Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 704540 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #885 :
Luty 14, 2012, 23:59:06 »
MOZART IN LOVE.
Zakochana Hrabina.
Dove sono
(z
Figara
):
http://www.youtube.com/watch?v=BTWBieDvZb8
Zakochany Tamino.
Dies Bildnis ist bezaubernd schön
(z
Zauberflöte
):
http://www.youtube.com/watch?v=uVb12RXmM0M
Zakochany Papageno ze swoj± Papagen± (z
Zauberflöte
).
http://www.youtube.com/watch?v=OL7YF0Djruk
---
A ju¿ jutro w TVP - 2-aktówka
Il re pastore
. Je¶li
La finta giardiniera
jest oper± semiseria lub dramatem
giocoso
, to
Króla Pasterza
nale¿y precyzyjnie okre¶liæ nawet nie jako operê seria, lecz jako serenatê, a nawet dramatyczn± kantatê sceniczn±. Utwór jest stricte okoliczno¶ciowy - wystawiono go w Salzburgu z okazji przejazdy syna cesarzowej Marii Teresy - Maksymiliana Franciszka.
Dzie³o powsta³o w 1775 r., premiera odby³a siê ledwie 4 miesi±ce po premierze
Rzekomej ogrodniczki
w Salzburgu. Mozart stworzy³ muzykê do libretta
G. Varesco
(który opar³ siê na dramacie metastazjañskim) - uwaga, z tym nazwiskiem niebawem siê zetkniemy!
BTW, Kasia - is it really your "translation"? Brillamment! Ich bin beeindruckt davon.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #886 :
Luty 15, 2012, 03:24:56 »
My¶lê, ¿e dobrze podsumuje nam dzisiejszy nastrój zakochany Ferrando
w arii
Un aura amorosa
)
http://www.youtube.com/watch?v=QXEjZqYhgQQ&feature=related
Mi³osna aura
Naszego skarbu
S³odki pokarm
Daje sercu.
Sercu, które karmione
Nadziej±, mi³o¶ci±,
Nie potrzebuje
lepszej przynêty.
O tak, piêknie, Kasiu! Ha, nie ma lekko, bêdê siê musia³a bardzo staraæ, ¿eby Ci dorównaæ
Dobrej nocy, niech Wam do snu ¶piewaj± w sercach najpo¿ywniejsze arie:)))
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #887 :
Luty 15, 2012, 15:19:47 »
Ale Wy jeste¶cie kochani
It is doggerel, written in 5 minutes. Wczoraj tworzy³am na kolanie jeszcze inne
Knittelverse
i z rozpêdu wziê³am na warsztat tak¿e ariê Zerliny. Mozart za¿±da³by natychmiast gruntownych poprawek
Asiu
, jedna moja entuzjastyczna recenzja na temat Twoich kongenialnych przek³adów to stanowczo za ma³o... a Ty Patryku powiniene¶ napisaæ ksi±¿kê o Wolfim; by³aby bestsellerem
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #888 :
Luty 15, 2012, 22:28:43 »
Cytat: fille007 Luty 15, 2012, 15:19:47
Mozart za¿±da³by natychmiast gruntownych poprawek
Prawd± jest, ¿e Mozart, ju¿ jako dojrza³y i w pe³ni ¶wiadomy twórca, z niebywa³± uwag± analizowa³ ka¿dy tekst, bêd±cy potencjalnym librettem opery. W
Idomeneo
bada³ ponoæ uk³ad samog³osek w poszczególnych ariach i ensamblach! Abbate Varesco (z którym spotykamy siê i dzi¶ przy okazji
Il re pastore
) nie mia³ z Mozartem ³atwo, oj nie mia³!
Ogl±dajcy
Króla Pasterza
zwrócili zapewne uwagê na ¶wietn± i ¶mia³± uwerturê (to by³a prawdziwa uwertura, nie sinfonia!), ariê
Aer tranquillo
, której temat s³yszymy w I czê¶ci Koncertu skrzypcowego G-dur KV 216 czy pierwsz± monumentaln± ariê Aleksandra, któr± wykonuje siê nieraz (choæby w wykonaniu salzburskim z 2006) z kadencj± na kot³ach. Mozart komponuje na du¿± orkiestrê - mamy poszerzon± sekcjê dêtych (4 waltornie, 2 tr±bki), co s³ychaæ we wspomnianej arii w³adcy Macedonii (a swego czasu i pó³ ¶wiata
).
Tego nie mo¿na przegapiæ: aria Aminty
L' amerò, sarò costante
z aktu II, z cudownie koncertuj±cymi skrzypcami.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #889 :
Luty 15, 2012, 22:31:27 »
Cytat: Aleksias Luty 15, 2012, 03:24:56
My¶lê, ¿e dobrze podsumuje nam dzisiejszy nastrój zakochany Ferrando
w arii
Un aura amorosa
)
Mozart by³ wiecznie zakochany. T³umaczcie dalej, proszê.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #890 :
Luty 16, 2012, 02:18:17 »
Niestety nie mog³am ogl±daæ Króla Pasterza:( Dzi¶ odbiera³am klucze do nowego mieszkania, i musia³am te¿ przy okazji wykonaæ szczegó³owe "cinque, dieci, venti, trenti..."
) Muszê sobie to jako¶ wynagrodziæ, eksploruj±c zasoby YT - póki co choæby pobie¿nie, kieruj±c siê wskazówkami naszego nieocenionego arbitra w wyborze najpiêkniejszych melodii.
No i mo¿e, tradycyjnie, przedstawiê libretto:)
Rzecz teoretycznie dzieje siê za czasów Aleksandra, jednak nie nale¿y tutaj dopatrywaæ siê jakichkolwiek powi±zañ z faktami historycznymi, bowiem jest to raczej historia mi³osna i Aleksandros Megas pe³ni tu rolê do¶æ ma³o heroiczn±
Wystêpuj±: pasterz Aminta i jego ukochana, Eliza, Agenor i jego wybranka Tamiri - córka tyrana Sydonu, oraz, rzecz jasna, Aleksander:)
Zatem najpierw uwertura
(i Sir Neville M.
)
http://www.youtube.com/watch?v=W8BDMN-_EBI
Akt 1
£±ka. W oddali widaæ miasto Sydon.
Eliza jest ze swoim ukochanym, pasterzem Amint±. Zapewnia go, ¿e wojna miêdzy Królem Aleksandrem Wielkim i Stratonem, tyranem Sydonu, nie wp³ynie na ich mi³o¶æ. Po detronizacji Stratona Aleksander szuka prawowitego dziedica Sydonu i stwierdza, ¿e to Aminta jest tym dziedzicem. Przybywa do niego w przebraniu i proponuje mu, ¿e zaprowadzi go do Alesandra. Aminta chce jednak pozostaæ pasterzem. Tymczasem Agenor spotyka swoj± ukochan± Tamiri, córkê Stratona. Tamiri cieszy siê, ¿e Agenor nadal j± kocha.
Eliza otrzymuje od ojca pozwolenie na ma³¿eñstwo z Amint±. Agenor mówi Amincie ¿e jest on prawowitym nastêpc± tronu i ¿e jego ojciec zosta³ go w dzieciñstwie pozbawiony przez Stratona. Aminta zgadza siê zg³osiæ swe prawa do tronu, lecz obiecuje wróciæ potem do ukochanej Elizy. Jednak Aleksander twierdzi, ¿e kiedy Aminta zostanie obwo³any królem, jego królewskie obowi±zki bêd± mia³y pierwszeñstwo wobec mi³o¶ci. Uwa¿a, ¿e Aminta powinien po¶³ubiæ Tamiri, aby mog³a ona wst±piæ na tron po swoim ojcu. Aminta nie wyra¿a na to zgody.
Oto kilka arii z tego aktu:
Alla selva al prato- Eliza (zabawne kostiumy i dekoracje)
http://www.youtube.com/watch?v=JA9vLW_vh58
Aer tranquillo - Aminta (uwaga na melodiê:))
http://www.youtube.com/watch?v=31endWVIG3U&feature=related
Si spande - Aleksander
http://www.youtube.com/watch?v=GJE1EqkiLxQ
Vanne a regnar, ben mio - Eliza
http://www.youtube.com/watch?v=hQW8LqNV1Ok&feature=related
Akt 2
Obóz macedoñski.
Agenor nie pozwala Alizie widzieæ siê z Amint±. Odwodzi tak¿e pasterza od zamiaru szukania ukochanej. Aleksander ka¿e mu ubraæ siê w królewskie szaty, aby mog³ zaprezentowaæ siê poddanym. Decyduje tak¿e, ¿e to Tamiri ma po¶lubiæ Amintê. Aminta jest zrozpaczony. Agenor, tak¿e niezmiernie przybity t± nieoczekiwan± wie¶ci±, przynosi j± Elizie. Tamiri nie chce po¶lubiæ Aminty, mimo ¿e ma on zostaæ królem. Agenor tak¿e cierpi z powodu tego planowanego maria¿u. Tamiri wyznaje Aleksandrowi, ¿e j± i Agenora ³±czy mi³o¶æ. Obie kobiety prosz± Aleksandra o ³askê. Eliza b³aga go, aby zwróci³ jej ukochanego, który tak¿e deklaruje sw± mi³o¶æ do niej (i tu w³a¶nie mo¿emy us³yszeæ tê wspania³± ariê "L'amerò, sarò costante", któr± rekomenduje nam nasz ekspert:)).
Aleksander, u¶wiadamiaj±c sobie nieszczê¶cie jakie mia³by wyrz±dziæ, ostatecznie nakazuje, aby Aminta o¿eni³ siê z Eliz±, a Tamiri po¶lubi³a Agenora. Nastêpnie Aminta zostaje koronowany na króla Sydonu.
A oto cudowna aria Aminty w wykonaniu Leontyny Price i Perlmana:
http://www.youtube.com/watch?v=ZsXUtXlQdn0
i Elisabeth Schwarzkopff:
http://www.youtube.com/watch?v=CC-0Fv04yWU&feature=related
Ach...
))
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #891 :
Luty 16, 2012, 16:37:04 »
A zatem mamy i to metastazjañskie libretto w komplecie (grazie!).
Aria-rondo (II akt
Il re...
), pe³na, jak siê nieraz mawia, szlachetnej inwencji, jest - moim zdaniem - godna ka¿dego z wiedeñskich genialnych romanside³ Mozarta.
W tej scenicznej serenadzie zwraca uwagê wyszlifowanie partii orkiestrowej. No, jest to w koñcu czas, kiedy powstaj±
owe salzburskie cuda
- ostatnie 3 koncerty skrzypcowe (KV 216, 218, 219). Ca³o¶æ brzmi bardzo symfonicznie.
BTW, Asia zaprezentowa³a nagranie L. Price! Ta ¶piewaczka by³a niezwyk³ym zjawiskiem, fenomenem. Gwiazda MET, the best AIDA ever (wg Piotra Kamiñskiego). Chyba warto pos³uchaæ jej na innym w±tku w repertuarze np. Verdiego.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #892 :
Luty 17, 2012, 23:52:05 »
S³ynne Wariacje Fischerowskie, utwór salonowo-wirtozowski. Wydane do¶æ pó¼no, w Pary¿u - tam te¿ Mozart je grywa³ i wzbudza³ podziw artystokracji. 12 wariacji C-dur KV 179 na temat Menueta Johanna Christiana Fischera (muzyk ten zwi±zany by³ z Warszaw±, gdzie wystêpowa³).
W dope³nieniu w±tku z innego w±tku.
http://www.youtube.com/watch?v=M-nq-xXKF2w
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #893 :
Luty 19, 2012, 21:29:30 »
A teraz
Salieri
jako muzyczna inspiracja dla Mozarta.
6 wariacji G-dur KV 180 bazuje na ariosie z opery "La fiera di Venzia" Antonia Salieriego. Mozart nie wykorzystuje jednak tematu partii sopranu, bierze na warsztat melodiê I skrzypiec. Najprawdopodobniej grywa³ je w Pary¿u (jak wiecie Wolfgang gustów pary¿an, jak te¿ i miasta, wprost nienawidzi³). Mo¿na zreszt±, moim zdaniem, mówiæ o swoistej paryskiej TRIADZIE wariacji, która obejmowa³aby wspomniane wariacje Fischerowskie
KV 179
, wariacje nt. Salieriego
KV 180
oraz wariacje
KV 354
. Zosta³y one opublikowane w 1779 r. przez niejak± Mad. Heina w Pary¿u w opracowaniu na skrzypce i fortepian (pó¼niej jeszcze choæby w Amsterdamie) i cieszy³y siê uznaniem, jako arystokratyczna, popisowa muzyka salonów.
Analiza wariacji wskazuje na to, ¿e wariacje nt. Salieriego s± najwcze¶niejsze z trzech wspomnianych cykli.
http://www.youtube.com/watch?v=CDpiFtyfUM0
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #894 :
Luty 21, 2012, 01:45:16 »
I kolejny, popisowy utwór Wolfiego. Wariacje Es-dur KV 354 na temat romansu
Je suis Lindor
z "Cyrulika sewilskiego" Antonie-Laurent Baudron’a. W¶ród tych 12 przekszta³ceñ s³awnej francuskiej melodii pere³k± jest wariacja molowa (IX).
http://www.youtube.com/watch?v=EiwodzHuoBk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=HAizmre77gg
---
Red. Pêciñska przytoczy³a w Dwójce wyniki plebiscytu na ulubiony utwór s³uchaczy radia zachodnioniemieckiego (Finale der WDR 3 Lieblingsstücke). Na I miejscu – jedna z najwiekszych symfonii, IX Symfonia e-moll Dvoraka. Na trzecim za¶ –
Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Mozarta.
To utwór jedyny w swym rodzaju, nie maj±cy swego odpowiednika, arcydzie³o literatury koncertowej. Zamys³ twórcy wyprzedza XVIII wiek, dzie³o jest ponadczasowe. Wolfgang zamierza³ napisaæ koncert na klarnet ju¿ w 1789 r. Ostatecznie jednak powsta³ on jesieni± 1791 r., a dedykowano go "Stadlerowi Starszemu" (
dem Clarinettisten Stadler dem älteren
), który by³ przyjacielem kompozytora (i któremu biedny Wolfgang o dobrym, szlachetnym sercu niejednokrotnie po¿ycza³ spore ilo¶ci pieniêdzy; czê¶æ z nich klarnecista nigdy nie odda³). Po raz pierwszy zabrzmia³ w Pradze.
Przeczytaæ mo¿na mnóstwo analiz tego koncertu, st±d szczegó³owy opis wydaje siê tu zbêdny. Dzie³o skomponowane zosta³o w ostatnich miesi±cach ¿ycia w cudownym zawieszeniu miêdzy rzeczywisto¶ci± a ¶mierci±. Jest metafizyczne – i to niemal¿e w mahlerowskim znaczeniu d¼wiêkowej metafizyki. Emocjonalne, namiêtne – choæ pozbawione ekstatycznego ¿aru – tematy, frazy i kantyleny to owoc finalnego artystycznego spe³nienia Mozarta jako twórcy wyzwolonego i samodzielnego. Nie zosta³oby przyjête przez wiedeñczyków owacyjnie, nie wzbudzi³oby zachwytu dzie³ okresu galant czy pierwszych wiedeñskich koncertów fortepianowych. To ³abêdzi ¶piew, d¼wiêkowa rozkosz; muzyka – takt po takcie – wyp³ywaj±ca, jak zwyk³o siê mawiaæ, prosto z serca, pisana w twórczym uniesieniu.
Dzie³o jest dramatyczne, choæ kameralne. Mo¿na je nazwaæ ekspresyjnym spotêgowaniem wcze¶niejszego Kwintetu klarnetowego (równie¿ w A-dur, KV 581) – prawdziwym mozartowskim ¿ywio³em , gatunkiem, w którym wyra¿a³ siê on najpe³niej, by³ w koñcu koncert instrumentalny. Tonacja zasadnicza pozwala Wolfgangowi na wiele niezwyk³ych tonalnych wêdrówek. Ws³uchajmy siê w 50-taktowe przetworzenie pierwszego Allegra. Czy¿ to nie d¼wiêkowe katharsis? Zw³aszcza w drugiej fazie, gdy wydaje siê, ¿e nie ma ju¿ wyj¶cia,
alea iacta est
– a powrót durowego tematu repryzy jest jakby wymuszony? Na temat niebiañskiego Adagia w D-dur pisali¶my ju¿ wielokrotnie – ludzki umys³ nie jest w stanie broniæ siê przed jego piêknem; ponoæ te frazy "regeneruj±" nasze synapsy.
Ws³uchajmy siê wreszcie w fina³owe Rondo o pogodnym temacie, w którym jednak nie brakuje dramatycznych ucieczek do moll (w tym do fis-moll, co przywodzi na my¶l Koncert fortepianowy A-dur KV 488 – tam jednak czê¶æ III rozwiewa³a ponure my¶li Adagia). ¯adnej popisowo¶ci solisty – nie ma przecie¿ nawet kadencji! Banalnie brzmi±ca prawda - najczystsze piêkno wyp³ywa z prostoty - nabiera szczególnego znaczenia; ten koncert jest arcydzie³em najwiêkszej prostoty! Jak¿e wielu romantykom nie udawa³o siê stworzyæ emocjonalnej, szczerej, a jednocze¶nie prostej wypowiedzi.
PROSTOTA jest byæ mo¿e najwiêkszym atutem geniuszu Mozarta.
25 minut medytacji.
http://www.youtube.com/watch?v=2TtTgvNMoPw
http://www.youtube.com/watch?v=BxgmorK61YQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_skCmkwnMgs&feature=related
A jakie miejsce w Waszym rankingu zajmuje ten koncert?
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #895 :
Luty 21, 2012, 02:57:15 »
Sorry, ale rankingi to domena sportowa trochê.
Dla mnie odkrycie klarnetu jako instrumentu solowego, podobnie jak altówki w Symfonii Koncertujacej.
Mozart jakby w tych dwóch wypadkach "dociera" do samej istoty tych instrumentów, ich brzmienia, trudno to
wyt³umaczyæ..ich "duszy".
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #896 :
Luty 21, 2012, 15:36:26 »
Cytat: Mozart Luty 21, 2012, 01:45:16
Ostatecznie jednak powsta³ on jesieni± 1791 r., a dedykowano go "Stadlerowi Starszemu" (
dem Clarinettisten Stadler dem älteren
), który by³ przyjacielem kompozytora (i któremu biedny Wolfgang o dobrym, szlachetnym sercu niejednokrotnie po¿ycza³ spore ilo¶ci pieniêdzy; czê¶æ z nich klarnecista nigdy nie odda³). Po raz pierwszy zabrzmia³ w Pradze.
To w³a¶nie Antonowi Stadlerowi Mozart nada³ ¿artobliw± ksywkê "Notschibikitschibi". Pseudonim ten mówi nam wiele o tym wybitnym klarneci¶cie - a dok³adniej to, ¿e mia³ on równie¿ talent do wpadania w finansowe tarapaty (
Not
- bieda; co prawda chyba czê¶ciej spotkamy siê ze zwrotem
Not leiden
- cierpieæ biedê, ale per analogiam do
Kohldampf/Hunger schieben
- cierpieæ g³ód mo¿na ³atwo zrozumieæ sens gry jêzykowej Wolfganga).
Generalnie rankingi obce s± mojej naturze - powiem tylko ¿e sama my¶l o
Adagiu
z KV 622 przenosi mnie w rejony, których nie umiem nazwaæ w ¿adnym jêzyku... a
pelle d'oca
jest nieod³±czn± towarzyszk± takich "podró¿y".
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #897 :
Luty 22, 2012, 01:20:37 »
Wspomnienie rankingu mia³o tylko zainspirowaæ minidyskusjê. Cieszy mnie opinia Agi i Kasi.
My¶lê, ¿e i reszcie, choæ siê nie wypowiada, to utwór bliski i chwilami w ¿yciu... "przydatny".
Fakt, Mozart potrafi³ zaczarowaæ brzmienie instrumentu... Altówka, klarnet, róg, flet. No i obój - którego d¼wiêk nie jest moim ulubionym, no chyba, ¿e ma siê do czynienia z tym oto utworem.
Kwartet obojowy F-dur KV 370. Skomponowany w okresie monachijskim (Mozart przebywa³ na dworze elektora Karla Theodora w Monachium na prze³omie 1780/81 r., w styczniu 1781 odby³a siê tam w ramach karnawa³u premiera
Idomenea
) dla miejscowego oboisty-wirtuoza Friedricha Ramma. Ramm wykonywa³ równie¿ m.in. partiê oboju w
Sinfonie concertante
KV 297b.
W trakcie komponowania
Idomenea
Mozart by³ w swoistym twórczym transie, nie dziwi wiêc, ¿e Kwartet z tego okresu to dzie³o mistrzowskie. Jest pe³en pogody w czê¶ciach skrajnych; fina³ to Rondo w stylu francuskim. Kulminacjê osi±ga jednak w czê¶ci II (w d-moll) o typowej budowie ABA, które tak naprawdê staje siê liryczn± improwizacj± z obojow± kadencj± pod koniec. Pierwsze eksponowanie swobodnie potraktowanego tematu daje mo¿liwo¶æ prze³amania i modulacji do dur; jego ponowne nadej¶cie jest jednak nieub³agane - tak te¿ koñczy siê to krótkie Adagio.
Kwartet jest wdziêcznym polem do popisu dla oboisty, który musi zagraæ liryczne frazy w legato (w Adagio) czy brawurowe staccato (Fina³).
http://www.youtube.com/watch?v=t8IULfAbOSA
http://www.youtube.com/watch?v=DqMzqxCSVQ8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MW46WGQaUi0&feature=related
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Bodek1
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 576
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #898 :
Luty 23, 2012, 18:27:12 »
Pisa³em wcze¶nej, ¿e dla mnie jako by³ego klarnecisty nie ma piêkniejszego koncertu...Szkoda, ¿e nie gra³em go na swojej maturze - ale kto wie mo¿e jeszcze odkurzê swój instrument...
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #899 :
Luty 23, 2012, 21:42:22 »
Bodku, to dziêki Tobie wiemy, jak zagraæ staccato na klarnecie
Nie s³uchali¶my chyba jeszcze koncertu na fagot i orkiestrê B-dur KV 191 skomponowanego w Salzburgu w czerwcu 1774 r.
Czê¶ci koncertu:
I Allegro
II Andante ma adagio
III Rondo: Tempo di menuetto
http://www.youtube.com/watch?v=PL4L91zX3mI
Czy s³yszycie na pocz±tku II czê¶ci (7 minuta, 7 sekunda) muzyczn± zapowied¼ arii hrabiny Almavivy
Porgi, amor
z II aktu
Wesela Figara
?
Porgi, amor, qualche ristoro
Al mio duolo, a' miei sospir.
O mi rendi il mio tesoro,
O mi lascia almen morir.
Mi³o¶ci, oka¿ mi zlitowanie,
Ulecz mój smutek, ukój cierpienie.
I albo oddaj mi me kochanie,
Lub pozwól wydaæ ostatnie tchnienie.
Kiri Te Kanawa
:
http://www.youtube.com/watch?v=qP6qcr4e8Ho
«
Ostatnia zmiana: Luty 23, 2012, 21:50:52 wys³ane przez fille007
»
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Strony:
1
...
58
59
[
60
]
61
62
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
countrylife
black-for
paktprzyjazni
twistedgamers
neder-live