WUBsTyM4E&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=koN9m0ltRFY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=6b9DLJAx-rQ&feature=relmfu

« Ostatnia zmiana: Maj 24, 2012, 21:16:28 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1058 : Maj 24, 2012, 21:37:00 »

Poznañ to jednak nie jedynie okrutne delecje i splicingi mozartowskiej partytury.

Jestem bardzo dumny z "mojego" uniwersyteckiego chóru. Jaki¶ czas temu odby³o siê tournee po krajach zachodniej Europy (wykonywano Requiem Mozarta).

http://www.youtube.com/watch?v=AkPXAxLHBJM
http://www.chor.amp.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=72
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1059 : Maj 26, 2012, 23:27:23 »

Czy kto¶ s³ucha³ w Dwójce retransmisji La clemenza di Tito z wiedeñskiej Wiener Staatsoper?

Ja tylko pewne fragmenty. W tym - najs³ynniejsze rondo tej nowatorskiej, znakomitej opery, Non piu di fiori Frau Vitelli (jest tu prima donn±). Scena z basethornem. ¦piwa³a bodaj Madam Juliane Banse (?). Wysoki, dramatyczny oraz niski rejestr nie budzi³y szczególnie powa¿nych zastrze¿eñ. Ale "¶rodek"?

Nie s³ysza³em nigdy gorszego wykonania.

Tytus te¿ nie najlepszy. Sytuacjê ratowa³a orkiestra (i chór) Staatsoper.

Ale przecie¿ nic nie jest w stanie zepsuæ tej muzyki. Muzyki, która miejscami jest romantyczna, XIX-wieczna.

http://www.youtube.com/watch?v=EWAZx9JHqAs
Vesselina Kasarova ¶piewa partiê Sesta w popularnej inscenizacji z Zurichu, J. Kaufmann jest tam Tytusem (DVD godne polecenia! ).
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1060 : Maj 28, 2012, 18:17:52 »

La ci darem la mano i niecodzienny duet: Aleksandra Kurzak/Zerlina & Sebastian Karpiel-Bu³ecka/Don Giovanni  :

http://www.youtube.com/watch?v=VDnIF_sfSK4


Don Giovanni KV 527 w cyklu M22 ju¿ w najbli¿sz± ¶rodê; inscenizacja pewnie nie wszystkim przypadnie do gustu (konwencja trochê porno-bieli¼niana), ale na szczê¶cie...

nic nie jest w stanie zepsuæ tej muzyki.
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1061 : Maj 28, 2012, 18:29:16 »

Ale belkot.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1062 : Maj 28, 2012, 18:33:08 »

Ale belkot.

Mój post czy wykon?
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1063 : Maj 28, 2012, 18:34:22 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1064 : Maj 28, 2012, 18:54:47 »

Kasiu.
Twoje posty sa najlepsze.

Bartku

zgadzam siê ca³kowicie, ¿e do Don Giovanniego spod Tatr mo¿na mieæ sporo zastrze¿eñ To jednak nie by³a ani La Scala, ani Mozartwoche, tylko co¶ w rodzaju crossoverowego Opernspaß 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 69 70 [71] 72 73 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thepunisher twistedgamers silverstar animilkowo black-for