Kurier Szafarski
 
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 116   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wolfi A. Mozart - muzyka uosobiajÂąca PiĂŞkno  (Przeczytany 735340 razy)
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #75 : Styczeń 25, 2011, 00:33:26 »

Zwiewnie, leciutko... Tak, tak, ale  nie zawsze Mozarta graĂŚ tak moÂżna!! To muzyka mĂŞska - jak pisaÂł Einstein, to po pierwsze. Po drugie - sÂą sonaty c-moll czy a-moll - g³êbia dramatu i emocji tych dzieÂł nie moÂże byĂŚ wyraÂżona lekkÂą, przyjemnÂą grÂą. WiĂŞcej wkrĂłtce.
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #76 : Styczeń 25, 2011, 10:31:17 »

Wa¿n¹ rolê w rozwoju artystycznym Mozarta odegra³y bardzo liczne podró¿e. Z jedn¹ z nich, a konkretnie z woja¿em do W³och (1769 rok) zwi¹zanae jest niecodzienne wydarzenie czêsto przytaczane, nies³usznie, jako anegdota. Otóz w czasie tej podró¿y po wys³uchaniu w Kaplicy Sykstyùskiej Miserere Gregorio Allegriego M³ody Wolfgang zapisa³ ca³¹ "mszê" z pamiêci. Trzeba tu dodac, ze "Miserere" mo¿na by³o wykonywaÌ tylko w Kaplicy Sykstyùskiej. Jego partytura bty³a œcisle chroniona i nikomu nie okazywana nawet do wgl¹du. Jako wyraz uznania i podziwu dla wyczynu m³odego geniusza Papie¿ nada³ mu tytu³ kawalera orderu "Z³otej Ostrogi".

Jesli ktoœ chcia³by sprobowac powrtórzyÌ performance Mozarta - zapraszam do zmagaù. Pod linkiem jak ni¿ej jest sposobnoœÌ ods³uchania w wersji niewiele gorszej od tej, któr¹ na miejscu dwa i pól stulecia temu s³ucha³ m³ody Mozart

http://www.chopin.darmowefora.pl/index.php?action=post;topic=135.75;num_replies=75

Mam takze smakowity kÂąsek dla miÂłosnikĂłw malarstwa i freskĂłw zgromadzonych w kaplicy SykstyĂąskiej. MoÂżemy bardzo dokÂładnie przyjrzec siĂŞ wszystkim z nich, dookoÂła, wzdÂłuz, wszerz, mozemy powiĂŞkszyĂŚ, zmniejszyĂŚ widoki. DziĂŞki tej prezentacji po raz pierwszy zwrociÂłem uwagĂŞ, Âże pod lewym ramieniem Pana Boga, ktĂłry tchnie Âżycie w ciaÂło Adama - znajduje siĂŞ piĂŞkna, piersiasta blondyna (jak rozumiem - piĂŞkny anioÂł)

http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html

Jesli jednak ktoÂś prĂłbowaÂłby dopatrywac siĂŞ prawdy o piĂŞknie uosobionym w muzyce Mozarta wi¹¿ac to piĂŞkno z piĂŞknym anioÂłem jw. to dokonaÂłby nieuprawnionego z mego porĂŞczenia sklasyfikowania fenomenu piĂŞkna. (  )
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2011, 14:33:17 wysłane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
kozioÂł
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #77 : Styczeń 25, 2011, 20:20:48 »


Mam takze smakowity kÂąsek dla miÂłosnikĂłw malarstwa i freskĂłw zgromadzonych w kaplicy SykstyĂąskiej. MoÂżemy bardzo dokÂładnie przyjrzec siĂŞ wszystkim z nich, dookoÂła, wzdÂłuz, wszerz, mozemy powiĂŞkszyĂŚ, zmniejszyĂŚ widoki. DziĂŞki tej prezentacji po raz pierwszy zwrociÂłem uwagĂŞ, Âże pod lewym ramieniem Pana Boga, ktĂłry tchnie Âżycie w ciaÂło Adama - znajduje siĂŞ piĂŞkna, piersiasta blondyna (jak rozumiem - piĂŞkny anioÂł)

http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html


  Ajj Januszu, Januszu..Ty zawsze jesteÂś "niepoprawny" Chichot
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #78 : Styczeń 27, 2011, 00:40:15 »

27 stycznia 1756... Nardziny Wunderkinda, a imiĂŞ mu Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus.

Mija lat 255.

http://www.youtube.com/watch?v=Hij7C-IQhLc - znacie z 'Amadeusa'?

http://www.youtube.com/watch?v=lZ79NS8rKd4 - dzieÂła 5-/6-letniego Amade.

Happy birthday, Wolfi. Chichot Chichot


Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #79 : Styczeń 27, 2011, 15:42:57 »

A propos inspiracji Mozartem:
http://www.youtube.com/watch?v=5RkhUVvVwXw

trochĂŞ niszowe, ale na dziÂś siĂŞ nadaje
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #80 : Styczeń 27, 2011, 16:09:36 »

Wszystkiego najlepszego w dniu urodzin Wolfgangu Amadeuszu!!
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #81 : Styczeń 27, 2011, 19:51:34 »

Hoch soll er Leben

http://www.youtube.com/watch?v=65h-qu8P-wA&feature=related


"LÂśniÂła ta gwiazda krĂłtko, ale jasno..." Bardzo jasno:)
Oby kaÂżdy mĂłgÂł przeÂżyĂŚ rĂłwnie intensywnie swĂłj, nawet o wiele dÂłuÂższy, czas:)
http://www.youtube.com/watch?v=3dANMpd_9Z4&NR=1
(muzyka nieco mÂłodzieÂżowa, ale dobre streszczenie, IMO)
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #82 : Styczeń 27, 2011, 20:14:22 »

A to moja nastĂŞpna propozycja do listy przebojĂłw Wolfiego:

koncert C-dur na flet i harfĂŞ. Poezja:)

http://www.youtube.com/watch?v=NM-rNTa8SBk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=SP_3U57YWJg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=z2Wz64MWYRc&feature=related
Zapisane
kozioÂł
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #83 : Styczeń 27, 2011, 22:55:20 »

Do³¹czam siê do ¿yczeù. Z okazji 225 rocznicy narodzin..Wszystkiego naj naj najlepszego maestro Mozart !!
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #84 : Styczeń 30, 2011, 00:58:29 »

(Tak przy okazji: zwaÂżywszy, iÂż sporadycznie pojawia nam siĂŞ jeszcze Ingolf "Wolfi" Wunder, nieÂśmiaÂło sugerujĂŞ, Âżeby moÂże nasz Wolfi zdradziÂł nam, jak ma na imiĂŞ;)) )  

Jasne, a zatem: Patryk, jeszcze raz witajcie .  ChoĂŚ przyjemnie byÂło "byĂŚ" przez chwilĂŞ Wolfim tudzieÂż Amade... Chichot Chichot

A propos dyskusji nad pomnikiem Wolfiego Mozarta w Wiedniu: podobnie jak Asia myœlê, ¿e to "wiêcej" ni¿ tylko nazwisko. To symbol muzyki, symbol epoki, symbol piêkna - "ponadczasowego". I nikt nie ma w¹tpliwoœci, o kogo chodzi, kiedy patrzy na monument. Przypominaj¹ mi siê w tym momencie nagrobki wielkich kompozytorów na cmentarzach Wiednia - tam te¿ czêsto widnieje jedynie nazwisko twórcy, ewentualnie inicja³y imion ("p³acz¹cy anio³" nad symbolicznym grobem Mozarta, którego przecie¿ nie ma - jaki¿ g³êboki sens!) Leopold - w gronie bardziej wnik³ych w muzykê - te¿ funkcjonuje i zapewne bêdzie funkcjonowa³ jako cz³owiek wielki - autor "Symfonii dzieciêcej", ju¿ tu wspomnianej, podrêcznika "Szko³a gry na skrzypcach" i... przede wszystkim jako nauczyciel Wolfganga. To Leopold rzeŸbi³ ten kosztowny marmur - ju¿ od 3. roku ¿ycia. W pewnym sensie - jest wspó³twórc¹ jego geniuszu. Aby zostaÌ wielkim artyst¹ potrzebny jest niew¹tpliwie talent, "dar" - ale (zgodnie z badaniami) konieczne s¹ równie¿ setki, ba - tysi¹ce godzin Ìwiczeù - o te ojciec Wolfiego na pewno zadba³.

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #85 : Styczeń 30, 2011, 01:48:25 »

WspomniaÂłem juÂż mrocznÂą SonatĂŞ a-moll KV 310. Powszechnie wiadomo, Âże Mozart napisaÂł jÂą bezpoÂśrednio po Âśmierci matki w ParyÂżu (lub pod koniec jej Âśmiertelnej choroby). Jest to peÂłnia dramatyzmu, nie ma tu - nawet w modulacjach do dur, np. C-dur w I czĂŞÂści - Âżadnych przebÂłyskĂłw sÂłoĂąca. To Mozartowska "La Tempesta"...
Wydaje siê, ¿e trochê "jaœniejsza" jest jakby matczyna (!) czêœÌ II druga - con espressione... Ale i tu przecie¿ (a potêguje siê to w finale) wyczuwa siê napiêcie.

LudzkoœÌ XVIII wieku nie zna³a muzyki tak g³êbokiej, osobistej, pe³nej wyrazu - a¿ do chwili napisania tej sonaty przez Mozarta.

Dinu Lipatti: http://www.youtube.com/watch?v=OPPbI9xjYuY
(Dinu graÂł sonatĂŞ a-moll takÂże podczas swego - pamiĂŞtnego - ostatniego recitalu.)


Oto inna perÂła na fortepian: fantazja d-moll KV 397.
http://www.youtube.com/watch?v=H8P7-1IzhwU
Edit: https://www.youtube.com/watch?v=Kvk-X5TrCDw

KaÂżdy utwĂłr molowy Mozarta - od pierwszych mszy (brevis - d-moll), przez koncert fortepianowy c-moll, d-moll, sonaty fortepianowe a-moll, c-moll, skrzypcowÂą e-moll, fantazje, symfonie etc etc etc ... po studium kontrapunktyczne b-moll i Requiem d-moll - to dzieÂło wielkie lub arcydzieÂło.
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2015, 04:45:05 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #86 : Styczeń 30, 2011, 01:51:02 »

A to moja nastĂŞpna propozycja do listy przebojĂłw Wolfiego:

koncert C-dur na flet i harfĂŞ. Poezja:)
http://www.youtube.com/watch?v=SP_3U57YWJg&feature=related

To Andantino to muzyka nieba... JuÂż jestem wysoko ponad chmurami. WspaniaÂły wybĂłr!!
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #87 : Styczeń 30, 2011, 14:15:07 »

By zakoĂączyĂŚ myÂśl o molowych sonatach fortep. Mozarta:
Sonata c-moll KV 457

Sonata w najdramatyczniejszej u Wolfganga tonacji. Posêpna, pe³na patosu, patetyczna... W³aœnie, przymiotnik "patetyczna" ma tu chyba szerszy kontekst. Sonata c-moll to utwór wizjonerski i na wskroœ beethovenowski. Jestem prawie pewien, ¿e Beethoven pisz¹c kilkanaœcie lat póŸniej (1799 r.) swoja wielk¹ sonatê - c-moll, zwan¹ "Patetyczn¹" - inspirowa³ siê Mozartowskim c-mollem... Poszczególne czêœci sonat s¹ do siebie u Mozarta i Beethovena niezwykle podobne.

UtwĂłr ten pokazuje, Âże "forma sonaty jest zbyt ciasna dla ekspansji uczucia", jakiego Wolfi dokonywaÂł w muzyce w wiedeĂąskim okresie swej twĂłrczoÂści.

A emocje, ktĂłre nie mĂłgÂł wyraziĂŚ w solowej sonacie - eksplodowaÂły w jeszcze wiĂŞkszym wymiarze w  bliÂźniaczym koncercie c-moll, KV 491.

Allegro:    http://www.youtube.com/watch?v=vCOJwGRHRGk
Adagio - cudownie koncertujÂące:    http://www.youtube.com/watch?v=XODSlU_3ifw&feature=related

Allegro assai. Nie ma tu przejÂścia w C-dur nawet w finalnej kodzie. Mozart-NIEUGIÊTY:   http://www.youtube.com/watch?v=QRK0-FDegB4&feature=related

Ale - sonaty tej nie moÂżna w peÂłni przeÂżyĂŚ bez wysÂłuchania wielkiej fantazji - rĂłwnieÂż w c-moll, wydanej przez Wolfganga z sonatÂą.
Mo¿na uwa¿aÌ, ¿e stanowi ona introdukcjê do sonaty, st¹d powinienem wspomnieÌ o niej na pocz¹tku. Wg mnie jednak - to utwór równorzêdny z sonat¹, o równie g³êbokiej treœci emocjonalnej. Jaka ró¿norodnoœÌ nastroju, pomys³owoœÌ! To ju¿ prawie romantyczne fantazjowanie, prawie romantyczna improwizacja...!

Fantazja c-moll KV 475  ZwróÌcie uwagĂŞ - kompozycja klamrowa.
http://www.youtube.com/watch?v=2w3511cVUec
http://www.youtube.com/watch?v=c0GV-CCuOFQ&feature=related   W finale sÂłyszĂŞ juÂż wyraÂźnie XIX wiek...
« Ostatnia zmiana: Listopad 21, 2015, 05:28:05 wysłane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #88 : Styczeń 30, 2011, 21:31:41 »

A propos Requiem, dzieÂła poruszanego juÂż w innym wÂątku.

INTROITUS

    Requiem aeternam (Adagio) -
[/b]
KYRIE (Allegro - Adagio; 100 taktĂłw) - autograf bez tempa
SEQUENS

    Dies irae (Allegro assai; 68 taktĂłw) - fragment
    Tuba mirum (Andante; 62 takty) - fragment
    Rex tremendae maiestatis (Grave; 22 takty) - fragment
    Recordare (Andante; 130 taktĂłw) - fragment
    Confutatis maledictis (Andante; 40 taktĂłw)
    Lacrimosa (Larghetto; 30 taktĂłw) - fragment; tylko 8 taktĂłw rĂŞkÂą Mozarta - co znamienne, rĂŞkopis Mozarta urywa siĂŞ w momencie potĂŞÂżnego forte chĂłru na poczÂątku...
    Amen (16 taktĂłw) - fragment, szkic - nie wykorzystane przez SĂťsmayera

OFFERTORIUM

    Domine Jesu Christe (Andante con moto; 78 taktĂłw) - fragment
    Hostias et preces tibi (Andante con moto; 89 taktĂłw) - fragment

SANCTUS

    Sanctus Dominus Deus (Adagio - Allegro; 38 taktĂłw) - W CAÂŁOÂŚCI F. X. SĂťssmayer

BENEDICTUS (Andante - Allegro; 76 taktĂłw) - W CAÂŁOÂŚCI F. X. SĂťssmayer
AGNUS DEI (Larghetto; 133 takty) - W CAÂŁOÂŚCI F.X. SĂťssmayer (Agnus Dei jest mimo to znakomite!)


Fragmentem w ca³oœci kompletnym jest jedynie Requiem aeternam, to znaczy Mozart ukoùczy³ tu i warstwê wokaln¹, i instrumentaln¹. Jeœli chodzi o Kyrie i dalsze fragmenty - do Lacrimosy - to wy³¹cznie autorstwa Mozarta jest jedynie partia wokalna i towarzysz¹ce basso continuo (przy okazji - jest to ciekawe studium dotycz¹ce samego aktu "kreowania" dzie³a przez kompozytora), przy czym pamiêtaÌ nale¿y o wskazówkach (zw³aszcza dotycz¹cych instrumentacji) jakie zawarte s¹ w rêkopisie i jakie Mozart dawa³ tym, którzy Requiem mieli dokoùczyÌ. W Lacrimosie s³uchaÌ wyraŸnie urwanie siê partytury.
Zapisane

aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomości: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #89 : Styczeń 30, 2011, 22:04:35 »

Z tym co piszesz pierwszy raz siĂŞ spotkaÂłem.
Jest to bardzo ciekawe i
wzbogaciÂło mojÂą wiedzĂŞ
o Mozarcie.
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 116   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

countrylife black-for animilkowo silverstar thepunisher