Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
Strony:
1
...
110
111
[
112
]
113
114
...
116
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno (Przeczytany 736926 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1665 :
Maj 14, 2015, 21:29:52 »
Cytat: Aleksias Maj 10, 2015, 12:46:43
[...] Jej gra, pe³na nieokie³znanego temperamentu i ¿ywotnoœci, a przy tym lirycznej g³êbi, szokuj¹cej w tak m³odym wieku, powala s³uchacza od pierwszych dŸwiêków, które Frang wydobywa z instrumentu z pewnoœci¹ i namiêtnoœci¹. [...]
O tak, jej pÂłytĂŞ z koncertami i symfoniÂą koncertujÂącÂą Mozarta zdecydowanie naleÂży zarekomendowaĂŚ
Okazuje siĂŞ, Âże na wÂątku nie prezentowaliÂśmy jednego z najpiĂŞkniejszych utworĂłw wokalnych Wolfganga. O recytatywie i arii
Bella mia fiamma… Resta, oh cara!
KV 528 wspomnia³a raz Asia, pisz¹c o niej jako rezultacie pobytu Mozarta w Pradze w 1787 r. z okazji premiery Don Giovanniego i jego znajomoœci z Joseph¹ i Franciszkiem Duszek. Kto wie, jakie relacje, oprócz tych artystycznych rzecz jasna, ³¹czy³y kompozytora i œpiewaczkê, która odnosi³a wielkie sukcesy na scenach operowych Europy. By³a podziwiana za wokaln¹ ekspresjê i nienagann¹ koloraturê, szczególnie
portamento
. Bêd¹c w Pradze Mozart zawsze zatrzymywa³ siê u przyjació³ w Willi Bertramka - istnieje anegdota, ¿e Josepha zamknê³a go w jednym z tamtejszych pokojów i obieca³a, ¿e wypuœci dopiero wtedy, gdy poka¿e partyturê arii, któr¹ z ni¹ wykona. Mozart na to przysta³ - Josepha mia³a jednak zaœpiewaÌ ariê
a vista
od razu po otrzymaniu nut.
Mozart nie szczĂŞdziÂł trudnoÂści - chromatyczne pasaÂże przypadajÂące na sÂłowa
Quest’ affano, questo passo è terribile per me
nale¿¹ do najbardziej wymagaj¹cych, a zarazem niezwyk³ych w XVIII-wiecznej literaturze. Recytatyw, z jego uporczywie powtarzaj¹cym siê motywem, p³ynnie przechodzi w ariê, która staje siê jeszcze bardziej burzliwa w fina³owym stretto. Ws³uchajmy siê w genialny akompaniament orkiestry (pozbawionej efektownych tr¹bek czy kot³ów), który od pierwszego do ostatniego taktu trzyma w dramatycznym napiêciu. Mozart pog³êbia ³adunek emocjonalny wynikaj¹cy z samego tekstu - to muzyka jedynie wspomagana librettem (wydaje siê, doœÌ standardowym), KREUJ¥CA ekspresjê. S³owo staje siê zaledwie punktem wyjœcia, inspiruje do siêgniêcia w przestrzeù zdecydowanie dalsz¹. Tym samym casusem s¹ zreszt¹ wszystkie dojrza³e opery Mozarta, w których muzyka nie tylko zros³a siê z tekstem, ale wyra¿a równie¿ to, co miêdzy wersami - i co pozostaje uniwersalne dla ka¿dej epoki.
O czym opowiada Ăłw fragment z
Cerere placata
D. M. Sarcone? Bohater kroczy do Hadesu na ÂśmierĂŚ i Âżegna siĂŞ z ukochanÂą ProzerpinÂą. Wyczuwacie nastrĂłj
Don Giovanniego
, ktĂłry pochÂłaniaÂł w tamtym czasie umysÂł Mozarta?
Bartoli i Harnoncourt (pozycja nieszczegĂłlnie polecana Bartusowcom
)
https://www.youtube.com/watch?v=wF3e6HFp59A
Price
https://www.youtube.com/watch?v=c08UfDEznBI
Kurzak
https://www.youtube.com/watch?v=xLFRPcrdUP8
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1666 :
Maj 15, 2015, 01:45:08 »
Tak potê¿na si³a ekspresji. I naprawdê niezwyk³y kunszt - tym bardziej, gdyby Wolfi faktycznie stworzy³ coœ takiego od rêki, zamkniêty na kilka godzin w pokoju:) Masz racjê, s³owa jakich zapewne pisano wówczas wiele, same w sobie nie stanowi¹ jeszcze arcydzie³a. Naturalnie, to muzyka sprawia, ¿e docieraj¹ do nas z tak¹ si³¹, tworz¹ z ni¹ jedn¹ przejmuj¹c¹ ca³oœÌ. Na pewno tylko najwiêksze œpiewaczki potrafi¹ unieœÌ ciê¿ar i techniczny i emocjonalny zawarty w takim utworze. Zaszczyt wykonywania Arii Mozarta jest przeznaczony dla wybranych:)
Przy okazji warto wspomnieĂŚ, Âże niezapomniana Olga Pasiecznik wydaÂła przecieÂż pÂłytĂŞ o tym wÂłaÂśnie tytule (nie pamiĂŞtam, czy o niej wspominaliÂśmy) z ariami Mozarta.
w ktĂłrych wedÂług jej s³ów „w centrum uwagi jest wewnĂŞtrzny Âświat Bohatera, ktĂłry kocha, cierpi, marzy, rozpacza, uwodzi, wÂątpi, nienawidzi, umiera i... Âżyje. Obcowanie z tÂą muzykÂą jest niczym podró¿ na cudownÂą wyspĂŞ statkiem <Orkiestra> prowadzonym przez najpiĂŞkniejszy z instrumentĂłw – Ludzki GÂłos.”
Tutaj Âśpiewa
Dove sono
z tÂą samÂą WrocÂławskÂą OrkiestrÂą BarokowÂą. CzyÂż nie piĂŞkny z niej sÂłowik?
https://www.youtube.com/watch?v=MC8jy48Pfas
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1667 :
Maj 15, 2015, 22:20:19 »
Cytat: Aleksias Maj 15, 2015, 01:45:08
Przy okazji warto wspomnieĂŚ, Âże niezapomniana Olga Pasiecznik wydaÂła przecieÂż pÂłytĂŞ o tym wÂłaÂśnie tytule (nie pamiĂŞtam, czy o niej wspominaliÂśmy) z ariami Mozarta.
O tak, Olga Pasiecznik to znakomita mozarcistka, ktĂłra, jak widaĂŚ, rĂłwnieÂż dostrzegÂła piĂŞkno tej arii
ÂŻaÂłujĂŞ, Âże bardzo maÂło znane sÂą inne wokalne perÂły, skomponowane w 1783 r. - KV 431 i KV 432. Ta pierwsza to wielka scena z recytatywem, ktĂłry poprzedza 2-czĂŞÂściowÂą ariĂŞ. Nie tylko zachwycajÂąca, peÂłna subtelnych dopowiedzeĂą partia orkiestry jest wyznacznikiem dojrzaÂłego stylu operowego Wolfganga - uwagĂŞ zwraca rozbudowana dramaturgia recytatywu, ktĂłry pod piĂłrem Mozarta ewoluuje z koncertowej, neutralnej introdukcji do peÂłnej ekspresji syntezy sÂłowa i dÂźwiĂŞku (vide:
Don Giovanni
).
Jeszcze wiĂŞkszy niepokĂłj - wyraÂżony w ruchliwych, burzliwych figuracjach smyczkĂłw - sÂłychaĂŚ w kolejnym recytatywie i arii w f-moll, ktĂłrej dramatyzm moÂżna w umiejscowiĂŚ gdzieÂś pomiĂŞdzy
Idomeneo
a
Don Giovannim
. Adresatem dedykacji byÂł Ludwik Fischer, pierwszy odtwĂłrca roli Osmina w
Uprowadzeniu z Seraju
. Mozart wzi¹³ na warsztat
Temistoklesa
, jednÂą ze sztuk najsÂłynniejszego librecisty XVIII wieku, Metastazja. KV 432 stanowi prawdopodobnie wstawkĂŞ do opery Johanna Christiana Bacha.
Misero! O sogno... Aura, che in torno spiri
KV 431
https://www.youtube.com/watch?v=YMpxYrDgj04
Così dunque tradisci... Aspri rimorsi atroci
KV 432
https://www.youtube.com/watch?v=oD8ztPvlSFg
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1668 :
Maj 16, 2015, 10:49:52 »
Szkoda by³oby pomin¹Ì dwie bardzo ciekawe - i kontrastuj¹ce ze sob¹ - arie skomponowane równie¿ w 1783 r. Obie pomyœlane by³y jako wstawki do opery
Il curioso indiscreto
Anfossiego i dedykowane... Aloysii Weber. St¹d trudnoœci jakie siê w nich piêtrz¹ - skoki interwa³owe, karko³omne pasa¿e, z koniecznoœci¹ osi¹gniêcia górnego D i E (!) w KV 418 - s¹ nie do pokonania dla wielu wspó³czesnych sopranistek.
Vorrei spiegarvi, oh Dio!
KV 418 roztacza niezwykÂły, nokturnowy klimat dziĂŞki smyczkom con sordino, pizzicatowemu akompaniamentowi i dialogujÂącemu z gÂłosem obojowi. Bardziej "standardowa"
No che non sei capace
KV 419 jest klasycznÂą brawurowÂą ariÂą napisanÂą dla heroiny o nieskazitelnym wokalu, przywodzÂącej na myÂśl KonstancjĂŞ ÂśpiewajÂącÂą
Matern aller Arten
.
Edita Gruberova
https://www.youtube.com/watch?v=TNn7f4tMaOU
Natalie Dessay - co sÂądzicie o tej Pani? Ona potrafi zaÂśpiewaĂŚ WSZYSTKO
https://www.youtube.com/watch?v=8ru1SevN-Hw
ScenÂą bardzo burzliwÂą - choĂŚ zupeÂłnie innego rodzaju - jest rondo
Per pieta, non ricercate
KV 420 przeznaczone dla tenora Valentina Adambergera. GwaÂłtowne kontrasty dynamiczne i artykulacyjne, zwÂłaszcza w drugiej czĂŞÂści - od Âśpiewnego legato klarnetu do smyczkowego tremolo - rozpiĂŞte sÂą tu na przestrzeni zaledwie kilku - kilkunastu taktĂłw. "Gdyby ta aria znajdowaÂła siĂŞ w
Weselu Figara
lub w
Don Juanie
, cieszy³aby siê œwiatow¹ s³aw¹", twierdzi Einstein. Z ca³¹ pewnoœci¹ arcydzie³o.
https://www.youtube.com/watch?v=0_ffeuVu8FA
«
Ostatnia zmiana: Maj 19, 2015, 02:05:55 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1669 :
Maj 19, 2015, 02:20:18 »
Wszystkie wspaniaÂłe, kaÂżda w swoim rodzaju. Urzeka mnie zwÂłaszcza wÂłaÂśnie "nokturnowa" 418:)
PoniewaÂż zaczĂŞliÂśmy przywoÂływaĂŚ te przepiĂŞkne mozartowskie arie zaczynajÂąc od KV 528, to chociaÂż najwyraÂźniej Pat zabraÂł siĂŞ za nie po kolei, pozwolĂŞ sobie zrobiĂŚ z cyferkami niewielkie "going backwards"
i dziĂŞki temu przypomnieĂŚ z kolei fantastyczne KV 582:)
Kiri Te Kanawa i
Chi sa, chi sa qual sia
(1789)
https://www.youtube.com/watch?v=eGkR6aounIE
«
Ostatnia zmiana: Maj 19, 2015, 02:45:48 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1670 :
Maj 23, 2015, 16:55:37 »
Te Kanawa zawsze w formie
KV 582 jest kolejnym przykÂładem, Âże partia orkiestry nie tylko w bezpoÂśredni sposĂłb dopeÂłnia sytuacjĂŞ lirycznÂą, ale jest autonomiczna i wykracza poza literĂŞ tekstu.
Warto posÂłuchaĂŚ dwĂłch arii skomponowanych przez 25-letniego Wolfganga w Monachium, ktĂłre odwiedziÂł wĂłwczas z okazji premiery swojego
Idomeneusza
. KarkoÂłomne
Ma che vi fece, o stelle - Sperai vicino il lido
KV 368, napisane dla pierwszej odtwĂłrczyni partii Elektry w
Idomeneo
, to jedno z najwiĂŞkszych wyzwaĂą dla Âśpiewaczki liryczno-koloraturowej. Wspomniany Einstein zachwyca siĂŞ tym, w jak sugestywny sposĂłb Mozart oddaje ekspresjĂŞ libretta:
dusza dyktuje formê. Kiedy tekst mówi: "Chc¹c omin¹Ì zdradliw¹ rafê, uderzam o inn¹, o wiele gorsz¹ ni¿ pierwsza", Mozart rzeczywiœcie ciska modulacj¹ jakby od rafy do rafy: w ci¹gu 13 taktów przerzuca nas z Es-dur do A-dur.
Simone Kermes, live
https://www.youtube.com/watch?v=KunlqUlzWjs
Misera, dove son!... Ah! non son io che parlo
KV 369 powsta³o z myœl¹ o faworycie Karla Teodora. Daleko mu do brawurowych dzie³ dedykowanych choÌby Aloysii Weber czy Elisabeth Wendling; to subtelnoœÌ i dramatyczna namiêtnoœÌ s¹ najwiêkszymi atutami tej partytury.
https://www.youtube.com/watch?v=7QV8SAOl5NE
PozostajÂąc w klimacie Monachium
- jutro na mezzo telewizyjna premiera
Idomeneo
z Theater An der Wien, z koĂąca 2013 r.
http://kurier.at/kultur/buehne/idomeneo-wenn-der-krieg-uns-alle-angeht/35.633.004
«
Ostatnia zmiana: Maj 23, 2015, 16:59:04 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1671 :
Maj 23, 2015, 22:26:39 »
Cytat: Mozart Maj 23, 2015, 16:55:37
PozostajÂąc w klimacie Monachium
- jutro na mezzo telewizyjna premiera
Idomeneo
z Theater An der Wien, z koĂąca 2013 r.
http://kurier.at/kultur/buehne/idomeneo-wenn-der-krieg-uns-alle-angeht/35.633.004
Nowa aranÂżacja zawsze jest warta uwagi. ZdjĂŞcia zapowiadajÂą znĂłw mocno ekscentrycznÂą i wymyÂślnÂą wersjĂŞ choreografii
Ja mam szczegĂłlny sentyment do klasycznej wersji wg Ponnelle'a z Metropolitan, z Pavarottim, von Stade i Levinem.
KV 368 - Mozart naprawdê poszed³ na ca³oœÌ! "Ciska modulacj¹", to bardzo dobre okreœlenie
Ale Kermes daje radĂŞ, jest wspaniaÂła!:))
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1672 :
Maj 29, 2015, 23:21:56 »
Skoro worek z ariami zostaÂł juÂż otwarty, proponujĂŞ dwie kolejne, tym razem skomponowane w Mannheimie w 1778 r.
Recytatyw i aria
Basta, vincesti... Ah, non lasciarmi
KV 295a (486a) to moim zdaniem jeden z najpiĂŞkniejszych mannheimskich utworĂłw Mozarta. WyjÂątkowy charakter podkreÂśla nie tylko tonacja (Es-dur), ale rĂłwnieÂż oznaczenie tempa arii:
andantino esspresivo
, zamiast zwyczajowego
andantino grazioso
czy
sostenuto
. Kogo uhonorowaÂł Mozart skomponowaniem sceny o tak lirycznej prostocie? DorotĂŞ Wendling, szwagierkĂŞ wspomnianej ElÂżbiety - jednÂą z najwybitniejszych Âśpiewaczek niemieckich tamtych czasĂłw i faworytĂŞ elektora.
https://www.youtube.com/watch?v=BmzI5mUpIRg
O arii
Se al labbro mio non credi
KV 295 pisze Wolfgang w liÂście do ojca z 28 lutego 1778 r.
[...] Gestern war ich beym Raff, und bracht ihm eine Aria die ich diese Täge fĂźr ihn geschrieben habe. Die WĂśrter sind: "se al labro mio non credi, bella nemica mia etce": ich glaub nicht das der Text vom Metastasio ist. Die Aria hat ihm Ăźberaus gefallen. mit so einem Mann mus man ganz besonders umgehen. Ich habe mit fleis diesen text gewählet, weil ich gewust habe, daĂ er schon eine Aria auf diese WĂśrter hat; mithin wird er sie leichter und lieber singen. Ich habe ihm gesagt, er soll mir aufrichtig sagen, wenn sie ihm nicht taugt, oder nicht gefällt; ich will ihm die Aria ändern wie er will, oder auch eine andere machen. BehĂźte Gott, hat er gesagt, die Aria muĂ bleiben, denn sie ist sehr schĂśn, nur ein wenig bitte ich sie, kĂźrzen sie sie mirs ab, denn [170] ich bin izt nimmer so im Stande zu souteniren. Von Herzen gern, so viell sie wollen, habe ich geantwortet; ich habe sie mit Fleis etwas länger gemacht, denn wegschneiden kann man allzeit, aber dazusezen nicht so leicht. Nachdemm er den andern Teil gesungen hat, so that er seine BrĂźlle herab, sah mich gross an, und sagte – – schĂśn, schĂśn! das ist eine schĂśne seconda parte; und sange es 3 mahl. Als ich weggieng, so bedanckte er sich sehr hĂśflich bey mir; und ich versicherte ihn im gegentheil, daĂ ich ihm die aria so arangiren werde, daĂ er sie gewis gerne singen wird; denn ich liebe daĂ die Aria einem sänger so accurat angemessen sey, wie ein gutgemächts Kleid. [...]
"[...] Wczoraj byÂłem u Raaffa i przyniosÂłem mu ariĂŞ, ktĂłrÂą w tych dniach dla niego napisaÂłem. SÂłowa sÂą:
se al labro mio non credi, bella nemica mia
, etc.; nie s¹dzê, ¿eby to by³ tekst Metastazja. Aria ogromnie mu siê spodoba³a. Z takim cz³owiekiem trzeba postêpowaÌ w szczególny sposób. Umyœlnie wybra³em ten tekst, bo wiedzia³em, ¿e on ju¿ ma w repertuarze ariê do tych s³ów, wiêc ³atwiej mu bêdzie œpiewaÌ moj¹ ariê i chêtniej to zrobi. Prosi³em go, ¿eby mi szczerze powiedzia³, jeœli mu siê nie nadaje albo nie podoba; zmieniê ariê, jak zechce, albo te¿ zrobiê inn¹. Niech Bóg broni, powiedzia³, aria musi zostaÌ, bo jest bardzo piêkna, tylko proszê troszkê j¹ skróciÌ, bo ju¿ nie jestem w takiej formie, by temu podo³aÌ. Z najwiêksz¹ chêci¹, ile pan tylko zechce, odpowiedzia³em; umyœlnie zrobi³em j¹ trochê d³u¿sz¹, bo odci¹Ì coœ mo¿na zawsze, ale dodaÌ nie tak ³atwo. Kiedy potem przeœpiewa³ drug¹ czêœÌ, zdj¹³ okulary, spojrza³ na mnie ze zdumieniem i powiedzia³ - piêkne, piêkne! To piêkna seconda parte: i przeœpiewa³ j¹ trzy razy. Kiedy odchodzi³em, dziêkowa³ mi bardzo uprzejmie; ja ze swej strony zapewni³em go, ¿e tak mu tê ariê zaaran¿ujê, ¿e z pewnoœci¹ chêtnie j¹ bêdzie œpiewa³; bo lubiê, ¿eby aria by³a tak dok³adnie dopasowana do œpiewaka jak dobrze uszyte ubranie [...]" (t³um. Adam Rieger)
Mozart pisze DLA konkretnych artystĂłw, ÂściÂśle uwzglĂŞdniajÂąc ich moÂżliwoÂści wokalne; powiedzielibyÂśmy wrĂŞcz: komponuje na konkretne zamĂłwienie. Czy to jednak przeszkadza mu w tworzeniu arcydzieÂł?
https://www.youtube.com/watch?v=TuziG6MKGBU
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1673 :
Maj 30, 2015, 23:04:13 »
Powiedzia³abym, ¿e to nawet wrêcz mu pomaga - znaj¹c mocne (i s³absze) strony danych wykonawców, a z kolei dysponuj¹c niewyczerpan¹ inwencj¹ w budowaniu dowolnych muzycznych konstrukcji, mo¿e wykroiÌ dzie³o, którego wymowy nie os³abi niedoskona³oœÌ wykonania, a rozjaœni¹ je tym wiêkszym blaskiem wszystkie jego atuty. To przepiêkne per³y, a idealny wykonawca wydobywa i podkreœla ich piêkno, jak w³aœciwie wybrana oprawa.
PozwolĂŞ sobie uczyniĂŚ drobnÂą instrumentalnÂą przerwĂŞ w prezentacji wokalnych pereÂłek, bo zauroczyÂło mnie wykonanie koncertu na flet i harfĂŞ napisanego w tym samym roku dla Adriena Louisa de Bonnieres, ksiĂŞcia de Guines, i jego cĂłrki, Marie Louise Philippine - tak wÂłaÂśnie dokÂładnie dopasowane i skrojone pod moÂżliwoÂści wykonawcĂłw:)
Przypomnijmy, ¿e gdy Mozart zg³osi³ siê po wynagrodzenie za kompozycjê i 24 lekcje gry na harfie dla ksiê¿niczki, ksi¹¿ê okaza³ siê nieosi¹galny, przekazuj¹c przez gospodarza domu jedynie po³owê nale¿noœci. "To ma byÌ szlachetne traktowanie" - skar¿y³ siê Mozart w liœcie do Leopolda.
W ramach zemsty za nieszlachetne potraktowanie Wolfiego mamy pe³ne prawo trochê siê z Adriena Louisa poœmiaÌ, wspominaj¹c jego s³abe strony;) De Bonnieres mia³ ogromn¹ tuszê, w zwi¹zku z tym mia³ dwa rodzaje spodni, do siedzenia i do stania (znacznie wê¿sze od poprzednich). S³u¿¹cy zwyk³ pytaÌ: "Czy Monsieur postanowi³ dziœ siedzieÌ?"
Sandra Miller, barokowy flet, Victoria Drake, harfa, oraz Orchestra of the Old Fairfield Academy (obecnie American Classical Orchestra), dyryguje Thomas Crawford. Chyba nigdy nam tu jeszcze nie grali:) I KV 299. Brzmi delikatnie i autentycznie:)
https://www.youtube.com/watch?v=lJvJxWHwA7k
«
Ostatnia zmiana: Maj 30, 2015, 23:28:46 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1674 :
Maj 30, 2015, 23:36:44 »
Skoro jesteÂśmy juÂż w tych okolicach Katalogu Koechla, warto przypomnieĂŚ genialnÂą wielkÂą scenĂŞ Andromedy KV 272. Asiu, myÂślĂŞ, Âże pamiĂŞtasz w roli Josephy Duszek naszÂą OlgĂŞ Pasiecznik
https://www.youtube.com/watch?v=OUfbvx9FckM
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1675 :
Maj 31, 2015, 00:23:53 »
Cytat: Aleksias Maj 30, 2015, 23:04:13
Sandra Miller, barokowy flet, Victoria Drake, harfa, oraz Orchestra of the Old Fairfield Academy (obecnie American Classical Orchestra), dyryguje Thomas Crawford. Chyba nigdy nam tu jeszcze nie grali:) I KV 299. Brzmi delikatnie i autentycznie:)
W rzeczy samej; z czystym sercem mogĂŞ zresztÂą poleciĂŚ youtubowy kanaÂł uÂżytkownika ComposersbyNumbers, ktĂłry zamieÂściÂł m.in. wspomniane wykonanie koncertu podwĂłjnego
JakiÂś czas przed skomponowaniem koncertu KV 299 powstaÂły arie KV 255 i KV 256. Recytatyw z rondem
Ombra felice... Io ti lascio
KV 255 Mozart napisaÂł dla kastrata Francesco Fortiniego (alt). UtwĂłr jest ciÂągÂłym dialogiem miĂŞdzy zasadniczym
andante moderato
a burzliwym
allegro assai
. Wykonywany byÂł jako wstawka do
Didone abbandonata
Michele Mortellariego.
https://www.youtube.com/watch?v=6zmTLXu3Yq8
W operze
L'Astratto ovvero il giocatore fortunato
Niccolò Piccinniego znalazÂła siĂŞ natomiast krĂłtka aria buffa
Clarice cara mia sposa
. Jest ona klasycznie uksztaÂłtowanym (
crescendo
) numerem w stylu komedii dell'arte - minie jeszcze trochĂŞ czasu, aÂż Âświat usÂłyszy sÂłynnÂą vendettĂŞ Don Bartolo z
Figara
czy jego ariĂŞ o plotce z
Cyrulika
.
https://www.youtube.com/watch?v=asr8B72ci9c
«
Ostatnia zmiana: Maj 31, 2015, 00:25:25 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1676 :
Czerwiec 05, 2015, 21:49:39 »
NawiÂązujÂąc niejako do wokalnych pereÂłek Wolfiego, warto odnotowaĂŚ nowe odsÂłony mozartowskich dzieÂł operowych.
Na wÂątku operowym zaanonsowaÂłam niedawnÂą premierĂŞ Fletu w Royal Opera House, a warto teÂż wspomnieĂŚ o sukcesie Zauberflote wystawionego w 2014 r. przez De Nederlandse Opera.
http://www.roh.org.uk/products/mozart-die-zauberflote-dvd-nederlands-opera
DVD z przedstawieniem zostaÂło jednym z Editor's Choice magazynu Gramophone, zyskujÂąc nominacjĂŞ do "muzycznego Oscara".
Tutaj fragment. Jak Wam siĂŞ podoba? Mnie bardzo:) Niezwykle ciekawe przedstawienie leÂśnych duchĂłw zwierzÂąt.
https://www.youtube.com/watch?v=inR5jHdbVH4
I widok na caÂłoœÌ. Wydaje siĂŞ, Âże chcieli oddaĂŚ ten oryginalny, ludyczny klimat, jaki musiaÂła mieĂŚ premiera Fletu w teatrze Schikanedera. Co potwierdzaÂłaby wypowiedÂź krytyka nazywajÂącego holenderskÂą wersjĂŞ fletu 'A ‘people’s Magic Flute’ (Fletem ludowym:))
https://www.youtube.com/watch?v=3Y_Wk_VhmuE
«
Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2015, 22:37:11 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1677 :
Czerwiec 06, 2015, 13:53:22 »
Nagrania w caÂłoÂści nie widziaÂłem, ale wydaje siĂŞ, Âże orkiestra nie tyle daje radĂŞ, co brzmi naprawdĂŞ ÂŚWIETNIE. Inscenizacja z pewnoÂściÂą dla wielu prezentuje siĂŞ bardzo przekonujÂąco - jest nowoczesna i technologicznie wysmakowana, z drugiej strony - uwypuklony jest baÂśniowy charakter
Fletu
jako
Volksoper
, o czym wspomniaÂła Asia; reÂżyser w jakimÂś sensie przenosi nas zatem do 1791 roku i odtwarza klimat premiery w podmiejskim wiedeĂąskim teatrze.
Przy okazji "muzycznych OscarĂłw" przypomniaÂły mi siĂŞ nagrania sir Charlesa Macckerasa, bardzo wysoko cenione przez krytykĂłw wspomnianego
Gramophone
. WÂśrĂłd osiÂągniĂŞĂŚ jego mozartowskiej dyskografii jest oczywiÂście i
ZauberflĂśte
...
https://www.youtube.com/watch?v=g8NBPEk-AFQ
...czy
Le nozze di Figaro
. Nie sposĂłb nie zauwaÂżyĂŚ zachwycajÂących crescend basu, uwypuklonych przez Mackerrasa w partii orkiestrowej poczÂątkowego duetu:
https://www.youtube.com/watch?v=sM-S5zgf1z8
WiĂŞcej o tym wybitnym dyrygencie - na wÂątku o mistrzach batuty.
«
Ostatnia zmiana: Czerwiec 06, 2015, 15:53:45 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
fille007
Ekspert
Offline
Wiadomości: 845
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1678 :
Czerwiec 08, 2015, 15:16:09 »
Nie zaszkodzi jeszcze w tym miejscu przypomnieĂŚ, Âże
Cytat: Mozart Listopad 16, 2013, 23:22:52
bardzo lubimy Sir Marrinera!
A tego linku chyba jeszcze nie byÂło (przy okazji przeczytajcie sobie proszĂŞ pierwszy komentarz pod filmikiem
):
https://www.youtube.com/watch?v=HU4cVjg2UuU
Zapisane
Amo la musica sopra tutte le arti
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno
«
Odpowiedz #1679 :
Czerwiec 08, 2015, 22:18:35 »
O, jakie piĂŞkne:) Naturalnie
Wolf gang
roœnie w si³ê i wszêdzie ma swoje macki:) I wiernych zwolenników.
A jak najbardziej peÂłni dumy z siÂły gangu Wolfa na caÂłym Âświecie, czy nad Menam, czy nad Menem, czy nad Nerem, czy nad Renem
moÂżemy pozostawaĂŚ w przekonaniu, Âże miĂŞdzy OdrÂą a NysÂą, to najwierniejsze - my sÂą
A Sir Neville jest wielki, niezapomniany...
https://www.youtube.com/watch?v=5q2-VHiUDZs
«
Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2015, 23:33:38 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Strony:
1
...
110
111
[
112
]
113
114
...
116
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
kalinowatyper
twistedgamers
thepunisher
black-for
neder-live