Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705418 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #900 : Luty 25, 2012, 23:50:35 »

Pisa³em wcze¶nej, ¿e dla mnie jako by³ego klarnecisty nie ma piêkniejszego koncertu...

Ten koncert, jak ca³y Mozart... Jeden jedyny. ("Beethoven najwiêkszy, Mozart jedyny" rzek³ ten, co Giovanniego uzna³ za Pismo ¦wiête).

Koncert B-dur KV 191 jest bardzo galant. I bardzo fagotowy. M³ody Wolfgang potrafi wydobyæ z tego "leniwego" instrumentu (wydawa³oby siê - stricte orkiestrowego) mnóstwo ciekawych brzmieñ. ¦wietnie zna mo¿liwo¶ci techniczne ka¿dego instrumentu. Klarnet (Mozart komponowa³ w³a¶ciwie na klarnet basetowy) by³ przez niego uwielbiany. W orkiestrze stosuje go stosunkowo nieczêsto (przede wszystkim zamiennie z obojami) - jaki blask uzyskuje mozartowski utwór z parti± klarnetów (ws³uchajmy siê np. w intymny Koncert A-dur KV 488). Fletu za¶ ponoæ nie znosi³...

W tym dziele jest to niezauwa¿alne (przynajmniej wg mnie). Kwartet fletowy D-dur KV 285 (jeden z 4, które zgodnie z tradycj± skomponowane zosta³y dla arystokraty, flecisty-amatora Ferdinanda De Jeana - piszê, ¿e zgodnie z tradycj±, poniewa¿ w ¶wietle nowszych badañ niektóre mog³y powstaæ znacznie pó¼niej, nawet w 2. po³. lat 80. XVIII w.) jest ma³ym arcydzie³em. Zw³aszcza w czê¶ci II w h-moll (kantylena w formie jakby pie¶ni trubadurów wy¶piewywana przez flet na tle pizzicata smyczków), przywodz±cej na my¶l Adagio wspomnianego ju¿ wy¿ej Koncertu KV 488.

http://www.youtube.com/watch?v=VvpEsqT6s_Y
http://www.youtube.com/watch?v=jG5E345Xf6s&feature=related
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #901 : Luty 26, 2012, 20:13:51 »

Ten koncert, jak ca³y Mozart... Jeden jedyny. ("Beethoven najwiêkszy, Mozart jedyny" rzek³ ten, co Giovanniego uzna³ za Pismo ¦wiête).


Fletu za¶ ponoæ nie znosi³...


Esattamente! Il buon Rossini disse: Beethoven e stato il piu grande musicista, Mozart l'unico.

O tak, trudno uwierzyæ w awersjê Wolfganga do fletu s³uchaj±c te¿ 1. koncertu na flet G-dur KV 313 z tym niebiañsko rozmarzonym Adagio albo 2. D-dur KV 314, który jest bardziej "in the French style"
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #902 : Marzec 07, 2012, 16:43:42 »

Kasiu, wolisz brzmienie fletu czy oboju? Wiesz o co mi chodzi...  Welche-Wonne-Welche-Lust-Konzert (KV 314).

http://www.youtube.com/watch?v=0wJCgdAWAvc&feature=related


Mozart do swoich kwartetów fletowych podchodzi³ ironicznie. Oto oznaczenie tempa fina³u pastoralnego, bardzo francuskiego Kwartetu A-dur KV 298 (BTW, byæ mo¿e powsta³ on we Wiedniu, chyba w krêgu van Swietena, jako ¿art muzyczny).

Rondieaoux: Allegretto grazioso, ma non troppo presto, pero non troppo adagio. Così-così—non molto garbo ed espressione!

http://www.youtube.com/watch?v=eOFABc_sRaA

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #903 : Marzec 07, 2012, 18:15:42 »

Kasiu, wolisz brzmienie fletu czy oboju? Wiesz o co mi chodzi...  Welche-Wonne-Welche-Lust-Konzert (KV 314).

Ohne Aufschub will ich springen
und Dir gleich die Nachricht bringen 
Chichot :

tak ogólnie to wolê klarnet, ale w koncertach i kameralistyce Mozarta lubiê wszystkie dêciaki (i nie tylko  ) bez wyj±tku - zw³aszcza gdy ³±cz± one swe brzmienia tak jak np. w kwintecie Es-dur na fortepian, obój, klarnet, róg i fagot KV 452 z marca 1784r. Wolfgang napisa³ w li¶cie do ojca, ¿e ten kwintet to das beste, was ich noch in meinem Leben geschrieben habe  (najlepsze, co napisa³em w swoim ¿yciu). Trudno siê zgodziæ z tym stwierdzeniem, ale nie jest ³atwo siê z nim równie¿ nie zgodziæ 
Przenie¶my siê do wczesnobarokowego pa³acu Hellbrunn na po³udnie od Salzburga  :

I Largo - Allegro moderato

http://www.youtube.com/watch?v=WFakxh72z1I

II Larghetto

http://www.youtube.com/watch?v=Ma9JqEk0DTE

III Rondo (Allegro)

http://www.youtube.com/watch?v=n6PIqVMOyIQ

« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2012, 18:21:11 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #904 : Marzec 07, 2012, 19:13:34 »

W³a¶nie... Interpretacja kwintetu - znakomita. O tym KV 452 napisano ju¿ bardzo wiele - wszak musi byæ co¶ na rzeczy, Mozart uzna³ ten utwór za das beste. Zachwycaj± genialna zwiêz³o¶æ, modulacje, chromatyka, niezwyk³e wywa¿enie wszystkich instrumentów - ka¿dy z instrumentów dêtych jest równie istotny (nawet partia leniwego rogu wcale nie jest drugorzêdna). Jest to przyk³ad mistrzowskiej syntezy galanterie, a wiêc tego co w muzyce Mozarta piêkne, zmys³owe, jego inwencji i smaku, wyczucia formy (co zachwala³ Haydn) oraz emocjonalnej g³êbi, misternej pracy warsztatowej, kontrapunktu. Wreszcie - jest to prawdziwy cud brzmieniowy; ma siê wra¿enie, ¿e po³±czenie tych 4 instrumentów jest po prostu idealne.

Wed³ug mnie - w tym Kwintecie Mozart dotyka pewnej tajemnicy. Ws³uchajmy siê z uwag± z mistyczne Largo (introdukcjê), a potem w pe³ne spokoju Allegro moderato, muzykê ukojenia. Podobnie w drugim ogniwie (Larghetto), z niesamowit± czê¶ci± ¶rodkow±, na pó³ medytacyjn±, na pó³ dramatyczn±, miejscami wrêcz pe³n± grozy... Ile tu kontrastowych barw, odcieni, wydobywanych dziêki dêtemu kwartetowi i fortepianowi! Nieuniknione s± odwo³ania do Czarodziejskiego fletu, w którym Mozart dokonuje apoteozy instrumentów dêtych (zw³aszcza klarnetu). A zatem - wolno nam chyba s±dziæ, ¿e kwintet ten jest swoistym mozartowskim traktatem filozoficznym, tak jak Zauberflote. Jest afirmacj± humanistycznych idei o¶wieceniowych, afrimacj± braterstwa i samego Cz³owieka, z potêg± jego mo¿liwo¶ci i zdolno¶ci.

Porównywalny stopieñ filozoficznego zanurzenia? Czê¶ci drugie trzech wiedeñskich sonat na fortepian i skrzypce (KV 454, 481, 526; lata 1784-88 by³y w twórczo¶ci Mozarta niezwyk³e...).

Prezentacja prostego tematu przez fortepian i i "koloryzuj±cy" akompaniament fortepianu. Potem: p³aczliwa kantylena skrzypiec. Powrót tematu pierwszego i... Mistycyzm. ¦piew skrzypiec na tle delikatnych fortepianowych figuracji, które ka¿± mi my¶leæ o Schubercie. Wszak Schubert i Mozart - choæ nie romantyk - to dusze pokrewne. Kulminacja, po której temat I przedstawiony zostaje w postaci alternowania-dialogu skrzypiec i fortepianu. I jeszcze ów ¶piew schubertowski na koniec, jeszcze ma³e minore. ¦wiat zastyga.

Tak Ojstrach i Badura-Skoda graj± Adagio z Sonaty Es-dur KV 481.
http://www.youtube.com/watch?v=vb6DX5OpaQs&feature=related

To jest wiek XVIII, w modzie s± kastraci ¶piewaj±cy o ³askawych bogach, a ksiê¿niczki graj± na klawesynie menuety zajadaj±c siê Cappezoli di Venere...
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #905 : Marzec 11, 2012, 18:18:45 »

Wszak Schubert i Mozart - choæ nie romantyk - to dusze pokrewne.

Dzi¶ czas na gatunek, w którym obaj stworzyli arcydzie³a - pie¶ñ Sehnsucht nach dem Frühlinge (Têsknota za wiosn±) KV 596 ze stycznia 1791 r. S³owa napisa³ Christian Adolf Overbeck, który oprócz tego, ¿e para³ siê poezj±, piastowa³ urz±d burmistrza miasta, które nieod³±cznie kojarzy siê z Dietrichem Buxtehude, czyli Lubeki. Ten wiersz mo¿e nie jest literackim capo d'opera; z perspektywy ma³ego ch³opca opowiada o tym, ¿e mimo i¿ zimowe dni tak¿e maj± swój niezaprzeczalny urok, ¶wiat najpiêkniej wygl±da, gdy wiosna jest w pe³ni. Komponuj±c KV 596 Mozart musia³ byæ my¶lami jeszcze przy swoim 27. koncercie fortepianowym B-dur KV 595 - tym cudownym g³êbokim, skupionym, pozbawionym blichtru i pustej wirtuozerii pianistycznym testamencie, bo g³ówny temat z III czê¶ci (Allegro) odnajdziemy tak¿e w Têsknocie za wiosn±.

Pocz±tek I zwrotki:

Komm, lieber Mai und mache
die Bäume wieder grün.
Und lass mir an dem Bache
die kleinen Veilchen blüh'n.


(Przyb±d¼ i obsyp maju
zieleni± ga³±zeczki.
A nad brzegiem ruczaju
niech kwitn± znów fio³eczki). 

¦piewa jeden z naszych ulubieñców - Werner Güra:

http://www.youtube.com/watch?v=TO9kClYsDAQ



 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #906 : Marzec 14, 2012, 17:05:24 »

Prezentacja prostego tematu przez fortepian i i "koloryzuj±cy" akompaniament fortepianu.

Chodzi, rzecz jasna, o skrzypce...


"A nad brzegiem ruczaju/ niech kwitn± wci±¿ fio³eczki."  Fragment niepublikowanego jeszcze wiersza Kasi inspirowanego Overbeckiem przypomnia³ mi inn± s³ynn± pie¶ñ - wspomniany ju¿ kiedy¶ goethowski "Fio³ek" (Das Veilchen). Moim zdaniem najpiêkniejsz± obok Fio³ka pie¶ni± Mozarta (w sumie niemieckich Lieder oraz pie¶ni francuskich skomponowa³ kilkadziesi±t - uwa¿a³ je za marginaln± czê¶æ swojej twórczo¶ci) jest Abendempfindung [an Laura] KV 523. To do¶æ rozbudowana, liryczna scena o romantyczno-schubertowskiej ekspresji. Ukazuje siê nam Mozart jako twórca wolny, nieskrêpowany, o wielkiej wra¿liwo¶ci.

Uwa¿a siê, ¿e szczytem romantycznej liryki wokalnej I po³. XIX w. s± dzie³a Schuberta, a prekursorem pie¶ni romantycznej - Beethoven (cykl An die ferne Geliebte). Pocz±tki pie¶niarskiej romantyczno¶ci mo¿na jednak odnale¼æ ju¿ w najlepszych pie¶niach Mozarta.

http://www.youtube.com/watch?v=m_90VsYkec8

Nie chc±c odbiegaæ od tematu WIOSNY, ktory rozpoczê³a Kasia - oto inny, mniej znany wyraz "wiosennej", wokalnej twórczo¶ci Mozarta. Der Frühling (Erwacht zum neuen Leben) KV 597 (tekst: Christoph Christian Sturm). Skrzy¿owanie prostej pie¶ni o charakterze ludowym z quasi-ari±.

B. Bonney; http://www.youtube.com/watch?v=fV1SI2Mg2qE
Zapisane

xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #907 : Marzec 15, 2012, 09:58:47 »

W czerwcu i lipcu kolejna okazja zanurzenia siê w Piêkno na XXII Festiwalu Mozartowskim w Warszawie (15 czerwca - 26 lipca 2012).
Tutaj repertuar: http://www.operakameralna.pl/?mozart_pl_2012
A tutaj informacja o biletach: http://www.bilety.operakameralna.pl/rezerwacja/wydarzenie.html?id=5
Przewidziano rabaty
20% rabatu do dnia 31.03.2012
15% rabatu w dniach 1-30.04.2012
10% rabatu w dniach 1-31.05.2012

Czy mo¿e lepiej by³o za³o¿yæ osobny w±tek w Wydarzeniach?
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #908 : Marzec 15, 2012, 10:37:59 »

Beatko, un GRAND merci za info!
 

A oto Ruhe sanft w przek³adzie doggerelowej mademoiselle 

Ruhe sanft, mein holdes Leben,
schlafe, bis dein Glück erwacht!
Da, mein Bild will ich dir geben,
schau, wie freundlich es dir lacht:
Ihr süßen Träume wiegt ihn ein
und lasset seinem Wunsch am Ende
die wollustreichen Gegenstände
zu reifer Wirklichkeit gedeihn.


¦pij, s³odko ¶nij, moje kochanie
a¿ los szczê¶liwy obudzi Ciê!
Ten portret mój z Tob± zostanie,
na nim do Ciebie u¶miecham siê.
Uko³ysz go, s³odkie marzenie,
niech jego serce nie dr¿y od ³kañ,
a gdy siê zbudzi, niech czeka nañ
najmilszych jego snów spe³nienie.
 

Fragment wczorajszej kontrowersyjnej inscenizacji (Mojca Erdmann jako Zaide, Topi Lehtipuu jako Gomatz):

http://www.youtube.com/watch?v=zptXYtud_GY&feature=fvst

Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #909 : Marzec 15, 2012, 17:59:43 »

Fragment wczorajszej kontrowersyjnej inscenizacji (Mojca Erdmann jako Zaide, Topi Lehtipuu jako Gomatz):
http://www.youtube.com/watch?v=zptXYtud_GY&feature=fvst

Kasiu.

Pani Mojca spiewa pieknym (niesamowitym glosem).
Jednak jej technika wokalna nie pozwala na prawidlowe oddechy.
Oddechy sa za bardzo zauwazalne.
Taki rodzaj spiewania troche szatkuje fraze.
Mimo wszystko muzyka robi swoje.
Czlowiek zapomina o Bozym Swiecie.
Wielka szkoda, gdyz brzmienie jej glosu jest cudowne.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #910 : Marzec 15, 2012, 18:03:22 »

Ciekaw jestem, czy pocalunek Mojcy w 3' 26'' jest prawdziwie namietny.
Wg. mnie nie.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #911 : Marzec 15, 2012, 18:10:03 »

Czy w 4'9'' to jest ta kompozycja pani Czernowin? (wysokie, swidrujace tony??)
Nie za bardzo kumam o co chodzi.
Nie ogladalem niestety tej opery w TV.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #912 : Marzec 15, 2012, 18:42:49 »

Bartku  , to zdecydowanie nie jest moja ulubiona interpretacja tej arii, ale chcia³am, by kto¶, kto nie ogl±da³ wczoraj Zaide KV 344, bardzo niefortunnie zestawionej z Adam±, zobaczy³ choæ fragment tej inscenizacji.

Ciekaw jestem, czy pocalunek Mojcy w 3' 26'' jest prawdziwie namietny.
Wg. mnie nie.

Gomatz w tym momencie smacznie ¶pi (a przynajmniej powinien spaæ - jak widaæ libretto sobie, a akcja sceniczna sobie), wiêc mo¿e nie chce go obudziæ  Chichot

Ta patchworkowa produkcja to kompletna pora¿ka  Smutny


Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #913 : Marzec 15, 2012, 18:47:04 »

Czlowiek, ktory zasluguje na najwieksze brawa, to akompaniujacy pianista.

http://www.youtube.com/watch?v=jujGSXoa2QQ

Chyba juz o tym wspominalem, ale bez odzewu.

PS
Gra tego goscia jest po prostu dla mnie genialna. Idealny dzwiek, artykulacja , rytm.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #914 : Marzec 15, 2012, 18:59:49 »

Czlowiek, ktory zasluguje na najwieksze brawa, to akompaniujacy pianista.

http://www.youtube.com/watch?v=jujGSXoa2QQ

Chyba juz o tym wspominalem, ale bez odzewu.

A nieprawda   Chichot Ja siê wtedy odezwa³am  Wspomina³e¶ Bartku o tym, ale sama te¿ ju¿ nie pamiêtam, w którym to by³o w±tku.

Znalaz³am! W±tek: XIV Konkurs im. Czajkowskiego, posty #833 (Twój) i 834 (mój)
« Ostatnia zmiana: Marzec 15, 2012, 19:03:28 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

paktprzyjazni animilkowo countrylife black-for kalinowatyper