Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 745398 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1260 : Listopad 11, 2012, 00:06:48 »

Witaj, Amadeuszu!  ZachĂŞcam do wspó³redagowania mozartowskiego wÂątku 

Beethovenowskie echa w muzyce Mozarta... Wszyscy wiemy, Âże Beethoven - artysta rewolucyjny i autonomiczny - nie naÂśladowaÂł twĂłrczoÂści innych mistrzĂłw w sposĂłb bezpoÂśredni. Nie da siĂŞ jednak ukryĂŚ pewnych powiÂązaĂą miĂŞdzy nim a Wolfgangiem Amadeuszem (w kontekÂście mozartowskiej Sonaty c-moll Einstein uÂżyÂł nawet terminu "Beethovenisme"). Geniusz Beethovena nie mĂłgÂł przecieÂż pozostaĂŚ obojĂŞtny wobec sztuki Mozarta, choĂŚ jego dzieÂło przynaleÂży de facto do innego rozdziaÂłu w historii. SÂłynne sÂą opracowania wariacyjne (znana od dawna praktyka) fragmentĂłw oper (wariacje na tematy z Wesela, Don Giovanniego i Fletu). MoÂżna wykazaĂŚ istotny zwiÂązek pomiĂŞdzy kwintetami na instrumenty dĂŞte i fortepian op. 16 (Beethoven)  i KV 452 (Mozart, oba w Es-dur) bÂądÂź miĂŞdzy kwartetem op. 18/5 i KV 464 (oba w A-dur). Z wielkÂą dawkÂą prawdopodobieĂąstwa stwierdza siĂŞ, Âże Beethoven komponujÂąc I SymfoniĂŞ C-dur (w ktĂłrej sÂłychaĂŚ takÂże pomysÂły z Symfonii Linzkiej) uprzednio gruntownie przeanalizowaÂł SymfoniĂŞ JowiszowÂą. "SparowaĂŚ" moglibyÂśmy teÂż wspomnianÂą SonatĂŞ c-moll KV 457 z PatetycznÂą. Koncert c-moll KV 491 (a propos pytania Kasi  Chichot), ktĂłry zachwyciÂł Ludwika, staÂł siĂŞ punktem wyjÂścia dla III Koncertu op. 37. ZauwaÂżmy, Âże inspiracje te to g³ównie tzw. wczesny i Âśredni okresu twĂłrczoÂści Beethovena.

Oczywiœcie Beethoven raczej nie próbuje swoimi dzie³ami "poprawiaÌ" Mozarta (bo to niemo¿liwe), a jedynie czerpie z pewnego wzorca i zasobu pomys³ów, rozwijaj¹c je we w³aœciwy sobie sposób. Przy okazji mozartowskich kwartetów fortepianowych wspomnia³em o pracy tematyczno-motywicznej. Te dzie³a to wg mnie mistrzostwo skupienia inwencji na rozwijaniu okreœlonych motywów; ten typ kompozytorskiego rzemios³a do perfekcji doprowadzi³ Beethoven. W tym wiêc sensie Mozart "przewiduje" jego wielkie osi¹gniêcia - niejednemu mi³oœnikowi muzyki rozkoszuj¹cemu siê kwartetami, kwintetami czy koncertami fortepianowymi (zw³aszcza trzema z nich) Wolfganga, nie sposób odebraÌ myœlowego porównania z wiekiem XIX, który rozpocz¹³ Mistrz z Bonn.
Zapisane

amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1261 : Listopad 15, 2012, 11:58:17 »

Z koncertĂłw droga fille...Mam ogĂłlnie problem z wyborem naj naj. Najbardziej porywajÂący, nie pozwalajÂący spokojnie wysiedzieĂŚ w fotelu to chyba 24 c-moll. mroczna ekspozycja orkiestry, bardziej chyba zÂłowroga i ciemna od tej z 20 d-moll. PeÂłna orkiestra z cudownie brzmiacym drewnem, ale partia fortepianu juÂż spokojna. Larghetto. Jedna z najcudowniejszych wolnych czĂŞÂści w jego twĂłrczoÂści. Rondo z bukietem kwiatĂłw a w bukiecie co chwila inny zapach jak melodia. AÂż wreszcie temat z wariacjami. Demoniczna muzyka jak Don Giovanni krwiÂą spisana.
Za rĂłwny uwaÂżam tez 25 C-dur. Ten Jowisz koncertĂłw. 17 G-dur .. taki delikatny i dziewczĂŞcy, eteryczny jakby unosiÂł  siĂŞ w powietrzu. I chyba dodaÂłbym na flet i harfe. Bogactwo pomys³ów
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1262 : Listopad 15, 2012, 12:07:37 »

Witaj, Amadeuszu!  ZachĂŞcam do wspó³redagowania mozartowskiego wÂątku 

Beethovenowskie echa w muzyce Mozarta... Wszyscy wiemy, Âże Beethoven - artysta rewolucyjny i autonomiczny - nie naÂśladowaÂł twĂłrczoÂści innych mistrzĂłw w sposĂłb bezpoÂśredni. Nie da siĂŞ jednak ukryĂŚ pewnych powiÂązaĂą miĂŞdzy nim a Wolfgangiem Amadeuszem (w kontekÂście mozartowskiej Sonaty c-moll Einstein uÂżyÂł nawet terminu "Beethovenisme"). Geniusz Beethovena nie mĂłgÂł przecieÂż pozostaĂŚ obojĂŞtny wobec sztuki Mozarta, choĂŚ jego dzieÂło przynaleÂży de facto do innego rozdziaÂłu w historii. SÂłynne sÂą opracowania wariacyjne (znana od dawna praktyka) fragmentĂłw oper (wariacje na tematy z Wesela, Don Giovanniego i Fletu). MoÂżna wykazaĂŚ istotny zwiÂązek pomiĂŞdzy kwintetami na instrumenty dĂŞte i fortepian op. 16 (Beethoven)  i KV 452 (Mozart, oba w Es-dur) bÂądÂź miĂŞdzy kwartetem op. 18/5 i KV 464 (oba w A-dur). Z wielkÂą dawkÂą prawdopodobieĂąstwa stwierdza siĂŞ, Âże Beethoven komponujÂąc I SymfoniĂŞ C-dur (w ktĂłrej sÂłychaĂŚ takÂże pomysÂły z Symfonii Linzkiej) uprzednio gruntownie przeanalizowaÂł SymfoniĂŞ JowiszowÂą. "SparowaĂŚ" moglibyÂśmy teÂż wspomnianÂą SonatĂŞ c-moll KV 457 z PatetycznÂą. Koncert c-moll KV 491 (a propos pytania Kasi  Chichot), ktĂłry zachwyciÂł Ludwika, staÂł siĂŞ punktem wyjÂścia dla III Koncertu op. 37. ZauwaÂżmy, Âże inspiracje te to g³ównie tzw. wczesny i Âśredni okresu twĂłrczoÂści Beethovena.

Oczywiœcie Beethoven raczej nie próbuje swoimi dzie³ami "poprawiaÌ" Mozarta (bo to niemo¿liwe), a jedynie czerpie z pewnego wzorca i zasobu pomys³ów, rozwijaj¹c je we w³aœciwy sobie sposób. Przy okazji mozartowskich kwartetów fortepianowych wspomnia³em o pracy tematyczno-motywicznej. Te dzie³a to wg mnie mistrzostwo skupienia inwencji na rozwijaniu okreœlonych motywów; ten typ kompozytorskiego rzemios³a do perfekcji doprowadzi³ Beethoven. W tym wiêc sensie Mozart "przewiduje" jego wielkie osi¹gniêcia - niejednemu mi³oœnikowi muzyki rozkoszuj¹cemu siê kwartetami, kwintetami czy koncertami fortepianowymi (zw³aszcza trzema z nich) Wolfganga, nie sposób odebraÌ myœlowego porównania z wiekiem XIX, który rozpocz¹³ Mistrz z Bonn.

Podpisuje i zgadzam siĂŞ po powyÂższym. ChoĂŚ Koncert c- moll Beethovena ma chyba z 24 wspĂłlnÂą tylko tonacjĂŞ. Echa mozartowskie sÂą ró¿ne. WstĂŞp fortepianu z 4 koncertu G-dur jest Âżywcem ÂściÂągniety z 25 C-dur Mozarta. Pierwsza czêœÌ V Symfonii ma wspĂłlnego z symfoniÂą g-moll> PorĂłwnajcie zakoĂączenia, krĂłtkie cody w ktĂłrych przedstawiany jest temat. Beethoven zrobiÂł kopie menueta z 40 g-moll itp itp. TrochĂŞ tego jest. owszem Mozart zapowiada XIX wiek. Jednak zauwaÂżyĂŚ trzeba, Âże przez caÂły wiek XIX i poÂłowĂŞ XX to Mozarta stawiano nizej od Beethovena i dlatego Beethoven "tak maÂło czerpaÂł" z przeszÂłoÂści  a Mozart mĂłgÂł jedynie zapowiadaĂŚ jego geniusz. ByÂł wielki bo zapowiadaÂł Beethovena  a tak to tylko koronki i Âżaboty. Beethoven poszedÂł swojÂą drogÂą od ok 1805 roku bo w materii mozartowskiej nic nowego dac  sie zrobiĂŚ nie mogÂło. I tak po gÂłebszym zastanowieniu. Mozartowskie wyjatki  a moze ca³¹ twĂłrczoœÌ jest na tyle nowatorska Âże wyprzedza epokĂŞ a  nawet w harmonii i instrumentacji nawet Beethovena.
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2012, 12:32:47 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1263 : Listopad 17, 2012, 23:39:36 »

A propos 17. Koncertu KV 453 (ktĂłry moÂże stanowiĂŚ punkt wyjÂścia dla innego koncertu w G-dur - Czwartego Beethovena), nie wiem, czy znacie tÂą historycznÂą interpretacjĂŞ Kirkpatricka, wybitnego interpretatora sonat Scarlattiego.

http://www.youtube.com/watch?v=QxUj34X9Wn8
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1264 : Listopad 21, 2012, 22:47:58 »

Polecam dwojkowa transmisje 'Fletu' z Rzymu. Autorska, wspaniala koncepcja Jacobsa. Skandynawski duet w rolach glownych, na czele z M. Persson. Event nie do przegapienia.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1265 : Listopad 23, 2012, 00:51:29 »

Rene Jacobs & Co. w sumie nie zachwycili, choĂŚ spektakl ciekawy. ZresztÂą Jacobs ma takie zasÂługi dla Mozarta w zakresie HIP, Âże pewne subiektywne przerysowania jemu siĂŞ po prostu wybacza.

Tajemnicza KĂśnigin der Nacht... KrĂłlowa Âśpiewa tylko 2 arie (plus wypowiada kilka fraz w dialogach i ensamblach), a jest najbardziej wyczekiwanÂą osobÂą na scenie. Pierwsza aria to arcydzieÂło inwencji, zmian nastrojĂłw i emocji; jednoczeÂśnie gigantyczny wysiÂłek dla Âśpiewaczki koloraturowo-dramatycznej (sÂłynna wysoka tessitura i wysokie chyba F na koniec tego arcywirtuozowskiego pasaÂżu, czĂŞÂściowo rozpisanego staccato! i wieĂączÂącego B-durowy, trzeci segment tej sceny).

Polska inÂżynier optyk, ZdzisÂława Donat, jedna z najsÂłynniejszych KrĂłlowych Nocy w historii. DziÂś najczĂŞÂściej tĂŞ partiĂŞ wykonuje N. Dessay czy D. Damrau.

O zittre nicht...
http://www.youtube.com/watch?v=apgOmImZf7s

...http://www.youtube.com/watch?v=ObkwFlSh0BY (live)

*
W dniu œwiêta Muzyki nie mo¿e zabrakn¹Ì solenizantki - CECILII Bartoli.

Laudate dominum z Vesperae solennes de confessore
http://www.youtube.com/watch?v=hQS7_xhREKk
Zapisane

amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1266 : Listopad 23, 2012, 22:43:00 »

Owszem, pierwsza jest trudna ale to:
 " Pierwsza aria to arcydzieÂło inwencji, zmian nastrojĂłw i emocji; jednoczeÂśnie gigantyczny wysiÂłek dla Âśpiewaczki koloraturowo-dramatycznej (sÂłynna wysoka tessitura i wysokie chyba F na koniec tego arcywirtuozowskiego pasaÂżu, czĂŞÂściowo rozpisanego staccato! i wieĂączÂącego B-durowy, trzeci segment tej sceny)."

chyba odnosi sie do drugiej arii?
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1267 : Listopad 24, 2012, 01:52:39 »

Nie, dlaczego; druga aria, znana chyba kaÂżdemu (z owym punktem F  ) jest w d-moll (oczywiÂście rĂłwniez ma sÂłynne staccata w gĂłrnym rejestrze); co do O zittre nicht... to naleÂżaÂłoby wÂłaÂściwie napisaĂŚ, Âże to wielka, namiĂŞtna scena z recytatywem.

http://www.youtube.com/watch?v=oXNFOAL1AF0
Zapisane

amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1268 : Listopad 26, 2012, 14:13:25 »

Prawda. Musze przyznaĂŚ, ze pierwsza  aria krĂłlowej Nocy rĂłwnieÂż bardziej sie mi podoba od tej drugiej sÂłynniejsza. Koniec recytatywu i sam poczÂątek arii sÂą zniewalajace.
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1269 : Listopad 26, 2012, 19:36:54 »

http://www.polskieradio.pl/8/1789/Artykul/731774/

DziÂś, 26.11, w DwĂłjce, transmisja koncertu laureatĂłw Konkursu Dyrygenckiego im. Fitelberga. ZwyciĂŞzca Daniel Smith wykona SymfoniĂŞ JowiszowÂą.
http://www.polskieradio.pl/8/688/Artykul/731816,Konkurs-Chopinowski-dla-dyrygentow-zobacz-final-na-naszej-stronie
Zapisane

amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1270 : Listopad 27, 2012, 10:59:22 »

WidziaÂłem w Kulturze. WykonaÂł Jowisza. Nic  specjalnego. Ssam wyglÂądaÂł nieÂźle, ale poprowadziÂł to po sztubacku. Wykonanie jakich dziesiatki co raczej jest zasÂługÂą samej orkiestry.

Co do 4 koncertu Beethovena. Znacie w  wykonaniu Claudia Arrau? To pierwsza pÂłyta jakÂą nabyÂłem za w³¹sne pieniÂądze. Arrau z Haitingiem (chyba nie ma na jutubie). Marta Argerich mĂłwiÂła Âże nie moÂże go wykonaĂŚ zwÂłaszcza jak sÂłyszy te tryle w czĂŞÂści Âśrodkowej w  wykonaniu wÂłaÂśnie Arrau.
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
amadeusz33
Nowy uÂżytkownik
*
Offline Offline

Wiadomości: 46


Bach i Schubert to anioÂłowie, Mozart to bĂłg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1271 : Listopad 28, 2012, 23:21:41 »

http://www.youtube.com/watch?v=VjR9WmtC2Nc&feature=watch-vrec


Dla wielbicieli Czarodziejskiego fletu. wspaniaÂłe
Zapisane

DziĂŞki potĂŞdze muzyki idziemy szczĂŞÂśliwie przez ciemnÂą noc Âśmierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1272 : Grudzień 01, 2012, 23:36:57 »

JowiszowÂą pod Smithem sÂłyszaÂłem w radio. Faktycznie, interpretacja nie przykuwaÂła uwagi. Sam lauretat wybraÂł podobno aÂż dwie symfonie Mozarta (na 3 moÂżliwe; zarekomendowaÂł teÂż EroikĂŞ) do swojego konkursowego repertuaru.

Do sztuki Claudio Arrau, absolwenta konserwatorium w Berlinie, mam SZCZEGÓLNY stosunek    4. Koncert Beethovena - Arrau i Klemperer (przypomnijmy, Klemperer urodziÂł siĂŞ w wĂłwczas niemieckim WrocÂławiu):

http://www.youtube.com/watch?v=SrNYJP80GZg
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1273 : Grudzień 01, 2012, 23:54:19 »

Mozart, 'the Voice of God' 

Marriner
http://www.youtube.com/watch?v=2e_og7kHeZc


ÂŚrodkowy epizod III czĂŞÂści 25. Koncertu C-dur KV 503. ZwrĂłciliÂście uwagĂŞ na niezwykÂły dialog fortepianu z wiolonczelÂą w rozwiniĂŞciu lirycznego tematu?

Kowalski, Nestorowicz; ~ od 3:15
http://www.youtube.com/watch?v=ggRHsYLPSRU

Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1274 : Grudzień 02, 2012, 04:09:38 »

Do sztuki Claudio Arrau, absolwenta konserwatorium w Berlinie, mam SZCZEGÓLNY stosunek    4. Koncert Beethovena - Arrau i Klemperer (przypomnijmy, Klemperer urodziÂł siĂŞ w wĂłwczas niemieckim WrocÂławiu):

http://www.youtube.com/watch?v=SrNYJP80GZg

Arrau to zdecydowanie wielki czarodziej:) W takim razie w jego wykonaniu Rondo 511, gdzie Mozart z kolei jakby trochĂŞ antycypuje Chopina
http://www.youtube.com/watch?v=OSvHvxcyiy4

Zapisane
Strony: 1 ... 83 84 [85] 86 87 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

twistedgamers black-for thepunisher mini-land neder-live