Kurier Szafarski
 
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum mi³o¶ników muzyki Fryderyka Chopina
 
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do do³u
  Drukuj  
Autor W±tek: Metronom - prze¿ytek, czy niezbêdne narzêdzie muzyków?  (Przeczytany 15900 razy)
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« : Wrzesieñ 20, 2011, 18:38:23 »

Tuco- podziwiam. Chocia¿ je¿eli mogê co¶ powiedzieæ, czy pracujesz z metronomem? Odnoszê wra¿enie ¿e rytm siê chwia³ i troszkê, czasem, rozje¿d¿a³y siê rêce.
|A tak po za tym to super.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : Wrzesieñ 20, 2011, 19:08:32 »

Cytuj
Chocia¿ je¿eli mogê co¶ powiedzieæ, czy pracujesz z metronomem?

Moniko!
Bron panie Boze, by cwiczyc z metronomem.
Taki sposob pracy zabija elastyczne poczucie pulsu, ktore w dobrym wykonawstwie jest nieodzowne.
Puls muzyczny wyznaczany jest frazami a nie jednostkami metronomicznymi, ktore "natikuje" nam metronom.

Zapisane
tuco82
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 529



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : Wrzesieñ 20, 2011, 19:20:05 »

Nigdy nie u¿ywa³em metronomu, choæ rzeczywi¶cie faktem jest nierytmiczno¶æ w tym kawa³ku, ale wynika ona po prostu ze s³abej techniki grania - u³amki sekund s± przeznaczone na przemy¶lenie u³o¿enia palców lub wyszukania odpowiedniego klawisza.
Poczucie rytmu mam idealne, przynajmniej w g³owie. Czasem te odchylenia od rytmu maj± swój urok a czasem wrêcz zagranie utworu tak jak odgrywa to program PC do czytania nut, brzmi fatalnie.
Zapisane

"Problemem cytatów znalezionych w Internecie jest ich w±tpliwa autentyczno¶æ." - Albert Einstein
Aleksias
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 3011


Asia


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : Wrzesieñ 20, 2011, 19:33:47 »

Rzeczywi¶cie ciekawy ten podk³ad kontrabasowy i bardzo pasuje - tworzy siê taki troszkê jazzuj±cy, klimatyczny nastrój.  
Ogólnie mi³e dla ucha:)


Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : Wrzesieñ 20, 2011, 19:47:47 »

Cytuj
Rzeczywi¶cie ciekawy ten podk³ad kontrabasowy i bardzo pasuje

Nie dziwie sie.
Niemalze w calosci napisany przez Bacha, poza malymi bledami tuco.
Troche szumnie Leszku nazwales to "w mojej aranzacji"
Linia basowa w utworach Bacha wykonywanych przez formacje jazzowe zawsze grana jest na akustycznym kontrabasie.
Nawet orginal tej arii jest grany tak samo (pizz. lub arco kontrabasu).
Ale musze powiedziec, ze jak na granie ze sluchu, to niezle sobie radzisz.

Czas, by nauczyc sie nut.
Zmobilizuj sie chlopie.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : Wrzesieñ 21, 2011, 15:47:47 »

Moniko!
Bron panie Boze, by cwiczyc z metronomem.
Taki sposob pracy zabija elastyczne poczucie pulsu, ktore w dobrym wykonawstwie jest nieodzowne.

Wyj±tkowo oryginalne stwierdzenie, bartusie, a z ust profesjonalisty wrêcz kapitalnie niezwyk³e.
Oto narzêdzie - jak do tej pory siê zdawa³o - nieodzowne w pracy ka¿dego kompozytora i adepta muzyki, dla wielu wrêcz symbol ich profesjonalnych zmagañ - okazuje siê zbêdnym rekwizytem.
Pewno dzisiaj wiedza i praktyka muzyczna tak uciek³a do przodu, ¿e do¶wiadczenia i zalecenia od stuleci przekazywane uczniom przez bachów, beethovenów, chopinów i innych trzeba uznaæ za ¶mieszne i szkodliwe.

Taka ciekawostka: Wszystkie etiudy z op. 10 i 25 zosta³y przez Chopina opatrzone tempami metronomicznymi.
Bartusie, jak rozumiem, wedle twej opinii Chopin takimi wskazaniami ca³kiem siê wyg³upi³? Szok

Ufff.... Moniko, w tym temacie chyba jednak potraktuj wypowied¼ naszego poczciwego bartusa, z lekko przymru¿onym okiem
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 21, 2011, 18:01:48 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Monika_Aleksandra
Monika
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 1049



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : Wrzesieñ 21, 2011, 18:39:21 »

Podobno poczucie rytmu albo siê ma, albo siê nie ma.....czy mo¿na je wyæwiczyæ? Niech fachowcy siê wypowiedz±. Skoro jednak metronom istnieje, to nie po to by przeszkadza³, a pomóg³ w dyscyplinie i "higienie" gry.
Zapisane
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : Wrzesieñ 21, 2011, 18:41:01 »

Cytuj
aka ciekawostka: Wszystkie etiudy z op. 10 i 25 zosta³y przez Chopina opatrzone tempami metronomicznymi.
Bartusie, jak rozumiem, wedle twej opinii Chopin takimi wskazaniami ca³kiem siê wyg³upi³?

Januszu
Okreslenie tempa za pomoca wartosci metronomicznej nie oznacza, ze kompozytor nakazuje
wykonawcy cwiczenie z metronomem.

Cwiczenie z klikajacym mechanizmem jest bardzo niebezpieczne.
Klik wyzlabia w umysle (duszy) grajacego sposob przezywania muzyki, czyli jednostajne lup lup lup.
A gdzie oddechy, zatrzymania, rubata. Juz wczesniej mowilem, ze puls muzyczny to myslenie frazami a nie jednostkami.
Zapisane
Niebieskooki
Administrator
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 752


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : Wrzesieñ 21, 2011, 18:48:22 »

Tylko obawiam siê, ¿e w wiêkszo¶ci wypadków taka praktyka mo¿e prowadziæ do grania w stylu Tysona z Konkursu Chopinowskiego...
Zapisane

O mój Bo¿anowie, ten Chopin to by³ naprawdê Wunder Geniuszas!
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : Wrzesieñ 21, 2011, 19:28:41 »

Cytuj
Podobno poczucie rytmu albo siê ma, albo siê nie ma.....czy mo¿na je wyæwiczyæ? Niech fachowcy siê wypowiedz±. Skoro jednak metronom istnieje, to nie po to by przeszkadza³, a pomóg³ w dyscyplinie i "higienie" gry.

Duzo w tym racji Moniko.
Owszem, uzycie metronomu dla ucznia malo zdolnego moze byc pozyteczne.
Jednak na wyzszym poziomie "talentu"  metronom zdecydowanie przeszkadza.
Mam pewne doswiadczenia w tym wzgledzie.
 

PS.
Czy wiecie, ze metronom stal sie inspiracja do wynalezienia wycieraczek samochodowych?
A wycieraczki te skonstruawal i opatentowal genialny pianista Jozef Hoffman.


Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : Wrzesieñ 21, 2011, 19:37:54 »

Duzo w tym racji Moniko.
Owszem, uzycie metronomu dla ucznia malo zdolnego moze byc pozyteczne.
Jednak na wyzszym poziomie "talentu"  metronom zdecydowanie przeszkadza.
Mam pewne doswiadczenia w tym wzgledzie.
 

PS.
Czy wiecie, ze metronom stal sie inspiracja do wynalezienia wycieraczek samochodowych?
A wycieraczki te skonstruawal i opatentowal genialny pianista Jozef Hoffman.


Tak, wiemy, bartusie, a przy okazji zachêcam Ciê do przeczytania mojego felietonu "Józef Hofmann pro memoria – czyli czekaj±c na winnicê". Dowiesz sie z niego o wielu innych poza metronomem wynalazkach Hofmanna równie¿ wywodzacych sie z obszaru muzyki.

Tak sie sk³ada, ze jestem ojcem dwóch dyplomowanych muzyków i wiem, ¿e przez ca³± ich naukê metronom by³ nieodzownym narzêdziem. Moja ex (nauczyciel akademicki - pianistka) te¿ na co dzieñ czyni³a z niego dla w³asnej praktyki estradowej u¿ytek. Tak wiec Twoja awersja jest dla mnie baaaaaaardzo, baaaaaaardzo oryginalna. Ale widocznie w twoim przypadku zadzia³a³y inne regu³y.  To tylko poptwierdza , ze na tym ¶wiecie w zadnej dziedzinie nie ma regu³ uniwersalnych.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 21, 2011, 19:45:21 wys³ane przez Janusz1228 » Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : Wrzesieñ 21, 2011, 20:07:10 »

Cytuj
Tak sie sk³ada, ze jestem ojcem dwóch dyplomowanych muzyków i wiem, ¿e przez ca³± ich naukê metronom by³ nieodzownym narzêdziem.

Januszu

Ktos powiedzial,ze muzyka jest zawarta pomiedzy dzwiekami.
Dzwieki, to takie dokladne punkty w partyturze jak uderzenia metronomu, a wiec muzyka jest poza metronomem.

Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : Wrzesieñ 21, 2011, 20:57:38 »

Januszu
Ktos powiedzial,ze muzyka jest zawarta pomiedzy dzwiekami.
Dzwieki, to takie dokladne punkty w partyturze jak uderzenia metronomu, a wiec muzyka jest poza metronomem.

¿eby zobaczyæ co jest poza punktami - najpierw trzeba dojrzeæ same punkty
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
bartus
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2896


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : Wrzesieñ 21, 2011, 21:36:30 »

Cytuj
¿eby zobaczyæ co jest poza punktami - najpierw trzeba dojrzeæ same punkty

Odczytujac fraze postrzegasz wszystko, co w tej frazie jest zawarte. Dzwieki, rytm, dynamike.
Rytm musi byc elastyczny, nawet podczas cwiczenia.
Utrzymanie tempa (powszechnie znane jako poczucie rytmu) jest juz cecha wrodzona.
Uzycie metronomu zabija wyobraznie poruszania sie w czasie.
Trudno jest cos sobie wyobrazic, co juz jest urzeczywistnione (fizyczny stukot metronomu)
Jak juz mowilem, metronom przydaje sie czasami tym, ktorzy nie maja poczucia rytmu (nie maja wyobrazenia tempa)
a ucza sie muzyki, bo musza.
Nawet dla tych mniej zdolnych zalecalbym odstawienie metronomu, by rozwinac u nich wyobraznie czasu muzycznego.

Np. Horowitz gra jakby nierowno. Mimo wszystko czas muzyczny Horowitza pulsuje doskonale.

Przykromi powiedziec, ale uczenie z metronomem jest dyletanckie.
Zaden szanujacy sie profesor nie uzywa metronomu.



Ogluszajacy tik-tak metronomu zostaje w glowie na dobre.
Zapisane
Janusz1228
Moderator Globalny
Ekspert
*****
Offline Offline

Wiadomo¶ci: 2767



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #14 : Wrzesieñ 21, 2011, 22:20:28 »

bartusie, nasza dalsza dyskusja jest bezcelowa. Nie pozostaje mi nic innego, jak wróciæ do pierwotnej tezy, ze mam w tobie oto dowód, i¿ dzisiejsza wiedza i praktyka muzyczna tak uciek³a do przodu, ¿e od stuleci przekazywane uczniom przez bachów, beethovenów, chopinów i innych zalecenia o potrzebie æwiczenia z metronomem trzeba uznaæ za ¶mieszne i szkodliwe.

Pozwól te¿, ¿e na posumowanie naszej wymiany zdañ przytoczê s³owa polskiego pianisty, pedagoga i kompozytora, ale przede wszystkim jednego z najbardziej znanych uczniów Fryderyka Chopina - Karola Mikuliego. Oto, w jaki sposób wypowiada sie o potrzebie nie lekcewa¿enia roli meteronomu w uprawianiu profesji muzyka i jak wa¿nym narzêdziem dla samego Chopina by³ w³asnie metronom:

"...W utrzymaniu tempa Chopin nie by³ chwiejny, a wielu zaskoczy wiadomo¶æ, ¿e metronom nie opuszcza³ jego fortepianu. Nawet w tyle¿ opisywanym tempo rubato , jedna rêka – utrzymuj±ca partiê akompaniamentu – gra³a przez ca³y czas w ¶cis³ej mierze (zgodnie z metronomem), podczas gdy druga – ¶piewaj±ca melodiê – wyzwala³a z wiêzów metrycznych prawdê muzycznego wyrazu;

No cóz... Jak to dobrze, ¿e u¿ywanie przez Chopina metronomu nie zabi³o jego wyobra¼ni. 
Zapisane

Pytasz mnie, jak gra³ ów pianista? W jego grze by³o co¶ ludzkiego: pomyli³ siê...
http://www.youtube.com/watch?v=ZB0qeG_SCZM
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

animilkowo silverstar paktprzyjazni neder-live kalinowatyper