Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
67
68
[
69
]
70
71
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 704643 razy)
chingate
Go¶æ
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1020 :
Maj 06, 2012, 22:18:32 »
Chopina, Bacha, Erika Satie, Alcana, Gabriela Faure, Rossiniego, Donozettiego, Verdiego, Glinkê, Vivaldiego, Rachmaninowa, Prokofiewa, Skriabina, Ravela, Tarregê, WAGNERA!!!!, Richarda Straussa, Debussego, Kar³owicza, Lutos³awskiego, Góreckiego, Schuberta, Monteverdiego, Handla, Palestrinê, GLUCKA!!!!, Rimskiego- Korsakowa i chyba jeszcze kilku.....
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1021 :
Maj 06, 2012, 22:40:44 »
Cieszy mnie, ze powiedziales GLUCKA!!
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1022 :
Maj 08, 2012, 22:21:23 »
S³awku, mozartowskie cykle wariacji s± jedynie zapisami improwizacji (a jak ju¿ kiedy¶ pisa³em by³ on - wg przekazów - jednym z najwiekszych mistrzów tego rzemios³a w dziejach muzyki). W zestawieniu z jego koncertami fortepianowymi, sonatami czy kameralistyk± z udzia³em fortepianu ich artystyczna warto¶æ nie jest szczególnie wysoka, choæ s± pere³ki, jak wspomniane wariacje na temat z "Pielgrzymów z Mekki" (sk±din±d autorstwa Glucka!) KV 455, z wielkim bogactwem pomys³ów, bogat± i ciekaw± chromatyk±, harmonik± etc. (co dostrzeg³ Czajkowski). Oczywi¶cie ka¿demu cyklowi zarzuciæ mo¿na pewn± tendencyjno¶æ (charakterystyczny i powtarzalny uk³ad wariacji z ostatecznym powtórzeniem tematu zasadniczego w prostej postaci) - wskazuje to jednak¿e na ich u¿ytkowy, "komercyjny" charakter; Mozart, jak wspomnia³a Kasia, by³ swoistym freelancerem i koncerty, które dawa³, by³y bardzo istotnym ¼ród³em jego dochodu. A to, jak± formê przybiera³y jego improwizacje determinowane by³o w znacznej mierze przez publiczno¶æ - XVIII-wieczn± arystokracjê. St±d te¿ wariacje Mozarta s± tak ró¿ne od choæby beethovenowskich - arcydzie³o, jakim s± Wariacje nt. walca Diabellego op. 120 (moim zdaniem najgenialniejsze w ogóle wariacje obok
Goldbergowskich
) przeznaczone by³y dla zupe³nie innego typu odbiorcy (pierwsze dekady XIX w. i wielkie przemiany spo³eczno-obyczajowe w Europie) i powsta³y z innej inspiracji.
Krotko mówi±c: Mozart grywa³ wariacje, by wirtuozeri± oczarowaæ arystokratyczn± publiczno¶æ. Ich hojno¶æ by³a chyba proporcjonalna do tego oczarowania...
---
Ciekawa (zw³aszcza I czê¶æ) sonata na fortepian i skrzypce C-dur KV 403 z okresu wczesnowiedeñskiego.
http://www.youtube.com/watch?v=sdkV22D4YW4
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1023 :
Maj 09, 2012, 16:54:33 »
Cytat: Mozart Maj 08, 2012, 22:21:23
St±d te¿ wariacje Mozarta s± tak ró¿ne od choæby beethovenowskich - arcydzie³o, jakim s± Wariacje nt. walca Diabellego op. 120 (moim zdaniem najgenialniejsze w ogóle wariacje obok
Goldbergowskich
)
Przyznam szczerze, ¿e mam s³abo¶æ do wariacji (wielu kompozytorów; w¶ród nich jest tak¿e Bartus
). Hehe, niektórzy wiedz±, ile zawdziêczam BWV 988
A skoro mowa o Wolfgangu i Ludwigu, nie mo¿e zabrakn±æ dwudziestej drugiej wariacji
Molto allegro
(alla
Notte e giorno faticar
- oczywi¶cie z
Don Giovanniego
) z op. 120 Beethovena (6 minuta & 28 sekunda).
Gra Piotr Anderszewski
:
http://www.youtube.com/watch?v=l_RL-ewvFYo
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1024 :
Maj 10, 2012, 19:31:40 »
I tak oto Canone all'Unisuono, wariacja trzecia z cyklu
Goldbergowskich
, ju¿ na zawsze pozostanie wariacj± monad i ontologii Leibniza.
Wariacja 22. Notte e giorno jest fascynuj±ca. Beethoven nie zawsze mia³ najlepsze zdanie o sztuce Mozarta, ale za t± miniaturê wplecion± w gigantyczny cykl op. 120 - czapki z g³ów! Wprost niebywa³e, jaka muzyka powsta³a na bazie prostego tematu walca Diabellego! Od ironicznego quasi-marsza Maestoso w dumnym, od¶wiêtnym C-dur, poprzez wspomnian± reminescencjê z
Giovanniego
, pasa¿ow± wirtuozeriê a'la J. B. Cramer, barokowe, archaiczne lamentacje (30. wariacja;
Andante
), cudown±, natchnion±, romantyczn± kantylenê-ariettê (31. wariacja;
Largo, molto espressivo
) a¿ po pe³n± rozmachu, typowo beethovenowsk± w dramaturgii fugê z piêknym akordowym zakoñczeniem w adagio i... "tradycyjny" menuet, u¶miech Beethovena do przesz³o¶ci, fina³ fina³ów. Cudo nowej, XIX-wiecznej, postrewolucyjnej epoki w dziejach europejskiej sztuki. To s± wariacje uwolnione z wszelkich barier. One nie maj± improwizacyjno-koncertowego charakteru. Sens tego gatunku zosta³ jakby odkryty na nowo (por. fina³ III Symfonii
Eroiki
).
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1025 :
Maj 10, 2012, 20:16:25 »
Kiedy¶ wspomina³em o 2 kwintetach smyczkowych Mozarta - C-dur KV 515 i g-moll KV 516. W sumie skomponowa³ ich 6 - pierwszy (dzie³o 17-latka; B-dur KV 174) jest ambitny, ale nie jest mozartowskim arcydzie³em tego gatunku; drugi (c-moll KV 406/516b) to smyczkowa transkrypcja znakomitej serenady c-moll KV 388
Harmoniemusik
na instrumenty dête (ze s³ynnym menuetem w formie kanonu).
2 ostatnie dzie³a (KV 593, KV 614) s± arcydzie³ami. Tak jak i w pozosta³ych - wzmocniona jest tu sekcja ¶rodkowa kwartetu smyczkowego (czyli 2 skrzypiec, 2 altówki, wiolonczela; st±d ich charakter jest tak ró¿ny od np. ponad stu "wiolonczelowych" kwintetów Boccheriniego).
Kwintet D-dur KV 593 jest bardzo nowoczesny, s³ychaæ to ju¿ od pocz±tku pierwszego ogniwa, krótkiej introdukcji Larghetto, prowadz±cej do Allegro, otwieraj±cego siê monumentalnym, kilkutaktowym motywem, w którym wiolonczela przeciwstawia siê reszcie smyczków albo - jak stwierdza Einstein - stawia pytanie, na które pó¼niej odpowiada smyczkowa opozycja skrzypiec i altówek (podobnie jak w innych pó¼nych dzie³ach Mozarta). Jest w tym Allegro co¶ burzliwego, mo¿e nawet bojowniczego - ta swoista heroiczno¶æ przywodzi na my¶l Beethovena. Modulacje (jak¿e nieraz g³êbokie i fascynuj±ce!) s± bardzo dojrza³e; ws³uchajmy siê te¿ w polifoniê ekspozycji czy gwa³townego przetworzenia! Tak to ju¿ jest, ¿e wielcy mistrzowie pod koniec swej twórczo¶ci szczególnie chêtnie siêgaj± do tego "bachowskiego orê¿a" muzyki...
Wreszcie - Mozart zaskakuje nas pod koniec powrotem lirycznej
Introduzione
. Po nim wkracza brawurowy motyw otwieraj±cy Allegro - to ju¿ jest w³a¶ciwe zakoñczenie. Przypomina siê analogiczna budowa I czê¶ci Sonaty A-dur
Kreutzerowskiej
Beethovena - któr± równie¿ podziwiaæ mo¿na w znanej wersji na kwintet!
Adagio jest bardzo ekspresyjne i skupione, jak w innych pó¼nych arcydzie³ach Mozarta. Po menuecie z pomys³owym trio (granym czê¶ciowo
spiccato
, czyli ze staccatowym szarpaniem strun) pojawia siê pe³ne ¿ycia Rondo (moje ulubione ogniwo), którego temat zasadniczy opiera siê na skali chromatycznej. Jego kombinacje, przekszta³cenia s± naprawdê mistrzowskie. Mnie siê wydaje, ¿e pod niektórymi wzglêdami to ju¿ wiek XIX w kameralistyce. Z wielk± doz± mozartowskiego, klasycystycznego Charme. Co Wy na to?
http://www.youtube.com/watch?v=v_qXHMzCXzs
Kwintet smyczkowy Es-dur KV 614 jest ostatnim kameralnym utworem Mozarta, w którym wyczuwa siê oddech
Czarodziejskiego fletu
. Ws³uchajmy siê choæby w tonicz± warstwê dzie³a (Es-dur uwa¿ana jest za zasadnicz± tonacjê singspielu). Czê¶ci skrajne s± radosne - ale to rado¶æ Mozarta lat 90. XVIII w. W przej¶ciach do tonacji molowych (np. c-moll) i nie tylko s³yszymy ból ostatnich miesiêcy ¿ycia - to nie
ekspresyjny krzyk
rozpaczy (bardzo lubiê E. Muncha
), lecz pewna melancholia b±d¼ filozoficzne uniesienie (por. Koncert klarnetowy A-dur czy przetworzenie I czê¶ci tego kwintetu)... Nuta niepokoju natrêtnie pojawia siê co chwilê juz od pocz±tku ¿wawego fina³owego ronda. W niektórych bardziej beztroskich fragmentach, zw³aszcza w pierwszym Allegro, us³yszeæ chyba mo¿na Papagenê i Papagena...
D±¿eniem Mozarta by³a prostota.
Flet
("piosenki" Papagena o wydawa³oby siê ludowej proweniencji - na czele z
Der Vogelfänger bin ich ja
) jest tego ¶wietnym przyk³adem. Dobitnie wyra¿a siê ona równie¿ w pie¶niowym temacie Andante.
http://www.youtube.com/watch?v=9L9IQL4unl8
---
Polecam! Szeryng i Haebler -- Sonaty skrzypcowe Mozarta (wszystkie z wyj±tkiem dworskich sonat klawesynowo-skrzypcowych ma³ego Wolfa i opus wczesnowiedeñskiego KV 401, KV 402, KV 403). Znakomite nagranie.
«
Ostatnia zmiana: Maj 10, 2012, 20:22:57 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1026 :
Maj 10, 2012, 22:12:01 »
Oto link do nagrañ sonat (Szeryng, Haebler):
http://www.youtube.com/watch?v=hpdXJm4n1i4
Ju¿ je kiedy¶ troszkê wziêli¶my na warsztat.
Sonaty KV 296, KV 301 - 305 [OPUS I]; KV 376 - 380 [OPUS II]; 3 wielkie sonaty wiedeñskie - KV 454, KV 481, KV 526 i tzw. Sonata facile (odpowiednik Sonaty C-dur na fortepian KV 545; obie stosowane do nauczania pocz±tkowego, tak¿e przez Mozarta) KV 547. Brakuje, jak wspomnia³em, sonat KV 402 - 404 (pozosta³y nieukoñczone, opracowane przez M. Stadlera, zachêcam do wys³uchania). 5 godzin ewolucji muzyki kameralnej Mozarta.
Kiedy¶ wspomnia³em równie¿ o tzw. Kwartetach Pruskich Mozarta z 1789 r., trzech z cyklu 6 zamówionych dzie³ przez króla Prus Fryderyka Wilhelma (w czasie podró¿y Mozarta do Poczdamu w kwietniu 1789 r.). S±, zdaniem niektórych, bardziej haydnowskie ni¿ 6 w³a¶ciwych "Haydnowskich" (1782 - 1785).
To te¿ arcydzie³a, o nieraz bardzo pysznej partii wiolonczeli (król by³ kompozytorem, wiolonczelist±-amatorem). Kwartet D-dur KV 575 ma na pierwszym miejscu
Allegretto
, pogodne, nieco melancholijne i refleksyjne (syndrom pó¼nego stylu); w romantyzmie nazwaliby to: Allegro non troppo. Fina³ te¿ jest w Allegretto, a o g³êbokich, powolnych ogniwach tych kwartetów ju¿ kiedy¶ pisali¶my.
¦wietni Emersoni
http://www.youtube.com/watch?v=06Kydjih8ao
http://www.youtube.com/watch?v=3SRN-P1CDLA&feature=relmfu
Kwartet B-dur KV 589, o uduchowionym Larghetto, Menuecie (godny szczególnej uwagi!). Wszystkie ogniwa maj± co¶ z mozartowskiej refleksyjno¶ci. Rok 1790...
http://www.youtube.com/watch?v=6r0CjE7U_xg
http://www.youtube.com/watch?v=ViouqTUi_hE&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=BVS7bYlP9g8
---
Fragment albumu z kompletem sonat na fortepian; jedna z najbardziej zas³u¿onych interpretatorek muzyki fortepianowej Mozarta: M. Uchida. (Sonaty: 332, 333, 457 i sonatowa fuzja: Allegro i Andante KV 533 + "Fina³" Rondo KV 494)
http://www.youtube.com/watch?v=3FwOywtRj6s
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1027 :
Maj 11, 2012, 23:32:22 »
Pomiêdzy kwartetami
Hadynowskimi
a nieco koncertuj±cymi
Pruskimi
mamy swoistego outsidera - to Kwartet smyczkowy D-dur KV 499 z 1786 r. Mozart zadedykowa³ go swojemu przyjacielowi i wiedeñskiemu wydawcy (pamiêtamy jego niezadowolenie
Dysonansowym
!) F. A. Hoffmeistrowi. Wolfgang naprawdê musia³ ceniæ Hoffmeistra - KV 499 to dzie³o mistrzowskie.
Jest syntez± mozartowskich osi±gniêæ w dziedzinie kwartetu smyczkowego (o których wspomina³em przy okazji kwartetów dedykowanych Haydnowi). Jako czê¶æ I - umiarkowane Allegretto. Witalistyczna si³a emanuje natomiast z menueta, który budzi skojarzenia z wiejskim laendlerem... Po¶rodku - ¶piewne trio w d-moll. Podobnie, quasi-ludowa motywika wpleciona zostaje w o¿ywczy, pe³en pomys³ów Fina³. Mamy prostotê, uderza nas jednak i dojrza³a polifonia. Mozart - w odró¿nieniu od innych wielkich mistrzów (Bach, Beethoven) - nie komponuje zbyt wielu ¶cis³ych fug (fina³ 41. Symfonii
Jowiszowej
to nie fuga, choc zwyk³o siê tak mawiaæ). W kwartetach Haydna fina³owa fuga jest bodaj ulubionym zabiegiem kompozytora. Polifonia i uczono¶æ wyra¿aj± siê u Mozarta inaczej. Nie w ogniwach o nazwie
Canone
czy
Fuga a tre voci.
Pos³uchajcie zreszt± sami...
http://www.youtube.com/watch?v=Rqz9N5WybZ4&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=jMiEQY4-0PY
http://www.youtube.com/watch?v=v1M4qBUU0eI&feature=relmfu
---
W³a¶nie s³ucham nowej p³yty
Jana Lisieckiego
- 17-letniego pianisty, który razem z SOBR pod dyr. Ch. Zachariasa nagra³ 2 koncerty fortepianowe Mozarta.
Jestem pod wielkim wra¿eniem...
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1028 :
Maj 12, 2012, 14:15:10 »
Znalazlem cos.
Byc moze jest to ciekawe (jeszcze nie ogladalem).
http://www.youtube.com/watch?v=dc4XdUu-G5Q
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1029 :
Maj 12, 2012, 16:58:28 »
Dzieki, Bartusie.
Koniecznie pos³uchajcie fascynuj±cej rozmowy z 17-letnim Lisieckim, który w Dwójce mówi o nowej p³ycie - debiucie dla Deutsche Grammophone. Nagra³ dwa z najgenialniejszych koncertów Mozarta - d-moll KV 466 i C-dur KV 467.
Zgadzam siê z niektórymi opiniami Miklaszewskiego - w koncertach brakuje prowadzenia tematu "operow±", klasyczn± kantylen±. Niektóre fragmenty pozbawione s± równie¿ dramaturgicznego napiêcia (gradacji emocji) - wydaje siê, ¿e ekspresja zostaje przeniesiona na frazê; kadencje do koncertu d-moll s± moim zdaniem nieco zbyt "rozci±gniête" w czasie. Fortepian brzmi jednak piêknie, szlachetnie (ws³uchajcie siê w powolne ogniwa - próba stworzenia idealnej arietty - bardzo dobre tempo - zw³aszcza w koncercie KV 467), a Lisiecki dostrzega tu i ówdzie szczegó³y, które mieni± siê jakby s³onecznym blaskiem (szczególnie w koncercie KV 466). Zachwyca kontrastowanie prawej i lewej rêki, subtelne zarysowywanie kontrapunktu. To bardzo osobista wypowied¼ pianisty, trochê romantyczna (fraza!); faktycznie przypominaj± siê wielcy piani¶ci minionej epoki. ¦wietny pocz±tek, brawa!
http://www.polskieradio.pl/8/651/Artykul/586607,Mozartowski-debiut-Jana-Lisieckiego
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1030 :
Maj 12, 2012, 17:49:02 »
Chyba pos³ucham wkrótce tej p³yty bo zachêci³e¶ mnie.W "P³ytomanii" recenzje by³y "letkie" tak jak i innych recenzjach
np. DSZ skrytykowa³a p³ytê bardzo.
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1031 :
Maj 12, 2012, 22:16:05 »
Wspomniana recenzja Miklaszewskiego i Su³ka w za³±czonym wy¿ej linku. Mam nieraz podobne spostrze¿enia, a pojawia siê tu sporo pozytywnych opinii.
W³a¶nie po raz drugi przes³ucha³em Koncert C-dur KV 467 w wykonaniu Janka. Gra przede wszystkim subtelnym, powiedzia³bym nawet: perlistym mezoforte. Jest to interpretacja ujmuj±co szczera, wyra¿aj±ca osobowo¶æ m³odego pianisty. Introwertyka (jak s³usznie powiedziano), cz³owieka wra¿liwego i jednocze¶nie dojrza³ego. Jak zauwa¿y³em, gra d³ug±, romantyczn± fraz± (zarzut dla niektorych) - interpretacja staje siê bardzo osobista. Do tego piêknie cieniuje, opalizuje modulacje, pasa¿e w Allegro maestoso (ekspozycja, przetworzenie), intensywniejsze kontrasty pojawiaj± siê w repryzie. Arietta Andante, tak¿e liryczno-romantyczna, prezentuje siê okazale (zachwycaj±cy dialog z fletem). Fina³ nie zadowala mnie z dramaturgicznego punktu widzenia - jest nieco zapobiegawczy. Brakuje dynamicznego skontrastowania fragmentów, uwypukleñ pewnych szczegó³ów - chodzi o dialogowanie, które w tym finale jest bardzo
buffo
, wyp³ywa z dramaturgii operowej. Gra³bym go bardziej
vivace
, z wiêksz± werw±, podobnie jak ogniwo pierwsze, bêd±ce afirmacj± idei koncertu mozartowskiego, nieco bardziej monumetalnie; jest przecie¿ triumfalne, jowiszowe.
Zwraca uwagê przede wszystkim niebywa³a jedno¶æ 3 ogniw oraz uzyskanie KLAROWNO¦CI faktury (powtorzê siê: ¶wietna autonomia -- synteza partii prawej i lewej rêki). To jest u Mozarta najwa¿niejsze... Moje krytyczne uwagi dotycz± paru elementów estetyki, wielu najwiêkszych pianistów tych szczegó³ów nie dostrzega. Wykonanie Lisieckiego (który jak wynika z wywiadu ¶wietnie rozumie stylistykê i konteksty muzyki Mozarta - operowy charakter, jej napiêcia, dramaturgiczno¶æ itd.) ceniê bardzo wysoko i jestem pewien, ¿e ju¿ wkrótce us³yszymy interpretacjê blisk± idea³u.
Gor±co polecam p³ytê. To godzina z innego ¶wiata.
Uwaga, I czê¶æ koncertu zawiera KADENCJÊ PIANISTY!
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1032 :
Maj 13, 2012, 08:53:21 »
Czy jest w nwcie jakas probka tego nagrania?
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1033 :
Maj 13, 2012, 08:54:06 »
necie
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1034 :
Maj 13, 2012, 09:16:12 »
Ja ju¿ sobie ¶ci±gnê³am, z chomika oczywi¶cie.
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Strony:
1
...
67
68
[
69
]
70
71
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
kalinowatyper
paktprzyjazni
mini-land
twistedgamers
silverstar