Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 704594 razy)
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #915 : Marzec 15, 2012, 19:07:40 »

Kasiu.

Zwracam honor.
Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #916 : Marzec 16, 2012, 10:44:57 »

W czerwcu i lipcu kolejna okazja zanurzenia siê w Piêkno na XXII Festiwalu Mozartowskim w Warszawie (15 czerwca - 26 lipca 2012).

W z³± godzinê... Czytam dzi¶, ¿e prawie na pewno ten festiwal siê nie odbêdzie Smutny Bida z nêdz±.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #917 : Marzec 16, 2012, 11:50:59 »

Jak mi³o czytaæ Was znowu:))

Beatko, un GRAND merci za info!
 

A oto Ruhe sanft w przek³adzie doggerelowej mademoiselle 

Ruhe sanft, mein holdes Leben,
schlafe, bis dein Glück erwacht!
Da, mein Bild will ich dir geben,
schau, wie freundlich es dir lacht:
Ihr süßen Träume wiegt ihn ein
und lasset seinem Wunsch am Ende
die wollustreichen Gegenstände
zu reifer Wirklichkeit gedeihn.


¦pij, s³odko ¶nij, moje kochanie
a¿ los szczê¶liwy obudzi Ciê!
Ten portret mój z Tob± zostanie,
na nim do Ciebie u¶miecham siê.
Uko³ysz go, s³odkie marzenie,
niech jego serce nie dr¿y od ³kañ,
a gdy siê zbudzi, niech czeka nañ
najmilszych jego snów spe³nienie.
 

Fragment wczorajszej kontrowersyjnej inscenizacji (Mojca Erdmann jako Zaide, Topi Lehtipuu jako Gomatz):

http://www.youtube.com/watch?v=zptXYtud_GY&feature=fvst



Ha, fluidy w Mozart lounge przechodz± najwyra¼niej nie tylko bezpo¶rednio przy kontakcie z forum:))
Mia³am zamiar przywitaæ siê z Wami t± pie¶ni±:))
Kasiu, ¶liczne jest Twoje t³umaczenie i pe³ne piêknie oddanego uczucia, i zaiste nie sposób wyraziæ go lepiej. Jednak skoro ju¿ spêdzi³am moc czasu na ciê¿kiej pracy:), usi³uj±c uporaæ siê z opornym niemieckim i meandrami swobodnie p³yn±cego sopranu nie¶mia³o dodam tu i swój skromny dorobek, ¿eby siê ca³kiem nie zmarnowa³, wraz z pie¶ni±, która przede wszystkim zas³uguje na uhonorowanie
W koñcu Zaide odbiega od konwencji, w jakiej przedstawiane by³y w owym czasie najczê¶ciej perypetie bohaterów. Tutaj to nie bohater wybawia damê z opresji, lecz to kobieta ratuje ukochanego:) Zatem nasz Mozart staje siê tak¿e prekursorem w±tku w pewnym sensie feministycznego

S³odko ¶pij, mi³o¶ci moja,
¦nij a¿ szczê¶cie zbudzi siê.
Portret mój darujê tobie
Spójrz, jak czule u¶miecha siê.

Wy sny, sny s³odkie, ko³yszcie go,
I niech spe³nienie jego marzeñ.
Jak owoc pe³en s³odkich wra¿eñ,
Na jawie wreszcie wyda plon.
 
http://www.youtube.com/watch?v=jSQqbJPoSbw&feature=related
Nie jest to mo¿e najlepszy wiersz, ale daje siê ¶piewaæ:)
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #918 : Marzec 16, 2012, 12:06:47 »

Asiu
i znów Piêkne t³umaczenie
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #919 : Marzec 16, 2012, 13:52:22 »

S³odko ¶pij, mi³o¶ci moja,
¦nij a¿ szczê¶cie zbudzi siê.
Portret mój darujê tobie
Spójrz, jak czule u¶miecha siê.

Wy sny, sny s³odkie, ko³yszcie go,
I niech spe³nienie jego marzeñ.
Jak owoc pe³en s³odkich wra¿eñ,
Na jawie wreszcie wyda plon.

Wspania³y przek³ad!  Ja namota³am w drugiej strofie, bo te Gegenstände am Ende s± do¶æ karko³omne    Ale g³ównym ¼ród³em naszej inspiracji NA PEWNO nie jest libretto   Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #920 : Marzec 16, 2012, 14:13:06 »

Jak mi³o Tutaj to nie bohater wybawia damê z opresji, lecz to kobieta ratuje ukochanego:) Zatem nasz Mozart staje siê tak¿e prekursorem w±tku w pewnym sensie feministycznego

My thoughts exactly

Osiemnastowieczny Frauenpower, a Wolfgang jego zwolennikiem - das finde ich so nett von Ihnen, Maestro Mozart! 

A co siê bêdzie dzia³o w librettcie Die Entführung aus dem Serail KV 384! Moja przyjació³ka i ja "zadedykowa³y¶my" sobie tê operê, bo naprawdê sporo siê zgadza - pocz±wszy od koloru w³osów bohaterek, ich (niektórych) cech charakteru, licznych woja¿y oraz mnóstwa perypetii aller Arten , a skoñczywszy na szczê¶liwym zakoñczeniu tych¿e zawirowañ  Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #921 : Marzec 16, 2012, 23:49:41 »

Wspania³y przek³ad!  Ja namota³am w drugiej strofie, bo te Gegenstände am Ende s± do¶æ karko³omne    Ale g³ównym ¼ród³em naszej inspiracji NA PEWNO nie jest libretto   Chichot
Dziêki serdeczne, Kasiu, choæ mnie siê Twój wydaje jako¶ lepszy:)) Zdaje mi siê, ¿e czasem zbyt obsesyjnie czepiam siê tekstu, usi³uj±c mo¿liwie jak najwierniej oddaæ jego sens, a przecie¿ niektórzy twierdz±, ¿e bardziej wiernie mo¿e znaczyæ mniej piêknie:)) A ta zwrotka naprawdê jest - no w³a¶nie, karko³omnie wrêcz ornamentowana:)) Jednak oczywi¶cie, ratunkiem staje siê muzyka, czyste piêkno, które kiedy siê mu poddaæ wiedzie nas prosto do serca, do tego, o co w tym wszystkim chodzi 
Chyba jedna z najpiêkniejszych arii Wolfiego.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #922 : Marzec 21, 2012, 22:11:24 »

Kasiu, Asiu, mam nadziejê, ¿e który¶ z dyrektorów teatru przeczyta³ Wasze przek³ady. Udowodni³y¶cie, jak wielk± moc ma muzyka Zaide - potrafi uczyniæ z tekstu pozbawionego kunsztu poetyckie pere³ki; wierzê zatem, ¿e zainspirowa³y¶cie któr±¶ z naszych Oper do wystawienia tego dzie³a! 


Zaide KV 344 pisa³ Mozart prawdopodobnie w wieku 23 lub 24 lat (prostuje wypowied¼ red. Marczyñskiego z TVP Kultura), na nieszczê¶cie jej nie ukoñczy³, ale pewnie nie z powodu b³ahego libretta (opera by³a prawie ukoñczona). Mozart nie widzia³ perspektyw na wystawienie tego salzburskiego dzie³a, zw³aszcza, ¿e w 1780 r. zmar³a cesarzowa Maria Teresa, a w Imperium og³oszono ¿a³obê, w czasie której wykonanie Zaide jako utworu semibuffa by³o nie do zaakceptowania (informacji dostarcza nam list do ojca z tego okresu).

Zaide reprezentuje ciekawy gatunek opery - jest to po³±czenie niemieckiego singspielu z melodramatem; jak ³atwo zauwa¿yæ, Mozart umie¶ci³ tu wiele melorecytacji, po które pó¼niej w operze ju¿ nigdy nie odwa¿y³ siê siêgn±æ. Kreuje on do¶æ naiwny "turecki" klimat, w koñcu akcja rozgrywa siê w Turcji. Nie bez powodu w kontek¶cie Zaide pada tytu³ Die Entführung aus dem Serail, którego KV 344 jest poprzednikiem, a pisz±c o "turecko¶ci" Zaide mam na my¶li to w³a¶nie, co kojarzy siê z "turecko¶ci±" Uprowadzenia (która jednak z ca³± pewno¶ci± jest w tej pó¼niejszej partyturze muzycznie lepiej zarysowana). Zwi±zek miêdzy muzyk± a kultur± tureck± czy bliskowschodni± jest prawie ¿aden (odpowiadam zatem S³awkowi Musammanowi, który poruszy³ tê kwestiê na innym w±tku). XVIII-wieczna publika by³a po prostu zafascynowana orientalizmem, tym co wschodnie.

Co ciekawe, tytu³ "Zaide" jest roboczy i nie pochodzi od Mozarta. Nadano go ju¿ po jego ¶mierci, gdy zebrano w ca³o¶æ fragmenty singspielu.

Zaide jest przyk³adem dzie³a ze ¶redniego okresu twórczo¶ci (przed Idomeneo). Mozart tworzy piêkne arie, zapowiadaj±ce Uprowadzenie. Aria 10. (Osmina) nasuwa na my¶l genialnie skomponowane "paplaniny" Osmina-bis. Wiele numerów jest typowo lirycznych (semiseriowo¶æ), choæby Ruhe sanft.

Aria Osmina Wer hungrig bei der Tafel sitzt:
http://www.youtube.com/watch?v=raoNtkkZ9hU

D. Damrau i bardzo znana, dramatyczna aria Tiger! Wetze nur die Klauen:
http://www.youtube.com/watch?v=StMfjeEcUYk

Geniusz najpe³niej objawia siê jednak w fina³owych dwóch ensamblach (tercecie i kwartecie), znakomicie buduj±cych dramaturgiczne napiêcie. S± to fragmenty, jak sami przyznacie, godne najlepszych dzie³ wiedeñskich. Warto zwróciæ uwagê na warsztat kompozytorski i pracê tematyczn± (budowanie du¿ej sceny z modyfikacji prostych motywów).

Tercet z aktu I, O selige Wonne:
http://www.youtube.com/watch?v=xZpi3LFQoCw

Fina³owy kwartet Freundin stille deine Tränen :
http://www.youtube.com/watch?v=H5_UnfgZWtg

Ca³o¶æ za¶ rozpoczyna siê prost±, jakby ludow± pie¶ni±, która na my¶l przywodzi Wolnego strzelca...
Introdukcja: http://www.youtube.com/watch?v=Sfme0NWnv0c
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #923 : Marzec 22, 2012, 17:25:56 »

Ca³o¶æ za¶ rozpoczyna siê prost±, jakby ludow± pie¶ni±, która na my¶l przywodzi Wolnego strzelca...
Introdukcja: http://www.youtube.com/watch?v=Sfme0NWnv0c

Warto dodaæ w tym miejscu, ¿e twórca Wolnego strzelca (niem. Der Freischütz), Carl Maria von Weber (1786-1826) by³ kuzynem czterech sióstr Weber, z których jedna, Konstancja wysz³a za m±¿ za Mozarta. Weber przyczyni³ siê w du¿ym stopniu do stworzenia niemieckiej opery romantycznej (jego Freischütz jest bardzo "niemiecki"). Opera ta to niesamowita mieszanka elementów swojskich i nadprzyrodzonych (scena odlewania kul w Wilczym W±wozie w¶ród gór i lasów podczas szalej±cej burzy mo¿e naprawdê napêdziæ porz±dnego strachu).

Dla londyñskiej Covent Garden Weber napisa³ operê Oberon, której uwerturê zachwala³ sam Claude Debussy, który twierdzi³, ¿e "Weber by³ mistrzem wszelkich ¶rodków wyra¿ania fantastyki w muzyce za pomoc± orkiestralnej chemii".

W ¿yciorysie Carla Marii von Webera znajdziemy tak¿e polski akcent - w 1804 roku zosta³ on kapelmistrzem Opery Wroc³awskiej, w której przeprowadzi³ gruntowne reformy (czê¶æ z nich spotka³a siê z wielk± dezaprobat± muzyków i melomanów).

A oto Weber alla polacca - Polacca brillante op. 72:

http://www.youtube.com/watch?v=tSWzKRudtOE
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #924 : Marzec 22, 2012, 18:29:32 »

Weber robi³ kiedy¶ nadziejê Schubertowi na wystawienie jego opery "Alfons i Estrella" w Dre¼nie.
Niestety Schubert by³ szczerym cz³owiekiem i przewa¿nie mówi³ to co my¶la³.
Gdy po premierze "Euryante" w³a¶nie szczerze powiedzia³ co o niej s±dzi, Weber mia³ odpowiedzieæ:
"niech siê ma³pa wpierw czego¶ nauczy, nim mnie bêdzie krytykowaæ".
Niewychowany cham, nie lubiê go!!.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #925 : Marzec 23, 2012, 04:35:38 »

Z kronikarskiego obowi±zku wspomnê, ¿e rzecz ca³a krêci siê wokó³ zabiegów piêknej Zaide w celu uwolnienia kochanego przez ni± Gomatza, który jest niewolnikiem su³tana (czyli mamy tu wariant alternatywny fabu³y Uprowadzenia). Pomaga mu w ucieczce, lecz zostaj± z³apani, i na tym fabu³a siê urywa. Byæ mo¿e w III akcie dosz³oby do ich uwolnienia i happy endu:)

Co do upodobania widzów w XVIII wieku do motywów orientalnych, doczyta³am siê, ¿e tre¶æ Zaide zawiera pewne podobieñstwa do Zaire Woltera, tragedii, która z kolei stanowi³a inspiracjê do powstania trzynastu oper:) Có¿, po Morzu ¦ródziemnym grasowali muzu³mañscy piraci, poluj±c na niewolników. Ta tematyka zapewne by³a w owym czasie bardzo aktualna. Zaire, to równie¿ historia chrze¶cijañskiej niewolnicy, która jednak tym razem zakochuje siê w su³tanie (nota bene imieniem Osman:)), a  niewolnikowi towarzyszy tylko w drodze do domu - jednak tam rzecz koñczy siê tragicznie, bowiem su³tan z zazdro¶ci zabija j±, a potem siebie. Nie wiadomo, jak mia³a siê zakoñczyæ Zaide, patrz±c na Die Enftfuhrung, mog³o to siê raczej zakoñczyæ podobnym do tamtego, optymistycznym fina³em.

Ach, fantastyczne s± te Osminowe ¶mieszki:) Potê¿ny Tiger, tercet i kwartet - wielkie, wspania³e. A ta ludowa piosnka trochê przywodzi na my¶l tak¿e rubasznego Papagena:)
Wielka, wielka szkoda, ¿e Zaide nie zosta³a zakoñczona:(
Zapowiada³a siê kolejna pere³ka, wielkie dzie³o.
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #926 : Marzec 23, 2012, 16:48:52 »

Jak wielk± moc ma muzyka Zaide - potrafi uczyniæ z tekstu pozbawionego kunsztu poetyckie pere³ki; wierzê zatem, ¿e zainspirowa³y¶cie któr±¶ z naszych Oper do wystawienia tego dzie³a! 

Wszyscy wierzymy, ¿e wszystkie opery Wolfganga Amadeusza bêdzie mo¿na ogl±daæ do koñca ¶wiata na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej i nie tylko!
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
chingate
Go¶æ
« Odpowiedz #927 : Marzec 23, 2012, 21:10:28 »

Ja bardzo lubiê "Zaidê", w moim ulubionym nagraniu z 1973 roku ze Schreierem. Ciekawy bardzo jest w±tek wêdrówki motywów, bo w ka¿dej z "orientalnych" oper Mozarta mo¿na odnale¼æ fragmenty ¿ywcem wyjête z "Ba¶ni 1001 nocy". Z pewno¶ci± mo¿na to wi±zaæ z wielk± popularno¶ci± pierwszego pe³nego przek³adu ba¶ni, dokonanego przez Gallanda w 1717 roku. Jak s³usznie zauwa¿y³ kto¶ z moich znakomitych Przedmówców, s³ychaæ tu te¿ echa opowie¶ci o piratach tureckich i algierskich, grasuj±cych na Morzu ¦ródziemnem, ale pozwolê sobie zauwa¿yæ, ¿e ten motyw spopularyzowa³ ju¿ Cervantes w swoim "Don Quijocie", gdzie zamie¶ci³ autobiograficzn± opowiastkê o Europejczyku porwanym przez saraceñskich piratów. Zainteresowanie arabskim orientem przetrwa³o a¿ do czasów pó¼nego Romantyzmu- wspomnijmy wszak na Mickiewicza, który pisa³ parafrazy poezji staroarabskiej i pobiera³ nauki jêzyka arabskiego. Tragicznym akordem w tym kontek¶cie jest nieszczê¶liwy los m³odego poligloty Ludwika Szpicnagla, genialnego t³umacza staroarabskich gazali i eposów, przyjaciela S³owackiego, któren nieszczê¶liwie zakochawszy siê w bardzo m³odej dziewczynie, pope³ni³ samobójstwo ("mogi³a jego w polu"- wspomina³ S³owacki).
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #928 : Marzec 25, 2012, 14:06:53 »

23 marca w Salzburgu odby³o siê pierwsze wykonanie nieznanego dot±d utworu Wolfiego.

To 84-taktowy fragment nieukoñczonej sonaty (Allegro molto w C-dur) z 1767 r. Dzie³o 11 latka. Poziom artystyczny tej klawiszowej miniatury jest naprawdê wysoki (Allegro skomponowane jest a¿ do repryzy).

http://salzburg.orf.at/news/stories/2526167/  (mo¿liwo¶æ ods³uchania)
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #929 : Marzec 25, 2012, 18:50:22 »

¦wietna To zawsze ¶wiêto dla melomanów, kiedy odkrywa siê nowy utwór Wofiego, choæby we fragmencie tylko:) Zreszt± Mozart w ogóle pisa³ ogromnie du¿o fragmentów:) Czasem znika³ powód, dla którego zaczyna³ tworzyæ dany utwór, a czasem mo¿e po prostu przestawa³y mu siê podobaæ..?


Zapisane
Strony: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thepunisher kalinowatyper countrylife paktprzyjazni twistedgamers