Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
71
72
[
73
]
74
75
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 746752 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1080 :
Lipiec 05, 2012, 23:32:26 »
Kasiu, rozumiem, Âże antypatia wynika przede wszystkim z jego czĂŞsto nieprzechylnych muzyce Mozarta opinii.
Stosunek Wagnera do twĂłrczoÂści naszego bohatera byÂła niejednoznaczny. SÂłynny fragment analizy
Zauberflote
(piêknie prze³o¿ony przez Kasiê) wskazuje na to, ¿e w pe³ni doceni³ to arcydzie³o (w innym miejscu wychwala te¿ i szlachetnoœÌ melodyki opery). Z drugiej jednak strony jego odbiór
Figara
czy
Giovanniego
jest, hmm, ambiwalentny. Wiadome zaÂś, Âże niskie noty miaÂło u niego mozartowskie allegro sonatowe, ktĂłre przeciwstawiaÂł beethovenowskiemu - heroiczno-dramatycznemu (odsyÂłam do rozwaÂżaĂą nad estetykÂą muzycznej w dziele
Ăber das Dirigieren
, 1869). Znane sÂą w koĂącu sÂłowa Wagnera:
Ich glabe an Gott, Mozart und Beethoven.
Cytat: fille007 Lipiec 04, 2012, 18:37:38
Genialny kontrapunktyczny finaÂł, a w pierwszej czĂŞÂści (
Allegro vivace
) po g³ównym Es-durowym temacie nagle c-moll...
KiedyÂś juÂż pisaliÂśmy co nieco o KV 449 (pamiĂŞtasz, Asiu?
). Niestety, nie mogĂŞ rozwikÂłaĂŚ zagadki tego dramatycznego tematu pobocznego w Allegro (metrum - 3/4 - jak w koncercie jedenastym, moim ulubionym z triady KV 413-415 i - co najciekawsze - w koncercie c-moll).
WracajÂąc zaÂś do mozartowskiego kontrapunktu -
ein paar Worte
nale¿y siê równie¿ Preludium i Fudze KV 394. To bardzo ciekawa kompozycja z 1782 r. Mozart pos³a³ j¹ siostrze Nannerl (wiemy o tym z listu z kwietnia tego roku) - wys³a³ najpierw fugê, a dopiero póŸniej preludium (taka by³a ponoÌ kolejnoœÌ powstania tych dzie³ w umyœle geniusza
). Mozart stwierdza, Âże przyczynÂą powstania fugi byÂła Konstancja, ktĂłra dosÂłownie zakochaÂła siĂŞ w kontrapunkcie dzieÂł Bacha i Haendla (o czym ÂświadczÂą rĂłwnieÂż sonaty na skrzypce i fortepian z cyklu KV 402, 403..., dedykowane kochanej Âżoneczce - i ich niedokonczone fugowane finaÂły).
Ta fuga jest, powiedzmy, bachowska...
http://www.youtube.com/watch?v=SNOBzZZTg8Q
http://www.youtube.com/watch?v=KAr46pGng-s
(nie bez przyczyny na klipie mamy portret Stanzi)
...w odró¿nieniu od haendlowskiej fugi a-moll z Suity KV 399 (caÂła suita jest zresztÂą bardzo haendlowska). ArchaizujÂąca suita zawiera uwerturĂŞ w C-dur - po niej nastĂŞpuje fuga - a nastĂŞpnie: Allemande w c-moll, Courante w Es-dur; czêœÌ piÂąta - mimo znakomitego, g-mollowego poczatku - pozostaÂła nieukoĂączona (jest to jedna z NIESTETY NIEUKOĂCZONYCH* kompozycji Mozarta).
http://www.youtube.com/watch?v=aWpRb5ReFJ8
*wierzcie lub nie, ale naprawdĂŞ nie zaliczam do nich Requiem.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1081 :
Lipiec 05, 2012, 23:42:10 »
Podsumowuj¹c, Mozart o komponowaniu œcis³ej fugi, powie póŸniej tak:
(...)
es eine mir sehr verhaĂte Arbeit ist
(...)
"(...)to praca przeze mnie znienawidzona (...)"
PoniÂżej maÂło znana, nieukoĂączona fuga g-moll KV 401, owoc "bachowskiego", kontrapunktycznego okresu twĂłrczoÂści.
Polecam organowe dzieÂła Mozarta w tym wykonaniu.
Martin HaselbĂśck
http://www.youtube.com/watch?v=tXpV-gpgkQw
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1082 :
Lipiec 06, 2012, 12:11:56 »
Cytat: Mozart Lipiec 05, 2012, 23:32:26
Z drugiej jednak strony jego odbiĂłr
Figara
czy
Giovanniego
jest, hmm, ambiwalentny.
Wydaje mi siĂŞ caro Patrizio
, Âże niemaÂły wpÂływ miaÂł tu takÂże fakt, Âże libretta tych arcydzieÂł sÂą w jĂŞzyku wÂłoskim... A Wagner z pewnoÂściÂą nie byÂł italofilem
(bycie nim to nie przymus, ale wygl¹da na to, ¿e niew¹tpliwa niemieckoœÌ
Fletu
, na któr¹ sk³ada siê te¿ libretto Schikanedera by³a czynnikiem niema³ej wagi przy ustalaniu przez Wagnera takiej, a nie innej "hierarchii" dzie³ Mozarta). Jak wiadomo, Richard wyra¿a³ siê tak¿e z du¿¹ pogard¹ o operze w³oskiej (i francuskiej).
WagneromankÂą na pewno mnie nie moÂżna nazwaĂŚ... chociaÂż podejmowaÂłam prĂłby, aby go polubiĂŚ. Chyba wolĂŞ "oddzielne numery" od "nieustajÂącej melodii"
Widocznie jego Âświat nie jest moim Âświatem, ale doceniam ideĂŞ
Gesamtkunstwerk'u
- totalnego dzieÂła sztuki (jĂŞzyk librett Wagnera jest bardzo kwiecisty, niejednoznaczny - to mi sie w miarĂŞ podoba). A muzyka?
Die Leitmotive lassen mich kalt
. Maj¹c Mozarta, Verdiego (którego Wagner notabene bardzo ceni³), Händla, Rossiniego wiele (lub zgo³a nic) do operowego szczêœcia ju¿ nie potrzebujê
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1083 :
Lipiec 07, 2012, 15:10:01 »
Cytat: fille007 Lipiec 06, 2012, 12:11:56
Wydaje mi siĂŞ caro Patrizio
, Âże niemaÂły wpÂływ miaÂł tu takÂże fakt, Âże libretta tych arcydzieÂł sÂą w jĂŞzyku wÂłoskim...
SÂłuszna uwaga
Wagner byÂł patriotÂą w kaÂżdym calu.
St¹d te¿ na jego estetyczne s¹dy patrzeÌ nale¿y z przymru¿eniem oka. A ¿e Mozart by³ "po trosze" i w³oski, i francuski... Có¿, to Wagnerowi z pewnoœci¹ nie imponowa³o.
Nie wspomnieliÂśmy chyba jedynie 2 wczesnych koncertĂłw Mozarta - napisanych w konwencji
galant
. Oba pochodzÂą z 1776 r. i sÂą mniej nowatorskie niÂż ich poprzednik (koncert D-dur KV 175). SÂą nieraz uznawane za dzieÂła
Fßr Anfänger
, dla pocz¹tkuj¹cych, choÌ z ca³¹ pewnoœci¹ nie s¹ to mechaniczne Ìwiczeniowe etiudy. Maj¹ wiele wdziêku, zw³aszcza w przepiêknych, œpiewnych czêœciach œrodkowych. To dzie³a kameralne, intymne (w odró¿nieniu od symfonicznego charakteru KV 175), a koncert KV 238 wiele zyskuje dziêki dodaniu partii fletów.
Koncert B-dur KV 238 (Zacharias)
http://www.youtube.com/watch?v=7R8rqXiE2A8
Koncert C-dur KV 242 jest dedykowany hrabinie Antonii LĂźtzow (Litsau). Skoro to muzyka arystokracji, w finale mamy rondo
Tempo di Menuetto
(jak w koncercie KV 413).
http://www.youtube.com/watch?v=fXcIv-qcDwI
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1084 :
Lipiec 07, 2012, 21:23:00 »
Cytat: Mozart Lipiec 07, 2012, 15:10:01
A Âże Mozart byÂł "po trosze" i wÂłoski, i francuski...
Nieprzypadkowo szalone Mozartfanki
tworzÂą urodzinowe doggerelowe temy con variazioni z uÂżyciem tych jĂŞzykĂłw (i oczywiÂście niemieckiego)
W liÂście do Leopolda z 1778 Mozart napisaÂł nawet:
Das Opernschreiben steckt mir halt stark im Kopf, franzĂśsisch lieber als teutsch, italienisch aber lieber als teutsch und franzĂśsisch.
Nie opuszcza mnie myÂśl o pisaniu oper; oper francuskich chĂŞtniej niÂż niemieckich, ale wÂłoskich jeszcze chĂŞtniej niÂż niemieckich i francuskich.
Rok temu udaÂło siĂŞ nam nawet udowodniĂŚ
, Âże Wolfgang jest takÂże "polski" za sprawÂą
Rondeau en Polonaise
z sonaty fortepianowej D-dur KV 284 nicknamed DĂźrnitz
Mozart byÂł patriotÂą, ale umiaÂł czerpaĂŚ peÂłnymi garÂściami z tego, co najlepsze w innych kulturach. Jego rodacy jednak czĂŞsto nie umieli poznaĂŚ siĂŞ na jego sztuce. Rozgoryczony generalnie chÂłodnym przyjĂŞciem (tu chlubny wyjÂątek stanowi uznanie Ch. W. Glucka)
Uprowadzenia z Seraju
KV 384 napisaÂł w liÂście do ojca z 18 sierpnia 1782:
Will mich Deutschland, mein geliebtes Vaterland, worauf ich, wie Sie wissen, stolz bin, nicht aufnehmen, so muss Frankreich oder England wieder um einen geschickten Deutschen mehr reich werden.
Jeœli Niemcy, moja ukochana ojczyzna, z której, jak wiesz ojcze, jestem dumny, nie chc¹ mnie przyj¹Ì, niech siê Francja lub Anglia znowu wzbogac¹ o jednego utalentowanego Niemca wiêcej.
Cytat: Mozart Lipiec 07, 2012, 15:10:01
Koncert C-dur KV 242 jest dedykowany hrabinie Antonii LĂźtzow (Litsau). Skoro to muzyka arystokracji, w finale mamy rondo
Tempo di Menuetto
(jak w koncercie KV 413).
http://www.youtube.com/watch?v=fXcIv-qcDwI
FinaÂł koncertu C-dur KV 246 jest niesamowity - to bogactwo tematĂłw, porywy uczuĂŚ, obojowe solo (dla mnie brzmi ono z lekka "orientalnie"), a na koniec urocza coda
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 21:24:35 wysłane przez fille007
»
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1085 :
Lipiec 08, 2012, 16:02:33 »
Cytat: fille007 Lipiec 07, 2012, 21:23:00
Will mich Deutschland, mein geliebtes Vaterland, worauf ich, wie Sie wissen, stolz bin, nicht aufnehmen, so muss Frankreich oder England wieder um einen geschickten Deutschen mehr reich werden.
Trudno siê nie zgodziÌ z Mozartem, zw³aszcza, ¿e przecie¿ pamiêtamy ignorancjê wspó³czesnych wobec jego Muzyki. To w³aœnie, ¿e Mozart - wraz z zaprzestaniem pisania muzyki "popularnej" - zosta³ wrêcz przez wiedeùczyków porzucony, przyczyni³o siê w du¿ej mierze do pog³êbienia depresji w ostatnich latach ¿ycia (recepcja sztuki Mozarta w wieku XVIII i jej skutki to temat na osobn¹ dyskusjê).
Mozart kochaÂł swojÂą ojczyznĂŞ, a Âświetnym tego dowodem jest stworzona przez niego opera niemiecka - juÂż w
Uprowadzeniu
wyniĂłsÂł jĂŞzyk niemiecki do rangi "jĂŞzyka opery",
Flet
zaÂś staÂł siĂŞ sztukÂą narodowÂą (Wagner). Jego patriotyzm byl uniwersalny i - jak to kiedyÂś Âświetnie powiedziano - humanistyczny; Mozart w Âżyciu nie napisaÂłby muzyki do tekstu opiewajÂącego XVII-wiecznego cesarza Rudolfa II Habsburga (otrzymaÂł takÂą propozycjĂŞ, lecz odmĂłwiÂł), nigdy nie wpadÂłby na pomysÂł skomponowania niemieckich "KrakowiakĂłw i GĂłrali".
W jego muzyce œciera³y siê (a w³aœciwie: w cudowny sposób siê stopi³y) wp³ywy francuskie, w³oskie, pó³nocno- i po³udniowoniemieckie... Trzeba jednak pamiêtaÌ, ¿e Francuzów i ich muzyki Wolfgang nie lubi³. Wyprawa do Pary¿a, jak ju¿ kiedyœ pisaliœmy, skoùczy³a siê finansowym fiaskiem; jakby tego by³o ma³o, straci³ tam matkê. W maju 1778 r. napisa³ do ojca:
Wer nicht hier ist, der glaubt nicht, wie fatal daĂ es ist. Ăberhaupt hat sich Paris viel geändert: die Franzosen haben lang nicht mehr so viel Politesse als vor fĂźnfzehn Jahren, sie grenzen itzt stark an die Grobheit, und hoffärtig sind sie abscheulich.
[Ten, ktĂłrego tu nie ma, nie uwierzy, jak fatalna jest sytuacja. W ParyÂżu siĂŞ wiele zmieniÂło: Francuzi nie majÂą juÂż tyle politesse co przed piĂŞtnastu laty, sÂą gburami i ohydnymi zarozumialcami.
]
Nie przeszkodziÂło to jednak Mozartowi komponowaĂŚ do francuskich tekstĂłw.
Oiseaux, si tous le ans
KV 307 i C. Bartoli
http://www.youtube.com/watch?v=VAvLlZmuFss
Dans un bois solitaire
KV 308
http://www.youtube.com/watch?v=vZPMXksAMDY
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2012, 16:05:00 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1086 :
Lipiec 09, 2012, 23:53:19 »
Wracaj¹c do tematu polifonii i kontrapunktu w twórczoœci Mozarta - warto przypomnieÌ jego salzbursk¹ twórczoœÌ sakraln¹ i jej kontrapunkt (Mozart tworzy³ gros swoich dzie³ koœcielnych jeszcze przed swoist¹ "iluminacj¹", jak¹ by³o poznanie partytur J. S. Bacha).
Wczoraj (8.07) DwĂłjka retransmitowaÂła koncert Concentus Musicus Wien N. Harnoncourta i ChĂłru Arnolda SchĂśnberga (wykonanie powinno zostaĂŚ zarejestrowane na CD, byÂło znakomite). W programie dwa swietne, kontrapunktyczne dzieÂła Mozarta.
Litaniae de venerabili altaris Sacramento
czyli Litania do NajÂświĂŞtszego Sakramentu KV 243 to jedno z najlepszych dzieÂł sakralnych Mozarta z okresu przedwiedeĂąskiego (Mozart komponujÂąc je miaÂł 20 lat). To utwĂłr, ktĂłrego klimat daleki jest od oficjalnego splendoru uroczystoÂści religijnej. Owszem, jest monumentalny, ale jednoczeÂśnie brzmieniowo ciepÂły i bardzo osobisty. Nie ma tu trÂąbek (obowiÂązkowych w solennych mszach), zamiast nich sÂą puzony, fagoty, flet, oboje i ukochane przez Wolfganga altĂłwki, ktĂłre w pewnym momencie zostajÂą potraktowane koncertowo. Nie mamy wÂątpliwoÂści - to szczera modlitwa mÂłodzieĂąca, ktĂłry zapomniaÂł o znienawidzonym salzburskim pracodawcy.
Zachwyt od pierwszych taktĂłw... CzarujÂące, majestatyczne
Kyrie
, ktĂłre wyÂłania siĂŞ z piano/pianissimo (i w tej najniÂższej dynamice znikajÂące!), w ktĂłrym trudno nie usÂłyszeĂŚ zapowiedzi
Ave verum
, które powstanie 15 lat póŸniej. S³yszymy ten Es-durowy blask, charakterystyczny dla póŸnych dzie³ masoùskich (!). Kolejny, brawurowy numer -
Panis vivus
mĂłgÂłby byĂŚ tenorowÂą ariÂą wyjĂŞtÂą z ktĂłrejÂś z mozartowskich oper seria (sfera profanum!). Podobnie sopranowe
Ducissimum convivium
, po ktĂłrym nastepujÂą dramatyczne fragmenty chĂłralne o wielkiej sile raÂżenia. ImponujÂące jest
Viaticum in Domino morientum
- mroczny choraÂł w g-moll na chĂłr ÂżeĂąski z pizzicatem smyczkĂłw i dÂługimi nutami instrumentĂłw dĂŞtych w tle. Mozart tworzy natchnionÂą, silnie skontrastowanÂą dynamicznie 2-gÂłosowÂą fugĂŞ
Pignus in Domino morientum
; oto Mozart - wielki kontrapunkcista. NastĂŞpujÂące po
Agnus Dei Miserere
jest kompozycjÂą siostrzanÂą do
Kyrie
- dzieÂło, niewÂątpliwie napisane w duchowym uniesieniu, spiĂŞte jest jakby klamrÂą.
http://www.youtube.com/watch?v=sYLXJCwUPc8
http://www.youtube.com/watch?v=oBu3pNRZs5Q
http://www.youtube.com/watch?v=I5pN3ARQvNw
http://www.youtube.com/watch?v=HF6k4vV1Yaw
http://www.youtube.com/watch?v=nrc1Zua0WXE
http://www.youtube.com/watch?v=kBF5eHvA6fA
http://www.youtube.com/watch?v=N6cVDceuyPE
http://www.youtube.com/watch?v=GKZPTJ4lhNs
http://www.youtube.com/watch?v=h06mbmHT98s
http://www.youtube.com/watch?v=dpsjbaBI6iY
Warto posÂłuchaĂŚ rĂłwnieÂż mszy zwanej
Missa longa
C-dur KV 262, ogniwa poÂśredniego w ewolucji mozartowskiej missy (jest ona poprzedniczkÂą wspaniaÂłych, ostatnich UKOĂCZONYCH mszy -
Koronacyjnej
i
Missa solemnis
KV 337). Nie jest to missa solemnis (jest zbyt krótka), choÌ w poszczególnych ogniwach mo¿na wyró¿niÌ bardziej rozbudowane fragmenty solowe/ensamblowe i chóralne. Nie ma tu jednak arii typowych dla mszy uroczystej.
Monumentalne dzieÂło jest zintrumentowane zgodnie z mozartowskÂą konwencjÂą (z trÂąbkami). Jest bardziej "oficjalne" niÂż Litania KV 243; zawiera popisowe fugi w finale
Gloria
i
Credo
.
http://www.youtube.com/watch?v=Yul6quzTHKI
Gwoli jasnoÂści. Mozart skomponowaÂł dwie litanie loretaĂąskie (KV 109, wspomnianÂą kiedyÂś przez AsiĂŞ i KV 195) oraz dwie
Litaniae de venerabili altaris sacramento
(KV 125 i KV 243).
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1087 :
Lipiec 10, 2012, 23:39:19 »
Wspomniane maryjne litanie loretaĂąskie (
Litaniae Lauretanae Beatae Mariae Virginis
) to prawdziwe cuda, choÌ s¹ to kompozycje ma³o znane. Pierwsza z nich, B-dur KV 109, pochodzi z 1771 r. (dzie³o 15-latka) i jest wyrazem szczerej pobo¿noœci m³odego twórcy. Jest kolejnym dowodem tego, jak wczeœnie poj¹³ trudn¹ sztukê polifonii (mamy tu, jak w innych litaniach, równie¿ fragmenty bardziej homofoniczne; obok chórów - operowe arie w stylu w³oskim). Ws³uchajcie siê w
Sancta Maria
albo
Agnus Dei
, do ktorego Mozart pisze niemal zawsze najpiĂŞkniejszÂą muzykĂŞ. FinaÂł, rozpÂływajÂący siĂŞ w ciszy, koĂączy siĂŞ w bardzo rzadkim b-moll!
Cenna jest rĂłwnieÂż Litania loretaĂąska D-dur KV 195. Jej intymny charakter, podobnie jak we wczeÂśniejszym dziele, zauwaÂżamy juÂż w otwierajÂącym jÂą
Kyrie
. DuszĂŞ stanowi jednak
Agnus Dei
(por.
Adagio
z Kwartetu smyczkowego KV 458). Ta sopranowa aria ³¹czy w sobie koœcielny mistycyzm z operowoœci¹. Wielkie wra¿enie robi w³¹czaj¹ce siê w finale tutti chóru, które za chwilê niknie w piano/pianissimo. Einstein zwraca uwagê na kastratowy charakter partii sopranu - swoj¹ drog¹ ciekawe, ¿e swego czasu dzia³alnoœÌ kastratów by³a w Koœciele zakazana.
http://www.youtube.com/watch?v=kyPDFGt9wqU
http://www.youtube.com/watch?v=q50-FIHKm44
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1088 :
Lipiec 11, 2012, 11:34:08 »
Cytat: Mozart Lipiec 05, 2012, 23:32:26
KiedyÂś juÂż pisaliÂśmy co nieco o KV 449 (pamiĂŞtasz, Asiu?
).
Czy moÂżna by byÂło zapomnieĂŚ?
Ten magiczny koncert pozostanie w pamiĂŞci. A na razie jeszcze pozwolĂŞ sobie zanuciĂŚ raz jeszcze radosny finaÂł koncertu KV 365, z ktĂłrego kiedyÂś pisaÂłeÂś mi ÂściÂągĂŞ
, w charakterze trumfalnego hymnu na czeœÌ szczêœliwego zakoùczenia d³ugiej i ciê¿kiej pracy
http://www.youtube.com/watch?v=wTjGrwqlwjQ
I za moment bĂŞdĂŞ pisaĂŚ dalej, bo mam zdecydowane duÂżo zalegÂłoÂści:))
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1089 :
Lipiec 13, 2012, 00:15:13 »
KorzystajÂąc z chwili oddechu, chciaÂłabym najpierw wspomnieĂŚ jeszcze o ÂŁaskawoÂści Tytusa. ByÂła mowa o transmisji w DwĂłjce, ktĂłrej niestety nie sÂłuchaÂłam, choĂŚ z tego co pisze Pat wynika, Âże nie muszĂŞ aÂż tak bardzo tego ÂżaÂłowaĂŚ
Natomiast poniewa¿ przegapi³am równie¿ spektakl w TVP Kultura, z zadowoleniem wyœledzi³am go na YT. Zatem s³ów parê o salzburskim Tytusie, który mnie zaskoczy³:)
To byÂło zupeÂłnie coÂś innego, niÂż Clemenza di Tito, jakÂą znaÂłam, i jaka mnie zachwyciÂła, w wersji Ponelle’a. Ta, w ktĂłrej tak dobrze byÂło uwidocznione to, co o niej mĂłwiliÂśmy, Âże jest optymistyczna w przesÂłaniu
Co prawda Mozart mĂłwiÂł, Âże tworzy "vera opera", operĂŞ prawdziwÂą, ale w tej wersji jest to wrĂŞcz opera werystyczna
Kasarowa tutaj Âśpiewa partiĂŞ Sesta, Dorothea Roschmann (hrabina z Wesela Figara) jest VitelliÂą, a w roli Annia wystĂŞpuje Elina Garanca. I wykonujÂą swoje partie piĂŞknie, z wielkim uczuciem.
Co do reÂżyserii, rzecz jasna, zgadzam siĂŞ, Âże ta muzyka obroni siĂŞ sama, zwÂłaszcza w odpowiednio dobrym wykonaniu, a tu ono jest bez wÂątpienia dobre (Harnoncourt i WiedeĂączycy), no i fantastyczna obsada ÂśpiewakĂłw. Jednak klimat spektaklu w duÂżej mierze zaleÂży od scenerii, od pomysÂłu reÂżysera. W moim odczuciu klimat salzburskiego spektaklu momentami przywodzi na myÂśl ToskĂŞ
Odnios³am wra¿enie, ¿e tutaj zamys³ re¿ysera poszed³ w tê stronê, aby tytu³ow¹ ³askawoœÌ w³adcy zamkn¹Ì w bardzo du¿ym cudzys³owie
I odtwĂłrca, Michael Schade, dobrze wywiÂązuje siĂŞ z tej roli - jego sugestywna mimika i ekspresja, wraz z caÂłoÂściÂą scenerii pozwala nam siĂŞ domyÂśliĂŚ, Âże za opiniÂą dobrotliwego wÂładcy kryje siĂŞ despota dbajÂący jedynie o pozory. Kapitalna jest scena, kiedy lud jak raÂżony gromem pada na ziemiĂŞ – co wyglÂąda raczej na terror strachu, niÂż akt uwielbienia. No i kiedy wprowadzajÂą coraz bardziej sponiewieranego wiĂŞÂźnia, koĂącowy hymn do ÂłaskawoÂści wydaje siĂŞ gorzkÂą ironiÂą. A sama ÂłaskawoœÌ zimnym wyrachowaniem, od ktĂłrego przechodzÂą ciarki. Có¿, Tytus caÂłkiem na nowo odczytany... Czy podobaÂłby siĂŞ Wolfiemu? Wiemy, Âże on nie przepadaÂł za wÂładcami i miaÂł o nich (tak jak i Leopold) niezbyt pochlebne zdanie
Nie wiadomo, czy odpowiadaÂły mu standardowe w owym czasie zakoĂączenia, zgodnie z ktĂłrym w finale tyrani zmieniajÂą siĂŞ w peÂłne dobroci i miÂłosierdzia owieczki
Nie do koĂąca odczytujĂŞ znaczenie wprowadzonych na scenĂŞ chÂłopiĂŞcych postaci - czy sÂą to moÂże symbole powielanej legendy o czystym jak dziecko i doskonaÂłym wÂładcy, ktĂłrymi karmi siĂŞ masy? Tak czy inaczej, spektakl fascynujÂący choĂŚby ze wzglĂŞdu na muzykĂŞ - jak juÂż mĂłwiliÂśmy, majestatycznÂą, uczonÂą, szlachetnÂą
http://www.youtube.com/watch?v=Pw3RGVeuL7w
http://www.youtube.com/watch?v=RBhRWIqSsQQ&feature=relmfu
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1090 :
Lipiec 15, 2012, 17:01:15 »
Tak, Asiu, to bardzo ciekawa inscenizacja. Chyba nie byÂło jej na TVP Kultura...
Ja preferujĂŞ wspomniane wczeÂśniej (Zurich lub Termy Karakali
), ale ta salzburska faktycznie odczytuje skostnia³y nieco tekst Metastazja na nowo. Podobnie przecie¿ i Mozart tchn¹³ w to libretto nowe ¿ycie, stworzy³ pod wieloma wzglêdami nowatorskie, znakomite dzie³o, zapowiadaj¹ce wielk¹ operê francusk¹ oraz dokonania mistrzów opery w³oskiej. Ciarki przechodz¹, gdy ws³uchujê siê w kapitalne sceny chóralne pod koniec aktu I i II...
WspominaliÂśmy tu niedawno muzykĂŞ sakralnÂą. Muzyka pisana dla zamĂłwienie KoÂścioÂła byÂła bardzo waÂżnÂą czĂŞÂściÂą salzburskiej twĂłrczoÂści Mozarta. Wiemy jednak, Âże tworzyÂł w tym czasie rĂłwnieÂż wiele serenad i divertimenti. Mozart staÂł siĂŞ mistrzem muzyki towarzyskiej, plenerowej, uÂświetniajÂącej lokalne uroczystoÂści, polowania itd. To muzyka idealna na lato
Co Wy na to?
Pierwsze okolicznoœciowe utwory na orkiestrê to wieloczêœciowe kasacje (KV 63, 99, 100), w których znaleŸÌ mo¿na wiele brzmieniowych ciekawostek. Prawdopodobnie skomponowane zosta³y ok. 1769 r. przez 13-latka.
Dzie³a napisane ju¿ parê lat póŸniej wykazuj¹ niewiarygodn¹ (maj¹c na uwadze wiek twórcy) dojrza³oœÌ. Typowe divertimento (pochodz¹ce zapewne od barokowej suity) zaopatrzone jest w jedn¹/dwie czêœci marszowe oraz czêœci concertante (instrumentem koncertuj¹cym s¹ najczêœciej skrzypce). Serenady, wykonywane czêsto wieczorem, o zmroku, s¹ bardziej zmys³owe, czu³e, romantyczne... Najciekawsze s¹ liczne, b³yskotliwe aluzje, muzyczne alegorie, kryj¹ce siê w tych dzie³ach. Z pewnoœci¹ bardzo wielu nie uda³o nam siê do dziœ rozszyfrowaÌ.
Divertimento Es-dur KV 113 to dzieÂło na du¿¹ orkiestrĂŞ, ktĂłrej dwie sekcje – smyczkowa (z przyjemnym brzmieniem altĂłwek) i dĂŞta (z 4 rogami, w tym parÂą roÂżkĂłw angielskich, obojami, klarnetami, fagotami) sÂą silnie skontrastowane – przeciwstawiajÂą siĂŞ sobie wzajemnie. Ta muzyka ma w sobie wiele uroku (zwÂłaszcza w oÂżywczej, pierwszej czĂŞÂści).
http://www.youtube.com/watch?v=TfLZTyJU-Xw
Godna uwagi jest Antretter-Musik KV 185, napisana na wesele syna salzburskiego urzĂŞdnika dworskiego Judasa Thaddausa von Antretter (latem 1773 r.). Podobno Mozart byÂł nieobecny podczas premiery swego utworu. Jest to tzw.
Finalmusik
. Mamy tu dwie czĂŞÂści typowo koncertujÂące (Andante i Allegro wyjĂŞte jakby z koncertu skrzypcowego), wyró¿nia siĂŞ Menuet II (z dwoma triami – pierwszym, Âśpiewnym w d-moll z koncertujÂącymi skrzypcami i drugim, trochĂŞ pompatycznym) i piĂŞkne Andante grazioso, idealna liryczna scena, tak znakomicie zinstrumentowana. CaÂłoœÌ wieĂączy (pamiĂŞtajmy – to Finalmusik!) Allegro z introdukcjÂą (Adagio), ktĂłre przypomina trochĂŞ finaÂł póŸniejszej
Symfonii paryskiej
(a wÂłaÂściwie – nawet go przewyÂższa). Co do wspomnianych aluzji - znaleŸÌ je moÂżna w czĂŞÂściach powolnych o charakterze miÂłosnym, moÂże nawet erotycznym (piszÂąc to, Mozart jest jeszcze nastolatkiem
).
http://www.youtube.com/watch?v=eiC-wPLv6lY&feature=results_video&playnext=1&list=PLF00B7CDD1A9719C7
http://www.youtube.com/watch?v=fvBGu3rABrE&feature=results_video&playnext=1&list=PLF00B7CDD1A9719C7
http://www.youtube.com/watch?v=khpclg-pYtI&feature=results_video&playnext=1&list=PLF00B7CDD1A9719C7
http://www.youtube.com/watch?v=s9Uit9pOVHg&feature=results_video&playnext=1&list=PL224AF26D672E0911
http://www.youtube.com/watch?v=o3XNLkkRSwM&feature=results_video&playnext=1&list=PLF00B7CDD1A9719C7
itd.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1091 :
Lipiec 15, 2012, 19:23:51 »
Cytat: Mozart Lipiec 15, 2012, 17:01:15
To muzyka idealna na lato
Co Wy na to?
A my na to jak na lato
Kasacje sÂą Âśliczne (juÂż gdzieÂś siĂŞ tu jednÂą z nich zachwycaÂłam - takÂą z kukuÂłkÂą
)
Nie mówi¹c ju¿ o tych póŸniejszych cudnych drobiazgach, b³yszcz¹cych jak gwiezdny py³:)
MoÂże dla podtrzymania letniego nastroju koncertu w plenerze, prĂłcz zachwycania siĂŞ tym, co zaprezentowaÂłeÂś, dorzucĂŞ Divertimento nr 1 B-dur KV 439b na dwa klarnety i fagot - bardzo sympatyczny zestaw instrumentĂłw
http://www.youtube.com/watch?v=sQWPkSFYj5o
I ¿eby pozostaÌ jeszcze w kilmatach operowych, do³o¿ê Divertimento nr 6 pod tym samym numerem, stanowi¹ce swego rodzaju recykling
. Tu to dopiero sÂą aluzje
http://www.youtube.com/watch?v=MRTj3Phl8p8
http://www.youtube.com/watch?v=kxX6fcxUky4&feature=channel&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=C39f7qDeqnY&feature=BFa&list=ULkxX6fcxUky4
http://www.youtube.com/watch?v=SGN5eUvqqWU&feature=BFa&list=ULC39f7qDeqnY
http://www.youtube.com/watch?v=i7iESxOldpg&feature=BFa&list=ULSGN5eUvqqWU
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1092 :
Lipiec 15, 2012, 23:29:16 »
Cytat: Aleksias Lipiec 15, 2012, 19:23:51
Nie mówi¹c ju¿ o tych póŸniejszych cudnych drobiazgach, b³yszcz¹cych jak gwiezdny py³:)
ZauwaÂż, Âże panuje tu bogactwo, a wÂłaÂściwie: przepych inwencji. A czasem te
drobiazgi
przyjmujÂą doprawdy monumentalnÂą formĂŞ.
Na koniec dzisiejszego dnia proponujĂŞ kolejnÂą chronologicznie serenadĂŞ Mozarta - KV 203. Jej przydomek mĂłwi wiele:
Colloredo-Serenade
! Prawdopodobnie skomponowana zosta³a na uroczystoœÌ imienin ksiêcia arcybiskupa (rok 1774). Ten utwór to mozartowski popis w zakresie tonacji, które zmieniaj¹ siê niemal co ogniwo. Mamy tu a¿ 3 czêœci koncertuj¹ce (w B-dur i F-dur) i obowi¹zkow¹ w czasie podnios³ych uroczystoœci (serenadê wykonano w Auli Uniwersyteckiej w Salzburgu) introdukcjê
Maestoso
na orkiestrowe tutti z tr¹bkami i kot³ami. Zwraca uwagê równie¿ s¹¿niste, pe³ne powagi przetworzenie I czêœci.
Znakomity Hogwood i jego zespó³
http://www.youtube.com/watch?v=NSaWi7qi1ZY
Tematycznie z serenad¹ ³¹czy siê uroczysty Marsz D-dur KV 237.
http://www.youtube.com/watch?v=zLz3GF9mNqo
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1093 :
Lipiec 16, 2012, 23:44:37 »
SiostrzanÂą kompozycjÂą jest salzburska Serenada (rĂłwnieÂż
in D
) KV 204. RĂłwnieÂż tu znajdziemy dwa ogniwa z koncertujÂącymi skrzypcami, utrzymane w tej samej tonacji. To ideaÂł muzyki towarzyskiej XVIII w. Mozart tworzy czarujÂące dialogi dĂŞtych drewnianych - choĂŚby w wyjÂątkowo Âśpiewnym Andante (cz. V).
http://www.youtube.com/watch?v=hUAJnGM-ZQU
itd.
Z 1776 r. pochodzi natomiast Serenada notturna KV 239 ("nocna muzyka"), ktĂłra jest kolejnym przykÂładem mozartowskiego humoru i ironii. WydawaÂłoby siĂŞ, Âże tÂą haÂłaÂśliwÂą i pompatycznÂą muzykÂą woÂła on STEH AUF! - i jakiegoÂś ciepÂłego letniego wieczoru wybudza zblazowane salzburskie towarzystwo. Mozart byÂł w swoim rodzinnym mieÂście outsiderem i tÂą serenadÂą - ktĂłra z zaÂłoÂżenia ma jedynie umilaĂŚ spotkanie - to udowadnia. Wolfgang dysponuje tu dwoma zespoÂłami smyczkĂłw (w jednym - mamy dodane prawie solistyczne potraktowane kotÂły - majÂą nawet swojÂą kadencjĂŞ). WyjÂątkowo lubiĂŞ to dzieÂłko (chyba juÂż o nim gdzieÂś pisaliÂśmy)!
Marsz Maestoso - Menuet&Trio - Rondo Allegretto
http://www.youtube.com/watch?v=HqyrPzfW0IA
http://www.youtube.com/watch?v=bU4ibFvJ_9k
http://www.youtube.com/watch?v=817GVUSUwh4
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1094 :
Lipiec 17, 2012, 21:23:27 »
Cytat: Mozart Lipiec 15, 2012, 17:01:15
To muzyka idealna na lato
Co Wy na to?
Ich stimme Ihnen vollkommen zu, Herr Fadendirektor
Idealna zwÂłaszcza na wakacyjne wieczory z amato bene w romantycznej scenerii rodem z arii Susanny
Deh vieni, non tardar
. (Fragment):
Qui mormora il ruscel, qui
scherza l'aura, che col dolce sussurro il cor ristaura
(Tu szemrze strumyk, a wietrzyk gra scherza, ta muzyka cieszy zakochane serca)
A dzisiaj gra mi w sercu
Andantino
z Divertimenta D-dur KV 251, kolejnego arcydzieÂła gatunku:
http://www.youtube.com/watch?v=qD1EPQNE7nY
To 6-czĂŞÂściowe dzieÂło znane takÂże jako
Nannerl-
Septett
, skomponowane latem 1776 r. by³o prezentem Mozarta na 25. urodziny jego siostry Nannerl. Jest septetem, bo do kwartetu smyczkowego i dwóch rogów do³¹cza w tym divertimento obój, który stoj¹c w opozycji do smyczków niezwykle wzbogaca brzmienie. Ale niespodzianek jest wiêcej; po drugim menuecie (IV czêœÌ) zamiast zwyczajowego tria nastêpuj¹ 3 wspania³e wariacje. Ca³oœÌ zamyka zaœ
Marcia
alla francese
. Quanto amo Mozart!
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Strony:
1
...
71
72
[
73
]
74
75
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
animilkowo
silverstar
kalinowatyper
mini-land
neder-live