Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
50
51
[
52
]
53
54
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 704931 razy)
kozio³
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 1293
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #765 :
Grudzieñ 09, 2011, 01:11:00 »
Ale te wplecione w tekst przedostatniego i wczesniejszego postu elementy biblijno-wyznaniowe te¿ chyba trochê nie na miejscu..Albo wiêc rozprawia siê tu jeno o muzyce Mozarta "rzeczywistego" (przytaczaj±c jego dzie³a), albo o tym w co wierzy³, jak czêsto wierzy³..i czy dobrze wierzy³ - bez wplatania zbêdnej ornamentyki religijnej, bez wzglêdu na to jak± by ona nie by³a..
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #766 :
Grudzieñ 12, 2011, 23:09:37 »
Moim zdaniem, tematyka niniejszego w±tku dopuszcza zarówno analizê twórczo¶ci, jak i ¿ycia Mozarta - i wszelkich jego aspektów. Mo¿e uda nam siê nawet stworzyæ portert psychologiczny geniusza.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #767 :
Grudzieñ 13, 2011, 00:09:29 »
Oczywi¶cie - wszelkie aspekty ¿ycia i osobowo¶ci naszego wielkiego mistrza s± cenne i pomagaj± tak¿e w pe³ni zrozumieæ i odczuæ jego dzie³o. Co nie oznacza, ¿e powinni¶my wysnuwaæ z nich zbyt daleko id±ce teoretyczne dywagacje na temat tych aspektów jego zainteresowañ, które przy okazji trzeba by³o poruszyæ.
Co innego wszak rozmawiaæ choæby o kobietach Mozarta, a czym innym by³oby, gdybysmy przy okazji wdali siê tutaj w szersze filozoficzne rozwa¿ania o kobietach w ogóle
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #768 :
Grudzieñ 13, 2011, 00:25:42 »
Wracaj±c do
Betulii
- chyba najs³ynniejszym fragmentem tego oratorium jest uwertura (w burzliwym d-moll), ho³duj±ca jakby stylistyce
Sturm und Drang
.
Wg mnie - to utwór przepe³niony szczera pobo¿no¶ci± 16-letniego m³odzieñca. Mozart stworzy³ wiele piêknych arii - odsy³am do linków od Asi.
S± do¶æ zwiêz³e, urzekaj± prostot± i piêkn±, liryczn± lini± melodyczn±. Na szczególn± uwagê zas³uguj± religijne chóry, ciekawy jest choæby numer fina³owy (z Parte seconda) w formie dialogu Judyty z chórem (Aria con il Coro:
Lodi al gran Dio
). Chóry staj± siê w mozatowskiej partyturze szczerymi, urzekaj±cymi modlitwami. Niezwyk³a jest te¿ opowie¶æ Judyty - ujêta w rozbudowane, dramatyczne recitativo accompagnato. Mozart - jak wiecie - jest wielkim dramaturgiem. Libretto oratorium Metastazja nie daje mo¿liwo¶ci do ukazania akcji dramatycznej. No, prawie... Wszak je¶li we¼mie je do rêki geniusz...
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #769 :
Grudzieñ 13, 2011, 00:41:43 »
Wracamy wiêc do Betulii:) Tak, ta muzyka sama w sobie ma potê¿ny ³adunek dramatyczny. Mo¿e przypomnijmy burzliw± uwerturê raz jeszcze, ¿eby przywo³aæ klimat tego utworu:
http://www.youtube.com/watch?v=awxhXdeimz8
Jak najbardziej czuæ ju¿ w tym dziele rêkê geniusza.
(BTW, nied³ugo bêdê jak mi siê zdaje mia³a okazjê wspomnieæ kobiety Mozarta, przy okazji s³ów kilku o jego utworach...
) Tymczasem w biegu, bo krucho dzi¶ u mnie z czasem, zakoñczê prezentacjê arii z II aktu "Betulii wyzwolonej" (Parte seconda - i wspomniana przez Pata aria Lodi al gran Dio)
Aria 1: Se Dio veder tu vuoi (Ozjasz)
http://www.youtube.com/watch?v=7ND5GJz18zM
Aria 2: Quel nocchier che in gran procella (Amital)
http://www.youtube.com/watch?v=su8XFfQQzNQ
Aria 3: Prigionier che fa ritorno (Judyta)
http://www.youtube.com/watch?v=aQBQMXL4IgM
Aria 4: Te solo adoro (Achior)
http://www.youtube.com/watch?v=Y2Mpj0mDtgA
Aria 5: Con troppa rea viltà (Amital)
http://www.youtube.com/watch?v=yM9Hom2krX8
Aria 6: Quei moti che senti (Carmi)
http://www.youtube.com/watch?v=o1Moi0HdQg0
Aria con il Coro : Lodi al gran Dio (Judyta, chór)
http://www.youtube.com/watch?v=cdnCWX64DIU
Naprawdê jest czego pos³uchaæ. Wspania³y fina³, ale i pozosta³e arie godne zachwytu.
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #770 :
Grudzieñ 15, 2011, 13:07:00 »
Jutro o 19.00 na TVP Kultura David Frey bêdzie gra³ koncerty Mozarta. Bardzo jestem ciekawa jego interpretacji
jak i waszych wrazeñ
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #771 :
Grudzieñ 15, 2011, 20:42:04 »
Uda³o siê znale¼æ kilka chwil - zatem piszê wreszcie obiecan± relacjê z niezwyk³ego pi±tkowego wydarzenia... A by³o ono doprawdy niezwyk³e, niezapomniane...
W zesz³y pi±tek bowiem w auli Uniwersyteckiej Sir Christopher Hogwood poprowadzi³ poznañsk± orkiestrê podczas koncertu nosz±cego znamienn± nazwê "Mozart forever"
A zatem mo¿na siê ju¿, rzecz jasna, domy¶laæ repertuaru, jak i jako¶ci jego zaprezentowania:)
Trudno by³oby mozartowskim maniakom przegapiæ tak± okazjê. Tak wiêc w pi±tkowy wieczór znalaz³am siê – po raz pierwszy – w tym wspania³ym wnêtrzu, gdzie, nawiasem mówi±c, tego dnia oczekiwa³o mnie jak¿e oczekiwane spotkanie z obojgiem Mozartów
Aula, mieszcz±ca siê we wspania³ym neorenesansowym gmachu Collegium Minus, jest naprawdê prze¶liczna, i trudno powstrzymaæ siê od podziwiania fantastycznych polichromii zdobi±cych sklepienie, a akustyka okaza³a siê godna wspania³ych dekoracji. Muzyka zdawa³a siê sp³ywaæ do nas z góry, ze wspania³ych malowide³, sp³ywaæ z galerii, nadbiegaæ zewsz±d...
Jednak nie od razu zabrzmia³a nam muzyka - jako ¿e by³ to koncert charytatywny organizowany przez Kawalerów Maltañskich, trzeba by³o rzecz jasna wys³uchaæ przeró¿nych podziêkowañ, gratulacji i mów na cze¶æ:) Lecz w koñcu przyszed³ upragniony czas, gdy na scenê wesz³a orkiestra a wkrótce potem - pierwszy raz widziany na ¿ywo - sam legendarny maestro Hogwood.
Maestro tak¿e rozpocz±³ wystêp krótk± mow±, ¿ycz±c nam, aby¶my zapomnieli o codziennych naszych zmartwieniach i troskach nêkaj±cych dzi¶ Europê przy d¼wiêkach tej wielkiej muzyki. Potem przedstawi³ nam innowacje, jakie wprowadzi³ do orkiestry, chc±c nadaæ jej brzmienie bardziej przypominaj±ce zespo³y z czasów Mozarta. Zaprezentowano nam specjalnie w tym celu przystosowane rogi i tr±bki, a tak¿e oryginalne kot³y z XVIII wieku
Dowiedzieli¶my siê tak¿e, ¿e program koncertu bêdzie przypomina³ ten z 1783r. w Vienna Burgtheater, o którym pisa³ Mozart w swoim li¶cie do siostry, a w którym poszczególne czê¶ci symfonii (prezentowanej wówczas po raz pierwszy) by³y przeplatane przeró¿nymi wystêpami ¶piewaków, a w miêdzyczasie grano równie¿ koncert i fugê na cze¶æ cesarza. Oczywi¶cie tamten koncert z listu, który zosta³ przy okazji odczytany, móg³ trwaæ nawet i trzy godziny - nasz mia³ jedynie wzorowaæ siê na nim w kwestii uk³adu wykonania. Tak wiêc czeka³ nas niezwyk³y wieczór - mieli¶my po trosze przenie¶æ siê wyobra¼ni± w czasie i przestrzeni i znale¼æ w¶ród s³uchaczy koncertu organizowanego przez Wolfganga...
Zatem na pocz±tku us³yszeli¶my dwie czê¶ci symfonii Haffnerowskiej D-dur.
Allegro con spirito
i
Andante
. Symfonia ta, jak twierdzi Pat, dobrze nadaje siê do tego, aby ni± zaczynaæ koncert, nie za¶ koñczyæ
Nie nale¿y bowiem do najwiêkszych arcydzie³ tego gatunku pisanych przez Wolfiego. Jednym s³owem te dwie czê¶ci stanowi³y, jak najbardziej przyzwoit±, rozgrzewkê do tego, co czeka³o nas pó¼niej. Bowiem po owych dwóch czê¶ciach na scenie pojawi³a siê Natalia Pasiecznik i us³yszeli¶my pierwsz± z arii tego wieczoru – koncertowe
Ah! Lo previdi (Przewidzia³am to)
(KV 272).
Ta wspania³a pie¶ñ przypomina nieco ariê Elektry z Idomeneo - jest namiêtna, energetyczna. Bardzo rozbudowana - to w³a¶ciwie nie aria a ca³a scena z opery, mieszcz±ca w sobie dwa recytatywy (Accompagnato), Ariê i Cavatinê). I przepiêknie, z ekspresj±, wykonana przez artystkê. Mozart napisa³ j± dla swojej przyjació³ki, ¶piewaczki Josephy Duschek, która wtedy odwiedzi³a Salzburg, a któr± on z kolei odwiedza³ podczas swoich pobytów w Pradze. S³owa opery pisa³ Cigna-Santi, librecista "Mitrydatesa". To dramatyczny monolog córki króla Cepheusa, Andromedy, która ma byæ po¶wiêcona morskiemu potworowi, i otrzymuje wiadomo¶æ, ¿e jej ukochany bohater, Perseusz, nie ¿yje
(Ah, t'invola agl'occhi miei...)
. W fina³owej lirycznej arii b³aga ukochanego, ¿eby nie przekracza³ bez niej Lety, rzeki zapomnienia
(Deh, non varcar)
. Wizja wspólnego wkroczenia na pola Elizjum nape³nia j± spokojem.
Deh, non varcar quell'onda,
Anima del cor mio,
Deh, non varcar, no, quell'onda,
Di Lete all'altra sponda,
Ombra, compagna anch'io
Voglio venir, venir con te.
S³uchaj±c muzyki mo¿na siê domy¶laæ, ¿e pani Duschek równie wspaniale wypada³a w partiach ¿arliwych i emocjonalnych, jak i subtelnej liryce. Olga Pasiecznik radzi sobie równie¿ wspaniale:)
http://www.youtube.com/watch?v=yI7VYeBeSeg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4XCXOMKm9yA
A nastêpnie Olgê zast±pi³a jej siostra Natalia - czeka³ nas koncert Es-dur nr 14 (KV 449) - jeden ze wspanialszych koncertów fortepianowych Wolfiego. Tak¿e napisany dla kobiety - uczennicy Mozarta, Barbary Ployer. Wyj±tkowy - jeden z nielicznych z Allegrem w rytmie ¾. Po piêknym Adagio za¶ zupe³nie niesamowity fina³ - z wrêcz hipnotyzuj±cym motywem, który dominuje nad ca³o¶ci±, zdaj±c siê brzmieæ niemal bez koñca...
Natalia Pasiecznik jest ¶wietn± pianistk±. W moim odczuciu wykona³a ten koncert wspaniale, lekko, b³yskotliwie, wspaniale wspó³brzmi±c z orkiestr±. A temat z fina³u towarzyszy³ nam jeszcze d³ugo...
http://www.youtube.com/watch?v=gkEoQLfd8dc
(Nie opowiadali¶my sobie jeszcze o tym koncercie - niedopatrzenie, które nale¿y niezw³ocznie nadrobiæ
Z pewno¶ci± Pat bêdzie mia³ jeszcze o nim wiele do powiedzenia!).
Tyle w pierwszej czê¶ci. Mieli¶my nawet nadziejê, ¿e nie bêdzie przerwy, tak bardzo nie chcia³o siê koñca tego wspania³ego prze¿ycia... Jednak by³a przerwa, choæ niezbyt d³uga, a czê¶æ druga rozpoczê³a siê kolejn± czê¶ci± Symfonii - przepiêknie zagranym Menuetem. Orkiestra wyra¼nie wznosi³a siê na coraz wiêksze wy¿yny. Emocje ros³y i za chwilê mia³y siêgn±æ szczytów. Oto ubrana w czerwieñ ¶piewaczka wychodzi na scenê i rozlegaj± siê d¼wiêki KV 505 -
Ch'io mi scordi di te...
http://www.youtube.com/watch?v=YZYsw0_fjuk
http://www.youtube.com/watch?v=ClfSkD81k2U&feature=related
Ch'io mi scordi di te? --> Mam zapomnieæ o tobie?
Che a lui mi doni puoi consigliarmi? -->Radzisz mi, bym siê odda³a innemu,
E puoi voler che in vita...Ah no.--> I chcesz bym nadal ¿y³a... Ach nie.
Sarebbe il viver mio di morte assai peggior.--> By³oby ¿ycie moje od ¶mierci gorsze.
Venga la morte, intrepida l'attendo.--> Niech ¶mieræ przybêdzie, z odwag± jej czekam.
Ma, ch'io possa struggermi ad altra face,--> Ale bym mia³a wzdychaæ do innego,
ad altr'oggetto donar gl'affetti miei,--> innemu moje darowaæ uczucia,
come tentarlo? Ah! di dolor morrei.--> jak¿e mia³abym próbowaæ? Ach, z bólu bym umar³a.
Non temer, amato bene,--> Nie obawiaj siê, kochany mój,
per te sempre il cor sarà. --> dla ciebie, na zawsze serce moje bije.
Più non reggo a tante pene,--> Nie zdzier¿ê wiêcej takiego cierpienia,
l'alma mia mancando va.--> dusza moja z ¿alu odchodzi.
Tu sospiri? o duol funesto!--> Ty wzdychasz? O ¿alu fatalny!
Pensa almen che istante è questo!--> Pomy¶l chocia¿, jaka¿ to chwila!
Non mi posso, oh Dio! spiegar.--> Nie zdo³am, o Bo¿e! wyraziæ.
Stelle barbare, stelle spietate!--> Gwiazdy okrutne, gwiazdy bezlitosne!
Perchè mai tanto rigor? --> Dlaczego takim drêczycie mnie smutkiem?
Alme belle, che vedete le mie pene in tal momento,--> Piêkne dusze, ¶wiadkowie mojego cierpienia w tej chwili,
dite voi, s'egual tormento può soffrir on fido cor?--> powiedzcie mi, czy wierne serce mo¿e znie¶æ taka udrêkê?
Aria pisana "fur Mselle Storace und mich..." Dla niego i Anny...
"Non temer amato bene"...
Jak bardzo s³ychaæ to wszystko w tej muzyce... Jak perliste, pieszczotliwe d¼wiêki fortepianu zdaj± siê oplataæ, tuliæ, pn±cy siê w górê niczym wspania³y kwiat strumieñ czystego sopranu... Po tej zachwycaj±cej pie¶ni, tak pe³nej uczucia, piêkna, i w tak wzruszaj±cym wykonaniu, czas by³ ju¿ tylko na fina³. Jednak wys³uchali¶my jeszcze jednej arii -
Nehmt meinem Dank
(KV 383) - jak to okre¶la Pat,
Bastien i Bastienne
dojrzalszego Mozarta
Znów pisana dla kobiety, jego pierwszej mi³o¶ci, Alojzy Weber.
A potem by³ ju¿ fina³ - fina³ Symfonii, Rondo, najlepsza jej czê¶æ, i wykonana z blaskiem, duchem i energi±, z odg³osami kot³ów (które s± tam bardzo wa¿ne), tak jak siê go powinno wykonywaæ. Jak wtedy, 23 marca 1783:) Brzmia³o to niemal dok³adnie tak:
http://www.youtube.com/watch?v=3HV-B5tHM4o
Mozart by³ z nami, ¿ywy i namacalny, forever...
To by³ naprawdê wspania³y koncert. Mia³ on zreszt± dla mnie szczególny urok;) Jak mo¿ecie siê domy¶laæ, wiêkszo¶æ m±dro¶ci, które tu zapisujê, mia³am okazjê s³yszeæ bezpo¶rednio od towarzysz±cego mi eksperta
(który z pewno¶ci± uzupe³ni to, czego nie zapamiêta³am
) Rado¶æ s³uchania z mo¿liwo¶ci± dzielenia siê ni± z przyjacielem, a w dodatku odbiór muzyki z mo¿liwo¶ci± wys³uchania na bie¿±co komentarzy do niej, snucia na ¿ywo muzycznych opowie¶ci, jest zaprawdê rado¶ci± co najmniej podwojon±, a tak¿e zwielokrotnion± jako¶ci± odbioru:))
Sir Christopher pozostanie przez jaki¶ czas w Poznaniu jako g³ówny go¶cinny dyrygent Filharmonii Poznañskiej. Pewnie wiêc jeszcze nie raz bêdziemy mieli okazjê s³uchaæ jego dokonañ.
Co uczyni z poznañsk± orkiestr±? Jest pewne, ¿e ju¿ w tej chwili, na samym pocz±tku jego pracy, ta orkiestra ponoæ brzmi jak nigdy dot±d:)
Udali¶my siê po autograf do Mistrza, który okaza³ siê wyj±tkowo urokliwym i bezpo¶rednim cz³owiekiem. I najwyra¼niej potrafi³ szybko rozpoznaæ i doceniæ zapalonego, ale i znaj±cego siê na rzeczy Mozartmaniaka - wydaje siê, ¿e Pat zyska³ nowego znajomego
Wstawiam to sprawozdanie tutaj, bo przecie¿ wszystko to dotyczy Mozarta:)
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #772 :
Grudzieñ 15, 2011, 22:56:43 »
Och
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #773 :
Grudzieñ 15, 2011, 23:25:38 »
To by³ przepiekny, faktycznie niezapomniany wieczór... I d³ugo oczekiwany.
Dziêkujê Ci, Asiu, ¿e by³a¶ tam ze mn±. Przyznasz, ¿e niezwyk³y klimat ostatniego pi±tku spotegowa³ nasz± recepcjê Mozartowej sztuki.
Do tego ta masa prezentów, jaka na mnie sp³ynê³a.
Wielkie dziêki wszystkim, którzy w czasie ostatniego Festiwalu w Dusznikach uczestniczyli w zbieraniu autografów z dedykacj± dla Pata... un grand merci! Asia mo¿e teraz potwierdziæ, ¿e ów tajemniczy X, zwany Patem wzglêdnie Amade - beneficjent dusznickiej wyprawy, choæ na Festiwalu nieobecny - istnieje nie tylko w wirtualu, ale i w realu.
Hope - Asia nie bêdzie mi wypominaæ tych szeptów do ucha w po³owie
Chio mi scordi
czy w trakcie ogniw Koncertu KV 449.
Ogólnie - interpetacje by³y na wysokim poziomie, poznañscy filharmonicy wzbogaceni o kot³y, rogi i tr±bki z XVIII wieku
have never played better
(przynajmniej ja nie s³ysza³em), o czym dowiedzia³ siê od nas i Sir Chris Hogwood.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #774 :
Grudzieñ 16, 2011, 00:06:46 »
Rzeczywi¶cie nie pisali¶my tu o Koncercie Es-dur KV 449 z 1784 r., który rozpoczyna drug± seriê koncertów wiedeñskich Mozarta (pierwsza - to triada koncertów KV 413-415, "przyjemnych dla ucha", zadowalaj±cych i konsera, i laika - jak pisa³ ich twórca). Na otwarcie tej serii da³ nam Mozart prawdziwe arcydzie³o - utwór niezwyk³y, nietypowy, bardzo oryginalny. I bardzo kameralny (smyczki, oboje, rogi ad libitum).
Rozpoczyna go - jak wspomnia³a Asia - Allegro vivace w 3/4, co jest w koncertach Mozarta rzadko¶ci± (w tym samym metrum napisa³ on jedynie I czê¶æ Koncertu KV 413 i wielkiego c-moll KV 491). Od poczatku Mozart zaskakuje - nagle w ekspozycji orkiestry pojawia siê mroczny epizod-temat w c-moll! Czê¶æ ¶rodkowa jest pe³na chromatyki, bardzo ekspresyjna - i jakby profetyczna, zapatrzona w przysz³o¶æ. Ka¿de jej wykonanie ods³ania co¶ nowego - w wykonaniu O. Pasiecznik to
Andantino
przemieni³o siê w prawdziwie romantyczne, emocjonalne Adagio... Genialny jest fina³ - wyprowadzony z jednego tylko tematu; kontrapunktyczne mistrzostwo!
Dzie³o bardzo komplementowane przez wszystkich mozartologów - od Einsteina do Girdlestone'a...
http://www.youtube.com/watch?v=CFeDqzQxZ6A
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #775 :
Grudzieñ 16, 2011, 00:39:37 »
Cytat: Mozart Grudzieñ 15, 2011, 23:25:38
To by³ przepiekny, faktycznie niezapomniany wieczór... I d³ugo oczekiwany.
Dziêkujê Ci, Asiu, ¿e by³a¶ tam ze mn±. Przyznasz, ¿e niezwyk³y klimat ostatniego pi±tku spotegowa³ nasz± recepcjê Mozartowej sztuki.
Do tego ta masa prezentów, jaka na mnie sp³ynê³a.
Wielkie dziêki wszystkim, którzy w czasie ostatniego Festiwalu w Dusznikach uczestniczyli w zbieraniu autografów z dedykacj± dla Pata... un grand merci! Asia mo¿e teraz potwierdziæ, ¿e ów tajemniczy X, zwany Patem wzglêdnie Amade - beneficjent dusznickiej wyprawy, choæ na Festiwalu nieobecny - istnieje nie tylko w wirtualu, ale i w realu.
Hope - Asia nie bêdzie mi wypominaæ tych szeptów do ucha w po³owie
Chio mi scordi
czy w trakcie ogniw Koncertu KV 449.
Ogólnie - interpetacje by³y na wysokim poziomie, poznañscy filharmonicy wzbogaceni o kot³y, rogi i tr±bki z XVIII wieku
have never played better
(przynajmniej ja nie s³ysza³em), o czym dowiedzia³ siê od nas i Sir Chris Hogwood.
My¶lê, ¿e nikt nie mia³ nigdy w±tpliwo¶ci do do Twojego realnego istnienia, Patryku Amade:)) Mam te¿ cich± nadziejê, ¿e przynajmniej czê¶æ autografów na przysz³orocznym festiwalu zbierzesz sam
Asia z niewys³owion± przyjemno¶ci± s³ucha³a s±czonej do ucha m±dro¶ci (która najwyra¼niej by³a przekazywana w sposób bezbolesny dla otoczenia, bowiem nikt z s±siadów nie piorunowa³ nas wzrokiem, ani nie wydawa³ znacz±cych pochrz±kiwañ
). By³ to wrêcz jeden z kluczowych elementów stanowi±cych o uroku i niezwyk³o¶ci tego koncertu:) To be continued...
Zapisane
jaccol55
Aktywny u¿ytkownik
Offline
Wiadomo¶ci: 142
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #776 :
Grudzieñ 16, 2011, 10:35:11 »
Po tak entuzjastycznych wypowiedziach, wybiorê siê kiedy to bêdzie tylko mo¿liwe na koncert prowadzony przez Sir Hogwooda.
W sumie szkoda, ¿e przegapi³em zesz³otygodniowy koncert, bo w magicznej Auli, znowu by³o magicznie...
Zapisane
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3110
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #777 :
Grudzieñ 16, 2011, 13:49:05 »
A wiêc, mamy niezbity dowód,
Mozart istnieje
Im wiêcej takich "realnych" koncertów, festiwali, tym mocniejsze i bardziej z¿yte nasze grono.
Umknê³a nam w tym roku msza w intencji Wolfganga (w nocy z 4 na 5 grudnia) odprawiona w ko¶ciele ojców franciszkanów w Poznaniu, ale mo¿e którego¶ piêknego grudnia siê uda
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #778 :
Grudzieñ 16, 2011, 23:55:36 »
Cytat: xbw Grudzieñ 16, 2011, 13:49:05
Umknê³a nam w tym roku msza w intencji Wolfganga (w nocy z 4 na 5 grudnia) odprawiona w ko¶ciele ojców franciszkanów w Poznaniu, ale mo¿e którego¶ piêknego grudnia siê uda
Bardzo chcia³am byæ - ale nie by³abym w stanie odbyæ dwóch takich podró¿y w ci±gu tygodnia... Jednak bêdzie jeszcze przed nami, jak wierzê, trochê tych grudni...
Cytat: Mozart Grudzieñ 16, 2011, 00:06:46
Rzeczywi¶cie nie pisali¶my tu o Koncercie Es-dur KV 449 z 1784 r., który rozpoczyna drug± seriê koncertów wiedeñskich Mozarta (pierwsza - to triada koncertów KV 413-415, "przyjemnych dla ucha", zadowalaj±cych i konsera, i laika - jak pisa³ ich twórca). Na otwarcie tej serii da³ nam Mozart prawdziwe arcydzie³o - utwór niezwyk³y, nietypowy, bardzo oryginalny. I bardzo kameralny (smyczki, oboje, rogi ad libitum).
Rozpoczyna go - jak wspomnia³a Asia - Allegro vivace w 3/4, co jest w koncertach Mozarta rzadko¶ci± (w tym samym metrum napisa³ on jedynie I czê¶æ Koncertu KV 413 i wielkiego c-moll KV 491). Od poczatku Mozart zaskakuje - nagle w ekspozycji orkiestry pojawia siê mroczny epizod-temat w c-moll! Czê¶æ ¶rodkowa jest pe³na chromatyki, bardzo ekspresyjna - i jakby profetyczna, zapatrzona w przysz³o¶æ. Ka¿de jej wykonanie ods³ania co¶ nowego - w wykonaniu O. Pasiecznik to
Andantino
przemieni³o siê w prawdziwie romantyczne, emocjonalne Adagio... Genialny jest fina³ - wyprowadzony z jednego tylko tematu; kontrapunktyczne mistrzostwo!
Dzie³o bardzo komplementowane przez wszystkich mozartologów - od Einsteina do Girdlestone'a...
http://www.youtube.com/watch?v=CFeDqzQxZ6A
Jest naprawdê niezwyk³y. Jakie przepiêkne jest to Andantino! Oczywi¶cie, tak siê nazywa, to ja mam tendencjê do nazywania Adagiami wszystkich tych nostalgicznych mozartowskich pere³ek osadzonych w b³yskotliwej koncertowej oprawie
Ale tak jak piszesz, czujê, ¿e ma w sobie ogromny potencja³, by staæ siê romantycznym Adagiem
A je¶li jeszcze dodamy do tego odpowiednio nastrojowe t³o, wspania³e widoki natury, tym bardziej mo¿na poczuæ, ¿e to absolutne cudo. Równie, a mo¿e nawet bardziej natchnione, ni¿ s³ynne Andante z Elwiry Madigan:)
http://www.youtube.com/watch?v=udjeLrAnT00
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #779 :
Grudzieñ 18, 2011, 23:57:55 »
Tak, Asiu... Drugie ogniwo niemal ka¿dego koncertu fortepianowego Mozarta jest arcydzie³em, poruszaj±cym do g³êbi. To swoista metafizacja muzyki - tego pojêcia u¿y³em juz przy okazji koncertów skrzypcowych. Bartus - jak¿e s³usznie - stwierdzi³ niegdy¶, ¿e owe Adagia/Andante s± metafizycznie niedookre¶lone. Kontemplujmy je...
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
...
50
51
[
52
]
53
54
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
thepunisher
black-for
kalinowatyper
neder-live
mini-land