Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 92 93 [94] 95 96 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705400 razy)
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1395 : Maj 09, 2013, 15:55:37 »

do Kasi, naszej "figaromanki" Chichot

do Pata, naszego "Flecisty"  Chichot Przyznajê, ¿e 1 maja moje my¶li biegn± do roku 1786 , ale - jak wiadomo - kocham wszystkie opery Mozarta, wszystkie razem i ka¿d± z osobna (te s³owa zosta³y nawet "uwiecznione" w jednym z utworów Janusza  ).

W zagadce chodzi o Mariê Magdalenê Haydn, ¿onê Michaela Haydna, brata kompozytora, którego dom w Eisenstadt (stolicy landu Burgenland) mia³am kiedy¶ okazjê odwiedziæ: www.haydn-haus.at/ 
« Ostatnia zmiana: Maj 09, 2013, 15:57:42 wys³ane przez fille007 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1396 : Maj 10, 2013, 20:05:04 »

Don Giovanni na Manhattanie. Niestety, nie zd±¿yli¶my.

http://www.nyoperaexchange.com/#!current-season
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1397 : Maj 18, 2013, 23:24:13 »

Czas na kolejn± minizagadkê  , a brzmi ona: jaki instrument muzyczny uwa¿a³ Mozart za "króla wszystkich instrumentów"?
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1398 : Maj 20, 2013, 18:28:52 »

Do biura organizatorki konkursu Chichot nap³ynê³y dwie odpowiedzi (dziêkujê serdecznie za obie) - jedna co prawda ambitna, ale niew³a¶ciwa (chodzi o inny aerofon ), druga natomiast trafna 
Po raz kolejny bezkonkurencyjny okaza³ siê pewien (co najmniej) dr n. med. in spe Jaki to instrument? Oddajmy g³os samemu Wolfiemu  (fragment listu do Leopolda z pa¼dziernika 1777 r.): [...] Als ich Herrn Stein sagte, ich möchte gern auf seiner Orgel spielen, denn die Orgel seie meine Passion, so verwunderte er sich groß und sagte: "Was? Ein solcher Mann wie Sie, ein solcher großer Klavierist will auf einem Instrumente spielen, wo kein Douceur, keine Expression, kein Piano, kein Forte stattfindet, sondern immer gleich fortgehet?" - "Das hat alles nichts zu bedeuten; die Orgel ist doch in meinen Augen und Ohren der König aller Instrumente". - "Nun meinetwegen". Wir gingen halt miteinander, ich merkte schon aus seinen Diskursen so, daß er glaubte, ich würde nicht viel auf seiner Orgel machen, ich würde par exemple völlig klaviermäßig spielen. [...] Wir kamen auf den Chor, ich fing zu präludieren an, da lachte er schon; dann eine Fuge. "Das glaube ich" sagte er "daß Sie gerne Orgel spielen, wenn man so spielt!"

[...] Kiedy powiedzia³em panu Steinowi [Johann Andreas Stein (1728-1792), wybitny budowniczy organów i innych instrumentów klawiszowych], ¿e chcia³bym zagraæ na jego organach, poniewa¿ organy s± moj± pasj±, ogromnie siê zdziwi³ i powiedzia³:"Co? Kto¶ taki jak Pan, taki wielki pianista chce zagraæ na instrumencie, z którego nie sposób wydobyæ ani s³odyczy, ani pe³ni ekspresji, ani piano, ani forte, a jedynie jednostajne brzmienie?" - "To wszystko jest bez znaczenia, organy s± jednak w moich oczach i uszach królem wszystkich instrumentów". - "Skoro Pan tak mówi, niech tak bêdzie". Szli¶my razem i wywnioskowa³em z jego s³ów, ¿e s±dzi³, i¿ niewiele zdzia³am na jego organach, ¿e na przyk³ad bêdê gra³ na nich tak, jak na pianoforte. [...] Weszli¶my na chór, zacz±³em graæ preludium, a on wtedy zacz±³ siê ¶miaæ; potem zagra³em jeszcze fugê. "Przy takiej grze" powiedzia³ "trudno nie daæ wiary temu, ¿e gra Pan chêtnie na organach!".
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2013, 16:12:33 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1399 : Maj 31, 2013, 00:09:52 »

Ave Verum, arcydzie³o skomponowane na ostatnie Corpus Christi w ¿yciu Mozarta dla Antona Stolla w czerwcu 1791 r.

Riccardo Muti
http://www.youtube.com/watch?v=2UXLKmhd920

 
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1400 : Maj 31, 2013, 01:06:10 »

Jest Mozart, jest impreza..... nie, wróæ: Jest Mozart, jest inspiracja

W przerwie pomiêdzy przes³uchiwaniem kolejnych konkursowych wykonañ wpad³o mi w³a¶nie w ucho co¶ bardzo piêknego - bo czy¿ mo¿e nie byæ piêkne dzie³o wielkiego romantyka z³o¿one w ho³dzie wielkiemu klasykowi, dzie³o zrodzone z porywu natchnienia, podziwu i zachwytu...

Czajkowski - i Mozartiana
http://www.youtube.com/watch?v=meAGKCqAO9Q

Mozartiana powsta³a w 1887, w setn± rocznicê premiery Don Giovanniego. Czajkowski sam dyrygowa³ premierowym wykonaniem suity - by³ to jedyny taki przypadek.

Tutaj IV suita w ca³o¶ci, z nutami - dla frajdy ekspertów
http://www.youtube.com/watch?v=GM-ybUTPFjA
Nuty w³a¶ciwie mówi± wszystko, pewnie wiêc przepada okazja do konkursu na temat, jakie utwory pos³u¿y³y Czajkowskiemu do orkiestracji ).
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 01, 2013, 02:49:20 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
xbw
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3110



Zobacz profil
« Odpowiedz #1401 : Maj 31, 2013, 23:02:45 »

       "S³ucha³em Mozarta. Tonacje ni¿sze, coraz ni¿sze, po piêæ piêter w dó³. Modulacje. Potem w górê i znów w górê. Potem drugi raz obok to samo. Jak paj±k pajêczynê."

Fragment Tajnego dziennika Mirona Bia³oszewskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1402 : Czerwiec 01, 2013, 09:40:38 »

       "S³ucha³em Mozarta. Tonacje ni¿sze, coraz ni¿sze, po piêæ piêter w dó³. Modulacje. Potem w górê i znów w górê. Potem drugi raz obok to samo. Jak paj±k pajêczynê."

Fragment Tajnego dziennika Mirona Bia³oszewskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.


Bardzo fajny wiersz, ale zupelnie nie pasujacy do Mozarta (widze analogie do netowisk Janusza)
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 01, 2013, 09:43:10 wys³ane przez bartus » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1403 : Czerwiec 01, 2013, 13:06:57 »

O Mozartianie Czajkowskiego po raz pierwszy wspomnia³a na forum Kasia, w kontek¶cie moich ulubionych wariacji KV 455    Ave verum ma w sobie niesamowit± moc, zw³aszcza w czasie uroczysto¶ci religijnych i twierdzê, ¿e jest dowodem dojrza³ej, innej od tej "salzburskiej" religijno¶ci, pozbawionej barokowego splendoru, zarazem o¶wieconej. Si³a oddzia³ywania tego Ave verum jest tak du¿a, ¿e wrêcz uto¿samia siê te motetowe s³owa z KV 618 Mozarta. Nie zwracaj±c uwagi na inne, ciekawe opracowania tego hymnu.

A zatem ma³a zagadka (Kasiê  - przepraszam za wywo³anie do tablicy, ale sama jeste¶ sobie ""winna"" przez swoje sukcesy, vide posty wy¿ej  Chichot - oraz pozosta³ych forumowiczów zachêcam, zgodnie z praktyk±, do odpowiedzi na privie)... Który z romantycznych twórców równie¿ opracowa³ muzyczny temat motetu Mozarta, samemu siêgaj±c zreszt± do tekstu, tworz±c dodatkowo w³asne Ave verum? W nieca³± dekadê po jego ¶mierci, w³asny utwór stworzy³ te¿ pewien pobo¿ny francuski organista-kompozytor (jako czê¶æ op. 65). O jakich dwóch romantyków tu chodzi? 

 
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1404 : Czerwiec 02, 2013, 12:14:58 »

Otrzyma³em 3 odpowiedzi - dziêkujê za nie! Chodzi³o o Franciszka Liszta oraz Gabriela Fauré, który w 1894 r., 8 lat po ¶mierci Liszta, napisa³ w³asne Ave verum (jako op. 65, wspólnie z Tantum ergo). Odpowiedzia³y tak Asia i Kasia  , natomiast Janusz (który by³ pierwszy  ), nie mia³ problemów z G. Faure, natomiast oprócz niego zasugerowa³ E. Elgara (który równie¿ skomponowa³ w tym czasie swój motet, chocia¿, z tego co wiem, nie opracowa³ dodatkowo tematu mozartowskiego - ale ciekawa propozycja!).

Oddajmy g³os Asi, dog³êbnie wyja¶niaj±cej powstanie dzie³ Liszta:

"Liszt skomponowa³ fantazjê na fortepian obejmuj±c± „Ave Verum Corpus de Mozart”, poprzedzon± Miserere Allegriego, zatytu³owan± A la Chapelle Sixtine (S641/1 i 2  – w dwóch wersjach), powtarzaj±c j± pó¼niej w ci±gu nastêpnych trzech lat (1862-65) w ró¿nych wersjach – na orkiestrê (S360), na dwa fortepiany (S633), jest tak¿e wersja na organy (S658), zatytu³owana „Evocation a la Chapelle Sixtine”.
Liszt stworzy³ te¿ bardziej dos³own± wersjê mozartowskiego motetu. Na fortepian (461a) oraz na organy ( S674). Widaæ z tego, ¿e ten motyw i dzie³o Mozarta wyj±tkowo zajê³y duszê i umys³ Franza, i rzecz jasna, w obliczu potêgi tego dzie³a, trudno siê temu dziwiæ."
   
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1405 : Czerwiec 02, 2013, 12:29:29 »

Tak natomiast komponowa³ 8-letni Wolfi. Jako op. 3 (z dedykacj± dla brytyjskiej królowej Charlotty Mecklenburg-Strelitz) wydano jego sonaty na klawesyn/fortepian z akompaniamentem skrzypiec lub fletu. Osobi¶cie, preferujê wersjê "skrzypcow±", chocia¿ rola skrzypiec w tym opus jest i tak zdecydowanie ograniczona i obejmuje zazwyczaj harmoniczne ubarwienie lub np. tercjowy akompaniament. Nieco inna jest sonata B-dur KV 15, której czê¶æ I, Andante maestoso, ma wrêcz improwizacyjny charakter, a skrzypce jakby wyzwalaj± siê z wiêzów konwencji.

http://www.youtube.com/watch?v=A7e6fZsXwBo
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1406 : Czerwiec 02, 2013, 18:49:11 »

Prze¶liczne:)) Te sonaty mia³y byæ inspirowane przez Jana Christiana Bacha,  (który by³ nauczycielem muzyki królowej), a konkretnie jego sonaty z op.2
Nie ma ich chyba na YT. Jest za to sonata D-dur op.5 Nr 2. Ona tak¿e sta³a siê inspiracj± dla m³odego, dziesiêcioletniego Wolfiego
http://www.youtube.com/watch?v=nrfWVTeJuOE

Trzy koncerty KV 107 powsta³y w oparciu o jego sonaty (D-dur nr.2, G-dur nr. 3 i E-dur nr. 4). To daje nam okazjê do pytania, ile w³a¶ciwie koncertów napisa³ Mozart:)
http://www.youtube.com/watch?v=dvEMM0jkyvQ

PS. Wielkie podziêkowania dla Fadendirektora za cytowanie:))


« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 03:30:25 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1407 : Czerwiec 03, 2013, 22:35:18 »

Lubi³am czytaæ lirykê Bia³oszewskiego ([...] ach! i flet zaczarowany [...]), ale akurat z tym fragmentem siê nie zgadzam; hehe, widzê jak±¶ ma³± analogiê do "gam i pasa¿y" (nie wracajmy ju¿ do tego  ).

O KV 455 faktycznie wspominali¶my ju¿ ponad rok temu, ale obydwa linki, które Pat wtedy umie¶ci³ s± ju¿ niestety nieaktywne, dlatego zalinkujê wykonanie jednej z naszych ulubionych interpretatorek dzie³ Mozarta, Ingrid Haebler:

http://www.youtube.com/watch?v=8Nf0Md19xx0
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1408 : Czerwiec 30, 2013, 01:09:33 »

O KV 455 faktycznie wspominali¶my ju¿ ponad rok temu, ale obydwa linki, które Pat wtedy umie¶ci³ s± ju¿ niestety nieaktywne, dlatego zalinkujê wykonanie jednej z naszych ulubionych interpretatorek dzie³ Mozarta, Ingrid Haebler:

http://www.youtube.com/watch?v=8Nf0Md19xx0

A propos - kto wie/pamiêta, z kim Haebler nagra³a fascynuj±c± interpretacjê mojej ulubionej sonaty na 20 palców, KV 448? 

3 lipca minie 235 lat od ¶mierci matki Wolfganga, Anny Marii (geb. Pertl), urodzonej w 1720 r. w St. Gilgen w okolicach Salzburga. Pani Mozart zmar³a w mieszkaniu przy Rue du Sentier 8 w Pary¿u, pogrzeb odby³ siê w Saint-Eustache. Syn niew±tpliwie g³êboko prze¿y³ te wydarzenia, o czym ¶wiadczy chyba najdobitniej wielokrotnie - równie¿ w tym kontek¶cie - cytowana tu Sonata a-moll KV 310. Latem 1778 r. powsta³ jeszcze jeden skarb (czy cud, jak woli Einstein) muzyki kameralnej XVIII wieku - Sonata na fortepian i skrzypce e-moll KV 304. Przypomnijmy sobie to 2-czê¶ciowe (cecha ca³ego paryskiego opus sonat skrzypcowych) dzie³o, otwieraj±ce siê przejmuj±cym unisonem dwóch instrumentów w rzadkiej tonacji e-moll. Po Allegro nastêpuje - moim zdaniem - ekspresyjne centrum tego intymnego arcydzie³a, Tempo di minuetto o zdecydowanie jednak nietanecznym charakterze (por. menuet z 40. Symfonii). Temat zasadniczy zostaje zaprezentowany przez fortepian solo. ¦rodkowy epizod, dolce, jest jakby wspomnieniem szcze¶liwych chwil kompozytora u boku matki, a zarazem pe³n± nadziei pro¶b± o lepsz± przysz³o¶æ. W±tpiê (wbrew niektórym badaczom), by tak osobista partytura mogla powstaæ przed feralnym 3 lipca i nie mieæ zwi±zku z chorob± matki Mozarta.

https://www.youtube.com/watch?v=fd-FCsatmTM
https://www.youtube.com/watch?v=hCfKIyi9XvQ
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1409 : Czerwiec 30, 2013, 01:19:17 »

I jeszcze gratka dla mi³o¶ników duetu Grumiaux & Haskil 

https://www.youtube.com/watch?v=hCfKIyi9XvQ
Zapisane

Strony: 1 ... 92 93 [94] 95 96 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife animilkowo thepunisher paktprzyjazni mini-land