Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
62
63
[
64
]
65
66
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 746328 razy)
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #945 :
Kwiecień 04, 2012, 21:18:13 »
Cytat: Mozart Kwiecień 04, 2012, 20:02:30
SÂłychaĂŚ w niej i
Zauberflote
, i scenĂŞ Komandora z
Giovanniego
(znaleÂźliÂście ten fragment?
).
http://www.youtube.com/watch?v=8xJKsLCxG8k
itd.
Zgadzam siĂŞ z TobÂą cher Patrick, masoĂąskie klimaty sÂłychaĂŚ juÂż od 1 taktu.
1:34
Es lebe Sarastro! Sarastro lebe
-
Die ZauberflĂśte
Ihr Kinder des Staubes erzittert
- Komandor z
Don Giovanniego
(pod koniec
Thamosa
)
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #946 :
Kwiecień 04, 2012, 23:30:11 »
Otó¿ to!
Sethosa (bas baryton) nazwaÂłbym pra-Sarastrem. ChĂłry ÂśpiewajÂą zresztÂą o potĂŞdze SÂłoĂąca, ÂświatÂłoÂści, bĂłstwach itd - kojarzy siĂŞ nam to z egipskimi wierzeniami (
Thamos
jest "egipskÂą" sztukÂą barona von Geblera) - ale i z wolnomularstwem.
http://www.youtube.com/watch?v=MpR8Lmy4p-E&feature=relmfu
(mamy tu wspomianego "Komandora", czyli introdukcjĂŞ Sethosa i finaÂłowy chĂłr
Ihr Kinder des Staubes erzittert
- ca³oœÌ poprzedzona jakby gluckowskim, dramatycznym i bardzo finezyjnym fragmentem antraktowym - muzyka do
Thamosa
to 3 wielkie sceny wokalne z 5 "antraktami" czy "interludiami"; ten ostatni chór zosta³ dokomponowany póŸniej)
A to mĂłj ulubiony fragment - chĂłr
Gottheit, uber alle machtig
, monumentalne Moderato na wielkÂą orkiestrĂŞ (z trÂąbkami, rogami, 3 puzonami i kotÂłami) i chĂłr (miejscami rozpisany kontrapunktycznie). To peÂłen dostojeĂąstwa hymn o misternej konstrukcji i wzrastajÂącym napiĂŞciu. Wg mnie, jeden z najciekawszych, najsilniej oddziaÂłujÂących, jakie wyszÂły spod piĂłra Mozarta. Sam Wolfgang byÂł z tej muzyki bardzo zadowolony.
http://www.youtube.com/watch?v=-pGyeKe7zh8
«
Ostatnia zmiana: Kwiecień 04, 2012, 23:33:28 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #947 :
Kwiecień 05, 2012, 09:03:21 »
Nowy niedawno odkryty utwĂłr Mozarta (Patryk juÂż pisaÂł o nim wyÂżej)
wyszedÂł wÂłaÂśnie na singlu!:))
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LoTfvakQZXA#
!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #948 :
Kwiecień 05, 2012, 15:53:30 »
No no, ponad 65 tysiĂŞcy wyÂświetleĂą w ciÂągu 2 tygodni... A filmik jest "niepubliczny" i linkowany. DziĂŞkujĂŞ, Agnieszko.
Na stronie Mozarteum jest mo¿liwoœÌ ods³uchania (audio).
O tym "tyrolskim" utworze Mozarta wzmianka jest rĂłwnieÂż na ktĂłrejÂś z pierwszych stron najnowszego "Newsweeka".
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #949 :
Kwiecień 05, 2012, 16:49:25 »
Wielki Tydzieù i Wielkanoc, a zatem dobra okazja, by ws³uchaÌ siê w twórczoœÌ sakraln¹ Mozarta - wspomniana wy¿ej muzyka masoùska to równie¿ muzyka wyra¿aj¹ca duchowoœÌ Mozarta (teza Einsteina), a wiêc kontynuacja nurtu religijnego z lat salzburskich (choÌ, jak wiemy, do muzyki koœcielnej Mozart w Wiedniu tak¿e powraca³, choÌ sporadycznie).
20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowaÂł dla Colloredo trzy msze
in C
(Mozarta dosÂłownie pochÂłonĂŞÂła wĂłwczas muzyka religijna, co byĂŚ moÂże Âświadczy o jakimÂś wewnĂŞtrznym, duchowym kryzysie mÂłodego geniusza). W tym czasie twĂłrca muzyki koÂścielnej w Salzburgu, zgodnie z zaleceniami
ksiĂŞcia hrabiego arcybiskupa
, mia³ komponowaÌ tak, by wszystkie ogniwa (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei) z sonat¹ all'Epistola trwa³y maksymalnie 3 kwadranse "nawet gdy mszê przy najdonioœlejszej okazji odprawia sam ksi¹¿ê", jak donosi za¿enowany Wolfgang.
Takie ograniczenie czasowe wprowadzi³o do twórczoœci sakralnej Mozarta istotne zmiany. WeŸmy Gloriê czy Credo (najd³u¿sze sekwencje) - Mozart niejednokrotnie nak³ada na siebie ³aciùskie wersy, œpiewane przez chór - otrzymuje wówczas maksymaln¹ zwiêz³oœÌ. Jednoczeœnie - komponuje nieraz pyszne orkiestrowe introdukcje b¹dŸ powolnie krocz¹ce, monumentalne
Benedictus
. Wolfgang, szczerze nienawidzÂący Colloreda, po raz kolejny go przechytrzyÂł - trzeba sobie w tym momencie wyobraziĂŚ minĂŞ zniecierpliwionego ksiĂŞcia!
We wspomnianych mszach pojawia siê nowy styl muzyki koœcielnej. Mozart pozna³ wczeœniej, w czasie swych podró¿y, "uczony", œcis³y, skostnia³y styl w³oski (Bolonia, Neapol, Rzym). Muzyka koœcielna równoczeœnie siê jednak sekularyzuje - pojawiaj¹ siê partie "operowe" (ariowe). Wkrótce, w Wiedniu, Mozart pozna muzykê religijn¹ oraz kontrapunkt Bacha i Haendla; summ¹ tych doœwiadczeù bêdzie genialna (i nieukoùczona)
Grosse Messe
, czyli Wielka Msza c-moll. W kompozycjach z 1776 r. Wolfgang ³¹czy fragmenty homofoniczne i kontrapunktyczne, wzbogaca ekspresjê, uszlachetnia liniê melodyczn¹ (prostota, naturalnoœÌ!). Swoiste molowe zatrzymanie nastêpuje zawsze przy s³owach
CrucifĂxus ĂŠtiam pro nobis sub PĂłntio PilĂĄto
, a finaÂłowe fragmenty Glorii, Credo bÂądÂź Osanna to prĂłby fugi/fugata (fuga byÂła zakazana, bo trwaÂła zbyt dÂługo). Przede wszystkim jednak - sÂłyszymy tu wielkiego
symfonika
.
Oto pierwsza z tych mszy,
Credo-Messe
KV 257. Prawdopodobnie Mozart nanosiÂł na partyturĂŞ poprawki (by jeszcze skrĂłciĂŚ czas trwania dzieÂła eliminowaÂł dziesiÂątki taktĂłw!). ZauwaÂżmy, Âże stosuje on metodĂŞ powracajÂących, krĂłtkich motywĂłw (w
Glorii
,
Credo
). Zagadka: dlaczego
Credo
-Messe?
http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE
Spaur-Messe
KV 258; msza napisana z okazji konsekracji hrabiego von Spaura (uroczystoœÌ odby³a siê w salzburskiej katedrze).
http://www.youtube.com/watch?v=qPsm5tmCpd4
http://www.youtube.com/watch?v=fXSuuGRlOP4&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=bWg8GjS6c7c&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=3avJ8TWYFkY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ddG3oaWyCOk&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1wrkj7MFlYg&feature=relmfu
«
Ostatnia zmiana: Kwiecień 05, 2012, 16:50:59 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #950 :
Kwiecień 05, 2012, 20:02:06 »
Cytat: Mozart Kwiecień 05, 2012, 16:49:25
ZauwaÂżmy, Âże stosuje on metodĂŞ powracajÂących, krĂłtkich motywĂłw (w
Glorii
,
Credo
). Zagadka: dlaczego
Credo
-Messe?
http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE
Chyba dlatego, Âże czterotaktowe "Credo" powraca w
Credo
kilkakrotnie
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #951 :
Kwiecień 05, 2012, 23:21:59 »
WÂłaÂśnie, Kasiu, sprawa wydaje siĂŞ nie do koĂąca jasna. CzterdÂźwiĂŞkowy, ĂŚwierĂŚnutowy motyw (pojawiajÂący siĂŞ najpierw w forte, potem piano) G - E - A - G z
Credo
faktycznie wybrzmiewa wielokrotnie, jest rozpoznawalny, dzia³a jak Leitmotiv. Prawdziwa muzyczna dewiza Mozarta (o której kiedyœ pisa³em) pojawia siê jednak w Santus: C - D - F - E (zapis w pó³nutach - zauwa¿cie, ¿e równie¿ 4 dŸwiêki i równie¿ tonacja C-dur). Gdyby to ode mnie zale¿a³o, nazwa³bym wiêc t¹ mszê
Santus-Messe
.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #952 :
Kwiecień 05, 2012, 23:33:22 »
A oto fragment najbardziej zwiĂŞzÂłej ze wspomnianych missae breves -
Orgelsolo-Messe
KV 259.
Chyba jasne, skÂąd pochodzi jej nazwa.
http://www.youtube.com/watch?v=tTzzTgBWJzc
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #953 :
Kwiecień 06, 2012, 08:42:03 »
Patryku.
Dzieki za linki.
Piekne wykanania transcendentalnej muzyki.
Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #954 :
Kwiecień 06, 2012, 08:53:37 »
Ostatnio coraz czesciej polykam literki i slowka.
Nie lubie takiego niedbalstwa u siebie.
Sorki
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #955 :
Kwiecień 06, 2012, 11:39:08 »
Cytat: Mozart Kwiecień 05, 2012, 16:49:25
20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowaÂł dla Colloredo trzy msze
in C
(Mozarta dosÂłownie pochÂłonĂŞÂła wĂłwczas muzyka religijna, co byĂŚ moÂże Âświadczy o jakimÂś wewnĂŞtrznym, duchowym kryzysie mÂłodego geniusza).
Mo¿e Wolfgang zwracaj¹c siê ku muzyce sakralnej chcia³ te¿ "odpocz¹Ì" od stylu galant?
Co do nazwy
Sanctus-Messe
nie mam nic przeciwko
, zwÂłaszcza Âże KV 257 byÂła teÂż nazywana
Missa brevis
(potem uznano, Âże na missĂŞ brevis jest raczej za dÂługa),
GroĂe Credo-Messe
-jednym sÂłowem baÂłagan w nazewnictwie. PoniewaÂż te nazwy nie pochodzÂą od samego Mozarta (tak samo jak
Elvira Madigan
dla KV 467, czy
KrĂśnungsmesse
dla KV 317) nie ma sensu uznawaĂŚ ich za jedynie sÂłuszne. (A propos
Mszy koronacyjnej
C-dur KV 317 - caÂłe szczĂŞÂście, Âże ktoÂś nie nazwaÂł jej np. 'Dove sono-Messe' - to oczywiÂście Âżart, ale na upartego moÂżna siĂŞ dosÂłyszeĂŚ jakiegoÂś maÂłego podobieĂąstwa miĂŞdzy ariÂą hrabiny z III aktu
Wesela Figara
a
Agnus Dei
z KV 317).
Agnus Dei
z
Mszy koronacyjnej
C-dur KV 317,
Wiener Sängerknaben
:
http://www.youtube.com/watch?v=3kUTmd16xeM
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #956 :
Kwiecień 06, 2012, 15:17:03 »
Moim zdaniem wiĂŞc, nazwa
Credo-Messe
w przypadku KV 257 jest nietrafiona. To innej, wczeÂśniejszej przysÂługiwaĂŚ powinno to miano.
PrzenieÂśmy siĂŞ do roku 1774.
18-letni Wolfgang pisze wĂłwczas 2 bardzo kameralne (smyczki - bez altĂłwek!), a w swej prostocie niemalÂże naiwne krĂłtkie msze – KV 192 i 194. W drugiej z nich, w D-dur, naszÂą uwagĂŞ zwraca wÂłaÂśnie Credo. Pojawia siĂŞ tu, moÂżna powiedzieĂŚ - po raz kolejny, tajemniczy mozartowski szyfr zÂłoÂżony z 4 dÂźwiĂŞkĂłw. Ten ktĂłry pojawi siĂŞ w Sanctus wspomnianej wyÂżej Mszy KV 257, a w zmodyfikowanej postaci jest nim przecieÂż motyw z
Dove Sono
czy
Agnus Dei
Mszy KV 317 (rĂłwnieÂż czterodÂźwiĂŞk). Otwiera mozartowskÂą symfonikĂŞ (
Andante
z Symfonii KV 16) i jÂą... zamyka (finaÂł Symfonii
Jowiszowej
KV 550; to temat na ktĂłrym opierajÂą siĂŞ fugata). W tej skromnej i osobistej
Missa brevis
wydaje siê, ¿e Mozart wykrzykuje z ca³¹ moc¹:
CREDO! WierzĂŞ!
- motyw ten ksztaÂłtuje przecieÂż fakturalnie caÂłe ogniwo (wyraÂżajÂąc teÂż finalne
AMEN
).
Czy komponujÂąc w 1788 r. swĂłj kontrapunktyczny, monumentalny finaÂł ostatniej symfonii Wolfgangowi przypomniaÂło siĂŞ to zawoÂłanie?
Te 4 dŸwieki, które w Mszy KV 192 przybra³y postaÌ wyznania wiary, przesi¹k³y przecie¿ ca³¹ jego twórczoœÌ.
Credo
, Missa brevis KV 192:
http://www.youtube.com/watch?v=fRK-0tflUTU
FinaÂł 41. Symfonii
Jowiszowej
KV 551:
http://www.youtube.com/watch?v=wfoHwbS1QhQ
Cytat: bartus Kwiecień 06, 2012, 08:42:03
Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"
Mnie najbardziej intryguje, Âże to CREDO poniÂżej napisaÂł napisaÂł chÂłopak 12-letni!
Z wielkiej solennej mszy (4 trabki, 3 puzony)
Waisenhaus-Messe
c-moll (napisanej prawdopodobnie na poÂświĂŞcenie Waisenhauskirche - koÂścioÂła przy sierociĂącu) KV 47a/139 -
nowatorskie, ekspresyjne
CrucifĂxus
:
http://www.youtube.com/watch?v=u2C3JsZoisc&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ZR4jmwZGfOY&feature=relmfu
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #957 :
Kwiecień 06, 2012, 15:51:07 »
Cytat: Mozart Kwiecień 06, 2012, 15:17:03
W
drugiej
z nich, w D-dur, naszÂą uwagĂŞ zwraca wÂłaÂśnie Credo.
Chodzi o
pierwszÂą
, F-dur KV 192. Druga jest owszem w D-dur (KV 194), ale nie o niej myÂślaÂłem.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #958 :
Kwiecień 07, 2012, 14:24:45 »
Nadchodzi czas wielkanocny. Trudno mi sobie wyobraziĂŚ pewne dni w roku bez oddania siĂŞ magii tej muzyki.
Qui tollis pecata mundi.
Monumentalny 8-gÂłosowy chĂłr w g-moll, chromatyka, posĂŞpna i przytÂłaczajÂąca partia orkiestry. InspiracjÂą byÂła
Msza h-moll
Bacha (niesamowite
Kyrie
z tej Mszy).
http://www.youtube.com/watch?v=whVPzXDDu2Y
A oto: TE DEUM C-dur KV 141 z 1768 r.
http://www.youtube.com/watch?v=fTk21jy9Sn8&feature=related
PiĂŞknych ÂŚwiÂąt.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #959 :
Kwiecień 07, 2012, 18:21:55 »
Nieziemskie melodie, tak jak Bartus pisze - transcendentalne, pozwalajÂące otrzepaĂŚ umysÂł z kurzu codziennoÂści, zwrĂłciĂŚ duszĂŞ ku wyÂższym, duchowym wymiarom.
Podobnie, jak te wspaniaÂłe msze, ktĂłre nam przedstawiÂłeÂś, ktĂłre tak zachwycajÂą i przemawiajÂą do serca. (Tak wiele mszy Mozart komponowaÂł w tonacji C - ciekawe, czy byÂła to uznana "mszalna" tonacja, czy teÂż wÂłaÂśnie ona najbardziej przemawiaÂła do niego przy tworzeniu muzyki koÂścielnej.) PotĂŞÂżne dzieÂło, wymagajÂące czasu, by je w skupieniu wysÂłuchaĂŚ, w peÂłni przeÂżyĂŚ i smakowaĂŚ. Czas ÂświÂąteczny jest dobrÂą porÂą na takÂą muzycznÂą medytacjĂŞ.
Co do przewijaj¹cego siê przez ró¿ne elementy kolejnych mszy motywu czterodŸwiêkowej "dewizy" Mozarta, jeœli jak piszesz, najpierw pojawi³a siê ona w³aœnie w Credo jego mszy F-dur (jednak co czas pewien pojawiaj¹ siê inne tonacje:)), i to tak potê¿nie, byÌ mo¿e tak zosta³a zapamiêtana i zrobi³a takie wra¿enie, ¿e kojarzono j¹ z tym w³aœnie Credo - i na tej zasadzie nazwano kolejn¹ mszê, w której ten rozpoznawalny motyw wyst¹pi³ ponownie - jako "mszê z motywem CREDO", niezale¿nie ju¿ od czêœci, w której siê pojawi³
Chyba w tym samym roku, co tĂŞ mszĂŞ, Mozart pisze jeszcze przepiĂŞknÂą LitaniĂŞ LoretaĂąskÂą (KV 195).
http://www.youtube.com/watch?v=q50-FIHKm44
RĂłwnieÂż ta muzyka ma w sobie magiĂŞ otwierajÂącÂą nasze serca, promieniujĂŞ ciepÂłem i ÂświatÂłem, nawet w deszczowy i pochmurny dzieĂą, jak dziÂś
SÂłuchajÂąc takich harmonii, zawsze bĂŞdziemy mieĂŚ PiĂŞkne, Jasne ÂŚwiĂŞta. Zatem tak, PiĂŞknych ÂŚwiÂąt, kochani
Zapisane
Strony:
1
...
62
63
[
64
]
65
66
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
mini-land
kalinowatyper
twistedgamers
countrylife
neder-live