Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705234 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #315 : Czerwiec 20, 2011, 00:13:00 »

Kasiu, dziêki... Mam nadziejê, ¿e Twoje posty bêd± wspó³tworzy³y w±tek o wielkim Geniuszu!  Chichot

Ja za¶ jestem w Warszawie i w ¶rodowy wieczór pozwoli³em sobie na chwilê wytchnienia. 3 razy Mozart, 3 razy C  -  czyli koncert w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w ramach Festiwalu Mozartowskiego. Vivianna Sofornitzki na fortepianie z epoki i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej  na dawnych instrumentach.  Konieczne jest, by  - choæ w paru zdaniach  -  podzieliæ siê z Wami moimi wra¿eniami. 

Z pewno¶ci± Sala Balowa Zamku, architektoniczne cudo czasów stanis³awowskich,  zaprojektowane w duchu klasycznym z niezwyk³ym wyczuciem smaku, to przestrzeñ na pewno wizualnie (akustycznie…  Niezdecydowany)  godna Mozartowskiej muzyki. Odbijaj±ce siê w lustrach ¿yrandole, mieni±ce siê z³ocone ornamenty, marmury kolumn... i gwiazdy na czerwono-niebieskim niebie za oknem robi± wra¿enie.  Wieczór zacz±³ siê od Koncertu fortepianowego  C-dur KV 415, wczesnowiedeñskiego - i zawsze zachwycaj±cego. Jest bardzo brillant, pompatyczny i dostojny  - a zarazem pe³en przedziwnego skupienia w czê¶ci II. Solistka pokona³a wszelkie techniczne trudno¶ci, wykona³a go zgodnie z konwencj±. Prawdziwe wyzwanie by³o jednak dopiero przed ni± -  Koncert c-moll KV 491. Pierwsze dwie czê¶ci  - przekonuj±ce, choæ nie budzi³y dreszczy emocji. Sofornitzki gra³a sprawnie, poprawnie, z prze¿yciem. W II czê¶ci  - oazie spokoju miêdzy tragedi± ogniw skrajnych  - fortepian by³ delikatny i pe³en zdobieñ (nie lubiê zbytnio tej ornamentowanej wersji Larghetta). Niestety, kulminacja  - genialny fina³ z wariacjami  - w interpetacji muzyków, zw³aszcza kanadyjsko-rosyjskiej pianistki zawiód³. W wielkim forte fortepianu (trzecia, bohaterska wariacja) pianistka siê zagubi³a, poza tym wydawa³o siê (i to nie tylko w finale KV 491), ¿e fortepian próbuje dynamik± konkurowaæ  (bez skutku) z potêg± brzmienia orkiestry. 

Po przerwie - wielka 41. Symfonia, C-dur „Jowiszowa”. Choæ orkiestra mia³a czasem problemy rytmiczne, to wreszcie, w finale przesz³y mnie ciarki. Wykonanie by³o tradycyjne, nie mniej  - wyra¼nie s³ychaæ, ¿e orkiestra ¶wietnie zna i czuje Mozarta. Koda ostatniego Allegro molto w dziejach Mozartowskiej symfoniki zagrana by³a z wielkim rozmachem, z pe³nym blasku eksponowaniem blachy i kot³ów (wreszcie in plus, bo waltornie i tr±bki nieraz niechlubnie zwraca³y na siebie uwagê, choæby w Menuecie). 

Znajomi, którzy byli ze mn± na koncercie, nie byli zachwyceni. Wiêkszo¶æ s³uchaczy nie jest zapewne przyzwyczajona do brzmienia historycznego fortepianu. Niestety, nie dopisa³a publiczno¶æ, która mo¿e w trzech czwartych wype³ni³a Salê, która pomie¶ciæ mog³a oko³o 200 osób.

http://www.youtube.com/watch?v=Fcly8-RGhgw
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #316 : Czerwiec 20, 2011, 00:37:19 »

No tak - w dobry czas trafi³e¶ do stolicy, przyjacielu - przecie¿ trwa w³a¶nie Festiwal Mozartowski! Mo¿e bêdziesz mia³ okazjê pos³uchaæ - ewentualnie obejrzeæ - co¶ jeszcze? Ach, jak mnie korci, by wyskoczyæ na któr±¶ z oper Wolfiego! Choæ to w koñcu nic pilnego - powtarzaj± je wszystkie co roku:)) Jak wyczuwam, pianistka wzbudzi³a w Tobie umiarkowany entuzjazm? Sprawnie, poprawnie - to za ma³o:) Jednak Symfonia Jowiszowa na ¿ywo, to chyba zawsze jednak du¿e prze¿ycie, nawet je¶li wystêpuj± pewne niedoci±gniêcia w wykonaniu. A powiedzmy sobie, ¿e zapewne trzeba naprawdê perfekcyjnego wykonawstwa, ¿eby w pe³ni zadowoliæ Twoje wyrafinowane ucho:))
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #317 : Czerwiec 20, 2011, 12:04:55 »

Salzburger Marionettentheater

http://www.youtube.com/watch?v=fCT3LwEWak0&feature=player_embedded#at=36

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #318 : Czerwiec 20, 2011, 12:46:03 »

 Chichot
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #319 : Czerwiec 20, 2011, 17:55:48 »

Tak, 24 koncert c-moll KV 491 ma potê¿n± orkiestracjê. Jest najbardziej mroczny i dramatyczny, nie ma w nim takiego optymistycznego zakoñczenia jak w 20 koncercie d-moll KV 466; który koñczy sie w D-dur. Natomiast 13 koncert C-dur KV 415 by³ (jest)  przeznaczony tak¿e do "u¿ytku domowego" (móg³ siê obej¶æ bez partii instrumentów detych) i mia³ (ma) z za³o¿enia bawiæ i laika i konesera. A oba te koncerty dziel± tylko nieca³e 4 lata.
 
Kocham je wszystkie 

Ale teraz "polujê" na "Gê¶ z Kairu"  Nie¶mia³o zapytam Ciê Patryku: które  nagranie polecasz? 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #320 : Czerwiec 21, 2011, 00:22:44 »

KV 491 ma siê do "Wesela Figara" (bo w trakcie pracy nad t± operê Mozart go napisa³) jak Serenada c-moll na instrumenty dête do "Uprowadzenia". Mroczne, potê¿ne zakoñczenie, które wywar³o wra¿enie nawet na tym megalomanie Beethovenie  Chichot, musi zwieñczyæ ca³o¶æ - to jest tak jak w partyturze ostatnich kwartetów twórcy Eroici: "muss sein".

Co do 13. koncertu C-dur - piêkne jest ¶rodkowe ogniwo, jest bardzo intymne i w ¿adnym wypadku nie stanowi zwyk³ego intermezza miêdzy skrajnymi czê¶ciami (jak¿e urocze to klasycznie greckie minore w finale!). Kasiu, choæ rzeczywi¶cie - koncert ten gra/gra³o siê te¿ bardzo kameralnie - to nie wyobra¿am sobie ekspozycji pierwszego Allegra bez blasku tr±bek i uderzeñ w kot³y. Dodaj± wdziêku i autentyczno¶ci... A w Mozartowskiej koncertowej triadzie z 1782/3, która ma ol¶niæ s³uchaczy od prawa do lewa, nie mo¿e brakowaæ choæ jednego koncertu na "wielk± orkiestrê", który obudzi laików-spiochów.

"L'oca"? Rzadko siê wykonuje t± niedokoñczon± operê (jaka szkoda, genialnie antycypuje ensamble i zmys³ dramaturgiczny "Wesela"!). Jest Salzburg 2006, dla mnie - jaki¶ kiepski. Niez³e nagranie jest umieszczone na stronie: www.mozart-archiv.de
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #321 : Czerwiec 21, 2011, 00:30:16 »

Asiu, pianistka by³a sprawna, ale czasem zbyt mechaniczna. Có¿, Mozart nie pisa³ technicznie i emocjonalnie ³atwych utworów.
http://en.wikipedia.org/wiki/Viviana_Sofronitsky

Masz racjê, Jowiszowa wywiera zawsze wielkie wra¿enie. Zw³aszcza na dawnych instrumentach...   


Salzburg s³ynie z tych marionetek!
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #322 : Czerwiec 21, 2011, 09:45:03 »

Patryku, dziêkujê Ci za polecenie tej stronki. Niektóre dzie³a ciê¿ko jest dostaæ na CD/DVD. Jaka szkoda, ¿e Mozart nie skoñczy³ Gêsi, by³aby nastêpna fantastyczna opera buffa. Chyba zrazi³ siê jednak nieco badziewnym librettem   

Wydaje mi siê, ¿e koncertowym 'odpowiednikiem' Wesela Figara jest 23 koncert A-dur KV 488, ten poetycki, rozmarzony i tak jakby "konwersacyjny" koncert, który jednak zaskakuje rozdzieraj±cym serce Adagio. U Mozarta wszystko siê piêknie przeplata, s³oñce i cieñ, rado¶æ i smutek.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 21, 2011, 09:48:10 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #323 : Czerwiec 21, 2011, 09:54:01 »

Tak ciekawie opisujecie koncerty Wolfganga, ¿e muszê je wszystkie jeszcze raz przes³uchaæ, pod k±tem Waszych opowie¶ci! Ale to dopiero po konkursie!
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #324 : Czerwiec 21, 2011, 22:06:35 »

Tak, rzeczywi¶cie, to bardzo ciekawe spostrze¿enie, Kasiu. W 23. koncercie s³ychaæ niezwyk³e opalizowanie emocjami, uczuciami... Jest  pogoda, wra¿liwe, wysublimowane piêkno, ale i ¿al, rozgoryczenie. Muzyka pe³na g³êbi, pe³na niedopowiedzeñ - ró¿norodno¶æ, bogactwo emocjonalne tak jak w "Weselu". A Adagio - to najpiêkniejsze Mozartowe fis-moll...  Ale przyznasz te¿, ¿e istnieje korelacja (zauwa¿ona prez biografa); kontrast: KV 388 vs. "Entfuhrung" - KV 491 vs. "Le nozze". 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #325 : Czerwiec 22, 2011, 15:56:10 »

"Die Entführung..." ma feministyczne libretto  Uwielbiam tê operê. W Turcji mam dobrych znajomych, a moja przyjació³ka to z charakteru wypisz, wymaluj przebojowa, zadziorna, pewna siebie Blonde  Do tego oczywi¶cie jest blondynk±. Fantastyczn± "reklamê" temu singspielowi zrobi³ "Amadeus" Formana. W scenie, w której Wolfi , Konstancja i Leopold id± na bal maskowy "Singt dem großen Bassa Lieder" p³ynnie przechodzi w ariê koncertow± KV 539 "Ich möchte wohl der Kaiser sein" co mnie zmyli³o - my¶la³am na pocz±tku, ¿e "Ich möchte..." to fragment "Uprowadzenia"  Jako¶ tak stylem nieco pasuj± do siebie 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #326 : Czerwiec 24, 2011, 17:48:59 »

Hah, Kasiu, to jest piêkna scena!  A taneczna transkrypcja arii na orkiestrê z bêbnem wielkim - jest naprawdê zabawna, jaka¶ taka... buñczuczna, alla turca.  Chichot
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #327 : Czerwiec 24, 2011, 18:05:35 »

Exactement! Kiedy pierwszy raz s³ucha³am Uprowadzenia z p³yty Gruberova/Battle & Wiener Philharmoniker pod batut± Soltiego (polecam!) my¶la³am qrczê blade gdzie jest ten hicior?!  (Chocia¿ ta opera to hit za hitem, zreszt± jak wszystkie opery Mozarta) Tak mnie zmylono. Skandal! 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #328 : Czerwiec 25, 2011, 14:09:15 »

Znacie to? 
Fina³owy tercecik: http://www.youtube.com/watch?v=J0WQCcnJteU

Ostatni, a de facto pierwszy singspiel Wolfiego - dwunastoletniego Wolfiego




Mi po pierwszym wys³uchaniu Bastien und Bastienne najbardziej utkwi³a w pamiêci (obok wy¿ej wspomnianego tercetu) aria Diggi, daggi wró¿bity Colasa:

http://www.youtube.com/watch?v=xKexA65_Gnk

Robi wra¿enie! Dwunastoletni Wolfgang pewnie mia³ niez³± frajdê przy pisaniu tej arii 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #329 : Czerwiec 25, 2011, 14:54:18 »

Przepraszam, pomyli³am siê w linku.

Jeszcze raz:

http://www.youtube.com/watch?v=xKexA65_GNk
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

neder-live twistedgamers countrylife paktprzyjazni black-for