Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
78
79
[
80
]
81
82
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 704858 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1185 :
Wrzesieñ 16, 2012, 21:24:55 »
A teraz czas na nasze oceny nagrañ sztandarowego dzie³a mozartowskiej symfoniki!
We¼my pod uwagê szczególnie np. IV czê¶æ z jej potê¿n±, rozbudowan± (5-g³osow±) kod±.
Trevor Pinnock - w poprzednim po¶cie
Karl Böhm i Wiedeñczycy; Fina³
http://www.youtube.com/watch?v=yRUlzJn8UeU
H. Karajan (nagranie historyczne); Fina³ - zwróæcie uwagê, ¿e w dawnych nagraniach praktycznie nie ma repetycji
http://www.youtube.com/watch?v=XA_1DpWeWL4
Sir Charles Mackerras, Scottish Chamber Orchestra Conducted; Fina³
http://www.youtube.com/watch?v=prvBEXbnDR0
Bruno Walter i Nowojorczycy; ca³o¶æ
http://www.youtube.com/watch?v=neNifFga4_k
Georges Szell, Cleveland Orchestra; ca³o¶æ (live, wiêc wybaczmy wykonawcom usterki)
http://www.youtube.com/watch?v=n8cw1qoGH8o
Jaap Ter Linden; ca³o¶æ
http://www.youtube.com/watch?v=mdY3LMnB8GI
(ciekawostka, Herber von Karajan, nagranie z próby:
http://www.youtube.com/watch?v=cLP_2M6HWwQ
)
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1186 :
Wrzesieñ 17, 2012, 00:33:16 »
Roger Norrington
http://www.youtube.com/watch?v=uNrT6bNHxDI
Berstein, l. 50
http://www.youtube.com/watch?v=aBRPEdWwRls
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1187 :
Wrzesieñ 18, 2012, 04:25:04 »
Cytat: Mozart Wrzesieñ 15, 2012, 16:59:35
Dramatyczna ekspresja wrêcz eksploduje w
finale
, rozpoczynaj±cym siê gwa³townym ugrupowaniem w górê, któremu przeciwstawia siê tutti (odpowied¼) w forte. Temat zasadniczy tego Allegra assai wyra¿a jakby jak±¶ rozpaczliw± pro¶bê, która pozostaje ca³kowicie zlekcewa¿ona. Wielu próbowa³o interpretowaæ to w ten sposób: oto b³agania artysty, który za wyzwolenie swojej coraz mniej zrozumia³ej sztuki zap³aci³ cenê ubóstwa, napotykaj± na opór; owa Si³a Wy¿sza, do której s± kierowane, pozostaje niewzruszona. Ws³uchajmy siê w ostatni± "odpowied¼", przeradzaj±c± siê w wielkie, upiorne forte orkiestry – zwrot do tonacji durowej nie przynosi nadziei na pomy¶lne rozwi±zanie, a wrêcz intensyfikuje dramat: oto mozartowski okrzyk "muss sein".
Temat II – w B-dur – utrzymany jest w brzmieniowym kontra¶cie wobec bezkompromisowego g-moll otwarcia. Zwraca uwagê ciep³e brzmienie instrumentów dêtych, wyra¿aj±ce têsknotê za nowym ¿yciem, lepszym ¶wiatem. I tu jednak wyczuwa siê jak±¶ ukryt± beznadziejno¶æ, brak optymizmu – demoniczne si³y wracaj± wraz z przetworzeniem – to w cz. I czy IV musia³o siê wydawaæ nowatorskie. Dla Mozarta ju¿ nie istnieje problem ograniczono¶ci wynikaj±cy z tonacji zasadniczej. Modulacje siêgaj± najg³êbszych otch³ani (d-moll, f-moll, cis-moll, Cis-dur…). W repryzie równie¿ temat II pojawia siê w g-moll. Dante wyry³ na bramie Piekie³ napis: Niech ten, kto tu wchodzi, wyzbêdzie siê nadziei. Ostatnie akordy powtarzaj± raz jeszcze:
muss sein, muss sein
.
Czyli tu motywem przewodnim, s³owem kluczem bêdzie "los". Mamy wiêc odpowiednik beethovenowskiej Pi±tej Symfonii. Choæ podczas gdy Beethoven z owym losem podejmuje bardziej zdecydowan± walkê, Mozart ukazuje w pe³ni swój fatalizm. (zreszt± Ludwik tworz±c Pi±t± chyba nawet bardzo konkretnie wzorowa³ siê na fragmentach Czterdziestej
)
W symfonii Es-dur muzyka w my¶l masoñskich, humanistycznych idea³ów optymistycznie mówi³a nam: d±¿ dzielnie do celu, pracuj, pokonuj±c przeciwno¶ci. Mo¿esz osi±gn±æ, co zechcesz.
W g-moll poznajemy drug± stronê medalu: pamiêtaj, cokolwiek bêdziesz czyni³, i tak bêdzie tak, jak byæ musi. Na nic siê nie zda bunt, rozpacz, pro¶by, gniewne zmagania z losem. Nie da siê p³yn±æ pod pr±d rzeki.
Tak to przynajmniej czujê
Schumannowi ta symfonia kojarzy³a siê z greck± doskona³o¶ci±, mnie nasuwa siê skojarzenie o greckiej poezji i zw³aszcza tragedii - gdzie zawsze pojawia siê niewzruszone fatum, strze¿one przez Mojry przeznaczenie i porz±dek ¶wiata, nieub³agana si³a, przed któr± ust±piæ musz± nawet bogowie.
Dobre wykonanie niezmiennie przyprawia o dreszcz. To jest dzie³o magiczne.
To tak na szybko kilka nocnych refleksji.
Jeszcze sobie na spokojnie pos³ucham tych wielkich wykonañ.
Jowiszow± zacznê podziwiaæ jutro, ¿eby pospaæ jeszcze choæ trochê
Znów mnie tu przywia³o po nocy, a potem tak ciê¿ko siê oderwaæ:)))
Zapisane
aro 59
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 1263
--- Marek ---
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1188 :
Wrzesieñ 18, 2012, 07:36:39 »
Asiu
piêknymi, filozoficznymi przemy¶leniami
znów mnie ubogaci³a¶
Zapisane
pozdrawiam
Marek
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1189 :
Wrzesieñ 18, 2012, 22:36:46 »
Marku, dziêki serdeczne, ty¶ sam przecie¿ filozof z bogat± dusz±:) Jednak moja refleksja, je¶li jest co¶ warta, to dlatego, ¿e p³ynie z potê¿nego ¼ród³a tej wielkiej muzyki, i z mistrzowskiego sposobu, w jaki Pat odkrywa przed nami jej piêkno i tajemnice:)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1190 :
Wrzesieñ 20, 2012, 01:04:06 »
Jupiter-Sinfonie.
Co kojarzy mi siê z t± muzyk± - to pe³nia. Poczucie harmonii.
Muzyka op³ywa mnie, otacza, wype³nia, nie pozostawia miejsca na ¿aden niedosyt. Porusza wszelkie struny, jakie mo¿e dotkn±æ d¼wiêk w ¶wiecie wyobra¼ni, emocji. Niesie mnie triumfalnie na swoich mocnych skrzyd³ach.
Zatem gdybym mia³a dodaæ to trzecie has³o do kompletu ¿yciowego do¶wiadczenia Mozarta zawartego w wielkiej triadzie, po opozycji D±¿enia i Przeznaczenia, powiedzia³abym w³a¶nie to: Harmonia.
Mo¿e ta kwintesencja "uczonego" stylu wywo³uje wra¿enie s³onecznej pe³ni, wynik³ej z akceptacji i poznania ¿ycia.
Po porywie dzieciêcego, pe³nego wiary optymizmu, po gorzkim, rozpaczliwym buncie w³a¶ciwym m³odo¶ci, oto jawi siê nam dojrza³o¶æ - pe³nia w rozkwicie, oto mamy poznanie i objêcie wszystkich aspektów ¿ycia i ¶wiata i ich triumfaln± apoteozê.
W dziedzinie symfonii Mozart doprowadzi³ swoje dzie³o do koñca.
Trzeba by³o geniuszu Beethovena, aby wypowiedzieæ w niej jeszcze co¶ nowego. I ten nowy geniusz stworzy³ dzie³a tak wielkie, ujrza³ przed sob± tak rozleg³y i wspania³y horyzont, bo stan±³ na barkach giganta
Tyle mojego domoros³ego filozofowania
Bardzo lubiê brzmienie Pinnocka - s³yszê w nim ciep³o i blask, i jednocze¶nie czysto¶æ i klarowno¶æ d¼wiêku. S³ucha³am te¿ Szella, który mnie równie¿ zachwyci³ ¶wietnym wykonaniem pe³nym ¿ycia i entuzjazmu. Z pewno¶ci± ka¿de z zamieszczonych tutaj wykonañ bêdzie mia³o w sobie jakie¶ zachwycaj±ce aspekty, p³yn±ce ze szczególnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowi±cego podstawê wszystkich tych wykonañ nie¶miertelnego piêkna.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1191 :
Wrzesieñ 21, 2012, 23:58:49 »
Cytat: Aleksias Wrzesieñ 20, 2012, 01:04:06
Z pewno¶ci± ka¿de z zamieszczonych tutaj wykonañ bêdzie mia³o w sobie jakie¶ zachwycaj±ce aspekty, p³yn±ce ze szczególnych cech indywidualnej interpretacji, a przede wszystkim ze stanowi±cego podstawê wszystkich tych wykonañ nie¶miertelnego piêkna.
Otó¿ to - fascynuj±ce jest, ¿e nie ma dwóch takich samych nagrañ, a w³a¶ciwie ka¿da interpretacja akcentuje inny aspekt tej z³o¿onej d¼wiêkowej konstrukcji...
symfoniczne
P S
Jak wspomnia³em, symfonii skomponowanych przez Wolfganga Amadeusza nie jest wcale 41, a prawdopodobnie ok. 10 wiêcej. W±tpliwo¶ci budz± dzie³a, które (czêsto od niedawna) zalicza siê do wczesnych, dzieciêcych symfonii. Intensywnie bada siê obecnie co najmniej kilkna¶cie symfonii, których autorstwo jest niepewne i jednocze¶nie kojarzone z Mozartem.
Znamy na przyk³ad 2 symfonie zwi±zane z pó³nocnoaustriack±, benedyktyñsk± miejscowo¶ci± Lambach, w której prawdopodobnie na pocz±tku 1769 r. zatrzyma³a siê rodzina Mozartów. St±d nazwy tych dzie³:
Alte-Lambach-Sinfonie
(KV 45a) oraz
Neue-Lambach-Sinfonie.
Obie zagadkowe partytury zosta³y ostatnio szczegó³owo zanalizowane. W ¶wietle tych badañ,
Alte-Lambach...
jest dzie³em Mozarta-syna,
Neue-Lambach...
za¶ - prawdopodobnie skomponowana zosta³a przez Leopolda. Obie w³±czy³ Chris Hogwood do swojego 19-p³ytowego boxu z kompletem mozartowskich symfonii.
Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI
Neue-Lambach-Sinfonie
Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu
Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzie¶ z pocz±tku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu
Jedn± z najciekawszych symfonii, która budzi w±tpliwo¶ci, jest symfonia a-moll KV 16a (Anh. 220). Kopia utworu zosta³a odkryta w 1982 r. w Odense (st±d jego znana nazwa
Odense-Sinfonie
) w Danii. Przez d³ugi czas uwa¿ano j± za dzie³o Amade, choæ s³ysza³em, ¿e ostatnio znów pojawi³y siê powa¿ne w±tpliwo¶ci. By³aby to 3. symfonia Mozarta w tonacji molowej!
http://www.youtube.com/watch?v=Op9LuwtbG0A&feature=relmfu
«
Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 22, 2012, 00:05:54 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1192 :
Wrzesieñ 22, 2012, 08:05:49 »
Cytuj
Symfonia G-dur KV 45a (Anh. 221)
http://www.youtube.com/watch?v=tNMugMPwBNI
Neue-Lambach-Sinfonie Leopolda Mozarta, cz. I
http://www.youtube.com/watch?v=QOQA20LV7Zc&feature=relmfu
Moim zdaniem jest odwrotnie, chociaz reki nie dam sobie odciac.
45a jest napisana minimalnie inaczej niz Wolfang by to zrobil.
Neue-Lambach-Sinfonie natomiast jest blizej Amdeuszowego stylu.
Podpowiada mi to intuicja a nie jakies rozumowe dochodzenie.
PS
Prawdopodobnie obie napisal Wolfi
«
Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 22, 2012, 08:08:14 wys³ane przez bartus
»
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1193 :
Wrzesieñ 22, 2012, 08:18:18 »
Cytuj
Oto jeszcze bardziej tajemnicza symfonia - B-dur C11.03 - Anh. 216 - KV 74g - prawdopodobnie Wolfganga, gdzie¶ z pocz±tku lat 70. XVIII w.
http://www.youtube.com/watch?v=OoVMlsM7Pr8&feature=relmfu
Faktycznie jest jakas inna.
Bardzo ciekawa.
Inna "symetrycznosc", nie amadeuszowa.
Moze Wolfi byl na lekkiej bani jak to pisal.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1194 :
Wrzesieñ 22, 2012, 08:55:51 »
Chopin swój pierwszy utwór skomponowa³ w wieku lat siedmiu. By³ to polonez B-dur. A Mozart?
Zastanawiam sie, który ze znanych nam utworów Mozarta jest jego najwcze¶niejszym?
Gdzie¶ znalaz³em informacjê, ¿e móg³ to byæ (jest?!) Minuet and Trio in G...
http://youtu.be/FejHZUyj_Lw
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1195 :
Wrzesieñ 22, 2012, 20:22:49 »
Polonezy B-dur, a zw³aszcza g-moll Frycka Chopina z 1817 r. nieustannie mnie zadziwiaj±. Nie chce siê wierzyæ, ¿e napisa³ je 7-latek...
Co do Mozarta, to prawdopodobnie te utwory by³y pierwsze:
http://www.youtube.com/watch?v=3i-SzzhUtws
Napisa³ je Wolfi 5-letni (1761 r.), choæ raczej nie s± to prace w 100% jego (niektórzy twierdz±, ¿e mia³ wówczas lat 4). Wkrótce powsta³o kilka innych klawiszowych utworów. Pisane by³y pod czujnym okiem papy. Na manuskryptach pierwszych dzie³ mo¿na nieraz rozpoznaæ pismo Leopolda.
Faktem jest te¿, ¿e pierwsz± symfoniê (KV 16) napisa³ maj±c lat 8, komplet sonat na skrzypce i klawesyn zacz±³ tworzyæ jako 6-latek, a niezwyk³y motet
God is Our Refuge
w g-moll - jako 9-latek. Do¶æ pó¼no za to powsta³y pierwsze koncerty klawiszowe (które jednak nie s± dzie³ami oryginalnymi; 11 lat).
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1196 :
Wrzesieñ 26, 2012, 01:37:29 »
Niesamowite s± te przeb³yski geniuszu przebijaj±cego spod jeszcze formuj±cej siê rêki i umys³u...
A z pocz±tków twórczo¶ci Wolfiego przeskoczê chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. wrze¶nia w wieku 86 lat odesz³a Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia czê¶æ ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:
http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4
«
Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 26, 2012, 01:43:23 wys³ane przez Aleksias
»
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1197 :
Wrzesieñ 26, 2012, 07:14:45 »
Cytat: Aleksias Wrzesieñ 26, 2012, 01:37:29
Niesamowite s± te przeb³yski geniuszu przebijaj±cego spod jeszcze formuj±cej siê rêki i umys³u...
A z pocz±tków twórczo¶ci Wolfiego przeskoczê chwilowo na koniec:
Trzy lata temu 25. wrze¶nia w wieku 86 lat odesz³a Alicja Larocha. W jej wykonaniu ostatnia czê¶æ ostatniego koncertu B-dur.
In memoriam:
http://www.youtube.com/watch?v=S_MEkfDA-x4
Jak bardzo mozna sie pomylic.
Z wygladu bufetowa, a z duszy niezwykla, wrazliwa artystka.
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1198 :
Wrzesieñ 26, 2012, 12:55:09 »
No tak, Bartku, "dobrze widzi siê tylko sercem. Najwa¿niejsze jest niewidoczne dla oczu"
Zapisane
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1199 :
Wrzesieñ 26, 2012, 14:02:14 »
Cytat: Aleksias Wrzesieñ 26, 2012, 12:55:09
No tak, Bartku, "dobrze widzi siê tylko sercem. Najwa¿niejsze jest niewidoczne dla oczu"
Nie do konca sie z Toba zgadzam.
Moim zdaniem, szlachetna dusza ma szlachetny wyglad.
Piekno, ktore emanuje
(ze tak powiem)
z wnetrza jest bardzo wyraznie widoczne na zewnatrz.
Mowiac bufetowa mialem na mysli jej image (fryzura, sukienka itd.), co nie ma nic wspolnego z jej wygladem jako kobiety.
Zapisane
Strony:
1
...
78
79
[
80
]
81
82
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
mini-land
thepunisher
kalinowatyper
paktprzyjazni
countrylife