Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 113 114 [115] 116   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiaj±ca Piêkno  (Przeczytany 704289 razy)
amadeusz33
Nowy u¿ytkownik
*
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 46


Bach i Schubert to anio³owie, Mozart to bóg muzyki


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1710 : Wrzesieñ 26, 2016, 20:04:11 »

Czyli Donnerwetter. A my¶la³em, ¿e to co innego oznacza . jest sporo tych pere³ek. Sporo jest bez nazw. Polecam KV 587 czyli bitwa pod Koburgiem. Co wyprawiaj± tam dête drewniane, hmy.. przychodzi mi do g³owy Gran Partita lub I czê¶æ IX symfonii.
Zapisane

Dziêki potêdze muzyki idziemy szczê¶liwie przez ciemn± noc ¶mierci

W.A.Mozart 
Czarodziejski flet
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1711 : Wrzesieñ 28, 2016, 21:50:43 »

Chopin pisa³ mazurki, Beethoven ecossaises... U Mozarta tañce niemieckie s± marginesem jego twórczo¶ci, produktem czysto komercyjnym i pisanym ad hoc - a jednocze¶nie jak¿e wdziêcznym Pos³uchajmy 6 ländlerów KV 606:

https://www.youtube.com/watch?v=w2NGFuuK5lo

Zbli¿a siê Konkurs Wieniawskiego, warto przypomnieæ sobie dzie³a skrzypcowe Mozarta, zw³aszcza, ¿e przedostatni etap konkursu to etap mozartowski, z obowi±zkowym pierwszym ogniwem jednego z koncertów i symfonii koncertuj±cej Es-dur. Parê razy wspominali¶my na tym w±tku sonaty na fortepian i skrzypce (w takie kolejno¶ci) z drugiego dojrza³ego opus, skomponowanego w 1781 r. W zakresie wspó³pracy obu instrumentów stanowi on z pewno¶ci± krok na przód wzglêdem opus palatyñskiego z 1778 r. - miejscami s³yszymy tu ju¿ prawdziwy, par exellence kameralny dialog, przenikaj±cy do faktury - charakterystyczny dla ostatnich wielkich sonat wiedeñskich i bêd±cy zal±¿kiem sonatowego dialogowania w XIX wieku. Pamiêtajmy, ¿e gatunek klasycznej sonaty fortepian i skrzypce, przejêtej przez kolejn± epokê, w czasach Mozarta dopiero siê  krystalizowa³.

Dzie³em zamykaj±cym cykl 5 sonat KV 376 - 380 jest sonata Es-dur KV 380, dzie³o pod wieloma wzglêdami wyra¼nie zapatrzone w stronê arcydzie³ wiedeñskich. Jest zarazem brillant i niestroni±ca od swoistego patosu - ws³uchajmy siê choæby w I czê¶æ, pe³n± harmonicznych niespodzianek i zaskakuj±cych zwrotów, z burzliwym przetworzeniem subtelnie zapowiadaj±cym czê¶æ drug±, chromatyczne Andante con moto. Fina³owe rondo przesuwa siê w stronê stylu concertante - wielka kameralistyka wraca w znakomitej sekcji przetworzeniowej.

Szeryng, Haebler
https://www.youtube.com/watch?v=x4GwvROsMB8

Kuijken, Devos
https://www.youtube.com/watch?v=_RRJmvwrb7U
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1712 : Pa¼dziernik 05, 2016, 18:27:55 »

Cykl sonat na fortepian i skrzypce z 1781 r. otwieraj± dwa dzie³a w tonacji F-dur, istotnie ró¿ni±ce siê charakterem. Sw± wyj±tkowo¶æ sonata KV 377 zawdziêcza przede wszystkim ¶rodkowym wariacjom w d-moll. We frapuj±cy ¶wiat kameralistyki Mozart zabiera nas ju¿ od pierwszych taktów Allegro, które dziêki wielkim pok³adom si³ witalnych zawartym w gêstych ósemkowych triolach obu g³osów dzia³a niczym energetyzuj±cy napój... Swoista akceleracja energii nastêpuje w ¶wietnie skonstruowanym przetworzeniu, w którym do g³osu dochodzi praca motywiczna i polifonia. Zauwa¿my, ¿e zaraz po nim, niemal niepostrze¿enie pojawia siê w repryzie temat poboczny - ten zasadniczy bowiem zosta³ maksymalnie wyeksponowany i wyeksploatowany we wcze¶niejszych przekszta³ceniach modulacyjnych i formalnych. Jego pominiêcie jest znakomitym pomys³em wynikaj±cym z logiki przebiegu tej czê¶ci.

Sercem sonaty jest z ca³± pewno¶ci± temat z wariacjami - ¿a³ujemy, ¿e jest ich jedynie sze¶æ... To jedna z najlepiej skomponowanych partytur w opus KV 376 - 380, o potê¿nej sile ekspresji, niestroni±cej od tragizmu (wariacja II, IV) i napiêciu dramaturgicznym (uderzaj±cy kontrast miêdzy dramatyczn± wariacj± IV a nios±c± ukojenie wariacj± V). Ostania wariacja w charakterze siciliany, z jej pocz±tkow± marszow± figur± fortepianu antycypuje ten rodzaj emocjonalno¶ci, który pojawi siê w kolejnym stuleciu. Skrzypce s± tu równoprawnym partnerem dla fortepianu - to ju¿ nie alternowanie czy harmoniczne koloryzowanie, ale prawdziwy dialog, czêsto bardzo kunsztowny - zw³aszcza wtedy, gdy Mozart siêga po sztukê kontrapunktu. Trudno nie zgodziæ siê ze stwierdzeniem, ¿e jedynym kameralnym odpowiednikiem tego Andante s± wariacje z Kwartetu smyczkowego d-moll KV 421...   

Fina³owe rondo w charakterze menueta ¶wiadcz± o tym, jak dalece Mozart by³ uzale¿niony od publiczno¶ci, dla której pisa³. Wraca on do muzyki prostszej w odbiorze, jednocze¶nie tak wdziêcznej i wysmakowanej (ws³uchajmy siê choæby w te liryczne, opadaj±ce figuracje fortepianu w jednym z epizodów), ¿e pocz±tkowy kontrast miêdzy ogniwami szybko odchodzi w zapomnienie. Rola skrzypiec jest znów bardziej zredukowana, ale na tyle istotna, ¿e nie wyobra¿amy sobie tego menueta w wersji na fortepian solo. Na koniec nie zabrak³o ma³ej kadencji - po niej muzyka stopniowo rozp³ywa siê w piano.

Szeryng, Haebler
https://www.youtube.com/watch?v=ixk0MVVOyDA

Na w±tku rozpisywali¶my siê kiedy¶ na temat najbardziej niezwyk³ej strukturalnie sonaty z analizowanego opus - G-dur KV 379, napisanej wed³ug relacji Mozarta w ci±gu... godziny. Partia skrzypiec jest tu miejscami wybitnie drugorzêdna, nie zmniejsza to jednak naszego zachwytu nad Adagio, bêd±cym czym¶ w rodzaju introdukcji-fantazji, a zw³aszcza nad namiêtnym Allegro w g-moll, z krótkim przetworzeniem i zwiêkszaj±c± napiêcie repryz±. Niech nie zwiedzie nas salonowy temat fina³owego cyklu wariacji i brak skrzypiec w jednej z nich - i tu kreatywno¶æ Mozarta co chwilê nas zaskakuje.

Linkowa³em kiedy¶ nagranie Kagaana i Richtera, porównajmy je z interpretacj± Szerynga i Haebler.
https://www.youtube.com/watch?v=VLod_2Sszhk
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 05, 2016, 18:29:37 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1713 : Grudzieñ 05, 2016, 22:00:54 »

Dzi¶ w nocy w poznañskiej katedrze. Mozart in memoriam!

https://www.youtube.com/watch?v=swqpxtRPat0
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1714 : Grudzieñ 06, 2016, 09:35:16 »

Poniewa¿ udostêpni³e¶ Mozarcie nagranie tego kontrowersyjnego (chyba) dyrygenta, to w razie gdyby¶ nie czyta³ ciekawa recenzja.

http://jakubpuchalski.blog.tygodnikpowszechny.pl/2015/02/17/w-ultrafiolecie-figaro-currentzis/#comment-1491
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1715 : Grudzieñ 10, 2016, 00:17:53 »

Agnieszko, dziêki za recenzjê - dla mnie redaktor Kamiñski (ostatnio mia³em okazjê us³yszeæ go przed koncertem w Filharmonii Poznañskiej), "papie¿ opery", jest wielkim autorytetem w tej dziedzinie. Jak ka¿dy z nas ma on okre¶lone stylistyczne preferencje - znaj±c jego stosunek do nagrañ operowych Jacobsa nie spodziewa³em siê ciep³ych s³ów na temat Currentzisa. Z ca³± pewno¶ci± ten Greko-Rosjanin funkcjonuje w muzycznym ¶wiecie jako postaæ barwna i niezwykle kontrowersyjna. Pan Puchalski z du¿± ³askawo¶ci± potraktowa³ nagranie Requiem dla Alphy - nie jestem jego entuzjast±, choæ niegdy¶ mnie zaintrygowa³o (podobnie jak Trybuna³ Dwójki, który przyzna³ mu palmê pierwszeñstwa po¶ród Boehma, Savala czy Gardinera; swoj± drog± by³ to chyba najs³abszy, najmniej kreatywny odcinek Trybuna³u - mam na my¶li zarówno opinie jurorów, jak i wybór porównywanych interpretacji).

Je¶li za¶ chodzi o operowy tryptyk Currentzisa z kompletem dzie³ do libretta da Ponte: trudno wystawiæ tym produkcjom jednoznaczn± ocenê. Przes³ucha³em pobie¿nie Cosi, do¶æ dok³adnie Figara, a Don Giovanniego postanowi³em nawet zakupiæ. Zdarzaj± siê momenty wspania³e - zw³aszcza w dramaturgicznie wysmakowanych wielkich ensamblach na koniec aktów (zw³aszcza w Figarze). Rzadko przekonuje mnie obsada wokalna, która w du¿ej czê¶ci ¶piewa non vibrato, co tu i ówdzie wydaje siê zaskakuj±co ¶wie¿e, by po chwili zabrzmieæ obrazoburczo i non... mozartowsko    Niew±tpliwie - i to przyznaj± nawet najzagorzalsi oponenci - perfekcyjnie przygotowana, wirtuozowska orkiestra jest najwiêkszym atutem nagrañ. Jej wyolbrzymion± akcentacjê artykulacyjn± (zw³aszcza niemal histeryczne sforzata) mo¿na zarówno zmieszaæ z b³otem (destrukcja melodii, nienaturalno¶æ frazowania), lecz powo³uj±c siê na jej odkrywczo¶æ mo¿na siê w niej równie¿ zakochaæ - odsy³am do wywodów recenzentów brytyjskich, którzy ochrzcili Currentzisa mianem reformatora i odkupiciela muzyki. Najwiêkszy zawód? Wlek±ce siê w nieskoñczono¶æ, przeinterpretowane (basso continuo brzmi czasem jak upudrowany bit wyjêty z rapu) recytatywy secco. Krótko mówi±c: te nagrania na pewno nie pozostawiaj± nas obojêtnymi; swoisty i nieco dziwaczny tygiel maestrii, sztampy i dyrygenckiego neurotyzmu

W wolnej chwili o poszczególnych p³ytach napiszê nieco bardziej drobiazgowo. Przy okazji, proponujê przegl±d nagrañ first-choice. Jest parê wy¶mienitych nagrañ Don Giovanniego, uwielbiam przede wszystkim wersjê Giuliniego z 1959 r., zremasterowan± pó¼niej przez EMI. Wybitna orkiestra Philharmonia, batuta prowadzona przez prawdziwego mozarcistê, szarmanckiego re¿ysera dramaturgii, w³oskiego z krwi i ko¶ci, co nie jest tu bez znaczenia. Wreszcie - wybitny ¶piewacy: Eberhard Wächter jako Giovanni, Giuseppe Tadei, legendarny Leporello, Joan Sutherland, niezapomniana heroina z £ucji z Lamermooru - tu jako Donna Anna, no i najwiêksza wokalna gwiazda tego nagrania: niezast±piona Elisabeth Schwarzkopf w roli Donny Elviry. Oto akt I:

https://www.youtube.com/watch?v=fMkaOosLVH0

Wasze typy?  Spoko
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 10, 2016, 00:22:18 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1716 : Grudzieñ 19, 2016, 00:25:32 »

Warszawski Czarodziejski Flet (a w³a¶ciwie berliñski - re¿yserem odbywaj±cego tournée po ¶wiecie spektaklu jest Barie Kossky, szef Komische Oper) to jedna z najbardziej ekscytuj±cych premier tego sezonu w polskich teatrach. Plastyczny majstersztyk - niezwykle trafnie o zamy¶le inscenizacyjnym pisze Dorota Koziñska: "Misterne po³±czenie konwencji kina niemego z filmem animowanym, w którym ¿ywi ¶piewacy wchodz± w skomplikowane interakcje z rzutowanym na ekran obrazem, budzi tym wiêkszy podziw, ¿e twórcy odwo³uj± siê do najlepszych wzorców z przesz³o¶ci: do niemieckiego ekspresjonizmu, radzieckiego konstruktywizmu, zwariowanych gagów i przerysowanych gestów z amerykañskiej burleski filmowej i – last but not least – arcydzie³ eksperymentalnej animacji spod znaku Jana Lenicy i Terry’ego Gilliama."

Ujm± dla Mozarta staje siê jednak fakt, ¿e muzyka staje siê w tych okoliczno¶ciach t³em, co najwy¿ej drugorzêdnym elementem performance'u. W pi±tek trafi³em na drug± obsadê, bez komplementowanej Iwony Sotbotki jako Paminy, ale z ca³kiem niez³± Lucyn± Jarz±bek, Miko³ajem Tr±bk±, Joann± Moskowicz i Manuelem Guhntnerem. Wszyscy bardzo m³odzi i dobrze rokuj±cy. Fatalnie zaprezentowa³a siê orkiestra, zw³aszcza w bezczelnie obojêtnie zagranej uwerturze.  Z drugiej strony re¿yser postawi³ przed muzykami trudne zadania dopasowania siê w czasie do wydarzeñ rozgrywaj±cych siê na kinowym ekranie. Narracja by³a wiêc miejscami zbyt prêdka, zarazem niezbyt finezyjna. Wreszcie jednak - wielki plus za obie mozartowskie fantazje (c-moll i d-moll) grane w czasie "niemych" dialogów i monologów. Wiem jednocze¶nie, ¿e okrutne poszatkowanie tekstu (nie muzycznego oczywi¶cie!) w tych miejscach dla wielu wyda³o siê nie do zaakceptowania - stracili¶my na przyk³ad ¶wietny dialog miêdzy Papagen± i Papagenem umieszczony jeszcze przed ich s³ynnym duetem. Mimo niedoskona³o¶ci warto zobaczyæ, bo z pewno¶ci± jest co ogl±daæ

https://www.youtube.com/watch?v=mAuTFc9F8VI
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 19, 2016, 00:28:56 wys³ane przez Mozart » Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1717 : Grudzieñ 28, 2016, 19:01:12 »

Z napisami, ja nie mam mo¿e te¿ kto¶ nie ma wiêc podajê link:


https://www.youtube.com/watch?v=GYQZMxnmrrA&t=382s&list=PLoT3Gf1SN3C3RBMCvqmIN0OqP9LVLLrBc&index=1
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #1718 : Grudzieñ 29, 2016, 17:23:04 »

W wolnej chwili o poszczególnych p³ytach napiszê nieco bardziej drobiazgowo. Przy okazji, proponujê przegl±d nagrañ first-choice. Jest parê wy¶mienitych nagrañ Don Giovanniego, uwielbiam przede wszystkim wersjê Giuliniego z 1959 r., zremasterowan± pó¼niej przez EMI. Wybitna orkiestra Philharmonia, batuta prowadzona przez prawdziwego mozarcistê, szarmanckiego re¿ysera dramaturgii, w³oskiego z krwi i ko¶ci, co nie jest tu bez znaczenia. Wreszcie - wybitny ¶piewacy: Eberhard Wächter jako Giovanni, Giuseppe Tadei, legendarny Leporello, Joan Sutherland, niezapomniana heroina z £ucji z Lamermooru - tu jako Donna Anna, no i najwiêksza wokalna gwiazda tego nagrania: niezast±piona Elisabeth Schwarzkopf w roli Donny Elviry. Oto akt I:

https://www.youtube.com/watch?v=fMkaOosLVH0

Wasze typy?  Spoko

Muszê siê przyznaæ, ¿e jednak oper o wiele bardziej wolê s³uchaæ w wersjach nagrywanych na DVD - trudno mi wyrzec siê warstwy wizualnej, zawsze jestem jej ciekawa. A w Donn Giovannim jest ona bardzo widowiskowa Oczywi¶cie mo¿na te¿ takiej wersji po prostu sobie s³uchaæ I bardzo mi przypada do gustu - tak¿e w wersji audio - to wykonanie:
https://www.youtube.com/watch?v=7cb1QmTkOAI
Piotr Kwiecieñ jako Don Giovanni, Luca Pisaroni - Leporello, Stefan Kocan - Komandor, Marina Rebeka - Donna Anna, Barbara Frittoli - Donna Elvira.
Lubiê i jak ogl±dam, i jak s³ucham Chichot
http://www.metopera.org/Season/On-Demand/opera/?upc=811357014837
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1719 : Styczeñ 23, 2017, 21:19:47 »

Na chwilê odejdê od w±tku operowego, muszê siê bowiem podzieliæ moim ostatnim Mozartowskim odkryciem. Pozbawiony pokory s±dzi³em, ¿e znam z grubsza wszystkie najlepsze interpretacje symfonii Wolfganga, a tu proszê, niezast±piony Pan Kamiñski szybko sprowadzi³ mnie na ziemiê. Taka artykulacyjna precyzja, taka maestria frazowania to miód na moje serce. Ostatni akord powolnego wstêpu Praskiej trzymany jest najd³u¿ej w dziejach dyskografii, wykonawcy w niezwyk³y sposób pokazuj± jego g³êbokie, retoryczne znaczenie. Wiem, ¿e tempa np. ogniw menuetowych mog± niektórych roze¼liæ, wszystko wynagradza jednak przepiêkny, soczysty nurt Allegro. Kurz und gut: moskiewscy kamerali¶ci pod Barszajem w latach 60. wykreowali genialnego Mozarta!

Wys³awiajmy You Tube'a! Poni¿ej Symfonia Praska KV 504.

https://www.youtube.com/watch?v=o_LpvDJ7F_I

« Ostatnia zmiana: Styczeñ 23, 2017, 21:24:01 wys³ane przez Mozart » Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1720 : Lipiec 25, 2017, 03:53:32 »

25 lipca rocznica tego arcydzie³a:
https://youtu.be/l45DAuXYSIs
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #1721 : Lipiec 25, 2017, 04:14:01 »

https://youtu.be/qzBwa2jI1Oc

ta interpretacja chyba ciekawsza ale ka¿dy ma swoj± Chichot
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1722 : Sierpieñ 07, 2017, 01:06:47 »

Agnieszko, dope³nijmy s±siednim numerem katalogowym - Jowiszow±    Ca³kiem zgrabna analiza kontrapunktycznego geniuszu fina³owej czê¶ci 41. Symfonii:

https://www.youtube.com/watch?v=YTxYykhQZbI
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1723 : Luty 21, 2018, 01:00:54 »

Uwaga, ukaza³a siê WYBITNA nowa p³yta Anderszewskiego z dwoma koncertami fortepianowymi Mozarta!

https://muzykophil.wordpress.com/2018/02/20/mozartowska-synteza-fortepian-i-orkiestra-blysk-geniuszu-anderszewskiego/
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1724 : Wrzesieñ 03, 2020, 19:43:31 »

W Filharmonii Berliñskiej na inauguracjê festiwalu Musikfest, po miesi±cach epidemicznej ciszy, zabzmia³ MOZART! 3 ostatnie symfonie pod batut± Daniela Barenboima:

https://muzykophil.wordpress.com/2020/09/02/535/
Zapisane

Strony: 1 ... 113 114 [115] 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

neder-live twistedgamers mini-land silverstar countrylife