Drogi Su³ek nie zaznaczy³, ¿e ma byæ to polska muzyka patriotyczna..hmm mam nadziejê, ¿e
nikogo nie obra¿ê..
http://www.youtube.com/watch?v=v3LAtdaNrNE&feature=relatedOratorium
„Moratorium”
NA WIELKANOC 1991,
NA POWITANIE NOWEJ EUROPY
¦RODKOWOWSCHODNIEJ,
ORAZ JEDNOCZE¦NIE
NA ZESPÓ£ BA£A£AJKOWO–KANTATOWY
¦WIATA ZACHODNIEGO
Harmonia Mundi
Z SOLISTAMI l CHÓREM MIESZANYM
WYRA¯AJ¡CYM TAKIE¯ UCZUCIA
WSTÊP INSTRUMENTALNY:
Pot–pourri z Weso³ej wdówki.
CHÓR
(same tenory)
Na melodiê Marsylianki ( „Allons, enfants de la Patrie, Lejour de gloire estarrive”). Andante
grazioso e con cultura occidentale:
Tam l±d sam cham Arafat ryje ,
Lecz Wschód i Wschód — to sprawy dwie.
Tu co prawda te¿ ci±g³e chryje,
Byle lud — krok w przód i siê drze:
Byle lud na wyprzódki siê drze!
To m¶ci siê na nomenklaturze,
To znów mniejszo¶æ gnêbiæ by chcia³,
To wznosiæ piramidê z cia³,
Gdy s±siad aspiracje ma za du¿e!
SOPRAN
(solo; una bella bionda, circa 21,
con dimenzioni proporzionali molto stimolanti).
Na melodiê refrenu Marsylianki („Aux armes, citoyens”).
Con cultura e coloratura:
Do¶æ drak
Na placach Prag!
Do¶æ bitw
Na polach Litw!
Niech Serb
Za herb
Ma m³ot i sierp:
Chorwacie—chwacie, cierp!
CHÓR
(tutti). Na tê sam± melodiê, molto animato:
Choæ z¿ar³a schizma j±,
Choæ rwie debata j±,
Euro—
Pa ¦ro—
Dkowa i Wscho—
Dnia zgodnie przegna z³o!
ALT
(solo; una artista grande: 151cm–173cm–204cm).
Ni st±d, ni zow±d, na melodiê znanej pie¶ni socrealistycznej
Izaaka Dunajewskiego. Giocoso geriatrico maestremamentepretenzionale:
Spadaj z tronu, tyranie,
Nawet w takiej Tiranie
Niewolnicze tyranie ustaje;
Coraz gro¼niej na ¶wiecie,
Przecie ju¿ i w Tybecie
Spiski krecie knuj± Lamy i Dalaje!
CHÓR
(na melodiê refrenu tej¿e pie¶ni:
„Hej, ramiê w ramiê, Dotrzymuj kroku! Splata nam rêce
Braterska wiê¼! Wygramy walkê O trwaly pokój;
Wrogom wolno¶ci — Wzniesiona piê¶æ!”).
Confuoco alla maniera unpoco imbecile:
Spis krzywd Uzbeka
Nas nie urzeka;
Strata Tatara
Nie wzrusza nas!
Rozpa³ka gwa³tów,
Los Ba³kan, Ba³tów?
Internacjona³ skona³ i zgas³!
CHÓR
(same basy).
Znów na melodiê „Alians, enfants de la patrie”.
Largo triste ma con bramra ponura:
Zal±¿ek gl±tw ta klapa kryje,
Gdzie ¿ur z jag³ami? — któ¿ to wie?
Lud jak wprzód tam ni tyra, ni je,
Wolno¶æ ma, lecz znów czego¶ chce:
Ma jej w bród, ale znów czego¶ chce!
Tajniakom na emeryturze
Do akt nosy w¶cibiaæ by chcia³,
Przyrostem naturalnym z cia³
Ewentualnie tworzyæ znów przedmurze!
Ocalmy choæ bon–ton!
Choæ ¿re debata j±,
Euro–
Pa ¦ro–
Dkowa i Wscho–
Dnia jednak wie, gdzie dno!
BAS
(solo; 94 lata skoñczone w zesz³y poniedzia³ek).
Na tê sam± melodiê „Aux armes, citoyens”,
na zasadzie kompletnego zaskoczenia
i nagiej reminiscencji lat dzieciñstwa.
Reanimato e con sclerosa morosa:
O, car! Mocarny pan! On nie dopuszcza³ zmian! Nagan–
Nymstan–Dartem jest pan–Demonium: z³y to plan!
Zostaje przemoc± uciszony
i wyprowadzony pod rêce przez porz±dkowych.
Orkiestra w zamieszaniu pomy³kowo odgrywa raz jeszcze
Pot–pourri z Weso³ej wdówki.
Wrzawa widowni stopniowo przycicha.
CHÓR
Come s’efatto niente;
maestosofurioso e precipitato, senzaeleganza:
Niech Ba³t
Przysi±dziefa³d!
Niech Bul–
Garurwie wpó³!
Niech Czech
Z trzech strzech
(S³owacji, Czech
I Moraw) wyklnie grzech,
¦l±c dech na skrzyd³ach ech:
„Ech, we¼my dudy w miech!”
OBIE SOLISTKI
Raz jeszcze na melodiê refrenu Dunajewskiego.
Con passione, ma con logica minimale
e senza resultati visibili:
We¼, ludu, dudy
W miech tak jak wprzódy!…
Okazuje siê, ¿e fragment ten zosta³ w próbach skre¶lony,
jako zbyt dydaktyczny i jednoznaczny.
CHÓR
Allegretto illegale e molto primitivo,
sotto voce inquisitivamente:
…Bata errata
Poprawi b³±d?
Kretynek para
(Ta gê¶, ta stara)
Stworzyæ siê stara Jedno¶ci Front!
TENOR
(solo; wzrost 151 cm, wysokie obcasy; stupido incredibile).
Raz jeszcze na melodiê refrenu Marsylianki.
Con sincerit? brutale, e in consequenza non troppo delicato:
¦cisz ryk,
Ludno¶ci Ryg!
Pod kran
Azerbejd¿an!
Niech krach
I strach
¯re Karabach,
Lecz przy zamkniêtych drzwiach!
CHÓR
Molto vivace, ma senza compassione:
Niech Tbilisi
O szczê¶ciu ¶ni,
Lecz zza zamkniêtych drzwi,
A wnet harmonii i
Spokoju wróc± dni!
CHÓR WRAZ Z TROJGIEM SOLISTÓW
(unisono) Znów na melodiê Dunajewskiego,
a jednocze¶nie na tle granej na balalajkach
„Ody do rado¶ci” zfinalu Dziewi±tej Beethovena.
Fortissimo, con indifferrenza totale:
Bunt mas Mo³dawii
Nut w nas nie zd³awii,
Zbrata kantata
Sk³ócony Wschód!
S³oweniec, S³owak,
Popescu, Nowak —
¦wiat tak czy owak toczy siê w przód!
Fina³.
Wsie wstajut
(¶ci¶lej, wstaj± balalajkarze, bo soli¶ci z chórem ju¿ stali).
Tutti frutti senza speranza,
con cooperazione vocale miserabile delia pubblica:
¦wiat tak czy owak toczy siê w przód
Autor:S.Barañczak