Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 78 79 [80] 81 82 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 741843 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1185 : Wrzesień 16, 2012, 21:24:55 »

A teraz czas na nasze oceny nagraĂą sztandarowego dzieÂła mozartowskiej symfoniki! WeÂźmy pod uwagĂŞ szczegĂłlnie np. IV czêœÌ z jej potĂŞÂżnÂą, rozbudowanÂą (5-gÂłosowÂą) kodÂą. 

Trevor Pinnock - w poprzednim poÂście

Karl BĂśhm i WiedeĂączycy; FinaÂł
http://www.youtube.com/watch?v=yRUlzJn8UeU

H. Karajan (nagranie historyczne); Fina³ - zwróÌcie uwagê, ¿e w dawnych nagraniach praktycznie nie ma repetycji
http://www.youtube.com/watch?v=XA_1DpWeWL4

Sir Charles Mackerras, Scottish Chamber Orchestra Conducted; FinaÂł
http://www.youtube.com/watch?v=prvBEXbnDR0

Bruno Walter i Nowojorczycy; ca³oœÌ
http://www.youtube.com/watch?v=neNifFga4_k

Georges Szell, Cleveland Orchestra; ca³oœÌ (live, wiêc wybaczmy wykonawcom usterki)
http://www.youtube.com/watch?v=n8cw1qoGH8o

Jaap Ter Linden; ca³oœÌ
http://www.youtube.com/watch?v=mdY3LMnB8GI

(ciekawostka, Herber von Karajan, nagranie z prĂłby:
http://www.youtube.com/watch?v=cLP_2M6HWwQ)
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1186 : Wrzesień 17, 2012, 00:33:16 »

Roger Norrington
http://www.youtube.com/watch?v=uNrT6bNHxDI

Berstein, l. 50
http://www.youtube.com/watch?v=aBRPEdWwRls
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1187 : Wrzesień 18, 2012, 04:25:04 »

Dramatyczna ekspresja wrĂŞcz eksploduje w finale, rozpoczynajÂącym siĂŞ gwaÂłtownym ugrupowaniem w gĂłrĂŞ, ktĂłremu przeciwstawia siĂŞ tutti (odpowiedÂź) w forte. Temat zasadniczy tego Allegra assai wyraÂża jakby jak¹œ rozpaczliwÂą proÂśbĂŞ, ktĂłra pozostaje caÂłkowicie zlekcewaÂżona. Wielu prĂłbowaÂło interpretowaĂŚ to w ten sposĂłb: oto bÂłagania artysty, ktĂłry za wyzwolenie swojej coraz mniej zrozumiaÂłej sztuki zapÂłaciÂł cenĂŞ ubĂłstwa, napotykajÂą na opĂłr; owa SiÂła WyÂższa, do ktĂłrej sÂą kierowane, pozostaje niewzruszona. WsÂłuchajmy siĂŞ w ostatniÂą "odpowiedÂź", przeradzajÂącÂą siĂŞ w wielkie, upiorne forte orkiestry –  zwrot do tonacji durowej nie przynosi nadziei na pomyÂślne rozwiÂązanie, a wrĂŞcz intensyfikuje dramat:  oto mozartowski okrzyk "muss sein".

Temat II – w B-dur – utrzymany jest w brzmieniowym kontraÂście wobec bezkompromisowego g-moll otwarcia. Zwraca uwagĂŞ ciepÂłe brzmienie instrumentĂłw dĂŞtych, wyraÂżajÂące tĂŞsknotĂŞ za nowym Âżyciem, lepszym Âświatem. I tu jednak wyczuwa siĂŞ jak¹œ ukrytÂą beznadziejnoœÌ, brak optymizmu – demoniczne siÂły wracajÂą wraz z przetworzeniem – to w cz. I czy IV musiaÂło siĂŞ wydawaĂŚ nowatorskie. Dla Mozarta juÂż nie istnieje problem ograniczonoÂści wynikajÂący z tonacji zasadniczej. Modulacje siĂŞgajÂą najg³êbszych otchÂłani (d-moll, f-moll, cis-moll, Cis-dur…). W repryzie rĂłwnieÂż temat II pojawia siĂŞ w g-moll. Dante wyryÂł na bramie PiekieÂł napis: Niech ten, kto tu wchodzi, wyzbĂŞdzie siĂŞ nadziei. Ostatnie akordy powtarzajÂą raz jeszcze: muss sein, muss sein.

Czyli tu motywem przewodnim, sÂłowem kluczem bĂŞdzie "los".  Mamy wiĂŞc odpowiednik beethovenowskiej PiÂątej Symfonii. ChoĂŚ podczas gdy Beethoven z owym losem podejmuje bardziej zdecydowanÂą walkĂŞ, Mozart ukazuje w peÂłni swĂłj fatalizm. (zresztÂą Ludwik tworzÂąc PiÂątÂą chyba nawet bardzo konkretnie wzorowaÂł siĂŞ na fragmentach Czterdziestej )
 
W symfonii Es-dur muzyka w myœl masoùskich, humanistycznych idea³ów optymistycznie mówi³a nam: d¹¿ dzielnie do celu, pracuj, pokonuj¹c przeciwnoœci. Mo¿esz osi¹gn¹Ì, co zechcesz.

W g-moll poznajemy drugÂą stronĂŞ medalu: pamiĂŞtaj, cokolwiek bĂŞdziesz czyniÂł, i tak bĂŞdzie tak, jak byĂŚ musi. Na nic siĂŞ nie zda bunt, rozpacz, proÂśby, gniewne zmagania z losem. Nie da siĂŞ pÂłyn¹Ì pod prÂąd rzeki. 
Tak to przynajmniej czujĂŞ

Schumannowi ta symfonia kojarzyÂła siĂŞ z greckÂą doskonaÂłoÂściÂą, mnie nasuwa siĂŞ skojarzenie o greckiej poezji i zwÂłaszcza tragedii - gdzie zawsze pojawia siĂŞ niewzruszone fatum, strzeÂżone przez Mojry przeznaczenie i porzÂądek Âświata, nieubÂłagana siÂła, przed ktĂłrÂą ustÂąpiĂŚ muszÂą nawet bogowie.
Dobre wykonanie niezmiennie przyprawia o dreszcz. To jest dzieÂło magiczne.   

To tak na szybko kilka nocnych refleksji. Jeszcze sobie na spokojnie posÂłucham tych wielkich wykonaĂą.
JowiszowÂą zacznĂŞ podziwiaĂŚ jutro, Âżeby pospaĂŚ jeszcze choĂŚ trochĂŞ ZnĂłw mnie tu przywiaÂło po nocy, a potem tak ciĂŞÂżko siĂŞ oderwaĂŚ:)))
 
Zapisane
aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #1188 : Wrzesień 18, 2012, 07:36:39 »

Asiu
piĂŞknymi, filozoficznymi przemyÂśleniami
znĂłw mnie ubogaciÂłaÂś 
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1189 : Wrzesień 18, 2012, 22:36:46 »

Marku, dziĂŞki serdeczne, tyÂś sam przecieÂż filozof z bogatÂą duszÂą:) Jednak moja refleksja, jeÂśli jest coÂś warta, to dlatego, Âże pÂłynie z potĂŞÂżnego ÂźrĂłdÂła tej wielkiej muzyki, i z mistrzowskiego sposobu, w jaki Pat odkrywa przed nami jej piĂŞkno i tajemnice:)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1190 : Wrzesień 20, 2012, 01:04:06 »

Jupiter-Sinfonie.

Co kojarzy mi siĂŞ z tÂą muzykÂą - to peÂłnia. Poczucie harmonii.
Muzyka op³ywa mnie, otacza, wype³nia, nie pozostawia miejsca na ¿aden niedosyt. Porusza wszelkie struny, jakie mo¿e dotkn¹Ì dŸwiêk w œwiecie wyobraŸni, emocji. Niesie mnie triumfalnie na swoich mocnych skrzyd³ach.
Zatem gdybym mia³a dodaÌ to trzecie has³o do kompletu ¿yciowego doœwiadczenia Mozarta zawartego w wielkiej triadzie, po opozycji D¹¿enia i Przeznaczenia, powiedzia³abym w³aœnie to: Harmonia.

MoÂże ta kwintesencja "uczonego" stylu wywoÂłuje wraÂżenie sÂłonecznej peÂłni, wynikÂłej z akceptacji i poznania Âżycia.
Po porywie dzieciêcego, pe³nego wiary optymizmu, po gorzkim, rozpaczliwym buncie w³aœciwym m³odoœci, oto jawi siê nam dojrza³oœÌ - pe³nia w rozkwicie, oto mamy poznanie i objêcie wszystkich aspektów ¿ycia i œwiata i ich triumfaln¹ apoteozê.

W dziedzinie symfonii Mozart doprowadziÂł swoje dzieÂło do koĂąca.
Trzeba by³o geniuszu Beethovena, aby wypowiedzieÌ w niej jeszcze coœ nowego. I ten nowy geniusz stworzy³ dzie³a tak wielkie, ujrza³ przed sob¹ tak rozleg³y i wspania³y horyzont, bo stan¹³ na barkach giganta Chichot

Tyle mojego domorosÂłego filozofowania

Bardzo lubiê brzmienie Pinnocka - s³yszê w nim ciep³o i blask, i jednoczeœnie czystoœÌ i klarownoœÌ dŸwiêku. S³ucha³am te¿ Szella, który mnie równie¿ zachwyci³ œwietnym wykonaniem pe³nym ¿ycia i entuzjazmu. Z pewnoœci¹ ka¿de z zamieszczonych tutaj wykonaù bêdzie mia³o w sobie jakieœ zachwycaj¹ce aspekty, p³yn¹ce ze szczególnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowi¹cego podstawê wszystkich tych wykonaù nieœmiertelnego piêkna.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1191 : Wrzesień 21, 2012, 23:58:49 »

Z pewnoÂściÂą kaÂżde z zamieszczonych tutaj wykonaĂą bĂŞdzie miaÂło w sobie jakieÂś zachwycajÂące aspekty, pÂłynÂące ze szczegĂłlnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowiÂącego podstawĂŞ wszystkich tych wykonaĂą nieÂśmiertelnego piĂŞkna.

Otó¿ to - fascynuj¹ce jest, ¿e nie ma dwóch takich samych nagraù, a w³aœciwie ka¿da interpretacja akcentuje inny aspekt tej z³o¿onej dŸwiêkowej konstrukcji...


symfoniczne P S
Jak wspomniaÂłem, symfonii skomponowanych przez Wolfganga Amadeusza nie jest wcale 41, a prawdopodobnie ok. 10 wiĂŞcej. WÂątpliwoÂści budzÂą dzieÂła, ktĂłre (czĂŞsto od niedawna) zalicza siĂŞ do wczesnych, dzieciĂŞcych symfonii. Intensywnie bada siĂŞ obecnie co najmniej kilknaÂście symfonii, ktĂłrych autorstwo jest niepewne i jednoczeÂśnie kojarzone z Mozartem.

Znamy na przyk³ad 2 symfonie zwi¹zane z pó³nocnoaustriack¹, benedyktyùsk¹ miejscowoœci¹ Lambach, w której prawdopodobnie na pocz¹tku 1769 r. zatrzyma³a siê rodzina Mozartów. St¹d nazwy tych dzie³: Alte-Lambach-Sinfonie (KV 45a) oraz Neue-Lambach-Sinfonie. Obie zagadkowe partytury zosta³y ostatnio szczegó³owo zanalizowane. W œwietle tych badaù, Alte-Lambach... jest dzie³em Mozarta-syna, Neue-Lambach... zaœ - prawdopodobnie skomponowana zosta³a przez Leopolda. Obie w³¹czy³ Chris Hogwood do swojego 19-p³ytowego boxu z kompletem mozartowskich symfonii.

Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI

Neue-Lambach-Sinfonie Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu

Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzieÂś z poczÂątku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu

JednÂą z najciekawszych symfonii, ktĂłra budzi wÂątpliwoÂści, jest symfonia a-moll KV 16a (Anh. 220). Kopia utworu zostaÂła odkryta w 1982 r. w Odense (stÂąd jego znana nazwa Odense-Sinfonie) w Danii. Przez dÂługi czas uwaÂżano jÂą za dzieÂło Amade, choĂŚ sÂłyszaÂłem, Âże ostatnio znĂłw pojawiÂły siĂŞ powaÂżne wÂątpliwoÂści. ByÂłaby to 3. symfonia Mozarta w tonacji molowej!

http://www.youtube.com/watch?v=Op9LuwtbG0A&feature=relmfu
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 22, 2012, 00:05:54 wysłane przez Mozart » Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1192 : Wrzesień 22, 2012, 08:05:49 »

Cytuj
Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI

Neue-Lambach-Sinfonie Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu

Moim zdaniem jest odwrotnie, chociaz reki nie dam sobie odciac.
45a jest napisana minimalnie inaczej niz Wolfang by to zrobil.

Neue-Lambach-Sinfonie natomiast jest blizej Amdeuszowego stylu.

Podpowiada mi to intuicja a nie jakies rozumowe dochodzenie.

PS
Prawdopodobnie obie napisal Wolfi
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 22, 2012, 08:08:14 wysłane przez bartus » Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1193 : Wrzesień 22, 2012, 08:18:18 »

Cytuj
Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzieÂś z poczÂątku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu

Faktycznie jest jakas inna.
Bardzo ciekawa.
Inna "symetrycznosc", nie amadeuszowa.
Moze Wolfi byl na lekkiej bani jak to pisal.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1194 : Wrzesień 22, 2012, 08:55:51 »

Chopin swĂłj pierwszy utwĂłr skomponowaÂł w wieku lat siedmiu. ByÂł to polonez B-dur. A Mozart?
Zastanawiam sie, ktĂłry ze znanych nam utworĂłw Mozarta jest jego najwczeÂśniejszym?
GdzieÂś znalazÂłem informacjĂŞ, Âże mĂłgÂł to byĂŚ (jest?!) Minuet and Trio in G...

http://youtu.be/FejHZUyj_Lw
Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1195 : Wrzesień 22, 2012, 20:22:49 »

Polonezy B-dur, a zwÂłaszcza g-moll Frycka Chopina z 1817 r. nieustannie mnie zadziwiajÂą. Nie chce siĂŞ wierzyĂŚ, Âże napisaÂł je 7-latek...

Co do Mozarta, to prawdopodobnie te utwory byÂły pierwsze:

http://www.youtube.com/watch?v=3i-SzzhUtws

NapisaÂł je Wolfi 5-letni (1761 r.), choĂŚ raczej nie sÂą to prace w 100% jego (niektĂłrzy twierdzÂą, Âże miaÂł wĂłwczas lat 4). WkrĂłtce powstaÂło kilka innych klawiszowych utworĂłw. Pisane byÂły pod czujnym okiem papy. Na manuskryptach pierwszych dzieÂł moÂżna nieraz rozpoznaĂŚ pismo Leopolda.

Faktem jest te¿, ¿e pierwsz¹ symfoniê (KV 16) napisa³ maj¹c lat 8, komplet sonat na skrzypce i klawesyn zacz¹³ tworzyÌ jako 6-latek, a niezwyk³y motet God is Our Refuge w g-moll - jako 9-latek. DoœÌ póŸno za to powsta³y pierwsze koncerty klawiszowe (które jednak nie s¹ dzie³ami oryginalnymi; 11 lat).
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1196 : Wrzesień 26, 2012, 01:37:29 »

Niesamowite sÂą te przebÂłyski geniuszu przebijajÂącego spod jeszcze formujÂącej siĂŞ rĂŞki i umysÂłu...

A z poczÂątkĂłw twĂłrczoÂści Wolfiego przeskoczĂŞ chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. wrzeœnia w wieku 86 lat odesz³a Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia czêœÌ ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:

http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2012, 01:43:23 wysłane przez Aleksias » Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1197 : Wrzesień 26, 2012, 07:14:45 »

Niesamowite sÂą te przebÂłyski geniuszu przebijajÂącego spod jeszcze formujÂącej siĂŞ rĂŞki i umysÂłu...

A z poczÂątkĂłw twĂłrczoÂści Wolfiego przeskoczĂŞ chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. wrzeœnia w wieku 86 lat odesz³a Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia czêœÌ ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:

http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4


Jak bardzo mozna sie pomylic.
Z wygladu bufetowa, a z duszy niezwykla, wrazliwa artystka.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1198 : Wrzesień 26, 2012, 12:55:09 »

No tak, Bartku, "dobrze widzi siĂŞ tylko sercem. NajwaÂżniejsze jest niewidoczne dla oczu"
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1199 : Wrzesień 26, 2012, 14:02:14 »

No tak, Bartku, "dobrze widzi siĂŞ tylko sercem. NajwaÂżniejsze jest niewidoczne dla oczu"

Nie do konca sie z Toba zgadzam.
Moim zdaniem, szlachetna dusza ma szlachetny wyglad.
Piekno, ktore emanuje (ze tak powiem)z wnetrza  jest bardzo wyraznie widoczne na zewnatrz.

Mowiac bufetowa mialem na mysli jej image (fryzura, sukienka itd.), co nie ma nic wspolnego z jej wygladem jako kobiety.
Zapisane
Strony: 1 ... 78 79 [80] 81 82 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

twistedgamers animilkowo black-for paktprzyjazni mini-land