Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 53 54 [55] 56 57   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: XIV Konkurs im. Czajkowskiego  (Przeczytany 166367 razy)
Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #810 : Lipiec 02, 2011, 23:44:33 »

Pos³uchaj jeszcze raz, jest przepiêkna!

Mo¿e mog³aby¶ poleciæ mi kilka arii, które by³yby w stanie zachêciæ mnie do zmiany zdania?

Byæ mo¿e to nie muzyka, a jêzyk niemiecki tak mnie odrarza.
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #811 : Lipiec 02, 2011, 23:52:53 »

Ojj, bardzo prowokujesz, Piotrze...  Zawstydzony   Spoko
Zapisane

Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #812 : Lipiec 02, 2011, 23:56:38 »

Ojj, bardzo prowokujesz, Piotrze...  Zawstydzony   Spoko

W³a¶nie Ciebie obawia³em siê najbardziej. Na swoj± obronê powiem tylko tyle, ¿e uwielbiam "Wesele Figara" i "Don Giovanniego" (obie opery maj± libretto napisane po w³osku)..
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #813 : Lipiec 02, 2011, 23:58:29 »

Przede wszystkim, nie wiem, Piotrze, czy wiesz, ¿e Czajkowski nazwa³ Mozarta "Chrystusem Muzyki". Ceni³ go najbardziej ze wszystkich kompozytorów. Kiedy pisa³ swoje operowe divertissiment w listach wyzna³, ¿e czuje jakby "po Mozarcie - nikogo i niczego ju¿ nie by³o". 
Zapisane

Gogu¶
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 835



Zobacz profil
« Odpowiedz #814 : Lipiec 03, 2011, 00:05:00 »

Przede wszystkim, nie wiem, Piotrze, czy wiesz, ¿e Czajkowski nazwa³ Mozarta "Chrystusem Muzyki". Ceni³ go najbardziej ze wszystkich kompozytorów. Kiedy pisa³ swoje operowe divertissiment w listach wyzna³, ¿e czuje jakby "po Mozarcie - nikogo i niczego ju¿ nie by³o". 

Nie wiedzia³em o tym. Swoj± opiniê zbudowa³em na osobistych odczuciach. Ca³okszta³t Czarodziejskiego fletu odczytuje jako zbyt surowy w stosunku do samej fabu³y. Czajkowski w³a¶nie muzyk± ³agodzi³ operowy czy baletowy przekaz.

Z drugiej strony, ca³y czas zastanawiam siê, czy istnieje taka mo¿liwo¶æ, ¿e to nie muzyka, ale jêzyk tak bardzo zniechêci³ mnie do tego dzie³a. Postaram siê przes³uchaæ t± operê jeszcze raz. Obiecujê. Wtedy podzielê siê z Wami moimi spostrze¿eniami. Mam nadziejê, ¿e wtedy nie "podpadnê".
Zapisane
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #815 : Lipiec 03, 2011, 00:07:10 »

Byæ mo¿e to nie muzyka, a jêzyk niemiecki tak mnie odrarza.
Czy my¶my ju¿ o tym nie rozmawiali? Tak mi siê w³a¶nie wydaje, ¿e Tobie w odbiorze piêkna tej muzyki przeszkadza jêzyk, który akurat mniej Ci siê podoba. Mo¿e powiniene¶ pos³uchaæ tego dzie³a w innej wersji jêzykowej:)

Zapisane
kozio³
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1293



Zobacz profil
« Odpowiedz #816 : Lipiec 03, 2011, 00:08:52 »

równie¿ nie za bardzo przepadam za zachodnio-germañskim, ale mimo tego uwa¿am ¿e taki przyk³adowo "Czarodziejski flet", to dzie³o wielkie - Ba, to arcydzie³o  
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #817 : Lipiec 03, 2011, 00:10:33 »

Byæ mo¿e rozumiem, sk±d bierze siê Twój brak akceptacji dla "Fletu". To opera ³±cz±ca w sobie ró¿ne style, sama muzyka jest bardzo ró¿norodna (mo¿na by powiedzieæ - z³amanie antycznej zasady decorum i jedno¶ci stylu  Chichot), przez Ciebie mo¿e zostaæ nazwana "niespójn±". Nie-krytycy widz± w tym jednak ogromny walor tej opery, kiedy¶ ju¿ o tym pisa³em.    Muzyka "Fletu" niesie przecie¿ g³êbokie, filozoficzne przes³anie - afirmuje ideê humanizmu, braterstwa, równo¶ci. Wiara w potêgê cz³owieka i ludzko¶ci wyra¿a siê tu inaczej ni¿ w IX Symfonii Beethovena - ale z t± sam± si³±.

Szczerze mówi±c, nie mogê sobie wyobraziæ Czajkowskiego pisz±cego muzykê do tekstu Schikandera. Tematyka wolnomularska - w moim odczuciu - nie pasowa³aby Czajkowskiemu. Pisa³ on muzyczne ba¶nie - ale ich charakter jest inny.

Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #818 : Lipiec 03, 2011, 00:12:04 »

Mo¿e to kwestia gustu, osobistych upodobañ, ale nie trawiê Mozartowskiego "Czarodziejskiego Fletu" - mo¿e to jaki¶ nieobiektywny uraz, mo¿e chwilowa niemoc podczas wys³uchiwania tej opery, ale gdyby by³a ona napisana w stylu Czajkowskiego, jestem pewien, ¿e by³aby dla mnie bardziej "zjadliwa".
Ale Mozart skomponowa³ "Czarodziejski flet" w 18 wieku, Czajkowski pod koniec 19.kto tu jest epigonem i
kto by³ pierwszy?
Gombrowicz pisze "klêska artystyczna Czajkowskiego, niezno¶ny odór przenikaj±cy jego twórczo¶æ, jak gdyby
nieistotno¶æ zmieszanej z czym¶ "by³ym", ex, pogrzebanym, a teraz wydymanym sztucznie, kiepsko¶æ tej melodyjno¶ci ju¿ nie
w porê".
Mozart mia³by pisaæ jak Czajkowski??? Nie rozumiem.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #819 : Lipiec 03, 2011, 00:17:08 »

Nie wiedzia³em o tym. Swoj± opiniê zbudowa³em na osobistych odczuciach. Ca³okszta³t Czarodziejskiego fletu odczytuje jako zbyt surowy w stosunku do samej fabu³y. Czajkowski w³a¶nie muzyk± ³agodzi³ operowy czy baletowy przekaz.

Nie za bardzo rozumiem, jak mo¿na "z³agodziæ" tekst "Fletu". S± tam momenty monumentalne, pe³ne powagi - jest równie¿ wiele bardzo pogodnych, dowcpinych, lekkich arii i ensambli. Po prostu - dzie³o idealne.  Chichot  Najczê¶ciej wystawiana opera w obszarze niemieckojêzycznym... Asiu, a propos jêzyka - "Flet" w innej wersji jêzykowej - dla mnie by³aby to czê¶ciowa destrukcja dzie³a. W operze zosta³a przecie¿ zaznaczona przez Mozarta ta "niemiecko¶æ", Niemcy nazywaj± 'Flet" - pierwsz± oper± narodow±.
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #820 : Lipiec 03, 2011, 00:22:22 »

Gombrowicz pisze "klêska artystyczna Czajkowskiego, niezno¶ny odór przenikaj±cy jego twórczo¶æ, jak gdyby
nieistotno¶æ zmieszanej z czym¶ "by³ym", ex, pogrzebanym, a teraz wydymanym sztucznie, kiepsko¶æ tej melodyjno¶ci ju¿ nie
w porê".

No tak, Gombrowicz pisze zgodnie z duchem swoich czasów, z w³a¶ciw± sobie absurdo-grotesk±... Kiepsko¶æ melodyjno¶ci!
Czêsto przeciwstawiano muzykê Czajkowskiego muzyce Brahmsa. Budowano antagonizm: s³odycz u Czajkowskiego - ch³ód muzyki Brahmsa. To wszystko schematy, bzdury. Dzi¶ wspaniale brzmi± ich dzie³a wykonywane obok siebie...
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #821 : Lipiec 03, 2011, 00:24:54 »

Ale Mozart skomponowa³ "Czarodziejski flet" w 18 wieku, Czajkowski pod koniec 19.kto tu jest epigonem

W³asnie, w³a¶nie. Libretto Schikandera nie powsta³oby z pewno¶ci± w wieku XIX i ¿aden twórca romantyczny (czy pó¼noromantyczny, jak Czajkowski) nie siêgn±³by po taki tekst.
Zapisane

Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #822 : Lipiec 03, 2011, 00:30:39 »

Nie za bardzo rozumiem, jak mo¿na "z³agodziæ" tekst "Fletu". S± tam momenty monumentalne, pe³ne powagi - jest równie¿ wiele bardzo pogodnych, dowcpinych, lekkich arii i ensambli. Po prostu - dzie³o idealne.  Chichot  Najczê¶ciej wystawiana opera w obszarze niemieckojêzycznym... Asiu, a propos jêzyka - "Flet" w innej wersji jêzykowej - dla mnie by³aby to czê¶ciowa destrukcja dzie³a. W operze zosta³a przecie¿ zaznaczona przez Mozarta ta "niemiecko¶æ", Niemcy nazywaj± 'Flet" - pierwsz± oper± narodow±.
Pat, w³a¶nie z pewn± nie¶mia³o¶ci± zaprezentowa³am taki eksperyment;)) Branagh potraktowa³ to dzie³o w kategoriach uniwersalnych, nie narodowych - jako alegoriê walki dobra ze z³em, nie przywi±zanej do konkretnego jêzyka:)
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #823 : Lipiec 03, 2011, 00:31:52 »

Nie znam wizji Branagha, ale oczywi¶cie siê z ni± zapoznam - wydaje siê ciekawa...  Chichot
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #824 : Lipiec 03, 2011, 00:33:26 »

Na swoj± obronê powiem tylko tyle, ¿e uwielbiam "Wesele Figara" i "Don Giovanniego" (obie opery maj± libretto napisane po w³osku)..

A co z "Cosi fan tutte", "Idomeneo", "La clemenza", "Lucio Silla"?  O "Uprowadzenie z Seraju" nie pytam. 
Zapisane

Strony: 1 ... 53 54 [55] 56 57   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

neder-live animilkowo mini-land silverstar kalinowatyper