Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705861 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1650 : Grudzieñ 22, 2014, 19:11:28 »

W ostatnim czasie pojawi³o siê kilka ciekawych Mozartowskich p³yt - ka¿da z nich bêdzie idealnym gwiazdkowym prezentem pod choinkê 

Harnoncourt i Concentus Musicus Wien proponuj± nam wizjonerskie spojrzenie na trzy ostatnie symfonie, które zdaniem wybitnego specjalisty od Mozarta uk³adaj± siê w instrumentalne oratorium (The Last Symphonies: Mozart's Instrumental Oratorium, Sony Classical). Nie wszyscy zgodz± siê z konsekwentnie realizowan± koncepcj± Maestro (znajdziemy tu parê niespodzianek), niemniej logiczne budowanie narracji czy niezwykle bogate brzmienie orkiestry powinny zachwyciæ nawet najsro¿szego krytyka.

Alexandre Tharaud i Les Violons du Roy pod dyrekcj± Bernarda Labadie wydali plytê (Warner Classics) z wspominanym tu wielokrotnie koncertem Es-dur KV 271, ma³o znanym Rondem A-dur KV 386 i uwielbianym przez publiczno¶æ wêgierskim (chorwackim?) koncertem D-dur Haydna Hob. XVIII:11. Ca³o¶æ suplemementuje najpiêkniejsza aria koncertowa Mozarta, napisana dla Nancy Storace (w jej roli Joyce DiDonato) i samego kompozytora przy fortepianie. Tharaud, dla mnie przede wszystkim wybitny interpretator muzyki baroku, autentycznie zachwyca siê partyturami, odnajduje w nich subtelno¶ci kontrapunktyczne, wprowadzaj±c ¶mia³e kontrasty artykulacyjne, podkre¶laj±c zmiany rytmiczne. Najwiêksz± niespodziank± s± kadencje Tharauda. P³yta, która absolutnie wci±ga.

Po muzykê fortepianow± Mozarta - solow± i dwa koncerty - siêgn±³ nawet Lang Lang we wspó³pracy z N. Harnoncourtem i Wiedeñskimi Filharmonikami (Sony Classical). Recenzenci twierdz±, ¿e to w³a¶nie dziêki Harnoncourtowi chiñski pianista nauczy³ siê graæ Mozarta.

Poleca siê równie¿ ostatniego Don Giovanniego z Londynu, z Mariuszem Kwietniem w roli tytu³owej (DVD, Opus Arte). Tradycja splata siê tu z nowoczesno¶ci± (elektronik±!), daj±c w tym spektaklu pierwszeñstwo muzyce. Czyli - wszystko na swoim miejscu.
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 01:12:30 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1651 : Grudzieñ 25, 2014, 00:00:57 »

W ostatnim czasie pojawi³o siê kilka ciekawych Mozartowskich p³yt

...a ja w ostatnim czasie uzmys³owi³em sobie, ¿e Mozart mia³ na imiê Bogumi³. Niby tak tam drobiazg onomastyczny...
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1652 : Styczeñ 30, 2015, 02:02:08 »

Przypomnijmy sobie Sonatê F-dur na 4 rêce KV 497, któr± Kasia okre¶li³a kiedy¶ jako utwór niemal symfoniczny, zwracaj±c uwagê na podobieñstwo powolnego wstêpu pierwszej czê¶ci z analogiczn± struktur± w 103. Symfonii Haydna. Allegro con spirito jest jednym z najdoskonalszych przyk³adów pracy kontrapunktycznej jako ¶rodka wyrazowego w muzyce klawiszowej XVIII wieku.

https://www.youtube.com/watch?v=_NveOOtAZcs
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1653 : Luty 07, 2015, 20:04:30 »

Tharaud i diDonato w Ch'io mi scordi di te KV 505. Mówi siê, ¿e ¶piewaj±c ariê ró¿an± w IV akcie Wesela Figara N. Storace - pierwsza Zuzanna - zwraca³a siê bezpo¶rednio do dyryguj±cego premierowym spektaklem Mozarta - na scenie przebywa wówczas jedynie Figaro, którego Zuzanna prawdopodobnie wcale nie zauwa¿a. Poni¿sza scena koncertowa jest chyba najpiêkniejszym dowodem ich przyja¼ni, a mo¿e nawet... romansu.

Nie wiem, czy czyja¶ dusza "odchodzi³a" kiedy¶ tak sugestywnie i s³odko jak dusza tej wzburzonej damy  Spoko  Hope you know what I mean.

l'alma mia mancando va...
https://www.youtube.com/watch?v=fHSp28HmDzk
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2015, 13:03:36 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1654 : Luty 13, 2015, 18:00:16 »

Podobnie jak w przypadku symfonii, istniej± równie¿ w±tpliwo¶ci co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertów skrzypcowych. Do utworów budz±cych kontrowersje nale¿± m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany Adélaïde czy koncert D-dur KV 271a. Spo¶ród tych dzie³ to w³a¶nie ten ostatni w³±czany jest najczê¶ciej do zbioru Mozartowskich koncertów skrzypcowych.

W ¶wietle znanych nam piêciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niew±tpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak oceniliby¶cie autentyczno¶æ tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyja¶niaj±cych zagadkê koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy g³os muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8
« Ostatnia zmiana: Luty 13, 2015, 18:02:05 wys³ane przez Mozart » Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1655 : Luty 18, 2015, 09:47:36 »

Podobnie jak w przypadku symfonii, istniej± równie¿ w±tpliwo¶ci co do liczby skomponowanych przez Mozarta koncertów skrzypcowych. Do utworów budz±cych kontrowersje nale¿± m.in. koncert Es-dur KV 268 (365b/Anh.C.14.04), koncert D-dur KV Anh. 294a, zwany Adélaïde czy koncert D-dur KV 271a. Spo¶ród tych dzie³ to w³a¶nie ten ostatni w³±czany jest najczê¶ciej do zbioru Mozartowskich koncertów skrzypcowych.

W ¶wietle znanych nam piêciu koncertów (KV 207, 211, 216, 218, 219), których autorem niew±tpliwie jest Wolfgang Amadeusz, jak oceniliby¶cie autentyczno¶æ tej partytury? Istnieje kilka hipotez, wyja¶niaj±cych zagadkê koncertu KV 271a, najpierw jednak - oddajmy g³os muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=4OWyj6JeaK8



I znowu Pat zrobil fajny Path.

Moim zdaniem, koncert nr 7 jest kompozycja Mozarta.
Jednak jest kilka momentow, ktore wskazywalby na to, ze np.uszkodzona partyture uzupelnil ktos inny.
Ciekawa rzecza jest, ze uklad partytury (271a)  z glosem solowym na samym dole jest
niespotykany u Mozarta (zawsze partia solo jest na samej gorze).
Co sie stalo?? Dlaczego? Czy partytura jest orginalnie przepisana przez mistrza??

Konc nr 7 jest rowniez bardziej wirtuozowski i bardziej "romantyczny" (szerszy rejestr) niz koncerty z "wielkiej piatki"
Mozart jest geniuszem ukladania motywow. Wlasciwy balans i ilosc powtorzen w progresji jest idealna.
Wszystko w ramach zlotych proporcji.
Zauwazylem, ze nie zawsze motywy pasuja do siebie w tym koncercie (7)
Czasami, jakby za dlugo, czasami jakby za krotko.
Zlote proporcje i zloty umiar mozartowski, jest troche zachwiany.
Byc moze Mozart, piszac ten koncert byl na haju lub odlocie.
(Na odlocie, bez haju, to chyba zawsze byl)

Inne uwagi:
Sporo, za duzo jak na Mozarta dwudzwiekow.
3cz, momentami (21:31), (21:53) przypomina mi tematy Lebruna (znakomitego klasycznego kompozytora).
22:06 brzmi troche tanio, jak na Mozarta.

Wykonanie, ktore nam zaserwowales Mozarcie, czyli p. Tennenbaum jest udane.
Skrzypaczka gra piekna artykulacja i dzwiekiem, ale niestety artystka zbyt czesto intonuje za wysoko.

Polecam Szeringa, ktory moim zdaniem, obok D. Ojstracha, Grumiaux jest moim
ulubionym wyk. muzyki Mozarta.

https://www.youtube.com/watch?v=H7mXmWK-Nlg
« Ostatnia zmiana: Luty 18, 2015, 09:58:18 wys³ane przez bartus » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1656 : Luty 18, 2015, 18:04:15 »

Liczy³em na Twoj± opiniê!    Generalnie, bliska mi jest Twoja interpretacja tego dzie³a. Podobnie jak Ty, Bartku sadzê, ¿e w du¿ej mierze koncert D-dur jest dzie³em Mozarta. Jednak znaków zapytania jest wiele...

Niemal pewne jest jednak i to, ¿e autograf w ca³o¶ci nie wyszed³ spod pióra Wolfganga. W niektórych fragmentach brakuje mi typowej dla niego logiki i naturalno¶ci frazy (wspomniane przez Ciebie "z³ote proporcje"). Niektóre zwroty, na które równie¿ zwracasz uwagê, brzmi± w kontek¶cie Mozarta nieco obco. Wirtuozowskie pasa¿e, zw³aszcza w finale - ws³uchajmy siê w kodê ronda - prawdopodobnie zosta³y dopisane w XIX wieku, by dodaæ utworu blasku i efektowno¶ci. Co do tej czê¶ci zreszt± istnieje hipoteza (jedna z tysi±ca), ¿e z racji jej podobieñstwa do czeskiej kolêdy zosta³a skomponowana - byæ mo¿e wraz z dwoma poprzednimi ogniwami - przez twórcê czeskiego pochodzenia. Nie s±dzê te¿, by pizzicato smyczków w Andante pochodzi³o od Mozarta.

Wiêkszo¶æ tematów to jednak efekty jego inwencji - ciekawe zatem, dlaczego Mozart nie ukoñczy³ swego dzie³a b±d¼ czy istnieje wersja w stu procentach "mozartowska", nieska¿ona przysz³ymi modyfikacjami. Jeszcze wiêksze w±tpliwo¶ci budz± takie koncerty jak KV 268 czy  do¶æ znany (nie wiem do koñca, dlaczego) koncert Adelaide - wg YT jeden z ulubionych utworów skrzypcowych 6- i 7-letnich wirtuozów  Spoko

Kolejna ciekawostka - koncert klarnetowy, który kryje siê pod tym samym numerem w Katalogu Koechla (oczywi¶cie zosta³ tam umieszczony pó¼niej, nie przez jego autora), co koncert Adelaide (KV 294):

https://www.youtube.com/watch?v=odNaPFSA8oQ
Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1657 : Luty 18, 2015, 19:34:58 »

Nie potrafiê zrobiæ tak dog³êbnej analizy jak Bartek - mogê tylko napisaæ, ¿e partytura przekonuje mnie jedynie fragmentarycznie (a Andante wcale ). Wspomniana przez Patricka czeska kolêda (patrz±c po tre¶ci - pastora³ka) to (zerknê³am na Wikipediê ) Pùjdem spolu do Betléma:

http://www.youtube.com/watch?v=eUKb5qoQ_7Q
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1658 : Luty 19, 2015, 01:45:11 »

Dziêki, Kasiu   Moim zdaniem, podobieñstwo miêdzy obiema melodiami jest totalnie przypadkowe 

Jak wiadomo (!), najpiêkniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski  "koncert podwójny" - symfonia koncertuj±ca KV 364. Zachwycaj±ce w tym utworze jest to, ¿e mo¿na go nazwaæ koncertem na skrzypce i altówkê, gdzie spójnik i wystêpuje w znaczeniu absolutnej koniunkcji logicznej (^)    Mi³o¶nicy Szerynga nie mog± przegapiæ poni¿szego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=XVLw3Nkzt6Y

« Ostatnia zmiana: Luty 19, 2015, 01:49:00 wys³ane przez Mozart » Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1659 : Luty 19, 2015, 21:10:47 »

Jak wiadomo (!), najpiêkniejszym koncertem skrzypcowym Mozarta jest jego salzburski  "koncert podwójny" - symfonia koncertuj±ca KV 364.

So und nicht anders!   

Ostatnio porwa³ mnie na nowo KV 219 z przebogatym Rondeau: Tempo di minuetto momentami alla turca (jako¶ tak od zawsze lubi³am col legno battuto ; jak wiemy, mo¿na je znale¼æ tak¿e np. w finale-mazurze koncertu f-moll Chopina).

Anne-Sophie Mutter & Camerata Salzburg:
http://www.youtube.com/watch?v=ETXPKHPPov8
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1660 : Marzec 07, 2015, 20:19:24 »

Ostatnio porwa³ mnie na nowo KV 219 [...]

Pozostañmy zatem w krêgu muzyki z udzia³em skrzypiec. Z opus drugiego sonat na fortepian i skrzypce wspomnieli¶my ju¿ kiedy¶ sonatê F-dur KV 377. Rozpoczyna siê optymistycznie i o¿ywczo - nie zaszkodzi jej przypomnienie; duet Sigiswald Kuijken & Luc Devos.

https://www.youtube.com/watch?v=vzf5-WZyL1c

Ostatnio na nowo zachwyci³a mnie sonata G-dur KV 379 w legendarnej interpretacji Kagaan & Richter. W li¶cie do ojca kompozytor pisze, ¿e podczas prawykonania w kwietniu 1781 r. partiê fortepianu odegra³ z g³owy, partiê skrzypiec za¶ - przeznaczon± dla Antonia Brunettiego, salzburskiego kapelmistrza - napisa³ w ci±gu godziny, noc przed wystêpem! Mog³oby to wyja¶niaæ liczne fragmenty partytury przeznaczne na fortepian solo, nieraz, zw³aszcza w wariacyjnym finale, o charakterze wirtuozowskiej improwizacji. Marzycielska, arpeggiowa introdukcja (Adagio) wprowadza nas w burzliwe i pe³ne pasji, jakby z krêgu Sturm und Drang, dramatyczne dialogowanie dwóch instrumentów w g-moll. Fina³owy cykl wariacyjny - w ramach silnego kontrastu - przenosi nas do rokokowej komnaty. I tu jednak nie brakuje niespodzianek - mamy tu choæby wariacjê z pizzicatowym akompaniamentem skrzypiec, bêd±c±, jak siê wydaje, Mozartowsk± reminescencj± kosmicznego Largo z koncertu klawiszowego f-moll Bacha...

https://www.youtube.com/watch?v=8GWJVYoCAdk
« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2015, 20:22:19 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1661 : Maj 05, 2015, 21:07:13 »

W Dwójce dzi¶ - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batut± jednego z moich ulubionych dyrygentów m³odego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapuj±ca, autorska interpretacja, po któr± warto siêgn±æ.

Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw
Zapisane

bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1662 : Maj 06, 2015, 09:57:59 »

W Dwójce dzi¶ - wielka triada symfonii Mozarta w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego pod batut± jednego z moich ulubionych dyrygentów m³odego pokolenia, Daniela Hardinga. Frapuj±ca, autorska interpretacja, po któr± warto siêgn±æ.

Tu: razem w Paulem Lewisem na Promsach, w koncercie C-dur KV 503:
https://www.youtube.com/watch?v=D502UssN5mw

Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1663 : Maj 09, 2015, 17:00:51 »

Pat,
Masz racje. Bardzo ciekawe brzmienie orkiestry. Swietny, wrazliwy dyrygent (nareszcie).
Troche gorzej z Mozartem u pianisty.
Ogolnie jest on wysmienitym wirtuozem.
Tym razem jego Mozart troche kulal.

Paul Lewis... Masz mo¿e na my¶li m.in. jego nagrania koncertów Beethovena? Pamiêtam, ¿e na promsach w 2010 r. wykona³ komplet i by³o to jedno z najciekawszych wydarzeñ festiwalu.

My¶lê, ¿e kolejn± godn± uwagi m³od± artystk± jest 28-letnia skrzypaczka Vilde Frang. Znam jej najnowsz± p³ytê z dwoma koncertami skrzypcowymi (pierwszym i pi±tym) oraz symfoni± koncertuj±c± Es-dur. Na YT znalaz³em nagranie tej ostatniej zarejestrowane live w  Concertgebouw:

https://www.youtube.com/watch?v=v0xypy7JCF4

https://www.youtube.com/watch?v=zTICZLpAU6M
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1664 : Maj 10, 2015, 12:46:43 »

Przepiêkne brzmienie i wielki ³adunek uczucia:) Przy tym wybitnie tutaj prerafaelicka z wygl±du, jakby zesz³a na salê prosto z obrazów Waterhouse'a:))
http://www.johnwilliamwaterhouse.com/pictures/gather-ye-rosebuds-1908/
 
Bardzo entuzjastycznie wypowiadali siê o niej recenzenci po wydaniu jej pierwszej p³yty:
"Najwiêksze objawienie wiolinistyki ostatnich lat - Vilde Frang! M³oda norweska skrzypaczka, porównywana do Anne-Sophie Mutter, jest muzycznym objawieniem. Jej gra, pe³na nieokie³znanego temperamentu i ¿ywotno¶ci, a przy tym lirycznej g³êbi, szokuj±cej w tak m³odym wieku, powala s³uchacza od pierwszych d¼wiêków, które Frang wydobywa z instrumentu z pewno¶ci± i namiêtno¶ci±. Jej artystyczna ¶wiadomo¶æ oraz fantastyczna wprost bieg³o¶æ techniczna pozwalaj± zaliczaæ j± do najwiêkszych wirtuozów skrzypiec". Kolejna per³a Pó³nocy:))
« Ostatnia zmiana: Maj 14, 2015, 23:42:41 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Strony: 1 ... 109 110 [111] 112 113 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

black-for neder-live paktprzyjazni countrylife animilkowo