Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705449 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #330 : Czerwiec 25, 2011, 16:03:27 »

Aria czarodzieja to przednia aria buffa (w trybie molowym!), bez³adne Plaudern, ile¿ w tym uroku!

Singspiel "Bastien..." zosta³ po raz pierwszy wystawiony, zgodnie z tradycyjnym przekazem, w wiedeñskiej posiad³o¶ci lekarza Mesmera, twórcy mesmeryzmu, który wierzy³ w uzdrawiaj±ce, magiczne w³a¶ciwo¶ci magnesu. Colas mia³by zatem byæ muzycznym odpowiednikiem dziwaka Mesmera. Do teorii magnesu i postaci Mesmera, niejako ju¿ zarchetypizowanej, powróci Mozart w genialnej scenie, wieñcz±cej I akt "Cosi..".

Chyba mo¿emy poleciæ pierwszy singspiel Mozarta wszystkim, którzy go jeszcze nie widzieli. Prostota fakturalna (przewaga pogodnej tonacji G-dur), naiwne imitacje tañców, instrumentów (dud), wdziêczna melodyka pie¶ni - to niew±tpilwie zalety dzie³a Wunderkinda. 

Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #331 : Czerwiec 25, 2011, 17:53:50 »

Po wys³uchaniu wystêpów na konkursie Czajkowskiego my¶lê, ¿e Itamar Zorman mo¿e bez zastrze¿eñ zago¶ciæ na naszym mozartowskim w±tku.
Oto jego wykonanie Ronda z koncertu D-dur KV 218 - chyba go tutaj jeszcze nie grali¶my:))

http://www.youtube.com/watch?v=vCnospfAowA&feature=related

Co powiesz, Pat? Mnie siê wydaje, ¿e gra bardzo piêknie Naturalnie trudniej mi oceniæ, czy wszystko jest jak trzeba w kontek¶cie mozartowskiego idiomu:)
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #332 : Czerwiec 25, 2011, 23:51:26 »

Ha, idiom wydaje siê byæ zachowany.    Gra bardzo naturalnie, bez zbytnich dodatków. I wyra¼nie widaæ oraz s³ychaæ wielk± rado¶æ z gry. Dziêki, Asiu.

Przy okazji - ma³e porównanie z A. Sophie Mutter. Jaka intensywno¶æ brzmienia, a równocze¶nie lekko¶æ i precyzyjno¶æ (jej trochê mi brakuje u Zormana). Dojrza³o¶æ, ¶wietne wyczucie klasycznego smaku, pe³na wdziêku wirtuozeria! Uwielbiam piêkn± Anne!

http://www.youtube.com/watch?v=zjCPec1ruGI

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #333 : Czerwiec 26, 2011, 00:03:31 »

W 4 koncercie D-dur KV 218 w Allegro jest s³ynna  "koloratura" na strunie E:

http://www.youtube.com/watch?v=TKLb_I1bYLg
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #334 : Czerwiec 26, 2011, 00:04:35 »

Wspania³a:) No tak, to ju¿ przecie¿ wielka mistrzyni. Zorman jeszcze mo¿e zdobyæ tê precyzyjno¶æ - zreszt± wiemy, ¿e jej siê sposoba³:) Zobaczymy, kogo ostatecznie wybior±, jednak my¶lê, ¿e bêdzie jednym z laureatów.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #335 : Czerwiec 26, 2011, 00:28:06 »

Jak zawsze, z radosnym oczekiwaniem siêgam po cantabile... 
Faktycznie, piêkno brzmienia jest intensywne:)

http://www.youtube.com/watch?v=EwCW32oGqH4&feature=related
To wyborne po³±czenie - Mozart i Anne Sophie 
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #336 : Czerwiec 26, 2011, 00:40:23 »

Od KV 216 koncerty skrzypcowe Mozarta staj± siê arcydzie³ami. Ten w D-dur jest zainspirowany najprawdopodobniej koncertem Boccheriniego, tak¿e w D-dur (w tej tonacji, nie przez przypadek, stworzono najwiêksze arcydzie³a wiolinistyki - Brahms, Beethoven, Czajkowski). To s³ynne cantabile to jest mistrzostwo klasycznej ekspresji. Co tu du¿o pisaæ - nikt w nie tworzy³ takiej muzyki... (Mozart tworz±c koncerty  skrzypcowe mia³ ukoñczone 19 lat.) Kraków (Moniko!) ma powody do dumy. W Bibliotece Uniwersytetu Jagielloñskiego znajduje siê manuskrypt TEGO dzie³a!
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #337 : Czerwiec 26, 2011, 00:51:03 »

Och, Pat, to fantastyczne! Nie mia³am pojêcia, ¿e mamy u siebie taki skarb. Ciekawe, jak do tego dosz³o. Trzeba bêdzie odbyæ podró¿ do Krakowa, ¿eby zobaczyæ go na w³asne oczy. Dotkn±æ, rzecz jasna, nie pozwol± Chichot Ba, nie wiadomo, czy pozwalaj± nawet ogl±daæ byle komu

Tak, oczywi¶cie, 216, 218, 219, wszystkie trzy to arcydzie³a porywaj±cego piêkna. G-dur jako¶ najbardziej przypad³ mi do serca, ale mo¿e to znaczy tylko, ¿e jeszcze nie do koñca rozsmakowa³am siê w pozosta³ych:) 

Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #338 : Czerwiec 27, 2011, 00:30:01 »

Z dedykacj± dla Asi i Kasi, piêknych cz³onkiñ Mozartowego Towarzystwa Kuriera.  Chichot

Fragment mniej znanego II Koncertu D-dur KV 211. Tym razem w (tak¿e ¶wietnym) wykonaniu Maxima Vengerova.

Fina³ - Rondo, w³a¶ciwie Rondeau we francuskim stylu. Czy naprawdê brzmi mniej mozartowsko ni¿ pó¼niejsze koncerty? Jest tu wiele salonowej pogody, uroku (epizod minore). Z ca³ego II Koncertu ta czê¶æ jest - wg mnie - najciekawsza. 
http://www.youtube.com/watch?v=awLEUf4tj2E&feature=related

« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2011, 00:34:42 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #339 : Czerwiec 27, 2011, 00:32:40 »

Spójrzcie na t± ciekaw±, niekonwencjonaln± 'notkê' o Maximie w wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Maxim_Vengerov.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #340 : Czerwiec 27, 2011, 00:41:41 »

Asia od razu dziêkuje, z ca³ego serca  Buziak Ju¿ s³ucham (jakie ¶liczne:)), zaraz bêdê czytaæ:))

Leciutkie, wdziêczne, niezmiernie urokliwe. Ma³o mozartowskie? Jak dla mnie, jest na tyle mozartowskie, ile trzeba
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #341 : Czerwiec 27, 2011, 14:55:26 »

Patryku, pozwól ¿e podziêkujê Ci za dedykacjê s³owami arii Konstanze, która ¶wietnie wpisuje siê w moj± obecn± sytuacjê uczuciow±   Chichot

Nie werd' ich im Genuss der Liebe
vergessen, was der Dank gebeut;
mein Herz, der Liebe nun geweiht,
hegt auch dem Dank geweihte Triebe. 

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #342 : Czerwiec 27, 2011, 18:45:42 »

Dzi¶ o 19:00 w Dwójce ciekawa rzecz: Wzór dla Mozartowskiego Requiem - czyli Requiem c-moll Jana Micha³a Haydna.

http://www.polskieradio.pl/8/383/Artykul/391206,Wzor-dla-Mozartowskiego-Requiem

Wielki kompozytor, potê¿ne, wznios³e dzie³o. Mozart by³ na trzech jego wykonaniach. Na ile by³o dla niego (i potem, dla Sussmayra) inspiracj±?
Na pewno równie¿ zapewnia g³êbokie duchowe prze¿ycie.

1. Requiem Aeternam et Kyrie;  2. Dies Irae
http://www.youtube.com/watch?v=ADYNeuS8P0k&playnext=1&list=PL491FE245B317EA79

3. Offertorium (Domine Jesu Christe);  4. Hostias;  5. Sanctus;  6. Benedictus
http://www.youtube.com/watch?v=cvwwIvpzVe0&feature=related

7. Agnus Dei et Communio
http://www.youtube.com/watch?v=sOPk5ZHZnhs&feature=related
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #343 : Czerwiec 29, 2011, 21:12:11 »

We¼my choæby "Benedictus" z Requiem c-moll - wyra¼nie s³ychaæ, ¿e "Benedictus" Sussmayera zamieszczone w Requiem Mozarta by³o inspirowane Micha³em Haydnem. Bardzo podobny koncept.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #344 : Czerwiec 30, 2011, 01:32:11 »

Tak, s³yszê... Có¿, Benedictus to sam Sussmayer. Uczeñ, choæ zdolny, jednak nie dorównywa³ mistrzowi, w jego wypadku bardziej zapewne s³ychaæ tê inspiracjê. Jednak tam, gdzie tworzy³ sam Mozart, inspiracja dzie³em innego twórcy - tak jak w przypadku Kwartetów wiedeñskich - mog³a stanowiæ jedynie impuls, po¿ywkê dla eksplozji geniuszu

Co do Micha³a Haydna, wyczyta³am, ¿e Mozart d¿entelmeñsko napisa³ za niego dwa duety na skrzypce i altówkê, których brakowa³o mu do zamówionego cyklu dla arcybiskupa, a których przyjaciel nie by³ w stanie dokoñczyæ z powodu choroby. Potem jednak najwyra¼niej poprosi³ o ich zwrot. Nasz znajomy arcybiskup znów pokazuje siê tu od ciemnej strony - wstrzymuje honorarium cz³owiekowi z³o¿onemu chorob±, nie maj±cemu ¶rodków na op³acenie lekarza. 
Dobrze, ¿e Wolfi po¶pieszy³ na ratunek

Przypomnijmy sobie KV. 423: delikatne, radosne, przepiêkne  Chichot
http://www.youtube.com/watch?v=tjOdiZ6M6mg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=afTT6H_JAEQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=dVGsygUGsnI&feature=related
Zapisane
Strony: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo countrylife twistedgamers silverstar paktprzyjazni