Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
108
109
[
110
]
111
112
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 736121 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1635 :
Listopad 13, 2014, 21:08:49 »
Cytat: fille007 Listopad 13, 2014, 14:47:49
A Ÿród³em inspiracji dla Haydna by³a najprawdopodobniej owa chorwacka pieœù ludowa
Ămi place melodia asta
, jednoczeÂśnie - jeszcze bardziej wypada doceniĂŚ geniusz Josepha!
Cytat: fille007 Listopad 13, 2014, 14:47:49
http://www.youtube.com/watch?v=6Wi7UsXW1As
Barwa gÂłosu ciemnowÂłosej Dorabelli (Anke Vondung) doprawdy intryguje i przyprawia o dreszcz
Wspomniany duet "z portretem" (ariê portretow¹ skomponuje Mozart póŸniej
) i ten po¿egnalny tercet nale¿¹ do najpiêkniejszych fragmentów partytury
Cosi
. Dla mnie absolutnym numerem jeden (you know me - crazy about polyphony
) jest zaœ potrójny kanon, fragment monumentalnego drugiego fina³u. Trzej bohaterowie niemal oddaj¹ siê (prawdziwej? - nie ma w¹tpliwoœci) rozkoszy, co wyra¿a niebiaùski temat w As-dur, a Mozart-szyderca ka¿e zdradzonemu Giuglielmowi mamrotaÌ pod nosem "Niech napij¹ siê trucizny". Zmys³owoœÌ i vendetta w jednym!
PoniÂżej ten wÂłaÂśnie kawaÂłek, z iÂście oscarowÂą - zdaniem youtubowiczĂłw - rolÂą Pisaroniego (Kasia wie na kogo postawiĂŚ
). Wypada siĂŞ zgodziĂŚ z opiniÂą, Âże Mozart dosÂłownie pokochaÂłby londyĂąskÂą wersjĂŞ
Cosi
W koĂącu mogĂŞ wiĂŞc wyznaĂŚ - ich bin
cosifantuttesiert
do jottapotĂŞgi!
O cacofonie devine o singurĂŁ melodie...
http://www.youtube.com/watch?v=4gCbSXqhtPc
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1636 :
Listopad 14, 2014, 14:22:03 »
Cytat: Mozart Listopad 13, 2014, 21:08:49
ariê portretow¹ skomponuje Mozart póŸniej
Ricordiamo quindi questa bellissima aria da
Il flauto magico
:
http://www.youtube.com/watch?v=eccdxehqZzk
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1637 :
Listopad 19, 2014, 19:33:41 »
Cytat: fille007 Wrzesień 05, 2013, 20:52:11
Doggerelowa madamina Caterina (aÂż mi wstyd zamĂŞczaĂŚ Was nowymi produkcjami
) stwierdza, Âże do peÂłni szczĂŞÂścia brakuje jeszcze
jakiegoÂś maÂłego przekÂładu Herr Fadendirektora
(Pot sĂŁ vĂŁ fac o micĂŁ sugestie?
MoÂże coÂś z
Fletu
?)
Les voeux ne se rĂŠalisent pas d'un coup de baguette magique. Il faut des gens d'esprit et de talent!
Monsieur le Docteur, nous vous invitons vivement à nous prĂŠsenter votre traduction de
Dies Bildnis ist
bezaubernd schĂśn/Ce potrait est un ravissement.
(Roulement de tambour)
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1638 :
Listopad 20, 2014, 00:27:20 »
http://www.youtube.com/watch?v=j42Mvn1uwkc
Blask piĂŞkna wprost oÂślepiÂł mnie,
Portret to niewidziany nawet w Âśnie!
CzujĂŞ jak swej boskiej partnerce,
Z drÂżeniem oddajĂŞ swe serce...
Có¿ za nowy stan znosiÌ muszê -
OgieĂą wprost trawi mojÂą duszĂŞ!
Czy to mi³oœÌ, czy to mi³oœci czar?
Tak, tak, tylko ona roznieca taki Âżar.
Gdybym JÂą odnalazÂł w tym mroku,
Gdyby stanĂŞÂła u mojego boku
Co wtedy, co wtedy uczyniĂŞ?
TulÂąc do piersi mÂą boginiĂŞ,
ZjednoczĂŞ siĂŞ z niÂą na wieki.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1639 :
Listopad 22, 2014, 15:07:34 »
Ha, jestem ciekawy, czy odgadniecie, ktĂłrÂą ariÂą (ÂśpiewanÂą w oryginale w jĂŞzyku Mozarta) inspirowaÂł siĂŞ autor poniÂższego, absolutnie doggerelowego siedmiowersu
Có¿ za rozkosz, jaka ochota,
Serce siĂŞ w mej piersi miota.
Na nowo szczĂŞÂście rozpiera mnie -
Pieœù radoœci œpiewaÌ chcê!
Do Was sÂłowa te kierujĂŞ:
Kogo dziÂś pech deklasuje,
Temu lepszy los zwiastujĂŞ!
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1640 :
Listopad 22, 2014, 19:38:53 »
Kasia jest niezawodna - oczywiÂście wskazaÂła na wÂłaÂściwÂą ariĂŞ - sÂłynnÂą sekwencjĂŞ Blonde z
Uprowadzenia z Seraju
http://www.youtube.com/watch?v=NsnjAhcUczM
Co powiecie na to nagranie (oceniamy wersjĂŞ dÂźwiĂŞkowÂą
)?
https://www.youtube.com/watch?v=NSfuQa3lSVQ
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1641 :
Listopad 22, 2014, 20:52:01 »
Cytat: fille007 Listopad 19, 2014, 19:33:41
potrait
* portrait
_Ekskurs:
PamiĂŞtacie patchworkowÂą "kociÂą" operĂŞ
Der Stein der Weisen/KamieĂą filozoficzny
? BTW: dla mozartofilki i kociary (jak ja
) ta opera to prawdziwy miĂłd na serce
http://www.youtube.com/watch?v=u4g3kXyvShs
Herr Fadendirektor tak siĂŞ zarzekaÂł, ze nie opanowaÂł sztuki translatorskiej, a tu proszĂŞ - kolejny piĂŞkny przekÂład. Licentia poetica tÂłumacza wprowadziÂła co prawda niewielkie zmiany (podmiot liryczny nie ma na myÂśli tylko Konstanze), ale nie jest to niczym zÂłym, a tekst zyskaÂł przez to wymiar uniwersalny
Nie wiem, czy zauwaÂżyliÂście, Âże istniejÂą dwie wersje tego fragmentu libretta; w pierwszej mamy m. in.
Voller Freude will ich springen
, a w drugiej
Ohne Aufschub will ich
springen
, ale...
Prima la musica e poi le parole
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1642 :
Listopad 24, 2014, 22:49:18 »
MÂłodziutka pasterka Bastienne jest w rozpaczy. Obawia siĂŞ, ze jej ukochany Bastien zapomniaÂł o niej zajĂŞty wdziĂŞkami innej. Dziewczyna zwierza siĂŞ miejscowemu wró¿bicie, ktĂłry potwierdza jej przypuszczenia: niestaÂły kochanek cieszy siĂŞ wzglĂŞdami pani z zamku…
Tyle w skrĂłcie o zawiÂązujÂącej siĂŞ intrydze stanowiÂącej libretto do mÂłodzieĂączej opery Mozarta „Bastien und Bastienne”. A teraz do meritum.
PrezentowaĂŚ muzykĂŞ klasycznÂą, w szczegĂłlnoÂści operĂŞ, a juÂż zwÂłaszcza w jĂŞzyku kompozytora i z oryginalnym librettem, i jednoczeÂśnie adresowaĂŚ jÂą do szerokiego krĂŞgu nieprzygotowanych muzycznie odbiorcĂłw, wydawaÂłoby siĂŞ jest przedsiĂŞwziĂŞciem artystycznie karkoÂłomnym, Âżeby nie powiedzieĂŚ z gĂłry skazanym na caÂłkowite niepowodzenie. MoÂże nawet i na blamaÂż. Otó¿ okazuje siĂŞ nie zawsze. I nie w przypadku Krakowskiej Opery Kameralnej. UczestniczÂąc wczoraj (23 XI 2014) w premierowym spektaklu maÂło znanej opery Mozarta „Bastien und Bastienne” po raz kolejny przekonaÂłem siĂŞ, takie wyzwanie moÂże byĂŚ uwieĂączone niekwestionowanym sukcesem, pod jednym wszak warunkiem, Âże wraz ze swym znakomitym zespoÂłem (KOK) podejmuje siĂŞ przedsiĂŞwziĂŞcia pan dyrektor WacÂław Jankowski.
Co takiego sprawia Âże inscenizacje barokowych spektakli wystawianych przez Jankowskiego trafiajÂą w gusta wspó³czesnego melomana i jak pokazuje Âżycie – zawsze odnoszÂą artystyczne sukcesy? OdpowiedÂź wÂłaÂściwie prosta: sprawia to fakt, Âże na jednej scenie i podczas wspĂłlnego przedstawienia rozgrywajÂą siĂŞ naprzemianlegle dwa spektakle: pierwszy – wystawiany z absolutnym szacunkiem dla realiĂłw czasĂłw wspó³czesnych kompozytorowi (muzyka, libretto w oryginalnym jĂŞzyku, przepiĂŞknie epokowe stroje, a nawet maniery sceniczne postaci) i drugi – spektakl odgrywany przez ucharakteryzowanych wedle wspó³czesnej modÂły aktorĂłw (wypowiadajÂących swe kwestie w jĂŞzyku polskim) z uwspó³czeÂśnionym librettem (MichaÂła ZabÂłockiego) dopasowanym do dzisiejszego widza, obyczajowoÂści a nawet i technologicznych didaskaliĂłw, typu: Internet, fora spolecznÂściowe, hipnoza… Oba spektakle przeplatajÂą siĂŞ wzajemnie, to znaczy najpierw aktorzy odgrywajÂą uwspó³czeÂśnionÂą intrygĂŞ a potem ubrani w epokowe stroje Âśpiewacy wraz z towarzyszÂącÂą im orkiestrÂą prezentujÂą jÂą z pietyzmem na mod³ê scenicznÂą epoki, w zgodzie oczywiÂście z oryginalnymi zapisami i manierami sztuki wykonawczej. W ten sposĂłb na scenie przewidzianej dla trĂłjki postaci (Bastien, Bastienne, Colas) przebywa non stop siedmiu wykonawcĂłw (trzy pary: Âśpiewak-aktor + stworzona przez reÂżysera metafizyczna postaĂŚ emocji – Colassienne). Aby jeszcze urozmaiciĂŚ widowisko - kaÂżda z postaci ma swojego odpowiednika w animowanych przez aktorĂłw lalkach, ktĂłrych „oÂżywianie” sugestywnie dopeÂłnia i uwypukla dramaturgiĂŞ spektaklu. Dla kazdego widza zatem znajdzie sie cymesik:dla konesera - oryginalny barokowy singspiel, dla wspó³czesnego widza: ciekawa i smacznie podana intryga. CaÂłoœÌ – to skoĂączony majstersztyk: muzyczno-sceniczna bombonierka, piĂŞkne stroje, rekwizyty, doskonali wykonawcy. WspaniaÂła propozycja dla kaÂżdego melomana, a moÂże (a raczej na pewno) nie tylko melomana, bo nawet dla najbardziej zaciekÂłego wroga opery. BĂŞdziecie w Krakowie? Koniecznie wpadnijcie na spektakl do KOK!
I na zakoĂączenie taki tam krĂłtki suplement…
O dzieÂłku dwunastoletniego Mozarta „Bastien und Bastienne’ wspominaliÂśmy na tym forum przy kilku okazjach. MiĂŞdzy innymi Patryk i Asia dawali go za przykÂład wpÂływu, jaki muzyka Mozarta wywieraÂła na twĂłrczoœÌ Beethovena. W chwili odbioru przedstawienia nie pamiĂŞtaÂłem o tym, dlatego juÂż przy pierwszych tutti orkiestry ze zdumieniem skonstatowaÂłem, Âże Beethoven w Eroice dokonaÂł autentycznego plagiatu. To nie Beethoven byÂł "protoplastÂą" charakterystycznego motywu rozpoczynajÂącego Allegro con brio jego III symfonii. Nuta za nutÂą ta sama melodia wybrzmiewa przecieÂż u odsÂłuchiwanego przeze mnie Mozarta! ktĂłry skomponowaÂł swÂą operĂŞ na dwa lata przed narodzinami Beethovena... Ale czy rzeczywiÂście bonnski maestero przej¹³ motyw od Wolfganga Amade? Zdaniem mojego syna (zresztÂą kierownika muzycznego i dyrygenta spektaklu) niekoniecznie. PonoĂŚ w czasach Mozarta to byÂł topowy motyw chĂŞtnie cytowany przez jemu wspó³czesnych i czyjego tak naprawdĂŞ byÂł autorstwa - nie wiadomo. Poza tym, dzieÂłko dwunastoletniego kompozytora pojawiÂło siĂŞ i praktycznie znikÂło zaraz po swej prapremierze i maÂło prawdopodobne, aby Beethoven mĂłgÂł je kiedykolwiek wysÂłuchaĂŚ. Co oczywiÂście nie oznacza, Âże nie mĂłgÂł potem zapoznaĂŚ siĂŞ z jakimiÂś przerĂłbkami, wariacjami, reminiscencjami itp. Daltego prawdopodobnie nie byÂł Âświadomym i nie kojarzyÂł motywu swej Eroiki z Mozartem. Jego owoczesni sÂłuchacze pewno teÂż...
«
Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2014, 13:19:24 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1643 :
Listopad 25, 2014, 22:23:04 »
Januszu, szacun i gratulacje dla Twojego Syna za wziĂŞcie na warsztat tej partytury - maÂło popularnej, a jakÂże przecieÂż czarujÂącej. Ciekaw jestem, jakie jeszcze dzieÂła sceniczne Patrona wÂątku ma w swoim repertuarze
Co do motywu z intrady, ktĂłry antycypuje temat z
Eroiki
- podobnie jak Ty nie s¹dzê, ¿e Beethoven siêgn¹³ do wystawionego 4 dekady wczeœniej m³odzieùczego dzie³a Mozarta. IMO to raczej artystyczny "zbieg inwencji"
Ostatnio ws³uchujê siê w ró¿ne interpretacyjne propozycje
Uprowadzenia z Seraju
. Zachwyci³ mnie sir Ch. Mackerras - nagranie pod jego dyrekcj¹ w warstwie orkiestrowej (niekoniecznie wokalnej) jest wprost wyœmienite; zreszt¹, ten mistrz batuty uczyni³ z brzmieniowej perfekcji i d¹¿enia do autentyzmu swój znak rozpoznawczy.
https://www.youtube.com/watch?v=DavUs7RLITI
Po³¹czenie uczuciowego liryzmu i dowcipu, okraszone fascynuj¹cym quasi-tureckim brzmieniem wielkiej orkiestry, czyni to arcydzie³o jedynym w swoim rodzaju, nawet w spuœciŸnie Mozarta. Ka¿dy takt jest tu dopracowany, warstwa dŸwiêkowa bardzo wiernie oddaje warstwê literack¹. Poni¿szy kwartet z fina³u II aktu - jak¿e kontrapunktycznie wyrafinowany i dynamicznie posuwaj¹cy akcjê na przód - jest dla mnie dramaturgicznym epicentrum opery.
https://www.youtube.com/watch?v=fUMtp2Ja8qE
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1644 :
Listopad 26, 2014, 18:56:42 »
Cytat: Mozart Listopad 25, 2014, 22:23:04
Januszu, szacun i gratulacje dla Twojego Syna za wziĂŞcie na warsztat tej partytury - maÂło popularnej, a jakÂże przecieÂż czarujÂącej. Ciekaw jestem, jakie jeszcze dzieÂła sceniczne Patrona wÂątku ma w swoim repertuarze
DziĂŞkujĂŞ,Pat.
Co do Patrona - Micha³ wystawia³ w KOK tak¿e "PowinnoœÌ pierwszego przykazania"... Pisa³em o tym jakis czas temu:
http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?topic=73.msg21546#msg21546
A wracajac do "Bastienki"... wystêpuje w niej postaÌ wró¿bity Colasa, która mia³a swego protoplaste w sylwetce znamienitego doktora Franza Mesmera, wynalazcy "magnetycznej hipnozy". Zreszt¹ to ponoÌ Mesmer mia³ zamówiÌ "Bastiena i Bastienne" w 1768 roku na okolicznoœÌ przedstawienia w ogrodowym teatrzyku przy jego willi. Po latach Mozart sparodiuje tego samego Mesmera pod postaci¹ przebranej za lekarza pokojówki. Pewno wiesz, w jakim dziele?
«
Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2014, 22:13:31 wysłane przez Janusz1228
»
Zapisane
Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1645 :
Listopad 26, 2014, 21:50:42 »
Cytat: Mozart Listopad 02, 2014, 17:02:32
[...] trylowy motyw Despiny-magnetyzera [...]
Jean-Pierre Ponnelle, Wiener Philharmoniker, Nikolaus Harnoncourt
http://www.youtube.com/watch?v=PdTvFiwo42w
Nie tak dawno napomkn¹³em o nim w kontekœcie
Cosi fan tutte
Nigdy nie miaÂłem okazji zobaczyĂŚ live ani
Die Schuldigkeit
, ani
Bastien und Bastienne
- kto wie czy pierwszy raz nie wysÂłucham ich pod batutÂą pana NiÂżyĂąskiego
MoÂże kolejnym singspielem, ktĂłry Go zafascynuje bĂŞdzie
Uprowadzenie z Seraju
?
Operê t¹ upodobali sobie najwiêksi artyœci - na YT znaleŸÌ mo¿na cenne nagranie Marii Callas, œpiewaj¹c¹ pyszne
Martern aller Arten
czy duet Nicolai Gedda & Arleen AugÊr, w którym Konstancja i Belmonte z niezwyk³¹ godnoœci¹ oczekuj¹ œmierci. Numer ten, z jego natchnionym smyczkowym recytatywem nale¿y wed³ug mnie do najpiêkniejszych operowych partytur.
http://www.youtube.com/watch?v=q0hi9AFP4sg
Poprzedza go romans Pedrilla z akompaniamentem mandoliny, idealny do wykonywania pod rozgwieÂżdÂżonym niebem (wspomniaÂłaÂś go Kasiu dostrzegajÂąc w nim ciekawÂą aluzjĂŞ do czarnowÂłosej narzeczonej Belmonta
)...
http://www.youtube.com/watch?v=9jy8Nz1Er6k
... i sÂłynne, brawurowe
O, wie will ich triumphieren
Osmina (jego partiê w Wiedniu wykonywa³ s³ynny bas Ludwig Fischer), w którym solista osi¹gn¹Ì musi D2 - jeden z najni¿szych dŸwiêków w ca³ym repertuarze wokalnym.
http://www.youtube.com/watch?v=hWIBh5vUD34
«
Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2014, 21:59:03 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1646 :
Listopad 28, 2014, 19:21:27 »
Serdecznie pozdrawiamy MichaÂła (i TeresĂŞ)
!
Cytat: Mozart Listopad 26, 2014, 21:50:42
Poprzedza go romans Pedrilla z akompaniamentem mandoliny, idealny do wykonywania pod rozgwieÂżdÂżonym niebem (wspomniaÂłaÂś go Kasiu dostrzegajÂąc w nim ciekawÂą aluzjĂŞ do czarnowÂłosej narzeczonej Belmonta
)...
A tak¿e aluzjê do urody narzeczonej, a póŸniej ¿ony samego Mozarta, Konstancji de domo Weber.
Hehe, jeÂśli chodzi o kolor wÂłosĂłw to nie jest tajemnicÂą paĂąstwowÂą fakt, Âże "od zawsze" miaÂłam taki gust jak Dorabella
http://www.youtube.com/watch?v=yPOcknRIN94
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1647 :
Listopad 28, 2014, 20:38:43 »
Cytat: Janusz1228 Listopad 26, 2014, 18:56:42
Po latach Mozart sparodiuje tego samego Mesmera pod postaciÂą przebranej za lekarza pokojĂłwki. Pewno wiesz, w jakim dziele?
To tylko dla formalnoÂści podam: "Cosi fan tutte"
Zapisane
Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1648 :
Grudzień 04, 2014, 00:51:32 »
Jutro o tej porze, w poznaĂąskiej Katedrze.
«
Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2014, 00:55:02 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1649 :
Grudzień 12, 2014, 17:26:31 »
W poÂście powyÂżej umieÂściÂłem pierwszÂą stronĂŞ partytury
Requiem
Do jego najlepszych nagraù nale¿¹ natchnione interpretacje N. Harnoncourta. Orawski twierdzi³, ¿e artysta otar³ siê w niej o sprawy ostateczne.
"Jest w niej dramatyzm, zwi¹zany z groz¹ œmierci, ale jest te¿ w kilkunastu ogniwach spokój, bo powinniœmy odejœÌ spokojnie, nawet w majestacie œwiêtoœci, o czym poucza nas
Sanctus
, chociaÂż wiadomo, Âże Mozarta tam prawie nie ma, ale jego duch jest jak najbardziej obecny. [...] To przede wszystkim osobliwy spokĂłj i modlitwa - juÂż nawet nie za naszych drogich zmarÂłych – lecz przede wszystkim za nas samych. [...]
Ostatnie nagranie Mszy ¿a³obnej Mozarta pod batut¹ Harnoncourta uczy nas wielu rzeczy, przede wszystkim osobliwego po³¹czenia buntu wobec œmierci i pogodzenia siê z ni¹. Zrozumia³em to w Wiedniu kilka lat temu, kiedy mia³em rzadk¹ dla zwyk³ych œmiertelników widzieÌ rêkopis
Requiem
. To juÂż nawet nie o to chodzi, Âże sporzÂądziÂło go kilka osĂłb, co widaĂŚ na pierwszy rzut oka; chodzi o co innego, o to mianowicie, Âże nuty zapisane rĂŞkÂą Mozarta tchnÂą osobliwym spokojem i nie jest to sprawa wymowy samej muzyki, tylko jej zapisu: pewnego, spokojnego, mimo Âśmiertelnej choroby kompozytora.
Tego samego doÂświadczyÂłem w Salzburgu, w drugim domu rodziny MozartĂłw, w przeciwatomowym schronie, poÂłoÂżonym w g³êbokim podziemiu tej kamienicy, w ktĂłrym przechowywane sÂą najcenniejsze rĂŞkopisy Mozarta. Tam wszystko pisane byÂło wprost, bez Âżadnych poprawek. WidziaÂłem manuskrypt fortepianowej Fantazji i Sonaty c-moll – ani jednej zmiany. JeÂśli porĂłwnamy to z rĂŞkopisami Beethovena, to ró¿nica jest uderzajÂąca, co – oczywiÂście - nie Âświadczy o jakoÂści kompozycji tych dwĂłch wielkich WiedeĂączykĂłw. JeÂśli mĂłwiĂŞ o ostatnim nagraniu
Requiem
Nikolausa Harnoncourta, to mam na myÂśli i ten spokĂłj, i ciszĂŞ, i doskonaÂłoœÌ mozartowskich dzieÂł, utrwalonych jego wÂłasnÂą rĂŞkÂą. Jest tam i dramatyzm, i tragizm, i liryzm, i modlitwa, ale jest teÂż coÂś wiĂŞcej – spokĂłj wobec rzeczywistoÂści ostatecznej."
https://www.youtube.com/watch?v=h4GBSO4fXIw
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
...
108
109
[
110
]
111
112
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
paktprzyjazni
silverstar
thepunisher
black-for
kalinowatyper