Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705433 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1155 : Sierpieñ 29, 2012, 20:37:19 »

32. Symfonia G-dur KV 318 jest znów symfoni±-uwertur±, choæ nie jest do koñca pewne, z jakim dzie³em scenicznym mia³a byæ wykonywana. Mówi siê o dramacie "Thamos, Król Egiptu", ale pewnie by³ to nieukoñczony singspiel Zaide. Mozart d±¿y do integralno¶ci formy - w finale pojawia siê materia³ I czê¶ci. Utwór jest przeznaczony na wielk± orkiestrê (z 4 rogami), znów pe³no tu brawurowych crescend tutti, a najwiêcej uroku ma mo¿e pogodna i napisana z pasj± czê¶æ ¶rodkowa.

Interpretacja Mackerrasa jest godna uwagi
http://www.youtube.com/watch?v=TWOCwCuwzmY

4-czê¶ciowa 33. Symfonia B-dur KV 319 z 1778 r. jest jakby przyk³adem nowego stylu symfoniczego, który wytworzy³ siê po ma³ej, salzburskiej triadzie symfonicznej. Mozart jak dojrza³y mistrz w³ada orkiestr± - tu do¶æ kameraln±, dziêki czemu dzie³o znów ma ten niezwyk³y, osobisty posmak. Po pierwsze - prostota. Wyra¼na jest te¿ - choæby we frazach fina³u - operowo¶æ. W koñcu scena by³a najwiêksz± pasj± Mozarta. Menuet natomiast ma ludowy, lendlerowy charakter.

http://www.youtube.com/watch?v=pCosmGyyvMo
http://www.youtube.com/watch?v=PzTpl_O6pEY&feature=relmfu
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1156 : Sierpieñ 29, 2012, 23:14:35 »

No, Patryku.
Szalejesz ze swoimi przednimi, arcyciekawymi opisami i  analizami.
Chetnie je czytam i sie ucze.
Chyba moglibysmy juz zebrac material na niezla ksiazke.
Gratuluje teamowi Kasia-Patryk-Asia.
Watek "Wolfi A.Mozart - muzyka uosabiajaca piekno" jest numerem jeden na naszym portalu.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1157 : Sierpieñ 30, 2012, 00:07:16 »

Kolejny takt nadchodzi z wielkim trudem, podczas gdy FRAZA powinna przep³ywaæ jak krystaliczna woda w górskim strumieniu.
---

Ech, Bartek, thanks & come off it    Pamiêtam, jak znakomicie wy³o¿y³e¶ mi (nam), ¿e tak naprawdê, to w interpretacji "Paryskiej" Freiburczyków zachwycamy siê nieczystymi smyczkami, które nale¿a³oby przetransponowaæ do innej tonacji!
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1158 : Sierpieñ 30, 2012, 12:45:41 »

Watek "Wolfi A.Mozart - muzyka uosabiajaca piekno" jest numerem jeden na naszym portalu.

This thread is a celebration of Wolfgang and a deep bow to his genius

Hehe, ja tu jedynie "basujê" (a raczej sopranujê  Chichot )Fadendirektorowi Patrykowi i Asi 
Przy moim tempie ¿ycia niestety nie zawsze mam czas na kuriering, ale cieszê siê, ¿e moje 3 eurocenty, które do³o¿y³am do tego w±tku nie pozosta³y nie zauwa¿one 

Ale przecie¿ nie tylko nasze Mozartthread-Trio tworzy ten wspania³y w±tek; autorami jego sukcesu s± w zasadzie wszyscy Forumowicze  A Twoja wiedza (i Twoje ucho) Bartku s± jak sam wiesz, nieocenione

Bo chyba uda³o mi siê na tym w±tku sprowokowaæ Ciê do wyznania mi³o¶ci MUZYCE WOLFGANGA (przynajmniej po¶rednio  ).

Soll die Empfindung Liebe sein?
Ja, ja DIE LIEBE ist's allein.


(Tamino, Die Zauberflöte
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1159 : Sierpieñ 30, 2012, 20:53:27 »

Hehe, ja tu jedynie "basujê" (a raczej sopranujê  Chichot )Fadendirektorowi Patrykowi i Asi 
Przy moim tempie ¿ycia niestety nie zawsze mam czas na kuriering, ale cieszê siê, ¿e moje 3 eurocenty, które do³o¿y³am do tego w±tku nie pozosta³y nie zauwa¿one 

Twój sopran-bas jest nie do przecenienia. Chyba nie ma w ca³ej Unii bardziej warto¶ciowych 3 eurocentów!  Chichot I masz racjê, Kasiu, Mozartthread jest przecie¿ kszta³towany przez wszystkich forumowiczów. A Mozartowi pewnie podobaj± siê peany na jego cze¶æ, które tu czasem s±czymy 


W 33. Symfonii KV 319 zapewne zwrócili¶cie uwagê na przetworzenie I czê¶ci. Zawarta w nim zosta³a s³ynna 4-d¼wiêkowa dewiza! Z pozoru jest to najbardziej neutralne z wszystkich dzie³, w których j± umie¶ci³ (przypominamy sobie pierwsz± i ostatni± symfoniê, okrzyk Credo z Missa brevis, Agnus Dei z "Mszy Koronacyjnej"...). Ten motyw nadaje szczególnego, osobistego charakteru KV 319.

34. Symfonia C-dur KV 338 z 1780 r. jest OSTATNI¡, która powsta³a w Salzburgu (1780 r.). To triumfalne po¿egnanie ze znienawidzonym miastem.   Mozart powraca do wielkiej orkiestry, demonstracyjna majestatyczno¶æ podkre¶lona zosta³a zw³aszcza w pysznej I czê¶ci (pierwszy temat). W drugiej czê¶ci ekspozycji pojawia siê równie¿ du¿ych rozmiarów crescendo. Oznak± nowego mozartowskiego symfonizmu mo¿e byæ kreatywne, do¶æ rozbudowane przetworzenie, w którym trudno doszukaæ siê zwi±zków tematycznych z ekspozycj±. Crescendo powraca w wielkiej kodzie. Zauwa¿my, ¿e Mozart nie przewidzia³ ani jednej repetycji!

Czê¶æ powolna (F-dur) ma wyj±tkowo z³o¿one oznaczenie tempa: Andante di molto più tosto allegretto. Charakterystyczne jest dzielenie smyczków (w tym altówek) i sotto voce skrzypiec. Fina³ jest pedz±cym, brawurowym prestem. Co ciekawe, symfonia nie ma menueta. S± jedynie przypuszczenia, ¿e cz. III móg³by byæ menuet KV 409.

Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=GjTk74rMcmA

Menuet C-dur KV 409
http://www.youtube.com/watch?v=SX0ZyrsnD-I
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1160 : Sierpieñ 31, 2012, 11:51:02 »

35. Symfonia D-dur KV 385 (Haffner-Sinfonie) powsta³a z okazji nobilitacji Zygmunta Haffnera Jr (o tej salzburskiej rodzinie pisali¶my ju¿ przy okazji Serenady). Mozart pisa³ ja w Wiedniu w szaleñczym tempie, w 1782 r. o¿eni³ siê przecie¿ z Konstancj±, w miedzyczasie powsta³o jeszcze "Uprowadzenie". Partytura zosta³a wys³ana ojcu -  w 1783 r. zosta³ on poproszony o jej odes³anie, bo utwór mia³ byæ wykonany we Wiedniu.  W. Mozart pisze w li¶cie: dann ich wusste kein Wort mehr davon; - die muß gewis guten Effect machen,  donosi zatem Leopoldowi, ¿e nie pamiêta ani jednej nuty z symfonii, która z pewno¶ci± musi wywo³ywaæ dobry efekt.

Symfonia w uroczystej tonacji D-dur rzeczywi¶cie nale¿y do dzie³ efektownych. Jej wiedeñska premiera mia³a miejsce 23 marca 1783 r. w Burgtheater. Koncert by³ wyj±tkowo podnios³y – na sali obecny by³ cesarz; Symfonia otwiera³a (3 czê¶ci) i zamyka³a (czê¶æ 4.) mozartowsk± akademiê (w programie znalaz³ siê te¿ m.in. koncert fortepianowy KV 175 z nowym fina³em (rondo-wariacje, wspominali¶my je kiedy¶), aria z Idomenea, wariacje KV 398 i KV 455, fugowane improwizacje Mozarta...)

Sk³ad orkiestry jest taki sam, jak w Symfonii Paryskiej (Mozart doda³ w Wiedniu klarnety i flety). Utwór ma wyra¼nie SERENADOWY charakter - w Salzburgu zreszt± wykonano go z 2 menuetami i marszem (mo¿na go nazwaæ drug± serenad± "Haffnerowsk±").

Czê¶æ I z imponuj±cym, monumentalnym pocz±tkiem zawiera wiele kontrapunktycznych popisów. Andante w pogodnym G-dur jest nieco idylliczne i ciekawe brzmieniowo (instrumenty dête, smyczki). Po znakomitym Menuecie - bardzo szybki fina³, z charakterystycznymi, eksponowanymi uderzeniami w kocio³, który zdradza serenadowo¶æ dzie³a.

http://www.youtube.com/watch?v=P8L7RNK15d8

The English Concert, Trevor Pinnock (cz. III i IV)
http://www.youtube.com/watch?v=GSToKJZ4RkA
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1161 : Sierpieñ 31, 2012, 13:48:24 »

A Mozartowi pewnie podobaj± siê peany na jego cze¶æ, które tu czasem s±czymy 

Niewykluczone Pat  , ¿e Wolfgang surfuje po necie na swoim tablecie i podczytuje ten w±tek  Chichot Gdy czego¶ nie rozumie po polsku, po prostu prosi naszego Fryderyka o przet³umaczenie  Ale konta nie zak³ada - woli siê nie ujawniaæ, tak samo jak w Berlinie w maju 1789 r., kiedy pojawi³ siê incognito na próbie Die Entführung aus dem Serail w tamtejszej Operze i wertowa³ nuty na pulpitach oraz strofowa³ muzyków. 16-letni wówczas niemiecki poeta i pisarz Ludwig Tieck (1773-1853), który opisa³ pó¼niej Mozarta jako "eine unansehnliche Figur im grauen Ãœberrock" (niepozorn± postaæ w szarym p³aszczu ew. d³ugim surducie), wda³ siê wtedy w rozmowê z Maestro (nie wiedz±c z kim rozmawia). Tieck mówi³ o Uprowadzeniu w samych superlatywach, a nieznajomy skwitowa³ jego zachwyty nastêpuj±co: "To jest rzeczywi¶cie w sam raz dla pana, m³odzieñcze" 
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1162 : Wrzesieñ 01, 2012, 18:15:38 »

Ale konta nie zak³ada - woli siê nie ujawniaæ...

CZY¯BY?  Chichot  Chyba czas zmieniæ nick, bo Maestro mo¿e byæ bardzo niezadowolny z powodu kolejnego, bezprawnego u¿ycia swego nazwiska, które sta³o siê znan± firm± pralinek z marcepanem - ale i SYMBOLEM geniuszu... Co do tej anegdoty - co¶ w tym jest, Mozart traktowa³ pó¼niej "Uprowadzenie", które poch³onê³o niemal rok pracy, jako b³ahostkê (w odró¿nieniu od nas  ). Ludzie, którzy spotkali Wolfganga w Prusach, do których podró¿owa³ w ostatnich latach ¿ycia, ponoæ d³ugo pamiêtali spotkania z nim. Niektóre ciekawe historie na szczê¶cie spisano. Po latach, z Kasi± je odczytujemy ! 

36. Symfonia C-dur KV 425 z 1783 r. jest jakby bram± prowadz±c± do ostatnich, mistrzowskich 4 dzie³ symfonicznych Mozarta. Ta bardzo popularna dzi¶ symfonia skomponowana zosta³a w po¶piechu (mówi siê o zaledwie 3 dniach). Powsta³a w Linzu, w czasie podró¿y powrotnej m³odych ma³¿onków (Wolfi i Stanzi) z Salzburga do Wiednia. Na prze³omie pa¼dziernika i listopada zatrzymali siê tam w rezydencji hrabiego Thun, który by³ znanym protektorem Mozarta. W li¶cie do Leopolda z - co wa¿ne - 30 X pisa³: weil ich keine einzige Sinfonie bei mir habe, so schreibe ich über Hals und Kopf an einer neuen, welche bis dahin fertig sein muss (poniewa¿ nie mam przy sobie ¿adnej symfonii, piszê na ³eb na szyjê - Kasiu, ten "nasz" frazeologizm jest z niemiecka! - now±, która do tego czasu musi byæ gotowa). Akademia, podczas której mia³a zostaæ zagrana symfonia, odby³a siê 4 XI.

Nieraz okre¶la siê 36. Symfoniê jako ma³e Hommage à Haydn. Mozart zastosowa³ bowiem powszechne u starszego mistrza w czê¶ciach powolnych metrum 6/8 (Poco adagio), a Allegro con spirito otwiera powolny wstêp, pierwszy w twórczo¶ci symfonicznej Mozarta.

Oto przyk³ady symfonii zawieraj±cych powoln± introdukcjê, które zosta³y skomponowane przez J. Haydna przed 1783 r. Wstêp ma charakter majestatyczny albo liryczny.

50. Symfonia C-dur
http://www.youtube.com/watch?v=YNBHD0p0x8c

60 Symfonia C-dur
http://www.youtube.com/watch?v=-ue1Uul5Lf4

Ciekawsze dziêki barwnym modulacjom jest otwarcie (Grave) 75. Symfonii D-dur, na którym prawdopodobnie wzorowa³ siê Mozart.
http://www.youtube.com/watch?v=k2I8mAKHN2w

Jedna z najlepszych symfonii Haydna - 104. Symfonia D-dur (napisana ok. 4 lata po ¶mierci Mozarta) równie¿ rozpoczyna siê (wspania³ym) Adagio w d-moll.
http://www.youtube.com/watch?v=zFx5kvZEvgo

Gdy pominiemy pó¼ne dzie³a Haydna oka¿e siê, ¿e w³a¶nie w Symfonii Linzkiej po raz pierwszy pojawia siê pe³ne pasji, ekspresyjne Adagio wprowadzaj±ce do I czê¶ci. Jest do¶æ zwiêz³e, chromatyczne, mieni siê w Des-dur czy fis-moll. Akord w tonacji dominanty zapowiada nadej¶cie czo³owego, monumentalnego tematu Allegra - s³uchaj±c go, mam pewne skojarzenia z haendlowskim Mesjaszem (l. 80 to czas zami³owania muzyk± Bacha i Haendla). Temat drugi zaczyna siê w namiêtnym e-moll. Zwraca uwagê sposób prowadzenia partii smyczków i instrumentów dêtych, grupowo i indywidualnie. Czujemy pewn±, dojrza³± rêkê kompozytorsk±.

W Poco adagio Mozart nie redukuje orkiestry - s³yszymy tu tr±bki i kot³y wybijaj±ce charakterystyczny, punktowany rytm. Echa tego ogniwa s³yszymy w II cz. I Symfonii C-dur Beethovena.  Menuet ma symfoniczny rozmach, a trio o ludowej prostocie jest przyk³adem wspania³ego dialogu oboju, smyczków i fagotu.

Fina³owe Presto (allegro sonatowe) zawiera skontrastowane 2 g³ówne tematy - radosny, pe³en ¿ycia i rozmarzony, poetycki. Pó¼niej nastêpuje crescendo tutti i zwieñczenie ekspozycji, w którym objawia siê rozmach dojrza³ej, mozartowskiej symfoniki. Równie¿ bogate przetworzenie kieruje nas ju¿ w stronê ostatnich arcydzie³.

Ter Linden
http://www.youtube.com/watch?v=7LZRKSlHa38

Bernstein, l. 60
http://www.youtube.com/watch?v=WeuT7H7l_aY

Bohm, fragm.
http://www.youtube.com/watch?v=cVgYHX8n1zw
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 01, 2012, 18:17:31 wys³ane przez Mozart » Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1163 : Wrzesieñ 01, 2012, 19:40:46 »

Podobaja mi sie te analogie do Haydna.
Brawo P. Mozarcie
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1164 : Wrzesieñ 01, 2012, 22:53:57 »

nazwiska, które sta³o siê znan± firm± pralinek z marcepanem

Pewnie wiecie, ¿e firm produkuj±cych Mozartkugel jest kilka (m. in. Konditorei Fürst, Mirabell, Reber), a ka¿da z nich utrzymuje, ¿e to w³a¶nie jej pralinki s± tymi oryginalnymi  Spotka³am siê tak¿e z Mozartkugel dla psów (Wolfgang kocha³ psy, mo¿e to dlatego  ) - Hundeleckerli Die tierische Mozartkugel  Chichot (wiadomo ¿e nie z czekolady, marcepanu i pistacji - s± to kulki sprzedawane w trójpakach zrobione z w±tróbki, jaj i orkiszu, w których szpinak imituje to s³ynne zielone pistacjowe nadzienie  ). Istniej± równie¿ Mozartkugel-pozytywki maj±ce kszta³t kulki z drewna, wygrywaj±ce ariê Cherubina Voi, che sapete z II aktu Le nozze di Figaro.

Spot firmy Reber:

http://www.youtube.com/watch?v=EpQgJRuQvqU
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1165 : Wrzesieñ 02, 2012, 15:45:55 »

Gdyby Mozart nie odsprzeda³ tak ³atwo praw do swojego nazwiska i swoich arcydzie³, by³by dzi¶ z ca³± pewno¶ci± jednym z najbogatszych ludzi ¶wiata  Chichot Pewnie wykupi³by Pa³ac Arcybiskupi w Salzburgu i gruntownie go zmodyfikowa³, czyni±c z niego swoje przytulne i przyjazne muzyce mieszkanko. A wybrañców zaprasza³by mo¿e nawet na "obiady czwartkowe". 

Oto 37. Symfonia KV 444. Trwa nieca³e 2 minuty. ¯e te¿ wszystko musimy tak bezdusznie numerowaæ, szufladkowaæ itd... 

http://www.youtube.com/watch?v=9UABSi-n2Z4

(BTW, mimo, ¿e Jowiszowa jest Symfoni± nr 41, a 37. w zasadzie nie ma, to w sumie dzie³ symfonicznych Mozart stworzy³ ko³o 50)

 
 
« Ostatnia zmiana: Sierpieñ 11, 2013, 05:37:23 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1166 : Wrzesieñ 02, 2012, 18:25:05 »

A wybrañców zaprasza³by mo¿e nawet na "obiady czwartkowe". 

...obowi±zkowo z partyjk± bilarda lub krêgli 

Przypuszczam, ¿e mia³by tak¿e wille w Wiedniu (nie musia³by wynajmowaæ mieszkania u rodziny Camesina przy Domgasse 5 www.mozarthausvienna.at/ i pó¼niej go opuszczaæ z powodów finansowych w 1787 r., kiedy min±³ "boom" na jego Sztukê) i Pradze (z sentymentu), mo¿e jeszcze jaki¶ apartament w Londynie?  Nie musia³by koniecznie spaæ na z³ocie, niechby mia³ po prostu tyle, ¿eby spokojnie starczy³o na ¿ycie na poziomie, bez konieczno¶ci po¿yczania na wysoki procent u masonów lub bycia zdanym na ³askê mecenasów-dziwaków, ka¿±cych mu np. "unowocze¶niaæ" dzie³a Mistrzów baroku 
Tak sobie my¶lê, ¿e gdyby¶my byli elit± XVIII-wiecznego Wiednia, wszystko wygl±da³oby zupe³nie inaczej 



Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1167 : Wrzesieñ 05, 2012, 19:17:42 »

Chce sie z wami podzielic wrazeniami z tego wykonania sonaty Mozarta.

Bardzo ciekawe polaczenie dwoch konwencji klasycznej (bardzo klasycznej) z romantyczna.

Mnie sie b.podoba.

Leciutkie paluszki mistrza H.

http://www.youtube.com/watch?v=dd7Q7vhNB-I

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1168 : Wrzesieñ 05, 2012, 19:29:40 »

Teraz troche inny topik.

Zobaczcie jak zachowuje sie publicznosc na tym koncercie.
Cos pieknego.
Uduchowiona, zasluchana, szlachetna, skupiona, KULTURALNA.
Ludzie calkiem prosci, niepretensjonalni.
Patrzac na tych ludzi doznaje niemniejszego wzruszenia niz podczas sluchania artysty.

http://www.youtube.com/watch?v=oQzp_-N6IUs&feature=channel&list=UL
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1169 : Wrzesieñ 05, 2012, 19:35:00 »

Jeszcze jedno.

Zwroccie uwage na luzik Horowitza.
Probuje sobie fortepian przed zaczeciem koncertu w obecnosci publicznosci.



http://www.youtube.com/watch?v=iCBCyYyU0E0&feature=related
Zapisane
Strony: 1 ... 76 77 [78] 79 80 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

kalinowatyper thepunisher mini-land paktprzyjazni silverstar