Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 704649 razy)
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #945 : Kwiecieñ 04, 2012, 21:18:13 »

S³ychaæ w niej i Zauberflote, i scenê Komandora z Giovanniego (znale¼li¶cie ten fragment?  ).

http://www.youtube.com/watch?v=8xJKsLCxG8k
itd.

Zgadzam siê z Tob± cher Patrick, masoñskie klimaty s³ychaæ ju¿ od 1 taktu.

1:34 Es lebe Sarastro! Sarastro lebe - Die Zauberflöte

Ihr Kinder des Staubes erzittert  - Komandor z Don Giovanniego (pod koniec Thamosa
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #946 : Kwiecieñ 04, 2012, 23:30:11 »

Otó¿ to!  Chichot  Sethosa (bas baryton) nazwa³bym pra-Sarastrem. Chóry ¶piewaj± zreszt± o potêdze S³oñca, ¶wiat³o¶ci, bóstwach itd - kojarzy siê nam to z egipskimi wierzeniami (Thamos jest "egipsk±" sztuk± barona von Geblera) - ale i z wolnomularstwem.
http://www.youtube.com/watch?v=MpR8Lmy4p-E&feature=relmfu
(mamy tu wspomianego "Komandora", czyli introdukcjê Sethosa i fina³owy chór Ihr Kinder des Staubes erzittert - ca³o¶æ poprzedzona jakby gluckowskim, dramatycznym i bardzo finezyjnym fragmentem antraktowym - muzyka do Thamosa to 3 wielkie sceny wokalne z 5 "antraktami" czy "interludiami"; ten ostatni chór zosta³ dokomponowany pó¼niej)

A to mój ulubiony fragment - chór Gottheit, uber alle machtig, monumentalne Moderato na wielk± orkiestrê (z tr±bkami, rogami, 3 puzonami i kot³ami) i chór (miejscami rozpisany kontrapunktycznie). To pe³en dostojeñstwa hymn o misternej konstrukcji i wzrastaj±cym napiêciu. Wg mnie, jeden z najciekawszych, najsilniej oddzia³uj±cych, jakie wysz³y spod pióra Mozarta. Sam Wolfgang by³ z tej muzyki bardzo zadowolony.
http://www.youtube.com/watch?v=-pGyeKe7zh8
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 04, 2012, 23:33:28 wys³ane przez Mozart » Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #947 : Kwiecieñ 05, 2012, 09:03:21 »

Nowy niedawno odkryty utwór Mozarta (Patryk ju¿ pisa³ o nim wy¿ej)
wyszed³ w³a¶nie na singlu!:))

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LoTfvakQZXA#!
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #948 : Kwiecieñ 05, 2012, 15:53:30 »

No no, ponad 65 tysiêcy wy¶wietleñ w ci±gu 2 tygodni... A filmik jest "niepubliczny" i linkowany. Dziêkujê, Agnieszko.    Na stronie Mozarteum jest mo¿liwo¶æ ods³uchania (audio).

O tym "tyrolskim" utworze Mozarta wzmianka jest równie¿ na której¶ z pierwszych stron najnowszego "Newsweeka".
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #949 : Kwiecieñ 05, 2012, 16:49:25 »

Wielki Tydzieñ i Wielkanoc, a zatem dobra okazja, by ws³uchaæ siê w twórczo¶æ sakraln± Mozarta - wspomniana wy¿ej muzyka masoñska to równie¿ muzyka wyra¿aj±ca duchowo¶æ Mozarta (teza Einsteina), a wiêc kontynuacja nurtu religijnego z lat salzburskich (choæ, jak wiemy, do muzyki ko¶cielnej Mozart w Wiedniu tak¿e powraca³, choæ sporadycznie).

20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowa³ dla Colloredo trzy msze in C (Mozarta dos³ownie poch³onê³a wówczas muzyka religijna, co byæ mo¿e ¶wiadczy o jakim¶ wewnêtrznym, duchowym kryzysie m³odego geniusza). W tym czasie twórca muzyki ko¶cielnej w Salzburgu, zgodnie z zaleceniami ksiêcia hrabiego arcybiskupa, mia³ komponowaæ tak, by wszystkie ogniwa (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei) z sonat± all'Epistola trwa³y maksymalnie 3 kwadranse "nawet gdy mszê przy najdonio¶lejszej okazji odprawia sam ksi±¿ê", jak donosi za¿enowany Wolfgang.

Takie ograniczenie czasowe wprowadzi³o do twórczo¶ci sakralnej Mozarta istotne zmiany. We¼my Gloriê czy Credo (najd³u¿sze sekwencje) - Mozart niejednokrotnie nak³ada na siebie ³aciñskie wersy, ¶piewane przez chór - otrzymuje wówczas maksymaln± zwiêz³o¶æ. Jednocze¶nie - komponuje nieraz pyszne orkiestrowe introdukcje b±d¼ powolnie krocz±ce, monumentalne Benedictus. Wolfgang, szczerze nienawidz±cy Colloreda, po raz kolejny go przechytrzy³ - trzeba sobie w tym momencie wyobraziæ minê zniecierpliwionego ksiêcia!

We wspomnianych mszach pojawia siê nowy styl muzyki ko¶cielnej. Mozart pozna³ wcze¶niej, w czasie swych podró¿y, "uczony", ¶cis³y, skostnia³y styl w³oski (Bolonia, Neapol, Rzym). Muzyka ko¶cielna równocze¶nie siê jednak sekularyzuje - pojawiaj± siê partie "operowe" (ariowe). Wkrótce, w Wiedniu, Mozart pozna muzykê religijn± oraz kontrapunkt Bacha i Haendla; summ± tych do¶wiadczeñ bêdzie genialna (i nieukoñczona) Grosse Messe, czyli Wielka Msza c-moll. W kompozycjach z 1776 r. Wolfgang ³±czy fragmenty homofoniczne i kontrapunktyczne, wzbogaca ekspresjê, uszlachetnia  liniê melodyczn± (prostota, naturalno¶æ!). Swoiste molowe zatrzymanie nastêpuje zawsze przy s³owach Crucifíxus étiam pro nobis sub Póntio Piláto, a fina³owe fragmenty Glorii, Credo b±d¼ Osanna to próby fugi/fugata (fuga by³a zakazana, bo trwa³a zbyt d³ugo). Przede wszystkim jednak - s³yszymy tu wielkiego symfonika.

Oto pierwsza z tych mszy, Credo-Messe KV 257. Prawdopodobnie Mozart nanosi³ na partyturê poprawki (by jeszcze skróciæ czas trwania dzie³a eliminowa³ dziesi±tki taktów!). Zauwa¿my, ¿e stosuje on metodê powracaj±cych, krótkich motywów (w Glorii, Credo). Zagadka: dlaczego Credo-Messe? 

http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE

Spaur-Messe
KV 258; msza napisana z okazji konsekracji hrabiego von Spaura (uroczysto¶æ odby³a siê w salzburskiej katedrze).

http://www.youtube.com/watch?v=qPsm5tmCpd4
http://www.youtube.com/watch?v=fXSuuGRlOP4&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=bWg8GjS6c7c&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=3avJ8TWYFkY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ddG3oaWyCOk&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1wrkj7MFlYg&feature=relmfu
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 05, 2012, 16:50:59 wys³ane przez Mozart » Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #950 : Kwiecieñ 05, 2012, 20:02:06 »

Zauwa¿my, ¿e stosuje on metodê powracaj±cych, krótkich motywów (w Glorii, Credo). Zagadka: dlaczego Credo-Messe? 

http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE

Chyba dlatego, ¿e czterotaktowe "Credo" powraca w Credo kilkakrotnie
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #951 : Kwiecieñ 05, 2012, 23:21:59 »

W³a¶nie, Kasiu, sprawa wydaje siê nie do koñca jasna. Czterd¼wiêkowy, æwierænutowy motyw (pojawiaj±cy siê najpierw w forte, potem piano) G - E - A - G z Credo faktycznie wybrzmiewa wielokrotnie, jest rozpoznawalny, dzia³a jak Leitmotiv. Prawdziwa muzyczna dewiza Mozarta (o której kiedy¶ pisa³em) pojawia siê jednak w Santus: C - D - F - E (zapis w pó³nutach - zauwa¿cie, ¿e równie¿ 4 d¼wiêki i równie¿ tonacja C-dur). Gdyby to ode mnie zale¿a³o, nazwa³bym wiêc t± mszê Santus-Messe
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #952 : Kwiecieñ 05, 2012, 23:33:22 »

A oto fragment najbardziej zwiêz³ej ze wspomnianych missae breves - Orgelsolo-Messe KV 259.

Chyba jasne, sk±d pochodzi jej nazwa. 

http://www.youtube.com/watch?v=tTzzTgBWJzc
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #953 : Kwiecieñ 06, 2012, 08:42:03 »

Patryku.

Dzieki za linki.
Piekne wykanania transcendentalnej muzyki.

Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #954 : Kwiecieñ 06, 2012, 08:53:37 »

Ostatnio coraz czesciej polykam literki i slowka.
Nie lubie takiego niedbalstwa u siebie.

Sorki
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #955 : Kwiecieñ 06, 2012, 11:39:08 »

20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowa³ dla Colloredo trzy msze in C (Mozarta dos³ownie poch³onê³a wówczas muzyka religijna, co byæ mo¿e ¶wiadczy o jakim¶ wewnêtrznym, duchowym kryzysie m³odego geniusza).

Mo¿e Wolfgang zwracaj±c siê ku muzyce sakralnej chcia³ te¿ "odpocz±æ" od stylu galant?

Co do nazwy Sanctus-Messe nie mam nic przeciwko  , zw³aszcza ¿e KV 257 by³a te¿ nazywana Missa brevis (potem uznano, ¿e na missê brevis jest raczej za d³uga), Große Credo-Messe -jednym s³owem ba³agan w nazewnictwie. Poniewa¿ te nazwy nie pochodz± od samego Mozarta (tak samo jak Elvira Madigan dla KV 467, czy Krönungsmesse dla KV 317) nie ma sensu uznawaæ ich za jedynie s³uszne. (A propos Mszy koronacyjnej C-dur KV 317 - ca³e szczê¶cie, ¿e kto¶ nie nazwa³ jej np. 'Dove sono-Messe' - to oczywi¶cie ¿art, ale na upartego mo¿na siê dos³yszeæ jakiego¶ ma³ego podobieñstwa miêdzy ari± hrabiny z III aktu Wesela Figara a Agnus Dei z KV 317).

Agnus Dei z Mszy koronacyjnej C-dur KV 317, Wiener Sängerknaben:

http://www.youtube.com/watch?v=3kUTmd16xeM
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #956 : Kwiecieñ 06, 2012, 15:17:03 »

Moim zdaniem wiêc, nazwa Credo-Messe w przypadku KV 257 jest nietrafiona. To innej, wcze¶niejszej przys³ugiwaæ powinno to miano.

Przenie¶my siê do roku 1774.
18-letni Wolfgang pisze wówczas 2 bardzo kameralne (smyczki - bez altówek!), a w swej prostocie niemal¿e naiwne krótkie msze – KV 192 i 194. W drugiej z nich, w D-dur, nasz± uwagê zwraca w³a¶nie Credo. Pojawia siê tu, mo¿na powiedzieæ - po raz kolejny, tajemniczy mozartowski szyfr z³o¿ony z 4 d¼wiêków. Ten który pojawi siê w Sanctus wspomnianej wy¿ej Mszy KV 257, a w zmodyfikowanej postaci jest nim przecie¿ motyw z Dove Sono czy Agnus Dei Mszy KV 317 (równie¿ czterod¼wiêk). Otwiera mozartowsk± symfonikê (Andante z Symfonii KV 16) i j±... zamyka (fina³ Symfonii Jowiszowej KV 550; to temat na którym opieraj± siê fugata). W tej skromnej i osobistej Missa brevis wydaje siê, ¿e Mozart wykrzykuje z ca³± moc±: CREDO! Wierzê! - motyw ten kszta³tuje przecie¿ fakturalnie ca³e ogniwo (wyra¿aj±c te¿ finalne AMEN).

Czy komponuj±c w 1788 r. swój kontrapunktyczny, monumentalny fina³ ostatniej symfonii Wolfgangowi przypomnia³o siê to zawo³anie?
Te 4 d¼wieki, które w Mszy KV 192 przybra³y postaæ wyznania wiary, przesi±k³y przecie¿ ca³± jego twórczo¶æ.

Credo, Missa brevis KV 192: http://www.youtube.com/watch?v=fRK-0tflUTU
Fina³ 41. Symfonii Jowiszowej KV 551: http://www.youtube.com/watch?v=wfoHwbS1QhQ


Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"

Mnie najbardziej intryguje, ¿e to CREDO poni¿ej napisa³ napisa³ ch³opak 12-letni!

Z wielkiej solennej mszy (4 trabki, 3 puzony) Waisenhaus-Messe c-moll (napisanej prawdopodobnie na po¶wiêcenie Waisenhauskirche - ko¶cio³a przy sierociñcu) KV 47a/139 -
nowatorskie, ekspresyjne Crucifíxus :
http://www.youtube.com/watch?v=u2C3JsZoisc&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ZR4jmwZGfOY&feature=relmfu
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #957 : Kwiecieñ 06, 2012, 15:51:07 »

W drugiej z nich, w D-dur, nasz± uwagê zwraca w³a¶nie Credo.

Chodzi o pierwsz±, F-dur KV 192. Druga jest owszem w D-dur (KV 194), ale nie o niej my¶la³em.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #958 : Kwiecieñ 07, 2012, 14:24:45 »

Nadchodzi czas wielkanocny. Trudno mi sobie wyobraziæ pewne dni w roku bez oddania siê magii tej muzyki.

Qui tollis pecata mundi. Monumentalny 8-g³osowy chór w g-moll, chromatyka, posêpna i przyt³aczaj±ca partia orkiestry. Inspiracj± by³a Msza h-moll Bacha (niesamowite Kyrie z tej Mszy).
http://www.youtube.com/watch?v=whVPzXDDu2Y

A oto: TE DEUM C-dur KV 141 z 1768 r.
http://www.youtube.com/watch?v=fTk21jy9Sn8&feature=related

Piêknych ¦wi±t.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #959 : Kwiecieñ 07, 2012, 18:21:55 »

Nieziemskie melodie, tak jak Bartus pisze - transcendentalne, pozwalaj±ce otrzepaæ umys³ z kurzu codzienno¶ci, zwróciæ duszê ku wy¿szym, duchowym wymiarom.
Podobnie, jak te wspania³e msze, które nam przedstawi³e¶, które tak zachwycaj± i przemawiaj± do serca. (Tak wiele mszy Mozart komponowa³ w tonacji C - ciekawe, czy by³a to uznana "mszalna" tonacja, czy te¿ w³a¶nie ona najbardziej przemawia³a do niego przy tworzeniu muzyki ko¶cielnej.) Potê¿ne dzie³o, wymagaj±ce czasu, by je w skupieniu wys³uchaæ, w pe³ni prze¿yæ i smakowaæ. Czas ¶wi±teczny jest dobr± por± na tak± muzyczn± medytacjê.

Co do przewijaj±cego siê przez ró¿ne elementy kolejnych mszy motywu czterod¼wiêkowej "dewizy" Mozarta, je¶li jak piszesz, najpierw pojawi³a siê ona w³a¶nie w Credo jego mszy F-dur (jednak co czas pewien pojawiaj± siê inne tonacje:)), i to tak potê¿nie, byæ mo¿e tak zosta³a zapamiêtana i zrobi³a takie wra¿enie, ¿e kojarzono j± z tym w³a¶nie Credo - i na tej zasadzie nazwano kolejn± mszê, w której ten rozpoznawalny motyw wyst±pi³ ponownie - jako "mszê z motywem CREDO", niezale¿nie ju¿ od czê¶ci, w której siê pojawi³

Chyba w tym samym roku, co tê mszê, Mozart pisze jeszcze przepiêkn± Litaniê Loretañsk± (KV 195).
http://www.youtube.com/watch?v=q50-FIHKm44

Równie¿ ta muzyka ma w sobie magiê otwieraj±c± nasze serca, promieniujê ciep³em i ¶wiat³em, nawet w deszczowy i pochmurny dzieñ, jak dzi¶ S³uchaj±c takich harmonii, zawsze bêdziemy mieæ Piêkne, Jasne ¦wiêta. Zatem tak, Piêknych ¦wi±t, kochani


Zapisane
Strony: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

silverstar neder-live kalinowatyper mini-land twistedgamers