Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
62
63
[
64
]
65
66
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 705399 razy)
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #945 :
Kwiecieñ 04, 2012, 21:18:13 »
Cytat: Mozart Kwiecieñ 04, 2012, 20:02:30
S³ychaæ w niej i
Zauberflote
, i scenê Komandora z
Giovanniego
(znale¼li¶cie ten fragment?
).
http://www.youtube.com/watch?v=8xJKsLCxG8k
itd.
Zgadzam siê z Tob± cher Patrick, masoñskie klimaty s³ychaæ ju¿ od 1 taktu.
1:34
Es lebe Sarastro! Sarastro lebe
-
Die Zauberflöte
Ihr Kinder des Staubes erzittert
- Komandor z
Don Giovanniego
(pod koniec
Thamosa
)
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #946 :
Kwiecieñ 04, 2012, 23:30:11 »
Otó¿ to!
Sethosa (bas baryton) nazwa³bym pra-Sarastrem. Chóry ¶piewaj± zreszt± o potêdze S³oñca, ¶wiat³o¶ci, bóstwach itd - kojarzy siê nam to z egipskimi wierzeniami (
Thamos
jest "egipsk±" sztuk± barona von Geblera) - ale i z wolnomularstwem.
http://www.youtube.com/watch?v=MpR8Lmy4p-E&feature=relmfu
(mamy tu wspomianego "Komandora", czyli introdukcjê Sethosa i fina³owy chór
Ihr Kinder des Staubes erzittert
- ca³o¶æ poprzedzona jakby gluckowskim, dramatycznym i bardzo finezyjnym fragmentem antraktowym - muzyka do
Thamosa
to 3 wielkie sceny wokalne z 5 "antraktami" czy "interludiami"; ten ostatni chór zosta³ dokomponowany pó¼niej)
A to mój ulubiony fragment - chór
Gottheit, uber alle machtig
, monumentalne Moderato na wielk± orkiestrê (z tr±bkami, rogami, 3 puzonami i kot³ami) i chór (miejscami rozpisany kontrapunktycznie). To pe³en dostojeñstwa hymn o misternej konstrukcji i wzrastaj±cym napiêciu. Wg mnie, jeden z najciekawszych, najsilniej oddzia³uj±cych, jakie wysz³y spod pióra Mozarta. Sam Wolfgang by³ z tej muzyki bardzo zadowolony.
http://www.youtube.com/watch?v=-pGyeKe7zh8
«
Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 04, 2012, 23:33:28 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #947 :
Kwiecieñ 05, 2012, 09:03:21 »
Nowy niedawno odkryty utwór Mozarta (Patryk ju¿ pisa³ o nim wy¿ej)
wyszed³ w³a¶nie na singlu!:))
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LoTfvakQZXA#
!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #948 :
Kwiecieñ 05, 2012, 15:53:30 »
No no, ponad 65 tysiêcy wy¶wietleñ w ci±gu 2 tygodni... A filmik jest "niepubliczny" i linkowany. Dziêkujê, Agnieszko.
Na stronie Mozarteum jest mo¿liwo¶æ ods³uchania (audio).
O tym "tyrolskim" utworze Mozarta wzmianka jest równie¿ na której¶ z pierwszych stron najnowszego "Newsweeka".
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #949 :
Kwiecieñ 05, 2012, 16:49:25 »
Wielki Tydzieñ i Wielkanoc, a zatem dobra okazja, by ws³uchaæ siê w twórczo¶æ sakraln± Mozarta - wspomniana wy¿ej muzyka masoñska to równie¿ muzyka wyra¿aj±ca duchowo¶æ Mozarta (teza Einsteina), a wiêc kontynuacja nurtu religijnego z lat salzburskich (choæ, jak wiemy, do muzyki ko¶cielnej Mozart w Wiedniu tak¿e powraca³, choæ sporadycznie).
20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowa³ dla Colloredo trzy msze
in C
(Mozarta dos³ownie poch³onê³a wówczas muzyka religijna, co byæ mo¿e ¶wiadczy o jakim¶ wewnêtrznym, duchowym kryzysie m³odego geniusza). W tym czasie twórca muzyki ko¶cielnej w Salzburgu, zgodnie z zaleceniami
ksiêcia hrabiego arcybiskupa
, mia³ komponowaæ tak, by wszystkie ogniwa (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei) z sonat± all'Epistola trwa³y maksymalnie 3 kwadranse "nawet gdy mszê przy najdonio¶lejszej okazji odprawia sam ksi±¿ê", jak donosi za¿enowany Wolfgang.
Takie ograniczenie czasowe wprowadzi³o do twórczo¶ci sakralnej Mozarta istotne zmiany. We¼my Gloriê czy Credo (najd³u¿sze sekwencje) - Mozart niejednokrotnie nak³ada na siebie ³aciñskie wersy, ¶piewane przez chór - otrzymuje wówczas maksymaln± zwiêz³o¶æ. Jednocze¶nie - komponuje nieraz pyszne orkiestrowe introdukcje b±d¼ powolnie krocz±ce, monumentalne
Benedictus
. Wolfgang, szczerze nienawidz±cy Colloreda, po raz kolejny go przechytrzy³ - trzeba sobie w tym momencie wyobraziæ minê zniecierpliwionego ksiêcia!
We wspomnianych mszach pojawia siê nowy styl muzyki ko¶cielnej. Mozart pozna³ wcze¶niej, w czasie swych podró¿y, "uczony", ¶cis³y, skostnia³y styl w³oski (Bolonia, Neapol, Rzym). Muzyka ko¶cielna równocze¶nie siê jednak sekularyzuje - pojawiaj± siê partie "operowe" (ariowe). Wkrótce, w Wiedniu, Mozart pozna muzykê religijn± oraz kontrapunkt Bacha i Haendla; summ± tych do¶wiadczeñ bêdzie genialna (i nieukoñczona)
Grosse Messe
, czyli Wielka Msza c-moll. W kompozycjach z 1776 r. Wolfgang ³±czy fragmenty homofoniczne i kontrapunktyczne, wzbogaca ekspresjê, uszlachetnia liniê melodyczn± (prostota, naturalno¶æ!). Swoiste molowe zatrzymanie nastêpuje zawsze przy s³owach
CrucifÃxus étiam pro nobis sub Póntio Piláto
, a fina³owe fragmenty Glorii, Credo b±d¼ Osanna to próby fugi/fugata (fuga by³a zakazana, bo trwa³a zbyt d³ugo). Przede wszystkim jednak - s³yszymy tu wielkiego
symfonika
.
Oto pierwsza z tych mszy,
Credo-Messe
KV 257. Prawdopodobnie Mozart nanosi³ na partyturê poprawki (by jeszcze skróciæ czas trwania dzie³a eliminowa³ dziesi±tki taktów!). Zauwa¿my, ¿e stosuje on metodê powracaj±cych, krótkich motywów (w
Glorii
,
Credo
). Zagadka: dlaczego
Credo
-Messe?
http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE
Spaur-Messe
KV 258; msza napisana z okazji konsekracji hrabiego von Spaura (uroczysto¶æ odby³a siê w salzburskiej katedrze).
http://www.youtube.com/watch?v=qPsm5tmCpd4
http://www.youtube.com/watch?v=fXSuuGRlOP4&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=bWg8GjS6c7c&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=3avJ8TWYFkY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ddG3oaWyCOk&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=1wrkj7MFlYg&feature=relmfu
«
Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 05, 2012, 16:50:59 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #950 :
Kwiecieñ 05, 2012, 20:02:06 »
Cytat: Mozart Kwiecieñ 05, 2012, 16:49:25
Zauwa¿my, ¿e stosuje on metodê powracaj±cych, krótkich motywów (w
Glorii
,
Credo
). Zagadka: dlaczego
Credo
-Messe?
http://www.youtube.com/watch?v=WePtKahRdxE
Chyba dlatego, ¿e czterotaktowe "Credo" powraca w
Credo
kilkakrotnie
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #951 :
Kwiecieñ 05, 2012, 23:21:59 »
W³a¶nie, Kasiu, sprawa wydaje siê nie do koñca jasna. Czterd¼wiêkowy, æwierænutowy motyw (pojawiaj±cy siê najpierw w forte, potem piano) G - E - A - G z
Credo
faktycznie wybrzmiewa wielokrotnie, jest rozpoznawalny, dzia³a jak Leitmotiv. Prawdziwa muzyczna dewiza Mozarta (o której kiedy¶ pisa³em) pojawia siê jednak w Santus: C - D - F - E (zapis w pó³nutach - zauwa¿cie, ¿e równie¿ 4 d¼wiêki i równie¿ tonacja C-dur). Gdyby to ode mnie zale¿a³o, nazwa³bym wiêc t± mszê
Santus-Messe
.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #952 :
Kwiecieñ 05, 2012, 23:33:22 »
A oto fragment najbardziej zwiêz³ej ze wspomnianych missae breves -
Orgelsolo-Messe
KV 259.
Chyba jasne, sk±d pochodzi jej nazwa.
http://www.youtube.com/watch?v=tTzzTgBWJzc
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #953 :
Kwiecieñ 06, 2012, 08:42:03 »
Patryku.
Dzieki za linki.
Piekne wykanania transcendentalnej muzyki.
Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #954 :
Kwiecieñ 06, 2012, 08:53:37 »
Ostatnio coraz czesciej polykam literki i slowka.
Nie lubie takiego niedbalstwa u siebie.
Sorki
Zapisane
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #955 :
Kwiecieñ 06, 2012, 11:39:08 »
Cytat: Mozart Kwiecieñ 05, 2012, 16:49:25
20-letni Mozart pod koniec 1776 r. skomponowa³ dla Colloredo trzy msze
in C
(Mozarta dos³ownie poch³onê³a wówczas muzyka religijna, co byæ mo¿e ¶wiadczy o jakim¶ wewnêtrznym, duchowym kryzysie m³odego geniusza).
Mo¿e Wolfgang zwracaj±c siê ku muzyce sakralnej chcia³ te¿ "odpocz±æ" od stylu galant?
Co do nazwy
Sanctus-Messe
nie mam nic przeciwko
, zw³aszcza ¿e KV 257 by³a te¿ nazywana
Missa brevis
(potem uznano, ¿e na missê brevis jest raczej za d³uga),
Große Credo-Messe
-jednym s³owem ba³agan w nazewnictwie. Poniewa¿ te nazwy nie pochodz± od samego Mozarta (tak samo jak
Elvira Madigan
dla KV 467, czy
Krönungsmesse
dla KV 317) nie ma sensu uznawaæ ich za jedynie s³uszne. (A propos
Mszy koronacyjnej
C-dur KV 317 - ca³e szczê¶cie, ¿e kto¶ nie nazwa³ jej np. 'Dove sono-Messe' - to oczywi¶cie ¿art, ale na upartego mo¿na siê dos³yszeæ jakiego¶ ma³ego podobieñstwa miêdzy ari± hrabiny z III aktu
Wesela Figara
a
Agnus Dei
z KV 317).
Agnus Dei
z
Mszy koronacyjnej
C-dur KV 317,
Wiener Sängerknaben
:
http://www.youtube.com/watch?v=3kUTmd16xeM
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #956 :
Kwiecieñ 06, 2012, 15:17:03 »
Moim zdaniem wiêc, nazwa
Credo-Messe
w przypadku KV 257 jest nietrafiona. To innej, wcze¶niejszej przys³ugiwaæ powinno to miano.
Przenie¶my siê do roku 1774.
18-letni Wolfgang pisze wówczas 2 bardzo kameralne (smyczki - bez altówek!), a w swej prostocie niemal¿e naiwne krótkie msze – KV 192 i 194. W drugiej z nich, w D-dur, nasz± uwagê zwraca w³a¶nie Credo. Pojawia siê tu, mo¿na powiedzieæ - po raz kolejny, tajemniczy mozartowski szyfr z³o¿ony z 4 d¼wiêków. Ten który pojawi siê w Sanctus wspomnianej wy¿ej Mszy KV 257, a w zmodyfikowanej postaci jest nim przecie¿ motyw z
Dove Sono
czy
Agnus Dei
Mszy KV 317 (równie¿ czterod¼wiêk). Otwiera mozartowsk± symfonikê (
Andante
z Symfonii KV 16) i j±... zamyka (fina³ Symfonii
Jowiszowej
KV 550; to temat na którym opieraj± siê fugata). W tej skromnej i osobistej
Missa brevis
wydaje siê, ¿e Mozart wykrzykuje z ca³± moc±:
CREDO! Wierzê!
- motyw ten kszta³tuje przecie¿ fakturalnie ca³e ogniwo (wyra¿aj±c te¿ finalne
AMEN
).
Czy komponuj±c w 1788 r. swój kontrapunktyczny, monumentalny fina³ ostatniej symfonii Wolfgangowi przypomnia³o siê to zawo³anie?
Te 4 d¼wieki, które w Mszy KV 192 przybra³y postaæ wyznania wiary, przesi±k³y przecie¿ ca³± jego twórczo¶æ.
Credo
, Missa brevis KV 192:
http://www.youtube.com/watch?v=fRK-0tflUTU
Fina³ 41. Symfonii
Jowiszowej
KV 551:
http://www.youtube.com/watch?v=wfoHwbS1QhQ
Cytat: bartus Kwiecieñ 06, 2012, 08:42:03
Az sie wierzyc ne chce, ze napisal 20 letni "mleko pod nosem"
Mnie najbardziej intryguje, ¿e to CREDO poni¿ej napisa³ napisa³ ch³opak 12-letni!
Z wielkiej solennej mszy (4 trabki, 3 puzony)
Waisenhaus-Messe
c-moll (napisanej prawdopodobnie na po¶wiêcenie Waisenhauskirche - ko¶cio³a przy sierociñcu) KV 47a/139 -
nowatorskie, ekspresyjne
CrucifÃxus
:
http://www.youtube.com/watch?v=u2C3JsZoisc&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=ZR4jmwZGfOY&feature=relmfu
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #957 :
Kwiecieñ 06, 2012, 15:51:07 »
Cytat: Mozart Kwiecieñ 06, 2012, 15:17:03
W
drugiej
z nich, w D-dur, nasz± uwagê zwraca w³a¶nie Credo.
Chodzi o
pierwsz±
, F-dur KV 192. Druga jest owszem w D-dur (KV 194), ale nie o niej my¶la³em.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #958 :
Kwiecieñ 07, 2012, 14:24:45 »
Nadchodzi czas wielkanocny. Trudno mi sobie wyobraziæ pewne dni w roku bez oddania siê magii tej muzyki.
Qui tollis pecata mundi.
Monumentalny 8-g³osowy chór w g-moll, chromatyka, posêpna i przyt³aczaj±ca partia orkiestry. Inspiracj± by³a
Msza h-moll
Bacha (niesamowite
Kyrie
z tej Mszy).
http://www.youtube.com/watch?v=whVPzXDDu2Y
A oto: TE DEUM C-dur KV 141 z 1768 r.
http://www.youtube.com/watch?v=fTk21jy9Sn8&feature=related
Piêknych ¦wi±t.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #959 :
Kwiecieñ 07, 2012, 18:21:55 »
Nieziemskie melodie, tak jak Bartus pisze - transcendentalne, pozwalaj±ce otrzepaæ umys³ z kurzu codzienno¶ci, zwróciæ duszê ku wy¿szym, duchowym wymiarom.
Podobnie, jak te wspania³e msze, które nam przedstawi³e¶, które tak zachwycaj± i przemawiaj± do serca. (Tak wiele mszy Mozart komponowa³ w tonacji C - ciekawe, czy by³a to uznana "mszalna" tonacja, czy te¿ w³a¶nie ona najbardziej przemawia³a do niego przy tworzeniu muzyki ko¶cielnej.) Potê¿ne dzie³o, wymagaj±ce czasu, by je w skupieniu wys³uchaæ, w pe³ni prze¿yæ i smakowaæ. Czas ¶wi±teczny jest dobr± por± na tak± muzyczn± medytacjê.
Co do przewijaj±cego siê przez ró¿ne elementy kolejnych mszy motywu czterod¼wiêkowej "dewizy" Mozarta, je¶li jak piszesz, najpierw pojawi³a siê ona w³a¶nie w Credo jego mszy F-dur (jednak co czas pewien pojawiaj± siê inne tonacje:)), i to tak potê¿nie, byæ mo¿e tak zosta³a zapamiêtana i zrobi³a takie wra¿enie, ¿e kojarzono j± z tym w³a¶nie Credo - i na tej zasadzie nazwano kolejn± mszê, w której ten rozpoznawalny motyw wyst±pi³ ponownie - jako "mszê z motywem CREDO", niezale¿nie ju¿ od czê¶ci, w której siê pojawi³
Chyba w tym samym roku, co tê mszê, Mozart pisze jeszcze przepiêkn± Litaniê Loretañsk± (KV 195).
http://www.youtube.com/watch?v=q50-FIHKm44
Równie¿ ta muzyka ma w sobie magiê otwieraj±c± nasze serca, promieniujê ciep³em i ¶wiat³em, nawet w deszczowy i pochmurny dzieñ, jak dzi¶
S³uchaj±c takich harmonii, zawsze bêdziemy mieæ Piêkne, Jasne ¦wiêta. Zatem tak, Piêknych ¦wi±t, kochani
Zapisane
Strony:
1
...
62
63
[
64
]
65
66
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
countrylife
neder-live
paktprzyjazni
mini-land
thepunisher