Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 704654 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #660 : Pa¼dziernik 07, 2011, 22:07:12 »

Dziêki za ten fragment, Kasiu. Uwielbiam ten list, prawda, ¿e niez³y kawa³ lingwistyki?  Chichot A Wolfi mia³ tendencje do takich ¿artów od czasów m³odzieñczych.

Gwoli uzupe³nienia - zamówienie na singspiel Der Schauspieldirektor Mozart otrzyma³ od samego cesarza Józefa II. Dzie³o zosta³o wystawione w Oran¿erii Schonnbrunu razem z komedi± Salieriego 'Prima la musica, poi le parole' (Najpierw muzyka, potem s³owa). By³ to niby-pojedynek opery niemieckiej z w³osk±. Od cesarskiego 'mecenasa' Mozart otrzyma³ wynagrodzenie o po³owê ni¿sze ni¿ jego konkurent (50 dukatów); sam w³adca wyda³ ponoæ na zabawê w ogrodach rezydencji ponad 1000 dukatów.

Zdecydowana wiêkszo¶æ (miernego) tekstu (libretto von J. Gottlieb Stephanie)  jest mówiona – dzi¶ t± czê¶æ najczê¶ciej siê pomija. Impresario pragnie zorganizowaæ grupê ¶piewaków do sztuki teatralnej, o jego wzglêdy zaczynaj± rywalizowaæ 2 sopranistki (Ich bin die erste Sangerin!) Pozostaje ok. 20 – 30 minut muzyki – uwertura, 2 arie, zabawny tercet i wodewilowy fina³. Obie arie to swoisty pojedynek sopranów, ka¿da utrzymana jest w innym klimacie – Madamme Herz ¶piewa 'g³êbok±' ariettê Da schlägt die Abschiedsstunde, pe³n± patosu i zadumy (taki Mozartowski ¿art, oczywi¶cie!), za¶ dla Mademoiselle Silberklang Wolfi napisa³ brawurowe rondo Bester Jüngling. Fina³owy wodewil mo¿e nawet zawie¶æ banalno¶ci± tematu zasadniczego, pompatyczno-majestatycznego - ale w³a¶nie tym sposobem Mozart osi±ga efekt buffo – efekt parodii i komedii.

http://www.youtube.com/watch?v=H10SkonEmHE
http://www.youtube.com/watch?v=W7wAd593f4c


Zdecydowanie najja¶niejsz± per³± jest uwertura, wspania³a, pe³na rozmachu  w szerokich tematach cudownej ekspozycji (a jakie 'gro¼ne' niespodzianki mamy w przetworzeniu!), pe³na m³odzieñczej ¶wie¿o¶ci - czuæ w niej oddech komponowanego równocze¶nie Wesela Figara.  To muzyka niezwykle radosna, s³oneczna – zarazem jednak powoduje drgniêcie jakiej¶ wewnêtrznej struny…
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #661 : Pa¼dziernik 07, 2011, 22:13:34 »

Je¶li natomiast chodzi o salzburskie wystawienie 'Schauspieldirektor' i 'Bastien...', z projektu M22 - có¿, koncepcja artystyczna by³a nawet dobra, zaciekawi³a odbiorcê. Razi³o jednak w±t³e muzykowanie orkiestry... Wolê  salzbursk± inscenizacjê choæby 'Romea i Julii' Gounoda (m.in. ze ¶wietnymi ¶piewakami, ulubieñcami forumowego Piotra) ni¿ wiele wystawieñ oper patrona tego miasta... 
Zapisane

kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #662 : Pa¼dziernik 07, 2011, 22:41:37 »

zamówienie na singspiel Der Schauspieldirektor Mozart otrzyma³ od samego cesarza Józefa II.[...]Od cesarskiego 'mecenasa' Mozart otrzyma³ wynagrodzenie o po³owê ni¿sze ni¿ jego konkurent (50 dukatów); sam w³adca wyda³ ponoæ na zabawê w ogrodach rezydencji ponad 1000 dukatów.

sam w³adca wyda³ a¿ tyle ?? rany boskie, to a¿ 19-tokrotnie wiêcej ni¿ wynagrodzenie jakie otrzyma³ Wolfii - strasznie to niesprawiedliwie..
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #663 : Pa¼dziernik 08, 2011, 23:02:33 »

Mieli¶my powróciæ do Sonaty D-dur na 2 fortepiany KV 448 - i powracamy. Jedna z 2 najwspanialszych sonat na 2 fortepiany/4 rêce, trudno zdecydowaæ, czy piêkniejsza jest ta czy F-dur KV 497 (o niej te¿ tu bêdzie!).

Sonata D-dur robi furorê w ¶wiecie nauki. Ka¿dy z nas s³ysza³ bowiem o efekcie Mozarta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart_effect

Boski porz±dek - to pierwsze moje skojarzenie z tym utworem. Jest najdoskonalszym po³±czeniem klasycznej elegancji, wytworno¶ci, ducha galant z mistrzostwem faktury, kompozytorsk± 'uczono¶ci±'. Mozart od pocz±tku do koñca przemawia szlachetnymi tematami - melodyk±, która odciska niewidzialne (a s³yszalne!) piêtno. Zachwyca finezj± po³±czenia obu fortepianowych partii, które w sposób najbardziej naturalny przenikaj± siê - wzmacniaj± i uzupe³niaj±. Mozart jest niezwykle ¶piewny - galanteria skrywa nieposkromion± czu³o¶æ, wra¿liwo¶æ. S± tu d¼wiêkowe niedopowiedzenia, wzruszenia - ale to równie¿ najczystszy humor buffo, choæby w finale, który poprzez wielo¶æ my¶li tematycznych potwierdza to, ¿e inwencja Wolfganga Amadeusza nie zna³a granic!  To muzyka nieraz romantycznych emocji, choæ nie ma utworu bardziej klasycznego (w pojêciu sztuki XVIII-wiecznej i harmonii). Czy to nie jest definicja s³owa... doskona³o¶æ?

Brawurowe Allegro fina³u (niesamowite tempo):
http://www.youtube.com/watch?v=HeHJbt9LP9A&feature=related

Mozart czaruje od I do III ogniwa. 
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #664 : Pa¼dziernik 09, 2011, 00:07:45 »

Pat, przyjacielu, to w³a¶nie jest to, czego mi trzeba po b³±dzeniu w¶ród wiatru i mg³y, memu sercu, które poczu³o ch³odne dotkniêcie Winterreise... Boskiego porz±dku, boskiego piêkna, harmonii, czu³o¶ci i czaru - przypomnienia, ¿e póki nie przeminie - ¶wiat jest wstrz±saj±co piêkny:))

Chocia¿ niektórzy zaprzeczaj± obecnie naukowo¶ci efektu Mozarta, nie sposób nie zauwa¿yæ na w³asnym przyk³adzie dobroczynnego wp³ywu jego muzyki. Zw³aszcza jesieni±:))

Oto Allegro uderza niczym niewidzialny milionem s³onecznych kropel w moje serce, wypêdzaj±c z niego mg³ê i wymiataj±c umar³e li¶cie:)
A ¿e wykonawcy godni autora, jest to prysznic doskona³y w efektywno¶ci. I z wdziêczno¶ci± do³±czam wirtualnie do gor±cych oklasków:)

 A pierwsza czê¶æ - czy¿ nie darmo zwie siê Allegro con spirito? Czy¿ ten omywaj±cy nas strumieñ d¼wiêków nie o¿ywia duszy?
http://www.youtube.com/watch?v=eqwHW42PvPA&feature=related
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #665 : Pa¼dziernik 09, 2011, 09:09:26 »

Cytuj
A pierwsza czê¶æ - czy¿ nie darmo zwie siê Allegro con spirito?  Czy¿ ten omywaj±cy nas strumieñ d¼wiêków nie o¿ywia duszy?
http://www.youtube.com/watch?v=eqwHW42PvPA&feature=related

Dwa fortepiany na scenie, to o jeden za duzo.
Chyba, zeby umiejscowic je w dwoch skrajnych punktach sali koncertowej
dla efektu przestrzennego.
Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #666 : Pa¼dziernik 09, 2011, 12:35:07 »

Boski porz±dek - to pierwsze moje skojarzenie z tym utworem.[...]Mozart od pocz±tku do koñca przemawia szlachetnymi tematami - melodyk±, która odciska niewidzialne (a s³yszalne!) piêtno.

Pat, co rozumiesz pod okre¶leniem "boski porz±dek" w kontek¶cie dzie³a muzycznego, móg³by¶ to jako¶ bardziej sprecyzowaæ..bo przyznam ¿e jakiem ¿yw, jeszcze nie spotka³em sie z podobnym okre¶leniem..To samo z "przemawia szlachetnymi tematami- melodyk±" - co w ogóle rozumiesz pod s³owem szlachetny temat, czy szlachetna melodia..bo ja niestety nie bardzo - dla mnie melodyka, pozostaje melodyk± któr± zazwyczaj traktuje w sposób jednakowy - bez nadawania jej jakich¶ szczególnych cech "tytularnych" - albo istnieje, albo po prostu jej nie ma..
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #667 : Pa¼dziernik 14, 2011, 23:45:39 »

Skoro jeste¶my jeszcze przy sonatach, to mo¿e niech zabrzmi jeszcze raz to leciutkie Allegro z KV 330, niczym z morskiej pianki, pod delikatnymi palcami Horowitza:))
http://www.youtube.com/watch?v=dd7Q7vhNB-I&feature=related

i jeszcze to romantyczne cantabile...
http://www.youtube.com/watch?v=oQzp_-N6IUs&NR=1
Magia i czar:))

Dobranoc:)))
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #668 : Pa¼dziernik 20, 2011, 21:54:11 »

Kasiu, Asiu, Mozartfreunde/-innen - dlaczego w ¶rodê za tydzieñ nie bêdzie La finty ?
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #669 : Pa¼dziernik 20, 2011, 22:30:23 »

Nie wiem, jak to sobie wyliczyli, Pat, ale Rzekoma Naiwno¶æ bêdzie prezentowana drugiego listopada. Pewnie co¶ im siê poprzesuwa³o w zwi±zku z transmisj± Konkursu. Ale co siê odwlecze...
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #670 : Pa¼dziernik 20, 2011, 22:45:28 »

Prezentacja La finta semplice w TVP Kultura odwleczona tak samo jak premiera tej opery za czasów Wolfiego 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #671 : Pa¼dziernik 24, 2011, 16:28:45 »

Pat, co rozumiesz pod okre¶leniem "boski porz±dek" w kontek¶cie dzie³a muzycznego, móg³by¶ to jako¶ bardziej sprecyzowaæ..bo przyznam ¿e jakiem ¿yw, jeszcze nie spotka³em sie z podobnym okre¶leniem..To samo z "przemawia szlachetnymi tematami- melodyk±" - co w ogóle rozumiesz pod s³owem szlachetny temat, czy szlachetna melodia..bo ja niestety nie bardzo - dla mnie melodyka, pozostaje melodyk± któr± zazwyczaj traktuje w sposób jednakowy - bez nadawania jej jakich¶ szczególnych cech "tytularnych" - albo istnieje, albo po prostu jej nie ma..

Boski porz±dek... Có¿, my¶lê, ¿e to okre¶lenie ca³kiem adekwatne wobec dzie³a Mozarta. Przywodzi mi bowiem na my¶l antyczn± harmoniê, greckie czy rzymskie kreacje architektoniczne uwa¿ane za wzorcowe, doskona³e... Zatem: boski, staro¿ytny porzadek Sztuki - jak¿e wielk± inspiracjê dla XVIII-wiecznego klasycyzmu stanowi³ w³a¶nie antyk! Odczytaj te s³owa s³uchaj±c i dostrzegaj±c cudn± harmoniê kompozycji Mozarta, ich przejrzyst±, klarown± fakturê - gdzie wszystko z czego¶ wynika - niczym z muzycznego logosu...

Co do szlachetnych tematów (melodii) - okre¶lenie to zosta³o u¿yte przez samego Ryszarda Wagnera (choæby w kontek¶cie Zauberflote Mozarta), niech mi bêdzie wolno u¿yæ raz tego wyra¿enia za Mistrzem romantycznego D¼wiêku i S³owa.
BTW - zauwa¿, ¿e nie ka¿dy temat muzyczny w jednakowy sposob przemawia, oddzia³ywuje, jest tej samej warto¶ci. Przypomnijmy sobie s³ynna melodiê 'Wlaz³ kotka' - nie mo¿na chyba jej artystycznej wagi porównaæ z melodycznymi wytworami Mozarta czy Beethovena... Zreszt± wielkie to zagadnienie - sposób kszta³towania tematów w muzyce.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #672 : Pa¼dziernik 25, 2011, 16:04:05 »

Jest jeszcze jedno arcydzie³a Mozarta na 4 rêcê. To Sonata F-dur KV 497. To co powiedziano w odniesieniu do Sonaty KV 448 na 2 fortepiany podniós³szy do potêgi - to najkrótszy opis tego rozbudowanego dzie³a...

Sonata rozpoczyna siê niezwyk³ym Adagiem - zagadkowym, wprowadzaj±cym s³uchacza w ¶wiat niesamowitej, mrocznej harmoniki, chormatyki. Po tym powolnym wstêpie nastêpuje jednak - wnosz±c o¿ywienie (con spirito!) - barwne Allegro, kolejny przyk³ad wspomnianej syntezy galant i uczono¶ci. Adagio zapowiada jednak, ¿e s³oñce nie przebije siê ca³kowicie zza chmur przez cale I ogniwo. Nic tu nie jest dok³adnie okre¶lone - to Mozart niby pogodny, pe³en ¿ycia (mo¿e nawet dowcipny), z drugiej strony - z jakiego¶ powodu zmartwiony, zamy¶lony... S³yszymy to nie tylko w ekspozycji, ale, mo¿e przede wszytskim, w znakomitym przetworzeniu, swoistej kulminacji tego ogniwa.

Od czê¶ci II, pe³nej rozmaitych emocji (salonowej, pe³nej gracji, majestatycznej, dramatycznej...) przechodzimy do wieñczacego ca³o¶æ Fina³u. Partie obu r±k splataj± siê w cudowny sposób; wydaje siê wrêcz, ¿e Mozart-czarodziej stosuje tu jakie¶ d¼wiêkowe sztuczki - brzmienie jest nies³ychanie pe³ne. W tej bogatej fakturze natykamy siê co chwilê na nowe pomys³y melodyczne - inwencja Wolfganga jest nieograniczona, co chwilê niespodzianka - w dur, w mol; wybrzmiewaj± dwa kontrastuj±ce (pierwszy taneczno-skoczny, drugi dramatyczny - pojawia siê w naszych umys³ach wspomnienie introdukcji z I czê¶ci!), choæ w jaki¶ sposób splataj±ce siê epizody. Mozart z rozmachem i brawur± tworzy potê¿n± i zadziwiaj±co spójn± d¼wiêkow± budowlê. Która nosi piêtno ekspresyjnego wstêpu...

http://www.youtube.com/watch?v=enm4G2Fbc4k
http://www.youtube.com/watch?v=7uIkKf_Ippo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BWrEYjKI0kE&feature=related
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #673 : Pa¼dziernik 25, 2011, 19:58:16 »

Jeszcze potêga z takiego cudu? O niebiañski Mozarcie!:))

To Adagio na wstêpie wnosi wrêcz powiew - niemal impresjonizmu... niesamowita jest ta synteza s³odyczy i melancholii, u¶miechu i zamy¶lenia... pe³na, jak nasze ¿ycie, jak ¿ycie cz³owieka wra¿liwie, w pe³ni odbieraj±cego i reaguj±cego na z³o¿ono¶æ ¶wiata, który potrafi byæ w jednej chwili i straszliwy i cudowny, nios±c nam co chwilê to rado¶æ, to cierpienie... bêdê s³uchaæ i nape³niaæ siê t± muzyk±...
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #674 : Pa¼dziernik 25, 2011, 23:25:55 »

A zatem: któr± z sonat wybieracie? Któr± z sonat na 2 fortepiany/4 rêce uznajemy za primus inter pares?

KV 448, KV 497, KV 521? 

Zapisane

Strony: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

mini-land twistedgamers black-for thepunisher countrylife