Strona g³ówna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj siê
Rejestracja
Witamy,
Go¶æ
.
Zaloguj siê
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzieñ
1 Tydzieñ
1 Miesi±c
Zawsze
Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci
: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
Dzia³y forum
>
Muzyka
>
Arty¶ci i ich muzyka
>
Oswajanie Wagnera
Strony:
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Do do³u
« poprzedni
nastêpny »
Drukuj
Autor
W±tek: Oswajanie Wagnera (Przeczytany 72914 razy)
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #45 :
Lipiec 26, 2012, 07:31:08 »
Mnie te¿ wczoraj bardzo podoba³a sie orkiestra i dyrygent.Choc gdy wyrazi³am swoja opinie na fb(w grupie Wagnerzystów)
wiele osób mi odpisa³o jakoby by³y jakies b³êdy w 3 akcie.Ale na szczê¶cie nic nie s³ysza³am
Inscenizacja musia³a byc ciekawa.Obrazki, które mo¿na obejrzeæ w internecie s± do¶æ okropne,s±dz±c jednak po reakcji publiczno¶ci ca³o¶æ jednak jako¶ siê obroni³a.
Dzi¶ mój ukochany "Tristan"!!!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #46 :
Lipiec 26, 2012, 23:04:21 »
Dzisiejsze wykonanie "Tristana i Izoldy" podzia³a³o na mnie jak zwykle.Wzruszy³am sie jak stary siennik.
Irene Theorin by³a cudowna.Kto nie s³ucha³ niech ¿a³uje!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #47 :
Lipiec 26, 2012, 23:30:27 »
Chyba ¿adna orkiestra ¶wiata nie potrafi zagraæ Wagnera tak jak ta w Bayreuth. Zdradzê, ¿e
Tristan i Izolda
jest dla mnie kolejnym z nie¶miertelnych cudów muzyki
; bez tej 5-godzinnej partytury nie wyobra¿am sobie muzycznego prze³omu XIX i XX w.
Barwa g³osu Theorin mo¿e nie zachwyca, ale Izoldê wykreowa³a perfekcyjnie. Robert Dean Smith (Tristan) te¿ wypad³ ¶wietnie.
http://www.youtube.com/watch?v=n5uu0PYqAmM
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #48 :
Lipiec 27, 2012, 21:38:49 »
Cytat: TeresaGrob Lipiec 26, 2012, 07:31:08
Choc gdy wyrazi³am swoja opinie na fb(w grupie Wagnerzystów)
wiele osób mi odpisa³o jakoby by³y jakies b³êdy w 3 akcie.
Nie przesadzajmy z tymi b³êdami
Pierwsze pó³ godziny III aktu
Holendra
jest tyle¿ zjawiskowe, co trudne dla wykonawców. O ile pamiêtam, w paru bardziej polichóralnych miejscach chór i orkiestra nieco siê rozmija³y. Tempo zaproponowane przez Thielemanna by³o jednak nieprzeciêtne.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #49 :
Lipiec 31, 2012, 23:43:38 »
Tristan i Izolda
z Birgit Nielson, jedn± z najlepszych Isold w dziejach. Niezorientowanych ostrze¿my, ¿e ca³o¶æ trwa ponad 5 godzin i wci±ga.
Fascynuj±cy akord tristanowski, poprzedzony powtarzan± (pó¼niej) wielokrotnie kilkud¼wiêkow± kontrukcj± - motywem niespe³nionej mi³o¶ci, têsknoty i ¿alu - ju¿ na samym pocz±tku, ju¿ w preludium.
Karl Böhm szefuje orkiestr±.
http://www.youtube.com/watch?v=iwWySQm_8zk
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3011
Asia
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #50 :
Sierpieñ 02, 2012, 03:35:37 »
Ten link to zaiste pu³apka czasowa:) Ale warto w ni± wpa¶æ.
To chyba jedna z piêkniejszych romantycznych historii. Stara celtycka opowie¶æ, wpleciona w Arturiañski cykl, starsza ni¿ on, o mi³o¶ci zakazanej, niemo¿liwej do spe³nienia, a jednak tak silnej, ¿e silniejszej nawet ni¿ ¶mieræ... Najwyra¼niej uniwersalna, ponadczasowa, nie starzej±ca siê przez stulecia, bêd±ca nieskoñczonym ¼ród³em inspiracji dla pisarzy, poetów, kszta³tuj±ca ideê romantycznego uczucia, opowiadana wci±¿ na nowo, w innych dekoracjach, lecz z tym samym motywem. Tu uzyska³a imponuj±c± muzyczn± oprawê.
Jak mo¿na wyczytaæ w sieci, Vorspiel (czyli wagnerowska uwertura) do Tristana i Izoldy jest emocjonalnym streszczeniem ca³ego muzycznego dramatu. Sam Wagner napisa³ obja¶nienie do tego preludium. Uwerturê rozpoczynaj± trzy fragmenty muzyczne, a na ka¿d± z nich sk³adaj± siê dwa splecione ze sob± motywy: pierwszy, intonowany przez wiolonczele, to motyw Tristana, drugi, grany przez obój, jest motywem pragnienia mi³o¶ci. Nak³adaj±c siê na siebie, tworz± ów s³ynny tristanowski akord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_chord
Muszê przyznaæ, ¿e ten akord zupe³nie nie wywo³uje we mnie wra¿enia dysonansu:) Wydaje siê naturalnie wyp³ywaæ z tych smutnych pocz±tkowych d¼wiêków, niczym g³êbokie westchnienie ¿alu za³amuj±ce oddech, i piêknie siê dalej rozwija.
Faktycznie, brzmi w nim tak g³êboki smutek, i têskne jakie¶ wo³anie, i wydaje siê idealnie pasowaæ do oddania tych uczuæ, które tkwi± ju¿ w imieniu g³ównego bohatera ("¿e wiêc przyby³e¶ na ziemiê przez smutek, imiê twoje bêdzie Tristan")
Nasze uszy pewnie przywyk³y ju¿ nie do takich akordów
i trudno nam us³yszeæ to w taki sposób, jak mog³o docieraæ do s³uchaczy 150 lat temu.
Wed³ug opisu T. Ró¿alskiego: "Pomijaj±c sam akord, motywy krzy¿uj± siê tu i oplataj±: wiolonczela z obojem - w chêci po³±czenia, które jednak nie mo¿e nast±piæ, akord rozwi±zuje siê nie po my¶li kochanków. Jest to wiêc niezwyk³e, bo obejmuj±ce zaledwie cztery takty, streszczenie ca³ej legendy!"
Autorowi przychodzi tu równie¿ na my¶l paralela z symbolizuj±cym Tristana krzewem bluszczu, i Izoldê – krzewem winnej latoro¶li, które mia³y wyrosn±æ na grobach kochanków, by oplec siê w wiecznym, mi³osnym u¶cisku...
"Mo¿e wiêc ca³y dramat jest jedynie retrospekcj± tego niemego gestu?.. Tak czy inaczej, ca³a uwertura jest rozwiniêciem pocz±tkowej my¶li. Motyw mi³o¶ci, czy lepiej: motyw pragnienia mi³o¶ci, staje siê w kolejnych taktach coraz silniejszy i gorêtszy uczuciowo, by w koñcu opa¶æ bezsilnie, uschniêty z têsknoty, "nie osi±gn±wszy celu, gdy¿ ka¿de osi±gniêcie rodzi jedynie nowe pragnienie". Ostanie s³owa to cytat z wypowiedzi samego kompozytora (wspomniane obja¶nienie do uwertury z 1859)".
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #51 :
Sierpieñ 05, 2012, 21:07:47 »
Cytat: Aleksias Sierpieñ 02, 2012, 03:35:37
[...] motyw mi³o¶ci, czy lepiej: motyw pragnienia mi³o¶ci, staje siê w kolejnych taktach coraz silniejszy i gorêtszy uczuciowo, by w koñcu opa¶æ bezsilnie, uschniêty z têsknoty, "nie osi±gn±wszy celu, gdy¿ ka¿de osi±gniêcie rodzi jedynie nowe pragnienie". [...]
Otó¿ to, znakomita interpretacja. Motyw mi³osny ze s³ynnym akordem tristanowskim staje siê symbolem niespe³nienia, niemo¿no¶ci, pora¿ki mi³o¶ci i uczuæ w ogóle. Jest to chyba najtragiczniejszy fragment partytury, który pojawia siê (przetwarzany) w wielu jej fragmentach - co jednak najbardziej dramatyczne, s³yszymy go ju¿ na pocz±tku - ju¿ w pierwszych sekundach dzie³a wiemy, ¿e historia Tristana i Izoldy zakoñczy siê tragedi±. Moim zdaniem jest to najbardziej pesymistyczne dzie³o Wagnera (chyba nawet bardziej ni¿ ogniwa
Pier¶cienia
), bo Wagner ukazuje klêskê ludzkich uczuæ w ich bezpo¶rednim zderzeniu ze ¶wiatem, jego zasadami i konwencjami stworzonymi przez ludzko¶æ. Wiemy zreszt±, ¿e bod¼cem do stworzenia dzie³a o tak dramatycznym nasyceniu by³a dla Wagnera jego "niespe³niona", romantyczna mi³o¶æ do (mê¿atki) Mathilde Wesendonck (BTW, Wagner stworzy³ cykl pie¶ni do s³ów tej poetki -
Wesendonck Lieder
).
Wspomniany mi³osny motyw bezradno¶ci i akord znajduje swoiste rozwi±zanie w finale
Tristana
. Ws³uchajcie siê w orkiestrowe
postludium
, po tzw.
Mi³osnej ¶mierci Izoldy
. Ta monumentalna koda opery jest de facto obrazem za¶wiatów, d¼wiêkowym ukazaniem metafizyki. W finale dramatu kochankowie ³±cz± siê - na wieki. Zreszt± ³atwo zauwa¿yæ, ¿e akcja du¿ej czê¶ci
Tristana
umiejscowiona jest w³a¶nie w sferze metafizycznej, duchowej. Niesprawiedliwym zarzutem jest stwierdzenie, ¿e w II akcie (zawieraj±cym najd³u¿szy w dziejach, trwaj±cy co najmniej 3 kwadranse duet mi³osny) akcja zamiera. Wydarzenia odbywaj± siê tam w innym wymiarze - ile namiêtno¶ci, faz, etapów, stopni prowadzi do ekspolzji uczucia o charakterze ekstazy! Wagner by³ naprawdê dramaturgicznym geniuszem, skoro tak barwnie i przekonuj±co ukaza³ mi³osn± drogê i dojrzewanie ukochanych. Tworz±c libretto, co ciekawe, "pos³uguje siê" pesymistyczn± filozofi± Schopenhauera - s³yszymy to zarówno w duecie-drugim akcie, jak i w gigantycznym monologu Tristana zajmuj±cym wiêksz± czê¶æ aktu III (w którym bohater podsumowuje swoje ¿ycie i majaczy ¶miertlenie ranny).
Tristan
to chyba najbardziej rewolucyjne dzie³o Wagnera.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #52 :
Sierpieñ 21, 2012, 16:04:50 »
Znalaz³am to video na YT i jest tak piêkne,¿e muszê sie podzieliæ!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=jC-pA81QxGs
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
chingate
Go¶æ
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #53 :
Sierpieñ 21, 2012, 20:06:45 »
Nie, nie uwierzycie w to co tu przeczytacie! Te¿ nie mog³em uwierzyæ, ale ostatecznie, przeczytawszy o¶wiadczenie Pana Premiera, ¿e Syn Pana Premiera jest absolutnie uczciwy, uwierzy³em równie¿ w to, ¿e Festiwal Wagnerowski odbywa siê w.... uwaga!!!!.... BEJRUCIE!!!!
"Tomasz Konieczny gra jedn± z g³ównych ról: szlachetnego Stolziusa zakochanego w Marie (fantastyczna wokalnie Laura Aikin), która pada ofiar± ¿o³nierzy. Stolzius m¶ci siê skutecznie, ale sam pope³nia samobójstwo. Nagrodzony owacjami po spektaklu przyzna³, ¿e to piekielnie trudna rola.
- Prze¿y³em fascynuj±c± odskoczniê od tego, co stale robiê. Nie ¿a³ujê - przyznaje. - Co prawda ju¿ po podpisaniu umowy z Salzburgiem dosta³em propozycjê z Bejrutu za¶piewania tytu³owej roli w „Lataj±cym Holendrze", ale trudno.
Wagnerowski festiwal w Bejrucie od siedmiu lat kusi Tomasza Koniecznego, ale pierwsze propozycje by³y ma³o interesuj±ce, potem za¶ kolidowa³y terminy. On postanowi³ spokojnie czekaæ. Najbli¿szy sezon i tak up³ynie mu pod znakiem ambitnych wyzwañ w dramatach Wagnera. W wiedeñskiej Staatsoper za¶piewa Wotana, a w Monachium - Albericha w dwóch wielkich produkcjach „Pier¶cienia Nibelunga".
http://www.rp.pl/artykul/515407,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Zapisane
ewa578
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 1471
Ewa
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #54 :
Sierpieñ 22, 2012, 04:35:42 »
A ja siê przesta³am dziwiæ i nie wierzyæ. Niedouctwo wokó³ jest wszechobecne i pora¿aj±ce, wiêc raczej je¶li co¶ jest normalnie i na poziomie wywo³uje zdziwienie, ¿e jeszcze tak mo¿na!
Zapisane
chingate
Go¶æ
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #55 :
Sierpieñ 22, 2012, 23:34:12 »
Po mojej interwencji tekst poprawiono, ale mojego komentarza nie zamieszczono, zreszt± s³usznie, bo u¿y³em do¶æ ostrych sformu³owañ pod adresem autora artyku³u
http://www.rp.pl/artykul/9145,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2767
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #56 :
Sierpieñ 23, 2012, 07:12:22 »
Cytat: Musamman Sierpieñ 22, 2012, 23:34:12
Po mojej interwencji tekst poprawiono, ale mojego komentarza nie zamieszczono, zreszt± s³usznie, bo u¿y³em do¶æ ostrych sformu³owañ pod adresem autora artyku³u
http://www.rp.pl/artykul/9145,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Ja uwa¿am, ze nies³usznie. Wspó³czesne konwenanse toleruj± ostro¶æ komentarzy (szczegolnie na wirtualnych forach) i nikt siê nimi nie bulwersuje. Twoja reakcja zapewnwe by³a szczera i autentyczna. I usuwanie takich autentyków niepotrzebnie z elektronicznego, ¿ywego tabloidu czyni bezp³ciowego kastrata.
Zapisane
Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #57 :
Sierpieñ 23, 2012, 10:40:12 »
Dla niecierpliwych i zapracowanych "Pier¶cieñ' w 2.5 minuty
:
http://www.youtube.com/watch?v=Zyq0Je-FRsw&feature=share
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
ewa578
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 1471
Ewa
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #58 :
Sierpieñ 23, 2012, 18:23:59 »
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomo¶ci: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #59 :
Pa¼dziernik 12, 2012, 23:02:02 »
We wrze¶niu odby³a siê w Londynie premiera nowej produkcji PIER¦CIENIA NIBELUNGÓW; poszczególne ogniwa tetralogii bêd± transmitowane lub retransmitowane przez Dwójkê. Je¶li kto¶ bêdzie mia³ czas i chêæ wys³uchania, mi³o widziane podzielenie siê wra¿eniami.
O cyklu w re¿. K. Warnera w
The Independent
:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/reviews/der-ring-des-nibelungen-royal-opera-house-london-396863.html
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Do góry
Drukuj
« poprzedni
nastêpny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
Dzia³y forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i og³oszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> P³yty
===> Arty¶ci i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
£adowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
neder-live
thepunisher
twistedgamers
kalinowatyper
countrylife