Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Oswajanie Wagnera  (Przeczytany 72869 razy)
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #75 : Kwiecieñ 20, 2013, 16:34:38 »

Dzi¶ transmisja:


http://www.bayerische.staatsoper.de/866--~Staatsoper~bso_aktuell~aktuelles.html
Zapisane

Lawendynka
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #76 : Maj 09, 2013, 14:39:54 »

http://www.rp.pl/artykul/28,1007419-Operowy-skandal-z-nazizmem-w-tle.html
Zapisane
Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #77 : Maj 12, 2013, 01:01:35 »

Wagner historyczny.

Die Meistersinger von Nürnberg

Fritz Reiner i Chicago Symphony Orchestra (fina³, fragm. III aktu)
http://www.youtube.com/watch?v=oGxuh4x_47g

Herbert von Karajan i Los Angeles Symphony Orchestra (uwertura)
http://www.youtube.com/watch?v=HPlRmiO9sjM

Rudolf Kempe, Dresdner Staatskapelle... Dla cierpliwych - ca³o¶æ.
http://www.youtube.com/watch?v=fGhckUWonXo

Hans Knappertsbusch, Bayreuth 1960
http://www.youtube.com/watch?v=k9tkJ5R3o1c
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2013, 01:03:06 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Lawendynka
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #78 : Maj 22, 2013, 08:00:10 »

W³a¶ciwie pomy¶la³am sobie, ¿e Wagner powienien byæ zadowolony. Jest kompozytorem, który budzi emocje, fakt - skrajne do¶æ, ale... Wszak dla artysty najgrosza jest obojêtno¶æ odbiorców

Ciekawe, czy Niebo Pana Wagnera zamieszkuj± postaci z jego niezwyk³ych opowie¶ci

p. s.
http://www.rp.pl/artykul/1011454.html
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #79 : Maj 22, 2013, 09:24:37 »

Kazik (dysco-polo) tez wzbudza duzo emocji u niektorych.
Tylko male pytanie, czy jest on artysta?

Czesc emocji wzbudzamy sobie sami podczas sluchania.
Oczywiscie artysta spelnia duza role i dziala jak START BUTTON, reszte dopisujemy sobie sami.
Do dzisiaj jestem obojetny w stosunku do muzyki Brucknera, aczkolwiek wiem ze jest on geniuszem.
Staram sie znalezc recepte, jak dotrzec do jego muzyki.

Wagner, no coz znacie moja opinie. Nie jestem obojetny w stosunku do jego muzyki.
Po prostu wkurza mnie jego prostactwo warsztatowe i balwochwalstwo.

Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #80 : Maj 22, 2013, 09:57:49 »

Wybaczcie moj koslawy styl ("sobie sami")
Madry P po szk.
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #81 : Maj 22, 2013, 12:45:09 »

W du¿ej czê¶ci zgadzam siê z Bartkiem, ale jakie przyjemne s± te emocje!!

"Lot Walkirii" z MET. Co za wspania³a inscenizacja!!! ¦wienie pomy¶lane!!!

http://www.youtube.com/watch?v=xeRwBiu4wfQ


Kazik Staszewski to chyba nie dysko-polo Co? Co? Co?
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2013, 12:50:16 wys³ane przez TeresaGrob » Zapisane

Lawendynka
Aktywny u¿ytkownik
***
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 161


Zobacz profil
« Odpowiedz #82 : Maj 22, 2013, 13:35:51 »

Je¶li Staszewski, to z pewno¶cia nie disco - polo No, i artysta jednak, Drogi Bartku
I wiesz, skoro szukasz klucza do Brucknera, to jednak nie jest Ci on tak do koñca obojêtny...
Zapisane
TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #83 : Maj 27, 2013, 18:01:18 »

Bardzo przydatne wprowadzenie do mitologii Wagnera:

http://www.youtube.com/watch?v=NbwciOQoa2Q
Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #84 : Lipiec 27, 2013, 23:39:10 »

Jak co roku - choæ tym razem w szczególnych, rocznicowych okoliczno¶ciach - na prze³omie lipca i sierpnia odbywa siê na Zielonym Wzgórzu  Festiwal Wagnerowski (Bayreuther Festspiele).

Na otwarcie zabrzmia³ Lataj±cy Holender, na którego przyby³a ca³a ¶mietanka towarzyska Niemiec. Od wczoraj natomiast jeste¶my ¶wiadkami jubileuszowej premiery Pier¶cienia Nibelungów. Oto pierwsze zdjêcia nowej inscenizacji (re¿. Frank Castorf, kierownictwo muzyczne: Kirill Petrenko):

http://www.the-wagnerian.com/2013/07/first-full-photos-of-bayreuths-2013.html

Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #85 : Lipiec 28, 2013, 00:31:21 »

A wiêc Der Ring des Nibelungen! Dzie³o ¿ycia Wagnera, kilkana¶cie godzin muzyki, która powsta³a miêdzy 1848 a 1874 r.; premiera ca³ej tetralogii odby³a siê w wagnerowskiej ¶wi±tyni, w Teatrze Festiwalowym w Bayreuth w obecno¶ci cesarza, protektora, sponsora i przyjaciela Wagnera - Ludwika II Bawarskiego (który dos³ownie czci³ jego sztukê) oraz wybitnych artystów z ca³ej Europy - To³stoja, Czajkowskiego, Liszta, Saint-Saënsa, Griega... Czajkowski, któremu bardzo daleko do estetyki Wagnera, mia³ stwierdziæ po premierze, ¿e zapisze siê ona w historii muzyki jako jedno z najwa¿niejszych wydarzeñ. Nie myli³ siê.

Oto orkiestrowy, ponad 70-minutowy "skrót" Pier¶cienia, opracowany przez Lorina Maazela - nie dodano tu ani jednej nuty spoza oryginalnej partytury:

http://www.youtube.com/watch?v=ij2UfkIgoFQ

Na temat tetralogii powsta³a wrêcz nieograniczona liczba opracowañ, które podejmowa³y siê m.in. rozwik³ania leitmotivów, które Wagner wp³ót³ gêsto w tkankê muzyczn± dzie³a - swój d¼wiêkowy kod posiadaj± nie tylko poszczególne postaci i uczucia, które nimi miotaj±, ale równie¿ przedmioty (o ogromnym, symbolicznym znaczeniu - miecz Zygfryda Nothung, w³ócznia najwy¿szego z bogów Wotana, pier¶cieñ, daj±cy w³adzê nad ¶wiatem itd), Walhalla (siedziba bogów) czy podziemne Nibelheim, siedziba Alberyka. Debussy ironizowa³: s³uchasz Ring czyli otwierasz ksi±¿kê telefoniczn± motywów przewodnich.

2,5-godzinny Rheingold (Z³oto Renu), prolog Pier¶cienia w 4 obrazach jest najbardziej skondensowanym ogniwem cyklu. Rozpoczyna siê bardzo ciekawie - przez 136 taktów Wagner rozwija w orkiestrze akord Es-dur, miejscami, w oddali, w partii waltorni s³ychaæ podkre¶lanie tonacji dominanty. Ca³a partytura naszpikowana jest symbolami - tak jest i teraz; chodzi o muzyczne oddanie "tworzenia siê", powstawania ¶wiata, a córy Renu wykrzykuj± w prajêzyku natury "Weia! Waga!...". ¯ycie wy³ania siê z wody - st±d to hipnotyzuj±ce powtarzanie orkiestrowej figuracji ka¿e nam równie¿ wyobraziæ sobie nurt Renu, który skrywa najcenniejszy ze skarbów.

Najciekawszymi chyba postaciami uroczystego prologu s± chyba Wotan i Alberyk, pozornie stoj±cy na przeciwnych biegunach dobra i z³a. Wotan d¼wiêkowo uosabia równie¿ germañski Olimp - Walhallê, która rozbrzmiewa w Des-dur, w kontra¶cie do królestwa z³odzieja z³ota cór Renu (dalekie b-moll). Wotan w ogóle mo¿e dostarczyæ materia³u na setki analiz - bóg strzeg±cy ³adu na Ziemi, z drugiej strony - bezwzglêdny, ¿±dny posi±¶æ pier¶cieñ, symbol wszechw³adzy, co doprowadza jego do obsesji (por. scena 4 i absolutne "nie" dla oddania pier¶cienia), a boski ¶wiat - do finalnego upadku w Zmierzchu bogów. Stworzyciel niszczy wskutek swoich nieposkromionych ¿±dzy w³asne dzie³o stworzenia. Zbyt pó¼no zdaje sobie sprawê z tego, przed czym ostrzega³a go Erda, bogini-matka: moc pier¶cienia jest przeklêta. Do tego kl±twê na posiadacza pier¶cienia rzuci³ Alberyk, postaæ tragiczna, która odrzuci³a mi³o¶æ, a jej miejsce zajê³a nienawi¶æ i zemsta. Jego ¶wiat - Nibelheim, swoisty piekielny obóz pracy - to w partyturze kilkudziesiêciokrotne powtórzenie motywu ku¼ni, jakby w umy¶le Wagnera tkwi³y idee wspó³czesnego mu K. Marksa.

Nagranie z MET 2013; orkiestra mo¿e nie brzmi tak doskonale, jak ta z Bayreuth, natomiast inscenizacja - znakomita.
http://www.youtube.com/watch?v=z-BrwJH3ypk

Nowa boska siedziba - Walhalla - zostaje odmalowana w finale Z³ota Renu; s³yszymy tu ol¶niewaj±cy marsz bogów przez têczê do niebios przy jêkach reñskich cór, którym skradziono ich skarb.

http://www.youtube.com/watch?v=ffFDYleFXuc
« Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2013, 05:12:07 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #86 : Lipiec 28, 2013, 01:02:09 »

Walkiria, a wiec 1. dzieñ dramatu, jest ju¿ znacznie bardziej rozbudowana. Centraln± postaci± dzie³a (jak i ca³ego cyklu, obok Zygfryda i Wotana) jest Brunhilda, wywy¿szona przez ojca z dziewi±tki pó³bogiñ, odprowadzaj±cych na Walhallê pokonanych heroldów - mimo, ¿e pojawia siê dopiero w po³owie dramatu. Cwa³ Walkirii, poprzedzaj±cy spotkanie wszystkich sióstr, to najs³ynniejszy fragment w twórczo¶ci Wagnera - monumentalny, rozpisany na gigantyczn± sekcjê dêt±. Oto megalomania Wagnera! Tak to siê robi w NY:

http://www.youtube.com/watch?v=xeRwBiu4wfQ

1 akt to w wiêkszo¶ci duet mi³osny Zygmunda i Zyglindy, którzy pa³aj± namiêtno¶ciami mimo pokrewieñstwa (s± bli¼niakami, odkrywaj± to jednak zbyt pó¼no). To pierwszy ogromny i prawdziwie wagnerowski duet zakochanych, ukazuj±cy ca³± drogê rozwoju uczucia, ze wszystkimi jego odcieniami, który zapowiada arcydzie³o najdoskonalsze - z Tristana i Izoldy.

J. Kaufmann jako Zygmund. Swoj± drog±, Agnieszko, dlaczego po ¶wietnym Lohengrinie Kaufmann nie kontynuuje swojej kariery w Bayreuth? My¶lê, ¿e i w Pier¶cieniu (Zygmund/Zygfryd) i jako Tristan nie¼le dawa³by radê 

http://www.youtube.com/watch?v=XKInmSFOPTQ

Wotan u¶wiadamia sobie w Walkirii swoj± klêskê - umo¿liwia pora¿kê i ¶mieræ Zygmunta w walce ze znienawidzonym Hundingiem - prawo musi byæ bowiem przestrzegane. W finale za¶ traci swoj± zbuntowan±, ukochan± córkê, której jako bóg nie mo¿e darowaæ kary sprzeniewie¿enia siê. Ekspresyjny, dramatyczny duet w III akcie u¶wiadamia nam - Brunhilda to lepsze ja cierpi±cego Wotana. Fina³owa scena, Czar ognia, kiedy germañski Hefajstos, Loge, otacza Brunhildê pier¶cieniem z ognia, to mistrzostwo dramaturgiczne i instrumentacyjne. P³omieñ zostaje ukazany w dynamicznych figuracjach smyczków, harf i fletów, za¶ instrumenty dête, wygrywajace d³ugie nuty, symbolizuj± jego rozprzestrzenianie siê.

http://www.youtube.com/watch?v=3sB_-rxMtAM
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2013, 01:08:00 wys³ane przez Mozart » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #87 : Lipiec 28, 2013, 01:15:06 »

Niestety, widaæ niewiele - Walkiria Wielanda Wagnera, najlepszego re¿ysera z Bayreuth w XX w.

http://www.youtube.com/watch?v=ILGJSK-i65I
Zapisane

TeresaGrob
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2621



Zobacz profil
« Odpowiedz #88 : Lipiec 28, 2013, 21:44:58 »

 No w³a¶nie Kaufmann jako Zygmunta z Ev±-Mari± Westbroeck jako Zyglinda w produkcji MET z 2011 roku jest doskona³y.
Ale wczorajsza Walkiria te¿ mi siê bardzo podoba³a zw³aszcza dyrygent Kiryll Petrenko.
A o Tristanie z Kaufmannem i Nin± Stemme wszyscy fani marz±
« Ostatnia zmiana: Lipiec 28, 2013, 21:49:24 wys³ane przez TeresaGrob » Zapisane

Mozart
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3178

Patryk


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #89 : Lipiec 28, 2013, 22:14:30 »

No w³a¶nie Kaufmann jako Zygmunta z Ev±-Mari± Westbroeck jako Zyglinda w produkcji MET z 2011 roku jest doskona³y.

W³a¶nie, zgadzam siê - do tego pamiêtam Kaufmanna w partii Lohengrina i dlatego s±dzê, ze móg³by wyst±piæ w Bayreuth jako Zygmunt, a szczególnie Zygfryd (jest Niemcem, ma ¶wietn± wymowê tekstu, a to dla tamtejszej publiczno¶ci niezwykle wa¿ne). Szkoda by³oby, gdyby jego dotychczasowy festiwalowy epizod mia³ okazaæ siê jedynym 
« Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2013, 05:21:24 wys³ane przez Aleksias » Zapisane

Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

kalinowatyper animilkowo twistedgamers thepunisher neder-live