Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Oswajanie Wagnera
Strony:
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Oswajanie Wagnera (Przeczytany 75210 razy)
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #45 :
Lipiec 26, 2012, 07:31:08 »
Mnie teÂż wczoraj bardzo podobaÂła sie orkiestra i dyrygent.Choc gdy wyraziÂłam swoja opinie na fb(w grupie WagnerzystĂłw)
wiele osób mi odpisa³o jakoby by³y jakies b³êdy w 3 akcie.Ale na szczêœcie nic nie s³ysza³am
Inscenizacja musia³a byc ciekawa.Obrazki, które mo¿na obejrzeÌ w internecie s¹ doœÌ okropne,s¹dz¹c jednak po reakcji publicznoœci ca³oœÌ jednak jakoœ siê obroni³a.
DziÂś mĂłj ukochany "Tristan"!!!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #46 :
Lipiec 26, 2012, 23:04:21 »
Dzisiejsze wykonanie "Tristana i Izoldy" podziaÂłaÂło na mnie jak zwykle.WzruszyÂłam sie jak stary siennik.
Irene Theorin byÂła cudowna.Kto nie sÂłuchaÂł niech ÂżaÂłuje!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #47 :
Lipiec 26, 2012, 23:30:27 »
Chyba Âżadna orkiestra Âświata nie potrafi zagraĂŚ Wagnera tak jak ta w Bayreuth. ZdradzĂŞ, Âże
Tristan i Izolda
jest dla mnie kolejnym z nieÂśmiertelnych cudĂłw muzyki
; bez tej 5-godzinnej partytury nie wyobraÂżam sobie muzycznego przeÂłomu XIX i XX w.
Barwa gÂłosu Theorin moÂże nie zachwyca, ale IzoldĂŞ wykreowaÂła perfekcyjnie. Robert Dean Smith (Tristan) teÂż wypadÂł Âświetnie.
http://www.youtube.com/watch?v=n5uu0PYqAmM
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #48 :
Lipiec 27, 2012, 21:38:49 »
Cytat: TeresaGrob Lipiec 26, 2012, 07:31:08
Choc gdy wyraziÂłam swoja opinie na fb(w grupie WagnerzystĂłw)
wiele osób mi odpisa³o jakoby by³y jakies b³êdy w 3 akcie.
Nie przesadzajmy z tymi b³êdami
Pierwsze pó³ godziny III aktu
Holendra
jest tyleÂż zjawiskowe, co trudne dla wykonawcĂłw. O ile pamiĂŞtam, w paru bardziej polichĂłralnych miejscach chĂłr i orkiestra nieco siĂŞ rozmijaÂły. Tempo zaproponowane przez Thielemanna byÂło jednak nieprzeciĂŞtne.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #49 :
Lipiec 31, 2012, 23:43:38 »
Tristan i Izolda
z Birgit Nielson, jedn¹ z najlepszych Isold w dziejach. Niezorientowanych ostrze¿my, ¿e ca³oœÌ trwa ponad 5 godzin i wci¹ga.
Fascynuj¹cy akord tristanowski, poprzedzony powtarzan¹ (póŸniej) wielokrotnie kilkudŸwiêkow¹ kontrukcj¹ - motywem niespe³nionej mi³oœci, têsknoty i ¿alu - ju¿ na samym pocz¹tku, ju¿ w preludium.
Karl BĂśhm szefuje orkiestrÂą.
http://www.youtube.com/watch?v=iwWySQm_8zk
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #50 :
Sierpień 02, 2012, 03:35:37 »
Ten link to zaiste pu³apka czasowa:) Ale warto w ni¹ wpaœÌ.
To chyba jedna z piêkniejszych romantycznych historii. Stara celtycka opowieœÌ, wpleciona w Arturiaùski cykl, starsza ni¿ on, o mi³oœci zakazanej, niemo¿liwej do spe³nienia, a jednak tak silnej, ¿e silniejszej nawet ni¿ œmierÌ... NajwyraŸniej uniwersalna, ponadczasowa, nie starzej¹ca siê przez stulecia, bêd¹ca nieskoùczonym Ÿród³em inspiracji dla pisarzy, poetów, kszta³tuj¹ca ideê romantycznego uczucia, opowiadana wci¹¿ na nowo, w innych dekoracjach, lecz z tym samym motywem. Tu uzyska³a imponuj¹c¹ muzyczn¹ oprawê.
Jak moÂżna wyczytaĂŚ w sieci, Vorspiel (czyli wagnerowska uwertura) do Tristana i Izoldy jest emocjonalnym streszczeniem caÂłego muzycznego dramatu. Sam Wagner napisaÂł objaÂśnienie do tego preludium. UwerturĂŞ rozpoczynajÂą trzy fragmenty muzyczne, a na kaÂżdÂą z nich skÂładajÂą siĂŞ dwa splecione ze sobÂą motywy: pierwszy, intonowany przez wiolonczele, to motyw Tristana, drugi, grany przez obĂłj, jest motywem pragnienia miÂłoÂści. NakÂładajÂąc siĂŞ na siebie, tworzÂą Ăłw sÂłynny tristanowski akord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_chord
Muszê przyznaÌ, ¿e ten akord zupe³nie nie wywo³uje we mnie wra¿enia dysonansu:) Wydaje siê naturalnie wyp³ywaÌ z tych smutnych pocz¹tkowych dŸwiêków, niczym g³êbokie westchnienie ¿alu za³amuj¹ce oddech, i piêknie siê dalej rozwija.
Faktycznie, brzmi w nim tak g³êboki smutek, i têskne jakieœ wo³anie, i wydaje siê idealnie pasowaÌ do oddania tych uczuÌ, które tkwi¹ ju¿ w imieniu g³ównego bohatera ("¿e wiêc przyby³eœ na ziemiê przez smutek, imiê twoje bêdzie Tristan")
Nasze uszy pewnie przywykÂły juÂż nie do takich akordĂłw
i trudno nam usÂłyszeĂŚ to w taki sposĂłb, jak mogÂło docieraĂŚ do sÂłuchaczy 150 lat temu.
Wed³ug opisu T. Ró¿alskiego: "Pomijaj¹c sam akord, motywy krzy¿uj¹ siê tu i oplataj¹: wiolonczela z obojem - w chêci po³¹czenia, które jednak nie mo¿e nast¹piÌ, akord rozwi¹zuje siê nie po myœli kochanków. Jest to wiêc niezwyk³e, bo obejmuj¹ce zaledwie cztery takty, streszczenie ca³ej legendy!"
Autorowi przychodzi tu rĂłwnieÂż na myÂśl paralela z symbolizujÂącym Tristana krzewem bluszczu, i IzoldĂŞ – krzewem winnej latoroÂśli, ktĂłre miaÂły wyrosn¹Ì na grobach kochankĂłw, by oplec siĂŞ w wiecznym, miÂłosnym uÂścisku...
"Mo¿e wiêc ca³y dramat jest jedynie retrospekcj¹ tego niemego gestu?.. Tak czy inaczej, ca³a uwertura jest rozwiniêciem pocz¹tkowej myœli. Motyw mi³oœci, czy lepiej: motyw pragnienia mi³oœci, staje siê w kolejnych taktach coraz silniejszy i gorêtszy uczuciowo, by w koùcu opaœÌ bezsilnie, uschniêty z têsknoty, "nie osi¹gn¹wszy celu, gdy¿ ka¿de osi¹gniêcie rodzi jedynie nowe pragnienie". Ostanie s³owa to cytat z wypowiedzi samego kompozytora (wspomniane objaœnienie do uwertury z 1859)".
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #51 :
Sierpień 05, 2012, 21:07:47 »
Cytat: Aleksias Sierpień 02, 2012, 03:35:37
[...] motyw mi³oœci, czy lepiej: motyw pragnienia mi³oœci, staje siê w kolejnych taktach coraz silniejszy i gorêtszy uczuciowo, by w koùcu opaœÌ bezsilnie, uschniêty z têsknoty, "nie osi¹gn¹wszy celu, gdy¿ ka¿de osi¹gniêcie rodzi jedynie nowe pragnienie". [...]
Otó¿ to, znakomita interpretacja. Motyw mi³osny ze s³ynnym akordem tristanowskim staje siê symbolem niespe³nienia, niemo¿noœci, pora¿ki mi³oœci i uczuÌ w ogóle. Jest to chyba najtragiczniejszy fragment partytury, który pojawia siê (przetwarzany) w wielu jej fragmentach - co jednak najbardziej dramatyczne, s³yszymy go ju¿ na pocz¹tku - ju¿ w pierwszych sekundach dzie³a wiemy, ¿e historia Tristana i Izoldy zakoùczy siê tragedi¹. Moim zdaniem jest to najbardziej pesymistyczne dzie³o Wagnera (chyba nawet bardziej ni¿ ogniwa
PierÂścienia
), bo Wagner ukazuje klêskê ludzkich uczuÌ w ich bezpoœrednim zderzeniu ze œwiatem, jego zasadami i konwencjami stworzonymi przez ludzkoœÌ. Wiemy zreszt¹, ¿e bodŸcem do stworzenia dzie³a o tak dramatycznym nasyceniu by³a dla Wagnera jego "niespe³niona", romantyczna mi³oœÌ do (mê¿atki) Mathilde Wesendonck (BTW, Wagner stworzy³ cykl pieœni do s³ów tej poetki -
Wesendonck Lieder
).
Wspomniany miÂłosny motyw bezradnoÂści i akord znajduje swoiste rozwiÂązanie w finale
Tristana
. WsÂłuchajcie siĂŞ w orkiestrowe
postludium
, po tzw.
MiÂłosnej Âśmierci Izoldy
. Ta monumentalna koda opery jest de facto obrazem zaœwiatów, dŸwiêkowym ukazaniem metafizyki. W finale dramatu kochankowie ³¹cz¹ siê - na wieki. Zreszt¹ ³atwo zauwa¿yÌ, ¿e akcja du¿ej czêœci
Tristana
umiejscowiona jest w³aœnie w sferze metafizycznej, duchowej. Niesprawiedliwym zarzutem jest stwierdzenie, ¿e w II akcie (zawieraj¹cym najd³u¿szy w dziejach, trwaj¹cy co najmniej 3 kwadranse duet mi³osny) akcja zamiera. Wydarzenia odbywaj¹ siê tam w innym wymiarze - ile namiêtnoœci, faz, etapów, stopni prowadzi do ekspolzji uczucia o charakterze ekstazy! Wagner by³ naprawdê dramaturgicznym geniuszem, skoro tak barwnie i przekonuj¹co ukaza³ mi³osn¹ drogê i dojrzewanie ukochanych. Tworz¹c libretto, co ciekawe, "pos³uguje siê" pesymistyczn¹ filozofi¹ Schopenhauera - s³yszymy to zarówno w duecie-drugim akcie, jak i w gigantycznym monologu Tristana zajmuj¹cym wiêksz¹ czêœÌ aktu III (w którym bohater podsumowuje swoje ¿ycie i majaczy œmiertlenie ranny).
Tristan
to chyba najbardziej rewolucyjne dzieÂło Wagnera.
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #52 :
Sierpień 21, 2012, 16:04:50 »
ZnalazÂłam to video na YT i jest tak piĂŞkne,Âże muszĂŞ sie podzieliĂŚ!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=jC-pA81QxGs
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
chingate
Gość
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #53 :
Sierpień 21, 2012, 20:06:45 »
Nie, nie uwierzycie w to co tu przeczytacie! TeÂż nie mogÂłem uwierzyĂŚ, ale ostatecznie, przeczytawszy oÂświadczenie Pana Premiera, Âże Syn Pana Premiera jest absolutnie uczciwy, uwierzyÂłem rĂłwnieÂż w to, Âże Festiwal Wagnerowski odbywa siĂŞ w.... uwaga!!!!.... BEJRUCIE!!!!
"Tomasz Konieczny gra jedn¹ z g³ównych ról: szlachetnego Stolziusa zakochanego w Marie (fantastyczna wokalnie Laura Aikin), która pada ofiar¹ ¿o³nierzy. Stolzius mœci siê skutecznie, ale sam pope³nia samobójstwo. Nagrodzony owacjami po spektaklu przyzna³, ¿e to piekielnie trudna rola.
- PrzeÂżyÂłem fascynujÂącÂą odskoczniĂŞ od tego, co stale robiĂŞ. Nie ÂżaÂłujĂŞ - przyznaje. - Co prawda juÂż po podpisaniu umowy z Salzburgiem dostaÂłem propozycjĂŞ z Bejrutu zaÂśpiewania tytuÂłowej roli w „LatajÂącym Holendrze", ale trudno.
Wagnerowski festiwal w Bejrucie od siedmiu lat kusi Tomasza Koniecznego, ale pierwsze propozycje byÂły maÂło interesujÂące, potem zaÂś kolidowaÂły terminy. On postanowiÂł spokojnie czekaĂŚ. NajbliÂższy sezon i tak upÂłynie mu pod znakiem ambitnych wyzwaĂą w dramatach Wagnera. W wiedeĂąskiej Staatsoper zaÂśpiewa Wotana, a w Monachium - Albericha w dwĂłch wielkich produkcjach „PierÂścienia Nibelunga".
http://www.rp.pl/artykul/515407,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Zapisane
ewa578
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1471
Ewa
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #54 :
Sierpień 22, 2012, 04:35:42 »
A ja siê przesta³am dziwiÌ i nie wierzyÌ. Niedouctwo wokó³ jest wszechobecne i pora¿aj¹ce, wiêc raczej jeœli coœ jest normalnie i na poziomie wywo³uje zdziwienie, ¿e jeszcze tak mo¿na!
Zapisane
chingate
Gość
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #55 :
Sierpień 22, 2012, 23:34:12 »
Po mojej interwencji tekst poprawiono, ale mojego komentarza nie zamieszczono, zreszt¹ s³usznie, bo u¿y³em doœÌ ostrych sformu³owaù pod adresem autora artyku³u
http://www.rp.pl/artykul/9145,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2767
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #56 :
Sierpień 23, 2012, 07:12:22 »
Cytat: Musamman Sierpień 22, 2012, 23:34:12
Po mojej interwencji tekst poprawiono, ale mojego komentarza nie zamieszczono, zreszt¹ s³usznie, bo u¿y³em doœÌ ostrych sformu³owaù pod adresem autora artyku³u
http://www.rp.pl/artykul/9145,926512-Festiwal-w-Salzburgu--Tomasz-Konieczny-wsrod-gwiazd.html
Ja uwa¿am, ze nies³usznie. Wspó³czesne konwenanse toleruj¹ ostroœÌ komentarzy (szczegolnie na wirtualnych forach) i nikt siê nimi nie bulwersuje. Twoja reakcja zapewnwe by³a szczera i autentyczna. I usuwanie takich autentyków niepotrzebnie z elektronicznego, ¿ywego tabloidu czyni bezp³ciowego kastrata.
Zapisane
Pytasz mnie, jak graÂł Ăłw pianista? W jego grze byÂło coÂś ludzkiego: pomyliÂł siĂŞ...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #57 :
Sierpień 23, 2012, 10:40:12 »
Dla niecierpliwych i zapracowanych "PierÂścieĂą' w 2.5 minuty
:
http://www.youtube.com/watch?v=Zyq0Je-FRsw&feature=share
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
ewa578
Ekspert
Offline
Wiadomości: 1471
Ewa
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #58 :
Sierpień 23, 2012, 18:23:59 »
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #59 :
Październik 12, 2012, 23:02:02 »
We wrzeÂśniu odbyÂła siĂŞ w Londynie premiera nowej produkcji PIERÂŚCIENIA NIBELUNGĂW; poszczegĂłlne ogniwa tetralogii bĂŞdÂą transmitowane lub retransmitowane przez DwĂłjkĂŞ. JeÂśli ktoÂś bĂŞdzie miaÂł czas i chĂŞĂŚ wysÂłuchania, miÂło widziane podzielenie siĂŞ wraÂżeniami.
O cyklu w reÂż. K. Warnera w
The Independent
:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/reviews/der-ring-des-nibelungen-royal-opera-house-london-396863.html
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Strony:
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
paktprzyjazni
thepunisher
mini-land
countrylife
kalinowatyper