Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 706087 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #630 : Wrzesieñ 11, 2011, 22:58:39 »

Polityki? Powtórzê za Asi±. Tam zgineli ludzie ktorzy jak wszyscy , poszli po prostu rano
do pracy.Tu polityka nie ma nic do rzeczy.
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #631 : Wrzesieñ 11, 2011, 23:03:52 »

Proszê! Wyciszmy siê... Przynajmniej na tym Forum. A co do ofiar niewinnych ludzi - pozwólmy, niech kazdy wyliczanki uk³ada w swojej duszy. Bo jest ich du¿o, duzo wiêcej, ni¿ dyktuje dzisiejsza (9/11) wyobra¼nia.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 12, 2011, 09:05:27 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #632 : Wrzesieñ 11, 2011, 23:08:20 »

A co do ofiar niewinnych ludzi - pozwólmy, niech kazdy wyliczanki uk³ada w swojej duszy.

Drogi Januszu, nie rozumiem (chyba). 
Jakie wyliczanki?  Brzmi pejoratywnie. S³uchaj 11.09 Lacrimosy tylko w swojej duszy; poprawno¶æ (jak nie lubimy tego s³owa!) polityczna zakazuje dzi¶ publicznej emocjonalno¶ci, okazania empatii?
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #633 : Wrzesieñ 11, 2011, 23:56:06 »

9-letni Mozart - po angielsku, w g-moll, do s³ów z Psalmu 46. 

http://www.youtube.com/watch?v=YqKGzWBKEnE



Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #634 : Wrzesieñ 12, 2011, 08:57:41 »

Cytuj
Tam zgineli ludzie ktorzy jak wszyscy , poszli po prostu rano
do pracy.


Oprocz Ciebie.


 
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #635 : Wrzesieñ 12, 2011, 19:58:13 »

Ka¿dych zmar³ych ludzi trzeba ¿a³owaæ
czy to
Amerykanów
Arabów
Polaków
¯ydów
Niemców
Hiszpanów
W³ochów
Indian
Hindusów
Chiñczyków
Japoñczyków
Rosjan
Ukraiñców
Czechów
S³owaków
S³owian
Afrykañczyków
i jeszcze wielu ludzi
z ogromnej liczby narodowo¶ci i grup etnicznych
zamieszkuj±cych Ziemiê

i
dobrze
¿e jeszcze zachowa³y siê w kulturze Ludzko¶ci
 dni ¿a³oby
we
wspó³czesnym
¶wiecie.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #636 : Wrzesieñ 12, 2011, 20:04:21 »

Marku.
Ale po co to mowisz, to przeciez oczywiste.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #637 : Wrzesieñ 12, 2011, 20:23:51 »

¦wiête s³owa, Marku
"Ten, co o w³asnym kraju zapomina
Na wie¶æ, jak krwi± op³ywa naród czeski,
Bratem siê czuje Jugos³owianina,
Norwegiem, kiedy cierpi lud norweski,
Z matk± ¿ydowsk± nad pobite syny
Schyla siê, rêce za³amuj±c ¿alem,
Gdy Moskal pada - czuje siê Moskalem,
Z Ukraiñcami p³acze Ukrainy,
Ten, który wszystkim serce swe otwiera,
Francuzem jest, gdy Francja cierpi, Grekiem -
Gdy naród grecki z g³odu obumiera,
ten jest z ojczyzny mojej. Jest cz³owiekiem."

S± rzeczy niewa¿ne w obliczu cierpienia.
Tak jak wobec piêkna. Mozart zawsze bêdzie nale¿a³ do nas wszystkich. Do ludzi z sercem otwartym na piêkno.  

http://www.youtube.com/watch?v=_Ki1EQHuE6I&feature=related

 
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #638 : Wrzesieñ 13, 2011, 01:16:25 »

My, ludzie otwarci na Piêkno... 

Asia zaproponowa³a na dzi¶ Fantazjê KV 397.

Fantazja d-moll to utwór który zawsze stanowi³ dla mnie wielk± tajemnicê. Jego rdzeñ stanowi rozmarzona, bardzo niespokojna czê¶æ molowa, odzywa siê tu jakby romantyczna, albo inaczej – quasi-beethovenowska strona Mozarta, ¶wie¿o upieczonego ma³¿onka. Tempa siê zmieniaj±, pojawiaj± siê krótkie, kadencyjne, nierozwijane pó¼niej  motywy. Na koniec za¶ zaserwowane zostaje nam Allegretto - pogodne, przynosz±ce nadziejê; ten optymistyczny fina³ jest jednak bardzo krótki, zbyt krótki… Badania wykaza³y, ¿e nie zosta³ wykoñczony przez Mozarta.
Poza tym nie znamy przeznaczenia utworu; przypuszcza siê, ¿e móg³by byæ czê¶ci± sonaty fortepianowej.

Kiedy¶ ju¿ chyba wspomnia³em, ¿e - wg mnie - to wielki wstêp do Fantazji c-moll.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #639 : Wrzesieñ 13, 2011, 15:47:29 »

Wspomnia³e¶ tylko, ¿e jest to per³a na fortepian I ¿e w³a¶ciwie ka¿dy utwór molowy Mozarta, to arcydzie³o.
Natomiast opowiada³e¶ nam o fantazji c-moll:

Ale - sonaty tej nie mo¿na w pe³ni prze¿yæ bez wys³uchania wielkiej fantazji - równie¿ w c-moll, wydanej przez Wolfganga z sonat±.
Mo¿na uwa¿aæ, ¿e stanowi ona introdukcjê do sonaty, st±d powinienem wspomnieæ o niej na pocz±tku. Wg mnie jednak - to utwór równorzêdny z sonat±, o równie g³êbokiej tre¶ci emocjonalnej. Jaka ró¿norodno¶æ nastroju, pomys³owo¶æ! To ju¿ prawie romantyczne fantazjowanie, prawie romantyczna improwizacja...!

Fantazja c-moll KV 475  Zwróæcie uwagê - kompozycja klamrowa.
http://www.youtube.com/watch?v=2w3511cVUec
http://www.youtube.com/watch?v=c0GV-CCuOFQ&feature=related   W finale s³yszê ju¿ wyra¼nie XIX wiek...


Nieod³±cznym elementem Sonaty c-moll jest Fantazja KV 475, oba dzie³a - wydane zosta³y razem, w 1785 r. (rok po napisaniu). Jest rozbudowana, ma charakter improwizacyjny, to na pewno wzorzec Mozartowskiej fantazji. Drzemie w niej wielki ³adunek emocjonalny, tak jak w Sonacie. Jest inspirowana dzie³ami Bachów, Clementiego i in., jednocze¶nie to kompozycja bardzo indywidualna, summa dokonañ pianistycznych epoki...

http://www.youtube.com/watch?v=2w3511cVUec
http://www.youtube.com/watch?v=c0GV-CCuOFQ&feature=related - zakoñczenie-zagadka...
Zatem teraz mamy je ju¿ opisane obie razem:)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #640 : Wrzesieñ 13, 2011, 22:24:18 »

A do tej sonaty - "jednej z najgenialniejszych w historii gatunku" - mieli¶my jeszcze powróciæ

http://www.youtube.com/watch?v=Mt5Li1enesw
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #641 : Wrzesieñ 14, 2011, 23:39:53 »

Ale¿ powrócimy, ju¿ za chwilê...  Chichot

Wspomnijmy mo¿e na pocz±tek 2 ma³e sonaty na 4 rêce napisane z my¶l± o siostrze Nannerl, które w obliczu pó¼niejszych osi±gniêæ Mozarta mo¿emy nazwaæ ledwie sonatinami. Delektujemy siê zwiewno¶ci± i finezj±, relaksujemy siê przy muzyce pozbawionej smutków i trosk. Kompozytor znakomicie splata obie fortepianowe partie - to przedsmak mistrzostwa ostatnich dzie³ w tym gatunku.

Sonata KV 381
http://www.youtube.com/watch?v=AlkLfuJscZc
http://www.youtube.com/watch?v=v8a-a2A2Zr8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-s-r9vV1pho&feature=related 
   albo http://www.youtube.com/watch?v=KVCQOzR5L64&feature=related

Sonata KV 358
http://www.youtube.com/watch?v=uQ79dUvhrXs

Piêkne s± interpretacje tych sonat na wspomnianej ju¿ p³ycie Staiera/Schornsheim Mozart am Stein vis-a-vis (próbkê mamy w sonacie KV 358).

Znacie to preludium?  http://www.youtube.com/watch?v=MD10yzgVz84
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #642 : Wrzesieñ 14, 2011, 23:53:00 »

Tak naprawdê powinni¶my "wyj¶æ" od tej sonatiny na 4 rêce - C-dur KV 19d.  Chichot

Dzie³ko 9-letniego kompozytora, wykonane po raz pierwszy przez Wolfiego i Nannerl w Londynie, w 1765 r. Nieprzeciêtne, koncertowe - choæ jeszcze bardzo proste, wrêcz naiwne. W³a¶ciwie ju¿ wówczas pe³en pomys³ów Mozart idzie dalej ni¿ inni wspó³cze¶ni mu twórcy.

Rodzeñstwo graj±ce t± sonatê (fina³) jest przedstawione na s³ynnym obrazie rodziny Mozartów (pêdzla della Croce, 1780/81). 

http://www.youtube.com/watch?v=u42j6RJa60E
http://www.youtube.com/watch?v=Wl2S4DMTl64&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Vm-6lxhgtD4&feature=related  - ogniwo antycypuj±ce jakby fina³ Gran Partity...!

Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #643 : Wrzesieñ 15, 2011, 23:11:33 »

Tak naprawdê powinni¶my "wyj¶æ" od tej sonatiny na 4 rêce - C-dur KV 19d.  Chichot

Dzie³ko 9-letniego kompozytora, wykonane po raz pierwszy przez Wolfiego i Nannerl w Londynie, w 1765 r. Nieprzeciêtne, koncertowe - choæ jeszcze bardzo proste, wrêcz naiwne. W³a¶ciwie ju¿ wówczas pe³en pomys³ów Mozart idzie dalej ni¿ inni wspó³cze¶ni mu twórcy.

Niesamowite jest ¶ledzenie rozwoju genialnego ducha. On siê tu jeszcze uczy i bawi, próbuje mo¿liwo¶ci swoich i instrumentu. Ale przecie¿ ju¿ mo¿na poczuæ, jaka si³a kryje siê w tym rozwijaj±cym siê p±ku i z jak wspaniale, jakim barwami rozkwitnie.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #644 : Wrzesieñ 15, 2011, 23:50:01 »

Tak, Asiu, piêknie powiedziane. Ojciec Leopold chcia³, aby ma³y Wolfi pisa³ (w³a¶ciwie postuluje to do swojej ¶mierci) utwory ³atwe, dostosowane do gustów s³uchaczy, niezmuszaj±ce ich do wysi³ku. Mozart jednak od poczatku swej kompozytorskiej kariery chcia³ wzbiæ siê ponad t± przeciêtno¶æ, szuka³ odpowiedniej dla siebie drogi - nieraz nie podporz±dkowuj±c siê ¶cis³ym konwencjom. Tak te¿ by³o w przypadku tej sonaty C-dur - Leopold chcia³, by przypad³o do gustu londyñskiej publiczno¶ci. Wolfi za¶ pozna³ ju¿ dzie³a swego drugiego, artystycznego ojca - J. Ch. Bacha - i chcia³ pój¶æ krok dalej.
Oczywi¶cie nie piszê o tym po to, by skrytykowaæ ojca Mozarta. Bez niego nie by³oby geniusza, którego wielbi dzisiejszy ¶wiat. Jego rola w kszta³towaniu muzycznej (i nietylko!) ¶wiadomo¶ci syna jest nieoceniona.

Pos³uchajmy jeszcze tego:

Bardzo proste (tak¿e w sposobie prowadzenia obu fortepianowych partii) Allegro i Andante na 4 rêce G-dur KV 357. To jedno z tych uroczych, wrêcz s³odkich dzie³ ¶redniego okresu twórczo¶ci. Jest NIEDOKOÑCZONE, byæ mo¿e Mozart uzna³, ¿e nie jest to utwór najwy¿szych lotów. Warto pos³uchaæ!
http://www.youtube.com/watch?v=EhnsXc5TY_U

I potê¿ny kontrast - wspominana ju¿ kiedy¶ wielka czterog³osowa FUGA NA 2 FORTEPIANY c-moll KV 426 z 1783 r. Cud mozartowskiego kontrapunktu; co za si³a wyrazu, g³êbia emocji! W burzliwych partiach fortepianu rozgrywa siê dramat.
Mozat ¶wiadom warto¶ci swej fugi dokona³ transkrypcji na smyczki; dopisa³ wspania³e, monumentalne Adagio - co figuruje w KV pod nr 546.

http://www.youtube.com/watch?v=Vl4uptFhXYs
- niesamowita grafika...
Zapisane

Strony: 1 ... 41 42 [43] 44 45 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

silverstar animilkowo countrylife kalinowatyper thepunisher