Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
1 Godzina
1 Dzień
1 Tydzień
1 Miesiąc
Zawsze
Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności
: Forum miÂłoÂśnikĂłw muzyki Fryderyka Chopina
Kurier Szafarski
>
DziaÂły forum
>
Muzyka
>
ArtyÂści i ich muzyka
>
Oswajanie Wagnera
Strony:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Do dołu
« poprzedni
następny »
Drukuj
Autor
Wątek: Oswajanie Wagnera (Przeczytany 75213 razy)
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #90 :
Lipiec 30, 2013, 20:40:21 »
A propos nowej odsÂłony
PierÂścienia
w Bayreuth - ciekawy jestem, co siê na tej scenie dzieje (choÌ ma³y podgl¹d na scenografiê mamy), skoro publicznoœÌ z wiêksz¹ (
Zygfryd
!) lub mniejszÂą werwÂą konsekwentnie potrafi wybuczeĂŚ przedstawienia
SwojÂą drogÂą, skoro
bystry
reÂżyser poszedÂł w petrochemiĂŞ (ropa jako zÂłoto naszych czasĂłw), to ciekaw jestem, czy
pierÂścieĂą
pozostaÂł w sferze idei (organizacja OPEC? szejkowie wÂładajÂący Âświatem, rafineriami i petrodolarami?), metafizyki czy moÂże zostaÂł "skonkretyzowany" w postaci baryÂłki ropy
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 31, 2013, 00:49:20 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #91 :
Lipiec 30, 2013, 22:20:00 »
He,he, he Mozarcie
dobre!
Nie wiem czy znasz takÂą fanpage na fb "Against Modern Opera Production".
Autorami sÂą mÂłodzi miÂłoÂśnicy opery, ktĂłrzy nie pamiĂŞtajÂą dawnych klasycznych produkcji, tĂŞskniÂą za nimi i sÂą
znudzeni tym caÂłym Regietheatheater.
ZdjĂŞcia z tegorocznego festiwalu w Bayreuth sÂą przezabawne.
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #92 :
Lipiec 30, 2013, 23:03:59 »
Zygfryd
jest wg niektĂłrych badaczy, porĂłwnujÂących tetralogiĂŞ do 4-ogniwowej symfonii, scherzem tego cyklu; w rzeczywistoÂści jest jego centrum, o czym Âświadczy choĂŚby stosunek Wagnera do tytuÂłowego bohatera i fakt, Âże planowaÂł poczÂątkowo skomponowanie dramatu
ÂŚmierĂŚ Zygfryda
, a potem dyptyku opartego o tê postaÌ. Ostatecznie przesun¹³ nieco ciê¿ar na Wotana i Brunhildê.
Zygfryda traktowaÂł Wagner jako wzĂłr germaĂąskiego bohatera, wychowanego na Âłonie natury, nieskalanego zÂłem - ba, nieomal siĂŞ z nim utoÂżsamiaÂł. Muzyczny zwiÂązek motywĂłw towarzyszÂących Zygfrydowi z motywami natury w
PierÂścieniu
jest bardzo dostrzegalny. Partytura jest bardziej nowatorska - harmonicznie i instrumentacyjnie - od
Walkirii
; w koùcu ca³oœÌ ukoùczona zosta³a dopiero w 1871 r. (Wagner zwleka³ z III aktem), w miêdzyczasie powsta³ m.in.
Tristan
. JeÂśli w tych litych, ponadgodzinnych aktach utrzymanych rzecz jasna w duchu
durchkomponierte Musik
szukaÌ numerów, które mo¿na wykonaÌ oddzielnie, to mo¿e byÌ to monumentalna, wielozwrotkowa pieœù wykuwania miecza (
Nothung! Nothung!...
) przez siÂłacza, wieĂączÂąca wraz z jego dialogiem z Mime I akt.
http://www.youtube.com/watch?v=yPUWbAu0yz4
NieskazitelnoœÌ Zygfryda i jego przynale¿noœÌ do natury podkreœlona zostaje w II akcie, w niezwykle subtelnej scenie rozmów bohatera z leœnymi ptakami (Waldvogel), które kieruj¹ go do œpi¹cej Brunhildy, otoczonej ognistym krêgiem Loge. Obraz wêdrówki Zygfryda na górê, poca³unek i obudzenie siê Brunhildy to chyba najbardziej uroczyste fragmenty ca³ego cyklu - choÌ w ten sposób posiadacz pierœcienia Fafnera skazuje siebie na potêpienie, czyni¹c siebie podatnym na przeklêt¹ moc pierœcienia. Na nic zda³a siê interwencja przera¿onego Wotana-wêdrowca - nieudana zreszt¹ (zniszczenie w³óczni), bo bóg staje siê w III czêœci tetralogii obserwatorem, nie mog¹cym ju¿ powstrzymaÌ niszcz¹cego przeznaczenia. Dramat zamyka wielki duet zakochanych, niejako kontynuowany na pocz¹tku
Zmierzchu bogĂłw
, dziĂŞki ktĂłremu Zygfryd poddany zostaje metamorfozie jako mĂŞÂżczyzna i bohater. NamiĂŞtna muzyka czerpie z poematu
Idylla Zygfryda
, ktĂłry byÂł prezentem Wagnera dla Âżony Cosimy. Oto droga od ciemnoÂści I i II aktu, do ÂświatÂłoÂści na gĂłrskim szczycie w finale.
Przybycie Wotana (Wanderer), NY
http://www.youtube.com/watch?v=FuNZ5W_G0kg
Dziêki znajomoœci choÌby podstawowych leitmotivów, bez trudu jedynie s³uchaj¹c mo¿emy wyobraziÌ sobie wydarzenia sceniczne. Kiedy Zygfryd wspina siê na górê, na której œpi Brunhilda, s³yszymy wznosz¹c¹ figuracjê smyczków, przeplatan¹ motywem, który nieod³¹cznie towarzyszy bohaterowi (róg), s³yszmy te¿ jakby z oddali reminiscencje z fina³owej sceny
Walkirii
, ukazujÂącej ognisty krÂąg (
Czar ognia
). Powitanie ÂświatÂła przez walkiriĂŞ - czemu przysÂłuchuje siĂŞ zdumiony, ale i przepeÂłniony miÂłoÂściÂą (po raz pierwszy widzi kobietĂŞ) Zygfryd - wskazuje na mitologiĂŞ pragermaĂąskÂą.
http://www.youtube.com/watch?v=xadKC2v67Cs
Tak, dziesi¹tki motywów przewodnich to wielkie wyzwanie dla odbiorcy. Dopiero ich dostrze¿enie sprawia, ¿e potrafimy niejednokrotnie przewidzieÌ wydarzenia b¹dŸ sens, jaki Wagner pragn¹³ im nadaÌ. W finale
Zmierzchu
s³yszymy motyw wiecznego macierzyùstwa, splataj¹cy siê z muzycznym (znanym nam ju¿ wczeœniej) obrazem Walhalli (która pogr¹¿a siê w zniszczeniu), co ma znaczenie symboliczne; tak¿e motyw Zygfryda - wraz z nim samym - podlega przemianom. Muzyka antycypuje, wyra¿a wiêcej ni¿ tekst, dope³nia wypowiedziane s³owo - ukazuje g³êbszy sens libretta. Muzyczna tkanka dzie³a jest niezwykle gêsta - emocje i gesty bohaterów nie s¹ bez znaczenia, towarzysz¹ im odpowiednie dŸwiêkowe symbole. W partyturze nie ma przypadkowoœci. Krytykowane tu niegdyœ czêste u¿ycie chromatyki ma swój wyrazowy cel (np. chromatyczny motyw he³mu czyni¹cego niewidzialnym, co podkreœla jego tajemniczoœÌ). Na³o¿enie kilku motywów na siebie mo¿e nawet zmieniÌ ich znaczenie. O nowatorskiej harmonice i orkiestracji, dziêki której Wagner potrafi³ malowaÌ dŸwiêkami jak niemal nikt w dziejach muzyki, jedynie wspomnê. Generalnie, mimo pewnych d³u¿yzn, uwa¿ny s³uchacz chyba siê nie nudzi. To a propos równie¿ naszej krytyki Wagnera
«
Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2013, 02:03:32 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #93 :
Lipiec 30, 2013, 23:16:18 »
Cytat: TeresaGrob Lipiec 30, 2013, 22:20:00
Nie wiem czy znasz takÂą fanpage na fb "Against Modern Opera Production".
Autorami sÂą mÂłodzi miÂłoÂśnicy opery, ktĂłrzy nie pamiĂŞtajÂą dawnych klasycznych produkcji, tĂŞskniÂą za nimi i sÂą
znudzeni tym caÂłym Regietheatheater.
PrzecieÂż czÂłowiek z teatru ma wychodziĂŚ odmieniony, a nie zdegustowany. Niech to bĂŞdzie XXI wiek na scenie, byle ta wizja miaÂła jakiÂś zwiÂązek z intencjami twĂłrcĂłw tekstu i muzyki. Mnie siĂŞ wydaje, Âże czasem reÂżyserzy tworzÂą nowy scenariusz (wkÂładajÂąc aktorom do ust tekst XIX-wieczny) do istniejÂącego juÂż przedstawienia. Szczerze mĂłwiÂąc, nie chciaÂłbym oglÂądaĂŚ
Ringu
baœniowego - ale i niekoniecznie na si³ê kontrowersyjnego. Wieland Wagner wiedzia³, o co chodzi
MET teÂż sobie dobrze poradziÂła
«
Ostatnia zmiana: Lipiec 30, 2013, 23:23:46 wysłane przez Mozart
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #94 :
Sierpień 01, 2013, 01:38:13 »
Zmierzch bogĂłw
(
GÜtterdämmerung
) czyli 4,5-godzinny finaÂł tetralogii. Tragiczna coda zapowiedziana zostaje de facto w prologu (
Rheingold
),
Vorspiel
te¿ nie pozostawia z³udzeù (germaùskie mojry), dzie³a zniszczenia dope³nia Brunhilda - by³a posiadaczka pierœcienia; jedyna, która potrafi³a zdj¹Ì go z palca swego mê¿a.
Ring
odzyskujÂą cĂłry Renu, zaÂś siedziba bogĂłw zostaje zniszczona. Po 20-minutowym monologu (
Ofiara Brunhildy
) Brunhilda rzuca siĂŞ w pÂłomienie, a dramat wyraÂża muzyka czysto instrumentalna - to wielkie orkiestrowe zamkniĂŞcie naleÂży do szczytĂłw symfonizmu XIX w. SÂłyszymy masĂŞ motywĂłw przewodnich, ktĂłre pojawiaÂły w poprzednich dniach dramatu. SÂłyszymy teÂż wizjĂŞ innego Âświata, nowego poczÂątku -
Ring
zamyka rozpiêty pod ³ukiem, uwznioœlaj¹cy i zapieraj¹cy dech w piersiach temat przysz³oœci, apoteoza motywu zbawczej mi³oœci. Pojawia siê po melodycznym wspomnieniu macierzyùstwa i Zygfryda. Duch najwiêkszego herosa, Zygfryda unosi siê (muzycznie!) nad zw³okami Brunhildy, ma³¿onkowie jednocz¹ siê w nowej rzeczywistoœci - pesymistyczny, schopenhauerowski dramat wieùczy wo³anie pe³ne nadziei. Oto wagnerowska kreacja nowego universum.
P. Boulez, Jahrhundert-Ring (1976; reÂżyseria: Patrice Cherau, co wywoÂłaÂło wielki skandal, niczym w tym roku
)
http://www.youtube.com/watch?v=Nn92B0yQY5E
Zygfryd w starciu z ludŸmi kieruj¹cymi siê pych¹, ¿¹dz¹ w³adzy i zemsty jest skazany na pora¿kê. Wskutek zwi¹zku z kobiet¹ straci³ sprzymierzeùca w postaci natury, z której wyrós³. Zderzenie z Nibelungami jest dla niego mia¿d¿¹ce (co ciekawe, ich przywódcê Hagena symbolizuje tryton - trzytonowy interwa³, uwa¿any przez klasyków za dysonans). Do jego finalnego upadku przyczynia siê Brunhilda. ŒmierÌ zdobywcy pierœcienia i czo³owego bohatera germaùskiej mitologii nie mo¿e przemilczeÌ muzyka.
Muzyka ÂżaÂłobna
to najsÂłynniejszy fragment
Zmierzchu
. Ach, ta orkiestracja, cud.
Wilhelm Furtwangler
http://www.youtube.com/watch?v=zCE_aYJNfQo
«
Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2013, 04:55:14 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3011
Asia
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #95 :
Sierpień 01, 2013, 03:56:54 »
CaÂły PierÂścieĂą jest cudem:) I naprawdĂŞ cudownie zostaÂł tu muzycznie opowiedziany i zinterpretowany:). Jako kobieta, czujĂŞ go, odbieram, jednak trochĂŞ bardziej – od kobiecej strony;) Zatem w swoim odbiorze stojĂŞ bardziej po stronie Brunhildy
Jak to juÂż wspomniaÂłeÂś, "PierÂścieĂą” jest opowieÂściÂą o zderzeniu miÂłoÂści i ¿¹dzy wÂładzy i posiadania – "jasnej i ciemnej strony mocy". PrzesÂłanie pierÂścienia jest jasne. Kto wykuje ze zÂłota pierÂścieĂą, kto wyrzeknie siĂŞ miÂłoÂści – mĂłwiÂą cĂłry Renu – zdobĂŞdzie wÂładzĂŞ nad Âświatem (przy okazji, jak wyraÂźnie widaĂŚ, Âże Tolkien czerpaÂł z tych samych mitĂłw:) Co ciekawe - obaj pisali swe dzieÂła przez kilkadziesiÂąt lat).
ÂŁaĂącuch niszczÂącej mocy po¿¹dania bogactwa i wÂładzy zaczyna siĂŞ od Alberyka. Nibelungowi przychodzi to Âłatwo – bez trudu wyrzeka siĂŞ miÂłoÂści i jÂą przeklina.
ÂŻÂądzÂą posiadania i wÂładzy jest juÂż sam z siebie zaraÂżony Wotan (wszak jest najwyÂższym bogiem, a absolutna wÂładza deprawuje) – gotĂłw oddaĂŚ FrejĂŞ, boginiĂŞ radoÂści, za WalhallĂŞ. Potem zapragnie teÂż zagarn¹Ì zÂłoto, i chce, rzecz jasna, zatrzymaĂŚ pierÂścieĂą – z pewnoÂściÂą jego moc jest mu bliska, choĂŚ nie potrzebuje juÂż przecieÂż wiĂŞcej wÂładzy.
A pierÂścieĂą, dodatkowo przeklĂŞty przez Alberyka, niesie juÂż takÂże ÂśmierĂŚ. Pod wpÂływem pierÂścienia Fafner zabija wÂłasnego brata i zamienia siĂŞ w smoka chroniÂącego skarbu.
„Do swego koĂąca juÂż siĂŞ spieszÂą, co tak silnie w potĂŞgĂŞ swÂą wierzÂą”, mĂłwi Loge.
I tu wkracza jasna strona mocy – pojawia siĂŞ Brunhilda. Ona w przeciwieĂąstwie do nich kieruje siĂŞ uczuciem. Brunhilda przeciwstawia siĂŞ swemu boskiemu ojcu, ocala szczÂątki miecza, ktĂłry przeznaczony jest dla przyszÂłego bohatera, gdy Wotan – ktĂłry znowu myÂśli tylko o zÂłocie – knuje, by zabiĂŚ Zygmunta i jego ÂżonĂŞ razem z nienarodzonym jeszcze Zygfrydem. CĂłrka powoÂłuje siĂŞ na nakaz miÂłoÂści, ktĂłrego ojciec jÂą uczyÂł, a ktĂłremu sam siĂŞ potem sprzeniewierza. MĂłwi mu w oczy, Âże trwa w uczuciach, ktĂłrych on siĂŞ wyrzekÂł dla niskich celĂłw. Ratuje ZyglindĂŞ, jej dziecko, kosztem zemsty Wotana – ktĂłry odbiera jej nieÂśmiertelnoœÌ i usypia na 20 lat, oddajÂąc mĂŞÂżczyÂźnie, ktĂłry jÂą obudzi. I dziecko, ktĂłre ocaliÂła, juÂż jako mĂŞÂżczyzna, budzi BrunhildĂŞ ze snu.
Oboje maj¹ szansê na mi³oœÌ. Czy natura nie sprzyja ich zwi¹zkowi? Przecie¿ to czysta, nieska¿ona w³adz¹ pierœcienia natura prowadzi Zygfryda do œpi¹cej walkirii. To opowieœÌ ptaka, którego mowê rozumie, kieruje go do góry otoczonej p³omieniami...
Na nieszczĂŞÂście on takÂże zabiera pierÂścieĂą, a potem daje go jej w podarunku...A przecieÂż pierÂścieĂą zostaÂł przeklĂŞty – kto go nosi, bĂŞdzie musiaÂł umrzeĂŚ...
To co dzieje siĂŞ póŸniej, to znowu zabĂłjcza moc, ÂłaĂącuch czynĂłw kierowanych po¿¹daniem – bogactwa lub czÂłowieka. ÂŁaĂącuch: Hagen – Gunther – Gutrune – Zygfryd.
Hagen, syn Alberyka, chce pierÂścienia – wiĂŞc oÂżeni Gunthera z BrunhildÂą, ktĂłra go nosi – zatem niech Gutrune da Zygfrydowi miÂłosny napĂłj, aby jÂą zdradziÂł i oddaÂł innemu.
I Zygfryd zdrada swÂą miÂłoœÌ, zapomina o niej, odtrÂąca; zdradza nawet podwĂłjnie – zwyciĂŞÂża BrunhildĂŞ udajÂąc Gunthera, si³¹ odbiera pierÂścieĂą, ktĂłry daÂł przysiĂŞgajÂąc miÂłoœÌ. A ona – jako jedyna – pragnie pierÂścienia nie dla jego wartoÂści i mocy, lecz jako podarunku od ukochanego.
Jej upadek i ÂśmierĂŚ sÂą takÂże upadkiem miÂłoÂści pod ciosem „ciemnej strony” – mocy pierÂścienia. I to do jej upadku przyczynia siĂŞ niewierny kochanek
Nie jest eteryczn¹ Odett¹, która tak podobnie zawiedziona ucieka, by rzuciÌ siê w fale jeziora. Jest wojowniczk¹. Walkiri¹. Jej gniew jest równie silny, jak jej mi³oœÌ. A Hagen, pragn¹cy w³adzy nad œwiatem, jest obok, i knuje intrygê. Wystarczy chwila wybuchu ¿alu, gniewu, zazdroœci, zranionej dumy, ¿eby obudziÌ chêÌ zemsty. Potem jest tylko ból i chêÌ œmierci razem z ukochanym. On te¿, podobnie jak ona, pada ofiar¹ pierœcienia. Tak jak j¹ zgubi³y z³e uczucia, on by³ skazany na klêskê, wyrzek³szy siê mi³oœci. I w nim zag³uszona trucizn¹ mi³oœÌ budzi siê znowu.
I w koĂącu, mimo Âże oni sami przegrywajÂą w starciu ze zÂłem wokó³ i w sobie, ich miÂłoœÌ zwyciĂŞÂża, okazuje siĂŞ silniejsza od Âśmierci. PÂłomieĂą ofiarny stosu, na ktĂłrym pÂłonie miÂłoœÌ, oczyÂści pierÂścieĂą ze skazy. I to jest ten blask nadziei przeÂświecajÂący przez mrok walÂącej siĂŞ w ruiny Walhalli – jeÂśli upadnie, rozsypie siĂŞ postaĂŚ Âświata, ktĂłrym rzÂądzÂą bezwzglĂŞdnie jedynie bogactwo i wÂładza, byĂŚ moÂże miÂłoœÌ zdoÂła przetrwaĂŚ... DokÂładnie jak piszesz -
Cytat: Mozart Sierpień 01, 2013, 01:38:13
SÂłyszymy teÂż wizjĂŞ innego Âświata, nowego poczÂątku -
Ring
zamyka rozpiêty pod ³ukiem, uwznioœlaj¹cy i zapieraj¹cy dech w piersiach temat przysz³oœci, apoteoza motywu zbawczej mi³oœci. Pojawia siê po melodycznym wspomnieniu macierzyùstwa i Zygfryda. Duch najwiêkszego herosa, Zygfryda unosi siê (muzycznie!) nad zw³okami Brunhildy, ma³¿onkowie jednocz¹ siê w nowej rzeczywistoœci - pesymistyczny, schopenhauerowski dramat wieùczy wo³anie pe³ne nadziei. Oto wagnerowska kreacja nowego universum.
Przedstawienie w MET w moim odczuciu fantastyczne - i Âśpiewacy, i orkiestra, i niesamowita maszyneria Mr Lepage'a, ktĂłra podobno wzbudziÂła wiele kontrowersji:)
«
Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2013, 05:05:49 wysłane przez Aleksias
»
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #96 :
Sierpień 12, 2013, 23:22:16 »
Drugi
Ring
Bawarii - z Opery w Monachium.
http://youtu.be/OKy_J5QwMrc
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #97 :
Sierpień 12, 2013, 23:42:06 »
Kolejne "PierÂścienie"
Tym razem siêgn¹³em nieco w przesz³oœÌ, tandem: Barenboim - Kupfer - Evans. Lata 90. w Bayreuth. Szczerze, chyba ¿adna orkiestra w repertuarze wagnerowskim nie dorówna tej z Zielonego Wzgórza.
http://www.youtube.com/watch?v=bhdVNvd7yKo
Walencja 2008. Naprawde Âświetne!
http://www.youtube.com/watch?v=A8njyLeEfuQ
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #98 :
Sierpień 12, 2013, 23:51:56 »
MET i nowojorska maszyneria
http://www.youtube.com/watch?v=TMBHxG_RCnM
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #99 :
Październik 18, 2013, 17:12:05 »
Tu moÂżna obejrzeĂŚ caÂły Ring w inscenizacji niedawno zmarÂłego francuskiego reÂżysera Patrice Chereau
http://culturebox.francetvinfo.fr/le-ring-de-wagner-prologue-lor-du-rhin-143145
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #100 :
Październik 27, 2013, 01:03:58 »
Parsifal
, PoznaĂą 2013
http://www.rp.pl/artykul/1058391.html
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36000,14813418,_Parsifal___czyli_jak_muzyka_Wagnera_przerosla_performera.html
Niestety, podpisujê siê pod powy¿szymi s³owami obiema rêkami. Inscenizacyjne NIC - przykre, ¿e poznaùski Teatr Wielki og³asza siê g³osicielem scenicznego "postêpu" za wszelk¹ cenê. Mam naprawdê spory zakres tolerancji, ale bezsens, brak logiki i czyste niedbalstwo nale¿y wytkn¹Ì palcem. Na si³ê zdesakralizowania, ba, w³aœciwie zateizowana ods³ona "Parsifala", gdzie w ramach œwiêtej w³óczni otrzymujemy syntezê deski (?) z meteorytem, a niektóre monologi zostaj¹ zag³uszone szuraniem folii przyklejonej do buta. Zero napiêcia, minimum dramaturgii czysto teatralnej. Dru¿yna Graala jako obóz dla uchodŸców, którzy w ramach œwiêtego obrzêdu fina³u wskakuj¹ na huœtawki! Nigdy wiêcej nie powierzaÌ dzie³ tak wieloznacznych i trudnych, obarczonych baga¿em dekad przeró¿nych wersji interpretacyjnych zespo³om m³odych performerów, którzy na parê miesiêcy przed premier¹ dowiedzieli siê, ¿e muzyka to nie tylko Lady Gaga czy Bieber, ale równie¿ Wagner! Warto wspomnieÌ, ¿e po pierwszym akcie wype³niony po brzegi teatr opuœci³a jakaœ 1/5 publicznoœci, a premierê przyjêto jêkami. Ale przecie¿ o to chodzi³o!
Trzymam za to kciuki za G. ChumrĂŞ i solistĂłw, ktĂłrych mam nadziejĂŞ nieraz jeszcze usÂłyszeĂŚ
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
TeresaGrob
Ekspert
Offline
Wiadomości: 2621
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #101 :
Grudzień 11, 2013, 17:16:37 »
DziÂś o 17.45 bĂŞdzie moÂżna posÂłuchac "Parsifala" z nowej produkcji w ROH.Zapewne jak zwykle w BBC3 jeszcze przez 7 dni:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b03kpb9c
Recanzja dla zachety:
http://opera.info.pl/index.php/londyn/1384-parsifal-w-royal-opera-house
Bardzo jestem ciekawa Rene Pape!!
Zapisane
http://www.franzschubert.pl/
xbw
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3110
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #102 :
Kwiecień 01, 2014, 15:45:30 »
Warszawskie Dni Wagnera 3-11.04.2014
http://www.fn.org.pl/page/index.php?str=53&id=1194
- wystawa instalacji zbudowanych z marionetek oraz fragmentĂłw scenografii z filmĂłw Hansa JĂźrgena Syberberga w Galerii Opera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
- retrospektywa 5 filmĂłw Syberberga inspirowanych twĂłrczoÂściÂą Wagnera w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej uzupeÂłniona instalacjÂą filmowÂą prezentowanÂą w foyer kina
- premiera opery Lohengrin na scenie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
- koncert pieÂśni Wagnera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Zapisane
Mozart
Ekspert
Offline
Wiadomości: 3178
Patryk
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #103 :
Kwiecień 01, 2014, 20:03:41 »
Cytat: xbw Kwiecień 01, 2014, 15:45:30
- premiera opery Lohengrin na scenie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
Mam nadziejĂŞ, Âże nie zabraknie na niej reprezentatĂłw Kuriera, ktĂłrzy po udanym spektaklu zechcÂą siĂŞ podziliĂŚ wraÂżeniami
http://www.youtube.com/watch?v=FioGST4B4Jg
Zapisane
Blog o muzyce:
https://muzykophil.wordpress.com
Andrzej
Nowy uÂżytkownik
Offline
Wiadomości: 1
Odp: Oswajanie Wagnera
«
Odpowiedz #104 :
Maj 15, 2014, 19:46:04 »
TrafiÂłem tutaj szukajÂąc informacji o fizjologicznym oddziaÂływaniu muzyki. Zaledwie przejrzaÂłem ten temat, a poniewaÂż sÂłucham muzyki Wagnera z przyjemnoÂściÂą od kilkunastu lat i niedawno bardzo chwaliÂłem jego "PierÂścieĂą", to dziÂś tutaj mĂłj nietypowy post.
Wczoraj, w filmie,usÂłyszaÂłam pewne pytanie i do dziÂś szukam w gÂłowie odpowiedzi na nie (nawet nie czujĂŞ, Âże rymujĂŞ ;-) ) Teraz zadam je Tobie. GdybyÂś z jakiegoÂś powodu juÂż nigdy miaÂł nie sÂłuchaĂŚ muzyki, to jaki utwĂłr chciaÂłbyÂś usÂłyszeĂŚ po raz ostatni? Chyba nie po polsku to napisaÂłam, ale wiesz o co mi chodzi :-)
Z ca³¹ pewnoœci¹ wagnerowski cykl Pierœcieù Nibelunga. Po pierwsze i trochê ¿artem, to ponad czternaœcie godzin muzyki, wiêc na ostatni raz doœÌ du¿o, a po drugie, powa¿niej, jak siê trochê zastanowiÌ, to Pierœcieù jest bardzo uniwersalnym dzie³em, muzyczn¹ opowieœci¹ o wszystkim z czym spotykamy siê w ¿yciu. No i lubiê go s³uchaÌ, wiêc pewnie na ten ostatni raz, taki by³by mój wybór.
Ring w³aœciwie nigdy siê nie koùczy. ZwróÌ uwagê, ¿e jego pocz¹tkiem jest kradzie¿ z³ota Córkom Renu, fina³em, powrót tego z³ota do natury - fale Renu poch³aniaj¹ stos Zygfryda, wszystkie inne postacie, a z³oto w postaci pierœcienia wraca w rêce Cór Renu. Coœ pozwala nam siê domyœlaÌ, ¿e wkrótce znów zostanie im skradzione.
Jeszcze trochĂŞ pociÂągnĂŞ ten temat. Mam takich kilka zasadniczych punktĂłw PierÂścienia, na ktĂłre zawsze zwracam uwagĂŞ. Warto wspomnieĂŚ przede wszystkim dwa. Pierwszy ma u mnie roboczÂą nazwĂŞ "Levine odkrĂŞca kurek"
Nazwa dotyczy konkretnego wykonania preludium ZÂłota Renu w ktĂłrym, jak w Âżadnym innym ten efekt "odkrĂŞcenia kurka" jest najbardziej, wedÂług mnie, czytelny.
https://www.youtube.com/watch?v=eXBGS7A5BPQ
- tam 2:15 Do tego momentu muzyka zdaje siê przygotowywaÌ nas na jakieœ zdarzenie, na "stanie siê" czegoœ. I na 2:15 ruszaj¹ wody Renu w których to wnet Alberyk skradnie Córkom Renu z³oty skarb. To 2:15 jest dla mnie wzorcem doskona³ego wykonania tej muzyki i zawsze kiedy s³ucham preludium Z³ota Renu, nas³uchujê szczególnie, czy ten moment wywrze na mnie takie wra¿enie jak we wskazanym nagraniu. Lepszego dot¹d nie spotka³em. Punkt drugi - zakoùczenie Zmierzchu Bogów, u mnie pod robocz¹ nazw¹ "zakwitanie na œmietniku" Jest tam taki moment pauzy i po nim ten ostatni fragment muzyki Zmierzchu. Przed nim dziej¹ siê tam rzeczy straszne. Ludzie i bogowie powodowani ró¿nymi namiêtnoœciami stosuj¹ wobec siebie podstêp, oszustwo, morduj¹ siê, no s³owem istny œmietnik ludzkich i nieludzkich wad. Wreszcie wszystko to zalewaj¹ wody Renu, z³o zostaje unicestwione, a skradzione z³oto wraca do natury. Tego fragmentu szczególnie lubiê s³uchaÌ, kiedy koùczy siê jakaœ moja, mniejsza lub wiêksza zadyma, czy k³opotliwa, absorbuj¹ca mnie niemile i przez d³u¿szy czas sprawa. Oczywiœcie, jakkolwiek jest mi³o i oto w³aœnie coœ zakwita na œmietniku, zawsze pamiêtam, ¿e wkrótce znów ktoœ skradnie z³oto.
Opisywany fragment -
https://www.youtube.com/watch?v=R3SGtJNm-pI
- 25:11 Niestety tu pauza nie jest doœÌ zaznaczona, lubiê, kiedy jest d³u¿sza. Tak, z pewnoœci¹ wybra³bym Pierœcieù Nibelunga.
Co jeszcze mĂłgÂłbym dodaĂŚ?
Preludium ZÂłota Renu i to szczegĂłlnie w tym wykonaniu
https://www.youtube.com/watch?v=eXBGS7A5BPQ
dziaÂła na mnie jak alkohol. Kiedy mam chwilĂŞ wyjÂątkowego apetytu na sÂłuchanie i wsÂłucham siĂŞ w nie caÂłym sobÂą, czyli najlepiej jak jestem do tego zdolny, odchodzĂŞ sprzed gÂłoÂśnikĂłw z zawrotami gÂłowy.
Sprawdzone wielokrotnie.
Zapisane
Strony:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
Do góry
Drukuj
« poprzedni
następny »
Skocz do:
Wybierz cel:
-----------------------------
DziaÂły forum
-----------------------------
=> Regulamin forum i ogÂłoszenia
=> Chopin
=> Muzyka
===> PÂłyty
===> ArtyÂści i ich muzyka
=> Wydarzenia
=> O wszystkim i o niczym
Ładowanie...
Polityka cookies
Darmowe Fora
|
Darmowe Forum
mini-land
animilkowo
kalinowatyper
silverstar
black-for