Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 705006 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1665 : Maj 14, 2015, 21:29:52 »

[...]  Jej gra, pe³na nieokie³znanego temperamentu i ¿ywotno¶ci, a przy tym lirycznej g³êbi, szokuj±cej w tak m³odym wieku, powala s³uchacza od pierwszych d¼wiêków, które Frang wydobywa z instrumentu z pewno¶ci± i namiêtno¶ci±. [...]

O tak, jej p³ytê z koncertami i symfoni± koncertuj±c± Mozarta zdecydowanie nale¿y zarekomendowaæ 

Okazuje siê, ¿e na w±tku nie prezentowali¶my jednego z najpiêkniejszych utworów wokalnych Wolfganga. O recytatywie i arii Bella mia fiamma… Resta, oh cara! KV 528 wspomnia³a raz Asia, pisz±c o niej jako rezultacie pobytu Mozarta w Pradze w 1787 r. z okazji premiery Don Giovanniego i jego znajomo¶ci z Joseph± i Franciszkiem Duszek. Kto wie, jakie relacje, oprócz tych artystycznych rzecz jasna, ³±czy³y kompozytora i ¶piewaczkê, która odnosi³a wielkie sukcesy na scenach operowych Europy. By³a podziwiana za wokaln± ekspresjê i nienagann± koloraturê, szczególnie portamento. Bêd±c w Pradze Mozart zawsze zatrzymywa³ siê u przyjació³ w Willi Bertramka - istnieje anegdota, ¿e Josepha zamknê³a go w jednym z tamtejszych pokojów i obieca³a, ¿e wypu¶ci dopiero wtedy, gdy poka¿e partyturê arii, któr± z ni± wykona. Mozart na to przysta³ - Josepha mia³a jednak za¶piewaæ ariê a vista od razu po otrzymaniu nut.

Mozart nie szczêdzi³ trudno¶ci - chromatyczne pasa¿e przypadaj±ce na s³owa Quest’ affano, questo passo è terribile per me nale¿± do najbardziej wymagaj±cych, a zarazem niezwyk³ych w XVIII-wiecznej literaturze.  Recytatyw, z jego uporczywie powtarzaj±cym siê motywem, p³ynnie przechodzi w ariê, która staje siê jeszcze bardziej burzliwa w fina³owym stretto. Ws³uchajmy siê w genialny akompaniament orkiestry (pozbawionej efektownych tr±bek czy kot³ów), który od pierwszego do ostatniego taktu trzyma w dramatycznym napiêciu. Mozart pog³êbia ³adunek emocjonalny wynikaj±cy z samego tekstu - to muzyka jedynie wspomagana librettem (wydaje siê, do¶æ standardowym), KREUJ¡CA ekspresjê. S³owo staje siê zaledwie punktem wyj¶cia, inspiruje do siêgniêcia w przestrzeñ zdecydowanie dalsz±. Tym samym casusem s± zreszt± wszystkie dojrza³e opery Mozarta, w których muzyka nie tylko zros³a siê z tekstem, ale wyra¿a równie¿ to, co miêdzy wersami - i co pozostaje uniwersalne dla ka¿dej epoki.

O czym opowiada ów fragment z Cerere placata D. M. Sarcone? Bohater kroczy do Hadesu na ¶mieræ i ¿egna siê z ukochan± Prozerpin±. Wyczuwacie nastrój Don Giovanniego, który poch³ania³ w tamtym czasie umys³ Mozarta?

Bartoli i Harnoncourt (pozycja nieszczególnie polecana Bartusowcom  )
https://www.youtube.com/watch?v=wF3e6HFp59A

Price
https://www.youtube.com/watch?v=c08UfDEznBI

Kurzak
https://www.youtube.com/watch?v=xLFRPcrdUP8
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1666 : Maj 15, 2015, 01:45:08 »

Tak potê¿na si³a ekspresji. I naprawdê niezwyk³y kunszt - tym bardziej, gdyby Wolfi faktycznie stworzy³ co¶ takiego od rêki, zamkniêty na kilka godzin w pokoju:) Masz racjê, s³owa jakich zapewne pisano wówczas wiele, same w sobie nie stanowi± jeszcze arcydzie³a. Naturalnie, to muzyka sprawia, ¿e docieraj± do nas z tak± si³±, tworz± z ni± jedn± przejmuj±c± ca³o¶æ. Na pewno tylko najwiêksze ¶piewaczki potrafi± unie¶æ ciê¿ar i techniczny i emocjonalny zawarty w takim utworze. Zaszczyt wykonywania Arii Mozarta jest przeznaczony dla wybranych:)

Przy okazji warto wspomnieæ, ¿e niezapomniana Olga Pasiecznik wyda³a przecie¿ p³ytê o tym w³a¶nie tytule (nie pamiêtam, czy o niej wspominali¶my) z ariami Mozarta.
w których wed³ug jej s³ów „w centrum uwagi jest wewnêtrzny ¶wiat Bohatera, który kocha, cierpi, marzy, rozpacza, uwodzi, w±tpi, nienawidzi, umiera i... ¿yje. Obcowanie z t± muzyk± jest niczym podró¿ na cudown± wyspê statkiem <Orkiestra> prowadzonym przez najpiêkniejszy z instrumentów – Ludzki G³os.”

Tutaj ¶piewa Dove sono z t± sam± Wroc³awsk± Orkiestr± Barokow±. Czy¿ nie piêkny z niej s³owik?

https://www.youtube.com/watch?v=MC8jy48Pfas
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1667 : Maj 15, 2015, 22:20:19 »

Przy okazji warto wspomnieæ, ¿e niezapomniana Olga Pasiecznik wyda³a przecie¿ p³ytê o tym w³a¶nie tytule (nie pamiêtam, czy o niej wspominali¶my) z ariami Mozarta.

O tak, Olga Pasiecznik to znakomita mozarcistka, która, jak widaæ, równie¿ dostrzeg³a piêkno tej arii 

¯a³ujê, ¿e bardzo ma³o znane s± inne wokalne per³y, skomponowane w 1783 r. - KV 431 i KV 432. Ta pierwsza to wielka scena z recytatywem, który poprzedza 2-czê¶ciow± ariê. Nie tylko zachwycaj±ca, pe³na subtelnych dopowiedzeñ partia orkiestry jest wyznacznikiem dojrza³ego stylu operowego Wolfganga - uwagê zwraca rozbudowana dramaturgia recytatywu, który pod piórem Mozarta ewoluuje z koncertowej, neutralnej introdukcji do pe³nej ekspresji syntezy s³owa i d¼wiêku (vide: Don Giovanni).

Jeszcze wiêkszy niepokój - wyra¿ony w ruchliwych, burzliwych figuracjach smyczków - s³ychaæ w kolejnym recytatywie i arii w f-moll, której dramatyzm mo¿na w umiejscowiæ gdzie¶ pomiêdzy Idomeneo a Don Giovannim. Adresatem dedykacji by³ Ludwik Fischer, pierwszy odtwórca roli Osmina w Uprowadzeniu z Seraju. Mozart wzi±³ na warsztat Temistoklesa, jedn± ze sztuk najs³ynniejszego librecisty XVIII wieku, Metastazja. KV 432 stanowi prawdopodobnie wstawkê do opery Johanna Christiana Bacha.

Misero! O sogno... Aura, che in torno spiri KV 431
https://www.youtube.com/watch?v=YMpxYrDgj04

Così dunque tradisci... Aspri rimorsi atroci KV 432
https://www.youtube.com/watch?v=oD8ztPvlSFg
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1668 : Maj 16, 2015, 10:49:52 »

Szkoda by³oby pomin±æ dwie bardzo ciekawe - i kontrastuj±ce ze sob± - arie skomponowane równie¿ w 1783 r. Obie pomy¶lane by³y jako wstawki do opery Il curioso indiscreto Anfossiego i dedykowane...  Aloysii Weber. St±d trudno¶ci jakie siê w nich piêtrz± - skoki interwa³owe, karko³omne pasa¿e, z konieczno¶ci± osi±gniêcia górnego D i E (!) w KV 418 - s± nie do pokonania dla wielu wspó³czesnych sopranistek.

Vorrei spiegarvi, oh Dio! KV 418 roztacza niezwyk³y, nokturnowy klimat dziêki smyczkom con sordino, pizzicatowemu akompaniamentowi i dialoguj±cemu z g³osem obojowi. Bardziej "standardowa" No che non sei capace KV 419 jest klasyczn± brawurow± ari± napisan± dla heroiny o nieskazitelnym wokalu, przywodz±cej na my¶l Konstancjê ¶piewaj±c± Matern aller Arten.

Edita Gruberova
https://www.youtube.com/watch?v=TNn7f4tMaOU

Natalie Dessay - co s±dzicie o tej Pani? Ona potrafi za¶piewaæ WSZYSTKO
https://www.youtube.com/watch?v=8ru1SevN-Hw

Scen± bardzo burzliw± - choæ zupe³nie innego rodzaju - jest rondo Per pieta, non ricercate KV 420 przeznaczone dla tenora Valentina Adambergera. Gwa³towne kontrasty dynamiczne i artykulacyjne, zw³aszcza w drugiej czê¶ci - od ¶piewnego legato klarnetu do smyczkowego tremolo - rozpiête s± tu na przestrzeni zaledwie kilku - kilkunastu taktów. "Gdyby ta aria znajdowa³a siê w Weselu Figara lub w Don Juanie, cieszy³aby siê ¶wiatow± s³aw±", twierdzi Einstein. Z ca³± pewno¶ci± arcydzie³o.

https://www.youtube.com/watch?v=0_ffeuVu8FA
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2015, 02:05:55 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1669 : Maj 19, 2015, 02:20:18 »

Wszystkie wspania³e, ka¿da w swoim rodzaju. Urzeka mnie zw³aszcza w³a¶nie "nokturnowa" 418:)
Poniewa¿ zaczêli¶my przywo³ywaæ te przepiêkne mozartowskie arie zaczynaj±c od KV 528, to chocia¿ najwyra¼niej Pat zabra³ siê za nie po kolei, pozwolê sobie zrobiæ z cyferkami niewielkie "going backwards" i dziêki temu przypomnieæ z kolei fantastyczne KV 582:)

Kiri Te Kanawa i Chi sa, chi sa qual sia (1789)

https://www.youtube.com/watch?v=eGkR6aounIE
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2015, 02:45:48 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1670 : Maj 23, 2015, 16:55:37 »

Te Kanawa zawsze w formie    KV 582 jest kolejnym przyk³adem, ¿e partia orkiestry nie tylko w bezpo¶redni sposób dope³nia sytuacjê liryczn±, ale jest autonomiczna i wykracza poza literê tekstu.

Warto pos³uchaæ dwóch arii skomponowanych przez 25-letniego Wolfganga w Monachium, które odwiedzi³ wówczas z okazji premiery swojego Idomeneusza. Karko³omne Ma che vi fece, o stelle - Sperai vicino il lido KV 368, napisane dla pierwszej odtwórczyni partii Elektry w Idomeneo, to jedno z najwiêkszych wyzwañ dla ¶piewaczki liryczno-koloraturowej. Wspomniany Einstein zachwyca siê tym, w jak sugestywny sposób Mozart oddaje ekspresjê libretta: dusza dyktuje formê. Kiedy tekst mówi: "Chc±c omin±æ zdradliw± rafê, uderzam o inn±, o wiele gorsz± ni¿ pierwsza", Mozart rzeczywi¶cie ciska modulacj± jakby od rafy do rafy: w ci±gu 13 taktów przerzuca nas z Es-dur do A-dur.

Simone Kermes, live
https://www.youtube.com/watch?v=KunlqUlzWjs

Misera, dove son!... Ah! non son io che parlo KV 369 powsta³o z my¶l± o faworycie Karla Teodora. Daleko mu do brawurowych dzie³ dedykowanych choæby Aloysii Weber czy Elisabeth Wendling; to subtelno¶æ i dramatyczna namiêtno¶æ s± najwiêkszymi atutami tej partytury.

https://www.youtube.com/watch?v=7QV8SAOl5NE

Pozostaj±c w klimacie Monachium - jutro na mezzo telewizyjna premiera Idomeneo z Theater An der Wien, z koñca 2013 r.

http://kurier.at/kultur/buehne/idomeneo-wenn-der-krieg-uns-alle-angeht/35.633.004
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 16:59:04 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1671 : Maj 23, 2015, 22:26:39 »

Pozostaj±c w klimacie Monachium - jutro na mezzo telewizyjna premiera Idomeneo z Theater An der Wien, z koñca 2013 r.
http://kurier.at/kultur/buehne/idomeneo-wenn-der-krieg-uns-alle-angeht/35.633.004
Nowa aran¿acja zawsze jest warta uwagi. Zdjêcia zapowiadaj± znów mocno ekscentryczn± i wymy¶ln± wersjê choreografii Ja mam szczególny sentyment do klasycznej wersji wg Ponnelle'a z Metropolitan, z Pavarottim, von Stade i Levinem.
 
KV 368 - Mozart naprawdê poszed³ na ca³o¶æ! "Ciska modulacj±", to bardzo dobre okre¶lenie Chichot Ale Kermes daje radê, jest wspania³a!:))
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1672 : Maj 29, 2015, 23:21:56 »

Skoro worek z ariami zosta³ ju¿ otwarty, proponujê dwie kolejne, tym razem skomponowane w Mannheimie w 1778 r.

Recytatyw i aria Basta, vincesti... Ah, non lasciarmi KV 295a (486a) to moim zdaniem jeden z najpiêkniejszych mannheimskich utworów Mozarta. Wyj±tkowy charakter podkre¶la nie tylko tonacja (Es-dur), ale równie¿ oznaczenie tempa arii: andantino esspresivo, zamiast zwyczajowego andantino grazioso czy sostenuto. Kogo uhonorowa³ Mozart skomponowaniem sceny o tak lirycznej prostocie? Dorotê Wendling, szwagierkê wspomnianej El¿biety - jedn± z najwybitniejszych ¶piewaczek niemieckich tamtych czasów i faworytê elektora.

https://www.youtube.com/watch?v=BmzI5mUpIRg

O arii Se al labbro mio non credi KV 295 pisze Wolfgang w li¶cie do ojca z 28 lutego 1778 r.

[...] Gestern war ich beym Raff, und bracht ihm eine Aria die ich diese Täge für ihn geschrieben habe. Die Wörter sind: "se al labro mio non credi, bella nemica mia etce": ich glaub nicht das der Text vom Metastasio ist. Die Aria hat ihm überaus gefallen. mit so einem Mann mus man ganz besonders umgehen. Ich habe mit fleis diesen text gewählet, weil ich gewust habe, daß er schon eine Aria auf diese Wörter hat; mithin wird er sie leichter und lieber singen. Ich habe ihm gesagt, er soll mir aufrichtig sagen, wenn sie ihm nicht taugt, oder nicht gefällt; ich will ihm die Aria ändern wie er will, oder auch eine andere machen. Behüte Gott, hat er gesagt, die Aria muß bleiben, denn sie ist sehr schön, nur ein wenig bitte ich sie, kürzen sie sie mirs ab, denn [170] ich bin izt nimmer so im Stande zu souteniren. Von Herzen gern, so viell sie wollen, habe ich geantwortet; ich habe sie mit Fleis etwas länger gemacht, denn wegschneiden kann man allzeit, aber dazusezen nicht so leicht. Nachdemm er den andern Teil gesungen hat, so that er seine Brülle herab, sah mich gross an, und sagte – – schön, schön! das ist eine schöne seconda parte; und sange es 3 mahl. Als ich weggieng, so bedanckte er sich sehr höflich bey mir; und ich versicherte ihn im gegentheil, daß ich ihm die aria so arangiren werde, daß er sie gewis gerne singen wird; denn ich liebe daß die Aria einem sänger so accurat angemessen sey, wie ein gutgemächts Kleid. [...]


"[...] Wczoraj by³em u Raaffa i przynios³em mu ariê, któr± w tych dniach dla niego napisa³em. S³owa s±: se al labro mio non credi, bella nemica mia, etc.; nie s±dzê, ¿eby to by³ tekst Metastazja. Aria ogromnie mu siê spodoba³a. Z takim cz³owiekiem trzeba postêpowaæ w szczególny sposób. Umy¶lnie wybra³em ten tekst, bo wiedzia³em, ¿e on ju¿ ma w repertuarze ariê do tych s³ów, wiêc ³atwiej mu bêdzie ¶piewaæ moj± ariê i chêtniej to zrobi. Prosi³em go, ¿eby mi szczerze powiedzia³, je¶li mu siê nie nadaje albo nie podoba; zmieniê ariê, jak zechce, albo te¿ zrobiê inn±. Niech Bóg broni, powiedzia³, aria musi zostaæ, bo jest bardzo piêkna, tylko proszê troszkê j± skróciæ, bo ju¿ nie jestem w takiej formie, by temu podo³aæ. Z najwiêksz± chêci±, ile pan tylko zechce, odpowiedzia³em; umy¶lnie zrobi³em j± trochê d³u¿sz±, bo odci±æ co¶ mo¿na zawsze, ale dodaæ nie tak ³atwo. Kiedy potem prze¶piewa³ drug± czê¶æ, zdj±³ okulary, spojrza³ na mnie ze zdumieniem i powiedzia³ - piêkne, piêkne! To piêkna seconda parte: i prze¶piewa³ j± trzy razy. Kiedy odchodzi³em, dziêkowa³ mi bardzo uprzejmie; ja ze swej strony zapewni³em go, ¿e tak mu tê ariê zaaran¿ujê, ¿e z pewno¶ci± chêtnie j± bêdzie ¶piewa³; bo lubiê, ¿eby aria by³a tak dok³adnie dopasowana do ¶piewaka jak dobrze uszyte ubranie [...]" (t³um. Adam Rieger)

Mozart pisze DLA konkretnych artystów, ¶ci¶le uwzglêdniaj±c ich mo¿liwo¶ci wokalne; powiedzieliby¶my wrêcz: komponuje na konkretne zamówienie. Czy to jednak przeszkadza mu w tworzeniu arcydzie³?

https://www.youtube.com/watch?v=TuziG6MKGBU
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1673 : Maj 30, 2015, 23:04:13 »

Powiedzia³abym, ¿e to nawet wrêcz mu pomaga - znaj±c mocne (i s³absze) strony danych wykonawców, a z kolei dysponuj±c niewyczerpan± inwencj± w budowaniu dowolnych  muzycznych konstrukcji, mo¿e wykroiæ dzie³o, którego wymowy nie os³abi niedoskona³o¶æ wykonania, a rozja¶ni± je tym wiêkszym blaskiem wszystkie jego atuty. To przepiêkne per³y, a idealny wykonawca wydobywa i podkre¶la ich piêkno, jak w³a¶ciwie wybrana oprawa.

Pozwolê sobie uczyniæ drobn± instrumentaln± przerwê w prezentacji wokalnych pere³ek, bo zauroczy³o mnie wykonanie koncertu na flet i harfê napisanego w tym samym roku dla Adriena Louisa de Bonnieres, ksiêcia de Guines, i jego córki, Marie Louise Philippine - tak w³a¶nie dok³adnie dopasowane i skrojone pod mo¿liwo¶ci wykonawców:)

Przypomnijmy, ¿e gdy Mozart zg³osi³ siê po wynagrodzenie za kompozycjê i  24 lekcje gry na harfie dla ksiê¿niczki, ksi±¿ê okaza³ siê nieosi±galny, przekazuj±c przez gospodarza domu jedynie po³owê nale¿no¶ci. "To ma byæ szlachetne traktowanie" - skar¿y³ siê Mozart w li¶cie do Leopolda.

W ramach zemsty za nieszlachetne potraktowanie Wolfiego mamy pe³ne prawo trochê siê z Adriena Louisa po¶miaæ, wspominaj±c jego s³abe strony;) De Bonnieres mia³ ogromn± tuszê, w zwi±zku z tym mia³ dwa rodzaje spodni, do siedzenia i do stania (znacznie wê¿sze od poprzednich). S³u¿±cy zwyk³ pytaæ: "Czy Monsieur postanowi³ dzi¶ siedzieæ?"

Sandra Miller, barokowy flet, Victoria Drake, harfa, oraz Orchestra of the Old Fairfield Academy (obecnie American Classical Orchestra), dyryguje Thomas Crawford. Chyba nigdy nam tu jeszcze nie grali:) I KV 299. Brzmi delikatnie i autentycznie:)

https://www.youtube.com/watch?v=lJvJxWHwA7k

« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2015, 23:28:46 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1674 : Maj 30, 2015, 23:36:44 »

Skoro jeste¶my ju¿ w tych okolicach Katalogu Koechla, warto przypomnieæ genialn± wielk± scenê Andromedy KV 272. Asiu, my¶lê, ¿e pamiêtasz w roli Josephy Duszek nasz± Olgê Pasiecznik 

https://www.youtube.com/watch?v=OUfbvx9FckM
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1675 : Maj 31, 2015, 00:23:53 »

Sandra Miller, barokowy flet, Victoria Drake, harfa, oraz Orchestra of the Old Fairfield Academy (obecnie American Classical Orchestra), dyryguje Thomas Crawford. Chyba nigdy nam tu jeszcze nie grali:) I KV 299. Brzmi delikatnie i autentycznie:)

W rzeczy samej; z czystym sercem mogê zreszt± poleciæ youtubowy kana³ u¿ytkownika ComposersbyNumbers, który zamie¶ci³ m.in. wspomniane wykonanie koncertu podwójnego 

Jaki¶ czas przed skomponowaniem koncertu KV 299 powsta³y arie KV 255 i KV 256. Recytatyw z rondem Ombra felice... Io ti lascio KV 255 Mozart napisa³ dla kastrata Francesco Fortiniego (alt). Utwór jest ci±g³ym dialogiem miêdzy zasadniczym andante moderato a burzliwym allegro assai. Wykonywany by³ jako wstawka do Didone abbandonata Michele Mortellariego.

https://www.youtube.com/watch?v=6zmTLXu3Yq8

W operze L'Astratto ovvero il giocatore fortunato Niccolò Piccinniego znalaz³a siê natomiast krótka aria buffa Clarice cara mia sposa. Jest ona klasycznie ukszta³towanym (crescendo) numerem w stylu komedii dell'arte - minie jeszcze trochê czasu, a¿ ¶wiat us³yszy s³ynn± vendettê Don Bartolo z Figara czy jego ariê o plotce z Cyrulika.

https://www.youtube.com/watch?v=asr8B72ci9c
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2015, 00:25:25 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1676 : Czerwiec 05, 2015, 21:49:39 »

Nawi±zuj±c niejako do wokalnych pere³ek Wolfiego, warto odnotowaæ nowe ods³ony mozartowskich dzie³ operowych.
Na w±tku operowym zaanonsowa³am niedawn± premierê Fletu w Royal Opera House, a warto te¿ wspomnieæ o sukcesie Zauberflote wystawionego w 2014 r. przez De Nederlandse Opera.

http://www.roh.org.uk/products/mozart-die-zauberflote-dvd-nederlands-opera
DVD z przedstawieniem zosta³o jednym z Editor's Choice magazynu Gramophone, zyskuj±c nominacjê do "muzycznego Oscara".

Tutaj fragment. Jak Wam siê podoba? Mnie bardzo:) Niezwykle ciekawe przedstawienie le¶nych duchów zwierz±t.
https://www.youtube.com/watch?v=inR5jHdbVH4
I widok na ca³o¶æ. Wydaje siê, ¿e chcieli oddaæ ten oryginalny, ludyczny klimat, jaki musia³a mieæ premiera Fletu w teatrze Schikanedera. Co potwierdza³aby wypowied¼ krytyka nazywaj±cego holendersk± wersjê fletu  'A ‘people’s Magic Flute’  (Fletem ludowym:))
https://www.youtube.com/watch?v=3Y_Wk_VhmuE
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2015, 22:37:11 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1677 : Czerwiec 06, 2015, 13:53:22 »

Nagrania w ca³o¶ci nie widzia³em, ale wydaje siê, ¿e orkiestra nie tyle daje radê, co brzmi naprawdê ¦WIETNIE. Inscenizacja z pewno¶ci± dla wielu prezentuje siê bardzo przekonuj±co - jest nowoczesna i technologicznie wysmakowana, z drugiej strony - uwypuklony jest ba¶niowy charakter Fletu jako Volksoper, o czym wspomnia³a Asia; re¿yser w jakim¶ sensie przenosi nas zatem do 1791 roku i odtwarza klimat premiery w podmiejskim wiedeñskim teatrze.

Przy okazji "muzycznych Oscarów" przypomnia³y mi siê nagrania sir Charlesa Macckerasa, bardzo wysoko cenione przez krytyków wspomnianego Gramophone . W¶ród osi±gniêæ jego mozartowskiej dyskografii jest oczywi¶cie i Zauberflöte...

https://www.youtube.com/watch?v=g8NBPEk-AFQ

...czy Le nozze di Figaro. Nie sposób nie zauwa¿yæ zachwycaj±cych crescend basu, uwypuklonych przez Mackerrasa w partii orkiestrowej pocz±tkowego duetu:

https://www.youtube.com/watch?v=sM-S5zgf1z8

Wiêcej o tym wybitnym dyrygencie - na w±tku o mistrzach batuty.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2015, 15:53:45 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

fille007
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 845


Zobacz profil
« Odpowiedz #1678 : Czerwiec 08, 2015, 15:16:09 »

Nie zaszkodzi jeszcze w tym miejscu przypomnieæ, ¿e

bardzo lubimy Sir Marrinera! 

A tego linku chyba jeszcze nie by³o (przy okazji przeczytajcie sobie proszê pierwszy komentarz pod filmikiem  Chichot):

https://www.youtube.com/watch?v=HU4cVjg2UuU
Zapisane

Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1679 : Czerwiec 08, 2015, 22:18:35 »

O, jakie piêkne:) Naturalnie Wolf gang ro¶nie w si³ê i wszêdzie ma swoje macki:) I wiernych zwolenników.

A jak najbardziej pe³ni dumy z si³y gangu Wolfa na ca³ym ¶wiecie, czy nad Menam, czy nad Menem, czy nad Nerem, czy nad Renem mo¿emy pozostawaæ w przekonaniu, ¿e miêdzy Odr± a Nys±, to najwierniejsze - my s± Chichot

A Sir Neville jest wielki, niezapomniany...
https://www.youtube.com/watch?v=5q2-VHiUDZs
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2015, 23:33:38 wys³ane przez Aleksias » Zapisane
Strony: 1 ... 110 111 [112] 113 114 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo paktprzyjazni black-for thepunisher countrylife