Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 55   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Franciszek Schubert - wieczny wêdrowiec  (Przeczytany 301263 razy)
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #300 : Wrzesieñ 17, 2011, 16:20:10 »

Kot romantyk, a w³a¶ciwie koty romantycy.. Chichot
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #301 : Wrzesieñ 17, 2011, 18:16:27 »

....albo ogrodnicy.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #302 : Wrzesieñ 17, 2011, 20:18:17 »

Jedn± z najznakomitszych pie¶ni deklamacyjnych jest Der Tod und das Mädchen (¦mieræ i dziewczyna) D 531 (op. 7 nr 3). Schubert skomponowa³ j± w 1817 roku do tekstu Matthiasa Claudiusa, niemieckiego poety z prze³omu XVIII i XIX w.

Udowadnia, ¿e m³ody kompozytor znakomicie potrafi³ wykorzystaæ d¼wiêczno¶æ jêzyka, po³±czyæ akcenty wyrazowe z lini± melodyczn± dzie³a i jego parti± fortepianu.

Pie¶ñ rozpoczyna siê swoistym fortepianowym wstêpem - o¶mioma g³uchymi akordami (mäßig - umiarkowanie) w d-moll i najni¿szej dynamice, które kreuj± nastrój utworu - wskazuj± na dominacjê nuty dramatycznej. Antycypuj± one równie¿ temat ¦mierci, który staje siê jakby tematem zasadniczym dzie³a.

Rozpoczyna siê dialog Dziewczyny ze ¦mierci±. Najpierw s³yszymy przera¿ony g³os Dziewczyny, która pragnie unikn±æ spotkania ze zjaw±, nazwan± Knochenmann - jest przecie¿ jeszcze m³oda, nieprzygotowana na ¶mieræ. Ta dramatyczna wizja otrzymuje u Schuberta bardzo ekspresyjn± szatê muzyczn± - tempo staje siê szybsze (etwas geschwinder), uwagê zwraca synkopowany akompaniament fortepianu (akordy raz w lewej, raz w prawej rêce) przy wznosz±cej siê chromatyce, osi±gaj±cy crescendo na s³owach 'Ich bin noch jung!'. Jak pogodziæ ¶mieræ z m³odo¶ci±…?

Ostatnim wyrazem rozpaczy jest pro¶ba 'Und rühre mich nicht an', powtórzona dwukrotnie przy os³abieniu dynamiczno-agogicznym, odzwierciedlaj±cym s³abn±c±, lecz do a¿ utraty si³ wzbraniaj±c± siê Dziewczynê. Wieñcz±ce t± czê¶æ pianissimo i fermata symbolizowaæ mog± moment ¶mierci, ów metafizyczny i fascynuj±cy romantyczn± wyobra¼niê akt przej¶cia.

Ostatnie s³owo nale¿y do personifikacji ¦mierci - pe³nej spokoju, choæ nieub³aganej. Powraca znany nam ju¿ temat ze wstêpu (i I tempo). Jej partia jest w³a¶ciwie muzyczn± deklamacj± (kr±¿y wokó³ nuty D; w zwi±zku z tym - niezwyk³y wrêcz efekt wywo³uje krok opadaj±cy na koñcu frazy) przy chora³owym, akordowym akompaniamencie fortepianu. Ten muzyczny spokój budzi w nas na pocz±tku grozê -  w wyniku modulacji nastrój siê jednak rozja¶nia. ¦mieræ przedstawia siebie jako przyjació³kê, a wspomniane przej¶cie ma byæ spokojnym snem w jej ramionach. Szczególn± uwagê zwracaj± s³owa 'Ich bin nicht wild' i wypowiedziana na 1 nucie (F) samog³oska "I" (przy bardzo wolnym tempie) - poprzez ten d¼wiêkowy efekt ¦mieræ staje siê ciep³±, troskliw±, godn± zaufania opiekunk±, nie za¶ - upior± zjaw±. 

Pie¶ñ koñczy fortepian w atmosferze romantycznego uniesienia w tonacji durowej (powtórzenie g³ównego tematu w D-dur); wyd¼wiêk utworu jest zatem pozytywny, niesie nadziejê.

http://www.youtube.com/watch?v=QQ1t0OCXh78

Partia fortepianu tej pie¶ni sta³a siê tematem wariacyjnych przekszta³ceñ w II czê¶ci (Andante con moto) skomponowanego 7 lat pó¼niej kwartetu smyczkowego d-moll D 810, jednego z najciekawszych dzie³ kameralnych romantyzmu.

Warto przy tej okazji wspomnieæ pie¶ñ 'Vom Tode' – 'O ¶mierci' Beethovena z cyklu 6 jego pie¶ni do s³ów Gellerta. Pie¶ñ Beethovena równie¿ ujêta jest w formie muzycznej deklamacji, nastrój obu miniatur jest podobny.

http://www.youtube.com/watch?v=ThWVko3ZN1A

---
A ja twierdzê, ¿e emocje z pie¶ni zosta³y jeszcze spotêgowane w tym smyczkowym Andante; a ogromna ekspresja drzemie w ka¿dym ogniwie tego… demonicznego kwartetu. 
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #303 : Wrzesieñ 17, 2011, 20:43:55 »

Dziêki Patryku, jeste¶ wielki.
Mog³abym prosiæ o "Ma³gorzatê" i Asiê oczywiscie te¿.Wiem, ¿e to te¿ trudny Goethe,
ale nie znam dobrego t³umaczenia tej pie¶ni.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 17, 2011, 20:47:10 wys³ane przez TeresaGrob » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #304 : Wrzesieñ 17, 2011, 22:23:28 »

Sorry, pomylka... Na poczatku powinno byc: osmioma taktami gluchych akordow itd. Nie wiem dlaczego nie mam juz mozliwosci edycji postu.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #305 : Wrzesieñ 20, 2011, 00:54:59 »

Einfach fantastisch, Maestro 
Tak jakby s³yszeæ, poznawaæ ten utwór od nowa...
My¶lê, ¿e mog± z³o¿yæ mi siê s³owa, kiedy przeczytam, pos³ucham.
Czasem siê s³owa same tak sk³adaj±
jak rêce do modlitwy,
jak p³atki do snu kwiatom

Dziêki Patryku, jeste¶ wielki.
Mog³abym prosiæ o "Ma³gorzatê" i Asiê oczywiscie te¿.Wiem, ¿e to te¿ trudny Goethe,
ale nie znam dobrego t³umaczenia tej pie¶ni.

Ach, znowu Goethe... Szok  Mocne uderzenie i ciê¿ar odpowiedzialno¶ci  Chichot Dobrze, Tereniu, postaram siê. Co prawda teraz ciê¿ko pracujê dniami i nocami, dopiero co siê oderwa³am i odwa¿y³am zajrzeæ, ryzykuj±c wessanie Ale uczyniê, co w mojej mocy:) Aczkolwiek na Twoje stwierdzenie, ¿e nie znasz dobrego t³umaczenia ci¶nie mi siê na usta replika "i pewnie nie poznasz" Spoko Nie chcia³abym z powodu zbytniego po¶piechu wyprodukowaæ jakiego¶ straszliwego wierszyd³a:) No có¿, "¶piewaj mi muzio"... Mo¿e w³a¶nie niech najpierw Pat napisze, co widzi i czuje w tej muzyce, a ja siê w to potem wczytam i ws³ucham i zobaczymy, co z tego wyjdzie.
Za jaki¶ tydzieñ w ogóle bêdê mia³a nieco wiêcej czasu i postaram siê zaj±æ tekstami bardziej systematycznie.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #306 : Wrzesieñ 20, 2011, 19:37:31 »

Z innej beczki

Agnieszko
Dowiedzialem sie od kuzyna, ze jest taki projekt europejski pod nazwa:
"KAPITAL LUDZKI pracownika administracyjno- biurowego"
Dluga nazwa, ale sam pomysl bardzo skuteczny.
Tym projektem i jego rozpowszechnianiem zajmuje sie firma "IN BIT"
Dzialaja oni na terenie calego kraju.

W skrocie:
Idziesz na kurs obslugi programow dotyczacych pracy administracyjnej (np. ksiegowosc).
Otrzymujesz certyfikat.
IN BIT znajduje tobie firme  (na ogol lokalna), ktora zaprasza Ciebie na rozmowe.
Jezeli jest zainteresowanie, to dostajesz prace i jestes na 4 miesiecznym stazu, ktory jest oplacany przez Unie.
A wiec jest to rowniez gratka dla firm.
Wiek nie ma az tak duzego znaczenia.
W taki wlasnie sposob moj kuzyn dostal prace.

Sprawdz, czy INBIT nie dziala przypadkiem w Warszawie?
Moze sie uda.
Chyba znalazlem
http://www.inbit.pl/warszawa/

Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #307 : Wrzesieñ 23, 2011, 14:59:52 »

Bardzo dziêkujê Bartku za wiadomo¶c, poczyta³am sobie tê stronkê,
chyba nie bardzo siê tam kwalifikujê.Zdaje siê, ¿e aby uczestniczyæ w tym projekcie
trzeba napisaæ zobowi±zanie o niekorzystaniu z pomocy publicznej.
Ale g³êbiej siê jeszcze temu przyjrzê.
W ka¿dym razie jeszcze raz dziêkujê za pamiêæ
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #308 : Wrzesieñ 24, 2011, 16:54:54 »

Jeszcze raz Alfred Brendel i nostalgiczny, melancholijny moment muzyczny:

http://www.youtube.com/watch?v=4R8bp3SCBx8
Zapisane

aro 59
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1263


--- Marek ---


Zobacz profil
« Odpowiedz #309 : Wrzesieñ 25, 2011, 11:10:34 »

Jeszcze jeden polonez z obiecan± dedykacj± dla Marka, dziêki za mi³e wpisy

http://www.youtube.com/watch?v=zpeyv76VzNg
Agnieszko,
zawsze mnie sycisz
piêknem
najwy¿szej warto¶ci.
Poprzez linki jakie dodajesz na to forum
i to od pewnego czasu tylko przez Ciebie animowane
 czarown± muzyk± i estetycznymi obrazami
dodajesz
taki ogrom swojego dobra i
nas nim ubogacasz.

Dziêkujê Ci za to 
Zapisane

pozdrawiam          
               Marek
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #310 : Wrzesieñ 26, 2011, 11:26:58 »

Ostatnia czê¶æ sonaty Arpeggione, trochê motywów ludowych, dyskretna wirtuozeria.
Podobno istnieje nagranie tej sonaty na oryginalny arped¿ion, niestety nigdy do niego
nie dotar³am, a chcia³abym pos³uchaæ tej muzyki jak s³ysza³ j± Schubert.

http://www.youtube.com/watch?v=k-__kWodbg0
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #311 : Wrzesieñ 26, 2011, 17:16:02 »

Humor z sieci:

Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #312 : Wrzesieñ 27, 2011, 15:52:00 »

Proponujê zabawê-konkursik(mo¿e to bêdzie Januszowa inspiracja wypowiedzi)
To kolejny uroczy polonez Schuberta. Ilustruj± go obrazy polskich malarzy-pejzarzystów XIX wieku.
Mo¿e spróbujecie odgadn±æ ich nazwiska.S± tu wielcy i mniejsi, ale znani(chyba).
Obrazów jest 15 w tym 3 jednego malarza,chyba najpopularniejszego polskiego pejzarzysty.
W ka¿dym razie taki obraz "Bociany" wisia³ nad moim dziecinnym ³ó¿kiem.Ju¿ wiêcej nie mogê
podpowiedzieæ

http://www.youtube.com/watch?v=OvJdsv8FqoI
Zapisane

Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #313 : Wrzesieñ 27, 2011, 16:29:46 »

Czy¿by te trzy to "che³moñszczaki?"
chyba te¿ by³ Kossak  ale z reszty - poddaje siê 
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #314 : Wrzesieñ 27, 2011, 16:52:17 »

Terenia ale czemu takie zamazane, za nic nie mozna wychwyciæ szczegó³ów..
3 na pewno Józed Che³moñski:
nr 5. konik z saniami
nr7. bociany
i nr 13. ptaszek na ga³±zce por± zimow± (tytu³y oczywi¶cie wymyslone)

nr 10. "Malwy" Jana Staniszewskiego
i jeden kojarzy mi siê z Canaletto, ale to chyba raczej nie byl Polak..no i nie ta epoka - pozosta³e za bardzo rozmazane, wiêc nie do poznania
Zapisane
Strony: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 55   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo neder-live twistedgamers kalinowatyper silverstar