Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
Strony:
1
...
80
81
[
82
]
83
84
...
116
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno (Przeczytany 705024 razy)
bartus
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2896
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1215 :
Pa¼dziernik 06, 2012, 15:36:23 »
Dziewczyny (Asiu,Kasiu).
Musze Wam powiedziec, ze szalenie imponujecie mi Waszymi talentami poetycko-tlumaczeniowymi.
Rytm, melodia wierszy (tekstow) sa bardzo naturalne. Niemalze jak piekna fraza muzyczna.
W dodatku, musicie poruszac sie w materii, ktora ktos Wam narzuca (autor orginalu).
Znacznie latwiej tworzyc od zera biorac odpowiedzialnosc tylko za siebie.
Jak Wy to robicie?
Dla mnie to czarna magia.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1216 :
Pa¼dziernik 06, 2012, 21:14:23 »
Cytat: Aleksias Pa¼dziernik 06, 2012, 15:23:03
Przepiêkne jest to po¿egnanie. Taki ³agodny, przejmuj±cy smutek czêsto g³êbiej dotyka mojego serca ni¿ potê¿ne eksplozje ¿alu. S³owa najprostsze, bo na koñcu drogi nie s³owa s± najwa¿niejsze. Muzyka mówi wszystko, to co zamkniête jest pomiêdzy nimi.
Do tego skromna, smyczkowa orkiestra. Budowa arii i jej melodyka jest równie¿ prosta. Minimalizm ostatniego okresu.
Addio!
, wypowiedziane, czy raczej wyszeptane w finale wobec Mi³o¶ci (
o cara!
), jest jakby mozartowskim po¿egnaniem ze ¶wiatem, po¿egnaniem z mi³o¶ci± i wype³nieniem jego ¿ycia - Muzyk±.
Melancholijne Adagio C-dur KV 617a na harmonikê szklan±, równie¿ z ostatniego, 1791 roku. Jeden z nielicznych, "przetrwa³ych" do dzi¶ utworów na ten niezwyk³y instrument (wykorzysta³ go równie¿ w 1815 r. Beethoven w swoim melodramacie do s³ów Friedricha Dunckera).
http://www.youtube.com/watch?v=mW9J2h7tYg0
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1217 :
Pa¼dziernik 07, 2012, 04:05:09 »
Znów, jak za ka¿dym razem, gdy tego s³ucham, mogê tylko westchn±æ nad tym cudem, i przyrównaæ delikatno¶ci± do strz±sanych z pajêczyny kropelek rosy:)
Melancholia towarzyszy niemal nieod³±cznie tym pó¼nym arcydzie³om. Lub pogoda, skrywaj±ca melancholiê. Jak w pie¶ni
Sehnsucht nach dem Frühling
-
Têsknota za wiosn±
, o której pisze Einstein, ¿e to "zrezygnowana pogoda, która wie, ¿e to wiosna ostatnia" - wiosna 1791 roku. A temat tej pie¶ni Wolfi zaczerpn±³ z fina³u pisanego niedawno przedtem "elizyjskiego" koncertu B-dur, tej emanacji kontemplacyjnej ³agodno¶ci i wyciszenia, skrywaj±cej w g³êbi pok³ady melancholii, cichego smutku.
http://www.youtube.com/watch?v=OY0feMXH5_g&playnext=1&list=PL9AC94BCCEA0E3E18&feature=results_video
http://www.youtube.com/watch?v=umw-8J-O14o
«
Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 07, 2012, 23:41:44 wys³ane przez Aleksias
»
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1218 :
Pa¼dziernik 07, 2012, 21:39:49 »
Bartusie, wielkie dziêki za mi³e s³owa:) Ale przecie¿ ty jako muzyk, i kompozytor, robisz to samo - te¿ sk³adasz opowie¶ci, z nut, nie ze s³ów, co jest chyba nawet trudniej
Utwory maj± swoj± budowê, jak wiersze, te¿ s± regu³y i okre¶lone schematy; takty, frazy, rytmy, tonacje, harmonie. Teraz mo¿e to siê trochê zmieni³o, ale kto kiedy¶ chcia³ pisaæ muzykê, by³ mocno skrêpowany form±, w której musia³ siê zmie¶ciæ. Pewnie tak samo czasem jest "b³ysk", i robi siê samo, a czasem to bardziej kwestia mozolnej pracy. A s³owa fruwaj± wokó³, podobnie jak d¼wiêki
W moim odczuciu t³umaczenie mo¿e byæ trudniejsze od w³asnej twórczo¶ci tylko pod wzglêdem tej z góry narzuconej formy. Jednak z drugiej strony, jest ³atwiejsze w³a¶nie pod wzglêdem pomys³u, który ju¿ zosta³ podany. To mo¿e trochê bardziej, jak u³o¿yæ wariacje na temat, albo przetransponowaæ utwór na inny instrument, ni¿ wysnuæ z g³owy sam pomys³ od pocz±tku, zbudowaæ od podstaw sensown± strukturê bez ¿adnego planu:) W ka¿dym razie jest to znacz±ca inspiracja.
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1219 :
Pa¼dziernik 10, 2012, 23:58:28 »
Wspomnieli¶my tu ju¿ mozartowski koncert na fagot, klarnet, oba koncerty na flet (i obojow± transkrypcjê KV 314)...
Prawdziwymi arcydzie³ami muzyki towarzyskiej s± koncerty na jeszcze jeden instrument z grupy dêciaków - róg. Mozart komponowa³ je w Wiedniu, w l. 80 dla swego przyjaciela, waltornisty Josepha Leutgeba, do którego mia³ jednak do¶æ ambiwalentny stosunek. ¦wiadczy o tym choæby ten cytat ("uwagi" Mozarta dla wykonawcy, umieszczone na manuskrypcie ronda z koncertu KV 412):
Adagio – a lei Signor Asino, Animo – presto – su via – da bravo – Corraggio – bestia – o che stonatura – Ahi! – ohime – bravo povretto - grazia al Ciel! basta, basta!
Nazywa go os³em, ¶wini± itd. Te mozartowskie ¿arty
Koncert waltorniowy D-dur KV 412 jest sztucznym zlepkiem (2 x allegro - to drugie w formie ronda; oznaczone jest te¿ jako KV 514). Obie 'czê¶ci' powsta³y prawdopodobnie w zupe³nie innym czasie, rondo zosta³o zreszt± ukoñczone przez Franza Xavera Süssmayra po ¶mierci Mozarta. W jego partyturze brak fagotów, obecnych w Allegro. D³ugie przetworzenie allegra (pozbawionego kadencji) i fugato w rondzie maj±, co wyra¼nie s³ychaæ, charakter ironiczny.
http://www.youtube.com/watch?v=otkovXD1HBQ
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1220 :
Pa¼dziernik 11, 2012, 12:19:42 »
Cytat: Mozart Pa¼dziernik 10, 2012, 23:58:28
Adagio – a lei Signor Asino, Animo – presto – su via – da bravo – Corraggio – bestia – o che stonatura – Ahi! – ohime – bravo povretto - grazia al Ciel! basta, basta!
W podobnym stylu utrzymana jest dedykacja 2. koncertu na róg Es-dur KV 417(róg aka waltorniê; etymologia tego s³owa jest niemiecka:
Waldhorn
czyli dos³ownie le¶ny=my¶liwski róg):
Wolfgang Amadé Mozart hat sich über
den Leitgeb
Esel, Ochs und Narr erbarmt
. (Wolfgang Amadé Mozart zlitowa³ siê nad os³em, tumanem i g³upcem Leitgebem; nazwisko tego waltornisty pisano Leutgeb lub Leitgeb). O pewnej "lito¶ci" mo¿na mówiæ w przypadku wspomnianego przez Patricka
1. koncertu D-dur KV 412 (który notabene powsta³ jako ostatni - Ludwig von Köchel namiesza³ nieco w numeracji
): Mozart zrezygnowa³ w KV 412 z bardzo wysokich tonów, aby dopasowaæ trudno¶æ wykonawcz± koncertu do s³abn±cej z wiekiem maestrii Leutgeba.
(My¶lê, ¿e Joseph Leutgeb nie bra³ na serio tej dedykacji
, zw³aszcza ¿e Wolfgang z my¶l± o nim stworzy³ tak¿e cudny kwintet waltorniowy Es-dur KV 407 na waltorniê, skrzypce, 2 altówki i wiolonczelê).
2. koncert na róg/waltorniê KV 417 powsta³ jako pierwszy (w maju 1783 r):
http://www.youtube.com/watch?v=WL8iuqvlygU
Ja uwielbiam koncerty waltorniowe Mozarta w wykonaniu znakomitego wirtuoza tego instrumentu Dennisa Brain'a (1921-1957). Jeden z krytyków napisa³ o jego sztuce wykonawczej nastêpuj±ce s³owa: "Mozart might have written the Horn Concertos for Brain to play".
Rien a rajouter, j'approuve a 100%!
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1221 :
Pa¼dziernik 11, 2012, 23:33:11 »
Cytat: fille007 Pa¼dziernik 11, 2012, 12:19:42
Wolfgang Amadé Mozart hat sich über
den Leitgeb
Esel, Ochs und Narr erbarmt
. (Wolfgang Amadé Mozart zlitowa³ siê nad os³em, tumanem i g³upcem Leitgebem; nazwisko tego waltornisty pisano Leutgeb lub Leitgeb).
Wolf i Leitgeb musieli stanowiæ specyficzny team
Ponoæ partytura jednego z koncertów (chyba KV 495) jest kilkukolorowa (Mozart u¿y³ kilku rodzajów tuszu).
Racja, Kasiu, Mr. Köchel (choæ ogólnie ceniê go za jego pracê nad uporz±dkowaniem wielkiego dorobku Mozarta) trochê namiesza³... Pierwsze allegro z tzw. I Koncertu powsta³o znacznie wcze¶niej, Rondo pozosta³o niedokoñczone (dlaczego?). Najciekawszy jest wybór tonacji (D-dur) - wszystkie koncerty waltorniowe Mozarta s± w Es-dur.
Jednym z pierwszych utworów koncertowych z rogiem w roli g³ównej jest Rondo Es-dur KV 371 z 1781 r., napisane na pocz±tku epizodu wiedeñskiego. W zamy¶le Mozarta mia³o byæ zapewne fina³em jakiego¶ koncertu w Es; zachowa³o siê jednak w formie niekompletnej.
http://www.youtube.com/watch?v=Fj6h3FqVv7Y
Chyba najlepszym koncertem na róg i orkiestrê jest Koncert Es-dur KV 447. Jest pe³en pogody i ¶wie¿o¶ci w czê¶ciach skrajnych (rondo w stylu my¶liwskim, "la chasse"; róg w XVIII w. kojarzy³ siê z takimi klimatami), ¶rodkowe Larghetto jest natomiast ekspresyjn± romanc±. Skromna orkiestra - smyczki, fagoty, klarnety. I on, zazwyczaj kryj±cy siê na drugim planie - róg.
http://www.youtube.com/watch?v=lNuJVfe-t3o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eyYc8xKVve8
http://www.youtube.com/watch?v=d07n9cvsAss
«
Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 11, 2012, 23:35:20 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1222 :
Pa¼dziernik 11, 2012, 23:46:28 »
Kasiu, oto fragment tego znakomitego koncertu (KV 447) w wykonaniu D. Brain'a (co za pocz±tek!):
http://www.youtube.com/watch?v=hh4SOp5aK98
Cytat: fille007 Pa¼dziernik 11, 2012, 12:19:42
(My¶lê, ¿e Joseph Leutgeb nie bra³ na serio tej dedykacji
, zw³aszcza ¿e Wolfgang z my¶l± o nim stworzy³ tak¿e cudny kwintet waltorniowy Es-dur KV 407 na waltorniê, skrzypce, 2 altówki i wiolonczelê).
W³a¶nie! Dwie altówki! Kwintet jest czym¶ pomiêdzy kameralistyk± a
concertante
. Ws³uchajmy siê w znakomite dialogi Andante:
http://www.youtube.com/watch?v=uY5lWmJht50&feature=relmfu
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1223 :
Pa¼dziernik 12, 2012, 22:20:08 »
Pozosta³ jeszcze jeden koncert waltorniowy w Es, KV 495 (nazywany tradycyjnie IV Koncertem), którego orygina³ jest niekompletny - utwór w ca³o¶ci znamy znów z kopii (pochodz±cych z paru niezale¿nych ¼róde³). Mozart powraca do standardowej orkiestry (zawieraj±cej parê rogów). Jak wspomnia³em, manuskrypt jest czarno-czerwono-zielono-niebieski. Joke or code?
Allegro moderato
http://www.youtube.com/watch?v=aCTPve9ZGsg
Rondo, przypominaj±ce fina³ Koncertu KV 447
http://www.youtube.com/watch?v=D1g64qgtMww
Romans Andante, gra Dennis Brain:
http://www.youtube.com/watch?v=UNigsYlc4eQ
Koncert powsta³ w 1786 r., w okresie
Figara
. 14 pa¿dziernika 1787 r. odby³a siê praska premiera tego arcydzie³a.
http://www.youtube.com/watch?v=aPzJOdXgbXc
W kontek¶cie lirycznej Sonaty KV 333, wspomnianej na w±tku o Ingoflie Wunderze, warto przywo³aæ (oprócz wykonania Eschenbacha, które ju¿ kiedy¶ tu wspomnieli¶my) jedn± z intepretacji Horowitza. M³ody artysta (l. 50) live z Carnegie:
http://www.youtube.com/watch?v=D_MOFkfY5JU
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1224 :
Pa¼dziernik 14, 2012, 11:42:18 »
Cytat: Mozart Pa¼dziernik 12, 2012, 22:20:08
Joke or code?
Both, I suppose
Wielobarwny zapis nutowy mia³ podobno oddawaæ subtelne niuanse dynamiczne w tym koncercie.
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1225 :
Pa¼dziernik 15, 2012, 22:26:52 »
Wspomnieli¶my ju¿ wiele znakomitych przejawów mozartowskiej kameralistyki, w której szczególn± rolê odgrywaj± utwory z udzia³em fortepianu. Jeszcze przed skomponowaniem swoich najlepszych triów fortepianowych, Mozart wzi±³ na warsztat gatunek w³a¶ciwie wcze¶niej nieznany. Sta³ siê prekursorem kwartetu fortepianowego. 3 takie dzie³a w 1785 r. zamówi³ u niego wydawca i przyjaciel Franz Anton Hoffmeister (którego kojarzymy choæby z Kwartetem smyczkowym D-dur zwanym
Hoffmeister-Quartett
KV 499).
Hoffmeister, po analizie partytury pierwszego kwartetu fortepianowego, stanowczo sprzeciwi³ siê kontynowaniu zlecenia przez Wolfganga. Uzna³ dzie³o za zbyt trudne dla wspó³czesnych - by "powstrzymaæ" twórcze zapêdy Mozarta, ponoæ zap³aci³ nawet za zamówiony komplet. Na nic to siê zda³o (na szczê¶cie
), drugi kwartet zosta³ opublikowany u innego wiedeñskiego wydawcy (tradycja g³osi, ¿e u Artarii).
Pierwszy z kwartetów, g-moll KV 478 mo¿na by³o uznaæ w XVIII w. za rewolucyjny. To nie jest muzyka dla artystów-amatorów. Sama tonacja g-moll u¿ywana by³a przecie¿ przez Mozarta wyj±tkowo rzadko. Allegro rozpoczyna siê dramatycznym unisonem, okre¶lanym nieraz mianem motywu losu. Ekspresja jest wrêcz XIX-wieczna, podobnie - sposób prowadzenia poszczególnych g³osów. Ka¿dy cz³onek kwartetu uczestniczy w kszta³towaniu/rozwijaniu tematów. Zachwyca przetworzenie o romantycznej emocjonalno¶ci i ¶mia³ej harmonice. Ca³o¶æ wieñczy potê¿na koda i powrót zmodyfikowanego, unisonowego motywu. Marzycielska czê¶æ II w B-dur przynosi odpre¿enie - po niej nadchodzi ¿ywio³owe Rondo o ogromnym bogactwie tematów.
http://www.youtube.com/watch?v=4PT8-P8-79E
Kwartet Es-dur KV 493 jest równie znakomity jak jego molowy poprzednik. Ka¿de ogniwo buduje potê¿n± dramaturgiê. I znów: tematyczny przepych, a jednocze¶nie naturalno¶æ! Znana jest opinia, i¿ kontynuatorami drogi wyznaczonej przez kwartety Mozarta s± dopiero analogiczne dzie³a J. Brahmsa...
http://www.youtube.com/watch?v=_4KKc7zTRwQ
http://www.youtube.com/watch?v=RD37Eya_6lY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=i9N4xQzb8gU&feature=relmfu
«
Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 15, 2012, 22:30:59 wys³ane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1226 :
Pa¼dziernik 16, 2012, 23:39:36 »
Ws³uchawszy siê w I ogniwo kwartetu Es-dur KV 493 nie sposób nie zauwa¿yæ znakomicie rozwiniêtej pracy tematycznej. Allegro otwiera arcyciekawa brzmieniowa mikstura - motyw prowadz± smyczki na "tle" charakterystycznego rytmizowanego staccata wybijanego przez fortepian w lewej rêce (obok tonacji, echa rytmu stukania mog± wskazywaæ na "masoñskie" koneksje tego dzie³a). To jednak motyw tematu drugiego zdaje siê dominowaæ - Mozart odmienia go przez wszystkie muzyczne przypadki, nie tylko w przetworzeniu (które na nim bazuje). Do perfekcji praktyka ta zosta³a doprowadzona u Beethovena. Po ogniwie, w którym nie brak miejsc heroicznych nadchodzi ¶piewne Larghetto (w As!, tonacji
romantycznej
u obu wspomnianych mistrzów), ³±cz±ce w sobie (w cudowny sposób) subtelne "koncertowanie" i czystej wody kameralistykê.
Pod wzglêdem pianistycznym kwartety s± co najmniej tak samo wymagaj±ce (a mo¿e i jeszcze bardziej "kreatywne"?) od samych sonat fortepianowych Mozarta.
Oto fragment kwartetu g-moll w wykonaniu jednego z najlepszych zespo³ów kameralnych ¶wiata - Faure Quartett.
http://www.youtube.com/watch?v=3VGi_VsegnM
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1227 :
Pa¼dziernik 26, 2012, 23:32:36 »
26 pa¿dziernika 1783 r. wykonano pierwszy raz niekompletn±
Wielk± Mszê
c-moll. To, ¿e Mozart jej nie ukoñczy³ (Credo i Agnus Dei) jest dla mnie nie do od¿a³owania. Sam potê¿ny szkielet stawia j± obok najwiêkszych dzie³ sakralnych w historii.
Barbara Hendricks i Karajan
http://www.youtube.com/watch?v=XqzfS_-8XUE&feature=related
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1228 :
Pa¼dziernik 28, 2012, 00:09:07 »
Cytat: Mozart Pa¼dziernik 15, 2012, 22:26:52
Pierwszy z kwartetów, g-moll KV 478 mo¿na by³o uznaæ w XVIII w. za rewolucyjny. To nie jest muzyka dla artystów-amatorów. Sama tonacja g-moll u¿ywana by³a przecie¿ przez Mozarta wyj±tkowo rzadko. Allegro rozpoczyna siê dramatycznym unisonem, okre¶lanym nieraz mianem motywu losu. Ekspresja jest wrêcz XIX-wieczna, podobnie - sposób prowadzenia poszczególnych g³osów. Ka¿dy cz³onek kwartetu uczestniczy w kszta³towaniu/rozwijaniu tematów. Zachwyca przetworzenie o romantycznej emocjonalno¶ci i ¶mia³ej harmonice. Ca³o¶æ wieñczy potê¿na koda i powrót zmodyfikowanego, unisonowego motywu. Marzycielska czê¶æ II w B-dur przynosi odpre¿enie - po niej nadchodzi ¿ywio³owe Rondo o ogromnym bogactwie tematów.
http://www.youtube.com/watch?v=4PT8-P8-79E
Ma w sobie dramatyzm dorównuj±cy ostatnim koncertom. A momentami w Allegro przypomina³o mi siê to nieziemskie Adagio z KV 488...
Einstein zachwyci³ siê tematem Ronda. Twierdzi, ¿e "to raj Mozarta: melodyczny kwiat, istniej±cy jakby bez celu; boski dar, który nale¿y zostawiæ nietkniêtym."
Temat ten ponoæ pos³u¿y³ za inspiracjê do skomponowania Ronda D-moll KV 485.
Tak je gra Gieseking:
http://www.youtube.com/watch?v=4Rnc5OT4qTw&feature=related
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno
«
Odpowiedz #1229 :
Pa¼dziernik 28, 2012, 01:15:39 »
Cytat: Mozart Pa¼dziernik 16, 2012, 23:39:36
Ws³uchawszy siê w I ogniwo kwartetu Es-dur KV 493 nie sposób nie zauwa¿yæ znakomicie rozwiniêtej pracy tematycznej. Allegro otwiera arcyciekawa brzmieniowa mikstura - motyw prowadz± smyczki na "tle" charakterystycznego rytmizowanego staccata wybijanego przez fortepian w lewej rêce (obok tonacji, echa rytmu stukania mog± wskazywaæ na "masoñskie" koneksje tego dzie³a). To jednak motyw tematu drugiego zdaje siê dominowaæ - Mozart odmienia go przez wszystkie muzyczne przypadki, nie tylko w przetworzeniu (które na nim bazuje). Do perfekcji praktyka ta zosta³a doprowadzona u Beethovena. Po ogniwie, w którym nie brak miejsc heroicznych nadchodzi ¶piewne Larghetto (w As!, tonacji
romantycznej
u obu wspomnianych mistrzów), ³±cz±ce w sobie (w cudowny sposób) subtelne "koncertowanie" i czystej wody kameralistykê.
O tak, Larghetto jest cudem:)) I w tej samej tonacji As dur pojawia siê "'niebiañska' melodia" w Rondzie - "najczystsza, najbardziej dzieciêca i boska melodia, jak± kiedykolwiek wy¶piewano."
Cytat: Mozart Pa¼dziernik 16, 2012, 23:39:36
Znana jest opinia, i¿ kontynuatorami drogi wyznaczonej przez kwartety Mozarta s± dopiero analogiczne dzie³a J. Brahmsa...
... które niebawem zostan± zaprezentowane
Zapisane
Strony:
1
...
80
81
[
82
]
83
84
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
animilkowo
neder-live
paktprzyjazni
mini-land
black-for