Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705682 razy)
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1380 : Kwiecieñ 10, 2013, 20:59:56 »

Jaki utwór Mozarta przywodzi Wam na my¶l temat pojawiaj±cy siê w 2 minucie i 30 sekundzie (2:30) pochodz±cy z tej oto uwertury "londyñskiego Bacha" (który jak wiemy wywar³ zauwa¿alny wp³yw na wczesne utwory Wolfganga)?

http://www.youtube.com/watch?v=dJjvIB291fc
Maybe piano concerto No. 12 in A K414, 2nd movement  Co?   Chichot

http://youtu.be/3rj-AaxMruA
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 10, 2013, 21:14:20 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1381 : Kwiecieñ 10, 2013, 22:22:27 »

...a koncert ten powsta³ jesieni± 1782 r. (Mozart stworzy³ wówczas swoj± pierwsz± wiedeñsk± triadê koncertów na fortepian, KV 413 - 415, które mia³y byæ przyjemne dla ucha laika i konesera). To fakt istotny; s±dzê, ¿e w ten sposób Mozart odda³ ho³d zmar³emu w tym roku J. Ch. Bachowi. O jego ¶mierci donosi³ ze smutkiem w li¶cie z 10 kwietnia 1782 r. (Kasiu, obmy¶li³a¶ wszystko PERFEKCYJNIE  ) - "có¿ za strata dla muzycznego ¶wiata!". 
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1382 : Kwiecieñ 21, 2013, 18:01:45 »

...a koncert ten powsta³ jesieni± 1782 r. (Mozart stworzy³ wówczas swoj± pierwsz± wiedeñsk± triadê koncertów na fortepian, KV 413 - 415, które mia³y byæ przyjemne dla ucha laika i konesera).

O triadzie KV 413 - 415 Mozart napisa³ nastêpuj±co w li¶cie z 28 grudnia 1782r.: Die Concerten sind eben das Mittelding zwischen zu schwer und zu leicht. Sie sind sehr brillant - angenehm in die Ohren - natürlich ohne in das Leere zu fallen. Hie und da können auch Kenner allein Satisfaction erhalten - doch so - dass die Nichtkenner damit zufrieden sagen müssen, ohne zu wissen warum. (Koncerty te stoj± dok³adnie po¶rodku miêdzy tym, co zbyt ³atwe, a tym, co zbyt trudne. S± one bardzo b³yskotliwe - przyjemne dla ucha - oczywi¶cie bez popadania w bana³. Jest w nich kilka fragmentów, które zadowol± jedynie koneserów - ale i laicy znajd± w nich przyjemno¶æ, nawet nie wiedz±c, dlaczego).

Te trzy koncerty mog± byæ wykonywane z akompaniamentem wiêkszej orkiestry lub tylko a quattro - z towarzyszeniem dwojga skrzypiec, altówki i wiolnczeli. (Tak w³a¶nie Wolfgang reklamowa³  je w Wiener Zeitung). KV 414 jest chyba najbardziej kameralny, intymny i nostalgiczny z ca³ej trójki. (Odk±d pamiêtam, zawsze niezwykle porusza³o mnie przetworzenie w Allegro i oczywi¶cie nie tylko ono  ).

http://www.youtube.com/watch?v=PiHra1MBhtE
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1383 : Kwiecieñ 22, 2013, 19:54:33 »

Ostatni weekend up³yn±³ nam pod znakiem Niekoñcz±cego Siê Mazurka , a dzi¶ pora na now± mozartowsk± zagadkê  Pytanie jest dwuczê¶ciowe i brzmi nastêpuj±co: sk±d pochodzi temat pojawiaj±cy siê w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu Köchla mo¿emy go jeszcze odnale¼æ (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1384 : Kwiecieñ 23, 2013, 11:48:41 »

sk±d pochodzi temat pojawiaj±cy siê w 2 minucie i 24 sekundzie (2:24) w scenie uczty w finale Don Giovanniego i pod jakim numerem w katalogu Köchla mo¿emy go jeszcze odnale¼æ (jako temat dla wariacji tym razem)?

http://www.youtube.com/watch?v=IsEujPMgH2I
mo¿e...
Fina³ z drugiego aktu Cosi Fan Tutte & Die Zauberflöte
ale co do Kochla - to siê, prosze Pani, poddajê 
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1385 : Kwiecieñ 28, 2013, 11:31:30 »

Mam zaszczyt og³osiæ zwyciêzcê, a jest nim - jak nietrudno siê domy¶liæ - nasz najwybitniejszy mozartolog, Herr Fadendirektor Patrick!  (Pat, to Ty pierwszy zalinkowa³e¶ KV 527 z Salzburger Festspiele w 2008, nie ja  . Sprawd¼ posty z pocz±tku listopada 2012). W wi±zance przebojów w scenie uczty w finale Don Giovanniego s³yszymy kolejno: O quanto un si bel giubilo z drammy giocoso w 2 aktach Una cosa rara ossia Bellezza ed onesta (1786), której twórc± jest Vicente Martin y Soler (1754-1806) [Leporello: Bravi, "Cosa rara" = Bravo,"Cosa rara" (1: 05)], Come un agnello z trzyaktowej drammy giocoso Fra i due litiganti il terzo gode (1782) Giuseppe Sartiego (1729-1802) [Leporello: Evvivano i "Litiganti" = Niech ¿yj± "Litiganti" (2:31)] i Non piu andrai z Figara [Leporello: Questa poi la conosco pur troppo = Tê melodiê znam a¿ nazbyt dobrze - pierwszym Figarem i Leporellem w premierowym wykonaniu KV 527 w Wiedniu by³ ten sam bas-baryton - Francesco Benucci (3:23)].

Come un agnello (Jak baranek) z Fra i due litiganti il terzo gode (~ Gdzie dwóch siê bije, tam trzeci korzysta) pos³u¿y³o Mozartowi jako temat dla wariacji figuruj±cych w katalogu Köchla pod numerem KV 460/454a. Szczerze mówi±c, nie wiem do koñca, czy tych wariacji jest w koñcu 2, czy te¿ 8, bo ¼ród³a podaj± ró¿ne liczby w tym temacie 

http://www.youtube.com/watch?v=xaxihIdmyBQ
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 28, 2013, 11:40:06 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1386 : Kwiecieñ 28, 2013, 13:39:32 »

Pamiêtam; bardzo lubiê t± inscenizacjê (mimo, ¿e wywo³uje sporo kontrowersyjnych opini), ale cieszê siê, ¿e nam j± przypomnia³a¶. ¦wita mi, ¿e ca³o¶æ wieñczy tu dramatyczna Scena Komandora i pominiêto fina³owy ensamble

Z ilo¶ci± wariacji KV 460 na temat arii Sartiego jest FAKTYCZNY problem. Podobno autograf zawiera tylko dwie jej opracowania, jednak w 1803 r. wydano to dzie³o jako temat i 8 wariacji. Mo¿na siê domy¶laæ, ¿e edytor doda³ ostatnich 6 opracowañ, chocia¿ przeprowadzone badania stylistyczne wykazuj±, ¿e s± autentycznie mozartowskie. Jest to utwór nietrudny i raczej konwencjonalny, choæ muzykolog Egon Kenton doszukuje siê tu zapowiedzi wielkich wariacji nt. Diabellego Beethovena. Temat arii - mimo, ¿e bardzo catchy - nie nale¿y do szczególnie udanych.

Mo¿na dodaæ, ¿e o skomponowaniu KV 460 Mozart donosi w li¶cie z czerwca 1784 r. - utwór figuruje tam obok takich arcydzie³, jak Koncert KV 453 für Fräulein Babette, kwintet KV 452 czy sonata KV 448.

Forumowicze czekaj± na kolejne quizy wspó³autorki najlepszych zagadek KSz! 
Zapisane

amadeusz33
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 46


Bach i Schubert to anio³owie, Mozart to bóg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1387 : Kwiecieñ 28, 2013, 15:05:54 »

Mam pytanie do drogich i zacnych znawców Amadeusza. Chodzi mi o wariacje fortepianowe (nie moge znale¼æ jakie). wiem, ¿e Mozart napisa³ najwiêcej cykl z³o¿ony z 12 wariacji ale w ksi±¿ce Christian Jacq w przypisie znalaz³em informacje ¿e napisa³ cykl z³o¿ony z 29 wariacji. mia³ je dopisywaæ kolejno swojemu wydawcy (chyba Artarii za pare dukatów za jedn± wariacje). Na pewno chodzi o 6 waracji na temat menueta Duporta..  W 1792 mia³y mieæ juz 29 wariacji. Czy kto¶ inny je dopisywa³? czy kto¶ je w ca³o¶ci s³ysza³?proszê o rozwi±zanie problemu.
« Ostatnia zmiana: Kwiecieñ 28, 2013, 15:08:17 wys³ane przez amadeusz33 » Zapisane

Dziêki potêdze muzyki idziemy szczê¶liwie przez ciemn± noc ¶mierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1388 : Maj 01, 2013, 17:40:35 »

Pamiêtam; bardzo lubiê t± inscenizacjê (mimo, ¿e wywo³uje sporo kontrowersyjnych opini)

Oj tak, pamiêtam jedn± hiperkrytyczn± opiniê z niemieckiej prasy, która brzmia³a mniej wiêcej tak (u¿yjê mo¿e nieco bardziej eleganckich sformu³owañ ni¿ w oryginale ): "Akcjê przeniesiono do lasu chyba po to, aby Don Giovanni i Leporello mogli tam w spokoju raczyæ siê wysokoprocentowymi napojami i paliæ blanty"  Chichot


£ukaszu, w kontek¶cie KV 573 s³ysza³am jedynie o 6 lub 9 wariacjach... Niech wypowie siê Patrick, który jest tu Α i Ω 

Czyta³e¶ mo¿e ca³± seriê ksi±¿ek o Mozarcie Jacqa? (Facet jest egiptologiem). Ja natomiast mam ochotê przeczytaæ Nancy Storace. Román o lásce mladièké sopranistky Nancy Storace a W. A. Mozarta Adéli Vedralovej (2012) 


Je¶li ju¿ mowa o sopranistkach - ukaza³a siê nowa p³yta Julii Lezhnevej z 4 motetami 4 kompozytorów: G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego i W. A. Mozarta. Exsultate, jubilate (Allegro) - I. czê¶æ motetu KV 165/158a skomponowanego przez Wolfganga w styczniu 1773 r. w Mediolanie:

http://www.youtube.com/watch?v=DlIPyey3_YY
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2013, 17:49:38 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
amadeusz33
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 46


Bach i Schubert to anio³owie, Mozart to bóg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1389 : Maj 01, 2013, 19:20:36 »

Przeczyta³em oby dwa tomy, ³±cznie 4 czê¶ci. Powie¶æ fatalna. rozdzia³y po kilka stron, same dialogi, zero akcji. ratuj± j± przypisy,  z których mo¿na co¶  siê dowiedzieæ i mi³o¶æ  autora do Mozarta. S± te¿ 2 p³yty gratis.
Te¿ s³ysza³em 6 - 9 wariacji  ale bankowo jest tam podana info o 29 wariacjach wydanych u Artarii w  1792.
Zapisane

Dziêki potêdze muzyki idziemy szczê¶liwie przez ciemn± noc ¶mierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1390 : Maj 01, 2013, 22:35:24 »

Kasiu, wywierasz na mnie presjê Sprawa z liczb± wariacji nt. menueta Duporta jest podobna, jak w przypadku KV 460. Sze¶æ czy dziewiêæ? 

Z informacji jakie znalaz³em wynika, ¿e u Artarii w 1792 r. wydano 9 wariacji, na 10 stronach. Kiedy¶ czyta³em, ¿e menuet Duporta stanowi³ inspiracjê równie¿ dla innych kompozytorów; zapewne po ¶mierci Mozarta ukaza³o siê wiêcej jego opracowañ (mo¿e podsumowuj±c je, otrzymamy liczbê 29). KV 573 uwa¿a siê nieraz za jeden z najciekawszych cykli wariacji w twórczo¶ci Mozarta; w jednej z nich kto¶ us³ysza³ nawet gdakanie kur    Sam Wolfgang improwizowa³ je przed królem pruskim w Poczdamie.

Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1391 : Maj 02, 2013, 10:31:55 »

Kasiu, wywierasz na mnie presjê

Tja, Du bist selber daran "schuld", dass ich Dich für einen Experten rund ums Thema W. A. M. halte
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1392 : Maj 02, 2013, 22:29:27 »

1 maja, czyli wczoraj minê³o 227 lat od pierwszego wystawienia Wesela Figara, które jak wiecie, odby³o siê w wiedeñskim Burgtheater ( do Kasi, naszej "figaromanki" Chichot). Mozart dyrygowa³ pierwszym przedstawieniem, otrzyma³ honorarium w wysoko¶ci 450 florenów, ponad dwa razy wiêcej od genialnego librecisty. By jednak mog³o powstaæ to arcydzie³o, Wolfgang musia³ odbyæ nie³atw± drogê. Zaryzykujê - wszystko zaczê³o siê równie¿ 1 maja, tyle, ¿e kilkadziesi±t lat wcze¶niej, w Pa³acu Arcybiskupim w Salzburgu A.D. 1769. 13-letni Mozart wystawi³ wówczas swoj± 3-aktówkê buffo La finta semplice. By³ to pierwszy krok do zdobycia Olimpu w³oskiej sztuki operowej (Figaro, Don Giovanni, Cosi fan tutte).

A oto mini-zagadka (my¶lê, ¿e nieskomplikowana): jak nazywa³a siê pierwsza Rozyna z La finta semplice i z którym ze wspó³czesnych Mozartowi kompozytorów by³a skoligacona? Dodam, ¿e twórców wywodz±cych siê z tej rodziny Mozart bardzo wysoko ceni³.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1393 : Maj 02, 2013, 22:45:59 »

La finta semplice powsta³a ok. 17 lat przed Weselem, wiêc dekady, o których wspomnia³em, to ma³a przesada 

Przypomnijmy sobie fina³y obu kompozycji.

http://www.youtube.com/watch?v=bPWfBKa6qJo

http://www.youtube.com/watch?v=BcB0Nb6_0qQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1394 : Maj 09, 2013, 14:11:13 »

A oto mini-zagadka (my¶lê, ¿e nieskomplikowana): jak nazywa³a siê pierwsza Rozyna z La finta semplice i z którym ze wspó³czesnych Mozartowi kompozytorów by³a skoligacona? Dodam, ¿e twórców wywodz±cych siê z tej rodziny Mozart bardzo wysoko ceni³.

Hm, mo¿e nale¿a³oby jeszcze dodaæ, i¿ najwybitniejszym przedstawicielem rodziny, o któr± pytam, jest autor tych znanych s³ów: Ich sage Ihnen vor Gott, als ein ehrlicher Mann, Ihr Sohn ist der grösste Komponist, den ich von Person oder dem Namen nach kenne; er hat Geschmack, und über das die grösste Kompositionswissenschaft.

Twórca (artystka X, która wyst±pi³a w salzburskiej premierze La finta semplice, by³a jego bratow±), zwracaj±c siê do Leopolda Mozarta, zarzeka siê przed Bogiem, ¿e Wolfgang Amadeus jest najwiêkszym znanym mu kompozytorem, ³acz±cym muzyczny smak z najwy¿sz± wiedz±.

BTW, jak¿e trafny os±d 
Zapisane

Strony: 1 ... 91 92 [93] 94 95 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

thepunisher mini-land paktprzyjazni neder-live kalinowatyper