Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 704511 razy)
ewa578
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1471


Ewa


Zobacz profil
« Odpowiedz #1140 : Sierpieñ 27, 2012, 02:54:25 »

Uwielbiam za to Ildefonsa!  Chichot


Witaj w Klubie!!!
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1141 : Sierpieñ 27, 2012, 10:55:05 »

Nie przepadam za tego typu sposobem przedstawiania muzyki klasycznej,
 ale tym razem przekonalem sie do tworcow montazu video.

http://www.youtube.com/watch?v=5xH4uKPDAEE&feature=relmfu

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1142 : Sierpieñ 27, 2012, 10:56:33 »

Chyba powinno to byc umieszczone w innym dziale?
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1143 : Sierpieñ 28, 2012, 00:13:46 »

Po 28. Symfonii C-dur KV 200 otrzmujemy wreszcie najbardziej mistrzowsk± symfoniczn± kompozycjê, jak± Mozart dotychczas napisa³ - 29. Symfoniê A-dur KV 201. Jej kameralno¶æ (2 oboje, 2 rogi, smyczki) jest innego rodzaju ni¿ w przypadku dramatycznej symfonii g-moll. Ta symfonia wyra¿a jakby rado¶æ ¿ycia m³odego geniusza. Mozart w 1774 r. koñczy 18 lat. Genialna iskra zaczyna p³on±æ pe³nym ogniem.

Có¿ za pocz±tek! Temat zasadniczy I czê¶ci pojawia siê w piano (skok akordowy, potem swoiste falowanie "o pó³ tonu"), jest jak zawieszenie miêdzy snem a jaw± (przypomina mi siê wspomniany kiedy¶ motyw z II czê¶ci Koncertu C-dur KV 503). Koj±ca medytacja przechodzi w radosne, przejrzyste forte. Bardzo ciekawe jest przetworzenie Allegra - jak to zwykle u Mozarta bywa zwiêz³e, ale pe³ne ciekawych pomys³ów. Jest chromatyka, modulacje nawet do h-moll czy fis-moll, co¶ w rodzaju synkopowanego dialogu smyczków pod koniec... A w zwieñczeniu tego monumentalnego Allegra rozbudowana koda z ma³ym kanonem.

Ekspresyjne, barwne Andante zawiera piêkny dialog oboju i smyczków. Staje siê równorzêdn± czê¶ci± symfonicznego cyklu. Nastêpnie - bardzo oryginalny menuet, równie¿ dialoguj±cy i przede wszystkim symfoniczny w 100% - trudno wyobraziæ go sobie jako fragment serenady czy divertimenta. Szalony fina³ (Allegro con spirito) wykorzystuje zdobycze fina³u z Symfonii KV 200 (integralno¶æ tematyczna). S³ynne i zachwalane jest buntownicze, wrêcz waleczne przetworzenie.


Preferujecie interpretacje z wszystkimi repetycjami, jakie przewiduje Mozart (czas trwania utworu znacz±co siê wyd³u¿a)? Czasem wydaje mi siê, ¿e dobrym rozwi±zaniem by³oby powtórzenie allegra jedynie do przetworzenia. Dyrygenci z nurtu non-historically informed performance tak w³a¶nie te symfonie najczê¶ciej dzi¶ wykonuj±.

AAC i Hogwood, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=O8tHmKBsqBY

New Philharmonia i Klemperer
http://www.youtube.com/watch?v=ZdFJJMR8BPU

Mozart Akademie Amsterdam i Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=252rUDLTkMs

Wiedeñczycy i Böhm (+ kilka symfonii-niespodzianek)
http://www.youtube.com/watch?v=BFHt0leVD0I
« Ostatnia zmiana: Sierpieñ 28, 2012, 00:18:06 wys³ane przez Mozart » Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1144 : Sierpieñ 28, 2012, 00:25:21 »

Zgadzam sie z Twoja uwaga o powtorkach.
Czasami wydaje mi sie, ze tak duze ilosci powtorek byly podyktowane biznesem na szybko.
Np. bylo zapotrzebowanie na 20min a inwencja, motywika, kulminacje pozwalaly na 10min.
Wowczas robiono powtorki, bo jakiez miala zadanie powtorka, ktora powodowala, ze utwor sie dluzyl?
Zadne, moim zdaniem.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1145 : Sierpieñ 28, 2012, 09:44:46 »

Otto Klemprer jest niewiarygodnym mistrzem.
Przez moment spowodowal, ze przestalem lubiec ta symfonie.
 Trzeba miec niebywaly talent, zeby tak spieprzyc Mozarta.
Przeciez ta piekna symfonia, to samograj - nie trzeba interpretowac, po prostu odgrywac nutki i to wszystko.
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1146 : Sierpieñ 28, 2012, 11:10:46 »

Trochê siê z Tob± Bartku nie zgodzê :-\Odgrywaæ nutki to mo¿na u Mahlera gdzie wszystko jest dok³adnie
zapisane w partyturze.U Mozarta moim zdaniem interpretowaæ trzeba a nawet nale¿y.
Niedawno s³ucha³am wykonania 39 symfonii przez Minkowskiego i jego Musicien du Louvre.
To by³o dla mnie zupe³nie jak odkrycie nowego dzie³a,  nadzwyczajne do¶wiadczenie!!!
Ale zaciekawi³es mnie i zaraz sobie Klemperera pos³ucham
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1147 : Sierpieñ 28, 2012, 15:09:05 »

Uwielbiam za to Ildefonsa!  Chichot

Wiedzia³am, ¿e tak w³a¶nie jest i postanowi³am Ciê Pat sprowokowaæ do takiego wyznania   Chichot
Wprowadzenie jêzyka Muzyki do jêzyka Poezji to oczywi¶cie nie jedyny walor twórczo¶ci Konstantego Ildefonsa 

czy nie zachwycamy siê serenadowymi arcydzie³ami Mozarta lub fraszkami Krasickiego? 

Sigur cã da!    Krasickiego te¿ uwielbiam (podobnie zreszt± jak Ga³czyñski, który po¶wiêci³ mu wiersz Grób Krasickiego).

Mozart asymilowa³ (wybiórczo!) poznawane style, ch³on±³ doznania - ale nigdy nie stworzy³ kwartetu "Cebula", a nawet "Skowronek". Krótko mówi±c, jego sztuka jest sama z siebie.

Zgadzam siê w 100%  Pamiêtajmy tylko w tym kontek¶cie, ¿e np. nazwa La Poule (Kura) dla 83 symfonii g-moll Hob I:83 nie pochodzi od samego Haydna, tylko od jego paryskiego wydawcy, który nada³ jej taki przydomek w celach "marketingowych" 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1148 : Sierpieñ 28, 2012, 19:01:09 »

Niedawno s³ucha³am wykonania 39 symfonii przez Minkowskiego i jego Musicien du Louvre.

Agnieszko  , a jak oceni³a¶ tempo wykonania? Mia³am okazjê wys³uchaæ Te Deum M.-A. Charpentiera pod jego batut± i wydawa³o mi siê, ¿e Minkowski strasznie pêdzi 



I nawet nie do koñca czyste d¼wiêki instrumentów dêtych mi nie przeszkadzaj± - w arcyciekawym, czasem metalicznym brzmieniu tych orkiestr wyczuwa siê ów wywo³uj±cy ciarki na plecach "smaczek" epoki.

Doskonale Ciê rozumiem, Pat Solch ein Klang jagt mir Schauer über den Rücken... Dlatego 1. miejsce przyznajê ex aequo Ch. Hogwoodowi i N. Marrinerowi.



Poniewa¿ w naszym w±tku pojawi³y siê liczne pierwiastki literackie, zacytujê jeszcze Szekspira  Oto co William s±dzi o ludziach pozbawionych muzycznej wra¿liwo¶ci (fragment Kupca weneckiego/The Merchant of Venice):


The man that hath no music in himself,
Nor is not moved with concord of sweet sounds,
Is fit for treasons, stratagems and spoils;
The motions of his spirit are dull as night
And his affections dark as Erebus:
Let no such man be trusted. Mark the music.
« Ostatnia zmiana: Sierpieñ 28, 2012, 19:02:40 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1149 : Sierpieñ 28, 2012, 19:04:01 »

Cytuj
Odgrywaæ nutki to mo¿na u Mahlera gdzie wszystko jest dok³adnie
zapisane w partyturze

U Mozarta tez jest wszystko zapisane w partyturze.
Mimo wszystko nie odrzucam "interpretacji" jako elementu dobrego wykonania.
Sila rzeczy kazde wykonanie jest w pewnym sensie juz interpretacja.
Tylko, ze czasami interpretacja przeszkadza samej kompozycji.
W  wypadku Klemperera, jego mozolna, wstecznie snujaca sie fraza w tej pogodnej, lekkiej symfonii zrujnowala na chwile to dzielo.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1150 : Sierpieñ 28, 2012, 19:06:59 »

Kasiu.

Znalazlas swietny fragment (Szakspir).
Dzieki
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1151 : Sierpieñ 28, 2012, 20:50:42 »

Wiedzia³am, ¿e tak w³a¶nie jest i postanowi³am Ciê Pat sprowokowaæ do takiego wyznania   Chichot

To dzia³a i w drug± stronê...  Chichot Bo chyba uda³o mi siê na tym w±tku sprowokowaæ Ciê do wyznania mi³o¶ci MUZYCE WOLFGANGA (przynajmniej po¶rednio  ).

The motions of his spirit are dull as night
And his affections dark as Erebus:
Let no such man be trusted. Mark the music.

No jak mo¿na siê nie zgadzaæ z Mr. Shakespeare!  Swoj± drog±, nie wiem, czy kto¶ to zliczy³, ale ja strzelam, ¿e Szekspir by³/jest najczêstsz± literack± inspiracj± dla twórców dzie³ muzycznych.


W  wypadku Klemperera, jego mozolna, wstecznie snujaca sie fraza w tej pogodnej, lekkiej symfonii zrujnowala na chwile to dzielo.

Fina³ na ¿yczenie wyra¼nie przyspieszy³.    Nie jestem entuzjast± tego wykonania (przypadek O. Klemperera jest dowodem na istotn± rolê INTERPRETACJI w³a¶nie - w koñcu swobodnie przep³ywaj±ca fraza, która wydaje siê tak naturalna, jakby by³a przejrzystym "ud¼wiêkowieniem" partytury to równie¿ wynik intepretacji), choæ powolne tempa te¿ maj± jaki¶ urok. Klemperer (niebywa³y ekscentryk + niezwyk³y ¿yciorys) znany by³ z eksperymentowania tempem. Nagrania tego samego utworu moga siê pod wzglêdem d³ugo¶ci trwania znacz±co ró¿niæ! Jest te¿ wa¿n± postaci± w mozartowskiej fonografii w XX w.

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1152 : Sierpieñ 28, 2012, 21:18:10 »

30. Symfonia D-dur KV 202 ustêpuje swoim poprzedniczkom. Jest przeznaczona na du¿± orkiestrê (tr±bki, perkusja) i czê¶ci skrajne zachowuj± trumfalny, wrêcz pompatyczny charakter (pierwsze allegro nadawa³oby siê jako muzyka na przybycie cesarza). Wydaje siê, ¿e Mozart po¶wiêca nieco z intymno¶ci na rzecz brzmienia pe³nego blasku.

Godne uwagi, ¿e zarówno w cz. I jak i IV pojawia siê ten sam materia³ tematyczny. Fina³ jest zreszt± bardzo prosty, wrêcz banalny w swej strukturze i inwencji - mimo to, dziêki kolorowemu zastosowaniu tutti, brzmi bardzo efektownie i znienacka (po prawdziwych dynamicznych szlaeñstwach, by nie rzec orgiach  ) koñczy siê... w piano.

Bardzo ceniê Hogwooda (jego nagrania rzecz jasna, ale i te chwile rozmowy z nim  ), jednak równie chêtnie s³ucham efektownych (por wy¿.  Chichot), mo¿e nieraz nieco przerysowanych interpretacji Jaapa Ter Lindena, który równie¿ przesi±k³ muzyk± Mozarta i do¶æ grunotwnie j± analizuje. Co Wy na to?

http://www.youtube.com/watch?v=IxzPuKVKC4k
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1153 : Sierpieñ 28, 2012, 22:14:28 »

Krytykujac interpretacje Klemperera nie mialem na mysli wolnego tempa, tylko sposobu wykonania.
Mozna grac szybko i tez wstecznie.
Technicznie mowiac chodzi o akcenty i ich sile w odpowiednich miejscach, chodzi mi rowniez o rodzaj energii, ktora sprawia, ze fraza plynie frywolnie do przodu, dajac uczucie radosci i pedu w nieznane, puszczajac zarazem wodze fantazji i zadowolenia.
Klemperer zdusil ta energie, w dodatku doprawil to wolnym tempem, raczej powiedzialbym mozolnym tempem.

Niebywala sztuka jest grac wolno (np Richter - sonata Schuberta). Nie kazdy to potrafi. Klemperer z pewnoscia NIE.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1154 : Sierpieñ 29, 2012, 20:26:54 »

Masz racje, Bartku. Ju¿ od samego pocz±tku, od pierwszej frazy w p s³ychaæ niezrozumia³y rozk³ad akcentów. Ta najpiêkniejsza fraza I czê¶ci zosta³a w konwekwencji trochê zmanierowana, a nawet przedramatyzowana. Kolejny takt nadchodzi z wielkim trudem, podczas gdypowinna przep³ywaæ jak krystaliczna woda w górskim strumieniu.

Do powolnych temp równie¿ w zasadzie nic nie mam (Wiedeñczycy graja czêsto Mozarta i nie tylko do¶æ zapobiegawczymi tempami).

---
Mozart-symfonik zamilk³ na 4 lata. S³ynn± 31. Symfoniê D-dur Parysk± KV 297 napisa³ dopiero w 1778 r.  Zamówiona zosta³a przez szefa Concert Spirituel Josepha Le Grosa. Concert spirituel? By³y to serie koncertów (odbywa³y siê od 1725 r.), w czasie których grana by³a przede wszystkim muzyka kompozytorów francuskich. Le Gros chcia³ pocz±tkowo, by Mozart skomponowa³ dla francuskich instrumentalistów symfoniê koncertuj±c±, ostatecznie jednak zleci³ mu napisanie wielkiej symfonii na pe³n± orkiestrê.

Jak wiadomo, Mozart nie by³ frankofilem. W li¶cie do ojca z Pary¿a pisze: 

Ich bin auch sehr wohl damit zufrieden. Ob es aber gefällt, das weiß ich nicht, - und die Wahrzeit zu sagen, liegt mir sehr wenig daran; denn, wem wird sie nicht gefallen? Den wenigen gescheidten Franzosen, die da sind, stehe ich gut dafür, dass sie gefällt; den Dummen, - da sehe ich kein großes Unglück, wenn sie ihnen nicht gefällt.

"Jestem z [symfonii] bardzo zadowolony. Czy siê spodoba, tego nie wiem i prawdê mówi±c, ma³o mnie to obchodzi. Komu ma siê w koñcu podobaæ?  - Tym niewielu rozs±dnym Francuzom, którzy tu s± - jestem pewien, ¿e im siê spodoba. G³upcom - nie widzê w tym nieszczê¶cia, je¶li im - nie."

Potem ma jeszcze nadziejê, ¿e symfonia zadowoli nawet uszy os³a. 

Pierwsze wykonanie odby³o siê 18 czerwca 1778 r. (Bo¿e Cia³o) i by³o wielkim sukcesem (nie oby³o siê bez bisowania czê¶ci), a zadowolony z reakcji francuskich os³ów Mozart odmówi³ w podziêce obiecany ró¿aniec.

Nigdy wcze¶niej Mozart nie komponowa³ symfonii na tak du¿y sk³ad orkiestry (³±cznie z klarnetami - 6 par instrumentów dêtych, smyczki, kot³y). Utwór mo¿na uwa¿aæ za ciekawy artystyczny kompromis - Mozart chce zadowoliæ publiczno¶æ, która uwielbia oklaskiwaæ brawurowe popisy jednej z najlepszych orkiestr Europy (choæ on sam trochê z niej pokpiwa³), z drugiej - nie chce straciæ swego indywidualnego stylu i smaku.

Czê¶æ I to monumentalne Allegro assai, ze znanym pocz±tkowym pasa¿em (Mozart nazywa ten unisonowy pocz±tek w forte z francuskacoup d'archet), który w wykonaniu paryskich muzyków mia³ zabrzmieæ wyj±tkowo efektownie. Istniej± dwie wersje czê¶ci II – pierwsza, która dla Le Gros by³a za d³uga, znacznie przewy¿sza drug± - skromniejsz± czasowo i wyrazowo. Mozart komponuje znów ¶wietny fina³ - z brawurowym tematem pocz±tkowym i lekko polifonizuj±cym tematem II (ma³y kanon), który rozrasta siê w przetworzeniu.

Freiburger Barockorchester - cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=Sq0kOPlLPys

Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=HMXiEcmb0as

Harnoncourt
http://www.youtube.com/watch?v=NNQuYPGdqiI
Zapisane

Strony: 1 ... 75 76 [77] 78 79 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife kalinowatyper silverstar neder-live twistedgamers