Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 706066 razy)
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1305 : Styczeñ 27, 2013, 19:36:29 »

Sto lat sto lat dla Mozarta i
gratulacje dla Mozartiny za przeklad.

Brawo
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1306 : Styczeñ 27, 2013, 21:14:11 »

TAK, brawo Kasia.
I brawo David za niezmordowane zamieszczanie na YT p³yt winylowych(polecam jego kana³)
W tym mozartowskim dniu s³ucha³am sobie oczywi¶cie mojego ukochanego utworu.


http://www.youtube.com/watch?v=ItOuo6-nxL0
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1307 : Styczeñ 27, 2013, 23:07:35 »

Oto lista mannheimskich artystów, których w tym dziele Mozart unie¶miertelni³: Wendling, Ramm, Punto, Ritter. Wiadomo, na jakich instrumentach grali ci muzycy (i czy faktycznie wszystkich mo¿na nazwaæ "mannheimczykami"?)?

Oj, mia³a to byæ mini-zagadka, zabrak³o na koñcu pytajnika. Odpowied¼ kryje w jednym z listów  Chichot; Kasiu, Bartku - jeste¶cie jak zwykle nieomylni (przetransponowana do Es-dur "dewiza" w cz. II Sinfonii).

Mi³o¶æ jest ma³± z³odziejk±,
podstêpnie siê skrada jak w±¿,
by spokój daæ lub skra¶æ sercu,
skra¶æ se - e - rcu
tak sobie z nim igra wci±¿. [...]

Mozartina, I <3 ur doggerels!  Ty faktycznie jeste¶, jak to mówisz, 'ucosifantuttowiona'  Chichot

Mozart, wieczny m³odziak, koñczy³by dzi¶ 257 lat.

240 lat temu napisa³ to Concertone C-dur na 2 skrzypiec, wiolonczelê i obój KV 190, do przypomnienia którego zmotywowa³a mnie dzi¶ M. Pêciñska w Dwójce. Mozart grywa³ je na salonach. Trafi³ w gust Pary¿a -Concertone by³o tam mocno oklaskiwane przez rozentuzjazmowanych arystokratów. Szczególnie spodoba³ im siê pewnie ten a'la menuet w finale, który daje pola do popisu solistom.

http://www.youtube.com/watch?v=nnpLUTxdyOc
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1308 : Styczeñ 28, 2013, 19:16:02 »

Oj, mia³a to byæ mini-zagadka, zabrak³o na koñcu pytajnika. Odpowied¼ kryje w jednym z listów  Chichot

Nun werde ich eine sinfonie concertante machen, für flauto Wendling, oboe Ramm, Punto waldhorn und Ritter fagott. 

Teraz bêdê pisa³ symfoniê koncertujac± dla Wendlinga (flet), Ramma (obój), Punto (waltornia) i Rittera (fagot).

List do ojca z kwietnia 1778.


Ale Wy jeste¶cie kochani  Chichot Hehe, Mozartina (da³e¶ czadu Bartku!  ) - prêdzej ju¿ pewnie (choæ i tak z wielkim trudem) madamina da Pontina (da Ponte zredukowany o koñcow± samog³oskê + sufiks deminutywny  -ina).

Muzyczne przyk³ady zastosowania tego sufiksu to np.:

sonatina -> sonata + -ina 
concertino -> concerto + -ino

Mo¿e mieæ on tak¿e wyd¼wiêk ironiczny/pejoratywny:

Se vuol ballare
                       x2
signor contino (conte + -ino
il chitarrino
le suonero,
il chitarrino
le suonero, si
le suonero, si
le suonero. 

Se vuol venire
nella mia scuola,
la capriola
le insegnero.
Se vuol venire
nella mia scuola
la capriola
le insegnero, si
le insegnero, si
le insegnero.

Sapro, sapro, sapro, sapro, sapro
ma piano, piano, piano, piano, piano, piano, piano
meglio ogni arcano
dissimulando
scoprir potro.

L'arte schermendo,
l'arte adoprando,
di qua pungendo,
di la scherzando
tutte le macchine
rovesciero.
 

Je¶li ci w g³owie
                       x2
tañce i harce
na mej gitarce
wnet zagram ci,
na mej gitarce
mój panie hrabio,
mój panie hrabio
ja zagram ci.

Je¶li odwiedzisz
m± tañca szko³ê,
to capriolê
poka¿ê ci,
je¶li odwiedzisz
m± tañca szko³ê,
to capriolê
poka¿ê wnet ci,
poka¿ê wnet ci,
poka¿ê ci.

Ja te¿ x 5
choæ cicho, cicho, cicho, cicho, wolno, wolno, skrycie
dam ci nauczkê
twe niecne sztuczki
wygarnê ci.

Zrêcznie fechtuj±c
i manewruj±c,
to szpad± k³uj±c,
to znów ¿artuj±c
orê¿ twój z rêki
wytr±cê ci.

http://www.youtube.com/watch?v=tH7cgWamfVU
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 29, 2013, 16:47:24 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1309 : Styczeñ 28, 2013, 22:30:01 »

Kasiu,
Nie popisuj sie bo wpedzasz nas w kompleksy. Chichot Chichot

P.S.
Jak bys przetlumaczyla... Diggi daggi?
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1310 : Styczeñ 28, 2013, 23:55:47 »

Wiem Bartku nie od dzisiaj, ¿e lubisz Colasa w akcji:

http://www.youtube.com/watch?v=AED3suyWDQI

Pewnie zostawi³abym oryginalny tekst z pewnymi modyfikacjami, exempli gratia Diggi daggi czarri marri  Chichot
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1311 : Styczeñ 29, 2013, 00:46:49 »

Masz na misly hokkus pokkus?
« Ostatnia zmiana: Styczeñ 29, 2013, 00:50:13 wys³ane przez bartus » Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1312 : Luty 11, 2013, 19:19:23 »

Cavatina Figara Se vuol ballare inspiruje nie tylko szalone da Pontiny  Chichot; zainspirowa³a ona równie¿ samego Beethovena do napisania 12 Wariacji na skrzypce i fortepian WoO40 (Werk ohne Opuszahl - dzie³o bez numeru opusowego).

Tema. Allegretto
Variazioni I-XII
Coda


http://www.youtube.com/watch?v=h8WxdHJIxCg


A propos Mozarta i Beethovena - przypomnia³ mi siê pewien zabawny post z forum www.talkclassical.com/ z w±tku, w którym mi³o¶nicy Wolfganga i Ludwiga toczyli s³own± bataliê o to, który z tych dwóch Klasyków by³ il piu grande musicista

"What is actually funny, is that when one knows someone's favorite composer, one will know how one will discuss about music. People are in this respect like their favorite composers. So the Bach fans are quite mild, though they regard Bach as their idol did God, and state that He comes above all, they don't look down on other composers just like Bach didn't. The Mozart fans are similar, but defend Mozart with a love and devotion that's so typical of Mozart himself [...] Fans of composers like Berlioz, Wagner, Mahler like the big gestures and want the absolute. The Beethoven fans are really like Beethoven himself: they prefer the bold statements rather than the nuance, they leave little space for others, because Beethoven must conquer all." 
« Ostatnia zmiana: Luty 11, 2013, 19:23:28 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1313 : Luty 11, 2013, 21:54:03 »

Fajny cytat.
Duzo w nim racji.
My szukamy siebie; w sztuce, filmie, ksiazce.
Nie zawsze nasze wyobrazenie o nas samych jest wlasciwe, albo inaczej, nie zawsze jestesmy tacy, jakimi chcielibysmy sie widziec.
(np. Janusz i Lew  )

P.S.
Dziekuje Kasiu za link forum.
Wyglada na to, ze forum jest b. interesujace.
Musze je odwiedzic. Czy tam trzeba sie rejestrowac?

Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1314 : Luty 16, 2013, 00:26:53 »

Kasiu, co¶ w tym faktycznie jest... Zreszt± dowodzimy tego na MT
"(..) typical of Mozart himself"? A jaki by³ Mozart?

e.g. http://www.youtube.com/watch?v=lj8mfCRLr7Y 
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1315 : Luty 16, 2013, 06:17:01 »


"(..) typical of Mozart himself"? A jaki by³ Mozart?
Czy ³atwo jest zdefiniowaæ geniusza? Przemawia do mnie to, jak go okre¶la Einstein:
"Istnieje osobliwy rodzaj ludzi, w których rozgrywa siê wieczna walka o przywództwo miêdzy cia³em i dusz±, miêdzy pierwiastkiem zwierzêcym a boskim. Te przeciwieñstwa, uderzaj±ce u wszystkich wielkich, w nikim mo¿e nie wystêpuj± tak dobitnie, jak w Wolfgangu Amadeuszu Mozarcie"   Wielkie osobowo¶ci nie daj± siê chyba nigdy zamkn±æ w prostych i sztywnych ramach konwenansu i przeciêtno¶ci. Czêsto p³ac± za to zreszt± cierpieniem lub brakiem akceptacji. W Mozarcie kipia³o ¿ycie, nienasycone i bujne, niepowstrzymane we wszystkich aspektach cia³a i ducha. I nie ma dysonansu miêdzy jego tak czystym "boskim" pierwiastkiem, a tak ¿ywio³ow± "ziemsk±" natur±, tym ¿e "subtelny geniusz ¶wiat³a i mi³o¶ci" jednocze¶nie czerpa³ ¿yw± rado¶æ z uk³adania kanonów do "ca³kiem niesalonowych tekstów" Chichot  Tak pe³ne spektrum cz³owieczeñstwa oznacza intensywno¶æ prze¿ywania, ogrom doznañ i emocji. Pe³niê wiedzy o cz³owieku. I ta pe³nia ujawnia siê wed³ug Einsteina tam, gdzie widzimy, ¿e "Mozart, niesamowicie przenikliwy, bezlitosny, bezkompromisowy obserwator i sêdzia ludzkiej natury to zarazem Mozart — wielki dramaturg. Jego muzyka mówi o tajnikach serca, które zna³ do g³êbi i cz³owiek, i artysta."
http://www.youtube.com/watch?v=cBmdmFCtTNU
Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1316 : Luty 16, 2013, 14:51:58 »

I nie ma dysonansu miêdzy jego tak czystym "boskim" pierwiastkiem, a tak ¿ywio³ow± "ziemsk±" natur±, tym ¿e "subtelny geniusz ¶wiat³a i mi³o¶ci" jednocze¶nie czerpa³ ¿yw± rado¶æ z uk³adania kanonów do "ca³kiem niesalonowych tekstów" Chichot  Tak pe³ne spektrum cz³owieczeñstwa oznacza intensywno¶æ prze¿ywania, ogrom doznañ i emocji.

W tym miejscu przypomnia³ mi siê cytat z francuskiego filozofa, psychologa i historyka sztuki H. Taine'a, który by³ tak¿e (jak wszyscy pisz±cy w tym w±tku  ) wielkim mi³o¶nikiem Mozarta:

[...] Dans un grand artiste comme dans un instrument complet, aucune corde ne manque.

[...] W wielkim Arty¶cie, jak w pe³nym instrumencie, nie brakuje ¿adnej struny.
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1317 : Luty 16, 2013, 23:25:22 »

[...] W wielkim Arty¶cie, jak w pe³nym instrumencie, nie brakuje ¿adnej struny.

Zdecydowanie tak, a Mozart jest na to znakomitym dowodem. Rozpiêto¶æ, ró¿norodno¶æ ekspresji, która targa jego Dzie³em, jest zdumiewaj±ca. W czasie pisania najrado¶niejszej chyba z jego dojrza³ych oper, Die Entführung aus dem Serail, powstaje - jakby celem uj¶cia emocji z przeciwnego bieguna - dramatyczna Serenada na instrumenty dête c-moll KV 388. Wspominali¶my j±, tak¿e w kontek¶cie kwintetów smyczkowych (do wersji smyczkowej zosta³a przetranskrybowana przez samego Mozarta). Wykracza poza XVIII-wieczne rozumienie serenady, pe³na napiêæ i namiêtno¶ci zapowiada kolejne stulecie. W pewnym sensie jej tre¶æ jest sprzeczna z form± czy mo¿e raczej istot± tego gatunku, bo jest zbyt powa¿na, zbyt wielka, zbytnio anga¿uje (al sereno - pod go³ym niebem; serenada jako muzyka, która mia³a uprzyjemniaæ wieczór).

http://www.youtube.com/watch?v=ZJAz-KN2ZIU
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1318 : Luty 18, 2013, 00:09:30 »

O my Mozart, nie mog³em nie wspomnieæ tej dzisiejszej muzycznej propozycji redaktora Matwiejczuka  Chichot 

http://www.youtube.com/watch?v=gvQceyBC6QY
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1319 : Luty 19, 2013, 00:55:30 »

Don Giovanni, Glyndebourne 2010. Znakomici soli¶ci, Orchestra of the Age of Enlightenment pod batut± swojego szefa, V. Jurowskiego.

Wywiad z dyrygentem (¶wietne nawi±zanie do Szekspira)
http://www.youtube.com/watch?v=a1OEGPxqrcY

Finley (Don Giovanni) o spektaklu
http://www.youtube.com/watch?v=dZIzJzY3N04

Fina³ I aktu
http://www.youtube.com/watch?v=26ufQwUQeAE
http://www.youtube.com/watch?v=vRTT3c3-S44
Zapisane

Strony: 1 ... 86 87 [88] 89 90 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

twistedgamers kalinowatyper black-for paktprzyjazni mini-land